Politie start proef met chatbot Wout

De digitale arm der wet laat meer burgers babbelen met zijn chatbot. Inwoners van Rotterdam-IJsselmonde kunnen namelijk vanaf donderdag klachten van geluidsoverlast doorgeven aan de chatbot van de gendarmerie, die heel toepasselijk de naam Wout krijgt. Het gaat voorlopig om een proef.

Chatbot Wout is niet nieuw. In december vorig jaar konden inwoners van Hengelo de chatbot al gebruiken om vuurwerkoverlast in de stad door te geven aan de politie. Die proef verliep goed, zegt de lokale hermandad. Daarom wordt Wout nu uitgebreid naar twee andere steden, wederom voor een proef. In Rotterdam IJsselmonde en Zwolle kunnen burgers geluidsoverlast doorgeven aan de virtuele wouten. In de toekomst start ook een landelijke proef waarbij burgers ook meldingen over cybercrime kunnen doen aan de chatbot, bijvoorbeeld als zij slachtoffer zijn geworden van ransomware en helpdeskfraude.

Volgens de prinsemarij willen burgers 'graag op een andere manier in contact komen met de politie.' Dat is zeker het geval bij relatief eenvoudige klachten. De chatbot kan daarom meldingen afhandelen en juten naar de plaats van een melding sturen. Als Wout niet kan helpen, wordt de burger doorgeschakeld naar een chat met een echte wout.

De digitale diender wordt volgens de makers steeds slimmer als hij meer vragen afhandelt. Via kunstmatige intelligentie 'leert' Wout op een menselijkere manier praten tegen burgers. Ook kan de chatbot daardoor in de toekomst ingewikkeldere vragen afhandelen.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

26-09-2019 • 13:37

156

Reacties (156)

Sorteer op:

Weergave:

inwoners van Hengelo de chatbot al gebruiken om vuurwerkoverlast in de stad door te geven aan de popo
Aan de popo? Wat is er met dit land gebeurt dat er niets of niemand meer met respect aangesproken wordt of over gesproken wordt? Popo is straattaal voor politie en ik verwacht eigenlijk op T.net dat wanneer men bericht over de politie dat deze dan met gewoon ABN wordt aangeduid. Dat er wordt doorgeschakeld naar een echte "wout" kan ik enigszins nog begrijpen.

Voor wat betreft de chatbot. Op zich een goede zaak dat deze bot mensen kan opvangen met hun klachten, maar ik verwacht dat veel van deze mensen niet daadwerkelijk het gevoel gaan krijgen dat ze ook echt geholpen worden ermee waardoor een doorschakeling naar een echte "wout" alsnog van toepassing is. Persoonlijk heb ik best slechte ervaringen met AI bots van instellingen, waardoor een doorschakeling alsnog van toepassing is. Chatbots van Oxxio, N26, Namecheap en ik kan er wellicht wel meer opnoemen resulteert standaard in een doorverwijzing naar een klantenservice medewerker. Net als Siri, ze geeft me nooit een satisfied gevoel.

Maar goed, bovenstaande is natuurlijk vrij persoonlijk en dan ook mijn persoonlijke mening. Ik geloof best dat er mensen zijn die een hele andere mening erover hebben.
Net als Siri, ze geeft me nooit een satisfied gevoel.
Daar zijn chatbots ook niet voor bedoeld. Het is een manier om mensen te 'verplichten' om door een FAQ document heen te gaan.

Als je ervaring hebt met FAQs en ze wel leest, dan zal het je opgevallen zijn hoe vaak je niet geholpen wordt door dat soort documenten. Het gekke is dus dat een FAQ veelal niet gelezen wordt door de mensen die het wel zouden moeten lezen, maar wel gelezen wordt door de mensen die er weinig aan hebben.

Hetzelfde dus met chatbots. Het voorkomt niet dat jij tijd verliest, maar wel dat iemand anders niet te veel tijd in jou steekt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 12:28]

Persoonlijk heb ik betere ervaringen met FAQ dan met AI bots. Nogmaals, voor hele simpele dingen kunnen deze bots zeker wel een aanwinst zijn, maar voor politie gerelateerde issues denk ik dat men alleen maar meer verwijderd raakt van een publieke dienst. Zekerheid is dat de politie steeds met nog minder mankracht komt te zitten en dat de mogelijkheden om iets aan te geven alleen maar uitgebreid wordt. Dus een bot lijkt dan een logische stap. Maar het zal naar mijn mening voor meer verdeeldheid en ontevredenheid zorgen over een dienst die het juist moet hebben van positieve ervaringen.

