Twitteraar ontdekt easteregg in Windows 1.0 met namen van ontwikkelteam

Een Twitter-gebruiker heeft een easteregg ontdekt in Windows 1.0. De easteregg omvat een lijst van de toenmalige Microsoft-ontwikkelaars die het 37 jaar oude besturingssysteem samen hebben ontwikkeld. Volgens enthousiastelingen is de namenlijst ook op te roepen in Windows 2.0.

Twittergebruiker Lucas Brooks deelde een screenshot van Windows 1.0 met daarin een lijst waarin de namen van de leden van het toenmalige Windows-team staan vermeld. Ernaast staat een felicitatieboodschap. In de lijst prijkt de naam van Gabe Newell, de oprichter en huidige ceo van Valve die van 1983 tot en met 1996 bij Microsoft werkte en hielp bij onder andere de ontwikkeling van Windows 1.0, 2.0 en 2.1.

Uit antwoorden op Twitter blijkt dat de easteregg ook op te roepen is in Windows 2.0; de lijst met namen van teamleden is daar uitgebreid. Brooks deelt in een tweet hoe hij de easteregg heeft ontdekt. De man stelt dat het Microsoft-team versleutelde data aan een bitmapbestand heeft toegevoegd, maar dat die data moeilijk te ontdekken is.

Windows 1.0

Door Jay Stout

Redacteur

24-03-2022 • 18:47

64

Reacties (64)

64
63
39
5
0
17
Wijzig sortering
Hij heeft niet ontdekt hoe hij het moet activeren, maar heeft wat "binaries" gepatcht om het te forceren. Dus hoe je het nou echt triggered is nog een raadsel.
Mogelijks kan dat helemaal niet, is de trigger niet aanwezig in het OS.
Hoe roep je Win1 zelf nog op?
Grappige site. Heb net Win95 eens opgestart. Leuk detail is dat Kladblok sinds 1995 echt geen spat veranderd is in die 27 jaar. Zelfs de functionaliteit is nog precies hetzelfde als 27 jaar geleden. :9
Was er niet een tijdje geleden een update dat het mogelijk maakt om uit Linux gekopieerde tekst te plakken in kladblok, zonder dat alle linebreaks verloren gaan?
Geen idee! Kan Kladblok überhaupt wel met UTF-8 omgaan? Kladblok doet toch alles in de ANSI tekencodering?
Dat is juist een van de updates in de afgelopen 27 jaar
Don't change a winning team.

Hier de enige echte change van de afgelopen JAREN in Notepad:
https://www.techradar.com...s-first-overhaul-in-years
When using the find and replace tool in the updated build of Notepad, a new checkbox gives you a new wrap around option, which will continue the search from the top of the document once it’s reached its end.

You’ll also be able to zoom your text in and out with the usual keyboard shortcuts (such as holding down Ctrl while scrolling or pressing the plus or minus keys), and via the View menu. When using the word-wrap feature (which allows long lines to flow onto the next one), you’ll now be given an accurate line and column count.

Some other minor tweaks include performance boosts for large files and the ability to use the Ctrl + Backspace shortcut to delete the previous word.
Don't change a winning team.
Normaal ben ik het hier altijd mee eens. Maar Kladblok heeft écht een upgrade nodig. Het programma is écht te beperkt voor de huidige maatstaven. Als je ziet wat de gemiddelde teksteditor onder Linux standaard kan, dan is het bijna beschamend wat Windows aan boord heeft. Het is letterlijk een kladblok. Dus alleen maar niet opgemaakte tekst ermee kunnen maken en opslaan. En dat was het zo'n beetje. ;)
Ha, toevallig hebben ze het afgelopen maand geupdatet in Windows 11. Er staat nu standaard de locatie vermeld van de cursor in de footer en... de belangrijkste feature van een applicatie in 2022: Dark Mode
Niet heel erg indrukwekkend dus. Externe tooltjes zoals Notepad++ of Geany blijven onder Windows noodzakelijk, omdat Kladblok qua functionaliteit simpelweg té weinig kan. Een .txt-bestandje of een .ini-bestandje openen lukt nog, maar Javascript, Python, .conf-bestanden of anderssoortige (script)bestanden zijn niet te openen met Kladblok. ;)
Wat eigenlijk super facinerend is. Het gaat hard.
Nouja, dit bestaat al vanaf 2012 (als ik de footer mag geloven). Dus het bestaat al een tijdje. Wat ook leuk is dat oudere handhelds/consoles ook al vanaf je browser te spelen zijn:

https://jsemu2.github.io/gba/ (gameboy advance bijv.)
[CTRL+D]
Wow, vanavond ff checken. Lekker Dune 2 en Wolfenstein 3D in de browser spelen!
Oef, Dune 2 met PC speaker geeft wel een heel andere vibe :(

