Haarlemse brouwerij en datalab ontwikkelen datagedreven biertje

De Haarlemse Uiltje Brewing Company en het Amsterdamse Data Science Lab hebben samen een bier gebrouwen dat statistisch gezien qua smaak het ultieme biertje moet zijn. Met behulp van data brouwden zij samen de Data Driven NEIPA.

Voor het brouwen van het biertje verzamelde het Data Science Lab door middel van webscraping zoveel mogelijk informatie over bierstijlen, scores, hopsmaken en -aroma's, bitterheid, zoetheid, karamel en fruitsoorten uit bierreviews, onder meer via het platform Untappd. Door die data te combineren konden zij een model maken om de 'perfecte smaakcombinatie' te bepalen, schrijven de brouwers. Het resultaat: een New England India Pale Ale met een alcoholpercentage van 6,4 procent.

Dat biertje werd niet samengesteld op basis van de hoogst scorende kenmerken op de reviewssites, maar alle data is gewogen om een gebalanceerd bier samen te stellen. Met het model zijn de datanerds van het Data Science Lab naar de brouwers van Uiltje gestapt om de data-analyse te vertalen in een recept. Het werd een combinatie van verschillende mouten en twee hopsoorten.

Hoe twee totaal verschillende bedrijven elkaar vonden? Tijdens de vrijdagmiddagborrel. Onder het genot van een biertje werd het plan gesmeed om samen een bier te brouwen op basis van data.

Data driven bier

Door Stephan Vegelien

Redacteur

22-12-2021 • 08:44

227

Reacties (227)

227
224
121
10
0
81
Wijzig sortering
Als je zo afgeeft op blik dan ben je duidelijk onvoldoende geinformeerd. Blik was VROEGER vies. Dat is al lang niet meer. Blik is wetenschappelijk bewezen de beste container om bier in te bewaren.

Maar mischien ben je teveel anti-hipster om dat te geloven en heb je liever een vies bruin of groen flesje ;)
Ik wacht nog met smart op kratten met blikjes.
Dat noemen we treetjes...
Al met al drink je een speciaal biertje nooit uit het blik of bierflesje, maar uit een glas 8)7
Dat hoop ik! haha
Helemaal mee eens.
Leuk weetje:

Heineken heeft vroeger altijd meegedraaid in de bekende BNR flesjes; jawel de bekende bruine. Deze flessen zorgen inderdaad voor een minimaal hoeveelheid lichtdoorlating waardoor de kwaliteit van het bier beter bewaard blijft.

Nu kwam de marketingafdeling van Heineken op een gegeven moment met een lumineus idee; "Laten we de flesjes Heineken-groen gaan maken!" Wat dus als resultaat zou geven dat je biertje sneller minder consistent in kwaliteit gaat worden, alsdus de kwaliteitsbewakers van Heineken... Je mag één keer raden wie deze strijd heeft gewonnen ;)

Dit is ook meteen de reden waarom in alle Heinekenkratten met groene flessen een kartonnetje dragen bovenop de flessen; zo min mogelijk licht op de flessen waardoor de bier kwaliteit minder zou worden.

Dit even ter bevestiging van het blik-fles verhaal; je bier blijft kwalitatief beter van smaak in een blik!

Cheers!
India Pale Ale is geen lading termen bij elkaar maar beschrijft precies wat het soort smaak is, omdat het nogal verweven is met de geschiedenis van India en Engeland. Maar het is natuurlijk makkelijker om de schuld aan hipsters te geven ipv je eigen non-kennis.

Ter info:
India Pale Ale komt doordat ze extra veel hop toegevoegd hebben na het brouwen in Engeland om de lange boottocht naar India te overleven. Hop heeft namelijk een conserverende eigenschap. Vervolgens zorgt dat voor de karakteristieke hoppige smaak.

En nee, ik ben geen baardige hipster, maar was gewoon eens geinteresseerd waar het vandaan kwam.
New England, niet England. New England duid op een variant die z'n oorsprong heeft in Vermont, wat in New England ligt.
Ja, deze variant. Maar Indian Pale Ale heeft z’n origine in Engeland. IPA dus. En ze kunnen prima een IPA in New England maken.
Mooie verhalen hoeven niet helemaal waar te zijn, en gedeeltelijke waarheden hebben de eigenschap mensen te overtuigen in deze prachtige verhalen te geloven.

Dat de IPA oorspronkelijk ontstond (lees: 19e eeuw) door meer hop toe te voegen omdat deze zo beter te conserveren was is correct, maar de huidige IPA komt qua smaak absoluut niet meer bij dat bier in de buurt. Niet omdat het vanaf dat bier uit de 19e eeuw doorontwikkeld is, maar omdat dat oude biertype uitgestorven is en rond 1970 de Amerikanen (waar meer citrus-hop-families beschikbaar zijn dan in Europa) een biertype zochten waarbij hun vers geëxperimenteerde brouwsel het beste aansloot. En wat bleek, IPA was als biertype weer beschikbaar!

Dat doet overigens niets onder aan zowel het mooie verhaal, als aan de huidige smaak van IPA, aldus deze biersommelier.
Je zou is moeten proberen 2x hetzelfde biertje te kopen, 1 in fles en 1 in blik.
Beide in een glas schenken en blind proeven, Best kans dat je het verschil niet proeft maar dat het tussen je oren zit.
Grote kans dat het blik beter smaakt. Bier is vooral gevoelig voor UV en vooral bieren met veel hop. Blik beschermd daar beter tegen. Het Uiltje doet inmiddels alles op blik omdat ze, net als bijna alle brouwers, weten dat blik beter is. Zowel voor het product als op het vlak van duurzaamheid en marketing. Blik recycled beter dan glas en neemt minder ruimte in. Het marketingpunt werd al gemaakt :)
Ik drink bier nooit uit de verpakking, dus de dooddoener "het zit al in een glas" hoor je mij niet zeggen. Iedere drank heeft lucht nodig om de smaak (en vooral geur) ten volle ten uitting te brengen.
De keuze voor blik is meestal puur omdat dat logistiek veel gemakkelijker en goedkoper is. Flesjes moeten weer ingezameld en gereinigd worden. De recycling van blik gaat buiten de brouwerij om.

De gevoeligheid voor UV is een leuk verhaaltje, maar gewoon een broodje aap verhaal. Glas houdt al het grootste deel (> 90%) van UV licht tegen. Als het glas gekromd is wordt dat nog veel meer. Wanneer men het glas ook nog een kleurtje (groen of bruin) geeft is de hoeveelheid UV licht in het flesje niet meer te meten.
Flesjes worden in kratten gezet en zelfs als die buiten worden opgeslagen komt er maar weinig licht in het flesje. De hoeveelheid UV licht is dan echt nul.

Bier in blik smaakt gewoon hetzelfde. De blikken zijn aan de binnenkant gecoat en het bier komt dus helemaal niet in aanraking met het metaal.
Dit klopt niet. Je hebt bij UV straling natuurlijk te maken met meerdere soorten, waarbij je het over UV-B straling hebt als we het hebben over wat er niet door komt, maar UV-A straling komt wel degelijk door glas heen, of dat nu gekleurd is of niet.
Van UV-A wordt ongeveer 50% tegengehouden door vlak en helder glas. Gezien de breking kan er door gebogen glas nog minder UV-A straling komen. Gekleurd glas houdt wel degelijk een deel van de UV-A straling tegen. Zeker (donker) bruin gekleurd glas werkt goed. De etiketten (papier) en de krat werken nog beter. Uit het directe zonlicht bewaren geeft natuurlijk de beste bescherming tegen UV-A straling.
Ik ga ervan uit dat je bier niet maanden lang buiten in de volle zon bewaart. Bij min of meer normale opslag zal er binnen de houdbaarheid van bier geen smaakverschil ontstaan door zonlicht. De hop-rijke bieren met nagisting op de fles (levende gist) lopen dan het meeste risico. Die worden daarom ook altijd in donker bruine flesjes verkocht. Daar is nog geen wetenschap aan te pas gekomen. Lang voordat men besefte dat UV licht bestond had men dat al aan de hand van de smaak uitgevogeld.

Wetenschappelijk is er ook genoeg bekend. Zie ook deze pagina: https://infinityjars.com/...s-bottles-which-is-better
UV-B straling wordt door gekleurd glas volledig tegen gehouden. UV-C straling wordt al door de ozonlaag tegengehouden en komt nauwelijks op aarde.
Ik plakte er ook geen datum of blootstellingsperiode aan, maar feitelijk komt er echt wel UV-A door glazen flessen heen, of ze nu krom, gekleurd of afgeplakt met etiketten zijn. En zelfs een minimaal percentage kan natuurlijk al een smaak beïnvloeden, en afhankelijk van de smaakgevoeligheid van de drinker kan je dat wel degelijk merken.

