MSX-pionier en PC-Active-oprichter Wammes Witkop is overleden

Wammes Witkop is dit weekend na een kort ziekbed op 70-jarige leeftijd overleden. Hij was uitgever en hoofdredacteur van diverse computertijdschriften en oprichter van PC-Active. In de jaren tachtig werd hij een bekend gezicht in de computerwereld met het blad MSX Computer Magazine.

Witkop begon in 1985 als redacteur bij MSX Computer Magazine (MCM) en werd in 1987 hoofdredacteur. Het tijdschrift fuseerde enkele jaren later tot MCCM en stopte uiteindelijk in 1997. Het complete archief is online te lezen. MSX was een computerstandaard uit de jaren tachtig en negentig waar 22 verschillende computerfabrikanten aan meededen en compatibele machines onder hun eigen merk uitbrachten. Er werden wereldwijd negen miljoen exemplaren van verkocht.

Wammes Witkop

Witkop was tevens oprichter, hoofdredacteur en uitgever van het tijdschrift PC-Active, dat in 1989 onder die naam verscheen en was voortgekomen van PC-Amstrad en daarvoor 'Het computerblad voor de Amstrad/Schneider-wereld'. Het verscheen met een gratis diskette die na enige tijd werd vervangen door een cd en later een dvd.

In de jaren 2000 kwam PC-Active, onder leiding van Witkop, meermaals in de publiciteit. Zo bleek uit een uitvoerige test van cd-r's dat de kwaliteit van de beschrijfbare schijfjes enorm uiteenliep en sommige exemplaren zeer gevoelig waren voor veroudering – dit was te merken aan een toenemend aantal leesfouten met uiteindelijk onleesbaarheid als gevolg. Verder kwam het blad in het nieuws met een artikel dat de OV-chipkaart met een apparaat van slechts 30 euro te hacken was. Ook spande Witkop meermaals rechtszaken aan om op te komen voor de rechten van consumenten, zoals tegen SENA, Stichting de Thuiskopie, een spammer en CheapTickets.

Naast PC-Active en MCM stond Witkop, met zijn uitgeverij Aktu Publishing Group, aan de wieg van diverse andere computerbladen, waaronder Modem magazine / Link en Compukids. PC-Active werd in 2005 overgenomen door HUB Uitgevers dat in 2013 failliet ging. Het werd vervolgens opgekocht en voortgezet door de HCC.

Door Jeroen Horlings

Redacteur

19-06-2022 • 23:25

108

Reacties (108)

108
108
69
6
0
23
Wijzig sortering
Mijn jeugdheld Wammes Witkop, rust zacht.
Dank voor alle inspanningen omtrent MSX.
Een unieke periode, zag elke maand uit naar MSX Magazine!

10 REM LAST POST
20 CLS
30 PRINT "Wammes, bedankt! ";
40 GOTO 30
50 END
Was die puntkomma in regel 30 met opzet?
Mooi om te lezen dat hier zoveel mensen zijn die Wammes kenden via MC(C)M, of anderszins via het MSX-wereldje. Ik kende de man niet persoonlijk, maar heb redelijk wat uurtjes van mijn jeugd doorgebracht met zijn tijdschrift, en weet nog goed hoe teleurgesteld ik was toen het ging stoppen in '97. Sterkte voor iedereen die Wammes wel persoonlijk kende.
Dit is een schok. Kende Wammes persoonlijk, ik schreef geregeld wat artikeltjes en programmatjes voor zijn MSX Computer Magazine, met zijn steun kon ik met een paar vrienden de MSX Doe Dag organiseren in Den Haag (~6000 bezoekers, het startte min of meer de traditie van MSX beursjes in den lande die zelfs op de dag van vandaag nog bestaat op kleine schaal), we deelden een liefde voor Iers/Keltische muziek en kwamen we elkaar af en toe op concerten tegen. Laatste keer met hem wezen eten een ruime handvol jaren terug, we hadden incidenteel nog via email contact.

