Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 195 reacties

De admins van Tweakers.net hadden geen betere dag voor de serververhuizing kunnen uitkiezen: er is vandaag maar één 'nieuwtje' dat op werkelijk alle nieuwssites de aandacht voor zich opeist, en dat is de release van de iPhone. Vreemd, want iedereen wist natuurlijk al maanden geleden dat dit apparaatje gisteren zou verschijnen. Of de telefoon werkelijk zo goed is, valt te betwijfelen, maar de marketingafdeling van Apple heeft in elk geval fantastisch werk afgeleverd.

Serververhuizing T.net - crew met écht speelgoedOf dat reden tot vrolijkheid biedt, is echter maar de vraag. Om te beginnen is het op zijn zachtst gezegd vreemd dat ook Europese sites zich en masse op een product storten dat hier op zijn vroegst tegen de kerst in de winkel zal liggen. Dat heeft niks met technische innovatie te maken, maar alles met een hebbedingetjescultuur waar handige zakenmensen als Steve Jobs optimaal van profiteren. De iPhone biedt in feite niets meer dan een aanraakscherm: alle andere features zijn ook in andere telefoons te krijgen, en daar hoeft geen absurd bedrag voor te worden neergeteld. Toch wordt de 'Jesusphone', zoals het glanzende gadget in de Amerikaanse pers wordt genoemd, overal aangekondigd als de beste uitvinding sinds het gesneden brood.

Gesneden broodNewsflash! Gesneden brood is betaalbaar. De iPhone is dat niet. Zeshonderd dollar voor een telefoon is natuurlijk een belachelijke prijs: telefoons met camera, Office-integratie, 3G-ondersteuning, complete qwerty-toetsenborden, mp3-spelers en talloze andere handigheidjes zijn voor de helft van dat geld te krijgen, en met een lekker prijzige belbundel kan er op die paar honderd dollar of euro nog een flinke hap bespaard worden. Zoniet de iPhone: de modale burger dient hier zowat een maand voor te werken en dan gaan we ervanuit dat hij in de tussentijd droog brood eet en in een kartonnen doos slaapt. Daar komt dan nog eens een abonnement van minimaal zestig dollar per maand bij, en wie over een half jaar constateert dat de onvermijdelijke Chinese kloon goedkoper, simlockvrij en technisch meer dan gelijkwaardig is, mag AT&T 175 dollar betalen om van zijn abo af te komen. Even aangenomen dat de iPhone überhaupt zes maanden 'hot' is, dan komt dat dus neer op bijna tweehonderd dollar per maand.

Tweakers kunnen bovendien niet zoveel met het ding. Ten eerste heeft de echte Tweaker sowieso geen mobieltje, want die zijn voor gebruik buitenshuis - waar echte bugs rondfladderen, die echt bijten, en waar uv-licht welig tiert.... geef mijn portie maar aan Fikkie. In tegenstelling tot de al aangekondigde klonen wordt de iPhone bovendien geproduceerd door een bedrijf dat 'vendor lock-in' zodanig goed beheerst dat zelfs Microsoft jaloers op ze is. Eigen software zal dus een probleem worden, maar daar was toch al geen ruimte voor: 8GB voor het duurste model is hét bewijs dat het lulijzer van Apple het niet van de prestaties moet hebben. De iPhone zou toch zo geschikt zijn om video af te spelen? Dan is een paar GB extra bepaald geen luxe, maar dat schijnt geen prioriteit te zijn - zelfs de geluidskwaliteit bij het bellen schijnt al te wensen over te laten, zo valt hier en daar te lezen. Verder ontbreekt support voor flash en instant messaging, het ding ontbeert opnamemogelijkheden, eigen mp3'tjes kunnen niet als ringtone gebruikt worden en er zijn niet eens spelletjes ingebouwd. Cutting edge, me hoela.

iPhone-persiflage in The Daily Show With Jon Stewart
The Daily Show With Jon Stewart presenteerde een eigen multimediatelefoon

Verder maakte AnandTech al een exemplaar open, om te ontdekken dat de iPhone van ducktape aan elkaar hangt. De bepaald niet atechnische staf van de site wist het mobieltje bovendien niet meer in elkaar te zetten - niet werkend en niet onbeschadigd, in elk geval. Het mag dan ook geen verrassing heten dat zelfs Engadget, toch dé site voor technofiele eksters, een alternatieve voorpagina heeft gebouwd, waar geen iPhone-nieuws op te vinden is. Een kwart van de bezoekers gaf daar bovendien aan het apparaat nu al spuugzat te zijn - maar daar zal Apple niet wakker van liggen, want de helft van de bezoekers lust volgens dezelfde enquête wel pap van Jobs' jongste.

iPhone onderstebovenToch is het uitsluitend een kwestie van tijd voordat een of andere leipe Chinees met een stofarm schuurtje een ARM, een 2,5"-schijfje van een gieg of dertig en een 3G-antenne in een doosje gaat frommelen. Als hij daar dan nog een touchscreen bij weet te leveren is het een kwestie van nog minder tijd voordat opensourceprojecten als OpenMoko de iPhone laten verbleken als ware het een gratis Postbankmobiel. Dat Apple de lat voor mobiele telefonie hoger legt is absoluut waar, maar ze hadden met de specs en niet met de prijs moeten beginnen: de mogelijkheden van de iPhone zijn uitgebreider dan die van een klassieke gsm maar de hardware is zeker niet zo vernieuwend als sommige mensen graag denken.

Wie cool wil zijn, moet bovendien niet vergeten dat afgunst en bewondering niet altijd synoniem zijn. De iPhone laat voorlopig vooral zien dat de eigenaar géén verstand van techniek en wél een gat in zijn hand heeft, en dat doet het Ganz Geile Aankoop-karakter geen goed. Nintendo heeft dat veel beter begrepen: de Wii is een stuk betaalbaarder, en de mensen op wie indruk gemaakt moet worden, kunnen worden uitgenodigd om een middagje mee te spelen. Daarna gaan ze naar huis, uiteraard stellig voornemens om zelf ook zo'n schattig wit doosje te kopen - dat schattig blijft als je hem aanzet. Bovendien heeft Lucas Arts net de laatste technorate twijfelaars over de streep getrokken: Star Wars komt naar de Wii. Het kan aan mij liggen, maar zelfs als een dolle kleuter met een Wii-mote achter Darth Nintendo aanrennen lijkt me een stuk cooler dan iemand bellen en beweren dat ik erin geslaagd ben om een iPhone te bemachtigen. En ik héb niet eens een Wii.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (195)

1 2 3 ... 7
Zelfs als verstokt Apple-fanboy is dit een fijn stukje om te lezen :) Je gaat echt goed in op een paar kritieke punten, sterker nog, weet op bijzonder eloquente wijze de iPhone vrij hard door te zagen :P Respect!

Toch ga je - voor zover ik kan zien - alleen in op het gebruik door Tweakers. Dat is jammer, omdat ik zat zakenlui ken die toch heus wel bovenmodaal verdienen, gek zijn van gadgets maar geen barst van technologie snappen (en - I kid you not - zelfs moeite hebben met het typen in Word). Een apparaat als de iPhone is dan úitermate geschikt voor die doelgroep, omdat ze én een mooi apparaatje hebben én het zelf kunnen bedienen.

Ondanks dat blijft het - dat ben ik hartgrondig met je eens - dat de specs zo tegenvallen. Je zou toch verwachten dat daar best meer dan 8 gig aan geheugen in moet gaan. Naja. De geruchten over een volgende versie zijn ook niet van de lucht, dus we zullen zien. Bovendien: de mensen die zich erop voor laten staan 'early-adopters' te zijn, zullen een dergelijk apparaat toch wel kopen, los van specs en prijs.