En wat betreft de overige variaties UV straling had ik al min of meer aangegeven dat die niets doen. Ik had echter alleen UV-B genoemd, omdat ik UV-C de moeite van vermelding niet waard vond, aangezien dat helemaal niet relevant was.

https://www.mashed.com/19...stes-better-than-bottled/

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 21:08]

Link heeft niets met wetenschap te maken, er wordt ook niets aangetoond.
Ik ken dit verhaal nu al meer dan 10 jaar en het is vrij gemakkelijk aan te tonen. Dat hebben we ook gedaan.
Speciaal amber-kleurig glas (potten voor chemicaliën) laten geen UV licht door. Een bruin bierflesje van dik glas (Belgisch bier) liet ongeveer 2% UV (A) door, dun bruin glas (Hertog Jan) laat 3 à 4% door. Het groene Heineken flesje laat bijna 10% door. Als je achter het etiket meet (rest van het flesje met UV folie afgedekt is er geen UV licht te meten. Wanneer de flesjes in een krat zet is de lichtinval alleen door de hals en daar zit (bijna) altijd een etiket om. UV licht is dan niet meer te meten. Zelfs het Heineken flesje hield op die manier al 70% van alle licht tegen. UV was niet te meten.
Alle metingen zijn met professionele meters uitgevoerd, buiten in de volle zon. Binnen achter dubbel glas was er nog ongeveer 30% van het UV-A over. Deze meting moest wel in de schaduwkant. Aan de zonkant van het gebouw waren alle ramen van UV-werende folie voorzien. Dat hebben we uiteraard ook getest. De folie kan de opgave van de fabrikant niet waarmaken (claimt dat 100% uv wordt tegen gehouden), maar met een doorlaatbaarheid van 5% van het UV licht doet het zeker waarvoor het bedoeld is.
Overigens een van de beste proeven die we hebben uitgevoerd. Uiteraard hebben we veel metingen op de flesjes gedaan. Het was toch al een snik hete dag en na een aantal uur zwaar werk in de zon smaakt een biertje heel goed. Op een onderzoeksinstituut heb je dan niet veel nodig om tot zo'n extra proef te komen. We hebben wel verzuimd om bier uit blik te proeven.

Er kan dus inderdaad wel wat UV-A licht door een flesje komen, maar tijdens het normale proces van bottelen, opslag en transport tot aan de klant is de hoeveelheid UV-licht dat in het flesje komt echt nihil. Als je het zelf in het zonnetje zet, dan heb je gelijk, maar dat is eigen schuld.
Blik heeft wel het voordeel dat het veel lichter is en veel compacter stapelt. Dat scheelt in transportkosten. Voor het koelen van je biertje ben je ook beter af met blik.
En het is veeeeeel goedkoper dan glas ;)
Toevallig afgelopen weekend nog een proeverij gehad, en je proeft dat echt. Vooral bij de bekendere merken merk je dat verschil heel erg.
Bij de bekendere merken gaan juist letterlijk hetzelfde bier in zowel blik als fles.
Als jij een andere smaak beleving hebt gehad, heeft dat 2 oorzaken:
1) Het zit tussen de oren, of:
2) Het flesje heeft in het licht gestaan. Dit heeft enorm veel invloed op smaak van het bier.
Vroeger toen de bekendere merken overgingen met hun Pilsner van de bruine fles naar de groene fles dachten veel consumenten ook dat de smaak van het pils was verandert. Dat had er puur mee te maken dat de groene fles meer licht doorlaat.
Dag Casejunky, we nodigen je van harte uit voor een goed georganiseerde blindproeverij. Daarin proef je hetzelfde bier op fles en blik, van verschillende leeftijd en temperatuur. We gaan hiermee je perceptie rondom bier op blik hopelijk 180º draaien. Stuur je een mail?
Mag ik ook komen?

Recent zijn twee van jullie IPAs hier in Denemarken makkelijker verkrijgbaar geworden (lees: gewoon in de supermarkt) en dat is erg genieten!
Eens nadenken hoe we dat groter op kunnen zetten in deze tijd.. Misschien met pakketten die we samen kunnen stellen en opsturen, en dan online verzorgen. Past natuurlijk helemaal bij de gedachte achter het bier in het artikel.
Als er (na de lockdown?) een proeverij komt zou ik graag mee doen!! Misschien ook nog vers van de tap toevoegen om te kijken of een biertje vers van de tap nou echt zo veel lekkerder is.

Een pakket bestellen is ook leuk, maar jullie brouwerij bezoeken staat sowieso al lang op mijn lijstje!

Als hobbybrouwer leer ik graag dingen bij en als dat gaat icm bier proeven dan is het helemaal mooi

Nog een kleine toevoeging voor de "blik smaak" die sommige mensen denken te proeven. Dit argument hoor je dus nooit over een blikje cola, ik ken eigenlijk niemand die zegt cola uit blik smaakt minder. Volgens mij zit het meer tussen je oren..

[Reactie gewijzigd door Drexz op 22 juli 2024 21:08]

20 jaar geleden zat ik op de MLO Analytische Chemie (Laboratorium opleiding).
Daar hebben we ooit een blind proeverij gehouden, waarbij we 6 verschillende pilseners hadden.
Van alle verschillende pilseners hadden we blik en fles.

De verschillende proefpersonen (pun intended) slaagde er niet in om de merken uit elkaar te houden, zelfs hun favoriete merk niet.
Wat ze wel voor elkaar kregen, was het benoemen of het uit fles of uit blik kwam.
(Van de 6 proefpersonen had er 1 proefpersoon slechts 1 fout en de rest had alles goed.)

Het smaakverschil, zo veronderstelden wij, zou van de coating af moeten komen.
We wisten dat in die periode vaak een coating met tin werd gebruikt in blikken, daarnaast wisten we dat dit metaal voor die specifieke bijsmaak kon zorgen.
Na analyse zagen we inderdaad verschil tussen fles (geen tin) en blik (wel tin).
De tin concentratie in het bier uit blik was 1 tot 2 ppm, wat inderdaad die bijsmaak had kunnen veroorzaken.

Tegenwoordig is de coating anders, omdat metaal sowieso niet gezond is voor de mens.
Ook zo'n 20 jaar geleden was ik ooit een TV aan het instellen bij een oude dame (Casema had de zenders weer eens omgegooid). Ik was een jaartje of 15 en ze vroeg of ik een biertje wilde (ja toen was dat nog vrij normaal), die nam ik natuurlijk wel.

Er kwam een lauw blikje onder uit een keukenkastje, die daar al lang had gestaan want het was al meer dan een jaar over datum.

Daar zat ook een echte bliksmaak aan. Ik dacht altijd dat het kwam omdat het gewoon echt over datum was, maar misschien was het ook omdat toen de blikken nog anders werden gemaakt.

Tegenwoordig heb ik die smaak nooit meer geproefd. Grappig om nu te lezen dat het dus waarschijnlijk wel echt door het blik kwam.
In 20 jaar is er best wat veranderd.
Dat klopt, vandaar ook mijn afsluiting met: tegenwoordig is de coating anders.
Wanneer ligt deze bij Brother Beer? :9~
Ik denk niet dat het zozeer de smaak van het bier is, maar het feit dat je tong en/of lippen tegen het blikje komt. Dat proef je dus wel degelijk. Het bier zal hetzelfde zijn.
Als je rechtstreeks uit blik drinkt ben je ook niet helemaal lekker bezig. Schenk het gewoon in een glas...
Tenzij de brouwer zelfs "Drink from the can!" op zijn blik laat printen: Heady Topper van The Alchemist
Dat is dan ook een ultiem uit-het-blik-drink bier, qua smaak en reputatie! 🤤
Meeste van Uiltje vind ik persoonlijk ook heerlijk uit blik!
Maar je kunt het bier natuurlijk ook in een glas gieten en daar uit drinken.
kudos voor t uiltje.

Wie nam eigenlijk het initiatief voor dit data driven biertje?
De data science center of jullie eigen interesse?
Dank! We werden benaderd door DSL die dit idee hadden opgedaan tijdens een borrel, en wij liepen er direct warm voor omdat Uiltje data al gebruikt in o.a. sales en marketing.
@uiltjebrewing Hoe zit het dan met de gist bij een data driven bier? Hebben jullie een eigen gietstam gebruikt of hebben jullie daar dan ook een data-driven benadering voor gehad?
Om zo dicht mogelijk te komen bij o.a. smaken/aroma's en mondgevoel zoals gewenst door reviewers, is gekozen voor Verdant-gist. Dit gist geeft een zacht en romig mondgevoel en het typische troebele van een NEIPA.

Overigens is er wat verwarring onder de commenters hier wat het doel was van deze exercitie. De zoektocht naar perfectie ging er juist niet om om een allemansvriend-NEIPA te brouwen, maar te zoeken naar de extremen onder de bieren binnen de stijl die het hoogst gewaardeerd worden. Dat is vervolgens vertaald naar een brouwrecept en ruwe ingrediënten. Zo zijn ook Talus en Sabro hop gebruikt.
De hele discussie hier gaat zo te zien meer over blik vs. glas maar dat terzijde :-)

Kan ik hieruit concluderen dat er niet alleen naar de ingrediënten is gekeken maar ook naar het brouwproces zelf zoals wanneer de hopgiften te doen, kooktijd etc?

Hier moet natuurlijk ook een stuk eigen interpretatie bijkomen want de hier genoemde bronnen alleen geven nooit voldoende data om een recept te creëren lijkt me?
Het water loopt me inmiddels in de mond, na al die uitleg over bier. Ik neem aan dat dit biertje binnenkort gewoon ook te koop is in de supermarkt/slijterij?
Grappig idee.
Over NEIPA's is inderdaad veel te vinden en er is ook veel mee te experimenteren.