Dus geen "Dune, the building of a dynasty"

Alternatief: http://epicport.com/en/dune2
En mogelijk nog vele andere browser ports :)

[Reactie gewijzigd door steveman op 23 juli 2024 16:37]

Nice! Ben ik de enige die meteen BASICA.COM startte? Zonder nadenken met regelnummers een programma typte? En er dan niet achterkomen hoe je een programma dat in een loop blijft zitten kan stoppen?
Je kan het waarschijnlijk in dosbox draaien. Daarnaast zijn er ook zat mensen die als hobby oude computers hebben en daar ook dit soort software op draaien.
Dat kan, Windows 1.0 was letterlijk niks meer dan een schill die MS-DOS visueel maakt, en niet zozeer een losstaand OS. Het idee is dat je ipv dat je met directory comments loopt te kutten je de MS-DOS omgeving in een GUI ziet. Dit had ik een aantal jaar geleden ook in Dosbox voor elkaar gekregen omdat ik het niet zo leuk vond om de hele tijd commends in te typen (maar ik heb het al jaren niet meer opgestart gezien ik een dedicated Win98 PC heb staan voor retrogames).

Daar komt ook tevens de naam ''Windows'' vandaan. Het was ooit een soort ''raam'' waarmee je met behulp van een visuele omgeving ''in'' je MS-DOS systeem kan kijken.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 juli 2024 16:37]

"Daar komt ook tevens de naam ''Windows'' vandaan. Het was ooit een soort ''raam'' waarmee je met behulp van een visuele omgeving ''in'' je MS-DOS systeem kan kijken."

Uhh... nee.

Microsoft deed met "Windows" (zoals met "Word" en "word processor") een zoveelste poging om een bestaand computer begrip over te nemen als hun eigendom (zelfs de doodgewone Engelse woorden "windows" en "word" als handelsmerken registreren).

Xerox had de windowing-environment, mouse, desktop enz. enz. al decennia daarvoor bedacht en deze waren al begrippen binnen de IT wereld. Toen Microsoft Windows uitkwam werkte ik al met optische muizen en CAD software op Sun Sparcstations die een GUI op Xwin gebaseerd hadden. Sprake van windows was al gemeengoed in de IT. Microsoft liep op iedereen achter en vond niets uit - ze hebben de consumenten-oorlog "gewonnen" puur door PR.

[Reactie gewijzigd door MossMan op 23 juli 2024 16:37]

Sorry, maar het was wel ietsjes meer dan dat. Wat je omschrijft was Dosshell wat in de latere dos versies werd meegeleverd als antwoord op shells zoals Norton Commander. NC zou overigens uitgroeien als DE roadmap voor andere shells (Midnight Commander op Linux bv.). Een andere bekende shell in DOS was PC Tools. Dosshell was overigens ook het eerste voorbeeld van Microsoft die zijn positie gebruikte om software mee te leveren ten koste van concurrenten.

Nee Windows 1.0 moet je eigenlijk zien als de eerste (potentionele) appstore op de PC. Er was een omgeving gemaakt met als doel een naadloze integratie van tekstverwerker, rekenmachine, spreadsheet, dbase etc. Het draaide technisch gezien wel als een shell op DOS, maar in de praktijk speelde Windows 1.0 wel degelijk een OS. Zie het als een OS op een OS ofwel OS2.. (pun intended)
App store? Windows 1.0 deed niks aan distributie. Onder de motorkap was het DOS, en dat zou tot XP zo blijven voor consumenten. De 9x-serie (t/m ME dus) is een laag over DOS heen met extensies (tot op redelijk laag niveau, dat wel) en een API voor onder meer UI-zaken en I/O. In het begin was het meer van het eerste (schil met extensies) en nog een stuk minder van het laatste (moderne API's om te targetten als ontwikkelaar). Maar geen van allen kwamen ze in de buurt van een app store-model. Daar was UNIX misschien eerder.
Ook al deed Windows 1 niets aan distributie (er was toen geen internet en zelfs BBS'en waren nog niet inmens populair) de bedoeling was vrij simpel. Een omgeving waarvoor programma's geschreven konden worden die gebruik maakte van de runtime die Windows hen bood. Op deze manier werd er eenheidsworst gecreëerd. Een paar van die apps waren Aldus Pagemaker, MicroGrafx, PC Paintbrush en je had ook games zoals Taipei. Niet alleen dat: je had ook al heuze drivers voor Windows 1 zoals ATI VGA Wonder drivers en zelfs printer drivers. Wellicht was het woordje App Store verkeerd gekozen en had ik het een Application Suite moeten noemen, maar ik ging er daarbij vanuit dat dit nogal evident was gezien de tijdsgeest.