[offtopic]Sheesh, wat een rant :P[/offtopic]
Zakenlui kunnen hier echt helemaal niks mee hoor? Waarom denk je dat Palm's en BB's allemaal 3rd party apps hebben, Office, en Sync. tools? Aan een N95 heb je zelfs 20x meer :D
Wat je nu beweert klopt niet. Ik heb al 2 jaar een gesloten BlackBerry van de zaak waarop geen 3rd party apps geinstalleerd kunnen worden, en daar kan ik prima mee uit de voeten. Dit betekent dat ik kan e-mailen, kontakten+kalender beheren, browsen, en office documenten in een crappy way kan bekijken. Veel mensen die hun BB gebruiken hebben niets meer nodig. Deze functionaliteit zit ook out-of-the-box in de iPhone.
Toch ga je - voor zover ik kan zien - alleen in op het gebruik door Tweakers. Dat is jammer, omdat...
tjah, dit is nou eenmaal Tweakers.net ;)
lijkt me logisch dat ze voornamelijk kijken naar wat voor de doelgroep interessant is :)
Ah, true. Maar daarmee wordt dit product negatiever afgeschildert dan de werkelijkheid, omdat je zo een potentiële doel- en gebruikersgroep mist, die weldegelijk profiteerd van de eenvoud die voor tweakers een nadeel is.
Mee eens!

Een leuke, enerverende review na al die afgoderij die gemeengoed is voor bijna alle nieuwssites. Toch had deze posting meer waarde gehad wanneer de auteur even was 'afgedaald' naar de regionen van de 'eenvoudige computer/telefoongebruiker', die een apparaat dat -weliswaar niet met de nieuwste specs (wel met het grootste ingebouwde geheugen)- doet wat het moet doen, en dat dan nog eens uitermate goed, zeer kan waarderen. (Afgaande op de 'reviews' tot nu toe, en ervaring met andere apple producten)

Want: wat heb je bijv. aan nokia's DVS of zgn webbrowser, wanneer het eigenlijk niet werkt (op de toestellen van ca. ¤200) of zo ongebruiksvriendelijk dat je er eigenlijk al niet eens aan wil beginnen. Ze ~[de gevestigde partijen] gooien er vaak gewoon maar wat op, opdat het in de previews goed naar voren komt. En wie - van deze h.t.k.-gebruikers - installeerd er nu echt 3rd party apps op z'n mobieltje?

Bij apple kun je er vanuitgaan (dat hebben ze ruimschoots bewezen) dat hun spul werkt. Iedere leek kan die telefoon bedienen (lees: van alle functies gebruikmaken.)
Er zijn ook goedkopere mp3 spelers dan de ipod maar toch is deze een groot succes geworden, omdat het werkt en uitblinkt in gebruiksgemak. Nee, deze is ook niet tweakbaar, maar voor iedereen die 't een zorg zal zijn hoe z'n mobieltje er van binnen uit ziet of wie de software maakt zolang 't doet wat wordt belooft, is de iphone een hele goede keus.

en verder... @reacties en post
De keuze voor EDGE is ook niet zo vreemd gezien de dekking van de 3g netwerken. Wifi daarentegen is er in de meeste grote steden overal ter beschikking. Door gebruik te maken van os X is de telefoon toekomstzeker, veel van de huidige tekortkomingen zijn (na uitgebreide usability tests softwarematig op te lossen. En niets weerhoud apple ervan om in europa wel een umts variant te introduceren.
safari is niet de ideale browser volgens Paul Thurrot, apple voorzag dit ook. Waarom lanceerde ze anders kort geleden safari voor windows > Marktaandeel groeit, ondersteunde sites dus ook. Think big.
Office is leesbaar, niet bewerkbaar. Die twintig pagina's die ik anders had getypt op m'n n95 kan ik dus alleen als een idee in een mailjte zetten. Damn... :)


(zie ook de reactie van vgroenewold)

---------
p.gooiker belt met z'n 2e nokia, rent op 'n ipod shuffle, en draait na 1 jaar ubuntu inspiron en 12 jaar windhoos sinds twee weken op een macbook met os X.

[Reactie gewijzigd door p.gooiker op 1 juli 2007 14:12]

Klein detail: het is geen review, een redactieblog ;). René kan zijn mening kwijt in een blog, bij een review zou hij zich objectief moeten opstellen en het apparaat misschien ook daadwerkelijk gebruikt hebben :P.
Akkoord. Maar toch even opmerken dat een review niet per definitie puur objectief is. Vaak verwerkt de schrijver er ook zijn mening in. Al kan je hier inderdaad niet van een review spreken :)
Allereerst bestaat er de SE W960i met ook 8GB geheugen. Zó bijzonder is dat geheugen dus niet. Ook is het bij vele toestellen mogelijk om geheugenkaartjes te gebruiken. Daarnaast is het gebruik van 3th party apps op telefoons niet zo heel raar. Er zijn vele bedrijven en instellingen te noemen (van KPMG tot de politie) waar gebruik gemaakt wordt van 3th party software op mobiele telefoons voor bedrijfskritische toepassingen.
Dat niet alleen maar naar mijn weten zijn er ook nog de N91 en N95 van Nokia die uitgerust zijn met 8GB intern. Deze zijn daarnaast nog uitbreidbaar met geheugenkaartjes.

Maar verder is het zeker een mening die ik deel met de autheur. Wanneer puur alleen gekeken wordt naar de technische specificaties ipv van de hype die Apple er probeert van te maken is het apparaatje niet zo bijster bijzonder.

Voor mij zal het in ieder geval geen Apple iPhone gaan worden. Mij te duur en te weinig bijzonder. De Chinese namaak zal misschien nog wel een keer een plaatsje veroveren als die betaalbaar blijkt te zijn...
klopt, maar voor zulke reviews zijn er natuurlijk 100.000 andere sites en magazines die daar wel op letten :)
"Zelfs als verstokt Apple-fanboy is dit een fijn stukje om te lezen"

het is idd een fijn stukje met fijne verwijzingen naar Postbankmobiel e.d. Daar zijn ze bij tweakers.net altijd goed in geweest en weer mijn complimenten. :D

Maar het is toch altijd hetzelfde verhaal? Als je b.v. de iPod erbij haald. Dat is ook altijd een apparaat geweest, wat nooit technisch voorliep op de concurrentie, maar ze wel met gemak versloeg. Waarom? De Apple factor natuurlijk, maar die staat dan ook voor gebruikersgemak. Iedereen kan het bedienen en het ziet er supergeil uit :9~ . Dat geld me dunkt nu ook voor de iPhone.
Of men de iPhone nu prijst of afkraakt, alleen de tijd zal leren of het een succes wordt. De iPod werd ook kritisch ontvangen. Mijn persoonlijke mening is dat de eerste twee alinea's al aangeven waarom de iPhone een succes zou kunnen worden ondanks alle minpunten in de daarop volgende alinea's: marketing en hype. (twee woorden voor hetzelfde begrip?)

Maar ik vind hem zelf ook behoorlijk duur, en geld betalen om je abo af te sluiten? Dat is bijna absurd. Ben benieuwd of we die fratsen ook in Nederland krijgen, want "ons ben zunig"...
tuurlijk word het een success, - alleen de schrijver laat hier even HEEL duidelijk zien hoe ongelofelijk DOM die gasten zijn die 't ding kopen, en hoe onterecht dit success is en blijft..


maar goed, nu even anders om, als deze iphone zo ongelofelijk slecht is, (en dat neem ik direct van je aan), kom dan nu eens met een alternatief waar je wil iets aan hebt,

ik zou zeggen ik daag je uit om een met een smartphone op de proppen te komen die
  • een duidelijk beeldscherm heeft,
  • bruikbaar is met niet al te veel maar ook niet al te weinig features
  • support word onder andere OS'en dan windows vista, (iCall ??)
  • betaalbaar is,
  • te gebruiken is als MP3 (of liever nog ogg - player
  • en andere leuke dingetjes die je zelf van een gsm verwacht.
dat was namelijk wel wat ik mis, een voorbeeld van hoe 't wel moet,
Waarom zou een Ipaq, Qtek of HTC (in principe hetzelfde als Qtek) dan niet geschikt zijn voor de doelgroep die jij omschrijft?

Deze telefoons zijn goedkoper - goed, nog steeds 400-500 euro, maar met een normaal abonnement vallen de prijzen al snel terug... Het enige wat de iPhone dan méér biedt is 8 gb muziek en of videoruimte, maar ik geloof dat een zakenman met een bovenmodaal inkomen daar op zn werk geen tijd voor heeft...