Maar naast dit idee over het bier te lezen, vind ik het nog mooier dat Swinckels jullie niet te zwaar beperkt in jullie experimenten.

Jullie blinken namelijk meer uit in het maken van gekke experimenten en minder in fabrieksmatig brouwen.
Zo herinner ik mij een bier wat jullie een aantal jaar geleden hadden gemaakt.

Jullie maakten toen een bier dat wat betreft smaak zou moeten denken aan een IPA.
Maar in dit bier gebruikten jullie dennennaalden in plaats van hop.
Het eerste slokje was wel erg "in your face" en moest ik aan wennen, maar daarna vond ik het wel lekker.
De Pine & Needles! Je ziet dennennaalden vaker terug in bier, en het blijft een kwestie van smaak/wennen. Sommige soorten hop (o.a. Mosaic en Chinook) kunnen dat piney aroma afgeven, maar hier ging gewoon een hele kerstboom in de ketel.
De Pine & Needles! Je ziet dennennaalden vaker terug in bier, en het blijft een kwestie van smaak/wennen. Sommige soorten hop (o.a. Mosaic en Chinook) kunnen dat piney aroma afgeven, maar hier ging gewoon een hele kerstboom in de ketel.
Ja dat was hem!
Het eerste slokje was wel zo van BAM! maar de 2e slok was toen wel lekker.
Ik ben wel benieuwd wat het dan wel is, want ik vind het ook niet (altijd) hetzelfde smaken.

Zo vind ik 1 van de bekendste merken (die van de ontvoering in de jaren 80) uit blik _beter_ smaken dan uit de fles, maar een ander bekend merk uit Arcen daarentegen weer lekkerder uit de fles dan uit het blik.

Als het echt allemaal hetzelfde is, ligt het dus aan mij. Maar aangezien ik wisselende voorkeur heb is het dus niet "het is een blikje"-vooroordeel....
Het bier uit Thull is prima uit blik, die uit Wijlre dan weer beter uit fles.
Ik heb er uit interesse wat over opgezocht. Vooral volledige afsluiting van licht en zuurstof maakt het blik beter. Maar het verschil gaat volgens mij pas merkbaar zijn als het flesje/blikje al enige tijd op het schap staat. Een pas gebottelde fles bier heeft nog geen/te weinig invloed van buitenaf gekend om van smaak te veranderen. Dus enkel een test met wat ouder bier lijkt mij interessant. Bvb van hetzelfde bier een flesje en blikje een tijdje op de vensterbank zetten, en hetzelfde in een koele donkere ruimte, om dan die 4 te vergelijken.
Blind geproefd?
Want ik geloof je gewoon echt niet. Het bewijs dat bier uit blik al lang niet meer die smaak heeft is overweldigend.
En waarom bier uit blik? Ik zou zeggen: zoek het op.
Bier uit blik wint aan populariteit ondat je 30 procent minder opslag nodig hebt. Je hebt geen kratjes meer nodig, dus goedkoper.

Het smaakt anders, als je in de marketing zit vervang je het woord 'anders' door 'beter' en verzin je er redenen omheen om die betere smaak te verantwoorden, bijvoorbeeld dat bier beinvloedt wordt door UV.

Vind je de verandering in smaak een verbetering, verslechtering of geen verschil maken, dat is voor iedereen anders.

Ik houd zelf ook niet van bier uit blik, of dat komt door de smaak of smaakbeleving, geen idee.
Daar is niets aan verzonnen, aan dat UV verhaal, dat is een bewezen feit. Het ligt dus inderdaad aan de smaakbeleving. Voorbeeld uit eigen kring: ik persoonlijk drink net zo makkelijk uit een glas, een blikje of uit een flesje, maar mijn vader moet echt helemaal niets van blikjes weten. Niet omdat hij het anders vindt smaken, maar simpelweg omdat hij het niet prettig/lekker vindt om uit blik te drinken.

Maar feitelijk blijft de smaak van bier in blik dus beter behouden dan in een flesje:
https://www.mashed.com/19...stes-better-than-bottled/
Dat klopt ongetwijfeld, dus in een flesje veranderd de smaak minder dan in een blikje vanaf het moment van bottelen. Dus is de smaak tussen een flesje en blikje anders door het blikje, ten opzichte van het flesje dat we gewend waren.

Als het dus in een blinde proef niet gemerkt wordt, gaat het tussen de twee uiteindelijk om de smaak beleving. En niet om het aantasten van het bier door licht, dus marketing verhaal om de goedkopere logistiek van blikjes aan de man te brengen.

Edit:
Laat ik het nog iets anders omschrijven. Bier in blik behoudt zijn originele smaak beter, de vraag wordt dan, prefereer ik de verse biersmaak boven die van het aangetaste bier.

[Reactie gewijzigd door rglasbergen op 22 juli 2024 21:08]

Precies. Het is dus eerder een smaak geval dan een kwestie van merk die en die IS lekkerder uit fles dan uit blik. Als wat er in het blik zit, de originele smaak is, dan vind je dus eigenlijk de aangetaste/niet pure smaak lekkerder, maar dat zegt dus niets over het bier zelf, maar meer over de proever.

Overigens zeg je het aan het begin van je reactie verkeerd om:
..dus in een flesje veranderd de smaak minder dan in een blikje vanaf het moment van bottelen.
Als je de woorden flesje en blikje omruilt, dan klopt het wel. ;)
Het smaakt anders, als je in de marketing zit vervang je het woord 'anders' door 'beter' en verzin je er redenen omheen om die betere smaak te verantwoorden, bijvoorbeeld dat bier beinvloedt wordt door UV.
Er is wetenschappelijke concensus dat bier bederft door licht. Dat is de reden dat we bier in gekleurde flesjes doen. Hierbij een stukje uit onderzoek uit 1950, dus van lang voor alle huidige biertrends en hypes: https://www.journal.csj.jp/doi/pdf/10.1246/bcsj.23.125
October 1950] The Sunflavor of Beer. III. Mechanism of Sunflavor Development 125
The Sunflavor of Beer. III. Mechanism of Sunflavor Development
By Tei YAMANISHI and Yataro OBATA
(ReceivedFebruary 2, 1950)
In the previous paper the authors reported that the development of the sunflavor in beer, exposed to the sunlight, was due to the reduction of diethylester of dithiodiglycolic acid (oxidised-type) to ethylester of thio-glycolic acid (reduced-type). This is produced by the following reaction system.
By further investigation in the direction of the absorption-spectra,it was found that the flavin was activated by the sunlight, particularly by the rays ranging from 441 to 452 mu, and then the reaction of this system was accelerated
(...)
That the sunflavor developed more slowly in the brown bottle than in the green bottle was actually
observed in a model experiment as well as in the bottled raw-beer on the market.
Technisch gezien gaat bovenstaande niet over UV maar over zichbaar licht, maar laten we er maar geen semantische discussie over golflengtes van maken ;)
Je hebt specifiek blind het verchil tussen hetzelfde bier uit een fles en blik geproefd?
Want als je als begint met het idee dat bier in blik minder lekker is dan ga je het ook ervaren als minder lekker.

Door nieuwe soorten coatings is het juist zo dat blik geen smaak meer afgeeft aan het bier, en doordat blik geen licht doorlaat blijft bier tegenwoordig juist beter in blik t.o.v. glas
Ik ben dan wel weer benieuwd wat voor coatings het betreft, en wat daar de lange-termijn gezondheids- en smaakeffecten van zijn. En blijft zo'n coating in stand bij bier dat je langer wil bewaren?

Zo lees ik op diverse sites dat de 'klassieke' coatings mogelijk licht bloeddrukverhogend kunnen werken, en andere typen coatings weer andere voor- en nadelen kennen. Niet allemaal betrouwbare bronnen overigens, dus wat moeilijk op waarde te schatten. (https://www.newfoodmagazi...or-beverage-can-coatings/)

Waarschijnlijk vallen evt. gezondheidseffecten overigens volledig in het niet bij de lading suiker en alcohol die je binnenkrijgt, maar toch...
Dan nog is het puur psychologisch/tussen je oren. Het is allang feitelijk bewezen dat er geen extra smaakje of bijsmaak zit aan bier in blik, dus het is onzin. Het kan prima mogelijk zijn dat iemand bier uit een glas of een flesje lekkerder vind drinken, maar dat is een ander verhaal. Het materiaal van de blikjes is JUIST gekozen en op een manier gefabriceerd (het aluminium aan de binnenkant is gecoat in een speciaal kunststof) dat het de originele smaak van de inhoud van het blikje waarborgt, of dit nu bier is of frisdrank.

En daarbij komt dat het feitelijke verhaal is dat juist alleen bier in fles van smaak kan veranderen, door invloed van licht en dergelijke. In een blik zit en blijft het bier de originele smaak behouden die het had toen het in het blikje werd gestopt, dus je zou ook kunnen zeggen dat de smaak van sommige flesjes bier niet meer puur of optimaal is, afhankelijk van hoe lang ze hebben gestaan en of ze veel bloot zijn gesteld aan licht.

