×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar toont Portal-demo met HoloLens

Door , 42 reacties

Een ontwikkelaar toont in een filmpje een augmentedrealityversie van Portal. Hij schiet portals op muren in een echte ruimte en laat een kenmerkende vierkante doos uit de game van Valve daardoor teleporteren.

De video is gemaakt door gameontwikkelaar Kenny W, die op Reddit zegt dat hij de mechanismen van Portal naar de HoloLens brengt. Uitleg over het project geeft hij verder niet, maar in de demo is te zien hoe hij net als in de game portals op muren kan schieten, en daar objecten doorheen kan verplaatsen.

In plaats van in een virtueel level, worden de portals in de augmentedrealityversie op echte muren geplaatst. Te zien is dat de 'Companion Cube' die door de portals heen gaat, ook reageert op objecten in de fysieke ruimte. Zo blijft de doos bijvoorbeeld op een tafel liggen en kan deze van een trap rollen.

Hoewel het doosje probleemloos door de portals heen gaat, is het niet mogelijk voor de drager van de Hololens om zelf de gekleurde portal in te stappen en er aan de andere kant weer uit te tuimelen. Een levensecht Aperture Science-lab is dus nog geen werkelijkheid.

De demo is een proof-of-concept en niet het eerste augmentedrealityproject van Kenny W. Eerder maakte hij een video waarin hij laat zien hoe een Pokémon-game er in combinatie met de HoloLens uit zou kunnen zien.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-02-2017 • 20:58

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Hoe weet het spel wat een muur is en wat een trap is?
Dat zat ik mij ook af te vragen. Het lijkt mij dat de spel nog niet geavanceerd genoeg is om een trap te kunnen herkennen. Mogelijk dat het in scené gezet is?
Het is niet dat ie een trap als zodanig herkent, maar hij heeft gewoon diepte-informatie voor elke pixel die je ziet. Uit die gegevens kun je vervolgens een 3d model van je omgeving afleiden, wat weer gebruikt wordt voor de physics.
Dat is hoe de Hololens werkt inderdaad, maar de vraag die Hatsieflatsie (terecht) stelt is: hoe gaat het spel vervolgens met die '3D-gegevens' om? Toen Portal gebouwd werd hebben ze natuurlijk geen rekening gehouden met ondersteuning voor dergelijke technieken/technologieën.

Wat mij lijkt is dat dit simpelweg alleen de animatie van de portals en de cubes zijn die in de Hololens zijn 'geladen', en dat die zo aangepast zijn dat ze overweg kunnen met de 3D-gegevens van de echte wereld. Gaaf proof-of-concept inderdaad, maar het is maar wat je 'Portal-demo' noemt :)

[Reactie gewijzigd door ThomasAH op 8 februari 2017 09:23]

Dit is natuurlijk from scratch geïmplementeerd. Ze hebben hooguit wat modellen van Portal gebruikt, maar dat is het dan ook wel. Dat is verder ook geen rocket science (of aperture science :+) met een kant en klare engine zoals Unity. Het is natuurlijk niet zo dat ze de daadwerkelijke game hebben gemodificeerd (die bovendien niet open source is).

Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat bedoeld wordt in de posts hierboven met "het spel" - volgens mij is het een generieke verwijzing naar de applicatie op de Hololens.
Dit kan allemaal met de Hololens. Dat is het mooie van de Hololens, deze herkent de omgeving en kan virtuele spullen op een tafel plaatsen etc. De mogelijkheden zijn veel groter dan met normale VR.
was het maar zo ideaal, de hololens heeft namelijks een zeer beperkte rekenkracht https://forums.hololens.c...9/low-fps-in-hololens-app als je hele virtuele ommgevingen wil maken dan zijn de normale VR brillen een stuk beter. maar als een hele virtuele omgeving niet nodig is, dan is de hololens het gereedschap voor jouw project.
De hololens heeft een extra processor die geen enkele VR bril heeft, de hpu. Deze dsp processor neemt alle taken vwb scannen van omgeving op zich. Hierdoor hoeven de gpu en cpu geen tijd te besteden aan dit soort taken. Daarbij moet een VR bril 100% van de omgeving renderen en een AR alleen objecten in de omgeving. Wat jij doet is appels met peren vergelijken.
Daarom is deze Demo ook zo fantastisch. Ik twitterde het al van de week. Je hebt er geen reet aan maar het is supervet.
Precies dat. Dit levert ongekende mogelijkheden op. Echt helemaal geweldig.
De hololens detecteert standaard al de omgeving in 3d met behulp van die informatie kun je vlakken vinden waar je portals op kunt plaatsen
De hololens als in de bril, of camera's om de setup heen... het voelt aan als of ik iets mis maar dat ie buiten dus nog wel even een camera of 2 heeft moeten neerzetten voor die diepte informatie anders is het wel ernstig knappe tracking en vooraf inlezen van de ruimte waar je staat
Volgens mij is dat juist wat de hololens kan en daarom interessant is.
"I'm making a note here: Huge success!" }:O
Geweldige klassieker. En Portal leent zich goed voor demo AR/hololens. Het puzzelkarakter kun je perfect verwerken in een echte omgeving, gaming in AR is met die game blijvend goed mogelijk.
"It's hard to overstate my satisfaction" :+
Vet. Hier kan je echt een hele toffe game mee maken.

