Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Het is Britse bedrijven gelukt om twee interesses van veel tweakers te combineren. De bedrijven hebben een kunstmatige intelligentie gebruikt in een poging om lekkerder bier te brouwen. Het systeem verzamelt feedback van drinkers via een chatbot.

Die chatbot werkt via Facebook Messenger, schrijft Wired. Het systeem van het bedrijf IntelligentX vraagt wat er beter kan aan het bier en gebruikt die feedback om het recept van het bier iets aan te passen. De bedoeling is dat het bier beter aansluit bij de smaak van drinkers.

Sinds het begin van het project een jaar geleden is het recept van het bier al een keer of elf aangepast en de bedoeling is om met behulp van de kunstmatige intelligentie een bierbrouwwedstrijd te kunnen winnen. Het bier is verkrijgbaar bij onder meer WeWork in Oost-Londen en op diverse evenementen. Tweakers heeft de verschillende biertjes, Golden, Amber, Black en Pale, helaas nog niet aan een uitgebreide review kunnen onderwerpen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Leuk idee. Echter hoop ik voor ze dat ze straks niet op een heel "gemiddeld" bier uit komen van elk soort /type dat ze hebben. Als veel mensen feedback geven betreft smaak, geur, beleving en bij een volgende batch die ze gaan brouwen wordt het bier dan "beter" ? wat is dan beter? ik denk dat gemiddeld de drinkers van de eerste batch het lekkerder zouden moeten vinden. Gevaarlijk is dus dat je op een heel gemiddeld biertje uitkomt dat super uitgebalanceerd is, kan goed zijn maar ook saai. Een lekker bier onderscheid zich vaak door uitgesproken smaken die een sensatie in je mond geven b.v. een mooie bitter, of droge afdronk, citrus, choco of koffie smaak etc. Als alles in balans is springt er niets uit.. Maar ja, dat is mijn mening. Ik ga eens op zoek of ik die bieren kan krijgen en dan proeven en beoordelen, lijkt me super leuk.
Blijft vakmanschap.
(moet zeggen dat je als amateur al een best goed biertje kan brouwen :) .....en dan bedoel ik niet uit zo'n kit |:(
Leuk voor de concurrent het zich in recept te mengen (molesteren)

[Reactie gewijzigd door hbt68 op 8 juli 2016 10:48]

hehe ik zie het al voor mij dat de Jupiler medewerker de Heineken bot adviseert om een sterke ammoniak smaak toe te voegen :D
Heineken heeft 't zelf al verknald met de groene flesjes.
Omdat?

Wel raar bericht trouwens, er kan toch nooit een lekkerste bier worden gemaakt. De ene vind Heineken lekker, de andere Grolsch. En ik ga liever voor een Duvel dan een Amstel bijvoorbeeld.
Duvel en Amstel zijn natuurlijk verschillende type bieren. Maar je hebt een punt, er is niet één lekkerste bier.
Maar dat probeerde ik inderdaad ook een beetje duidelijk te maken, geen 1 bier is hetzelfde.
Als het maar functioneel bier is.
De smaak vervaagt toch wel als je er genoeg op hebt...
Bij Duvel vind ik dat juist van niet.
Al die standaard meuk drink je 2 van en daarna kan je over op het aldi bier.
Bij Duvel merk ik toch dat ik na 4 of 5 toch wel degelijk merk en proef dat ik duvel drink.
Jupiler vind ik persoonlijk nog 1 van de betere uit de standaard meuk samen met een Alfa. Een ijskoude grolsch op een zomerse dag is ook lekker.

Mja als je heel ver heen bent dan zul je de duvel misschien niet meer proeven, maar dat doe je een dag later wel.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 8 juli 2016 18:17]

4 of 5 Duvels achter elkaar?? :P
Tja, dat is leuk zitten op een barkruk.
Doe nog maar een Duvel.
En opeens moet je toiletteren, en dan blijkt Duvel toch verduveld pittig te zijn qua alcohol 8)7
Het doet zijn naam zeker eer aan. Qua percentage lijkt het mee te vallen maar het is wel zeker een duiveltje.
...en dan is Duvel nog een redelijk mild biertje.
Tuurlijk is dat er wel, het verschilt gewoon per persoon :)
Gulpener is sowieso beste ;) nummer 1 geworden bij awards voor lekkerste bier van Nederland waar ik werkzaam ben :)
Moa nooit iets aan gevonden. In de periode toen ik in schin op geul - valkenburg woonde het uiteraard weleens geproeft maar nee...
Welke heb je geproefd? Neubourg is op dit moment beste pils uit nederland.