Meer info hier... ;)
Beetje het verhaal van audiofielen over buizenversterkers. Claimen dat het mooier geluid is. Goed, dat kan, dat je het mooier vind ("warm" is meestal het argument), maar goed beschouwd is het wel een toegevoegde verstoring dat je dan mooi vind.

Dat zou dus ook kunnen met flesbier, dat men blikbier viezer vindt doordat flesbier een bepaalde toegevoegde smaak krijgt door het (lang) opslaan in glas, ondanks dat het blikbier juist de smaak heeft die het hoort te hebben.

Dus dit moet dan wel het geval zijn bij @Casejunky , hij vind de originele biersmaak zoals het hoort gewoon niet lekker :P Wel grappig dat hij dan over hipsters begint, want dit soort beargumentatie is juist behoorlijk hipster.
Nou, toevallig is dat een onderwerp waar ik als leek al eens mee ben geconfronteerd: audiofielen. Die gast liet mij iets horen, en vervolgens nog een keer hetzelfde, maar dan met andere waarden blijkbaar, en ik hoorde het verschil gewoon niet, ondanks dat hij me verzekerde dat het ècht beter klonk, dus dat ken ik in die zin wel. ;)

Wat betreft bier in fles vs in blik is het gewoon een perceptie verhaal, als we het hebben bij bier dat in beide gevallen net nieuw is, en bij bier dat wat ouder is en niet correct is opgeslagen, heb je bij fles bier degradatie door blootstelling aan licht, dus dan heb je in blik nog steeds de originele smaak. Dat iemand dat minder lekker vindt, dat kan, of dat je een flesje prettiger vindt drinken, kan ik me ook helemaal voorstellen, maar wanneer mensen zweren of claimen dat er een bijsmaak zit aan blikbier vanwege het blikje zelf, dan haak ik af.

Maarja, wat je zegt, misschien houdt hij wel van aangetast bier... ;)
En sowieso is het altijd lastig om een eigen mening van iemand met argumenten te bestrijden, zelfs al zijn dit kloppende en in/aan de praktijk getoetste feiten.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 21:08]

Toch leuk om te zien dat jij schijnbaar beter weet welk effect blik het blikje heeft op de smaak van een biertje dan de rest van de wereld want er is echt een hele goede reden dat eigenlijk iedereen die bier maakt en of van bier houd gewoon over is op blik voor de meerderheid van de producten.

Ik raad je dan vooral ook aan om zeker bier in flessen te blijven kopen en al helemaal weg te blijven bij eigenlijk iedere bar en kroeg die op de paar uitzonderingen na met een tank in de kelder allemaal bier uit blik serveren (ja grotere blikken maar toch het materiaal is precies het zelfde. En als je dat verschil zo duidelijk proeft dan snap ik dat je hoe dan ook nooit bier van de tap kunt drinken. Waarom al die zaken dan toch bier uit blik serveren? Om de kosten te drukken natuurlijk...

Het is natuurlijk ook mogelijk dat je heel misschien het toch niet helemaal bij het rechte eind hebt. Het is in theorie mogelijk dat heel misschien na vele jaren onderzoek er ergens iemand een oplossing heeft bedacht om de smaak van het product in het aluminium goed te houden en te voorkomen dat de verpakking de smaak van het product beinvloed. Maar goed dat is waarschijnlijk pure fictie en niets anders dan een marketing verhaal van een manneke met een baard die graag mooie plaatjes op de verpakking wil drukken.
Straks vertellen ze je ook nog dat iemand op het idee is gekomen een papieren label op een flesje te plakken en daar dan leuke plaatjes op te drukken.
Over de smaak van bier uit fles of blik kan ik geen objectief onderbouwde uitspraak doen. Wel is er verschil in het staal dat voor fusten gebruikt wordt en voor de blikjes:
Fusten zullen doorgaans gemaakt zijn van roestvast staal, met ca. 11-18% chroom ((ik weet niet welke ze precies voor fusten gebruiken), en de blikjes worden gemaakt van vertind staal (geen RVS), met een aluminium bovenzijde. Het blikje kan ook geheel van aluminium zijn, maar dat wordt in Nederland niet veel gedaan.
Van iemand die absoluut niet weet wat Indian Pale Ale is ga ik niet echt uit van jouw bierproefskills.
Helaas. IPA is bruisend. Wederom de plank enorm misgeslagen. Zoals verwacht. Je bent in ieder geval consistent in teleurstellen. Dat dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 22 juli 2024 21:08]

Helaas, je slaat de plank volledig mis. Je hebt het verkeerde blog artikeltje gegoogled.

Niemand drinkt toch de IPA uit het jaar dat het bedacht is. Denk toch eens na.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 22 juli 2024 21:08]

Je proeft het verschil al tussen Cola uit een glazen fles, en cola uit een blikje. Ik kan me goed voorstellen dat dat bij bier net het zelfde is.
Grote kans dat cola uit glazen fles in een andere fabriek wordt geproduceerd en gebotteld dan cola uit blik of plastic fles. Bovendien moet je de cola in een glas gieten en op dezelfde temperatuur drinken om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.
ik zou hem aan een maat moeten navragen, die werkt bij cola.
(ik dacht dat dongen alleen flessen maakte, maar heb het nooit gevraagd.
er staat wel een code op de fles/blik dus het is op te zoeken of het uit de zelfde fabriek komt)

maar cola is wel een apart verhaal.
bij de Europese fabrieken komt een siroop binnen, die gemengd word met water en koolzuur.
dus of dat nu gebeurd in België Duitsland of Nederland, je krijgt wel aardig het zelfde eind resultaat.
(en daar zijn ze heel trots op bij cola, ik zelf vind het nog steeds een zoet/zure meuk waar ik niks meer in proef dus smaak verschil niet te detecteren door mij, maar dat terzijde.)
Klopt wat je zegt, maar het water is wel allemaal uit verschillende bronnen, dus een cola uit Nederland kan nog steeds anders smaken dan eentje uit Frankrijk, al komen ze allebei uit een glazen flesje.

En in andere regio's, zoals in de Amerika's, gebruiken ze in plaats van een op suiker gebaseerde siroop de daar veel meer gebruikte corn syrup, en ook dat geeft weer een heel andere smaak.

In grote lijnen is het natuurlijk nog steeds min of meer dezelfde smaak, want het blijft Coca Cola, maar als je ze allemaal naast elkaar zou zetten en zou proeven, dan zou je wel verschil moeten kunnen proeven.
Nee, frisdrank word net als bier uit dezelfde batch gebotteld zowel voor blik als fles.

Daar proef je dus net als bij bier gewoon verschil bij de verschillende soorten verpakking.
Nah, dat is echt eersteklas onzin. Er zit helemaal geen bliksmaak aan blikbier, de binnenkant is gecoat en het bier heeft helemaal geen contact met metaal. Het probleem begint bij het rechtstreeks uit blik drinken... Maar mensen die speciaalbier niet in een glas schenken heb ik sowieso nooit begrepen. Je neus doet meer werk dan je tong en blik werkt in dat opzicht niet echt bepaald mee.
Herken de bliksmaak totaal niet en bier in blik heeft ook veel voordelen tov. fles.
Zoals? Ben oprecht benieuwd
De "blik smaak" ervaring krijg je als je het bier uit het blik drinkt. Een liefhebber schenkt *ALTIJD* het bier uit blik in een glas.

Voordeel van flesjes is dan weer dat je prima het bier uit het flesje kan drinken.
Bier uit het flesje in een glas schenken geeft ook weer een andere smaakbeleving. Dat is hetzelfde dan uit het een blikje.
Als je uit een flesje of een blikje drinkt zullen je neus en ogen niet bijdragen aan de smaak, dat heb je veel meer bij een glas.
Om maar niet te spreken over de schuimkraag, ook die heeft weer invloed op de smaak.

Dus bier uit een glas zal altijd anders smaken. Daarom vinden mensen bier uit een tap over het algemeen ook al lekkerder.
Weegt aanzienlijk minder, kan tot een plat schijfje worden gedrukt wanneer ie leeg is (dus neemt amper ruimte in beslag), je hoeft niet naar de supermarkt of glasbak om het weer in te leveren (dus ook geen extra kosten voor statiegeld). Persoonlijk vind ik het lekkerder om uit blik te drinken dan uit een glazen flesje, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Kwa smaak merk ik ook 0.0 verschil (dit komt omdat elk blikje een plastic coating heeft van binnen en je dus nooit echt uit blik drinkt)

[Reactie gewijzigd door broodplank op 22 juli 2024 21:08]

Daar komt wel bij dat het huidige blikje slechter te recyclen is dan een glazen flesje.
Dat is absoluut niet waar, aluminium is veel efficiënter te recyclen dan glas. Boven dien kun je nagenoeg het gehele blikje recyclen terwijl maar 70% van een flesje opnieuw te gebruiken is.
Je kunt je rietje vastzetten met het lipje van het blik...
Er kan geen licht (dus UV straling) in het blikje komen, waardoor het bier beter behouden word. Dit is vooral een probleem bij heldere of groene flessen, waar het bier na een tijd echt z'n smaak verliest. Groene flesjes blokkeren 99% van de UV straling, maar blik blokkeert 100%.

