Apple bracht tien jaar geleden eerste iPhone uit

Apple bracht precies tien jaar geleden de eerste iPhone uit. De telefoon, die in die tijd geen smartphone was, kwam alleen uit in de Verenigde Staten, maar desondanks hebben best wat Nederlanders en Belgen het toestel geïmporteerd.

De release van de eerste iPhone op 29 juni 2007 ging gepaard met een hype en het kleinood kreeg de bijnaam Jesusphone. Of zoals Tweakers in die tijd schreef. "Toch wordt de 'Jesusphone', zoals het glanzende gadget in de Amerikaanse pers wordt genoemd, overal aangekondigd als de beste uitvinding sinds het gesneden brood. Newsflash! Gesneden brood is betaalbaar. De iPhone is dat niet."

De kritische houding vanwege de prijs en het gebrek aan features is gezien de specs volstrekt logisch. De iPhone kan alleen verbinding maken met trage 2g-netwerken, hij heeft geen frontcamera voor selfies en de 2-megapixelcamera aan de achterkant kan geen video opnemen. Ondanks Apples marketing is moeilijk te verdedigen dat het in die tijd een smartphone was. Het kunnen installeren van apps geldt als gangbare definitie voor een smartphone en dat was zonder jailbreak volstrekt onmogelijk. Die mogelijkheid kwam pas een jaar later, met de release van iPhone OS 2.0.

Desondanks is de invloed van de eerste Apple-telefoon op de telecomindustrie nauwelijks te overschatten. De iPhone maakt het capacitieve touchscreen populair, een techniek die voor de release van de eerste iPhone alleen in een enkele LG-telefoon had gezeten. Bovendien richtte Apple zich nadrukkelijk op een interface die te bedienen is met de vingers in plaats van een stylus, iets dat in die tijd ook afweek en inmiddels gebruikelijk is geworden.

Daarnaast heeft de iPhone invloed gehad op de ontwerpen van smartphones. De telefoon geldt als blauwdruk voor huidige smartphones, met zijn ontwerp van gehard glas en metaal, materialen die nog steeds in gebruik zijn. Ook de niet makkelijk te verwisselen accu is een trend die terug te voeren is op de eerste iPhone. Dat maakte dunnere ontwerpen met grotere accu's mogelijk. Bovendien begon Apple met het gebruik van een lichtsensor en nabijheidssensor in een smartphone.

De eerste iPhone is tegenover latere modellen relatief weinig verkocht: enkele miljoenen exemplaren. Dat komt doordat hij in weinig landen uitkwam en bovendien veel minder mensen een abonnement met mobiel internet hadden of wilden. De verkoopcijfers van de Apple-smartphone stegen jarenlang onstuimig.

Inmiddels is de iPhone, ondanks de komst van populaire producten als de iPad, Apple Watch en MacBook Air in de jaren erna, veruit het belangrijkste product voor Apple als je naar omzet kijkt. Tot tweederde van de omzet van Apple komt uit de telefoon. Tweakers publiceerde in januari een 'review' van de eerste iPhone.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-06-2017 • 07:46

164

Reacties (164)

164
150
132
9
0
5
Wijzig sortering
"Toch wordt de 'Jesusphone', zoals het glanzende gadget in de Amerikaanse pers wordt genoemd, overal aangekondigd als de beste uitvinding sinds het gesneden brood. Newsflash! Gesneden brood is betaalbaar. De iPhone is dat niet."
De kritische houding vanwege de prijs en het gebrek aan features is gezien de specs volstrekt logisch.
Probeert Tweakers nu 10 jaar na data nog goed te praten dat ze de invloed en het succes van de iPhone ernstig onderschat hebben? Destijds vond iedereen het heel veel geld voor een telefoon, maar tegenwoordig betalen mensen veel sneller tegen de duizend euro voor een apparaat dat twee jaar later alweer onbruikbaar is.
Ik snap best dat Tweakers toen de iPhone onderschatte, maar heb dan tenminste het lef om te erkennen dat je fout zat, zelfs Steve Ballmer is niet te beroerd dat te erkennen.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 14:17]

De iPhone werd door de meeste technologiepers in die tijd gewoon met de grond gelijk gemaakt door alle beperkingen die het toestel had. De smartphones van die tijd hadden een minder goede interface maar wel veel meer mogelijkheden. En ja, die houding was toen zeker niet foutief, alleen heeft dat het succes van de telefoon niet tegengehouden. Niet de eerste keer trouwens dat Apple van een product dat op bepaalde vlakken tekort kwam toch een succes heeft gemaakt.
Misschien wordt het cleanroom-afgekraakt, maar in real world toepassingen was geen enkele 'smartphone' in die tijd zinnig te gebruiken. En apps kunnen installeren betekende toen ook gewoon helemaal niks, net als selfies of frontcamera's. 3G was ook pas net uit...

Afkraken werd gewoon om het afkraken gedaan, zo deden mensen dat toen en zo gaat het nu eigenlijk ook nog wel. Echt goede redenen waren er niet, behalve misschien dat je als je een bedrijf was en een BIS server had, je alleen maar blackberries kon gebruiken, en dus geen iPhone, of als je iets van Microsoft had, dan zat je vast aan zo'n kreng met Windows CE of Windows Mobile.