Maar we gaan het zien. Wellicht dat het allemaal inderdaad meevalt en dan ben ik de eerste die mijn woorden inslikt.
Maar we gaan het zien. Wellicht dat het allemaal inderdaad meevalt en dan ben ik de eerste die mijn woorden inslikt.
"In december vorig jaar konden inwoners van Hengelo de chatbot al gebruiken om vuurwerkoverlast in de stad door te geven aan de politie. Die proef verliep goed, zegt de lokale hermandad."
Begrijp me niet verkeerd, maar dat is Hengelo. Een stad die niet eens voorkomt in de top 20 van onveiligste steden van NL. Ik denk dat er een beter inzicht komt wanneer deze chatbot ook in de randstad en steden welke voorkomen in de top 10/20 crimineelste steden van NL wordt uitgerold. Toch?
Het is vervelend als je eerst de FAQ leest, dan naar zo een chatbox moet, en die je ook nog weer verwijst naar de FAQ, voordat je überhaupt een telefoonnummer krijgt nadat je hebt aangegeven dat geen enkele vraag of antwoord nuttig is. Ik begin dan al geïrriteerd aan mijn telefoongesprek. Leuk ook voor die telefonisten.
...dan naar zo een chatbox moet, (etc)
Het is puur een bezuinigingsmaatregel; ik noem dit soort flauwekul een service-wall. Met name grote bedrijven en instellingen maken zich schuldig aan het opzetten van ondoordringbare of bijna ondoordringbare service-walls. Ze doen vaak al het mogelijke om te voorkomen dat je een contact kunt opnemen met iemand daadwerkelijk van het bedrijf. 97% Geeft al op voordat ze uberhaupt een nuttig antwoord hebben kunnen vinden/krijgen. Of je moet persé bellen (als er al een telefoonnummer te vinden is); zodat je niks op papier hebt, en geen enkel bewijs van wat er gezegd/beloofd is.

Zo'n digitale chatbot heeft mij nog nooit kunnen helpen. Het zijn na 35 jaar ontwikkeling nog steeds onvoorstelbaar domme/nutteloze algoritmes. Een domme schil om de FAQ heen gebouwd; meer is het niet. Het is bij AI net als bij 'de verovering van de ruimte'; het gaat uitermate veel trager dan al tientallen jaren wordt voorspeld. Als de gemiddelde voorspellingen van zogenaamde experts waren uitgekomen, hadden we nu alle maantjes en planeten in ons zonnestelsel al bezocht, hadden we al een miljoen mensen op de maan en Mars wonen, hadden we allemaal al een robot-butler die meer kan dan een echte butler, en waren er al een miljard vliegende auto's.

Ik ben veel te vroeg geboren; ik had graag gezien dat die ontwikkelingen er al waren geweest.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 24 juli 2024 12:28]

Het hele idee van meer werken met techniek binnen de politie. Is dat de agenten die de politie nog heeft, ingezet kunnen worden op de straat. Ik snap dat het een vertekend beeld geeft, maar nu zitten er dus elke dag gewoon goed gekwalificeerde agenten achter de knoppen van deze berichten. want immers als je z'n berichtje stuurt wil je toch wel dat het serieus genomen wordt.

De meldkamer en bel centrale zullen niet verdwijnen, maar een druk vermindering op die 2 cruciale plekken, met belletjes over vuurwerk of honden die op je stoep poepen, zou al schelen. Zodat als dat oude stel dat dan toch de bel centrale belt, terwijl ze eigenlijk het 112 nummer hadden moeten bellen, er dan toch gewoon door komen.

Ondanks dat het vervelend is, dat je dertien keer meer moet klikken, om ervoor te zorgen dat je een echte politie agent spreekt. Denk ik dat het een goede ontwikkeling is, die agenten zijn niet ontwikkeld/bestemd voor administratief werk.

Laat ze lekker op de straat lopen, misschien dat ze dan op sommige plekken wat normen en waarden bij kunnen brengen, hebben we in nederland ook hard nodig!
Ik denk dat een bot voor een hulplijn best kan werken voor relatief eenvoudige vragen. Ik denk dat je als helpdeskmedewerker ook niet heel geïnspireerd wordt van een belletje dat de muis niet werkt en na 5~10 minuten blijkt dat de muis simpelweg niet is aangesloten.
Ik geloof ook niet in dat bots kunnen helpen, ook is het vervelend dat je geen dedicated helpdeskmedewerker krijgt via de chat, omdat het wel eens even kan duren voordat je antwoord krijgt.

ik ben benieuwd wat voor mooie chats we binnenkort op social media gaan vinden met wat voor vreemde gesprekken er met "Wout" hebben plaatsgevonden. ;)
Siri was dan misschien 'eerst' op de 'mobiele' markt, vergeleken met Google Assistant of Cortana is me dat toch een kwalitatief flink mindere ervaring.

Met GA en Cortana (na wat oefenen) kan je een hele hoop dingen (relatief natuurlijk) achtereen achterhalen of uitvoeren (contextual) zonder je vinger zelfs op te heffen.
Wout is ook straattaal hoor, weliswaar van vroegah. Vind Wout wel leuk gevonden overigens, lijkt net een naam maar nog beter had ik gevonden 'Wouter'.
Hopelijk lees je mijn verdere uitleg (ook) waarom ik niet specifiek val over de naam Wout.
Omdat Wout ook daadwerkelijk een naam is. ;) Wordt volgens mij wel minder gebruikt dan Wouter.
Haha, waarschijnlijk vanwege de associatie :)
Als je met een scheef oog het artikel leest dan zie je dat de auteur zijn uiterste best heeft gedaan om "politie" met zoveel mogelijk verschillende synoniemen aan te geven... heel irritant om iedere keer een ander woord voor politie te lezen in één artikel.
  • popo
  • arm der wet*
  • gendarmerie**
  • hermandad
  • wouten
  • prinsemarij
  • juten
  • diender
*Arm der wet is een klok-klepel verhaal. Het zou moeten zijn "sterke arm" of "sterke arm der wet".
**Gendarmerie gaat over de Franse politie, die onderdeel van het leger is. Dit heeft niks met het Nederlandse politiekorps te maken.
Prinsemarij kende ik niet, vond het leerzaam!
Zwaar off-topic natuurlijk, maar toch wil ik het even zeggen.