-edit: zag dat er al mensen op dit idee waren gekomen, ik had niet alle reacties gezien, excuus -

[Reactie gewijzigd door 106918 op 2 juli 2007 09:54]

HTC is de fabrikant van de toestellen en produceert deze onder white label. Qtek koopt het merkloze toestel, plakt er vervolgens zijn eigen logo op en vervangt de firmware.

De discussie vind ik wel vreemd, Apple brengt een toestel op de markt die biedt wat leuke fancy dingetjes en fraai design, gevolg een hoge prijs.

Is het werkelijk zo vreemd? Kijk eens in de spijkerbroeken markt, je kunt naar C&A gaan en koopt daar een spijkerbroek voor 25 euro. Je kunt ook een diesel kopen bij een speciaalzaak en daar tel je 150 euro voor neer. Is die diesel nou werkelijk 6x beter dan die broek van de C&A?

Nee, hij zit enkel iets comfortabeler en heeft een fraaier design meer is het niet!

[Reactie gewijzigd door timonb op 3 juli 2007 11:00]

Bijna goed. Qtek *was* het directe label van HTC, die de modellen veelal ook onder andere namen zoals de T-Mobile MDA's liet rebranden. Anyway, Qtek is/was dus het eigen huismerk van HTC, zegmaar wat de euroshopper van Appie is, en wat markant voor de COOP is ;-)

Tegenwoordig heeft HTC de naam laten lopen, en krijg je met bijv de S310, 620 en S710 hele leuke mobile apparaatjes. (Kan niet wachten op de S730, waar naast alle 710 functionaliteit ook HSDPA ondersteuning in moet gaan zitten.)
Allez komaan, over welke zakenlui hebt gij het? Vandaag de dag zijn er soms hier en daar nog wat dino's van 65 ofzo die niet weten te typen in word. Maar ik denk da dat toch eerder uitozndering dan de regel is. Trouwens men richt zich echt op de consument en niet op de professional. Welke consument gaat 600 euro afdokken daarvoor? Om nog maar te zwijgen over hoe groot het is ;)
Dat is jammer, omdat ik zat zakenlui ken die toch heus wel bovenmodaal verdienen, gek zijn van gadgets maar geen barst van technologie snappen (en - I kid you not - zelfs moeite hebben met het typen in Word).

Als zakenlui niet kunnen typen in Word, dan worden ze tegenwoordig niet op veel plekken meer aangenomen.

Hoe dan ook, de iPhone is niet voor zakelijk gebruik bestemd. Ik hoor dat vaker, en gezien de prijsstelling kan ik best begrijpen dat men dat denkt, maar het is gewoon een telefoontje voor het grote gemiddelde publiek, die dat zal willen hebben maar niet kunnen betalen. Of zie jij een meisje van 16 al een telefoon van 600 euro (exclusief abo) betalen?
Als zakenman heb je het niet ver geschopt als je moet typen in word. Een paar woordjes op je memorecorder en je typmiep doet de rest.
Geniaal stukje. Het is half flamend (daarvoor is het een redactieblog), maar het slaat wel de spijker precies op zijn kop. De iPhone is zo mogelijk nog overhypeder dan de iPod (ik heb op zich niets tegen de iPod, en in Europa valt het wel mee, maar als je ziet hoe erg het is in Amerika. Daar heb je groepen waar je niet bij hoort als je geen iPod hebt).

Ga vooral door met die redactieblogs, want het is een erg goed concept! :)
Sorry hoor maar ik vind het een zeer triest verhaaltje. Apple is met de iPhone is zeer zekere mate zeer inovatief. Als producent moet je risico's nemen om de lat steeds hoger te leggen en dat hebben ze met de iPhone zeker gedaan! Tuurlijk zijn er dingen op het apparaat aan te merken maar na een paar nieuwe versies zullen de meeste problemen wel opgelost zijn.
Behalve het browsen (denk alvast Opera mini 4) een een handig OS (truukjes bij textinput zien er goed uit) zie ik alleen absoluut niet hoe de lat precies hoger gelegd wordt. In de iPhone video's doen ze alsof het FANTASTISCH is dat je je eigen ringtones aan contacts toe kan wijzen om vervolgens 3 minuten lang alle monophone ringtones te laten horen. Lekker als je de 'beste iPod ooit' in hetzelfde apparaatje hebt. Even dubbel zoveel betalen om 20 seconden crapkwaliteit ringtone te krijgen van het liedje dat je al eerder gekocht hebt in goede kwaliteit... Apple wordt steeds meer evil, probeert steeds meer grip te krijgen op de consument. Maar als het Apple is klaagt niemand en draagt netjes zijn geld af. Kunnen we het vanaf nu dan ook Appl¤ gaan noemen??


Gedurende al die iPhone filmpjes zie je dat ze 'innovaties' laten zien die al jaren bestaan. Zie gewoon niet in waarom ik ¤ 600 (reken er maar op dat $->¤) zou moeten betalen voor een OS op hardware die een stuk minder kan dan de smartphones die al een tijd op de markt zijn.
Apple wordt steeds meer evil, probeert steeds meer grip te krijgen op de consument
Ja stel je voor... een bedrijf zou steeds meer klanten naar zich toe trekken door het gebruik van agressieve marketing. Dat willen we niet hebben hoor :+

Ik kan ze geen ongelijk geven..

Ik vind het altijd opvallend, dat mensen bedrijven altijd als 'evil' gaan beschouwen zodra deze groter worden en succes beginnen te krijgen. Apple moet met heel wat bedrijven concurreren in de mobiele markt (Nokia, Sony Erricson, LG, Q-Tek, HP (PDA'+ telefoons, etc etc). Een beetje agressieve marketing is wel op z'n plaats.

Ze weten gewoon wat de doelgroep mooi vind en daar spelen ze op in. Klinkt een beetje als business-school 101. Kijk dat er nou zo'n enorme apple fanmenigte is, die alles meteen koopt, vinden hun niet erg. (Ik denk dat apple wel de grootste groep early adaptors heeft, wat dat betref).
Kijk, dat is het leuke bij Apple.

Spookt Micro$oft iets uit, dan valt iedereen over ze heen.

Haalt Apple een stommiteit uit (vb iPod nano zonder krasbestendig oppervlak) dan introduceren ze een bij te kopen produkt (beschermhoesjes) en worden ze door de bewonderaars de hemel in geprezen voor hun goede ideeen.

Apple lijkt steeds meer een religie dan een produkt.

Maar de spullen die ze introduceren hebben vaak een mooi design en een hoge hebbe!-factor, dat geef ik ze na.
Haalt Apple een stommiteit uit (vb iPod nano zonder krasbestendig oppervlak)
Was inderdaad niet slim en ze hebben de wind ook van voren gehad, van zowel de gebruikers als de pers. De nieuwe iPod-nano laat duidelijk zien dat Apple ervan geleerd heeft.
dan introduceren ze een bij te kopen produkt (beschermhoesjes) en worden ze door de bewonderaars de hemel in geprezen voor hun goede ideeen.
Die hoesjes waar je het over hebt zijn gelijk met de iPod-nano geïntroduceerd.

Nou ik heb dat toch anders ervaren, en Apple heeft zich de
Apple lijkt steeds meer een religie dan een produkt.
Apple is geen product maar een bedrijf.
Inderdaad, apple heeft wel een *** goede marketing, daar is niks over te zeggen. Nu moeten ze nog eens wat anders doen dan alleen maar leugens vertellen en ze zijn klaar.
Fijn dat iemand eens de moeite neemt om apple te busten :)
Meneer Wichers,

Wat een perfect voorbeeld van flamen. Heb jij een iPhone in je handen gehad? Dat dacht ik al. Het is duidelijk dat je een Apple-hater bent. Net zo irritant als een Apple-fanboy, maar je hebt er veel meer van. Alleen al de stoere opmerking: "door een bedrijf dat 'vendor lock-in' zodanig goed beheerst dat zelfs Microsoft jaloers op ze is". Dat baseer je precies waarop? Dus je bedoelt als ik een Mac koop dan moet ik ook een iPod kopen? Want dat klopt niet. Misschien moet ik dan ook een server kopen van Apple? Nee klopt ook niet. Of anders Office van Apple? Nee, je kan gewoon MS Office voor Mac kopen. Eigenlijk... .is het gewoon complete onzin die je hier staat te verkondigen.