Als je het niet eerst in een glas wilt schenken dan is een flesje wel weer beter.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 21:08]

Als je de smaak van bier zo belangrijk vindt is bier in blik juist een voordeel, daarin blijft de smaak beter behouden... Dat het er minder leuk uitziet en misschien qua gevoel minder lekker drinkt ok, maar dat smaak argument is allang ontkracht.
De smaak blijft in blik juist niet beter, naarmate het drankje opwarmt komt die prominente blik smaak echt wel naar boven. Ook heeft blik de neiging om sneller op te warmen dan een fles, en wat ik merk in blik is dat veel van de huidige bieren veel naar de bodem bezinkt. Dus de laatste paar slokken zijn vaak net jammer.

Dus mijn mening stop met blik.
Mijn mening, giet dat bier uit blik in een goed glas, probleem opgelost....
Mijn mening; bier van boven de euro per blik wat je niet uitschenkt is zonde van je geld. Overigens is bier van minder dan een euro per blik sowieso zonde van je geld ;)
Stop met uit blik drinken maar schenk het uit in een glas.
Dat is echt bewezen onzin, de moderne coatings geven nul verandering in de smaak. Een goede brouwmeester zal nooit een verpakking kiezen die afdoet aan de kwaliteit. Dat zit echt tussen de oren. Tenzij je natuurlijk Klok bier of Schultenbrau drinkt.
Waarom in Godsnaam warm jij je biertjes op?!
Veel niet-pilsener bieren met een wat hoger alcoholpercentage drink je op 12-14°C. Dat is een stuk hoger dan de koelkast waarin de meeste mensen het bier bewaren/koelen.
Omdat bier het lekkerste smaakt als het pis lauw is natuurlijk
Een aantal van mijn vrienden zijn professioneel brouwer bij een aantal kleine brouwerijen (heel vervelend aangezien ze mij regelmatig voorzien van overheerlijk bier.)

Allemaal geven ze aan dat je met de temperatuur van het bier, grofweg de volgende stelregel moet aanhouden: Temperatuur in graden celcius is het alcohol percentage +1.
Het zal niet voor ieder bier zo gelden, maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.

Wanneer ik op een mooie winteravond wil genieten van een knap stukje rood vlees van de gril en een overheerlijke Russian Imperial Stout van een 12%, richt ik op een graad of 13 a 14.
En wanneer ik in de zomer geniet van een heerlijke kettle sour, zal die meestal 5 of 6 graden zijn.
Kijk, dat zijn de leuke weetjes! Die ga ik onthouden, bedankt!
Sneller opwarmen, is misschien waar, maar sneller afkoelen dan ook. Je koelkast hoeft niet de massa van de fles te koelen voordat het 't bier gaat koelen. En, op warme dagen gebruik ik een stubby holder, ook voor flessen die omdat ze donker zijn ook snel opwarmen van de zon.
Sorry, maar dat zijn allemaal nergens op gebaseerde aannames en dus is het onzin. De feiten weerleggen alles wat je zegt. Bezinken kan ook niet in een vacuüm, wat een blikje feitelijk is, dus daar sla je de plank al gigantisch mis. En als je bier de tijd heeft om op te warmen, dan drink je niet snel genoeg... ;)
Kennelijk is dat probleem van de bliksmaak al lang opgelost want je proeft er werkelijk niks van.
Blik heeft zowiezo grote voordelen bij transport (gewicht) en recycling (kan mee met de verpakkingscontainer) dus goede kans dat over een tijd vrijwel alle grotere brouwerijen overgaan. (bron: slijter om de hoek bij mij ;) )
Inderdaad, bier in blik behoud beter zijn smaak dus snap je opmerking totaal niet...
Dat is echt iets van vroeger. En een fles ziet er inderdaad aantrekkelijker uit. Maar voor de smaak van het bier is blik echt niet slecht. Integendeel.

https://www.biernet.nl/al...les-is-beter-dan-uit-blik
Voor de "versheid" van het bier is blik een stuk beter dan glas en zelfs daar zit een gradatie in
Bruin is beter dan groen. Groen is beter dan blank. Bier reageert namelijk met licht en dat komt de houdbaarheid en de smaak op termijn niet ten goede.

Wat ik zou doen als ik jou was, is dat uiltje lekker uitschenken in een glas en de comic op het blik terwijl je geniet van je biertje, rustig tot je nemen.

Maak je niet druk om het blikje, dat is het niet waard. De tijd die je neemt voor de inhoud is dat wel.
Speciaal biertjes zoals deze drink je niet uit een blikje of fles, maar schenk je gewoon in.

En spuit elf: in blik blijft het bier beter van smaak.
Wat een zure post. "Ik mot het niet, dus het is stom"

NEIPA is al jaren lang een ding en helemaal niets nieuws. Blik is helemaal niets mis mee en zelfs beter voor het bier, omdat er totaal geen licht bij kan komen.
Zoals anderen ook al opmerken, door de donkere verpakking is bier in blik vaak smaakvaster. Daarnaast is blik milieuvriendelijker dan de fles, omdat de flessen van speciaalbieren niet worden hergebruikt en het blik heel redelijk te recyclen is.
Voor het bier is het veel beter in een blik te zitten dan in een glazen fles.
Je bent duidelijk geen bierliefhebber. De brouwerijen die het voor de bierliefhebber doen zijn JUIST over naar blik. De metaal smaak ligt al jaren achter ons. Blik is beter te stapelen, laat geen licht door, kan tegen een stootje, kan in de oranje bak … Dat het er I. Het restaurant niet uitziet ben ik met je eens, en daarom zullen de flessen nooit verdwijnen. Maar ik prefereer blik boven fles. Chapeaux voor Uiltje, Moersleutel, Kees, etc voor het maken van die stap.
Blikjes blijven juist langer een goede smaak waarborgen. Ik drink de laatste tijd altijd bier uit blikjes en vind de smaak beter dan flesjes. Zeker bij grote merken met groene flesjes. Alleen tap verslaat blik. Maar dat komt misschien doordat het er sneller doorheen gaat, en daarom vers is.
IPA bij definitie is nooit ontworpen voor de smaak. Maar voor houdbaarheid.
Dus ik snap ook niet waarom je in de huidige tijd die rommel zou brouwen op die manier.
Een New England ipa is dan ook iets heel anders dan de oude ipa's. Er worden andere hopsoorten gebruikt en de hop wordt op andere momenten aan het bier toegevoegd. Een NEIPA zal hierdoor nauwelijks bitter zijn maar wel enorm fruitig, vaak tropisch. En qua houdbaarheid is er ook een groot verschil. Een New England ipa moet je eigenlijk binnen 3 maanden drinken, zodat je alle mooie fruitige smaken van de hop nog proeft. Na een jaar wachten bijvoorbeeld is de smaak van de hop grotendeels verdwenen en hou je een zoete kartonachtige smaak over.
Blik is in alle opzichten beter.

- lichter om te dragen
- (nog) geen statiegeld gezeik
- beschermt smaak bier beter
- goedkoper om te maken.
- leukere labels.
- makkelijker te recyclen

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 22 juli 2024 21:08]

Als je wil recyclen is statiegeld geen gezeik maar broodnodig.
Of weer een aparte zak? Lijkt me bij blik niet eens zo erg.
De reden dat er een metaal smaak aan zit is omdat je direct uit het blik drinkt.

schenk het bier eerst in een glas, dna smaakt het veel beter
Zo mooi als je geen flauw idee hebt waar je het over hebt.
Neem de uitnodiging van Uiltje aan en probeer eens wat nieuws. Er zal een wereld voor je open gaan
Ehhrr.. ik heb een behoorlijke verzameling IPA's op fles. Misschien bedoel je 'vaak' in plaats van 'altijd'?

Verder kan ik er in komen dat bier anders lijkt te smaken uit blik. Maar hetzelfde geldt voor een cola. En toch als je uit een blikje of een glazen fles in een glas schenkt, smaakt de cola toch ook weer gewoon hetzelfde. En het smaakt ook weer anders door een rietje. Denk dat het ook een stukje vooringenomenheid kan zijn, vanwege eerdere ervaringen. Daarmee zeg ik trouwens niet dat bier uit blik anders smaakt of niet. Maar vaak zit 't ook een beetje tussen de oren.

Nu dan on-topic: Ik ben wel benieuwd geworden. En als jullie, net als ik, niet willen zoeken: klikkerdeklik!
Ik heb zelf nog wel het idee dat je blikken rechtop moet bewaren. Alsof de binnenkant van de bovenkant van het blik minder goed gecoat is dan de zijkanten en onderkant. Dus dat je bij horizontaal bewaren van een blik die bliksmaak nog wel in het drankje kan krijgen.