Ik vind dit persoonlijk wel een beetje kinderachtig. Niet alleen over iets zeuren dat helemaal niet het artikel zoveel vervelender maakt om te lezen, maar ook de gebruikte synoniemen willen verbeteren.

Je weet sowieso dat Tweakers een net wat persoonlijker tintje aan artikelen geeft dan andere outlets (één van de redenen dat ik T.net bezoek). Bovendien kan een beetje humor helemaal geen kwaad.

@Yzord
Wout is ook straataal en ze gebruiken het zelf. Denk je nu echt dat ze er wakker van liggen dat Tijs een paar kleurijke synoniemen gebruikt als verwijzing naar die zelfspot die de politie hier toe past. Ik ben echt geen pietenknuffelaar ofzo, maar we moeten al zo op onze tenen lopen omdat we anders iemand beledigen. Respect is één ding, aanstelleritus is iets anders.
Zeg ik dat hun wakker ervan liggen? Ze zullen het artikel wellicht niet eens lezen.

Het gaat om T.net en zijn lezers en voordat het bericht werd aangepast door Tijs (wellicht vond hij dat het voor hem toch ook niet hoeft) is er veelvuldig wat over gezegd.

Ik vond het storend, temeer omdat ik vind dat de maatschappij steeds nonchalanter en a-socialer aan het worden is door dit dan ook maar normaal te vinden. We hebben het de hele tijd over respect hebben voor de Politie en dan moet je beginnen met de Politie gewoon politie te noemen ipv straatslang. Zo begint een socialere maatschappij bij jezelf en kunnen we daar op vooruit borduren. Anders praten we in de toekomst allemaal zoals: Hey niffauw, heb jij een jongo voor een paar doekoe?

Niks mis met ABN taal om zodoende de verloedering van social media tegen te gaan.
Waarom zullen ze het artikel niet lezen? Lezen agenten geen T.net? Bovendien denk ik dat er van de makers zelfs een grote kans is dat ze regelmatig Tweakers bezoeken.
Kleurrijken synoniemen mogen niet, maar gegeneraliseerde aannames wel?

Waar jij vindt dat de maatschappij asocialer wordt (wat zeker waar is), is er ook een groeiend aantal bomenknuffelaars die om alles beledigd zijn.

In dit geval bedoelt Tijs er niks verkeerds mee en zal de politie er helemaal geen moeite mee hebben. Om wie zeuren we dan eigenlijk? Wie is er beledigd? Wij? Omdat het niet zo lief is naar iemand die het waarschijnlijk zelfs grappig vindt?

Even voor de duidelijkheid, ik heb zelfs een veel te sterk rechtvaardigheids gevoel. Ik word er bijvoorbeeld helemaal pissig van als iemand iets van afval op straat gooit. Dan nog vind ik dat al het gedoe hier om iets wat als humor bedoeld is erg overdreven. Als je er de humor niet van in kan zien, prima, maar ga niet zo lopen miemelen.
Ik zou het niet direct als disrespectvol opvatten. Als de Politie het zelf geen wout had genoemd zou het zeer vreemd zijn als Tijs het artikel zo had geschreven. Zoals het er nu staat is het ‘joking in the same spirit’, een volgens mij vrij Nederlandse vorm van humor waarin normaal vrij kwetsende opmerkingen niet als zodanig worden opgevat, het is niet gemeend.
Gendarmerie gaat over de Franse politie, die onderdeel van het leger is...
Gendarmerie is een politie eenheid in het leger. In NL is dat dus de Koninklijke Marechaussee. Het heeft dus niet met herkomst te maken, maar meer met hiërarchie.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 12:28]

Wout is ook straattaal voor de politie, dus dan moet je al bezwaar hebben tegen de bot zelf.

Verder is respect iets dat in de praktijk verdiend wordt, niet iets dat je belijdt met woorden. Alle synoniemen in dit artikel, kun je net als het woord politie zowel met als zonder respect uitspreken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 24 juli 2024 12:28]

Tegen het woordje wout heb ik ook wat, maar de politie noemt de bot zelf wout, dus de woordspeling dat er dan doorgeschakeld wordt naar een echte "wout" kan ik best begrijpen.