R.I.P. Wammes - sterkte aan zijn familie en naaste vrienden. Jouw impact ook op mijn (ICT-)leven blijft en zo wellicht op velen als ik ook hier in de reactie lees.
https://msx.org/sites/def...6/IMG-20220620-WA0006.jpg
Bron: nieuwsbericht op msx.org

Ach Wammes, fijne vent en wat een leuke tijd met MSX!
Paar keer leuke gesprekken mee gehad.
Jammer dat hij nog niet wat jaren mocht genieten op deze aardbol.
Ik kende Wammes uit de jaren '70, toen hij verkeerstellingen verwerkte op de Sara-computer bij de UvA, samen met Steven: https://www.nrc.nl/nieuws...b-ging-emigreren-a4047431 die hoge laarzen met hakken bijna 10 cm droeg. Wammes had toen al hetzelfde postuur en haardracht. 's Avonds kon je nog op de VU bij de terminals terecht. Daar kwam je dan Guido van Rossum soms weer tegen, nog zonder Amerikaans accent. Later zag ik Wammes nog wel eens op de HCC-dagen.

[Reactie gewijzigd door Alex3 op 24 juli 2024 06:48]

Ach jee ...MSX... Ik heb het altijd jammer gevonden dat dat niet groter is geworden. Die samenwerking tussen bedrijven was toch best wel uniek.

PC-Active was ook best goede kost :)

R.I.P.

Edit: Dom foutje weggehaald.

[Reactie gewijzigd door Dazenet op 24 juli 2024 06:48]

De Commodore 64 was toentertijd zo inmens populair, dat MSX moeilijk dit kon overwinnen, ondanks dat sommige MSX home computers technisch geavanceerder waren (zoals 3.5-inch drives).
De MSX miste hardware scrolling, zelfs de MSX2 had alleen verticale hardware scroll. Had MSX en zeker MSX2 dat wél gehad, was het voor gamers een veel beter platform geweest. Er waren wel spellen die met truukjes alsnog smooth horizontal scrolling hadden, maar daar had je wel slimme routines voor nodig die veel cpu tijd kostte. Ik ben opgegroeid met MSX maar als ik zie wat ze op vandaag uit een C64 weten te krijgen, ben ik niet zeker of de ene beter is dan de andere :) voor mij gelijkspel, ze blinken beiden uit op verschillende vlakken.

Ik heb nog verschillende magazines liggen van Wammes. Een soort jeugdheld was het, ondanks dat ik m nooit ontmoet heb. Maar zn kop en markante naam stonden in veel artikelen en magazines van die tijd. Ik ga ze de komende tijd nog eens opnieuw lezen, de meeste heb ik nog wel. Rust zacht Wammes.
Dat van de hardwarescrolling inderdaad en wat heeft geholpen voor de populariteit van de C64 is denk ik de SID soundchip.
De MSX had daarentegen veel eerder dan de C64 goede spellen op cartridge, wat in elk geval laadtijd scheelde en soms zat er in de cartridge aanvullende hardware voor beter geluid enz.
Wat vroeger erg leuk was dat in mijn vriendengroep iedereen een andere computer had: MSX, C64, Amiga, Amstrad, enz. met net wat andere spellen. Dan zaten we in het week-end steeds bij iemand anders om te gamen.
Had zelf een c64 en later de Amiga 500/1200. De spellen waren helemaal niet beter op de c64, maar er was wel meer aanbod en geluid was beter vanwege sid chip.
Het trage laden was vooral een probleem, daar waar het aanbod aan cartridges op de msx veel beter was, speelde je ook makkelijker een spelletje.
Vooral de konami games en in het bijzonder met scc ondersteuning waren erg gaaf.
Veel van de gradius series bij maatje gespeeld. Nemesis 2, salamander etc.
Het grappige was dat je bv bij nemesis 2 icm met een andere konami cardrige wat cheats kon vrijspelen.
Zo had je destijds geen savestates en moest je perse op F5 drukken om de game verder te spelen. Met die extra cardridge (maze of galious dacht ik) hoefde dat niet. Je moest wel de msx de hele nacht laten aanstaan om dan de volgende dag verder te kunnen spelen.
Heb nu zelf een tweede hands msx 1 gekocht en die staat naast mn c64 aangesloten op een oud beeldbuis tv-tje. Heb de oude games die mn maat had nu zelf kunnen kopen.
Ik heb ook niet gezegd dat de spellen op de C64 beter waren dan op de Amiga? Dat neemt overigens niet onze teleurstelling destijds weg dat bij Cybernoid I op de Amiga geen muziek zat.
Het trage laden van de C64 was met cartridges zoals de Final Cartridge III goed op te lossen.
Konami games waren altijd wel top inderdaad op de MSX.
hm ja was reactie op stelling dat c64 games beter waren dan die van msx. Was overigens ook niet jouw stelling hoor, maar paar reacties eerder. Ben het daar als c64 eigenaar vanaf het eerste moment niet mee eens. Op de c64 waren ook een hoop games van dubieuze kwaliteit te vinden. Toch was dit wel mijn favoriete homecomputer. Daarnaast heel erg vermaakt op de msx (van iemand anders). snelladers of cartridges zoals powercartridge loste het laden wel op, maar vervolgens moest je de cassette tape eerst spoelen naar de juiste plek, wat het snelladen weer teniet deed. Cartridges was dan toch wel een betere oplossing voor die tijd. Het (illegaal) kopiëren was weer makkelijker met cassettebandjes haha. Heb nu voor zowel de c64 (kung fu flash) als de msx (carnivore 2) een cartridge met sdkaart. Lost het laadprobleem en kopieren in een keer op :-)