Ik bookmark deze post en volgend jaar zal ik die eens teruglezen. Ik zal me rot lachen omdat de Apple iPhone dan een enorm succes zal zijn. Misschien niet eens in aantallen, maar wel om het feit dat het een revolutie is, een "turning point" binnen de telecom wereld. Dat jij de visie ontbreekt om dit in te zien is begrijpelijk, maar dat je vervolgens zo uit de bocht schiet en niets anders doet dan de standaard anti-Apple en anti-iPhone argumenten van de laatste weken op een rijtje te zetten is dat niet. Een balans tussen de voor- en nadelen en daar misschien wat achtergrond bij geven is dan natuurlijk ook niet te verwachten. Het is altijd makkelijk om iets af te zeiken, maar jou stukje is wel van een zeer bedroevend laag niveau.

Het is echt complete onzin dat een echte "tweaker" (please) niet een iPhone zou willen. Ik en zo'n beetje alle geeks die ik ken willen wel een iPhone. Ik zie me zelf als een geek met een flinke verzameling electronica en computers waarvan een groot deel gemod, gehacked of op andere wijze is gemanipuleerd. Dezelfde onzin opmerkingen krijg ik ook van "Tweakers" die erachter komen dat ik een Mac heb. Oeee dat is toch niet voor een echte techneut? Nee, je hebt gelijk, ik zal als domme Mac gebruiker mijn Unix console sluiten, zo dadelijk als ik klaar ben met mijn Nessus scan van je laptop. Mooie Expose effecten inderdaad, ja dat kan Vista ook, je hebt gelijk. Alleen is deze Powerbook al 3,5 jaar oud.

De iPhone is een revolutie op drie vlakken:

1. De synergie tussen operator en telefoon ten voordele van de klant. Lees: Apple krijgt het voor elkaar grote operators hun jaren oude model van SMS, MMS, gebrande telefoons en ringtone uitmelkerij (het enige waar die grote telco's goed in zijn is nieuwe tariefplannen bedenken) op te breken en eindelijk eens te komen met iets dat mensen zullen gebruiken. Dus niet TV op een vierkante centimeter of video bellen voor 1 euro per seconde.

2. Stabiliteit. F*ck die Sony Ericssons en Nokia's met Wifi, bluetooth, super calculator en PDF viewer. Jij weet net zo goed als ik dat dit allemaal CRAP telefoons zijn. Onstabiele rommel voor de Windows generatie die denkt dat het normaal is dat je telefoon 4 per dag crashed en je XBOX 360 na 3 keer omruilen nu al wel 2 uur zonder crashen kan. En moet ik beginnen over Windows mobile? Pleeeeeeaaaaase.

3. User interface. Symbian, Windows mobile of welke andere crappy mobile OS ook, ze hebben één ding gemeen: een interface die ongeveer in 1995 bedacht is. Apple snapt dit probleem. Check een iPod of Mac OS X. Een user interface die je niet moet leren en waaraan je je niet hoeft aan te passen.

Waarschijnlijk zie je de big picture toch niet. Alleen al het feit dat je de verschillende onderdelen opnoemt in plaats van te zien dat de som meer is dan de onderdelen. Het gaat niet om de onderdeeltjes! Het gaat om hoe deze allemaal samen worden toegepast op een innovatieve wijze. Een motion sensor? Wat zou het? Wifi? Pfffff heeft mijn fiets ook. Maar technology op zijn Bill Gates toegepast zonder enige visie leidt tot iets dat ik als geek absoluut niet kan waarderen. Check de Zune met zijn wifi. Bij de iPhone gaat die visie voorbij de hardware, ze komen met nieuwe diensten als Visual Voicemail, integreren Google Maps, maken het makkelijk je nummer te porteren vanuit iTunes, zorgen voor video support op hun website, 1-on-1 support in hun winkels, perfecte user experience vanaf het begin inclusief de verpakking. DAT is de big-picture. Technology to the next level. TOEGEPASTE technology waar je wat aan hebt. I.p.v. telefoons die volgestopt worden met een wenslijstje van een puber of mobile-operators die met 3G internet aan komen zetten, terwijl we eigenlijk de afgelopen 4 jaar hadden kunnen browsen en emailen op EDGE snelheden, wat snel genoeg zou zijn geweest als die operators hun best hadden gedaan (latency aanpakken) en fabrikanten met fijne telefoons kwamen.

Nee je hebt gelijk. Screw de iPhone. Geef mij maar een Samsung XJRTR500 met 7 megapixel camera, stereo bluetooth headset en ingebouwde MP3 speler. Ga ik proberen om mijn maten te bellen, als er tenminste nog power in mijn Headset zit en het kreng niet gaat pairen met mijn Tomtom. Lekker met zijn allen een DivX'je checken op mijn XMBC (maakt beetje herrie maar wat zou het) of anders pron op mijn Dreambox. Als hij het doet tenminste, moet misschien nieuwe image downloaden. Als mijn f*cking PC tenminste weer werkt, moederbord werkt niet strak samen met mijn geluidskaart en er is iets mis mijn mijn DRAMMutjes. En mijn Het Net ADSL routertje doet het eigenlijk ook niet meer zo lekker na die laatste update. Ach we kunnen nog altijd spelletjes op mijn mobiel spelen. Ik ben een echte Tweaker. Rock on.

<edit>

spelling

[Reactie gewijzigd door Sebast1aan op 1 juli 2007 03:56]

Hier moet ik toch op reageren

1) De synergie tussen operator en telefoon ten voordele van de klant.
Onzin, Apple is een typisch amerikaans bedrijf waarbij het telecom concern en de klant maar moet afnemen wat Apple denkt dat goed is. De synergie tussen telefoonfabrikant en operator gaat in Europa vaak een flink stuk verder dan wat Apple hier laat zien. Het enige wat je hier "wint" is visual voicemail. Nou gefeliciteerd.

2) Stabiliteit. Yeh right, vandaar dat ik de iPhone eenvoudig kon laten crashen toen ik hem in April in mijn handen kreeg. En volgens mijn bronnen is de iPhone nog steeds niet al te stabiel. Stabiel genoeg voor normaal gebruik maar zodra je iets anders wil instaleren gaat het vaak goed fout. Hé, de iPhone laat geen 3rd party software toe. Wat raar......

3) User Interface. Persoonlijk vind ik de UI onhandig omdat ik te vaak tussenstappen moet doen. Maar dat kan een kwestie van gewenning zijn. Wat mij betreft is het even een half jaar wachten, dan zien we wel hoe de UI is aangeslagen. In ieder geval is de UI wél vernieuwend, dat staat vast.
En het is duidelijk dat jij eeen apple fanboy bent. Alles aan Apple is geweldig en alles wat andere fabrikanten maakt is bagger? Zowel als hardware als OS als user interface? Ik heb geen enkel probleem met m'n samsung telefoon, en ik heb ook nooit problemen gehad met de Nokia's die ik hiervoor heb gehad. Zelfs m'n PDA met Windows Mobile
deed het altijd prima zonder enige problemen

Het feit dat je beweert dat elke andere telefoon van Sony en Nokia bagger is zonder enige bron of onderbouwing zegt al genoeg. Wat zei je ook alweer? "Het is altijd makkelijk om iets af te zeiken, maar jou stukje is wel van een zeer bedroevend laag niveau."

Ik had het zelf niet beter kunnen zegen.
Ten eerste, het stukje geeft overduidelijk mijn persoonlijke mening weer.