Alles wat toen bestond kan dan wel 'functies' en 'mogelijkheden' gehad hebben, maar dat betekent niets als je het niet kan gebruiken, of als het gewoon simpelweg niet gebruikt wordt (bijvoorbeeld om dat mensen het niet weten, niet kunnen vinden, niet kunnen bedienen, of gewoon niet nodig hebben). Neem bijvoorbeeld een internet browser. In die tijd was er gewoon geen enkele bruikbare mobiele browser. Ze waren allemaal traag, underpowered, hadden een verschrikkelijk ranzige interface en ondersteunde misschien net HTML4 en CSS1. Sure, de iPhone was niet geweldig als je het met een desktop browser vergelijkt, maar het was voor normale mensen goed te gebruiken, iets wat je gewoon niet kan zeggen over zo'n beetje al het andere op de markt in die tijd.
Niet de eerste keer trouwens dat Apple van een product dat op bepaalde vlakken tekort kwam toch een succes heeft gemaakt.
Dat zegt meer over de zogenaamde deskundigen die vinden dat een product niet deugd dan over Apple. Apple (maar er zijn er meer) brengt liever producten op de markt met minder features, maar wel goed werkende features. Veel, meer technische georienteerde developers, stoppen producten vol met mogelijkheden die dan of te ingewikkeld voor de meeste gebruikers worden, of net niet lekker werken door de stand van de technologie.
Inderdaad, ik had voor de iPhone ook al 2 "smartphones" gehad. Vol features die ik totaal niet aan het werk kreeg. Email account instellen is me nooit gelukt. Om over het mobiel internet nog te zwijgen, surfen op een telefoon was tot de iPhone één grote grap. Muziek afspelen is me één keer gelukt op die pre-iPhone-smartphone maar de tweede keer was ik al vergeten hoe het me gelukt was en was het beu om steeds de handleiding te moeten lezen om de meest simpele functies aan het werk te krijgen.Bij een smartphone kreeg je voor de iPhone er was een handleiding van zo'n honderd pagina's en zelfs dan nog kon je zo'n "smartphone" amper aan de praat krijgen. Een iPhone was zo intuïtief dat je nooit een handleiding nodig had.
Om maar weer eens aan te geven hoe de gemiddelde gebruiker niks geeft om specs, maar meer om hoe het werkt en samenhangt. Daarnaast heeft Apple heel slim niet alleen product neergezet, maar ook een status en lifestyle gecreëerd om het product. 99,9% van de gebruikers zal nooit een creatief wonder zijn of worden, maar toch is de marketing van Apple dat z'n gebruikers speciaal zijn en de wereld vormen. Sinds de iPhone zie je nogmaals dat gebuikers niet het nieuwste, mooiste en beste willen, maar hetgene dat ze aanspreekt en ze de zekerheid geeft. En zoals elke verkoper weet en in de psychologie ook allang duidelijk is: prijs is niet het belangrijkste, maar zekerheid (voor de meeste klanttypes, niet allemaal).

[Reactie gewijzigd door HellFury op 23 juli 2024 14:17]

Ik had anders Windows Mobile in 2007, met gps, 3g, en alles wat Apple niet had, en bij mij werkte alles prima, van e-mail tot Google Maps en browsen. Oké, het ging langzaam, maar dat was bij de iPhone ook. Het enige is wel dat de standaardinterface wat minder makkelijk te bedienen was met vingers dan de iPhone. Maar dan installeerde je gewoon een paar programma's om die aan te passen en dan was het allemaal goed.
"Maar dan installeerde je gewoon een paar programma's om die aan te passen en dan was het allemaal goed"

Exact wat de gemiddelde gebruiker niet wil.
Dat is waar. Maar uiteindelijk kon je dan wel veel meer van met een Iphone.
Meer is niet altijd beter.
Meer nuttige functies wel. Zoals GPS gebruiken. Of 3G. Enz. enz.
"Om maar weer eens aan te geven hoe de gemiddelde gebruiker niks geeft om specs, maar meer om hoe het werkt en samenhangt. ", Tien jaar later kunnen we toch wel vaststellen dat de aanpak van de iPhone de winnende was?
Dat is niet mijn punt: als je er wat tijd in stak, kon je meer met een goede Windows Mobile in die tijd.
De iPhone werd door de meeste technologiepers in die tijd gewoon met de grond gelijk gemaakt door alle beperkingen die het toestel had.
Doet me denken aan het nieuwsitem van Slashdot over de originele iPod, met de historische woorden:
No wireless. Less space than a nomad. Lame.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 23 juli 2024 14:17]

Hier geldt ook wederom: Het beste product van Apple is haar marketing team.
Nee, ik zie zelf vrij weinig advertenties van apple. Of je moet het over de tevreden gebruikers hebben, het onbetaalde marketing team van Apple. Het beste product van apple is de gebruikerservaring die ze neer zetten. Mond-tot-mond reclame doet de rest.
ja, folders maken, evenementen organiseren, product placement, allemaal dingen die ik dus niet zag, behalve nadat ik een mac had. :D
ik denk dat de eerste iphone gebruikers die de overstap maakte van de ipod, hipsters waren, en dat die meer invloed hebben gehad dan de hele marketing van apple, dezelfde marketing die ook de marketing doet van de minder succesvolle computers, watches, tablets, ed.
En idd, grafisch is een goed gebouwde PC sneller dan menig mac, maar de meesten zitten nog op de mac-dat is gewoon zo ingeburgerd in de grafische sector als de "pond" en "ons" in ons dagelijks leven; ik weet niet of de grafische lyceums dat nog zijn, maar 20 jaar geleden iig wel en wat je op school leert, dat neem je toch mee het bedrijfsleven in. En de mac is ook makkelijk, binnen een half uur heb ik het de gebruikers uitgelegd, voor windows 10 heb ik toch wat meer tijd nodig (kan ook aan mij liggen :+ ).
Anoniem: 917153 @Shark.Bait29 juni 2017 21:17
Ik ga volgend jaar naar glu en een MacBook is niet verplicht .
Ik snap best dat Tweakers toen de iPhone onderschatte, maar heb dan tenminste het lef om te erkennen dat je fout zat,
Bij de toemalige marktleider Nokia werd er om de iPhone gelachen. Je kon er immers amper wat mee. 10 jaar later bestaat dat Nokia niet meer in de toenmalige vorm en kan je met een iPhone nog steeds niet alles wat je met een Nokia van 10 jaar terug wel kan (vCards versturen via Bluetooth bijvoorbeeld).
De markt blijkt gewoon niet altijd voorspelbaar te zijn. Rationeel gezien zou de iPhone hebben moeten floppen. Ook mijn leven bleek niet voorspelbaar, 10 jaar terug werkte ik bij Nokia en nu heb ik een iPhone ;)
First they ignore, then laugh at you, then they fight you, then you win.