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 24 juli 2024 06:48]

Galaga en Nemesis waren in elk geval een stuk beter op de MSX. Thexder was ook erg goed op de MSX (en vreemd genoeg nooit op de C64 verschenen).
Maar ja, de C64 had weer bijvootbeeld Katakis, Turrican en The Last Ninja.
MSX krijgt ook Turrican ;)
https://m.youtube.com/wat...S28GZD7s&feature=youtu.be

Helaas enkel MSX1. MSX2 jad dit meer eer aangedaan denk ik. Maar voor de specs van de MSX1 behoorlijk goed :-)
Marketing is Magic.

Er zijn legio historische voorbeelden van betere produkten die het niet halen, simpelweg doordat iemand anders een betere/grotere marketing campagne heeft...of simpelweg de concurentie uitkoopt.
Maar wat is 'beter'? Dat is toch echt iets subjectiefs. Als je gaat kijken naar mogelijkheden, zou de Acorn BBC computer als 'beter' bestempeld kunnen worden. Maar wat heb je aan 'beter' als er bijvoorbeeld weinig games voor zijn (als je dat graag doet) en de hardware daar ook niet zo goed geschikt voor is (in vergelijking met de C64)? Ik heb achtereenvolgens een ZX81, C64, Acorn BBC Master gehad en de BBC was echt een superding qua architectuur: de integratie van uitbreiding ROM's, het mooie Basic, mogelijkheden van een tweede processor voor diverse taken. Maar ja, consequentie daarvan was dat het een computer was met een steile leercurve. Veel mensen vonden 'm te moeilijk.
Uiteindelijk is het 'beste' nog altijd het apparaat dat doet wat jij graag doet. En de C64 voldeed daar voor vele miljoenen mensen blijkbaar aan. Er waren in die tijd heel veel computers te koop die veelbelovend waren; er was bv de Comx-35 die de Consumentenbond de grond in schreef, maar volgens mij helemaal geen gek ding was, en de Newbrain, waar een kennis van mij helemaal wild van was. Ik zag de MSX eigenlijk als gewoon weer een andere homecomputer. Leuk dat je er een bij verschillende producenten kon krijgen, maar echt heel aantrekkelijk vond ik 'm niet.
Dat iets beter is vour jou, ja dat kan. Wat voor een gemiddelde consument vaak beter is, is bijvoorbeeld een standaard. Dat zou je wel hebben gehad met MSX. Ik vermoed dat de versnippering in de "hobby"computermarkt flink heeft bijgedragen aan het verdwijnen van al die iconsische merken.