Het punt wat ik probeer te maken in mijn stukje, wat al veel langer is geworden dan ik van plan was, dat ik flauw ben van mensen die claimen wat een "tweaker" hoort te zijn en wat een "tweaker" cool hoort te vinden. En dan met name het feit dat je niet een "tweaker" bent als je technology van b.v. Apple, maar je kan het doortrekken naar b.v. de Nintendo Wii (toevallig vond de poster het wel cool), weet te waarderen. Het hele dood-staren-op-specs versus het-totaal-plaatje discussie bv (zelfde verhaal met AMD vs Intel en Mhz'en).

Ook probeer ik iets te zeggen over het feit dat veel mensen het voor lief nemen dat hun aparaten onstabiel zijn en/of niet intuitief werken. Voor een Tweaker is dit laatste overigens misschien niet altijd evident, maar ik persoonlijk weet het zeer te waarderen als een fabrikant het voor elkaar krijg een apparaat zo in elkaar te steken, dat ik geen handleiding nodig heb om het te gebruiken.

Daar doorheen heb ik dan mijn eigen frustratie met mijn Sony Ericsson w800, Nokia E61 en andere aparaatjes heen gemengd. Ik ben zelf een gadget/technology freak, maar ik heb er geen problemen mee mijn eigen aankopen kritisch te bekijken. Zo vindt ik b.v. dat de laatste jaren de meest mobiele telefoons (mijn ervaring was dan vooral met SE, Samsung en Nokia) zeer slecht waren/zijn. Ze zijn traag, onstabiel en de interfaces zijn slecht. Misschien dat mijn lat veel hoger ligt dan bij jou, maar ik heb me moeite voor te stellen dat je geen problemen hebt gehad met jou telefoons, tenzij je ze alleen gebruikt voor bellen en sms'en.

Apple Fanboy? Ja, dat label krijg elkel Apple gebruiker. Op het moment dat je je eerste Mac heb gekocht ben je automatisch een Apple fanboy. De haat van sommige Windows gebruikers is echt verrassend. Alsof je van religie verandered bent. Nu ben ik in mijn leven nog nooit "fan" geweest van wat dan ook, maar inderdaad ik weet Apple producten te waarderen. Als informatie beveiliger (13 jaar in de IT) met een Unix/Netwerk/Cryptografie achtergrond, heeft mijn Mac mij ook veel te bieden. Mijn laatste Windows XP PC heb ik twee jaar geleden de deur uitgedaan. Nu draai ik Windows virtueel, vooral om te pen-testen en b.v. virus onderzoek.

Ik heb er verder geen zin in die keuze nu enorm te gaan verdedigen, maar juist omdat ik een geek ben heb ik Mac's. En juist omdat ik een geek ben wil ik wel een iPhone (maar dan wel liever de tweede generatie, ben natuurlijk niet gek).

[Reactie gewijzigd door Sebast1aan op 2 juli 2007 12:09]

Zo vindt ik b.v. dat de laatste jaren de meest mobiele telefoons (mijn ervaring was dan vooral met SE, Samsung en Nokia) zeer slecht waren/zijn. Ze zijn traag, onstabiel en de interfaces zijn slecht.
Je bent de eerste die ik dit hoor zeggen. Tuurlijk zijn er wel eens wat rare kinderziektes met telefoons maar dat soort dingen heb ik nog nooit iemand horen zeggen.
Apple Fanboy? Ja, dat label krijg elkel Apple gebruiker. Op het moment dat je je eerste Mac heb gekocht ben je automatisch een Apple fanboy
Jammer joh, ik gebruik (helaas) al 1.5 jaar voor m'n werk een Mac,. Dat mensen het zo geweldig vinden snap ik nogsteeds niet want ik vind die hele GUI maar klote. M'n X11 server crashed regelmatig, browsers die vastlopen, zelfs Quicktime houdt er soms zelfs mee op. Geen packet management, je kan als admin overal schrijven (bah!), Unix paden kloppen voor geen hout en ga zo nog maar even door. Nou nou wat geweldig! Ome Steve moet hiervoor zeker de innovatie prijs winnen.

Maar goed, dit is allemaal offtopic, maar het laat wel zien dat echt niet iedereen tevreden is met wat Ome Steve voor ons voorschoteld.

Kom maar op, mod me maar weg, want een OS X gebruiker die ontevreden is met OS X en Apple kan natuurlijk niet. Apple fanboys for teh lose.
Laat ik dan de 2de zijn die zegt dat de Smartphones ongelooflijke bagger zijn. Ik had eerst een motorola met windows mobile smartphone, het leek wel alsof er een 486 stond op te starten. En nu met een Nokia N73 doet ie eigenlijk hetzelfde. Zeker de N73 is een mooi voorbeeld van hoe alles in een menutje wordt gegooid zonder er over na te denken. Net al alles functies die er op zitten.
Het surfen op internet is matig de ohzo geweldige carl zeiss camera is gewoon traag, en dat val eigenlijk niet te accepteren bij de huidige generatie camera's. De telefoon voelt alles behalve natuurlijk aan, en het kreng loopt zelfs vast als je een pdfviewer aanzet en dan wat music wil afspelen.

Eigenlijk voelen alle telefoons vandaag de dag aan alsof ze eerst zijn ontworpen rond een mainfunction, bellen en smsen, en toen zijn volgepropt met pure waardetoevoeging. Vanaf het moment dat de waardetoevoeging er inkomt en de software er bij komt kijken om er een goed product van te maken zie je hoe de programeerders gewoon keihard op een bek gaan.

Daarnaast het blijft een fuckin telefoon, Bellen smsen mms mogelijkheden om met het bedrijfsnetwerk te connecten en alles binnen te halen op ordentelijk snelheid, videocall. de mp3 functie de film afspeelfunctie en de camera functies zijn al jaren zwaar overrated in een mobiele telefoon. Het vreet meestal zoveel stroom dat er nog maar 1 of 2 belletjes van afkunnen. Nah de hele mobiele telefonie markt is op dit moment een beetje verziekt.

Het is maar de hoop dat Apple met de iPhone daar iets aan heeft weten te doen, met de mp3 speler is het wel gelukt.
En dat weten we pas als het ding in Nederland is.
Hulde! Super reactie! _/-\o_
Ook mijn hulde!!!! _/-\o_ Pcies wat ik ook d8!
Nee je hebt gelijk. Screw de iPhone. Geef mij maar een Samsung XJRTR500 met 7 megapixel camera, stereo bluetooth headset en ingebouwde MP3 speler. Ga ik proberen om mijn maten te bellen, als er tenminste nog power in mijn Headset zit en het kreng niet gaat pairen met mijn Tomtom. Lekker met zijn allen een DivX'je checken op mijn XMBC (maakt beetje herrie maar wat zou het) of anders pron op mijn Dreambox. Als hij het doet tenminste, moet misschien nieuwe image downloaden. Als mijn f*cking PC tenminste weer werkt, moederbord werkt niet strak samen met mijn geluidskaart en er is iets mis mijn mijn DRAMMutjes. En mijn Het Net ADSL routertje doet het eigenlijk ook niet meer zo lekker na die laatste update. Ach we kunnen nog altijd spelletjes op mijn mobiel spelen. Ik ben een echte Tweaker. Rock on.
Sorry maar ik hoor dit soort dingen wel vaker van bepaalde mensen en ik heb er altijd maar 1 antwoord op: Moeilijk he, omgaan met apparatuur waarmee je net wat meer kan dan standaard out of the box dingen.

Een iPhone kan ook niet alle formaten afspelen hoor, en no way dat Apple bepaalde codecs gaat toevoegen, je kan niet eens een eigen software installeren op dat ding. Blijkbaar vindt je dit toch wel handig aangezien je Xbox ook omgebouwd is om dit soort dingen te doen. Ik heb wel een oplossing: Als je XBMC niet goed werkt, koop dan een normale dvd speler en de film legaal!

Net zoiets als een dreambox, gemaakt voor mensen die het niet erg vinden als er een nieuwe image gedownload moet worden, maar helaas niet gemaakt voor mensen die met alle gemak ter wereld illegaal satteliet zenders willen kijken.
Speciaal voor die gebruikers heeft Canal+ een foulproof systeem gemaakt voor maar een luttel bedrag per maand!