Waar ik meer over val is de professionaliteit van dit ertikel op een site als T.net. Maar goed, het is inmiddels alweer aangepast in het artikel zie ik.
Wout, popo, één pot nat. Als de politie zichzelf al niet serieus neemt, waarom mag daar niet subtiel op worden ingespeeld door Tweakers? Ik vind het een beetje zeuren...
Wout is ook straattaal voor de politie, dus dan moet je al bezwaar hebben tegen de bot zelf.

Verder is respect iets dat in de praktijk verdiend wordt, niet iets dat je belijdt met woorden. Alle synoniemen in dit artikel, kun je net als het woord politie zowel met als zonder respect uitspreken.
Vaak zijn dit soort woorden bedoelt als scheldwoorden. dat de politie zelf de naam Wout kiest zegt niets over berichtgeving hier. Verder heeft gendarmerie hier totaal niets mee te maken, dat komt meer overeen met De Koninklijke Marechaussee.
Dan hadden ze daar beter een ander synoniem kunnen pakken inderdaad; mislukte poging om het Belgische publiek aan te spreken.

Overigens hangt het van de context af of een woord een scheldwoord is. In deze context zijn het overduidelijk geen scheldwoorden.
Dan hadden ze daar beter een ander synoniem kunnen pakken inderdaad; mislukte poging om het Belgische publiek aan te spreken.

Overigens hangt het van de context af of een woord een scheldwoord is. In deze context zijn het overduidelijk geen scheldwoorden.
Dat zeg ik ook niet, maar dit komt wel laatdunkend/minachtend over. De Politie kiest waarschijnlijk de naam 'Wout' omdat het de doelgroep aanspreekt.De politie Oost-Nederland ontwikkelt een chatbot, Wout genoemd, die meldingen aanneemt en de meldkamer alarmeert.
Wat België betreft was het Rijkswacht, wat zgn militaire politie was tot 2001.
Of gewoon omdat ze nog een naam nodig hadden. Ik vraag me af of er wel een doelgroepaanspreekmanager aan te pas is gekomen. Ik hoop het eigenlijk niet.
Ter info: ABN is trouwens sinds 1970 zo'n beetje AN, en tegenwoordig noemen we het Standaardnederlands.
Vreemd, de Dikke van Dale vindt ABN anders nog steeds geldend:

https://www.vandale.nl/gr.../nederlands/betekenis/abn
ABN (het; o)
1
afkorting van: Algemeen Beschaafd Nederlands
Waarin jouw suggestie helemaal niet eens erin voorkomt
Geen resultaat voor 'an'
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.
Het is en blijft ook gewoon een correct Nederlandse afkorting, dat ontken ik niet. Het gebruik er van in je zin is alleen ouderwets.
Waarin jouw suggestie helemaal niet eens erin voorkomt

Geen resultaat voor 'an'
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.
Er staat toch duidelijk dat het niet in het gratis woordenboek staat, die jij hebt geraadpleegt? Dat zegt dus helemaal niks over of het woord wel of niet bestaat. Een beschaafd land heeft trouwens een door-de-overheid-opgezet publiek gratis woordenboek online.
Ok, wil ik best mee in gaan. De vraag is dan, waarom staat zoiets niet in de gratis woordenboek?
Omdat ze natuurlijk willen dat je betaald ;).
Wout, juut, popo, dienders, ik hoor ze allemaal langskomen.

Maar kom op. Beetje serieus. De politie die hun éigen chatbot 'Wout' noemt is óók gewoon zelfspot. Daar mogen we bést in meegaan.

https://www.dumpert.nl/item/7724755_0013ad0f
Ik ging de comments lezen om te kijken of iemand de opmerking al had gemaakt. Zelfspot siert iedereen... in dit geval zeker “de wouten” :)

Volgens mij is “de wouten” in de straattaal sowieso al niet als schelwoord bedoeld maar gewoon als lekker klinkende benaming. De vergelijking met nigga wat ik hierboven zie vind ik echt bizar.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 24 juli 2024 12:28]

Jezelf of je eigen soort bespotten is een eigen keuze, iemand anders uitschelden/kleineren is strafbaar.

Jij gaat toch ook niet in Amerika iedere zwarte aanspreken met nigger, omdat ze dat onderling ook doen?

Als jij een wildvreemde van jou een vriend van hem eikel hoort noemen scheldt jij die gast toch ook niet uit?
Want dit is vergelijkbaar met een zwart persoon nigger noemen of iemand voor eikel uitschelden.
Aan de popo? Wat is er met dit land gebeurt
[..]
Net als Siri, ze geeft me nooit een satisfied gevoel.
Inderdaad wat is er gebeurd als je denkt hier een Engels woord nodig te hebben en überhaupt bevrediging zoekt bij Siri :D

Maar los daarvan. De politie heeft genoeg ballen en humor om zijn eigen chatbot Wout te noemen (wat overigens ook niet de meest vleiende naam voor agent is) en je valt over 'popo'? Je zegt het goed... wat is er met dit land gebeurD.

Sorry maar deze spiegel moest ik je even voorhouden. Man man man.

Ik zal je ook zeggen hoe ik dit lees. Ik zie Popo terugkomen maar ik zie ook een half dozijn andere termen voor politie/agent langskomen in het artikel. Het is mij overduidelijk dat de schrijver hier een woordgrapje uithaalt door zoveel mogelijk synoniemen in dit artikel te noemen.