"De markt blijkt gewoon niet altijd voorspelbaar te zijn."; niet als je er als leek naar kijkt, maar ik denk dat er bij Apple nooit aan een iPhone gewerkt was als ze geen vertrouwen hadden in het pakket dat ze voor ogen hadden. Om een succesvol product neer te zetten waar je er miljoenen van gaat verkopen, dan moet je een product hebben dat een groot deel van je markt kan bestrijken, van je oma (super simpele interface, waarin de iPhone 100% zeker een pionier is geweest in de meest intuitieve UI: touch) tot de power user (die op dat moment met zijn oren stond te klapperen om de simpliciteit waarmee de moeilijkste dingen werden gedaan (zoals google maps, gebruik van een daadwerkelijk goed werkend browser en een interface die voor die tijd ongelofelijk smooth en gelikt was, zonder TE mooi zijn door belangrijke zaken in te leveren, iets waar Microsoft met Windows continu tegen aan loopt sinds XP, waarbij achter elke nieuwe interface nog steeds de oude, lelijke interface schuilgaat).
waarin de iPhone 100% zeker een pionier is geweest in de meest intuitieve UI: touch
Dit is toch best wel grappig. De Apple UI is gewoon dezelfde iconenbrei die PalmOS had. Alleen zonder dat wat PalmOS juist zo handig maakte, de handschrift herkenning. We zijn met de smartphone´s eigenlijk best een stap terug gegaan in functionaliteit en bediening. Maar goed, soms je moet een stap terug doen om de grote meute mee te krijgen.
... Een interface met in elk scherm wel 20 knopjes, met een stylus om de kleine knopjes te bedienen en in een apparaat dat er uit zag alsof het alleen voor zakenlui was. Alledrie die dingen zijn al veel te imposant en intimiderend voor de gemiddelde gebruiker. Veel te veel opties inderdaad, maar was een fast/normal mode voor internetten nou nodig? Was het belangrijk om te laten zien hoe veel kb een website was? Was het nodig om handschriftherkenning te hebben als je met zo'n klein scherm veel sneller getypt hebt? Zo zijn er allemaal keuzes in het ontwerp gemaakt voor een bepaalde gebruiker, maar niet voor de gemiddelde gebruiker.
Anoniem: 457607 @HellFury29 juni 2017 13:12
De daadwerkelijke doorbraak (buiten bediening zonde stylus) die vaak over het hoofd gezien wordt is web browsen. In 2008 was web browser het allerbelangrijkste wat een mens op een computer doet, zowel prive als zakelijk. Er waren immers nog geen app stores.

Niet alleen de mobiele browser, ook de gestures, het totaal verhaal hoe je voor de eerste keer op een bruikbare manier op een mobiel kunt surfen. Ik vind dat de killer feature van toen.
Ik mis de handschriftherkenning nog elke dag. Misschien was het niet eens sneller maar een afspraak met handschriftherkenning ingevoerd kon ik me op een of andere beter herinneren. Ik vind dat een prettigere manier van tekst invoer dan een priegelig toetsenbordje. Zeker dan dat van Apple dat in allerlei talen behalve Nederlands suggesties kan doen.
Het is natuurlijk inderdaad zo dat de Palm's uit het kilobyte tijdperk stamden en op technocraten gericht waren.
Anoniem: 457607 @HellFury29 juni 2017 13:10
Nou, dat vertrouwen wat Apple zou hebben...ik betwijfel het. Ik kan me nog herinneren dat in een van hun eerste keynotes dat men het had over het mikken op een marktaandeel van 1%, gezien de "ultracompetitieve telecom industrie".

Zo zaten ze er toen in, absoluut niet als wereldveroveraars. Reken maar dat ze zelf ook geschrokken zijn van het success. Niet van het feit dat het succesvol is, maar HOE succesvol het is.
Nee hoor, dat schrikken was eerder gebeurd met de iPod. Van dat toestel hadden ze niet verwacht dat het zo'n succes ging zijn. De iPhone moest een tweede iPod worden. Nu verbleekt het succes van de iPod bij de iPhone maar ze wisten donders goed dat ze op een hit zaten met de iPhone.
Dat laatste is zeker waar wat betreft die onzekerheid. Merk zelf nogal wat geschokte reacties de laatste weken. Was een fervent Lumia gebruiker die de nodige Lumia's heeft versleten en daarmee ook wel een behoorlijk tevreden gebruiker van Windows Phone, wat toch altijd wel leuke gesprekken met vrienden en collega's opleverde (een iPhone? Jij? Zat je aan de LSD toen je hem kocht?)
Twee weken geleden liet ik m'n Lumia 950 kapot vallen en dan wel zo kapot dat het dingetje niets meer kon. Omdat er toch een nieuw toestel gekocht moest worden en mijn bank, de SNS, heeft aangekondigd de SNS Windows Phone App vanaf 1 oktober eruit te gooien ben ik verder dan de Lumia gaan kijken. Ze gaven dan wel aan goed aan de website te gaan sleutelen, maar persoonlijk had ik daar weinig vertrouwen in, een bank app was dan ook de enige app die ik voor mijzelf soort van verplicht vond. In het verleden heb ik Android als OS al afgeschoten dus maar eens naar 'de vijand' gaan kijken en een iPhone SE aangeschaft: vond de prijs en afmetingen erg gunstig, de Lumia 950 werd toch iets te groot naar m'n zin; regelmatig krampverschijnselen in m'n hand gekregen.
Prima toestel die iPhone SE, geen idee eigenlijk waar deze qua model tussenhangt maar dan ook weinig research gedaan.
Maar toch prefereer ik Windows Phone boven iOS. Het werkt allemaal lekker in iOS, maar is het voor mijn gevoel net niet. Vind het tile-gebeuren van WP prettiger, ook de opbouw van de menu's (instellingen etc) beviel mij beter. Geen miskoop maar ernstig wennen en vraag mij regelmatig af of dat ze de massa hebben gewonnen omdat het gewoon het beste product is of omdat de marketing dat heel hard heeft geschreeuwd en mensen keihard kuddegedrag willen vertonen.