Is er een blikdeskundige die dit kan beamen of ontkrachten? @uiltjebrewing misschien?
De onderkant is wel gecoat, het deksel niet maar behoort geen invloed te hebben op de smaak(ontwikkeling) van je bier. Belangrijker is dat er zuurstof in de kopruimte kan zitten (ruimte tussen bier en deksel), en dat het daarom ook beter is de blikken (evenals flessen) rechtop te bewaren.
Bedankt voor de uitleg. De keren dat ik bliksmaak heb geproefd waren voor blikjes die eigenlijk al veel te lang horizontaal lagen. Eigen schuld dus.
Is een bierfust ook niet gewoon een blikje, maar dan groter?
Ben nu vooral benieuwd of we deze kunnen bestellen!
Ik zie hem hier al staan https://www.uiltjebrewing.com/en/product/data-driven-neipa/

[Reactie gewijzigd door Arethusa op 22 juli 2024 21:08]

Mijn eerste reactie: prijzig. Maar ik zie dat een blikje bier daar bij uitzondering onder de €4 blijft en vaak over de €5 gaat. Ik was gewend dat je in de supermarkt voor een speciaalbiertje toch met maximaal €2,80 wel klaar was. Word ik oud?
€5 voor een blikje is best prijzig. Zelfs Westvleteren is goedkoper.

Het is (Als bierliefhebber) best de moeite waard om af en toe naar België te rijden en daar je kofferbak vol te laden. De prijzen voor de biertjes van Belgische bodem zijn daar in ieder geval een stuk voordeliger.

Voor Nederlandse bieren betalen we in eigen land best wat geld. Waarschijnlijk omdat de oplages veel kleiner zijn en de accijns best aantikt.
moet je voor de grap eens bier kopen in Noorwegen
Schaalvoordeel noemt men dat ;)
Deze speciaal biertjes die in kleine oplage worden gemaakt zijn eigenlijk altijd zo rond de 5 euro. De iets minder speciale biertjes, maar ook erg lekker, van Uiltje zijn in de supermarkt ook zo rond de 2,50 te krijgen.
In de supermarkt is het inderdaad mogelijk om met 2,80 - 3,00 een aardig biertje te halen.
Maar dat is wel een andere klasse dan de biertjes die Uiltje maakt.

Of het de prijs waard is, weet ik niet maar dat komt omdat ik deze nog niet op heb.
Maar het is nog een van de goedkopere speciaal bieren.

Met enige regelmaat heb ik wat exotische speciaal biertjes uit Schotland of de VS en dan ben ik wel wat meer kwijt voor een flesje/blikje.
Zo ben ik fan van de Goose Island Bourbon County Stout en die kostte mij vorig jaar €21 voor 0,5L.
Ook heb ik ooit van de Schotse brouwerij Brewdog een bier uit hun Abstrakt serie gekocht dat was €19 voor 0,375L.

Ja het is veel geld.
Wel was het zo dat ik die Abstrakt van Brewdog om 20:00 opende tijdens het kijken van een film en om 2:00 het laatste slokje nam. Waarbij je in iedere slok weer een nieuwe smaak proefde.
Als je er zo lang mee doet kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar hoe lekker is dat biertje dan nog, 6 uur na openen?
Die was ook na 6 uur erg lekker.
(Op dat moment stond deze dan ook wel in de top 5)

Ik moet wel vermelden dat het een mooie dikke Russian Imperial Stout was.
Zoveel mensen zoveel wensen, krijg je dan niet een heel gemiddeld biertje die iedereen wel lekker maar ook niet bijzonder vindt?
Zoals het meeste Nederlands pils ? :)
Zoals het meeste Nederlands pils ?
Pilsner zou in principe altijd op elkaar moeten lijken, omdat het een zeer nauw omschreven proces voor laaggistend bier is waar weinig variatie mogelijk is. De uitvinding van de klassieke pils (Plzen, Tjechië) was ook juist bedoeld om constante kwaliteit te waarborgen en onderling smaakverschil in het brouwproces tegen te gaan.

Pilsener vereist dan ook zeer goed gecontroleerde omstandigheden, waardoor dit één van de moeilijkst te bereiden biersoorten is en feitelijk meer vakmanschap vereist dan de vele 'craft' biertjes die je vandaag de dag ziet.

Dat gezegd ben ik sterk in de veronderstelling dat er vandaag de dag inderdaad minder verschil zit tussen bv een Grolsch en een Heineken dan pakweg 20 jaar geleden. Ik vermoed dat ze niet teveel een afwijkende smaak willen hebben om daarmee een zo algemeen mogelijk publiek aan te spreken.

Dat laatste is anecdotisch, het is puur mijn eigen ervaring en kan het niet aantonen.
En toch vind ik Amstel Pils er tussenuit springen(in negatieve zin), en nee ik ben niet echt een fijn proever. Ben zelfs opgegroeid met Amstel, maar vind het de slechtst smakende pils die er is.
Enigsinds herkenbaar. Gegeven moment voor de overname van heineken was ik over gegaan op ander bier. Als ik Amstel nu proef is het niet zo lekker meer als ik het me herinner.
Oh dat vind ik volledig te begrijpen. Dat het brouwproces strikt is, wil niet zeggen dat er verschillen zijn. Ook ik vind Amstel behoorlijk onherkenbaar en ze laten niet echt de gist of het hop doorkomen in de smaak. Van de bekende pilsen is het best 'flauw' qua smaak.

Desondanks hebben ze wel een consistent biertje en volgen ze een strikt brouwproces. Dat valt helaas niet te zeggen over veel craft en speciaalbiertjes. Het is erg makkelijk om de smaak te verdoezelen met toevoegingen, terwijl het brouwproces vaak niet optimaal is.

Wat dat betreft word de pils erg ondergewaardeerd, het is best complex om juist dat zuivere simpele pilsje te produceren.
De Heineken onder de speciaalbieren dus. Ben wel benieuwd, ga deze zeker proeven.

Overigens vind ik niks mis met Heineken hoor. Is naar mijn mening gewoon de allemansvriend onder het pils.
gewoon de allemansvriend onder het pils.
Hier in Twente denken we daar anders over...
Niet alleen in Twente xD
Haha, ik werkte als student in een grand café in de Liemers. Vond grolsch niet te hakken, veel te bitter. Maarja als je klaar was met werken kreeg je gratis grolsch. Binnen een maand vond ik grolsch het lekkerst en veel andere pils te flauw. Qua pils heb ik nu toch echt de voorkeur aan grolsch of hertog jan.
Ik vind het juist grappig dat mensen zo stellig kunnen zijn over Pilsener, want het verschil tussen een Grolsch en een Heineken is kleiner dan 2 willekeurige IPA's.

Grolsch vind ik inderdaad wel wat lekkerder omdat het wat hoppiger is, maar niet in zo'n mate dat een Heineken oid ineens niet meer te zuipen is.

Wat wel beduidend minder smaakt is bier (geen pils) met een lager stamwortgehalte, dat is beduidend wateriger.
Oh maar ik drink ook al het pils hoor. Maar binnen pils zijn er gewoon wat voorkeuren. Zo vind ik jupiler en bavaria de minst lekkere, grolsch en hertog jan de lekkerste. Maar al het andere is ook prima. Drink ook wel eens de klok, goedkoper en lekker. Maar heb ook een keer dors oid gehad, had iemand meegenomen van de jumbo, nou dat was dan weer echt vies. Zelfde voor kordaat oid van de lidl, daar zit glucosesiroop aan toegevoegd, veel te zoet en daardoor zwaar op de maag, vind ik niks. Maar de 'normale' merken, allemaal prima hoor.
Uiteraard kun je voorkeur hebben, ondanks dat de verschillen klein zijn. Maar zeggen dat het ene volkomen fantastisch is en de ander totaal niet te zuipen, gaat er bij mij moeilijk in.

Dors is geen pils, De Klok trouwens ook niet, alhoewel ik die ook best goed vind smaken. Kordaat zou ook geen pils mogen zijn als er suiker word toegevoegd, maar dat word nogal betwist. Je zou het eigenlijk alleen pils mogen noemen als het alleen bestaat uit mout, hop, gist en water. Maar er zijn inderdaad merken die suiker, glucose of karamel toevoegen. Hertog Jan doet dat ook trouwens.

Dors en De Klok hebben een lager stamwortgehalte, dat wil zeggen een mindere dichtheid van het wortmengsel wat kan vergisten tot alcohol. Hierdoor zijn dit veel lichtere bieren dan pilseners.

Typerend voor deze categorie II bieren is dat het alcoholpercentage altijd lager ligt dan de reguliere 5%, tenzij je een andere manier vind om meer alcohol te genereren (suiker bv).

Dat wil niet zeggen dat een categorie II bier biet goed kan smaken, ik vind De Klok zeer goed en ook veel Blond vind ik vaak erg lekker, al heeft het nog niet de zwaarheid van een pils.
Ik wist dat niet van dat stamwortgehalte. Wat je niet kan leren op een techwebsite :p

Ga er eens meer van opzoeken, toch wel leuk.
Gaat niets boven een Japans pilsje it Twente ;-)
De Heineken onder de speciaalbieren dus.
Goede vergelijking.
Lowest common denominator dus;
The most basic, least sophisticated level of taste, sensibility, or opinion among a group of people.
De formule voor veel nederlandse TV programma’s.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 22 juli 2024 21:08]

Ja, zoiets was ook mijn eerste gedachte, 'design by committee' zeg maar.