Problemen met compatibiliteit van onderdelen van je pc? Ja dat gebeurt vaker ja, maar ook daar zijn oplossingen voor! Met een Dell pc heb je dat niet hoor! Altijd fantastische support! Hardware is op elkaar afgestemd.

Als je niet met apparatuur om kan gaan die iets meer configuratie en aandacht nodig heeft blijf er dan lekker af!
De Meizu MiniOne beat de iPhone qua specs wel heel hard moet ik zeggen:

- ARM11 533MHZ (perhaps Samsung S3C6400) processor
- 128MB DDR SDRAM cache (two 16 512Mb chip components 1024Mb 3 2)
GSM+EDGE+WCDMA
- WIN CE6.0 based on the Windows CE kernel FOR MEIZU M8
- Video decoder CODEC (Possible Samsung S3C6400 built-CODEC)
- 3.32-inch TFT VGA (720 x 480) 16 million colors Touchscreen
- 3 megapixel camera and a .3 megapixel VGA for conferencing (Autofocus, no flash)
- 1600mAHBattery : 1600mAH
- Bluetooth (with GPS access) , Line Out with DMB support, Wi-Fi connectivity with wireless card
- Plays 30fps 720 x 480 AVI, MPEG4, WMV videos and other mainstream video formats, even Real player through decoder, also video recording, and digital TV and GPS through DMB with downloadable maps.


De 16gig versie zou voor 330 euro te krijgen zijn.

Hopen dat ie ook in Nederland gereleased wordt. :)

[Reactie gewijzigd door Rjn87 op 30 juni 2007 20:32]

Specs zijn niet alles he, dat is enige wat ik in de conclusie van deze redactieblog een beetje fout vind, teveel vanuit de eigen visie.
Volgens Engadget (die linkt naar pmptoday) gaat de Meizu 16GB MiniOne M8 begin 2008 komen voor het lieve sommetje van $988.50...

Linkje:
http://www.engadget.com/2...b-minione-m8-989-in-2008/

Tegen die tijd is de 16 GB iPhone er ook wel, waarschijnlijk voor $699... :P
(Apple heeft vanwege de enorme aankopen juist een lage flash geheugen prijs...)

Ik denk dat je een M16 GB voor 330 euro nog wel even kunt vergeten, dat is bijna de
prijs van het geheugen. (Net gekeken, 16 GB flashdrive voor 180 euro)
Je wilde er ook nog een telefoon omheen...
Hoewel ik het op sommige punten met de auteur eens ben. En de technologie inderdaad niet cutting edge is, vergeet de schrijver hier toch iets.

De Ipod is ook niet de beste muziekspeler qua technologie. Hij is relatief duur en de geluidskwaliteit is absoluut niet één van de besten. Toch heeft de Ipod iets wat de andere MP3 spelers niet hebben. Zo ziet het apparaatje er erg strak uit en is de interface echt ontzettend fijn. Alles is ongelofelijk goed en makkelijk te ordenen en de besturing is erg snel.

De Iphone is ook zo'n apparaat. De interface ziet er ontzettend goed uit (en werkt volgens de reviews heel erg goed) en is handig opgezet. De multi touch in combinatie met de software zorgt ervoor dat het apparaatje een stap voor heeft op de concurrentie.

Als laatste moet me nog iets van het hart over de prijzen. 600 dollar betekend niet meteen 600 euro. En als Apple slim is laten ze het apparaat hier dan ook geen 600 euro kosten maar beginnen ze lekker met 400 euro voor het duurste model en 300 voor het goedkope model.
ik ben het met toch een aantal dingen niet zo eens.

het enige vernieuwende is de touchscreen, alle andere features zijn in andere apperaten ook te vinden.

ja, duh, zo kan ik het ook. Het vernieuwende is dat hetde meest complete telefoon is (voor zowel zakelijk als prive gebruik, inclusief synchronisatie met exchange - waar helaas bijna niemand nog aan ontkomt), die geen OS van microsoft bevat. En ik weet het, andere apperaten kun je ook syncen, maar dat is allemaal 3rd party, niets ondersteund door de fabrikant zelf, of zelfs door microsoft zelf.

De opmerking over de belbundel, die zou kunnen besparen op de prijs van het ding, vind ik ook ongepast, want in Amerika wordt geen subsidie gegeven op telefoons, en in Europa wil men daar ook vanaf. (sterker nog, als ik het goed heb zou dat al wet moeten zijn zo onderhand). En dan zijn al die andere telefoons, met dezelfde feature set, minstens net zo duur als deze. Wij zijn gewoon verwend met verkapte kortingen. (die je uiteraard uiteindelijk altijd zelf betaald).

het artikel is leuk geschreven, zelfs als apple-fan kan ik er hartelijk bij glimlachen, maar er zijn dingen waarbij ik denk: get your facts straight :)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 30 juni 2007 22:04]

In een eerdere review van ZDNET staat dat het apparaat niet eens een flits (voor de camera) en een vibrator zou hebben. Als dat het geval is, heeft Apple zich echt te blind gestaard op de fancy stuff en is die iPhone gewoon onbruikbaar. Verder maken het niet kunnen kiezen van een telefoonabonnement en verwisselen van de batterij voor mij duidelijk: no way voor die iPhone, en zeker niet voor die prijs.

Maar goed, de Applezygoten waren al enthousiast voor het ding voordat er ook maar iets over bekend was. Zo is het simpel scoren natuurlijk :)
Apple houdt niet van veel keuzes. En ik denk dat de apple-fans ook niet van teveel keuzes houden.
Apple weet wat goed voor zijn klanten is. En zijn klanten vinden dat kennelijk ook.
Iedereen koopt waarvan hij/zij denkt dat DAT het produkt is waar men naar op zoek is, blij van word of kan betalen.

Een ieder is vrij om zijn mening te uiten, of het nu gaat om een recensist of de community. Wat mij echter altijd verbaast is dat meningen worden aangevochten op basis van de naam en/of het bedrijf achter het produkt. Misschien kunnen we ons eens in de toekomst beperken tot gebruikerservaringen, het enige waar men wat aan heeft.

De naam Apple doet mij zelf vrij weinig. De enige ervaring die ik heb zijn de iPod spelers en die vond ik nu niet van grote klasse, gezien de vele soft/hardware problemen daar om heen. Verder vind ik hun Mac's en iBook's veel te duur. Hun eigen OS zit verder wel prima in elkaar maar kan er niet aan wennen, ik denk dat teveel gewend aan MS.

On-topic :

Ik vind het een hoog bedrag voor een "gadget" die je moet neertellen om dat te doen waar het produkt in principe voor bedoeld is, bellen. Alle andere zaken zijn feitelijk overbodig, want muziekjes luisteren of fotograferen met een apparaat waarna je niet meer kan bellen is zijn doel dan ook voorbij gestreefd.

Het enige wat ik mis in het hele verhaal, aangezien het allemaal wat van grotere omvang is dan dat men vaak denkt is dat men inspeelt op de marketing waarde van een produkt. Het feit dat er meer mobieltjes worden verkocht dan abbo's geeft aan hoe goed men heeft ingespeeld als industrie op de gadget gehalte, vaak ook wel "pats" gehalte genoemd. En als dat het wint tov. de kwaliteit van het produkt of de toepasbaarheid dan denk ik dat we als consument teveel zijn doorgeslagen. Spreken we nog maar even niet over de grote consortiums die achter het pushen zitten.

Verder kan ik alleen maar denken, doe wat je niet laten kan. Als je het kan kopen en je vind het wat, koop het dan. Zo niet, laat het dan maar ga niet onderling de eeuwige discussie aan, daar is niemand bij gebaat. En of dat nu anti produkt is of een fanboy gehalte heeft, dan kan ik er alleen maar om lachen :) Er zijn per slot van rekening wel belangrijkere zaken op de wereld om je druk over te maken ;)
Ik denk dat Rene Wichers tevreden kan zijn over het artikel dat hij geschreven heeft, het heeft hier op Tweakers meteen een soort schok veroorzaakt, mensen die over elkaar heen vallen om maar zo snel of uitgebreid mogelijk te laten merken hoe erg ze het eens zijn met hem of juist recht tegen hem in gaan. Er wordt hier even 'lekker' overdreven (de suggestieve schrijfwijze van het artikel draagt hier ook aan bij), waardoor iedereen wakker geschud wordt en gaat reageren/discussieren. Amusant is het wel ;)

[Reactie gewijzigd door jbvo op 3 juli 2007 01:07]

Persoonlijk vind ik het een zeer subjectief artikel, je bekijkt de iPhone uit ogen van de Tweaker. Je lijkt aan te willen tonen dat de iPhone is gedoemd te mislukken, maar ik denk dat je de iPhone best wel eens kan onderschatten.

