Studenten TU Delft leggen recordafstand van 1196km af met waterstofauto

Het Eco-Runner-team van TU Delft heeft 1196km afgelegd in een waterstof-elektrische auto op één tanklading. Daarmee heeft het team een eerder record van Toyota dat met de Mirai werd behaald verbroken. De rit duurde 36 uur lang.

Op 5 en 6 juli reed het team 36 uur achter elkaar rondjes met de Eco-Runner XI op een wielerbaan in Helmond. De afgelegde afstand van 1196 kilometer is flink groter dan de 1003km die in mei werd behaald door Toyota met de nieuwe Mirai. De autofabrikant presenteerde dat als een afstandsrecord van waterstof-elektrische auto's en het studententeam van TU Delft nam zich eind juni voor om dat te verbreken.

De recordpoging begon op maandag 5 juli om 9:30 uur 's ochtends in de stromende regen. Al snel moest de auto door de slechte weersomstandigheden een stop maken. Daarna zijn er schotten om de wielen geplaatst, waarna de rit probleemloos vervolgd kon worden. Volgens het team is de recordpoging verder vrijwel vlekkeloos verlopen en werd dinsdagmiddag het record van Toyota verbroken. Het team is nog doorgereden tot 21:30 uur 's avonds, tot de tank helemaal leeg was. Zeven verschillende coureurs hebben meegedaan aan de rit.

Met hun actie willen de studenten laten zien wat de mogelijkheden zijn van rijden op waterstof. De Eco-Runner XI heeft een tankinhoud van 450 gram. Dat is ruim twaalf keer minder dan de Toyota Mirai, die 1003km aflegde met 5,6kg waterstof. De Mirai is met een gewicht van 1900kg echter veel zwaarder dan de experimentele auto van het studententeam, die 95kg weegt.

Eco-Runner XI
Eco-Runner XI in actie tijdens de recordpoging

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-07-2021 • 13:41

81

Reacties (81)

81
78
52
12
2
15
Wijzig sortering
Daarmee heeft het team een eerder record van Toyota dat met de Mirai werd behaald verbroken
Sorry, maar dat vind ik dus compleet onzin. Een productie auto gaan vergelijken met een compleet gestripte prototype. Zolang het geen vergelijkbare auto is, blijft voor mij het record toch echt bij Toyota.. Beetje appels met peren gaan vergelijken.
Het feit ook dat ze al extra maatregelen moesten nemen omdat het begon te regenen kun je het al niet serieus nemen als 'verslaan van de mirai'. En de mogelijkheden zijn helemaal niets met dat gevalletje van hun, kunt er geen bagage of passagiers in meenemen, en bevat denk ik ook totaal geen veiligheidsmaatregelen zoals airbags of een goede kreukelzone (zo te zien zal de hele auto verkreukelen als er een fiets tegen aan komt).

Dan wat positiever. Voor studenten is het zeker een hele mooie prestatie om dit te bereiken met een project waar ze een tijd aan gewerkt hebben.
Maar dat was niet wat ze wilde bereiken.
Ze wilde het record verbreken qua afstand met 1 lading in een electrische auto. Dat is ze gelukt.
Idd, exact dit. Het gaat niet om het die productie auto te verslaan. Maar het record dat in handen is van dat voertuig te verbeteren. Het volgende record zal waarschijnlijk ook met zo een voertuig als die van de TU verbeterd worden.
Nee ze hebben niets verbroken. Totaal onvergelijkbaar op alle gebied, niet eens in dezelfde categorie.
Dit is gewoon PR-gebral. Kan wel weer een nieuwe competitie worden. Maar de maatschappelijke relevantie daarvan lijkt me toch een stuk minder dan zonnepaneel auto's waar nog geen goede productie-auto's van bestaan. Met waterstof is men duidelijk verder en wat Toyota laat zien is een stuk relevanter juist omdat het een productie auto is die je kan kopen. Dat je in het lab wat kan maken dat op één aspect verhoudingsgewijs wat beter presteert dan wat er op de markt is, zal niemand verbazen. Daar gaan we geen beker voor uitreiken.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 22 juli 2024 18:20]