Het feit dat de applicaties deze Windows runtime gebruikten om te kunnen draaien op Windows 1 maakt dat dus dat deze applicaties daadwerkelijk draaiden op Windows 1. Dat Windows 1 zelf draaide op DOS maakte niet dat je kon roepen dat Windows 1 geen OS was. Het was gewoon een OS op een OS.

Daarbij was Windows niet de enige die dit probeerde. Al veel eerder had je Geoworks met GEOS op de Commodore 64 in 1986. Deze GUI liep jaren vooruit en vond later ook zijn weg naar DOS in de vorm van Geoworks. Volgens mij kwam Geoworks pas uit toen Windows 3 al het levenslicht zag, maar het deed exact hetzelfde en noemde zichzelf ook gewoon een besturingssysteem. Sterker nog: dat deed het op de C64 ook al.

Ik weet wel dat de consensus is dat Windows op DOS draaide en het daarom geen echt OS zou zijn. Echter probeerde je een applicatie voor Windows te draaien (of voor Geoworks) zonder dat je die erop had staan dan wilde de applicatie gewoon niet starten.

Windows 3.0 with Multimedia Extensies 1.0 zorgde er uiteindelijk voor dat Windows populair werd. De reden hiervoor was vrij eenvoudig: Windows regelde de CD-ROM drive en geluidskaart instellingen. Software schrijvers moesten hier dus geen rekening meer mee houden en gebruikers evenmin. De tijd van SET BLASTER was eindelijk voorbij. In Windows 3.1 waren die Multimedia Extensies geïntegreerd en dit was het begin van de toekomst. Ook deze draaide op DOS, maar de programmamakers hoefden niet meer met DOS te communiceren maar verlieten zich volledig op de API en runtime van Windows. In andere woorden: ze lieten zich (net als Windows 1) 'besturen' door Windows hetgeen in mijn boek gewoon betekent dat het een besturingssysteem was.
Een platform zoals jij omschrijft behoeft geen OS te heten, en een app store is een distributieplatform en niet alleen iets met een vaste API. Dat die API bestond en al dan niet een toevoeging is op DOS, beschrijf ik zelf ook al. Een besturingssysteem omvat een aantal basisonderdelen waar Windows 1.0 daarvoor afhankelijk was van DOS. De consensus is al heel erg lang dat Windows daardoor van 1.0 tot 3.11 geen OS was. Wat jij vindt dat een besturingssysteem definieert maakt het geen feit. Bovendien reageer ik op je stelling dat Windows een appstore was. Een suite en een store en een os en een platform zijn allemaal met reden verschillende termen, en ook in 2022 is een suite niet automatisch een store/distributieplatform, ook niet als jij dat als evident poogt te poseren.
sorry, maar het zijn geen comments (die plaats je bij een artikel) maar commands of commando's.
You're welcome!
Life saver, ik kon er geen touw aan vastknopen :)
De tijd dat ik handmatig command.com moest starten omdat het niet in m'n autoexec.bat stond.. don't ask :)
Die tijd is er nooit geweest.. command.com is een systeembestand en werd automatisch opgestart nadat io.sys en msdos.sys geladen waren. Command.com is namelijk de command interpreter waar autoexec.bat in draaide..
Het is voor mij inmiddels ook alweer 30 jaar geleden, msdos 3.3 en hoger. Op mijn oude XT met 2x 5.25" en 512 kb deed ik nog wel eens dingen om eea te 'optimaliseren'.
Je hebt gelijk mbt command.com en autoexec.bat, maar mijn command.com stond wel is op B:. En in config.sys kon je middels SHELL= een andere command interpreter instellen ;)
Dat was Windows 3.1 ook en zelfs Windows 95 en 98 en milenium
Je had wel Windows nt , samen gemaakt met ibm.
Dat was een echt besturingssysteem, maar pas stabiel vanaf 3.51
Gebaseerd op oa lanmager.
Daarna is is mover gestapt op is/2 dat eigenlijk nog beter was, maar helaas was hun marketing niet zo goed.
Daar ben je nu getuigen van, ibm stelt weinig voor.
Ja, maar. Op zich was Windows 95 ook al een enorme stap naar het domineren van de gui ten koste van cmd. Met W95 voelde ik de controle over mijn computer kwijtraken; het geheugenbeheer werd ineens helemaal door Windows afgehandeld. Het heeft me een tijd gekost om hier aan te wennen en enigszins de controle terug te krijgen (wel na een lange tijd dual boot MS-DOS / Windows95 gedraaid te hebben, omdat een aantal DOS spellen niet wilden werken of trager waren onder de W95 boot).