Mm bedrijven zullen dus ook hier echt ruimtes voor kunnen inrichten en het zo naar het grote publiek brengen.
En wat zal je dan meer kunnen dan wat je hier gezien hebt? Je kan er niet doorheen. Je kan alleen een virtueel iets erdoorheen gooien, nee, het is een leuke proof of concept, maar daarmee is 't ook gezegd.
lijkt me toch dat je zo een gave game kan maken waarbij je objecten of tegenstanders enkel kan raken/verslaan via een portal. Bvb, alles wat uit de rode portal komt word versneld ofzo. .. 'Reality is only limited by our imagination'
AR met airsoften of paintball :)

Training politie, leger, ...

Of de oorlog afschaffen en afspreken veldslagen in AR te voeren?
een real life portal? Dat je doormiddel van een QR Code (of iets anders) in kan loggen en dan een level kan spelen. Portal Go bijvoorbeeld
Yep, dat één van de spelers de game host en de scan van zijn omgeving met de andere spelers wordt gedeeld. En dan maar Portallen, net zoals de coop uit deel 2 die mij per saldo een paar maanden van mijn leven heeft gekost maar toch ook weer niet, want we gingen lekker 's nachts door. Tenslotte deden we het voor de cake!
Ja precies dat hadden wij dus ook, uurtje of 3: "nog 1 level en dan echt naar bed." haha.
AR puzzelgames zoals portal zouden echt tof zijn!
Let op dat de framerate in de Hololens een stuk beter is dan hier in het filmpje te zien is. De hololens kan namelijk maar met een framerate van maximaal 30 fps opnemen, wat zeker niet voldoende is voor het synchronizeren met natuurlijke beweging. De demo zelf zal in het echt wel gewoon 60 fps zijn, en er vloeiend uitzien.

[Reactie gewijzigd door Overv op 7 februari 2017 21:59]

Terwijl het "gefilmde" beeld hier inderdaad 30FPS is, is de framerate van de 3D objecten duidelijk een heel stuk lager, lijkt me dat ze daar met moeite 10 fps halen. Daar gaat die opnamemodus weinig aan kunnen doen.
vr is over het algemeen 90fps
In AR is frame-rate ook belangrijk, anders is het contrast met het echte wereld gewoon te groot :P
Ik kan alleen maar hopen dat Valve de game koopt of in licentie geeft en uitbrengt als de Hololens voor consumenten op de markt komt :p
En wat verwacht je dan allemaal te doen in het spel? :+
Een hamsterrace waarbij je door gaten te verplaatsen de route kan manipuleren. Of ben ik nu een dierenbeul?
Als je de portals goed schiet niet, dan loopt je hamster door zonder zich te stoten;-) Maar pas op: Ik kwam Dorito's al tegen met een shooter op Samsung VR, het zal toch niet zo zijn dat we dankzij jou straks een stuk DLC op AH's "Appie" krijgen he?
Vet!

Ik moest wel even lachen om de volgende regel :*) :
Hoewel het doosje probleemloos door de portals heen gaat, is het niet mogelijk voor de drager van de Hololens om zelf de gekleurde portal in te stappen en er aan de andere kant weer uit te tuimelen. Een levensecht Aperture Science-lab is dus nog geen werkelijkheid.
Ik zie al voor me dat iemand erg veel plezier heeft met het spelletje en even vergeet dat het maar Augmented Reality is. Raar verhaal zo bij de balie van het ziekenhuis.
Wow dit ziet er indrukwekkend uit, heb ook zo'n ding eens mogen opzetten alleen daar was het gezichtsveld erg beperkt en duurde even voor hij de muur had geanalyseerd en daarop dus aliens te voor schijn had getoverd :P
Dat is voor de gebruiker nog steeds zo. Echter kan de HoloLens in video's wel op het volledige blikveld hologrammen projecteren. Dus dit is niet representatief voor de werkelijkheid. Daar staat dan dus wel weer tegenover dat hij voor de gebruiker met 60fps kan renderen en in de video maar 30fps, zoals Overv hierboven al vermeldt.
Na VR een volgende prachtige ontwikkeling voor gaming. Niet een opvolger van VR, maar een extra platform. Weer een andere manier van gamen er bij. Ik vind VR geweldig (heb een PSVR) en zie dit ook wel zitten. Het zal nog wel een jaar of 5 duren voordat het consumer ready is denk ik. Extra FOV betekent 1 op 1 extra rekenkracht. Grofweg nog een jaar of 2 om die rekenkracht draagbaar te krijgen, en dan nog een jaar of 2 om het betaalbaar te krijgen.

Resident Evil in je eigen huis. Hoe vet is dat?

Ik verwacht dat op termijn AR en VR geintegreerd in één device wordt.
De begrenzing van de FOV zit hem niet in de rekenkracht, maar in de visuele truukjes die je moet uithalen om een beeld op een doorzichtig materiaal te projecteren. Er zijn al technieken die zich hierop toespitsen, maar dat zal lastiger zijn om goedkoop te krijgen dan de rekenkracht.
Leuk, totdat je zelf door de portals probeerd te lopen...
Moest meteen hier (klik) aan denken. Heel cool gedaan!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*