Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar maakt GameBoy-emulator met 'breedbeeldoptie'

Een ontwikkelaar heeft een emulator voor Nintendo's GameBoy-console gemaakt waarbij de grenzen van het vierkante beeld kunnen worden overschreden. Daarmee kunnen GameBoy-games met een bredere beeldverhouding worden gespeeld, al heeft het wel beperkingen.

De ontwikkelaar licht toe dat de emulator genaamd WideGB op de al bestaande SameBoy-emulator is gebaseerd en dat hij erg vergelijkbaar is met het eerder uitgebrachte WideNES. Net als deze laatstgenoemde emulator voor de NES-console kunnen gebruikers een breedbeeldoptie aanvinken. Daarmee worden de beeldgrenzen van de game opgerekt en kan het formaat van het venster worden aangepast aan een willekeurige beeldverhouding. Het resultaat is ook een wat uitgezoomd perspectief.

Net als WideNES werkt WideGB door in feite de schermweergave op te nemen zodra het speelveld voorbijschuift. Daarbij worden de delen van het speelveld die voorheen zichtbaar waren, gebruikt voor een bredere weergave. Dat betekent dat WideGB-gebruikers bij een nieuw spel of in een nieuw gebied nog niet direct een 'breedbeeldweergave' hebben, omdat de emulator pas na het bewegen van het personage en het verschuiven van het speelveld in staat is om de gebieden op te nemen.

Een andere beperking is het feit dat sprites niet worden opgenomen. Deze worden vaak toegepast bij de npc's en dat betekent dat deze elementen bij het bewegen door het speelveld niet pas bij de rand van het scherm verdwijnen, maar al eerder wegvallen. De ontwikkelaar erkent dat dat er niet mooi uitziet, maar dat dit wel het voordeel heeft dat de methode in theorie compatibel is met elke game. De emulator moet met de meeste games werken en is getest met Pokémon Red, Gold, Super Mario Land 2 en Zelda: Link’s Awakening.

De broncode is op GitHub geplaatst en er is al een versie van de emulator uit voor macOS. Voor Windows is dat nog niet het geval. Volgens de ontwikkelaar werkt SameBoy, en dus ook WideGB, op Windows, maar heeft de code voor dit besturingssysteem nog wat werk nodig. De Windows-versie moet echter spoedig volgen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

24-04-2019 • 10:58

29 Linkedin Google+

Reacties (29)

Wijzig sortering
Doet me denken aan games die je op 21:9 speelt. Is soms ook niet echt 'mooi'...
Doet hier helemaal niet aan denken. Want wat jij zegt is dat de aspect ratio gewijzigd wordt, door het beeld uit te rekken, waardoor het inderdaad niet meer mooi is.
In dit geval wordt het beeld echter uitgebreid met informatie uit vorige frames. Daardoor wordt de aspect ratio gewoon behouden, en heb je gewoon meer informatie op het beeld.
Nee, ik bedoel juist op native resolutie. Maar dat soms details zoals wapens in de lucht 'ophouden'.
Als er gebeurt wat jij beschrijft is het spel duidelijk niet (goed) ontworpen voor 21:9. Games die wel echte ondersteuning hebben voor ultrawidescreen zijn, vind ik, erg fijn op die bredere schermen, omdat het simpelweg veel meer immersive is.

Zelfs games die niet voor ultrawide gemaakt zijn, zoals Sekiro, is met een aantal mods prima te spelen op ultrawide en ook dat voegt naar mijn mening enorm veel toe.
https://www.flawlesswidescreen.org

In veel games word het niet ondersteund, maar door vrijwilligers wel werkbaar gemaakt.
Probeer dit programma eens, en veel games zullen er fantastisch uitzien.
Vooral bij snelle side-scrollers met kleine details kan dat pijn aan de ogen doen.
Sinds 2 weken een Beovision MX8000 staan voor 20,- Kost een halve kuub ruimte maar dan heb je wel 4:3 beeld op een van de beste buis-TV's ooit. Alleen nog jammer dat ie 100 hz. is. Voor lightguns moet je nog verder terug in de tijd.
Ik zou deze lightgun anders backen. Lijkt wel te werken zo te zien
https://m.youtube.com/wat...E&list=WL&index=3&t=1253s
Een alternatieve lightgun is volgens mij sowieso geen probleem. Als je een camera met processor hebt die 4 punten met orientatiepixels in de hoeken en de visuele trigger feedback kan herkennen hoef je alleen nog maar de oorspronkelijke raak/mis vlag naar het systeem na te bootsen.

Alleen de originele wapens als de Nintendo scope of Sega Menacer werken dan nog niet.
Misschien is het haalbaar met een displaycontroller die de hele 50hz. weergave korstondig nabootst als je de trekker overhaalt....
Cool, des te meer reden om binnenkort Pokémon Red/Blue weer eens overnieuw te gaan spelen :*) _/-\o_
Als je de 2nd gen (Gold/Silver/Crystal) wil spelen, kan ik ook zeggen dat 'Crystal Clear (niet de frisdrank)' een aanrader is. Dat is een aangepaste versie van Crystal die de game net een iets andere twist geeft.

Zoals free roam, dat je vanaf de start kan kiezen of je in Kanto/Johto wilt spelen, en je kan in eigen volgorde de gym's uitspelen, het spel schaalt zich aan de aantal badges die je verworven hebt, zodat je eigenlijk je eigen pad kan kiezen. En daarnaast heb je ook keuze uit 24(!) verschillende starters, van de klassieke starters Charmander/Bulbasaur/Squirtle/Cyndaquil/Chicorita/Totodile tot wat andere zoals de populaire Pikachu en Eevee, of Growlithe, of bijvoorbeeld een Slowpoke of Magikarp als je een ultieme uitdaging wil!