Het gewone publiek wil echt niet honderduizend features op zijn mobiele telefoon. De punten waar de iPhone hoge ogen mee zal gooien zijn:
* Superieur webbrowsen (vergeleken met de concurrentie is Apple lichtjaren voor op dit gebied).
* Zeer gebruiksvriendelijke gebruikersinterface, tenminste als we de recenties moeten geloven. Ook hierbij loopt de concurrentie (Nokia, Sony) lichtjaren achter.
* De gebruiksvriendelijkheid van de iPod bij het afspelen / browsen van je muziek- en videocollectie.
* Onbeperkt internetten voor een vast tarief.

Daarnaast moet niet vergeten worden dat de Europese versie zeer waarschijnlijk 3G verbindingsmogelijkheden zal hebben, wat een stuk sneller zou moeten zijn als EDGE. Het bovenstaande artikel doet me een beetje denken aan de beruchte Slashdot quote toen de iPod op de markt kwam: 'No wireless. less space than a Nomad. Lame'. Laten we vooral niet vergeten dat ook de iPod erg duur was toen deze op de markt kwam.

Mark my words: de iPhone gaat een vergelijkbaar succes worden als de iPod, ongeacht prijs, features. Toen Apple in Januarie de iPhone introduceerde waren de reacties op sites als Geenstijl en Fok! overwegend lovend. Deze sites worden toch meer door een algemener publiek bezocht en niet door Tweakers.
Maar waarom ga jij er vanuit dat alles wat gezegd wordt waar is?
Feit is dat er veel marketing is.
Feit is dat het ding bestempeld wordt als een briljante uitvinding, terwijl het hooguit een stap voorwaarts voor de mobiele telefonie is. Een toevoeging dus en niets iets fantastisch nieuws.
Feit is dat dit ding gigantisch duur is voor een mobiele telefoon

Jij komt enkelt met dingen die je van horen zeggen hebt.

Geenstijl en fok wisten vermoedelijk niet hoe duur het apparaat zou zijn. Volgens mij was tweakers ook niet zo ontzettend negatief in het begin.

Verder ben ik het erg eens met de column.
Maar ja.. ik begin me een beetje te gedragen als een anti-apple'er. Maar dat komt omdat ik een beetje anti marketinghypes ben. En dat is nu juist het succes van Apple. En daar heb ik wel veel respect voor: Een goed produkt maken is een ding, maar een marketinghype ontwikkelen waardoor je het apparaat in de markt kan zetten tegen een veel hogere prijs, dan andere produkten in de markt: _/-\o_ Briljant!
Enkele dagen geleden kwamen er recensies op internet van de iPhone van een aantal technologie journalisten die een goede naam hebben, waaronder Walt Mossberg en David Pogue. In hun recenties komen zowel de goede punten als de slechte punten naarboven. Vooral Walt Mossberg staat erom bekend naar produkten te kijken zoals de gemiddelde consument een produkt bekijkt. Ik zou je aanraden op internet (via Slashdot / Ars Technica) deze recenties te zoeken.

Daarnaast was op de Apple site al lange tijd te zien hoe bijv. de browser zal werken op de iPhone. Van de week ook nog een aantal filmpjes gezien over de invoer met het onscreen toetsenbord en wat Apple eraan gedaan heeft het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Ook deze filmpjes zijn echt aanraders. Ze geven je een goed beeld hoe je met de iPhone zal werken.

En wat betreft het Fok! artikel van begin Januarie, zie hier. Er wordt in het artikel al melding gemaakt van de prijs en desondanks zeer veel enthousiaste reacties.

Ik vind het wat te kort door de bocht om de iPhone simpelweg af te doen als een hype. Met name de software kan je revolutionair noemen, vele telefoon fabrikanten zullen proberen iPhone kloontjes te maken, de komende jaren.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 30 juni 2007 21:04]

Zoals ik al zei. Een briljant produkt maken is 1 ding.
Kennelijk (gezien de reacties van mensen: ik heb geen ervaring met welk produkt van apple dan ook) hebben ze dat prima in orde.
Maar daarmee zorg je er nog niet voor dat het produkt goed verkoopt EN zorg je er niet voor dat een produkt verkocht wordt tegen een prijs met goede marges.
Want als je heel eerlijk bent, dan moet ook jij toegeven dat Apple marges maakt op zijn produkten, waar de meeste concurrenten van dromen.

Er worden veel goede produkten gemaakt. Produkten waarvan ook ik denk: fantastisch. Maar de meeste fabrikanten kunnen het enkelt verkopen tegen marktconforme prijs. Wat doen ze verkeerd?

En waarom is dit produkt revolutionair? Dat is het niet. Je kan ermee bellen, mee internetten, mp3 afluisteren, en nog veel meer. Maar er zijn genoeg produkten die hetzelfde bieden. Onbeperkt internetten heeft NIETS met de telefoon te maken. Enkelt met de telefoonmaatschappij. Ik wil best geloven dat het een mooier produkt is dan dat van concurrenten. Ik zeg niet dat het een waardeloos produkt is. Alleen is het geen revolutie.
Kijk naar revoluties: De senseo bijv qua koffie. Dat is een revolutie. Philips heeft t voor elkaar gekregen om heel veel nederlanders aan de senseo te krijgen.

De Ipod is wel een bijna revolutie te noemen, maar niet zo groot als de senseo. Er waren immers al mp3-spelers. De apple was alleen mooier en handiger in gebruik. Maar qua systeem verder niet zo revolutionair. Kan ook lastig: het blijven muziekbestanden die je via je pc op het apparaat zet.

Maar misschien kan jij nogmaals uitleggen waarom het zo revolutionair produkt is? Wat verandert het wat wij over 2 jaar normaal gaan vinden? En dan niet de kleine stapjes. Een touch screen bijv is een leuk iets en zal langzaam aan ingeburgerd raken. Maar dat had zonder iphone ook wel in telefoons gekomen. Nee, jij noemt het een revolutionair produkt.

Weet je hoe het een revolutie had kunnen betekenen?
Als ze zo'n e-paper scherm aan boord hadden gezet, welke gebruikt had kunnen worden voor Internet. Stel je voor dat je een normaal formaat telefoon had, waar je dan het scherm kunt uitrollen, zodat je een redelijk groot scherm krijgt. De ontwikkelingen zijn al best ver wat dat betreft. Dat zou dus echt een revolutie betekenen. Want dan zou je dus normale internetsites kunnen openen. Dat zou Internet echt mobiel maken.
Nu blijft het toch een klein pokkescherm, hoe handig ze het ook hebben gemaakt. Het wordt nooit een 15inch scherm. (laatstaan een 22 inch)

Nee ik blijf erbij: De Iphone kan alleen een groot verkoopsucces worden. Maar dat maakt het nog geen revolutie. En natuurlijk zal het daarna flink na gedaan worden. Niet omdat het een revolutie is, maar omdat het een groot verkoopsucces is. Als het zover gaat komen...
Dus volgens jou is de iPod geen revolutie, omdat er bij introductie al m3-spelers waren. En volgens jou is de Senseo wel een revolutie.
Waren er daarvoor dan soms geen koffiezetapparaten?
Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf is niet persé de hardware revolutionair te noemen, maar juist de software. Nogmaals: kijk de video's op de site hoe de webbrowser werkt, de simpliciteit van de grafische interface, de invoer software die voor het touchscreen is geschreven. Dit zijn de punten die de consument ziet en die de consument over zal halen de iPhone te kopen. Dit zijn de punten die de concurrentie zal proberen na te maken, voor zover Apple deze zaken nog niet gepatenteerd heeft.
Nogmaals: dat is geen revolutie. Je noemt hooguit argumenten waarom het een verkoopsucces kan worden.
Het veranderd de markt niet drastisch. Dat doet een revolutie wel.