Toch heeft MSX min of meer die "oorlog" gewonnen...de meeste mensen gebruiken tenslotte nu ook Microsoft op hun computer :)
Een standaard is leuk, maar ik weet niet of iedereen er zo op zat te wachten. Er zijn bij elkaar al meer C64's verkocht dan alle MSX-en bij elkaar. En dan weren er nog de Atari's enzo.

Ik ben geen doorsnee consument, maar ik vond de MSX nou niet echt spectaculair tov wat er al was, ook al was dat gefragmenteerd. Maar dat is het probleem van een standaard, iedereen wil een plasje doen over het verhaal en dan moet je maar hopen dat je iets goeds krijgt. Ik denk dat ik niet alleen was in mijn opvatting over de MSX, anders was het een doorslaand succes geworden denk ik.
Een standaard is niet per definitie beter, maar wel beter voor de gemiddelde consument.
MSX was een platform in ontwikkeling, de C64, Atari, ZX...waren allemaal min of meer wat het was.

Dat de ontwikkeling niet snel genoeg ging kwam natuurlijk ook doordat al die bedrijven moesten samenwerken. Ook PCs , zoals we die tegenwoordig kennen, waren niet ineens fantastisch. Daar is ook een langen weg aan vooraf gegaan.

MSX was Microsoft's poging om tot de consumentenmarkt door te dringen, maar het heeft uiteindelijk tot Windows95 geduurd voordat dat dat echt een succes werd.

Fragmentatie is gewoon nooit goed voor een markt. Kijk nu maar naar streaming diensten, die vallen straks stuk voor stuk om tot er nog drie grote overblijven, kleine lokale diensten niet meegeteld.
Wat er overblijft zijn misschien niet de beste, maar wel degene met de diepste zakken en de langste adem.

Marktwerking en kapitalisme zijn niet altijd goed voor de kwaliteit, maar het is wat het is :)
Het gaat gewoon zoals het gaat. De PC zoals we 'm nu kennen was nooit de bedoeling van IBM. Op een gegeven moment werden die dingen gewoon gekloond, en dat was in het begin geen feest, want er was zat dat niet goed werkte op niet-IBM machines (of juist andersom :+ ). Het is een lange weg geweest, maar Windows heeft een aardige push gegeven.

Marktwerking heeft ervoor gezorg dat het is wat is vandaag de dag is. Soms kan een nieuwkomer een goede indruk maken, soms niet. Kijk naar smartphones. Soms sneuvelt iets moois, soms wordt het 'de standaard'. Het is ook niet te reguleren, en dat moet je niet willen.
CD-R gebruikte je juist als backupmedium, na 2 jaar keurig opgeslagen in het doosje compleet onleesbaar was wel heel spannend. Daar waren die zelf beschrijfbare CD's juist voor bedoeld.
Ze werden niet dunner maar kregen last van bitrot waardoor je belangrijke backupdata opeens foetsie was en er slechts een glimmende onderzetter overbleef.

Mijn MSX ervaring begon ergens in de 80's met een Panasonic MSX 1 v.v. Duits toetsenbord, ben veel wijzer geworden door MCM en later PC-Active. De naam Wammes Witkop is daar onlosmakelijk mee verbonden en ben hem dankbaar voor alle kennis die hij via diverse media heeft overgedragen.
Dit was allemaal pre-internet en je was voor kennis (en ook software) aangewezen op papier, MCM en PC-Active waren destijds iig voor mij zo'n beetje de bijbel.
Het was mijn fout. Ik had het al aangepast :)

Het post-millenium internet/computergebruik is er eigenlijk niet leuker of spannender op geworden. Wel vervelender...en ook wel iets gemakkelijker. Geen gedoe meer met IRQs enzo, maar dat waren op zich toch wel leuke en leerzame tijden.
Ik liet mijn zusje de listings voorlezen en probeerde deze dan zelf in te kloppen, een syntax error gaf toen ook wel 's wat frustratie ;)
Om nog maar te zwijgen over het vervelende geklooi met cassettebandjes als opslagmedium op zo'n MSX 1...