Feiten trekken zich niets aan van jouw mening.
Het record van Toyota is verbroken. Punt. Kun je een hele discussie beginnen over wat jij denkt en vindt, dat is niet interessant.
Nee, dit is ze IMHO niet gelukt, want dit kun je al geen auto meer noemen. En zoals ik al aangaf, dit is appels met peren vergelijken. Enige hoe je echt zo records kunt vestigen is door fatsoenlijke categorieen te maken en dan binnen die categorie kun je winnen, maar een 95kg wegende auto vergelijken met 1tje die zo'n 20x meer weegt slaat gewoon nergens op. En dan is zelfs eigenlijk in dat opzicht dus de extra afstand die het meer heeft kunnen afleggen niet eens knap.
Ze hebben wel maar 1/12 de van de tankinhoud, dus het is inderdaad moeilijk vergelijkbaar, maar zó ver uiteen licht het ook weer niet.
Idd appels en peren, dit soort records moet worden voorzien van de categorie auto. De mirai is een D(?) klasse auto. Deze studenten auto valt in een andere categorie.

En, zeker een topprestatie! Ik ben benieuwd of er ander team opstaat die de uitdaging aangaat.
ik weet niet hoe ik dit in perspectief moet zien, maar per verplaatste kg is de mirai dan economischer dan de auto van tu delft? de mirai heeft minder waterstof bij zich per kg dan de tu delft auto

5.6kg gedeelt door 1900kg~ 2.95 gram waterstof mee per kg
450g gedeelt door 95 kg~4.74 gram waterstof mee per kg

dat betekent dan dat de auto van tu delft dus meer brandstof mee heeft per kg dan de mirai. qua verbruik weet ik niet hoe je het eerlijk kan vergelijken, want hoe lichter hoe zuiniger en de mirai kan je wel mee op de weg rijden en de auto van tu delft lijkt mij alles behalve legaal op de openbare weg. Er zijn hier vast wel knappe koppen die me dat goed kunnen uitleggen en uiteraard als ik hier compleet verkeerd zit te denken.

[Reactie gewijzigd door Dxue op 22 juli 2024 18:20]

Vergeet de bestuurder niet mee te nemen in de berekening. Die heeft veel meer invloed op die 95kg dan op die 1900kg. Weegt de bestuurder 65kg, dan hebben we het over 2.81g/kg voor deze auto en 2.85g/kg voor de Mirai. Het verschil is dan opeens verwaarloosbaar. Neemt niet weg dat het qua eigenschappen (maar ook budget van het achterliggende team) totaal andere auto's zijn.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 juli 2024 18:20]

Ja. Per kilo is de mirai zuiniger. Hoe groter het voertuig hoe zuiniger per kilo in het algemeen. Maar als gebruiker is het niet mijn doel om 1900 kg te verplaatsen, maar om van A naar B te komen.
De Eco-Runner XI heeft een tankinhoud van 450 gram. Dat is ruim twaalf keer minder dan de Toyota Mirai, die 1003km aflegde met 5,6kg waterstof. De Mirai is met een gewicht van 1900kg echter veel zwaarder dan de experimentele auto van het studententeam, die 95kg weegt.
Dus eigenlijk is het een beetje appels en peren?
468 gram per 100 kilometer voor de Mirai, 44,8 gram per 100 kilometer voor de Eco-Runner XI, op een gewichtsverschil van de Eco-Runner t.o.v. de Mirai van een factor 20.

20 * 44,8 gram = +-898 gram per 100 kilometer mits we aannemen dat een grotere variant van de Eco-Runner, met identiek gewicht aan de Mirai, dezelfde lucht- en rolweerstand zou hebben (wat uiteraard niet waar is) als de huidige Eco-Runner dan is het toch best knap dat ze er zoveel uit weten te knijpen (mits ik geen rekenfout heb gemaakt). dan ziet het er naar uit dat de Eco-Runner helemaal niet zo efficiënt is t.o.v. de Mirai (Rekenfout gemaakt bij eerder statement, uiteraard).