En data-driven is natuurlijk ook een leuk marketingwoord, misschien zijn de volgende stappen 5G-biertjes, AI-designbier/neural netbier/machine learningbier of een Agile-biertje,

Maar dat is het cynisme in mij, ik laat me graag verrassen, zal hem eens proberen.
Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat je door deze manier van smaaksamenstelling tot een soort allemansvriend van de speciaal bieren komt.

De IPA categorie is momenteel zeer populair, dus die keuze als datadriven verbaast me niet. De smaken zullen daarbij eerder zacht dan echt bitter zijn. Dus een IPA die minder hard en wat meer fruiterig smaakt.

Echt bittere IPA's zijn oorspronkelijk wel zoals deze bierstijl ooit verzonnen is, en smaken wat mij betreft ook superlekker, zeker in de zomer en goed gekoeld. Maar des te bitterder het bier, des te kleiner het publiek, denk ik.
"Door die data te combineren konden zij een model maken om de 'perfecte smaakcombinatie' te bepalen". Maar ja, over smaak valt niet te twisten. ;)

Uiteraard wel benieuwd hoe het biertje smaakt.
Het is een soort IPA, dus ik vind hem alvast niet te zuipen. ;-)
Een kleine aanname hier, maar de reden waarom jij waarschijnlijk IPA niet lekker vindt is omdat een IPA vrij bitter kan zijn en vaak een 'zuurtje' heeft. Dit kan je vaak bij speciaalbiertjes aflezen aan het etiket. Daar staat ergens EBC (European Brewery Covention) en EBU/IBU (International/ European Bitterness Units). EBC geeft de kleur van het bier aan waarbij 6-9 witbier is en 75-120 donkerbruin, en EBU/IBU geeft de bitterheid aan. Bij dat laatste is 0-20 lage bitterheid (gewoon pils heeft ongeveer 20), en IPA's boven de 60 zitten. Volgens Untapped heeft dit biertje een IBU van 12, dus totaal niet bitter.
Thanks! Amstel Radler 0.0 heeft een score "No IBU", maar er zit wel hop in?
Logisch wel, aangezien ik het al een tijd niet meer veel anders dan sinas vind smaken.
Overigens doet het data-driven me denken aan https://www.brewpi.com/
Exact dit. Goed verhaal, leuk bedacht en mooie marketing, maar ik drink gewoon geen IPA dus daar strand dit "perfecte" biertje bij mij al.
Een NEIPA is toch echt heel anders dan een IPA, vaak veel zachter en romiger :)
In dat geval is mijn interesse wel lichtelijk gewekt. Ik drink eigenlijk weinig en als ik bier drink zijn het meestal donkere, zoetere bieren. Ik hou vooral niet van bitter en ben dus helemaal geen fan van de trend dat er steeds meer/sterkere hop gebruikt wordt. Smaken verschillen nu eenmaal. Als ik in de gelegenheid kom zal ik deze zeker niet laten staan.
Ik hield ook niet van bitter en begreep niet hoe zoveel anderen dat wel lekker konden vinden. Dat maakte me iedere keer weer nieuwsgierig. In het begin moest ik mij er toe zetten, maar ik merkte dat ik het lekker begon te vinden en dat in een stroomversnelling kwam. Hop is niet alleen maar bitter, het geeft ook veel fruitsmaak en aroma's.

Datadriven is wel grappig, maar het is een hype. Zo zijn er ook stokerijen die een datadreven whisky hebben gemaakt De beste biertjes ontstaan door een idee en dat steeds te verfijnen. Dat maakt het nog niet voor de massa het lekkerste bier. Daar heb je reclame voor nodig. Dat maakt dat pils als biersoort zo populair is.
Hoewel ik IPA doorgaans wat te extreem vind, vind ik hoppig (en bitter) bier juist wel lekker. Met name in de zomer vind ik dat verfrissend en dorstlessend. Ik vind het dan weer echt niet kunnen dat bier zoet is, of suiker heeft toegevoegd (Hertog Jan bv).

De reden dat IPA zoveel hop bevat is vanwege de houdbaarheid. Engelse scheepvaarders brachten vaten mee (BVO-tje) op reis naar India waar IPA langer houdbaar bleef onder de warme temperaturen. Het bier was erg helder (vooral vergeleken met Britse bieren), vandaar de naam Indian Pale Ale.

Enkele jaren geleden werden craft en traditionele bieren weer populairder, en zodoende kreeg ook de IPA meer aandacht.
Deze brouwerij staat bij mij bekend om IPA's waar veel steenvruchtsmaken in terug komen.
Dus voornamelijk fruitig en fris, niet bitter.

Ik ben al zo ver dat ik bieren van deze brouwerij blind durf te bestellen in ieder geval. ;)
Dank je, ik ga het dan ook zeker proberen.
Daar heb je reclame voor nodig. Dat maakt dat pils als biersoort zo populair is.
Dat is wat te kort door de bocht. Pilsener is één van de moeilijkst te brouwen biersoorten en word juist geroemd om de constante kwaliteit. Het zijn juist craft- en spciaalbiertjes die met allerhande toevoeging van ingredienten de inconsistentie van het bereidde bier verhullen.

Vandaar dat veel 'craft' producenten ook niet beginnen aan pilsener, ze kunnen het gewoon niet.
Dit soort feedback juichen de brouwers heel erg toe! De kenmerkende citrus-hopbitters van een IPA worden bij een NEIPA voor een groot deel geneutraliseerd doordat er haver als belangrijker percentage van de moutgift is toegevoegd. Haver zorgt daarbij ook voor veel troebelheid en een vollere schuimkraag. Zie dat neutraliseren alsof er geen koolzuur meer in je cola zit, dan lijkt de cola ook een stuk zoeter te smaken terwijl niet de suiker maar het koolzuur eruit is.

Ik ben biersommelier en de kunst is om bij elke situatie een passend bier te vinden. Ter referentie, op dit moment zijn er zo'n 320 biertypes bekend, dus dit lukt eigenlijk altijd. De brouwers proberen hun brouwsels zoveel mogelijk bij een bestaand biertype aan te laten sluiten zodat de drinker weet wat er te verwachten valt. Er bestaan bijvoorbeeld ook donkere tripels met slechts 3% alc vol.

In het brouwen van een bier heeft een brouwer heel veel vrijheid in de mout, hop, gist, kruiden en overige toevoegsels welke gebruikt worden. Deze vrijheid geeft brouwers de ruimte om nieuwe biertypes te ontwikkelen. De groeiende populariteit van NEIPA in de laatste jaren is daar een voorbeeld van, en in de jaren daarvoor is dat met IPA gebeurt. Craft-brouwers (e.g. startup) starten met experimenteren, en zodra de afzet groot genoeg is dan wordt bijv. de IPA ook door macro-brouwers (e.g. corporate) als Grolsch en Hertog Jan omarmd en zal de craft-brouwer doorgaans doorgaan met experimenteren met een "nieuw" biertype.
Een IPA hoort inderdaad stevig bitter te zijn, een NEIPA juist niet. Een veel gehoorde klacht over NEIPA's is dat het vruchtensapjes zijn.
De trend is inmiddels niet meer op steeds bitterder te maken. Deze NEIPA's zijn op het moment hip, vast ook omdat ze veel toegankelijker zijn.
Overigens zijn er wel brouwers die NEIPA's niet helemaal snappen en wel mee willen op de trend. Die zijn dan wel bitter of zijn helder (NEIPA hoort "hazy" te zijn). Aan de andere kant zijn er nog geen richtlijnen voor, dus is het nog niet vastgelegd waar een NEIPA aan hoort te voldoen...
Smaken verschillen, ik vind IPA heerlijk
Ja, je bent niet de enige! Een biertje zonder gevoel is het dan wel uiteraard maar qua smaak misschien wel perfect.
Ik denk dat je het gevoel in bierbrouwen zwaar overschat.Uiltje brengt iedere 2 weken sowieso een nieuw bier op de markt. Die maken echt niet meerdere proefbrouwsels om dan de ultieme smaak te creëren. Die proefbrouwsels zijn gewoon de volgende batch bier, met een beetje ervaring weet je wel welke smaken werken. Dit is de standaard voor heel veel brouwers die ik ken.

Het is natuurlijk een interessant project, waarbij de marketing natuurlijk werkt. Maar ze kijken in dit geval naar mout en hop, maar hoeveelheden van ieder kan je natuurlijk niet terugvinden in untappd. Dan is er ook nog de factor gist moet niet onderschat worden. Je kan op basis van data tot een recept komen, maar het ultieme bier kan het niet worden zonder de juiste gist.

Ik ga het snel genoeg merken, tenminste als postnl mijn bestelling tenminste aflevert. Is al 2x vertraagd
Ja, je bent niet de enige! Een biertje zonder gevoel is het dan wel uiteraard maar qua smaak misschien wel perfect.
Nee, na verloop van tijd treed gewenning op waardoor perfectie normaal wordt.
Het lijkt er inderdaad op dat de meerderheid het in deze dataset lijkt te bepalen door het coderen van beschrijvingen, maar alle smaken verschillen en alle gemiddelden samenvoegen gaat gewoon niet werken zeker als het gaat om fruitsmaken. Persoonlijk hou ik weer veel meer van een licht echt Fruitbiertje, zoals bijvoorbeeld een Fruity Monkey Coconut & Vanilla Dan weet je tenminste wat de smaak is die je kunt verwachten. Natuurlijk ga ik dit biertje van Uiltje ook proberen. Terwijl een zware stout of porter weer niet aan mij besteed is.