Met andere woorden, niet zo azijnpissen, en gewoon ontspannen. Want dát is wat er in dit land werkelijk gebeurT. We zeiken teveel over onzin en jij doet daaraan mee. Vertrutting, heet dat. Het is tekenend dat je compleet de intentie van de schrijver gemist hebt en focust op dat éne woordje: popo. Tijd voor wat reflectie.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 12:28]

Ik moet zeggen dat ik het ook niet erg professioneel vind
We zitten in een .geek artikel op een techforum. Als je professioneel wil moet je een fatsoenlijke krant gaan lezen. Niet Tweakers. Dat is ongeveer zo professioneel als een clubje eeuwige studenten als het om nieuws gaat.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 12:28]

Uiteraard, echter is de professie van de auteur Tijs Hofmans redacteur, hij krijgt er voor betaald. Mag je wel degelijk professioneel noemen toch?

Ik vind zijn artikelen redelijk luchtig lezen, maar echt 'slang' zoals het woord popo vind ik een aparte keuze. Er zit nogal wat negatieve associatie aan het woord. Niemand zegt "ik heb gisteren aangifte gedaan bij de popo" maar mensen zeggen wel "uitkijken voor de popo"
We zeggen ook uitkijken voor de wouten.

Dat jij een negatief aspect aan popo hangt ligt aan jou, niet aan de schrijver. Er zijn zat bevolkingsgroepen en subculturen waar popo 100% exact identiek dezelfde status heeft als wout of juut.

Maw verbreed je horizon.
Uitkijken voor de popo/wouten/juten dat is toch een negatieve asociatie? Ik bedoel uitkijken voor de politie zeg je niet als je niks te maken hebt met hetgeen waarvoor ze komen.

De meeste bijnamen voor politie zijn absoluut niet ontstaan uit positiviteit :)

Om Wikipedia te quoten

"In Nederland zijn er vele bijnamen voor politieagenten. Deze variëren van positief (Oom agent, de helpende hand, de sterke arm, (beste) kameraad) tot negatief (smeris, "Tuute", klabak, kip, juut, wout, platte pet, judas, popo, blauwe meetbuisjes, pit, kit, de joden). Veelal worden de negatieve benamingen door groepen jongeren of criminelen onderling gebruikt om elkaar te waarschuwen voor de politie."
Jaaaaa, en nu even 'connect the dots'... hoe noemt de politie zijn EIGEN chatbot ook alweer?
Precies dit! Als de politie haar eigen chat-app al Wout noemt, dan hebben ze gevoel voor humor en/of ze zien de bijnaam Wout niet als negatief.
We zitten in een .geek artikel op een techforum. Als je professioneel wil moet je een fatsoenlijke krant gaan lezen. Niet Tweakers. Dat is ongeveer zo professioneel als een clubje eeuwige studenten als het om nieuws gaat.
...Dit artikel is geen .Geek (meer)?

Tenminste, in de titel mis ik de prefix ".Geek"

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 24 juli 2024 12:28]

Ik val zelf over het woord "gendarmerie".

Een gendarmerie is een dienst die algemene politietaken uitvoert en (van oorsprong) een onderdeel van het leger is. De Koninklijke Marechaussee is Nederlandse gendarmerie. In Nederland wordt de taakverdeling tussen politie en gendarmerie strikter gescheiden dan bijvoorbeeld in Italië of Frankrijk, waar de gendarmerie min of meer optreedt als de normale politiemacht.

HAD onze politie macht maar iets meer van de Italiaanse Carabinieri of Franse Gendarmerie Nationale. Die lopen met een flink grotere gun rond en zijn niet zo lief als je ze bespot.

Edit: leek eerst op een dubbelpost vanwege editen op mobiel

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 24 juli 2024 12:28]

Yep. Al ligt machtsmisbruik ook hier sterk op de loer, daar kennen we ook voorbeelden van. Het blijft een lastige balanceertruc, denk ik. Maar aangezien we nu overal Handhaving hebben rondlopen, mogen die van mij prima de rol van lieve (waarnemend) Oom agent overnemen voor de ditjes en datjes. En inderdaad, laat de politie wat serieuzer worden. Dat een agent een nekslag krijgt... onnacceptabel en ik hoop dat ze die gasten niet alleen pakken maar ook maximaal straffen.

Artikel is nog wel een .geek hoor?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 12:28]

Ben ik het persoonlijk niet mee eens. De politie moet ook maar roeien met de riemen die ze hebben met als voornaamste reden de digitalisering. Er komen steeds meer mogelijkheden bij om aangifte te kunnen doen, maar er wordt elke keer maar bezuinigd op mankrachten om deze aangiftes fatsoenlijk te kunnen verwerken.