Al met al een leuk experiment maar ik zal nog een periode goed moeten wennen voordat ik het als geslaagd beschouw :)
Ik had ook een Windows phone. Qua UI mijlenver voor op de anderen omdat de tiles de essentie van een smartphone (dat is informatie representeren) veel beter vervullen dan een icoon. De agenda tile bijvoorbeeld, liet meteen je volgende afspraken zien. Op iOS moet je daarvoor naar een verborgen scherm.
Maar toen kwam er een softwareupdate namens "black", die de bluetooth connectie met de auto omzeep hielp. En dat was toch het moment om van de exotische Lumia naar een standaard telefoon over te stappen.
Gebruik zelf de Bluetooth niet of nauwelijks, vooral omdat ik op dit moment nog 5 minuutjes wandelen van m'n werk zit. M'n vriendin rijd door heel Nederland en daar hoorde ik wel klachten van. De auto scheen er ook niet goed mee overweg te kunnen als ik eens in haar auto de BT connectie op had gezet en zij later haar telefoon wilde verbinden maar nooit uitgezocht of dat een auto of telefoon dingetje was. Volgens mij hoor ik die klachten niet meer sinds zij over is gestapt naar OnePlus (zocht een goede dualsim telefoon, was ook fervent Lumia gebruikster).
Vind het persoonlijk echt jammer, misschien zelfs onbegrijpelijk, dat Windows Phone niet zo geliefd en veelgebruikt is. Het OS is degelijk, logisch en overzichtelijk. Maar de huidige ingezette ontwikkelingen doen mij afvragen hoe lang het op de telefoonmarkt nog een speler is.. Een voor spek en bonen speler, dat wel.
Ook voor de zakelijke markt lijkt het mij tot op heden een van de betere OS'en om te gebruiken maar lijkt het ook geen voet aan de grond te krijgen, ook vreemd. Als ik bij m'n eigen werkgever kijk zie ik een omgeving waar grof is ingezet op een Microsoft structuur, het management loopt sinds kort met Surface Pro tablets maar qua telefoons blijven ze voor Android of Apple producten kiezen.

Eigenlijk de enige klacht die ik over de apparaten heb gehoord is dat de aanwezige apps achterliepen, wat gewoon hand in hand gaat met het marktaandeel en waar Microsoft dus maar beperkt invloed op heeft, een negatieve invloed door de mogelijkheid van APK's installeren uit het raam te flikkeren in plaats van goed werkend te krijgen en door te ontwikkelen. Persoonlijk ben ik niet van de apps, gebruikte liever de websites. Sinds de aanschaf van de iPhone heb ik, natuurlijk wel de verschillende apps geïnstalleerd waar ik op m'n Lumia de websites van gebruikte zoals Reddit en 9Gag. Ook Enjin eens bekeken omdat de website van de clan waar ik 'actief' ben waardeloos werkte binnen Edge. Maar ik merk dat alle apps weinig tot geen voordeel voor mij geven boven de website, op misschien het niet opnieuw in hoeven te loggen als ik eens de browsercache leegmaak. Alleen die bank app, dat is een gamechanger maar goed, allemaal persoonlijke voorkeur.

En och, als Mario en Fallout freak is het wel leuk om van Fallout Shelter en Mario Run gebruik te kunnen maken, jammer alleen dat ik dit na de installatie en kijken of het opstart niet echt doe.
Als PS4 gebruiker zijn die apps ook wel makkelijk maar om te zeggen onmisbaar? Neuh. Dan vind ik het verschil in je cursor herplaatsen in dit soort berichten belangrijker en ook daar was de Lumia (of Windows Phone) vele malen gebruiksvriendelijker in.
Maar toch prefereer ik Windows Phone boven iOS. Het werkt allemaal lekker in iOS, maar is het voor mijn gevoel net niet. Vind het tile-gebeuren van WP prettiger, ook de opbouw van de menu's (instellingen etc) beviel mij beter. Geen miskoop maar ernstig wennen en vraag mij regelmatig af of dat ze de massa hebben gewonnen omdat het gewoon het beste product is of omdat de marketing dat heel hard heeft geschreeuwd en mensen keihard kuddegedrag willen vertonen.

Al met al een leuk experiment maar ik zal nog een periode goed moeten wennen voordat ik het als geslaagd beschouw :)
Dit klinkt me zeer bekend in de oren. Ik had dit toen ik van windows wegens nieuwsgierigheid de overstap naar OS X maakte. Ik dacht zelf dat het kwam omdat ik door windows "getraind" was om dingen op een bepaalde manier te oden, er er dan achter kwam dat het ook anders kwam, veel natuurlijker. En ik leerde ook dat OS X niet alles kon wat ik zou willen. Ik mis bepaalde windows opties/trekjes wel, maar de meeste niet.
De review van toen lijkt me nog steeds gerechtvaardigd. Dat de iPhone een succes is geworden doet daar niets aan af, en volgens mij is een negatieve review ook niet direct slecht te noemen als een product vervolgens wel aanslaat.
Om even een gedurfde uitspraak te geven: de iPhone is niet duur.

Niet dat de iPhone an sich niet veel kost, maar een aantal redenen zorgen er voor dat veel mensen de iPhone niet als (te) duur beschouwen:
- ze 'krijgen' 'm bij een abonnement (in Amerika betekende dit dat men de iPhone niet zag als een $800-$1000 product, maar als $200 product),
- je gebruikt je telefoon (zeker tegenwoordig) meer dan welk product dan ook (kijk naar vluchtelingen die allemaal een telefoon hebben, omdat de waarde van de communicatie op dat moment veel belangrijker is voor ze dan bijv. een dak boven je hoofd),
- de prijs is een weloverwogen waarde die niet te laag of te hoog moet zijn, want te laag dan zien mensen de iPhone als een middelmatig product dat iedereen zomaar kan hebben en te hoog dan krijgt het 'sterallures'. De marketingmachine van Apple is een van de beste van de wereld, en het succes is - met wat misstappen aan het begin van de iPhone - mede hier aan te danken.
Duur is sowieso altijd relatief. Eigenlijk kun je daar dus niet over discussiëren. Wat voor jou duur is hoeft voor mij niet duur te zijn, of andersom. :)
Duur is sowieso een subjectieve term. 'veel geld' is al veel objectiever, maar nog steeds best subjectief. Op het moment dat iets voor hetzelfde geld minder doet dan de concurrentie, dan kun je zeggen dat het product duur is omdat de prijs/kwaliteit-verhouding niet goed is, maar dat station zijn we in telefonie al best gepasseerd. Mijn vader heeft een Moto G3, wat een goede telefoon was en is voor 200 euro. Om nu te zeggen dat de iPhone ook echt wat kan dat deze telefoon niet kan, nee... Maar als je vraagt of een iPhone-gebruiker dan een Moto G3 wil gebruiken, dan wordt ineens duidelijk dat die honderden euro's toch echt wel wat veranderen. De redenen zijn nagenoeg eindeloos, maar om te zeggen dat het dat rechtpraat? Dat veschilt dan weer per gebruiker.
Mwoah, het is een kritische review van wat er geleverd wordt voor de centen, niet een beoordeling of het concept in de toekomst tot standaard verheven zal gaan worden. Er wordt tegenwoordig voldoende geklaagd dat Tweakers niet kritisch genoeg is in hun reviews, maar de iPhone1 was gewoon te weinig waar voor je geld.
Toendertijd vond ik mijn Blackberry echt een beter toestel. Zoveel media consumeerde ik niet en communicatie (o.a. pingen) stond centraal. Uiteindelijk heb ik hem met tegenzin vervangen voor Android (SGS3) ivm met ondersteuning van apps (Flitsmeister gaf de doorslag) en iedereen zat al op WhatsApp.