Post millennium met overal internet en alle kennis van de wereld in je broekzak, anytime, anywhere beschikbaar zie ik toch als een enorm voordeel. Hoewel ik nostalgische gedachten heb bij de 80's en begin 90's is de vooruitgang gigantisch. Ik zou zeker niet terugwillen naar die tijd maar "via de radio" een hoop piepjes en kraakjes op cassette opnemen, dat afspelen op de datarecorder van de MSX en dan ook nog wat coherents op je scherm (tv in geval van MSX) terugzien had wel iets magisch.
Net als een pagina vol code uit het blad intypen en dan na de laatste enter opeens een spelletje hebben, wauw.
Pioniers als Wammes Witkop hebben op het juiste tijdstip een hele generatie bekend gemaakt met hun eerste "home computer". In mijn geval was dat een MSX, anderen hadden rond die tijd een C64 of een ZX Spectrum.
Dankzij o.a. zijn publicaties was een computer niet meer "eng" of vreemd maar kon je er ook wat anders mee dan brieven typen of gekochte spelletjes spelen, een laagdrempelig blad wat voor mij jarenlang als naslagwerk heeft gediend was meer dan welkom in die tijd.
De informatica lessen op school, in een verloren uurtje ergens in het wiskunde lokaal, stelden destijds helemaal niets voor, MCM en PC-Active daarentegen zorgden ervoor dat je zelf wat uit ging vogelen, proberen, fouten maakte en weer leerde fixen en dat allemaal in begrijpelijke taal opgeschreven.
Ik ben deze man iig zeer dankbaar voor zijn bijdrage aan mijn toen nog prille basiskennis op IT gebied.
Philips MSX 1, met ja ja, 80Kb ipv de 64. En ja inderdaad de listings in typen, syntax errors oplossen bandjes opnemen van de radio en bandjes uitwisselen met vriendjes. Ik weet het nog steeds bload "cas:", r
Da's marketing. De 16K die ze optellen is videogeheugen en niet direct bruikbaar :P
Dat is maar gedeeltelijk waar. Bij andere computersystemen werd het video geheugen van het gewone werk geheugen afgesnoept. Dus die hadden op die manier minder geheugen 'vrij' tot hun beschikking.
Niet-direct gemapt video-geheugen hebben we gezien op de 8086 in het VGA tijdperk, en later weer toen we richting de 4GB in het 32 bits tijdperk gingen. Het is een tijdelijke workaround als je net de 2^N grens overgaat, maar de 2^64 ga ik niet meer meemaken.
Leuk verhaal :)

Ik zat samen met wat vrienden onder een trap op school waar de, toen enige, computer was geplaatst. Van alles en nog wat proberen. Iets later kwam er toen een klaslokaal met PCs...Tulips met amber schermen.

Zelf had ik een Atari 600XL, die had ik gewonnen op de Firato. De mooiste prijs die ik ooit heb gehad en waar heel, heel, heel veel uren in hebben gezeten. Je kon er, natuurlijk, je eigen programmas op schrijven....leren, leren en nog eens leren uit een boek met alle beschikbare instructies en afkijken van anderen, net zolang totdat je iets moois had geprogrammeerd.
Natuurlijk had de Atari ook de beste spellen :D

Aan MSX heb ik ook leuke herinneringen, maar dat om een heel andere reden.
Post millennium met overal internet en alle kennis van de wereld in je broekzak, anytime, anywhere beschikbaar zie ik toch als een enorm voordeel.
Dat tegenwoordig veel dingen gemakkelijker gaan is handig, maar elk voordeel heeft zijn nadeel.
Als je ergens geen moeite voor hoeft te doen dan ontbreekt al snel het gevoel van waardering en prestatie. Ook begrijp je dan minder goed waar je mee bezig bent en daardoor kan je bijvoorbeeld problemen niet of minder goed oplossen. Maar dat zal wel de natuurlijke evolutie van de mens zijn :)

Het is, mede, door deze pioniers dat velen een waardering voor computers hebben gekregen door ze begrijpelijk(er) en toegankelijker te maken. Wammes was echter meer dan dat. Hij was niet alleen maar een passief doorgeefluik. Zijn ideeën en inzet waren vooruitstrevend en consument gericht.