Maar natuurlijk ieder zijn smaak :P

[Reactie gewijzigd door koretos op 9 juli 2016 11:06]

Ik zou t niet weten.. vroeger veel bier gedronken.. gewoon een gulpener? Haha
haha we hebben heel veel bieren:P Vooral de Ur-hop vind ik zelf geweldig. Het is ook nog eens biologisch :P
Ik geloof het best, zo'n bier fabrieken / brouwers zoals in gulpen zal ook geen goede werkgever voor mij zijn haha. Ik hou t wel op bier bij F1 en soms op t terras.
Hij zal waarschijnlijk met de groene fles bedoelen als je die een keer blootstelt aan de zon hij bijna per direct naar stront proeft :9
Dat doet hij ook al zonder dat je hem blootstelt aan de zon :9
Ik vermoedt dat jpsch bedoelt sinds de komst van de groenen flesjes is de smaak veranderd van Heineken tegen over de oude bruinen fles. (Vind ik zelf ook namelijk)

Andere toevoeging in het bier om de houdbaarheid te kunnen garanderen.
Nee, andere generatie hoppen.

Er is een nieuwe generatie hoppen gekomen waardoor groene flesjes mogelijk waren. Eerder werden ze in groene flesjes teveel blootgesteld aan licht, waardoor het sneller 'over de datum ging'/een azijnsmaak kreeg.
Omdat de bruine flesjes het product beter hielden bij Heineken.

Het lekkerste bier kan inderdaad niet, zoveel stijlen en landspecifieke eisen aan bier. Bier met pils vergelijken is in mijn ogen appels met peren vergelijken.
Zo weer wat geleerd, dit heb ik nooit geweten. Ik moet ook zeggen dat ik nog nooit een Heineken biertje in een bruin flesje heb gezien.
En ook nooit een gele krat?
Nope, groen krat en groen flesje. Dat is de enige Heineken die ik ken.
Ik denk dat ik mij heel jong moet voelen nu :p en ik drink eigenlijk nooit "normaal" bier.

[Reactie gewijzigd door Nogne op 8 juli 2016 16:00]

Ongeacht wat jij (of ik) vind van de smaak van bier merk X of Y, het is algemeen bekend dat de bruine en groene flesjes helpen bij het process wat uiteindelijk bier vormt, als een biertje in een (groen) flesje gaat is het eigenlijk pas ~95% 'af', het laatste chemische process gebeurd in het flesje.

En bieren in bruine flesjes hetzelfde verhaal, alleen gaat daar meer hop en suiker bij, dus die zijn ~90% 'af' als ze in het flesje gaan.

Ooit afgevraagd waarom flesjes bier (vooral bruine flesjes) een soort gas los laten als je ze opent? anders/meer dan een blikje prik? das omdat dat gas een soort bijproduct is van het laatste proces (laatste gist breekt laatste suiker af, creëert laatste beetje alcohol & smaak, inclusief een soort gas vorm daarvan door te mengen met het koolzuur)
Pils gist niet na op de fles zover ik weet.
Bovendien ging het om hetzelfde pils in verschillende flessen. Zonlicht doet Heineken geen goed, weten ze zelf ook wel, want ze doen er extra papier bij.
Ongeacht wat jij (of ik) vind van de smaak van bier merk X of Y, het is algemeen bekend dat de bruine en groene flesjes helpen bij het process wat uiteindelijk bier vormt, als een biertje in een (groen) flesje gaat is het eigenlijk pas ~95% 'af', het laatste chemische process gebeurd in het flesje.
95% van alle bier die te koop is is, is gepasteuriseerd en dood als een pier. Als het goed is veranderd dat bier absoluut niet tot de houdbaarheids datum is verstreken.