Maar, omdat lucht- en rolweerstand nou eenmaal zwaarder beginnen mee te bewegen bij een hoger gewicht/oppervlak en de form factor van de Eco-Runner totaal niet gelijkend is aan de form factor van de Mirai vind ik dat je inderdaad gelijk hebt qua appels met peren vergelijken.

Aanvulling:

Zoals in de comments hieronder aangegeven moeten we niet vergeten het gewicht van de bestuurder hierbij mee te nemen. Als we een gemiddeld persoonsgewicht van 75kg bij het gewicht van beide voertuigen optellen dan is het gewichtsverschil tussen de Eco-Runner en de Mirai geen factor 20 maar een factor 12,3.

Dan komen we uit op 12,3 * 44,8 gram = 537,6 gram per 100 kilometer (wat ook logischer lijkt qua efficiency t.o.v. de Mirai). Alsnog lijkt de Eco-Runner daarmee minder efficiënt dan de Mirai.

[Reactie gewijzigd door thomasv op 22 juli 2024 18:20]

Bij beide auto's moet er nog een persoon in zitten van bv 80 kg. Dan moet je de berekening nogmaals maken.
Heb mijn reactie aangevuld op basis van jouw reactie en dat van ThaBilly. Bedankt.
Ik verwacht niet dat het Eco Runner-team voor de recordpoging iemand van 80kg in de auto plaats laten nemen. Ik denk dat ze iemand van 60kg uitkiezen of nog minder. Ik heb de bestuurder van versie X niet kunnen vinden maar als de eerdere jaren een goede graadmeter zijn dan zijn de bestuurders klein van stuk.

https://www.ecorunner.nl/...oRunner-Onthulling-78.jpg
https://www.ecorunner.nl/...oads/2019/05/DSC_3835.jpg

Rekenen met 80kg terwijl er bij de afgelegde afstand van 1196km zeer zeker geen persoon van 80kg mee gaat is absurd. Dan was die 1196km niet gehaald en wordt de som dus anders.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 22 juli 2024 18:20]

wat we hier wel vergeten is het gewicht van de bestuurder erbij op te rekenen.. 1900 door 95 delen komen we inderdaad op een factor 20 uit maar als we uitgaan dat een volwassen persoon ongeveer 75KG weegt en dan dus 1975 delen door 170 dan komen we slechts op een factor 12,3 uit..
Bedankt, dat scheelt behoorlijk. Heb mijn reactie aangevuld.

[Reactie gewijzigd door thomasv op 22 juli 2024 18:20]

Het valt echter te betwijfelen of het record van 1196km is afgelegd met een bestuurder van 75kg. Ik schat het lichaamsgewicht op basis van foto's van eerdere bestuurders op 50, hooguit 55kg.

Bij de Mirai maakt het lichaamsgewicht van de bestuurder niet veel uit voor de afgelegde kilometers gezien het gewicht van de auto maar bij de Eco Runner telt elke kilo zwaar mee.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 22 juli 2024 18:20]

De luchtweerstand van de mirai is natuurlijk veel hoger dan van dit voertuig.
Je vergelijk gewoon een auto voor de weg waarmee je boodschappen kan doen, met een 1 zitter zonder laadruimte die daarnaast ook nog met 33.22 km/h gemiddeld rijd.
Je zou dus ook moeten kijken naar de gemiddelde snelheid van de mirai, maar zelfs dan appels en peren vergelijken.
Zie ook nog toyota reed gewoon op straat met verkeer mee en hier zie ik een foto van een gesloten circuit. dus ook weer andere testomstandigheden.

[Reactie gewijzigd door bbob op 22 juli 2024 18:20]

Inderdaad.
Het is niet eens appels met peren vergelijken, het is een vergelijking tussen kokosnoten en rozijnen.
Het is inderdaad een beetje een eigenaardige vergelijking. Als de Mirai een 2e tank in de kofferbak krijgt komt-ie vast en zeker een heel stuk verder.