Nu heb ik via het werk een iPhone in mijn handen gekregen aangezien mijn werkgever het grootste nadeel heeft weggehaald, de prijs, en ik ben overtuigd. Vanaf nu liever een oude iPhone als een Android toestel. Vooral vanwege de lange doorlooptijd van software updates.
Eh.. twee jaar later onbruikbaar is? Ik heb hier een iPhone5 van vier jaar oud. Werkt nog steeds zonder haperen. Ik ben tot nu toe precies één app tegengekomen die er niet op draait.

App die rustgevende geluiden opwekt.. beetje apart dat dit niet op een iPhone5 zou kunnen dus ik hou het er op dat dit meer aan de app-bouwer ligt.
En dan nu nog durven beweren dat het geen smartphone was is er ook echt wel helemaal over. Ik had voor de iPhone al 2 "smartphones" gehad en met die dingen kon ik amper iets. Oh ja ze hadden een browser, ze hadden e-mail en konden muziek spelen maar zelfs dat kreeg ik amper voor elkaar met die dingen. De iPhone was de eerste smartphone die het klaarspeelde om mensen meer met hun toestel te laten doen dan bellen, smsen en Snake spelen. Het meest belachelijke is dat ze nog steeds zeuren over het feit dat die enkel 2G had maar vertellen er wel niet bij dat 3G amper bestond in de VS, yup de enige plek waar je hem kon kopen.

De iPhone heeft ieders leven veranderd zelfs als je nooit een iPhone hebt gehad of vandaag zelfs nog geen smartphone hebt. Of die veranderingen allemaal zo positief zijn laat ik in het midden want ik ben blij dat ik een jeugd zonder smartphone heb meegemaakt zodat ik me over 10 jaar niet hoef te schamen over al die foto's waar iedereen zomaar toegang toe heeft. ;)

[Reactie gewijzigd door monojack op 23 juli 2024 14:17]

[...]


[...]

.... betalen mensen veel sneller tegen de duizend euro voor een apparaat dat twee jaar later alweer onbruikbaar is.
[/url].
Na twee jaar een telefoon onbruikbaar? Jeetje wat een uitspraak, Ik ben in bezit van een iphone 4 en een iphone 6s en ik gebruik tot op heden nog steeds dagelijks de iphone 4, meer zelfs dan mijn iphone 6s, Mijn iphone 4 doet nog steeds perfect ondanks ik niet meer weet, hoeveel ik het heb laten vallen en het scherm zelf heb vervangen. Alleen de batterij capaciteit is 30 percent minder geworden, maar niet slecht voor een telefoon van 6 jaar oud. Het feit dat men tegenwoordig de drang hebben om het nieuwste van het nieuwste te willen hebben ( en velen niet kunnen betalen, beginnen te klagen) Het is nu een beetje doorgeslagen. Daarin spelen de telefoonmakers gretig op in. Het positieve daarvan is, door die drang komen elke jaar nieuwe modellen uit op de markt. Zie de ipad: wordt de vraag minder en minder verkocht dan wordt ook de modellen niet meer jaarlijks vernieuwd. Wij als consumenten bepalen nog steeds hoeveel een product mag gaan kosten, door niet meer te kopen, dan dalen de prijzen wel. Dat is de wet van vraag en aanbod. Maar de gevolgen daarvan is dat er ook minder nieuwe modellen op de markt gebracht worden.
Wat wel grappig is is dat het niet installeren van software als een nadeel gezien werd terwijl Steve Jons wilde dat alles als een HTML 5 webapp geïnstalleerd werd. Precies waar Goolge nu ook mee bezig is. Als Jobs toen zijn zin had gekregen was er helemaal geen AppStore geweest en was het makkelijker om van telefoon te wisselen.
Google heeft zich inmiddels ook gewonnen gegeven wat betreft HTML5 apps. Zie Chrome OS dat nu Android apps gaat ondersteunen. Dit is gewoon een steek in de rug van alle HTML5 pogingen. App ontwikkelaars hebben weer een incentive minder om hun Android apps te converteren. En Chrome OS wordt gewoon een veredelde Android Laptop OS.
Ja de inzet op progressive web apps is inderdaad opgeven dat het open web platform nog een vorm van kans heeft.
Google is geen bedrijf dat zijn pijlen richt op één mogelijkheid. Zo hebben ze ook de Instant Apps en zijn ze nog steeds bezig om websites meer mogelijkheden te geven om zo de grens tussen website en apps kleiner te maken. Het feit dus dat ze aan de ene kant timmeren, wil niet zeggen dat de andere kant minder wordt. Misschien de drijfveer voor ontwikkelaars, maar hoeveel apps zijn nu niet al een veredelde website in een APK.
10 jaar geleden was van HTML5 niet eens sprake. Apps maakten toen nog veelvuldig gebruik van Flash, een technologie die Jobs geweerd heeft van de iPhone. En ook vandaag zien we dat HTML5 apps nog altijd niet populair zijn en beperkter in functionaliteit dan native apps.
Niet 10 jaar gelden wellicht (de eerste iphone kon nog niet eens copy/pasten), maar wel al 7/8 jaar geleden, Jobs was er juist snel bij om alles via HTML5 te willen doen (ook een van de grootste redenen om Flash te weren, ondanks de redenen voor batterijduur/veiligheid die aangedragen werd). Ik weet wel dat hij op een van de eerste publicaties een WebApp van Pixar liet zien (ging over toystory volgens mij), wat meer een soort van interactieve advertentie was. Gebruikte html5 en zelfs webgl voor 3d effecten.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 juli 2024 14:17]