Je kunt trouwens nog wat Windows 1.0 dingetjes vinden op archive.org, waaronder een iso die je in (bijvoorbeeld) HyperV kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door musiman op 23 juli 2024 16:37]

Ik heb het wel eens in een Hyper-V vm aan de praat gekregen. Via usenet is het allemaal nog te vinden

[Reactie gewijzigd door TweakerCarlo op 23 juli 2024 16:37]

ik draaide het vroeger op lans wel eens voor de grap in virtualbox om de linux-boys te trollen toen ze interessant kwamen doen en vragen welke distro het was :+
Volgens mij kan je dit nog doen in Dosbox maar ik kan ernaast zitten! :)
Het is mogelijk, maar het team van Dosbox zelf raadt het af omdat Dosbox primair bedoeld is om een omgeving voor Dos-games te scheppen. Overigens heb ik Windows 1.0, 2.0, 3.0 en 3.1 nog prima draaien in Virtualbox, dat lijkt me een betere optie.
Ik heb sinds eind 2010 een werkende 386 enhanced Windows for Workgroups 3.11 versie staan, 16bit kleuren aan 1024x768. Onder Dosbox. Perfect te regelen en draait zonder fout.

EDIT : heb dit ook vaak geprobeerd onder VirtualBox, maar daar kreeg ik de 386 enhanced modus niet aan de praat om één of andere reden.

[Reactie gewijzigd door Mortov Molotov op 23 juli 2024 16:37]

Vanuit een VM onder Windows 2.0 O-)
Draaien in Virtual Box of VMware
Dit roept bij mij de vraag op hoe lang er al Easter Eggs in software bestaan?

Voor Windows 95 had ik nog nooit gehoord van Easter Eggs in software.

P.S.: op Wikipedia lees ik dat de eerste in 1973 is uitgebracht door Atari.

[Reactie gewijzigd door Godson-2 op 23 juli 2024 16:37]

Als je het boek Ready Player One had gelezen of de film had gezien met dezelfde naam zou je het zijn tegengekomen. De oudste, gekende Easter Egg zit in het computerspel Adventure, ontwikkeld door Warren Robinett in opdracht van Atari dat niet wenste dat de naam van de man die het spel gemaakt had in het spel te zien zou zijn. Daarom stopte hij een geheim in het spel waarmee je de naam alsnog te voorschijn kon halen.
Op https://blog.uat.edu/easter-eggs-in-gaming?hs_amp=true vind je dat er in Colossal Cave Adventure uit 1976 ook al een easter egg zit. Het kan dus nóg wat eerder. En wie weet, hebben de bouwers van ENIAC wel een easter egg ingebouwd..
Die zaten idd overal al in, is ook gewoon leuk om te doen, ook wel eens dingen verstopt in code terwijl het nooit met de gedachte "easter egg" was, dus men zal dit vast ook al doen sinds code bestaat.
Een vroegere versie van excel had ook een leuke Easter egg: soort van primitieve flightsim op een fantasy landscape.
Ik ben het voor het eerst tegen gekomen bij google. Die verstoppen overal wel easter eggs in.
Open eens een google.com page.
Zoek op "do a barrel roll" en enter of klik op search.

Na testen of het nogsteeds werkt: Klikken op "Google Search" trouwens. Je wist nog niet dat je via google zocht denk ik.

[Reactie gewijzigd door TweakerCarlo op 23 juli 2024 16:37]

Dan lees je de wikipedia pagina niet goed, er staat toch echt dat de eerste easter egg die in software gevonden is uit 1967/1968 komt. Waar jij aan refereert is de eerste in een video game.
Doet me denken aan dit zelfde maar dan latere versies van Windows.
Hij moest wel wat files patchen om dit scherm te triggeren. Het is nog niet bekend welke actie je hiervoor uit moet voeren.
Onderaan de lijst prijkt de naam van Gabe Newell, de oprichter en huidige ceo van Valve die van 1983 tot en met 1996 bij Microsoft werkte en hielp bij onder andere de ontwikkeling van Windows 1.0, 2.0 en 2.1.
Maar niet aan Windows 3.0 dus? Volgens mij was dit dan het begin van een trend voor Gabe. ;)
Of misschien was er nog iets als Windows Alyx of zo.
Klein teampje toen :) wie had ooit kunnen weten tot wat het zou uitgroeien..
@JayStout, Gabe Newel lijkt niet onderaan de lijst te staan, er kan immers nog verder gescrolled worden en de lijst lijkt op alfabetische volgorde te zijn, dat zal vast niet eindigen bij de N ;)
Ik zie genoeg links voor bij komen voor Windows 1 en 2.x in een browser!

Ik kwam een tijdje geleden deze tegen:

https://emupedia.net/beta/emuos/

Have Fun!

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 23 juli 2024 16:37]

Word97 en Excel97 hadden destijds ook prachtige easter eggs
Word had een pinball machine en excel een flight simulator:
https://www.itprotoday.co...ellent-word-97-easter-egg
Die pinball was inderdaad heel leuk. Vaak gespeeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.