Als bonus kan je een Mirai daadwerkelijk kopen

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 18:20]

Een tweede tank? Hij heeft er standaard al drie. Dat zou dus een vierde worden en daar moet dan wel iets voor ingeleverd worden, zoals kofferbakruimte. Het interieur en de kofferbakruimte is nu al vrij krap, zoals je hier kunt zien.
hoeveel interieur- en kofferbakruimte heeft TU delft's auto? :+

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 18:20]

Ik zou me meer zorgen maken over het ontbreken van kreukelzones e.d.
Maar hoe verhouden dat interieur en die kofferbakruimte zich tot die van deze auto van TU Delft?
Het is een prototype vergelijken met een productie auto, om zo lezers een referentiekader te bieden. Lijkt me niet zo veel mis mee.
Ware het niet dat men het heeft over het record verbroken van de mirai.... En dat is IMHO toch echt totaal niet gebeurd aangezien het nog niet eens een beetje vergelijkbare auto's zijn. Hadden ze het bereikt met een vergelijkbare (echte) auto, DAN hadden ze IMHO het record wel verbroken, maar nu zitten ze gewoon in een compleet andere klasse. Durf zelfs mijn handen in het vuur te steken dat als Toyota een vergelijkbaar prototype zou moeten fabriceren dat ze nog een heeeeeel stuk verder hadden kunnen komen.
(Wil niet zeggen dat het geen mooie prestatie is geweest voor de studenten, maar het record van de mirai verbreken is het dus pertinent niet).
Het is een auto die rijdt op waterstof, in die categorie is de recordafstand verbroken. Niks meer, niks minder. Daar was het ook om te doen, en dat is gelukt.

Het is dus pertinent WEL het record verbreken, dat jij extra voorwaarden aan het record stelt is hierbij irrelevant.

Dat Toyota dit beter kan is ook niet relevant, want ze hebben het niet gedaan. Records zijn niet gebaseerd op "zou kunnen".
Om een goed record te kunnen zetten zul je sowieso voorwaarden moeten stellen om te kunnen zorgen dat je het goed kunt meten, anders is het record gewoon zinloos/waardeloos.
Ja puur een prestige dingetje en zegt echt helemaal niets over wat er mogelijk is imo.
1200km in 36uur afleggen is natuurlijk ook niet echt boeiend. Dan ga je gemiddeld langzamer dan 35km per uur.
En het een auto noemen slaat al helemaal nergens op. Meer een brommer met 4 wielen lijkt het

[Reactie gewijzigd door thewizard2006 op 22 juli 2024 18:20]

Compleet. Bovendien is de Mirai een productieauto die bij de lokale de Toyota Dealer te krijgen is. En een auto waar je met 5 personen + bagage in kunt vervoeren. En dagelijks naar je werk mee kunt of op vakantie. Die ook sneller kan dan 33km/h en alle veiligheidssystemen aan boord heeft.

Het is een leuk experiment en proof of concept maar meer ook niet.
Nee, het doel was het record te verbreken qua afstand op 1 tank met een electrische auto.
Dat is ze dus gelukt.
Is het wel eerlijk om die vergelijking met een Mirai te maken? Die weegt veel zwaarder, heeft meer electronica aan boord?! auto van 1900 kg vs 95 kg. JAA WE HEBBEN MIRAI verslagen, ik vind dit echt heel kinderachtig.
Dat is TU Delft eigen blijkbaar..

Bij de zonneboten hadden ze zichzelf 2 jaar geleden in Monaco al tot wereldkampioen gebombardeerd en direct berichten naar de media gestuurd. Volgens de regels waren ze echter 2e geworden. De organisatie heeft dit "opgelost" door hun klasse te splitsen in 2 klasses van 2 boten. Waarbij Delft toen wel eerste was en de andere winnaar eerste in de andere klasse.