Neem het internet. Op een gegeven moment is een bedrijf begonnen met het aanbieden van internet voor een vaste prijs per maand. Daarvoor werd het per minuut berekend. Dat was een revolutie. De oude vorm van internet is nu (zeker in nl) voor 99% verdwenen.
Maar goed, kennelijk wil jij als fanboy niet luisteren....
Beetje een dooddoener om me als fanboy af te doen.

Ik denk daadwerkelijk dat de Apple iPhone de markt zal veranderen. De telefoons zullen (eindelijk) een grote verandering ondergaan op gebied van hardware maar met name software en Apple zal het bedrijf zijn dat hierin gevolgd zal worden door velen. Dat noem ik wel degelijk een revolutie. Wat is er de afgelopen jaren voor vernieuwends gebeurd op de telefoon markt? Er zijn geen grote drastische ontwikkelingen geweest, er was alleen maar sprake van evolutie.

Daarnaast zou het nog best een kunnen gebeuren dat Apple een grote speler op de markt voor mobiele telefoons wordt, hoewel het een stuk lastiger zal worden dan destijds met de iPod (ten tijde van de iPod was er nog niet veel concurrentie op de markt voor HD-bases MP3 spelers). Als Apple een grote speler op de markt zou worden, zal dat ook veel invloed hebben in zowel de design van de telefoons als de software (software zal veel belangrijker worden). Ook dat zou een revolutie genoemd kunnen worden.

Zoals ik al heb aangegeven heb ik er vertrouwen in dat de iPhone een succes wordt. Echter, de tijd zal het leren ...
@Quacka:
Je doet alles af als "geen revolutie" terwijl je volledig voorbij gaat aan het belangrijkste punt van een product: usability. Als je kijkt naar hoe je bewerkingen doet op de iPhone dan is dit een eenvoudigere taak dan op menig telefoon. Daar gaat het om bij Apple producten: eenvoud in gebruik. Jij kijkt alleen naar de hardwaretechnische zaak. Het moet dit en dat aan feature erop hebben want dan is het pas een revolutie.

Ik vind het merkwaardig dat je iets als visual voicemail geen revolutie noemt. Het scheelt je een hoop gedoe. Luister eens de voicemail van je telefoon af, je zult bij o.a. Telfort eerst de hele lijst af moeten aangezien ze daar niet duidelijk melden van wie welk bericht is. Dat is zo'n ellenlange lijst. Op de iPhone heb je dat visueel in een overzicht staan en zie je meteen van wie je een voicemail bericht hebt. Het is directer. Dat mag gerust een revolutie worden genoemd want de hedendaagse voicemail systemen zijn niet bepaald gebruiksvriendelijk, in tegenstelling tot dit systeem. Het multitouch screen is iets wat tot dusver alleen op de iPhone te vinden is. Het hele systeem wat erachter zit kan hier handig gebruik van maken. Op welk ander product voor consumenten zie je dat?

Je senseo vergelijking gaat ook vrij mank: hun patentaanvraag is geweigerd omdat het te weinig innovatief zou zijn. Niet bepaald een revolutionair apparaat dus. Nee, in geval van de Senseo was het de marketing die het hem deed: je kreeg het ding te pas en te onpas overal en nergens gratis bij als cadeautje. Je kon er niet bepaald omheen. Overigens kon de Senseo lang niet zoveel koffie zetten, als je met 8 man zat kon je aardig vaak pads en wat wisselen terwijl een normaal koffiezetapparaat dat in 1 lading kan doen. Niet te vergeten dat je continu moet wachten voordat het water opgewarmd is. Voor 1 of 2 personen misschien handig maar voor meer dan dat is het echt een onding. Veel mensen hebben zo'n ding omdat ze het ergens bij kregen, niet omdat het nou zo'n geweldig apparaat is want dat is het beslist niet. De eerste serie werd geplaagd door problemen wat dat betreft. Revolutionair was alleen de marketing, het apparaat zelf is verre van revolutionair. Gemalen koffie al voorgepakt in een zakje; zeg nou zelf, zoiets durf je toch niet eens revolutionair te noemen? In hoeverre heeft dat nou de markt veranderd? Niets, het koffie aandeel van gewone koffiezetapparaten is zo gebleven. De bestaande koffiemakers zijn pads erbij naast gaan maken (niet zo erg moeilijk).

Had je nou wel verstand van zaken gehad dan had je zelf ook wel in gezien dat op usability gebied die iPhone een revolutionair apparaat is terwijl het op technisch gebied eigenlijk niets voorstelt vergeleken met de rest van de markt. Buiten dat had je de Senseo uberhaupt niet eens durven te noemen. Maar goed, iemand die in zijn eigen wereldje leeft wat betreft definities en waarheden wil toch niet luisteren...
Natuurlijk is het een subjectief artikel, het is een redactieblog, een soort column. Dit is juist een plek waar redacteuren lekker hun mening kunnen uiten zonder onafhankelijk te zijn. Ik vind het juist nog knap hoe goed Rene dit onderbouwd heeft.
Daar is ook helemaal niks mis mee maar zorg er dan wel voor dat je weet waar je het over hebt. Als je het niet weet en dan een stuk schrijft maak je jezelf belachelijk. In dit geval had het de auteur gesierd als hij in ieder geval wat moeite had gedaan om inzicht te verkrijgen in de telefoniemarkt in de USA. De in onze ogen exorbitante prijzen zijn daar namelijk doodnormaal en daarmee sla je in feite ook de complete bodem van dit artikel weg en is het alleen maar pijnlijk hilarisch voor de auteur. Leuke poging, missie gefaald om het kort te zeggen.
Daar is ook helemaal niks mis mee maar zorg er dan wel voor dat je weet waar je het over hebt. Als je het niet weet en dan een stuk schrijft maak je jezelf belachelijk.
Hier ga je nu juist voorbij aan wat een column is (ervan uitgaande dat deze redactieblog eigenlijk als column beschouwd kan worden). Daarin heeft de auteur nu net het recht om voorbij te gaan aan een aantal feiten. En andere zaken uit te vergroten, vergelijkingen scheef te trekken en dergelijke. Dat JIJ de auteur dan ziet als iemand die er niet veel van kent en zichzelf belachelijk maakt, ligt dan eerder aan je eigen beperkte kennis van wat een column is.
...en daarmee sla je in feite ook de complete bodem van dit artikel weg en is het alleen maar pijnlijk hilarisch voor de auteur. Leuke poging, missie gefaald om het kort te zeggen.
Ik zou eerder zeggen dat zijn missie geslaagd is, maar dat jij het niet begrepen hebt.

Kort samengevat: begin toch niet te discussiëren over de feitelijke basis van een column ... en dan zeker niet de auteur te bashen.

Disclaimer: als deze redactieblog NIET gezien mag worden als een column, dient deze reactie uiteraard tot niets :+ )
Punt 1: het is een blog en die zijn over het algemeen niet bedoeld om objectief te zijn
Punt 2:
* Superieur webbrowsen kan ik ook op mijn windows mobile based pda/phone. Gewoon minimo installeren (want dat kan op een WM based device :) ) en ik kan tabbed browsen.
* Gebruikersvriendelijke interface heb ik ook op mijn WM, namelijk exact zoals hoe ik gewend ben mijn PC te gebruiken en mocht ik per se de gui van de iphone willen dan kan ik die ook nog downloaden voor WM
* Gebruiksvriendelijkheid van de iPod. Goed een punt
* ik kan onbeperkt internetten voor een 10tje per maand, en het is niet dat ik op mijn smartphone per se gigabytes wil verstouwen, daarvoor heb ik mijn server. Wat ik wel kan is vanaf mijn smartphone inloggen op de servert en torrents e.d. aanzetten om het binnen te halen.
* Op mijn phone kan ik miniSD kaartjes gebruiken om mijn geheugen uit te breiden
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True