De term 'app' werd bekend als Apple's woord voor programma's voor iOS. Flash is nooit populair geworden voor apps. Sterker nog het heeft nooit een serieuze kans gekregen als platform en niet alleen bij iOS. Ik volgde als 'brood-Flasher' die ontwikkelingen op de voet. Het had deels ook met achter-de-schermen-politiek te maken. HTML5 was er trouwens tien jaar geleden al wel, maar het was nog lang geen W3 recommended standard. Met nadelen als: Steeds alles downloaden, minder veilig en geen native code kunnen draaien waardoor lagere snelheid en batterijduur is het ook niet vreemd dat HTML5 het niet kon winnen van native apps en dat zal voorlopig niet veranderen.
Steve Jobs heeft wel eens vaker dingen gezegd, waar hij een jaar later het tegenovergestelde zei.
Zoals bijvoorbeeld, Niemand wil video kijken op een iPod. Jaar later, iPod video.

Ik zou daar niet te veel waarde aan hechten. Als hij op de lancering gaat aankondigen dat je bij versie 2 wel apps kan installeren, wat iedereen wilt, dan verkoop je de 1e niet.

Voor mij was het de reden dat ik de 1e iPhone niet interessant vond, je kon er geen apps op installeren. Ik had jaren daarvoor een windows mobile telefoon en daar installeerde ik vaak apps op voor nieuwe functionaliteit, dus ik had dat al helemaal in mn systeem zitten. :)

[Reactie gewijzigd door SeenD op 23 juli 2024 14:17]

Voorschrijdend inzicht is wat een zakenman een goede zakenman maakt.
Dan had het wellicht ook niet het succes gehad die het nu heeft. De apps zijn het gouden ei geworden.
Sinds de 3 in Nederland kwam heb ik van elk nummer een versie gehad (de originele 3 heb ik nog altijd thuis liggen :D) . Zeker in het begin vond ik ze qua design ver boven de andere merken staan en het gebruiksgemak was toen ook beter.
Inmiddels zijn de concurrenten allemaal van vergelijkbaar, en sommige zelfs, een beter niveau. Maar overstappen op iets anders dat nooit :) iOS werkt zo ontzettend vertrouwd voor mij, plus de nodige centen aan apps en muziek uitgegeven dat ik die ook niet meer kwijt wil.

[Reactie gewijzigd door PB-powell op 23 juli 2024 14:17]

Dat laatste is toch wel zorgelijk en niet specifiek voor Apple. Overstappen zou moeten kunnen met behoud van apps etc. Voor zover mogelijk natuurlijk, maar veel apps zijn op alle platformen beschikbaar.
Overstappen op apps gaat helaas niet altijd.
Ik heb zeker voor minimaal €300 aan betaalde apps op mijn telefoon.
Dit weerhoud mij er wel degelijk van over te stappen op een android toestel.

Ik ben een open-minded iphone gebruiker, ik vind het gebruikersgemak en het design beter bij mij passen dam welk ander toestel die er nu op de markt is.
Echter, met de steeds hogere prijzen heb ik echt mijn twijfels over wat ik straks aan ga schaffen.

Ik heb nu nog de iphone 6, die op zich qua snelheid nog prima mee gaat.
Maar deze zal zeker binnen 1,5 jaar aan vervanging toe zijn.

Als de "iPhone Edition" uit komt lijkt me dit ook weer een pracht toestel, maar de geruchten over een €1200 toestel.... ik denk dat ik dan toch maar een ander toestel koop (of ik moet er een iwatch + airpods + draadloze lader bij cadeau krijgen, maar apple is helaas niet gek)
Als de "iPhone Edition" uit komt lijkt me dit ook weer een pracht toestel, maar de geruchten over een €1200 toestel.... ik denk dat ik dan toch maar een ander toestel koop (of ik moet er een iwatch + airpods + draadloze lader bij cadeau krijgen, maar apple is helaas niet gek)
Apple is helaas toch wel een beetje gek aan het worden, wanneer trouwe Apple gebruikers zoals jij overwegen over te stappen op Android, betekend het dat de maximum prijs voor een Iphone wel bereikt is, zelfs overschreden. Dat gaan ze merken aan teruglopende verkoopcijfers.
Bij de inteoductie van de iphone 6S maakten ze de prijs al €60 tot €80 duurder dan de vergelijkbare voorlopers, bij de inteoductie van de Iphone 7 deden ze dit weer.

Voorheen deed ik elke 2 jaar een upgrade, en vond ik het de prijs waarsd om een state-of-the-art toestel te hebben.
Nu dacht ik toch bij mijzelf, laat maar zitten dit jaar. Ik wacht nog wel een extra jaar.
Maar nu krijg ik voor die prijsklasse €700 tot €850 straks niet eens meer het "beste van apple".

Apple heeft er al voor gezorgt dat ik en veel mensen in mijn omgebing hun upgrade-cyclus hebben veruimd.
Maar als ze ze niet oppassen raken ze straks ook nog klanten definitief kwijt.

Het is een beetje appels en peren vergelijken, maar de ene naar de andere kledingwinkel valt om, terwijl de goedkope primamark overal uit de grond springt.

Nu wil ik een iphone niet vegelijken met een goedkoop android toestel, maar Apple had voorheen een hoge prijs waar nog veel mensen bereid waren voor te betalen.

Indien Apple de prijs te hoog maakt is misschien de winst-marge per toestel wel groter, maar de totale winst aanzienlijk kleiner.

Ook ben ik benieuwd naar de toekomstplannen van de toestellen,
Laat je het jaar erop de "editon" met een ander uiterlijk opeens onder de iphone 8 naam uit komen?
Dan voelen de mensen die €1200 hebben neergelegd zich genaaid.

Apple gaat een spannende tijd tegemoed afhankelijk van hun prijs strategie.
Wat mensen in Nederland vaak niet door lijken te hebben is dat de eurokoers op geïmporteerde zaken een grote invloed heeft. De euro staat erg laag nog steeds vergeleken met 2012, zeg maar het jaar van de iPhone 5.