En trots dat ze zijn op die prestatie.
Ach ja TU Delft heeft een ijverige PR team denk ik. Heel Nederland kent ze inmiddels van dit soort races, en daardoor krijgen ze een groter budget. Zolang het geen gebakken lucht is boeit het mij niet zo. Laat ze toch lekker bouwen.
Tja toyota reeds gewoon op de weg rond Parijs, hier zie ik foto's van een circuit.
Dus kan toyota nu nog steeds claimen grootste bereik op de openbare weg. ;)
Echter heeft die ook weer een grotere tank; ik denk dat de vergelijking gemaakt wordt omdat deze recordhouder was.
Kinderachtig vind ik dan ook weer een beetje overdreven...
Maar hij weegt 20 zwaarder, twee ton vs 100kg. En de tank is niet 20 keer groter.
Dat iets 20x lichter is betekent niet dat hij 20x minder brandstof nodig heeft. Gewicht en verbruik brandstof hebben geen directe lineaire relatie met elkaar.
Nee dat is het niet, daarom staat het ook vermeld in de laatste alinea van het artikel.

En toch, een beetje trots zijn op die prestatie is wel op zijn plaats. Ook al is de Mirai per kilogram auto veel efficiënter. Het gaat om een groep studenten vs een miljardenbedrijf .

Of wil je ons over jouw schoolwerkstuk vertellen?
Het is natuurlijk leuk en goed voor de studenten die hier aan werken. Toyota is een groot bedrijf, maar de TU delft is eigenlijk ook gewoon een commercieel bedrijf, zeker als je al die sponsors ziet op de zijkant van hun auto. Ik weet niet of dit nou om een officieel wereld record gaat, maar eigenlijk horen de eco runner XI en Toyata Mirai in separate categorieën thuis.
Is het niet vooral een rollerbank vs real world afstand?
Het gaat om een afstandsrecord, waarom is dat kinderachtig? Snelheidsrecords van auto's met raketaandrijving zijn ook kinderachtig?
Ik snap niet waarom ze steeds maar door gaan met onderzoek naar het gebruik van gelimiteerde "fossiele" brandstoffen.
Ze kunnen beter onderzoek doen naar het efficienter maken van zonnepanelen en windmolens.
Dat hebben ze zowiso nodig want om aan de waterstof te komen hebben ze ook mega veel electriciteit nodig. Het is dus super inefficient om waterstof te gebruiken. Je moet er electriciteit in stoppen om het te maken, en vervolgens gebruiken ze het weer, met grote verliezen, om er electriciteit mee te maken om een auto mee aan te drijven.
Kunnen ze beter gelijk die opgewekte electriciteit in een auto stoppen. Ja jammer, je kan op dit moment nog geen 1200km op een accu rijden, maar ga dan onderzoek doen naar hoe je dat wel kan in plaats van tijd, geld en energie verspillen aan iets dat over 50 jaar ook op is als het zo door gaat.
De solid state accu schijnt veelbelovend te zijn.
Dat is echt te makkelijk. Waterstof kan je makkelijker opslaan en vervoeren. Als het 's nachts waait of er overdag veel zon is overstijgt het aanbod de vraag. Dan kan je met die groene bronnen dus prima waterstof maken. En gebruiken waar en wanneer zware accu's niet handig zijn. Vliegtuig, boot, auto er is genoeg te verzinnen. Daarnaast zijn veel problemen met opslag en pieken in de vraag /aanbod van elektriciteit nog lang niet opgelost. 'Ga dan onderzoek doen' is geen garantie voor succes. Sommige problemen zijn hardnekkig.
Dit is meer een prestigeproject dan een onderzoeksproject. De vergelijking met de Mirai is hilarisch. Laatste tijd wel erg veel waterstofartikelen hier, en totaal niks meer over de ontwikkelingen op accugebied etc. Komt heel onevenwichtig over. Zeker als dit op het gebied van techniek geen nieuwswaarde heeft. Want wat is hier nieuw aan?
Je bericht klinkt een beetje als consolewars maar dan op basis van energiebron. Waarom zou dat elkaar moeten bijten? Je ziet ook regelmatig nieuwe auto's met accu's hier gepost worden.
Dit soort sentimenten zie je inderdaad heel vaak op sites als tweakers en autoweek die dit soort artikelen publiceren. Je ziet ook haast gegarandeerd minstens honderden reacties onder zulke artikelen, of wanneer een fabrikant besluit om in 20XX te stoppen met ICE auto's. Waterstof vs batterij, elektrisch vs combustion engine, men hecht schijnbaar veel emotionele waarde aan hun aandrijflijn naar keuze, wat inderdaad doet denken aan de consolewars, of de apple vs android/windows wars
Je moet toch wel nageven dat het vergelijking tussen de voertuigen een beetje mank gaat. De Mirai is een volledig goedgekeurd passengier voertuig voor op de openbare wat vergeleken wordt met een 95kg 1 persoon prototype?
Het klinkt meer als vulling i.p.v een showcase van nieuwe tech.
Nou nee. Kort samengevat is waterstof hopeloos inefficient. Nog erger dan benzine en diesel. Leuk voor de grote industrie en vrachtwagens, maar vooral ideaal als 'domme' energieopslag voor het elektriciteitsnet. Echter wordt daar juist het minste mee gedaan. Dit is puur op basis van feiten en juist géén emotie. We zien alleen de range en dan vinden we het prima. Ketenefficientie boeit ineens dan niet, alsof waterstof uit de lucht komt vallen.