Typo's

[Reactie gewijzigd door Bas1978 op 22 juli 2024 21:08]

Het bier lijkt aardig geslaagd te zijn volgens de check-ins op untappd: https://untappd.com/b/uil...data-driven-neipa/4642216

Binnenkort maar eens proberen :9
Nou bereid je dan maar alvast voor om meteen een bulk in te kopen, mijn ervaring met Het Uiltje is dat het meeste bier tijdelijk beschikbaar is en dan bijna nooit meer terug komen. Dit heeft mij dan ook besloten om geen Uiltje bier meer te proberen, ik heb nu al 3 keer gehad dat ik bier had wat ik echt lekker vond en nooit meer terug is gekomen..
Je gaat ook niet meer naar de bioscoop omdat je daar niet altijd naar je favoriete film kan?

Ik zie het proeven van iets nieuws als een belevenis, ga altijd voor de smaken die ik juist niet ken uit nieuwsgierigheid. Juist de 'standaard' soorten (die je wel altijd kan kopen) ben ik redelijk klaar mee...
Wat een vreemde vergelijking.. wanneer een film in de bioscoop is geweest dan kan ik die film alsnog digital of fysiek kopen/huren.. Ik kan die film dus dan nog op mijn gemakt een keer bekijken en genieten.

Ook ik zie proeven als een belevenis en drink veel verschillende soorten bier. Maar ik vind het ook fijn dat als ik een keer een biertje heb waarvan ik denk die is voor herhaling vatbaar dat dat biertje dan nooit meer leverbaar is en dit heb ik inmiddels al 3 keer gehad bij Uiltje. Daarom heb ik bewust de keuze gemaakt om te stoppen met het proeven van bier van Uiltje, daarnaast heb ik bij het Uiltje te vaak het gevoel dat hetzelfde bier weer onder een andere label is uitgebracht.

Uiteraard is dit mijn keuze/mening :).
Ik bedoel met een film dat je de bioscoop ervaring ook niet 'on demand' terug kan krijgen.

Vind het een beetje vreemd om te zeggen dat als je iets niet 2x kan krijgen het beter is om het maar helemaal niet te halen. Ik ben blij als ik er hier en nu van kan genieten (al zou ik het niet erg vinden als het Uiltje de 'Mind you step maple edition' opnieuw zou uitgeven voor het geval ze meelezen ;) )

Het gevoel dat ze vaak hetzelfde (met een twist) maken komt me bekend voor. Gelukkig vind ik hun basissmaak wel prima, maar kan me voorstellen dat als dat niet je ding is je het hele assortiment niet lekker vindt.
Dan heb je toch een 3 keer wat lekkers gedronken? Wie weet wat voor lekkers ze nog meer gaan maken. Dat het een unieke gelegenheid is maakt het alleen maar bijzonderder.
Met 14 check-ins nog niet echt representatief. Waarschijnlijk zijn de eerste drinkers flink 'Uiltje fan', anders ga je hem niet van de website bestellen maar haal je hem gewoon in de winkel over een paar weken, waardoor de score misschien ook wat hoog is.

Ben benieuwd, ga hem zeker proberen.
Hij ziet er in elk geval mooi uit. Lekker troebel.
Het gaat dus eigenlijk niet om de 'perfecte smaakcombinatie' of het 'ultieme biertje', maar om het meest modale biertje, dat voor elk wat wils biedt.
Een hip pilsje dus. :+
Jammer dat het resultaat een biertje is, en geen recept. Als het datamodel ook het "ideale" maisschema er uit had gegooid dan hadden we er daadwerkelijk nog iets aan gehad.

Overigens koppelen ze weer "perfectie" aan "populariteit", wat absoluut niet overeen hoeft te komen. Voor mij is een NEIPA nooit een perfect bier.
Of perfectie en populariteit hetzelfde zijn ligt aan het doel? Als het perfecte biertje het biertje is dat door zoveel mogelijk mensen lekker gevonden wordt is het hetzelfde. En gezien smaken verschillen is dat ook het enige haalbare doel?
Er is geen ideaal maisschema, want het gaat ook om de ingredienten.
En zelfs dezelfde mout kan per batch verschillend zijn. Bij hop is dat sowieso het geval; het bitterheidspercentage staat op ' de verpakking'.

Er wordt overigens nergens gesproken over perfectie. Een perfect bier bestaat niet. Wel een bier dat bij zo veel mogelijk mensen in de smaak valt.
Ik vraag mij vooral af hoe ze bepaald hebben dat smaken elkaar juist niet beïnvloeden. Ik kan mij voorstellen dat je binnen de bier 'soort' (IPA, double, triple, porter, stout etc) je de 'perfecte' combinatie maakt maar over alle soorten heen lijkt mij wel stug.

Dat is het zelfde als een combinatie maken van bijv. kippensoep, vissoep en mosterdsoep. Op zichzelf zal ieder zo zijn voorkeur hebben maar bij elkaar betwijfel ik of er veel animo voor is.

Daar komt ook nog bij dat als recepten gemaakt worden op basis van data, straks alles het zelfde smaakt, helemaal als je het gemaakte product niet wordt uitgesloten van de data.
Daar komt ook nog bij dat als recepten gemaakt worden op basis van data, straks alles het zelfde smaakt, helemaal als je het gemaakte product niet wordt uitgesloten van de data.
Zoiets als moderne popmuziek bedoel je ? Ja, dat lijkt mij ook.
Hoe is deze qua bitterheid @uiltjebrewing? Ik houd normaal namelijk absoluut niet van ipa's door de bitterheid (en het is al extreem snel te bitter voor mij). (quadruple liefhebber hier)
Amper waarneembare bitters, deze NEIPA is stijltrouw. De gebruikte hoppen worden niet meegekookt, maar pas tijdens en na vergisting gebruikt, en geven dan ook geen bitters af maar alleen de gewenste fruitige smaken en aroma's.
Goed nieuws, dan ga ik eens proberen een blikje te scoren
Het kan wel data driven zijn maar de waardes van het algoritme blijven subjectief. Voor een biersommelier kan niet lekker alles onder de 8/10 zijn terwijl anderen al gelukkig worden van een Heineken. Ook de vertaling van woorden/reviews naar waarden is beïnvloed door interpretatie van semantiek.

Niet meer of minder dus dan wat dingen bij elkaar gegooid met een sausje van buzzwords en marketing.
Voor een biersommelier kan niet lekker alles onder de 8/10 zijn terwijl anderen al gelukkig worden van een Heineken.
Zeg je nou dat Heineken een slecht biertje is?! 😠😜
Als hij dat niet doet, dan doe ik het.

Heineken Bier is pure bocht en het geld dat het kost niet waard.

Zo.
Haha aan je mods te zien zijn er een paar het met je eens.
Ik vind het wel mooi dat de verwijzing naar concurrerend andere pils nog niet is opgemerkt ;)
Technisch gezien is Heineken een heel goed biertje. Consistente kwaliteit, hoogwaardige grondstoffen (volmout, geen toegevoegde suikers (hopextract is wel jammer...)) en zeer zeker geen brouwfouten. Het grootste probleem zit hem na het brouwen. Pilsner is een heel fragiel product en kan heel slecht tegen temperatuurschommelingen en UV. De meeste pils die ik drink is slecht doordat het op een DC in de zon en/of vrieskou heeft gestaan. Van tap is het daarom meestal veel beter.
Daarnaast is er nog iets als smaakbeleving, daarmee kun je zeggen dat Heineken niet je smaak is, maar je kunt eigenlijk niet zeggen dat Heineken een slecht biertje is.
(hopextract is wel jammer...))
Is het hele doel van het hoppen van bier niet het extraheren van de hop? Waarom zou het erg zijn dat vooraf te doen (in beter controleerbare omstandigheden)?
Daarnaast is er nog iets als smaakbeleving, daarmee kun je zeggen dat Heineken niet je smaak is, maar je kunt eigenlijk niet zeggen dat Heineken een slecht biertje is.
Klopt. Als licht, fantasieloos en niet uitgesproken je smaak is zit je helemaal prima bij Heineken ;)
Dat is een goede omschrijving, mijn insziens word pilsener onterecht gezien als de cheapo standaard.

Zeker in de bierhype van de laatste jaren gaat men eraan voorbij dat het juist erg moeilijk is om een consistente kwaliteit te behouden.

Je lijkt erg smaakbewust tov pils. Ik weet niet of het in Nederland kan, maar in Tjechië kan je bij de brouwerijen ongepasteuriseerd en ongefilterde pils vers van het vat drinken, en enkele lokale cafés schenken dat zelfs. Ik ben bij meerdere geweest, de absolute aanrader is in Ceske Budejovice (Budweiser).

Probleem eraan is dat alles daarna merkbaar niet zo smaakt als zo dagvers. Misschien was het beter als ik in het ongewisse was gebleven.
Gebruikersnaam is inderdaad accuraat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.