...en 70 jaar is veel te jong :|
Heel herkenbaar, ik liet mijn broer voorlezen. De latere controle getallen waren een uitkomst :) Heb MCM tot en met het laatste nummer verslonden. De MSX was niet mijn eerste home computer, maar wel de aanleiding om informatica te gaan studeren en zo van mijn hobby mijn beroep te maken. Het waren andere tijden, maar wel hele leerzame. De drive om zelf dingen uit te zoeken is in die periode voor mij wel echt begonnen.

Rust zacht Wammes.
Post millennium met overal internet en alle kennis van de wereld in je broekzak, anytime, anywhere beschikbaar zie ik toch als een enorm voordeel.
[...]
Zeker heeft het erg veel voordelen.
Maar er is ook wel een heel groot nadeel aan dat "alles gewoon werkt" en als tegenhanger: "Alles is veel te complex geworden".

Er is over het algemeen heel goed een trend waarneembaar dat de jongeren niet zelf meer dingen repareren, of willen leren snappen hoe iets werkt.
Ook is de parate kennis aanzienlijk minder nu alles altijd overal online te vinden is.
Probleem daarmee is dat diegenen die wel iets wil programmeren, repareren of in elkaar knutselen, wel een oplossing kan vinden voor een direct probleem waar ze tegenaan lopen. Maar eigenlijk niet begrijpt waarom dingen zo werken zoals ze werken.
Daarmee is het ook onmogelijk om in te schatten wat de "snelle hack" die ze online vinden nu eigenlijk doet en wat de gevolgen kunnen zijn voor de werking van de rest.
Ook merk ik dat jongeren die computers zijn gaan gebruiken vanaf Windows XP zeg maar, veel minder ervaren zijn in het diagnosticeren van problemen.

Het is heel fijn wanneer dingen gewoon werken en doen wat ze moeten doen en ook dat informatie altijd binnen een klik beschikbaar is, maar er is ook zeker wel een keerzijde.
Niet alleen de bitrot; er waren een paar merken die kregen het voor elkaar dat de complete gemetalliseerde laag losliet. Heb weleens bij zo'n merk m'n vinger in het CDR gaatje gedaan, en bij het eruit halen bleef het grootste deel van dat laagje op m'n vinger zitten en hield je een grotendeels doorzichtige CD over...
Je moest ze ook niet in de zon leggen. Daarna volstrekt onleesbaar. En je moest ze bewaren bij de juiste luchtvochtigheid.
PC-Active was ook best goede kost :)
Die schijfjes werden volgens mij alsmaar dunner en dunner, en ach...dat ze na een tijdje niet meer te lezen waren is natuurlijk niet zo spannend. Daar waren ze ook helemaal niet voor bedoeld.
Ter info: uit de praktijktest van PCA bleek destijds dat sommige merken al binnen twee jaar(!) de geest gaven. Dat is toch wel andere koek.
Haha...lees ik weer te snel. Ik dacht dat het over de schijfjes ging die bij het blad zaten.

Sorry!