En het bijt elkaar wel, omdat er miljarden subsidies verkwanselt worden die we aan concrete projecten hadden kunnen besteden die daadwerkelijk direct bij zouden dragen aan de energietransitie.
Het is dan ook een .geek berichtje en wordt niet als nieuwsbericht gebracht.
De vergelijking vind ik inderdaad zelf ook nergens op slaan.
Een kleine eenpersoons auto die waarschijnlijk nooit de openbare weg op mag, vergelijken met volwaardige gezinsauto is geen eerlijke vergelijking.

Dit omdat de auto van Toyota daadwerkelijk straks in de praktijk gezien gaat worden.

Het blijft een leuke uitdaging om zoveel mogelijk kilometers te behalen, maar het liefste zie ik wel dat dit soort mijlpalen behaald worden met auto’s die mensen ook daadwerkelijk zullen gaan kopen.

Mijn post is dus geen sneer richting de prestatie van dit team en hun auto, maar eerder richting de onredelijke vergelijking.
Als ik alleen met factoren reken is de Mirai dus beter?
Ja, iets minder afstand, met 1200% meer auto. Raar artikel
Dus:
Een auto van 95kg met 450g waterstof heeft 1196km gereden;
Een auto van 1900kg met 5600g waterstof heeft 1003km gereden
Hoe kun je dat nu enigszins vergelijken? Ik vind het lastig.
Het is helemaal niet lastig, je kan het totaal niet vergelijken, heel eenvoudig ;)
180 km/kg waterstof voor de Toyoto gedeeld door 1900 kg geeft 0.1 km/kg waterstof/kg auto
2660 km/kg waterstof voor de Eco-Runner XI gedeeld door 95 kg geeft 28 km/kg waterstof/kg auto.

Appels en peren :X
Wow. De energiedichtheid van waterstof moet vrij hoog zijn als je met 5,6kg 1000km kan rijden.
Waterstof heeft inderdaad een hogere energiedichtheid als benzine, wel 3x zo hoog. Alleen de tanks van waterstof nemen zoveel ruimte in beslag dat je makkelijker 50kg aan benzine meezeult dan 6kg waterstof.
Heel mooi dat het ze gelukt is. Maar of dit onder de noemer "auto" valt kun je jezelf natuurlijk afvragen.

Je mag er sowieso niet mee op de openbare weg. Alle veiligheidssystemen ontbreken. Net als alle comfort zaken en echt praktisch is ie ook niet.

Mooi experiment maar ik ben pas echt onder de indruk als ze dit kunnen met een "echte" auto. En dan ook nog in echt verkeer ipv rondjes op een wielerbaan. Want daar rij ik zelf ook niet zo vaak met mijn auto.
Dus ze reden incl wissels waarschijnlijk rond de 40 per uur? Mooie prestatie, maar zou het dan niet nuttiger zijn om een snelheid aan te houden die in de praktijk relevanter is? Gros van gereden afstand in dagelijks leven zal wel op 80 en 100 wegen gebeuren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.