Je algemeen bekende feiten zijn dus voor 95% van het bier niet juist. Of het flesje nu bruin, geel of paars is is alleen voor belang voor de marketing.
Volgens mij zijn de meeste macropilsjes gepasteuriseerd en daarmee de gistjes hartstikke dood. Wat jij aangeeft geldt alleen voor bieren die nagisten op de fles. En dat is hetzelfde proces als eerder... alleen in het flesje. Of welk ander verpakkingsmateriaal dan ook. De hoeveelheid hop heeft met dit geheel al helemaal niets te maken.

De enige functie van gekleurd glas is het effect van lichtinval in het bier tegengaan. Zoek maar eens op "lichtsmaak". Zolang het verpakkingsmateriaal goed afsluit, goed tegen de druk kan en geen stoffen aan het bier afgeeft boeit het verder helemaal niets.

[Reactie gewijzigd door Bananenplant op 8 juli 2016 14:51]

Regelen voor de Tweakers-Express! :+
Dit vraag ik voor mijn mede-tweakers, ben zelf helaas niet aanwezig.. :|
Tweakers heeft de verschillende biertjes, Golden, Amber, Black en Pale, helaas nog niet aan een uitgebreide review kunnen onderwerpen.
Hulp nodig? :D
De slechtste marketingstrategie ter wereld is om géén uniform en consistent product te leveren. Stel dat het biertje de eerste keer super lekker is, maar dankzij die geweldige AI-feedback aangepast wordt naar iets wat je niet lekker vind..
Supermarkten draaien voor een groot deel goed, omdat ze consistent zijn. De leverworst smaakt naar leverworst, en als je merk A niet lekker vind, dan koop je merk B. Als de smaak van hetzelfde product continu blijft veranderen, dan weet je als consument niet wat je moet verwachten. Betalen voor onzekerheid, dat doen mensen alleen in casino's en loterijen.

Neem de olijven van Jan Linders, de ene keer smaken ze heerlijk, dan weer naar zeepsop, dan weer naar loog. Ik koop daar geen olijven meer. Zelfde geldt voor het vlees en het algehele productaanbod. Ik ben van 'vaste' supermarkt veranderd om die reden. Ieder persoon met een favoriet biermerk, zou balen als de smaak opeens veranderd.

Natuurlijk zou het wel zo kunnen zijn, dat Batch V0.011 zo lekker was (en aangepast daarna) dat de prijs van een kratje door het dak kan gaan, omdat er een beperkt aanbod is. Maar ook hier denk ik dat mensen eerder zullen zeggen: ik kies voor zekerheid.
Het is behoorlijk gebruikelijk bij topklasse wijnen, of bij herfstbok, boerenkaas, whisky en ga maar door. Dat er variatie in de smaak van een gelijk product zit hoeft niet per se te betekenen dat het een slecht product is.

Dat de prijzen voor schaarse varianten door het dak kunnen gaan is met een paar van de eerder genoemde voorbeelden ook het geval. Maar ook daar geldt dat het merendeel van de mensen kiest voor een consistent product dat goedkoper is.
Dan kunnen ze de smaak tot in de eeuwigheid aan blijven passen.
Niet iedereen heeft dezelfde smaak, de een vindt een beetje zoetig lekker, de ander een beetje bitter. Net welke personen in chatbot bij de laatste iteratie een beetje de overhand hebben bepalen de richting.
Ook zal tijdens de zomer een beetje frissere smaak de overhand hebben en tijdens de winter een beetje 'warmer' en zoeter.
Ik denk dat ze op deze manier gaan voor een "democratisch" biertje.

Ik zie niet alleen toepassingen voor de bier industrie, maar als je door middel van AI marktonderzoek kan automatiseren kan dat een hoop tijd en geld besparen, zeker voor grotere firma's.