Dus de chatbot is een logische stap om zodoende mensen die denken aangifte te moeten doen erop te kunnen wijzen dat hun klacht niet specifiek leidt tot een aangifte. Vaak ik het ook een civiele zaak waar de politie sowieso al niks mee doet. Veel mensen snappen dat niet en de kracht is om dat soort dingen publiekelijk bespreekbaar te maken en voornamelijk uit te leggen wat nu het verschil is. Dan denk ik dat dat eerder tot minder "overlast" resulteert dan een chatbot.
De digitalisering is geen primaire oorzaak voor de problemen bij de politie, de bezuinigingen en het lef missen om door te pakken is het grote probleem.
De bezuinigingen zijn vooral makkelijk. De politie is een dienst die moet blijven bestaan en draait op mensen die het met passie uitvoeren. Hetzelfde geld voor onderwijs en de zorg.

Heeft niets te maken met het verschil tussen arm en rijk, met als grote uitzondering dat rijk bepaald maar arm ondergaat. Dat is echter geen doel op zich. Het is armoede van de rijke kant dat ze dit niet inzien.
Daar stoppen ze mee heb ik gehoord, want we vinden nu dat het aan de gebruikers ligt. Die moeten zich heel schuldbewust massaal op de alcohol storten want dat is wel legaal.

Maar ja, dan krijg weer gezeur over zuipketen.

Maar... de politie onmenselijk? Ik denk dat het probleem juist is dat ze te lief zijn. Veel mensen zijn gebaat bij duidelijkheid en overmacht waardoor ze al niet eens eraan denken om een agent neer te meppen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 12:28]

Jemig kerel, wietkwekerijen en xtc-labjes zijn nog steeds illegaal en vaak dusdanig aangelegd dat ze een gevaar vormen voor buren en omstanders. Dus dat men daar ook hun focus op legt lijkt me niet meer dan logisch heden ten dage.

Denk dat de meerderheid liever ziet dat deze dingen worden opgerold dan dat de aangiftes sneller worden verwerkt en de zware criminaliteit maar zijn beloop laat gaan.
Legaliseer het en je krijgt gewoon een veilige professionele aanpak..
Ik zie een professionele aanpak om verslavende en schadelijke drugs op de markt te brengen, als fundamenteel tegen alle goede normen en waarden, en tegen zorgplicht van de overheid (beschermen van de goeden tegen te kwaden). Het punt is dat de overheid ongeveer een afspiegeling is van de gemiddelde nederlander, in plaats van dat er alleen verstandige mensen in de politiek zitten. Dus zie ik een verstandige overheid er voorlopig niet komen.
Je hebt absoluut gelijk maar ook met legaliseren gaat dit niet zonder slag of stoot, en de criminelen komen dan gewoon het legale circuit binnen. In Canada loopt de NL politie mee om te zien hoe de legalisering van cannabis daar uitpakt. Interessant stuk:
https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

Geld = macht = corruptie. Legaal of niet. Het grootste voordeel van legaliseren is dat het zichtbaar wordt en dus aanspreekbaar.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 12:28]

Die 2 oud-agenten en wat conservatieve politici zijn alleen totaal geen goede bron...
https://www.ftm.nl/artike...n-in-ondermijningsrapport
Die Tops noemt zich zelfs hoogleraar terwijl hij dat niet is.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 24 juli 2024 12:28]

Klopt. Ik had later nog een vervolg op dat artikel gelezen die hun bevindingen in een totaal ander daglicht stelt. Kwam er even niet op waar dat te vinden was. Bedankt voor de toevoeging!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 12:28]

Bij de proef in Hengelo hengelde de virtuele koddebeier aka Ubercop in 5 dagen tijd 212 meldingen over vuurwerkoverlast binnen. 85% van gebruikers zou Wout opnieuw gebruiken. Proef geslaagd, zie ook: https://www.ad.nl/hengelo...aker-ingezet-br~a0ed5f06/

Die versie werkte nog met gespreksbomen. Na de proef zijn ze met een versie bezig gegaan die gebruik maakt van AI en meer dan alleen vuurwerkoverlast aan kan. https://www.gelderlander....ijgt-meer-taken~a221a8f7/ De 'ransomware' en 'nep microsoftbeller' functionaliteiten worden nu blijkbaar niet getest.

Grappig is dat de AI zodra je iets getypt had al met een antwoord kwam, en dat ze een animatie met een knipperend bolletje hebben ingevoerd zodat het er meer als menselijk chatten uit ziet.

Een wat serieuzer artikel in de Gelderlander: https://www.gelderlander....n-een-wijkagent~afe52e8b/
Wat een zure reacties over de synoniemen hier, ik vind het een leuk geschreven artikel. Het is een .geek, doe niet zo moeilijk.

OT: Ben benieuwd hoe slim die Wout nou daadwerkelijk is/wordt, de meeste chatbots waar ik mee te maken heb gehad snapten er niet zoveel van. Als je een melding bij de politie wil doen en wordt verwezen naar zo'n chatbot die je vervolgens tien minuten moet uitleggen wat er aan de hand is, verwacht ik toch aardig wat frustratie bij de melder, waardoor de melding zelf uiteindelijk mogelijk niet bij de politie terecht komt.
Popo is gewoon disrespectvol. Dat is hetzelfde als in een artikel "gehandicapten" vervangen door "mongooltje". Stel je eens voor dat er in een nieuwsberichtje staat "mongolen kunnen nu voortaan met app overweg"

Tevens betekend popo kont in het Turks. Maar ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft.