Nu koop je een SE met de zelfde schermgrootte voor minder geld als de 5 toen en die is wel degelijk stukken beter. Als een Edition of 8 of wat dan ook tussen de 1000 en 1200 euro moet gaan kosten is het aan jou om te zeggen dat je hem wil hebben of niet. Je kunt ook voor minder dan de helft een iPhone SE kopen, of voor iets meer geld een 7S.

Voor sommige mensen is het het wel waard, andere mensen willen gewoon de beste en duurste hebben en kan het haast niet duur genoeg. Die altijd de grootste opslag kiezen gewoon met het idee de beste gekocht te hebben.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 23 juli 2024 14:17]

Ging vrij snel voor mij dan, had de Iphone1 toen de 4 daarna meteen overgestapt naar Android nadat ik de prijs zag van de iPhone 5 ;)
Niet dat ik je wil motiveren om over te stappen, maar voor de waarde van je app catalog moet je imho vooral kijken naar de apps die je vandaag nog regelmatig gebruikt en wat het zou kosten om deze aan te kopen op het andere platform. Dat je 5 jaar terug €5 gegeven hebt aan een spel dat je toen wekenlang gespeeld hebt en daarna nooit meer hebt aangeraakt maakt niet zo veel uit.
Ha grappig eigenlijk dat je dat zegt, zo had ik er zelf ook nooit over nagedacht. Niet dat ik een cent heb uitgegeven aan apps, maar goed, wel handig om anderen te kunnen informeren hiervover. Zelf heb ik alleen een OneDrive abonnement, en dan maakt het platform niet uit.
Ik snap niet helemaal hoe het OneDrive abonnement samenhangt met een appcatalogus, maar ik verwacht dat je bedoeld dat je als je een abonnement op een dienst hebt, de app vaak gratis is op ieder platform (?)
Ik wilde er net ook zoiets over plaatsen. Maar stel dat je alle apps opnieuw aan zou schaffen en geen €1000, maar €700,- kwijt zou zijn, dan kun je op het nieuwe (Android) platform alle apps gewoon opnieuw aanschaffen. Mocht je je telefoon 3 jaar of langer willen gebruiken, dan is de kans groot dat je in het laatste jaar geen updates meer zal ontvangen om alles veilig te houden. De werking van de telefoon een aanbod van apps zal verder geen probleem zijn op een Android versie van 1-2 jaar geleden.

Ik ben van Bada, naar Windows Phone en toen naar Android overstapt binnen 3 jaar. Het nadeel dat ik had, was dat ik steeds weer een nieuw navigatiesyteem moest aanschaffen waardoor ik uiteindelijk ook zo'n €100,- kwijt was, maar bij Android heb ik gekozen voor een illegale versie van mijn eerder gekochte licenties (dit was medio 2013). Het zou mooi zijn als je alles gewoon over kon nemen naar een ander platform.
Dat is toch precies wat ik zeg? Niet alle apps zijn op elk platform beschikbaar, maar naar mijn idee de meeste wel. Zelfde met games, eigenlijk zou je die ook op elk platform moeten kunnen spelen na aanschaf (linux, windows, console) indien beschikbaar. Juist omdat de moeilijkheid van overstappen een monopolie in stand kan houden lijkt me dit ongewenst.
Anoniem: 420148 @Aikon29 juni 2017 10:00
Het probleem daarmee is dat je de prijs van het spel dan moet verhogen, want iedere consolemaker snoept nu een stukje af van elke game die verkocht is.
Anoniem: 167912 @Aikon29 juni 2017 09:40
Overstappen zou moeten kunnen met behoud van apps etc. Voor zover mogelijk natuurlijk, maar veel apps zijn op alle platformen beschikbaar.
En wat met de apps die op slechts 1 platform beschikbaar zijn?
Wat met de apps die verschillende functionaliteit hebben op de verschillende platformen?
Vindt je ook dat je xbox games gratis moet krijgen bij het aanschaffen van de playstation variant?
En waarom zou apple (dat is namelijk het bedrijf waar je de apps hebt gekocht) je de android en/of windows variant moeten cadeau doen?
Wat een vragen joh, ik heb helaas het plan nog niet op het laatste detail uitgewerkt. Maar net zoals bij brokers het normaalste gang van zaken is om aandelen gratis over te zetten om klanten te lokken is dat ook bij OS'en prima mogelijk. "Nu gratis €200 apps meenemen naar je Android/Apple/Windows toetsel!" prima lokker toch.
Anoniem: 167912 @Aikon29 juni 2017 11:26
Die vergelijking slaat helemaal nergens op.
Een aandeel is jouw eigendom, het is een deelbewijs van eigendom van een onderneming. De broker bewaart die enkel voor jou en kan ze in jouw opdracht verhandelen. Hij kan op geen enkele manier aanspraak maken op jouw eigendom.
Een app aankopen geeft jou het recht om die app te gebruiken. Je wordt er geen eigenaar van, noch geeft het jou het recht om die app te gebruiken op een ander platform
Misschien de vergelijking iets minder letterlijk opvatten?
Dat klopt maar de OS bouwers verdienen vooral geld aan het verkopen van apps via hun stores. Dus die zien het niet zitten dat jij jouw apps gratis gaat krijgen op hun platform.
Anoniem: 457607 @Triogap29 juni 2017 13:05
Apple verdient iets maar niet bijzonder veel aan zijn store.
Google ook niet, die leeft meer van ads.

Dus hoezo verdienen OS bouwers voornamelijk geld via hun stores?
De kritische houding vanwege de prijs en het gebrek aan features is gezien de specs volstrekt logisch. De iPhone kan alleen verbinding maken met trage 2g-netwerken, hij heeft geen frontcamera voor selfies en de 2-megapixelcamera aan de achterkant kan geen video opnemen.
Raar statement. In die tijd deed niemand aan 'selfies', was er geen snel netwerk te krijgen (bestond 3g uberhaupt al?). En dit was de eerst telefoon die een capacitief touch display. Wellicht had een vergelijking met wat er toendertijd beschikbaar was een betere statement geweest. (zoals, hoe nokia telefoons en blackberry goedkoper waren etc).