Mijn eerste gedachte was de Twitter bot van Microsoft. Ik hoop dat ze het recept niet direct aanpassen, maar dat er een soort advies komt van de bot. Het zal wat zijn als een concurrent hiermee het recept verpest.
Ik denk dat als je 1 miljoen klanten hebt, en ééntje wil 'm iets zoeter hebben, dat ze het biertje 1 miljoenste deel zoeter kunnen maken. Of 0,0001% ..
Ik denk eerder in de richting van 1 miljoen klanten en week 1 wil 50,1% van de 1.100 mensen die reageren het bier iets zoeten en in week 2 wil 50,1% van de 900 mensen die reageren het bier iets bitterder.
Kom je dan uiteindelijk niet uit op een gulden middenweg? Dat lijkt me hier dan ook het doel. Het biertje vinden dat iedereen lekker vind wegdrinken...
Wanneer er één bier zou zijn dat iedereen lekker weg vind drinken, dan zou er bij de supermarkt niet één gangpad zijn met -tig soorten bier, maar gewoon drie soorten: Het ultieme bier met een bijbehorende prijs, een goedkoper alternatief en slootwater met een bijbehorende prijs.
Zelf houd ik van bier dat wat bitter is, zoals Grolsch of Bittburger, anderen houden van bier met een weinig uitgesproken smaak zoals Amstel. Een biertje dat voor iedereen wel te drinken is, zoals Heineken of Bavaria is makkelijk te maken. Voor de gulden middenweg verwacht ik een bier dat bij iedereen in de top drie staat, en dat is door de uiteenlopende smaakvoorkeuren niet te realiseren.
Dit zou wel een leuk concept voor thuis zijn. Ik drink graag bier, maar heb de ballen verstand van brouwen. Als zo'n installatie vervolgens op smaakwensen alleen maar roept wat erin moet, zou ik het allemaal nog wel redden.
nvm

[Reactie gewijzigd door Proxx op 8 juli 2016 12:57]

Brouwen kun je leren. Net als ontdekken hoe je iets naar je smaak maakt :) .
Ja, maar daar gaat weer jaren overheen voor je er een beetje goed in wordt. En een apparaat thuis waar je naar eigen wens ingrediënten in gooit lijkt me wel heel makkelijk.
Proces heeft minstens zo'r groot effect als ingrediënten. Vergistingstemperatuur, bijvoorbeeld. Of maischschema. Of momenten van de hopgiften (hoe lang meekoken). De hoeveelheid gist in relatie tot de hoeveelheid wort. Het volume en de vorm van je gistvat.

...of hoe lang het bier heeft gestaan ;) . Waarmee ik maar zeggen wil: volgens mij is zo'n apparaat niet te maken, teveel parameters.

[Reactie gewijzigd door Bananenplant op 8 juli 2016 15:33]

Klopt, lukt de professionele brouwers soms al niet om hun eigen bier ergens anders te maken.

http://www.beursgorilla.n...ewoon-uit-hoegaarden.html
Iedereen heeft wel zijn eigen voorkeur voor smaak waardoor ze het recept kunnen blijven aanpassen. Ben wel benieuwd hoe het werkt qua verwerking van gegevens. Bijvoorbeeld als een klant zegt dat het bier te 'stoutig' is en wat meer zoetig mag worden hoe de bot dit verwerkt. Daarnaast heeft elke biersoort zijn eigen kenmerken, zit dit ook verwerkt in de intelligentie?

Ze kunnen zich beter richten tot het brouwen van een echt speciaal bier, wanneer uiteindelijk veel input is verwerkt zal het bier smaken naar een standaard Heineken, niet speciaal te noemen.
Iemand van die bedenkers is volgens mij fan van fallout. Drinkin' Buddy the Brewbot

[Reactie gewijzigd door Arator op 8 juli 2016 12:33]

Volgens mij krijg je alleen een daadwerkelijk beter bier als je de input van bierkeurmeesters gebruikt die voorbij hun eigen voorkeuren kunnen kijken. Een goed bier heeft een eigen karakter en het is inherent daaraan dat er ook mensen zijn die het niet lekker vinden. Anders krijg je weer een zoveelste vlakke macropils. Dat spul is net als McDonalds: geen smaak, dus vindt ook niemand het vies.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True