Edit niet dus

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 24 juli 2024 12:28]

Onzin, popo is gewoon een bijnaam voor de politie. Komt van Police Officer. Komt uit Amerika en klinkt catchy. Heeft niks te maken met Turkije.

Het is net als wouten. Ik denk dat het vooral een generatiekloofje is of een stel moraalridders dat zich er druk om maakt. Ik hoor termen als popo en wouter zo vaak van nette collega's met een kantoorbaan. De politie zelf maakt zich er zo te zien niet zo druk om.

Laten we alsjeblieft blij zijn dat we in een land wonen waar de politie nog wat zelfspot heeft. En dat er iemand bij Tweakers nog z'n best doet om het nieuws wat vermakelijk te schrijven in plaats van een gortdroog persbericht over te typen.
Is het je al opgevallen dat naast popo... er ook in voorkomt:

- digitale arm der wet
- gendarmerie
- politie
- lokale hermandad
- virtuele wouten
- prinsemarij
- echte wout
- digitale diender

Begint het kwartje al te vallen? Ik vind het verfrissend dat er eindelijk eens wat humor in de artikelen zit. En ja, dan moet je inderdaad even goed lezen. Dat mag ook wel een keer nietwaar.

@TijsZonderH mijn zegen heb je ;) Leuk gedaan

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 12:28]

@TijsZonderH komt waarschijnlijk niet uit Rotterdam anders had hij het wel over de kit gehad?

Maar inderdaad, lekker creatief met taal bezig geweest. En terecht, als de politie zelf de deur wagenwijd open zet. Kan ik wel waarderen.
Volgens mij is deze politie wel heel specifiek geen gendarmerie - in het laatste geval gaat het immers iemand met een politie-rol, maar rapporteert binnen de strijdmachten. Die hebben we in Nederland wel, maar die noemen we marechaussee.
Tja, dat moet je aan Tijs vragen.
En dat terwijl er nogal wat synoniemen over waren: de kit, scotoe, smeris, veldwachter … Tijs had er nog wel een alinea bij kunnen schrijven. ;-)
Dat is dus niet hetzelfde.. hoe kom je er überhaupt bij? Popo word letterlijk gebruikt als een synoniem, niet als een belediging.. Komt het misschien omdat het straattaal is en je daar een negatief beeld bij hebt? Smeris, wout, juut etc. daarentegen zijn van origine wel bedoeld als pure beledigingen, maar zelfs die woorden worden tegenwoordig gebruikt zonder negatieve bijbedoelingen (taal evolueert, veel mensen vinden dat moeilijk, maar het is nou eenmaal zo).

Oh, Popo is overigens ook het koosnaampje (dus positief) voor de vulkaan Popocatépetl in Mexico. Maar ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft.

Waarom haal je de Turkse vertaling erbij... Insinueer je nu dat het vooral op een negatieve manier (gezien je het disrespectvol vind) door Turken gebruikt word? Want dat is pas disrespectvol.

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 24 juli 2024 12:28]

Probeer je me nu de racistenkaart aan te naaien? Jeetje dat is pas laag. Er zijn 2 feiten, Het woordje komt ergens vandaan en Turken zijn oververtegenwordigd in de criminaliteit (hoewel het declaatste jaren gelukkig wel daalt). Dit is een ijskoud feit of je dat nu leuk vind of niet. Ja, dan maak ik inderdaat die connectie.

Maar goed, ik heb het opgezocht. Popo betekend "kont" in het turks
https://translate.google....ate&sl=tr&tl=en&text=popo

Verder zal het me aan mijn popo roesten hoeveel synoniemen er zijn. Tweakers is geen Geenstijl en ik verwacht wat professionaliteit. Popo is een disrespectvol naampje en of mensen dat tegenwoordig 'oke" vinden doet niet aan de disrespectvolle origine.

Goed en hier heb ik alweer genoeg tijd aan verspild.
Nja nee, die kaart ben je jezelf aan het aannaaien door die connectie überhaupt al te leggen.

Het is een stuk simpeler; luister maar eens naar wat Amerikaanse rap uit de jaren 80/90 (enorm populair onder de 'jeugd') en het zal je opvallen dat het woord popo vaak voorkomt (nu nog overigens) ;). Die rappers hebben het weer uit California:
A street term for police. Originally from Southern California, where bicycle police, beginning in the 1980s, wore T-shirts marked with 'PO', for 'police officer', in block letters.[citation needed] As these officers rode in pairs, their shirts would read 'POPO' when side by side.
https://en.m.wikipedia.or...olice-related_slang_terms

8)7

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 24 juli 2024 12:28]

Oh wauw, Wikipedia heeft ook alles _/-\o_

Bij deze mijn excusus. :)
Ik vind popo eerder van het niveau Downies, wat ik overigens ook een prima woord vind. Wat het in andere talen allemaal betekent boeit me niet, en een ander synoniem ook niet; kijk naar de rest van het bericht, dan zie je dat het gewoon een van de vele woorden voor politie is, nadat de politie zelf met de woordgrap Wout komt.