Het voegt ook een gros quality of life dingen toe, zoals minder roadblocks zoals bomen e.d., en het kunnen rennen (wat pas in de derde generatie aan bod kwam).

Maar het spel heeft wel gewoon nog de volledige charme van de orginele Gen2 (Gameboy color) games!

[Reactie gewijzigd door deknegt op 24 april 2019 11:29]

O dit klinkt leuk die ga ik eens downloaden voor mijn Snes Mini.
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik de nieuwe(re) versies van Pokémon nooit gespeeld heb... :o
De "nieuwste" (voor mij) was dan Yellow, maar ook die heb ik nooit uitgespeeld.
Red en Blue heb ik meerdere malen uitgespeeld en die hebben mij héél veel plezier gebracht, vandaar dat ik ook die aankaartte haha.
Andere versies gingen mij te ver als in een legio aan nieuwe Pokémons en ben er nooit aan begonnen 8)7
Dat gezegd hebbende kraak ik ze absoluut niet af(!), maar heb er nooit de moed voor gehad :Y)

Maarrr... Als ik nog eens goede afwisseling wil hebben, ga ik deze zeker onthouden. Klinkt wel als een leuke mix :D
Ik heb zelf alle 3 de og games gehad, Red/Blue/Yellow, terugkijkend heb ik medeleiden met mijn ouders die daar de knip voor hebben getrokken (voor 3 dezelfde games, basically)!

Daarnaast heb ik ook Gold gehad, maar toen was het ook wel klaar met hun. En werd ik zelf ietsje ouder en vond ik andere dingen leuk (Yu-Gi-Oh Kaarten!).

Wel via emulators e.d. de latere games proberen te spelen, maar die eerste twee generaties blijven mij altijd het beste bij. Die heb ik ook allemaal uitgespeeld met volledige pokedex.

Maar ik heb de oude proberen te spelen op telefoon, maar die roadblocks in het spel zijn bruut als een 28 jarige met minder geduld als een 8 jarige. Dus Crystal Clear is daar perfect bij, ik kan alles vangen, ik kan doorlopen, en de moeilijkheidsgraad is ook een beetje aangepast (om het toch iets spannender te maken).

Crystal Clear is echt de perfecte game daarin. Dezelfde charme als die early games, zonder al die features die in latere generaties (en in de remakes) het net IETS te complex maakt voor de casual enjoyment.
Zo zijn er nog tig van die hacks.

romhacking.net is een mooie plek met honderden pokemon hacks.
Inderdaad, ik ben zelf dan weer meer van de 'vanilla' hacks. Geen super duper features, gewoon meer zoals het orginele maar dan allemaal iets beter gemaakt. Maar je hebt er sommige tussenzitten die echt mindboggling zijn als je ziet hoeveel ze hebben aangepast/verbeterd/toegevoegd. :o
Ik vraag me af of het voor bepaalde spellen mogelijk is om de speelveld gegevens direct uit de memory op te halen in plaats van dit ghosting-achtig concept.

In het geval van de oude Pokémon games zijn het allemaal tiles die binnen een centrale 'map-bank' zijn opgeslagen. Theoretisch zou je dan zelfs naar een idioot idee zoals de volledige kaart op een scherm weergeven naarmate je het venster vergroot kunnen kijken.

Heb vroeger wat gespeeld met map-tools en dergelijke, en die zijn ook in staat om die speelvelden in één keer op te halen. Dus vraag me af of dat tijdens runtime mogelijk is. :)

[Reactie gewijzigd door Senexis op 24 april 2019 12:28]

Dat zou vast mogelijk zijn, maar dat moet je voor elke game appart programmeren. Deze wijze zou in één keer voor alle games moeten werken.
Echt heel tof! Ik vroeg me altijd al af hoe Link’s awakening zou zijn als je het op een 4k scherm speelt.
Gewoon de hele map in een keer kunnen zien.

Zeg maar zoals deze emulator maar dan nog extremer.

https://zelda-world.com/i...akening/maps/worldmap.png
Oh wat een vette afbeelding! Die is leuk om groot op print te hebben :)
Het valt me nu pas op, hoeveel de map van "A link to the past" op deze lijkt :9
ik dacht eerlijk gezegd ook even naar "link to the past" map te kijken. pff nostalgie gaaf _/-\o_
Ik denk dat jullie links awakening bedoelen. Het enige dat overeenkomt met link to the past is namelijk top down scherm verder lijkt het er niet echt op is grafisch veel uitgebreider
Leuke workaround van renderen als je het mij vraagt. Een fog of war zou ook mooi zijn.
De Nintendo Gameboy Advance SP kan dit ook! Als je een classic Gameboy spel in een Gameboy Advance SP steekt kun je met de schouderknoppen schakelen tussen de originele verhouding (zwarte balken aan de zijkanten) of uitgerekt beeldvullend. Leuk dat het nu met een emulator ook kan, maar voor mij gaat er niets boven het origineel.
Dit is iets anders. Hier wordt in tegenstelling tot de GBA niet gebruik gemaakt van scaling (het uitrekken van het beeld), maar door een ghosting-achtig concept waar de beelden worden opgeslagen en op ware grootte weergegeven worden. ;)
Emulators blokkeren ze toch niet actief? Het zijn vooral de remakes van de spellen waar ze actief op lijken te jagen.
Volgens mij hebben ze ook geen legale gronden om emulators te blokkeren. Emulators worden in principe nooit geleverd met een bios-bestand zodat ze geen proprietary code bevatten.
Daar was je iets te snel met je commentaar. Emulators blokkeren ze niet. Maargoed, ophitsen zorgt voor plusjes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True