Je gaat nu toch ook niet zeggen:
Het is ~ 18 jaar geleden dat de eerste Pentium processor uit kwam, maar ja die is gezien de specs heel duur. Aangezien je nu een Core I7 voor hetzelfde geld kan krijgen. (net zo kromme vergelijking ;-))
Los ervan, alweer 10 jaar geleden? wow!
[...]


Raar statement. In die tijd deed niemand aan 'selfies', was er geen snel netwerk te krijgen (bestond 3g uberhaupt al?).
Ja hoor. Al een paar jaar zelfs. In 2000 waren in Nederland de frequentieveilingen, in 2004 startten KPN en Vodafone met hun UMTS diensten en in 2006 kwam T-Mobile al met HSDPA (een snellere implementatie van UMTS). Pas ruim een jaar later kwam de iPhone.

Dat is Nederland; wat 3G bestond toen al even in de USA en in Azië. Zuid-Korea was het eerste in januari 2002 en medio 2002 gingen Verizon en AT&T in de USA live met hun 3G netwerken.

Dus op de vraag of 3G toen bestond: Volmondig JA. In hun thuisland al 5 jaar.

Een paar jaar later zagen we hetzelfde met 4G. In 2010 had je al de HTC Evo 4G, terwijl de iPhone 5S pas de eerste was met 4G. 3 jaar later dus.

[Reactie gewijzigd door Tjolk op 23 juli 2024 14:17]

Ok cool dat wist ik niet :) Hadden de telefoons ook toen support voor 3G? (als in, liep de iphone erg achter op dat aspect?)
Het antwoord is al in de titel, maar het artikel is ook wel leuk om nu terug te lezen:
nieuws: Nokia zet eerste 3G-telefoon begin 2003 op de markt

Vooral de reacties ook. Een telefoon met camera? Zinloze geldverspilling, wat heb je nu aan een telefoon met camera? :P

[Reactie gewijzigd door Tjolk op 23 juli 2024 14:17]

Ja, ook de opmerking dat het nog geen smartphone was slaat nergens op. Gebaseerd op een criterium welke nog niet eens bestond destijds.
Iedere iPhone sinds de 4 gehad, nu overgestapt naar de Galaxy S8. Ik mis het vloeiende van iOS nog steeds, echter weegt dat niet op tegen het prachtige ontwerp en scherm. Stap denk ik later dit jaar weer over naar de iPhone 8.
Anoniem: 337884 @NotSoSteady29 juni 2017 09:30
Het ontwerp van de iPhone heb ik altijd mooie gevonden, en nog steeds. Enige voordeel van Samsung is het scherm, en ietsje betere camera. Maar dat weegt m.i. niet op tegen, wat jij noemt, de vloeiend draaiende software en geen 'lag' in het gebruik. Ook de logica van de software vind ik bij Apple beter dan Android, gebruiksvriendelijker.
Ook de logica van de software vind ik bij Apple beter dan Android, gebruiksvriendelijker.
En dat is het grappige, ik heb dat precies andersom. Het is wat je gewend bent natuurlijk.
Good times! Begin 2008 toen een 16GB gekocht bij een AT&T winkel in Orlando, Florida.
Letterlijk toen 7 stores af moeten bellen voor de voorraad.
Dollar stond toen ook 1.65 op de euro. was echt een koopje. Later met winst nog doorverkocht toen de iPhone 3G uit kwam.
Moest je toen met QuickPwn jailbreaken. Brings back memories :)

Tot Vanaf die tijd alleen maar iPhones gehad.

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 23 juli 2024 14:17]

Dus van 2007 tot 2008 alleen maar iPhones gehad? Respect!
Ik heb ook een iPhone gehad, en als het gaat om kwaliteit en service dan zit je bij Apple erg goed. Steve heeft de wereld met de iPhone veranderd en vele hebben zijn voorbeeld gevolgd. Toch blijf ik een tweaker en ligt een Android toestel toch wat meer voor de hand. Maar voor Apple is en blijft een grote markt.
I feel old! Heb regelmatig door de jaren heen geswitched van iOs naar Android en weer terug. Beide hebben hun voordelen en nadelen. Naarmate ik ouder word merk ik wel dat ik steeds meer behoefte krijg krijg aan een telefoon die gewoon simpel en snel werkt. Waar ik vroeger druk in de weer was met jailbreaks en customs roms en rooten, boeit me dat niet meer.

Ik heb ook het idee dat de telefoon een beetje uit geïnnoveerd is en dat steeds meer fabrikanten het zoeken in de interface en de software om onderscheidend te zijn. Hier mogen ze wat mij betreft mee kappen en meer focussen op de core van een telefoon, en deze beter maken. Denk aan betere accu's, betere antennes. Ik hoef geen 8K Oled scherm in mijn telefoon. Ik wil een scherm die minder snel barst, en beter leesbaar is in het zonlicht.

Anyway, Apple heeft 10 jaar geleden de telefoon groot gemaakt, in hoeverre die dat niet al was, en nu is het tijd voor de next step.... Ik ben benieuwd of die weer van Apple gaat komen.
Apple-fan of niet, de iPhone heeft toch wel een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de smartphone zoals we die nu kennen. Zelf ben ik tot de N97 mini een trouwe Nokia-gebruiker gebleven om daarna in de Android-toestellen te stappen. ROMs flashen en volop gebruik gemaakt van de vrijheden van dit OS. Sinds de iPhone 6s en nu de 7 ben ik overgestapt op Apple. Het klopt dat het allemaal wat meer gesloten is maar het werkt wel. Hoge prijs is een nadeel maar ik verwacht nog wel een tijd bij dit platform te blijven hangen.
Toen mijn iPaq de geest gaf mijn eerste iPhone gekocht (de 4). Sindsdien alleen maar iPhones. In het begin was het gebruiksgemak t.o.v. Android erg groot. Nu vergelijkbaar maar als je zo diep in het eco-systeem zit is overstappen geen optie (ook geen behoefte aan - mijn 7 bevalt uitstekend) en met het gemak van mijn andere devices zoals iPad en AT4 is het kijken naar bijv. een film op het ene apparaat en dan naadloos door op het andere device een zegen. Hulde aan Steve Jobs die deze innovatie mogelijk heeft gemaakt en we inmiddels allemaal met een mobiel apparaat rondlopen met de power van een top PC van pakweg 10 jaar geleden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.