Ja, je hebt gelijk :)
Haha...lees ik weer te snel.
Ik was ook even van slag, er staat dit:
In de jaren 2000 kwam PC-Active, onder leiding van Witkop, meermaals in de publiciteit. Zo bleek uit een uitvoerige test van cd-r's dat de kwaliteit van de beschrijfbare schijfjes enorm uiteenliep en sommige exemplaren zeer gevoelig waren voor veroudering
maar ik las, onterecht:
In de jaren 2000 kwam PC-Active, onder leiding van Witkop, regelmatig in opspraak. Zo bleek uit een uitvoerige test de bijgeleverde cd's dat de kwaliteit van de schijfjes enorm uiteenliep en sommige exemplaren zeer gevoelig waren voor veroudering
Het artikel is wat dat betreft raar geschreven aangezien er "de kwaliteit van de beschrijfbare schijfjes", terwijl er in de alinea daarvoor gesproken wordt over het meeleveren van cd's en dvd's. Ik ging er daardoor ook vanuit dat het blad daardoor in de publiciteit was gekomen.
altijd jammer gevonden dat dat niet groter is geworden. Die samenwerking tussen bedrijven was toch best wel uniek.
Klopt. Ik denk dat de grootste misser was dat de MSX-2 standaard geen Z80 of Z800 met hogere kloksnelheid voorschreef, terwijl die er wel waren, ze hebben geheel de wet van Moore gemist. Mijn eigen Sony MSX-2 deed minuten over opstarten met een eerste grafische interface.
Maar inderdaad, veel geleerd en gedaan in die tijd, zelfs een kopieerbeveiliging gekraakt (simpele return assembly code erin poken).
Bedoel je een R800 ipv een Z800?

De Sony MSX had Hybrid volgens mij, met die geanimeerde muis :)
Listings overtypen… mooie tijd. RIP Wammes
Ja - ik denk dat iedere computerbezitter in de 80's hier wel ervaring mee had. Van c16/64 - tot amiga/atari en natuurlijk ook de msx en msx2.. Een mooie tijd was het zeker. Als klein jochie kon je al niet zo snel typen en dan had je natuurlijk ook nog de ene na de andere fout - hier leerde je wel van type en debuggen..*en* tijdig je vlijt naar tape schrijven (of als je een hele grote jongen was naar 5 1/4 floppy of misschien wel 3.5?) want soms zat er wat machinecode tussen voor de grappen en grollen - peek/poke geneuzel - en als je dat niet goed deed kon de hele bende crashen :D
edit: typos

[Reactie gewijzigd door shades op 24 juli 2024 06:48]

Zeker.

Ik was van het Commodore kamp. Kennis van mij MSX. Die werelden overlapten elkaar natuurlijk.

Mijn maat zat dan data tabellen op te dreunen, ik tikken. Dan weer andersom.

"DATA blablablablablabla....", ik hoor het nog zo.

R.I.P. Wammes.
Mooi? Om te huilen ;( urenlang hexadecimale assembly typen, om er aan het eind achter te komen dat je "ergens" en foutje had gemaakt. Opnieuw beginnen was dan soms nodig.

Het was toen nodig, maar ik ben blij dat die tijden voorbij zijn ;)
Daarom hadden ze toen per regel een checksum, zodat je wist of je de regel goed had overgetypt ;)
Waren er niet ook af en toe van die radiouitzendingen die je kon opnemen? In ieder geval goed herinneringen aan Wammes en zijn MSX magazine. Goldstar FC200 FTW! :P
Dat is erg verdrietig nieuws. Als oud-MSX’er heb ik jarenlang de MC(C)M uitgeplozen en ben tot aan het eind abonnee geweest, toen hij als afscheidscadeau alle abonnees twee cd-roms als afscheidscadeau meeleverde vol met software waarvan ik me nog steeds afvraag hoe ze bepaalde bedrijven (zoals Konami) zover hebben gekregen, toestemming te verlenen om hun software te plaatsen. Sterkte aan de nabestaanden - wellicht behoort daartoe ook een groot deel van de Nederlandse MSX-familie.
Konami heeft dik geprofiteerd van MSX. Hoe veel Road Fighters liggen er nog in Nederland? Ik denk niet dat ze er moelijk over gedaan hebben.
RIP Wammes!