Ik blijf bij mijn eerdere statement: het is een .geek, doe niet zo moeilijk. Het kan prima in dit bericht.
Tevens betekend popo in het turks "target" (als in schieten/elimineren). Maar ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft.
Kom a.u.b. met een bron ofzo. Ik heb nog nooit eerder gehoord dat popo "target" betekende!
Excuse me? Ik zeg gewoon dat ik het respectloos vind hoe men tegenwoordig met elkaar omgaan. Ik weet niet wat je met "narc" bedoelt, maar het toont maar weer aan dat hetgeen wat ik zeg klopt. En een site als T.net hoort imo niet mee te werken aan deze respectloze benadering. Wout ala, omdat de bot nu eenmaal ook wout heet. Popo..nee, doe gewoon niet. Maar daar is men zelf ook achter aangezien het al is aangepast in het nieuwsbericht.
Goede zaak dit. Misschien dat het (mijns inziens onterechte) imago dat de politie zo slecht bereikbaar is eindelijk eens wat minder wordt.

Was er een wedstrijdje om zoveel mogelijk straatlingo in een artikel te kunnen verwerken? Popo, hermandad, prinsemarij, wouten, juten, diender... pffff...
Gezien het gebruik van het overwegend nette 'gendarmerie' gok ik eerder op een wegstrijdje om het onderwerp van het artikel nooit tweemaal bij dezelfde naam te noemen.
Daarbij geïnspireerd door de naam Wout. Als men gaat zeuren over straatlingo, dan is dat per defnitie de eerste kandidaat. Toch ziet iedereen daar de humor wel van.
Een chatbot verandert niets aan de bereikbaarheid. Daarmee heb ik opzich ook geen slechte ervaringen.
In die zin, dat een chatbot voor sommigen drempelverlagend werkt.
Voor degenen die het "eng" of "te veel gedoe" vinden om te bellen of een politiebureau binnen te stappen maar toch ff ergens verhaal willen halen om te zien of er iets gedaan kan worden aan (bijvoorbeeld) het geschreeuw bij de buren is dit natuurlijk een uitkomst.

Iedere vorm van communicatie die het contact tussen burger en overheid (in dit geval: politie) verbetert of verkleint ben ik een groot voorstander van :)
Is dit artikel een grap? Ik ben er niet zeker van met de manier van schrijven. Daarnaast heb ik zelf een hekel aan chatbots, maar voor zo iets als geluidsoverlast kan het misschien wel handig zijn. Daar heeft de politie namelijk meerdere meldingen van vaak als het echt luidruchtig is, en dan hoef je ook niet meteen een echte agent te spreken.

Al lijkt deze bot meer op een veredelde postcode check / melding dan echt een gesprek met een agent.

De naam Wout is dan wel weer goed bedacht.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 24 juli 2024 12:28]

Blij dat je de naam Wout goed bedacht vindt. Als je dat even doortrekt, komt diezelfde humor terug in het hele artikel. Het mag soms best een beetje luchtig wezen.
Ja ik vond het ook niet zo erg als anderen hier, voelde beetje raar om het zo op Tweakers te lezen, maar het kan ook wel eens luchtig inderdaad. Het is alweer aangepast zie ik.

Verder kan een chatbot op zich wel helpen bij simpele dingen, maar als iemand die simpele dingen zelf wel opzoekt voel ik me soms niet serieus genomen door zo een digitaal telefoonmenu.
deze manier van schrijven had van mij ook niet gehoeven nee. Ik verwacht een zekere professionaliteit hier te lezen. :|
Je kunt ook best professioneel humor hebben. Of mag de naam "geek" en de posttijd "13:37" ook niet meer? Die zijn ook niet echt "professioneel" als je jouw manier van denken doortrekt.
o zeker! de naam Wout is bijv zeker in de context erg leuk. Maar iets als Popo gaat in mijn optiek richting straattaal en het beledigen van de politie. Dat hoeft dan weer niet.
Wout, juut, flik etc. is ook straattaal (wat ouder) en gaan ook richting beledigen van politie. Straattaal is van alle tijden en ontwikkelt zich (net als gewone taal). Beledigen van de politie is ook van alle tijden. De politie gebruikt de term popo trouwens zelf ook: https://www.facebook.com/.../1298652903616579/?type=3https://www.facebook.com/.../1298652903616579/?type=3
De beledigende werking van zulke woorden zit voor het allergrootste deel in de context. Die is hier niet beledigend.
Haha, "Wout" bij de politie...
Ik wist niet dat ze humor hadden daar.
Toen ik de titel las duurde het even voor in de grap met de naam "Wout" vatte... Popobot 1.0 was natuurlijk duidelijker geweest :+
Ik wist niet dat er zoveel synoniemen bestonden voor de politie.
Wat mij betreft maakt dat het artikel wel grappig maar niet leesbaarder.
Ik moet ineens denken aan het meest populaire Dumpert filmpje: Het is glad in Brabant.
"Bel de wouten!!!", in dit geval dus, bericht de Wout.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.