Bedankt voor al die jaren van PC-Actives kopen in de boekhandel... ik had geen abonnement, als scholier kon ik dat niet betalen. Maar de artikelen in het blad las ik stuk. De diskettes spaarde ik allemaal.
Zelf programmeren in dos commando's (*.BAT files maken) Ik bedacht XMOVE.bat.
Wat Xcopy.com voor het commando copy zou zijn, moest XMOVE voor het commando move zijn: hele directories van A naar B verplaatsen in DOS!
Huh, move in MS DOS 6.0 kon juist ook al met directories omgaan? https://en.wikipedia.org/wiki/Move_(command)
Een directory renamen kon ook met move. Die zat alleen maar met de referenties te schuiven, maakt bij FAT toch niet veel uit.
Exact! En ook verplaatsen naar een andere plek! Dus wat is dan het nut van een xmove? Of was het bij bijvoorbeeld DR DOS anders?
Destination can consist of a drive letter and colon, a directory name, or a combination, and must already exist
^^^^^^^^^^^^
Dit was het probleem : Als ik een Directory, zeg c:\games\WOW\*.* naar een lege schijf wilde verplaatsen naar een lege schijf, zeg d:, dan moest d:\games\WOW al bestaan, dus moest je eerst d:\games\WOW eerst aanmaken en daar na kan je met move alle files overzetten.

Mijn xmove kon je gebruiken als XMOVE bron doel... wat de bron ook is en wat het doel ook is.
XMOVE maakte automatisch doelen aan die nog niet bestonden en verplaatsten alles wat je het opgaf.

Op deze manier kon ik meerdere Bronnen en doelen opgeven.

Ik heb het ook in QuickBasic geprobeerd uit te vogelen, maar dat werkte toen niet echt goed.
En helaas ben ik mijn oude XMove.BAT ook kwijt geraakt.
Het was dus eigenlijk twee regels, regel 1 mkdir en regel 2 move?
poke -1,170
Dit schrijft een ¬ op het laatste geheugenadres van een MSX II.

Als ik het goed begrepen heb is dit een geheugenbankwisselinstructie die het programma dat je gaat laden een nieuw stuk onbeschreven geheugen van maximale omvang geeft.

Dit wordt op een MSX II gebruikt om een nieuw geheugenblok aan de Z80-processor toe te kennen, deze computer heeft namelijk meer geheugen dan dat de processor in 1x kan adresseren.

[samenvatting van mijn Google speurtocht, ik heb geen MSX-kennis]

[Reactie gewijzigd door djwice op 24 juli 2024 06:48]

Je hebt het in essentie goed begrepen.

De Z80A processor kan maar 64KB adresseren. Om deze beperking te omzeilen kun je op een MSX het geheugen per 16KB (pagina) wisselen. Je hebt hierbij keuze uit 4 primaire slots. Elk van deze slots kan weer uitgebreid worden tot 4 secundaire slots. Je kunt elke page in theorie dus wisselen naar 16 verschillende slots. Dus in theorie kan een MSX1 1024 KB (16 x 64 KB) geheugen adresseren mits de fabrikant of de cartridge die erin steekt al dit geheugen natuurlijk heeft geïmplementeerd.

Op geheugenadres FFFF (decimaal: -1) staat de selectie voor het secundaire slot (per pagina 2 bits). Selectie van het primaire slot wordt via de I/O poorten geregeld.

Nu wil het geval dat veel of misschien wel alle MSX1 machines geen gebruik maken van secundaire sloten. Op een MSX2 is dit wel het geval, omdat er sowieso extra ROM (voor de MSX2 Basic) wordt gebruikt. MSX1 spelen houden hier vaak geen rekening mee en wisselen het primaire slot zonder rekening te houden met het secundaire slot.

Op een Philips MSX2 machine zit het RAM geheugen in slot 3-2 (primair 3, secundair 2). Door poke -1,170 zet je de binaire waarde 10101010 (AA) op geheugenadres FFFF. Met andere woorden de waarde 2 voor elk van de 4 pagina's. Hierdoor gaan MSX1 spelen op het magische wijze weer doen.

Overigens kent de MSX2 naast dit alles de Memory Mapper techniek, waarbij een slot kan worden uitgebreid tot maximaal 4MB (256 x 16KB). Een MSX2 kan dus in theorie 64MB (16 x 4MB) geheugen adresseren.
en om dat allemaal wat makkelijker te maken hebben we - nou ja, ik schreef vooral handleiding - MemMan gemaakt...
Zoveel pioniers dit jaar heen gegaan, R.I.P.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.