Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlander wint 225.000 dollar in simrace

Door , 87 reacties

Tijdens de Visa Vegas eRace heeft de Nederlander Bono Huis 200.000 dollar gewonnen door de eerste prijs te behalen. Hij wist tijdens de kwalificaties pole position te bereiken, wat hem een extra 25.000 dollar opleverde.

Huis was echter niet de eerste coureur die de finishlijn bereikte. De Fin Olli Pahkala reed als eerste over de eindstreep, maar kreeg later een tijdstraf van twaalf seconden, toen bleek dat door een foutje in de software hij meer 'FanBoost' gekregen had dan toegestaan is. FanBoost is een snelheidsbonus die gegeven wordt aan de drie populairste coureurs. Het publiek kan daarvoor stemmen op onder andere sociale media. Door de vergissing werd Pahkala teruggezet naar de derde plaats en won Huis de race, die met omgerekend meer dan 200.000 euro naar huis mocht.

De Visa Vegas eRace is een speciaal ontwikkelde virtuele Formule E-race, gebaseerd op rFactor 2. Het evenement werd gehouden in het Venetian Hotel in Las Vegas op een virtueel circuit dat door de straten van dezelfde stad liep.

Een samenvatting van de race

Emile Witteman

Freelancer nieuwsredactie

10 januari 2017 11:05

87 reacties

Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Tuurlijk congrats aan Bono Huis, maar wat is dit voor vage "sim"-race?

Dus men zegt dat dit een race simulatie is, maar vervolgens mogen mensen via de social media over iemand babbelen waardoor hij een fan boost krijgt? Lekker realistisch...

En dan krijgt die Fin een tijdstraf omdat er een foutje in hun software zit? Dat vind ik ook een beetje raar. Steek dan de hand eigen boezem i.p.v. die Fin daarvoor te bestraffen.
Probleem is dat niet een 'foutje' was maar een FOUT. Fanboost levert je 100kJ extra op, zie het als een overtake button, maar Pahkala kreeg een boost voor ZES VOLLEDIGE rondes. Categorial mistake. Hij reed twee seconden per ronde harder dan wie dan ook. Logisch dat hij om z'n oren werd geslagen, al kon hij hier zelf niets aan doen natuurlijk.
Ik snap dat het een fout is geweest. Maar als hij die boost niet had gekregen, misschien had hij dan net zo goed de race gewonnen? Daarnaast, omdat mensen via social media op hem gestemd hebben, is hij nu de pineut. Had hij niet populair geweest, dan had hij überhaupt die boost niet gehad.

Daarom vind ik het sneu dat hij hierdoor gestraft wordt. Zeg dan "we delen die eerste plaats wel".
Ik heb die race zitten kijken gezien en hij reed ruim 10 seconden achter het leidende duo toe hij die boost kreeg en tot dat moment reed hij langzamere rondetijden.
De kans dat hij zonder de bug dus de race naar zich toe getrokken had was zeer onwaarschijnlijk.

De commentatoren waren ook zeer verbaasd dat die na de pitstops van iedereen ineens ruim voor lag op dat duo al was reden op dat moment nog niet duidelijk
Waarom? In het echt kan er ook iets fout gaan waardoor iemand meer voordeel dan hij zou mogen hebben. Dan worden ze in het echt ook bestraft en in het echt kan dat ook komen door een software fout. Dus lijkt me lekker realistisch zo en geen enkel probleem.
Waarom? In het echt kan er ook iets fout gaan waardoor iemand meer voordeel dan hij zou mogen hebben. Dan worden ze in het echt ook bestraft en in het echt kan dat ook komen door een software fout. Dus lijkt me lekker realistisch zo en geen enkel probleem.
Denk je?

Er zijn genoeg voorbeelden tevinden waarbij iemand een voordeel krijgt zonder dat hij er zelf aan kan doen, en waarbij die dan niet bestraft wordt.
Of net wel bestraft wordt, maar dan - door dezelfde externe omstandigheden - buiten proportie weer benadeeld wordt.

In de meeste gevallen is het zo dat een onterecht voordeel omwille van externe factoren niet recht te zetten valt: niet door niks te doen, en ook niet door wel iets te doen.

Enkel voorbeelden:
* licht aan het uiteinde van de pitstraat staat op rood, maar blijkt defect: marshall zwaait met groen vlag en geeft aan dat je toch uit de pitstraat mag. Sommigen doen het, anderen niet.

* safety car pikt niet de leider(s) op maar de derde. De eerste 2 winnen een rondje, maken een (gratis) pitstop en sluiten weer achteraan aan (met nog steeds dat extra rondje)

Dit kun je als organisatie niet meer goedmaken, niemand van de deelnemers ging namelijk in de fout.
formule-e heeft ook een zogenaamde fanboost.

bron: www.fanboost.fiaformulae.com
Wat is dat nou weer voor onzin. Een populariteitsprijs dus.
Klopt verbaasde mij ook erg toen ik het de eerste keer hoorde, snap de motivatie erachter ook niet heel goed, misschien hopen ze zo meer kijkers richting formule-E te trekken, aangezien de meeste formule 1 kijkers niet wachten op de elektrische variant.
Nou als ze dat niet doen dan is het bij Formule-e een x aantal rondjes achter elkaar aanrijden, 1x stoppen en dan weer een x aantal rondjes achter elkaar aanrijden. De auto's zijn behoorlijk gelijk qua prestatie. De boost geeft iemand in het veld de mogelijkheid om toch van achteruit terug te komen.

Waarom dit door de fans door stemmen bepaald word vind ik wel een beetje raar. In de formule-e zie je gewoon dat de populairste altijd de boost krijgen. De wedstrijden worden er soms wel een stuk spannender door. Ik denk dat ze op zoek zijn naar een goede oplossing om de races gewaagder te maken.

Zie het als Mario Kart waar je als achterste toch nog eerste kunt eindigen door het oppakken van een ster.
Zo wordt het racen meer een populariteitswedstrijd en gaat het niet meer om het racen. Bovendien is een internet voting systeem inherent onbetrouwbaar. Je laat desnoods een heel school op jou stemmen en je krijgt een boost. Zo rij je zelfs Schumacher zoek. Lekker racen. Nee, zo krijgen ze de F1 fans wel over naar FE...

Gelukkig wordt het in de toekomst (weet even niet meer wanneer) beter. Dan mogen de deelnemende constructeurs zelf zaken ontwikkelen en aanpassen aan de auto. Nu zijn ze allemaal hetzelfde. En dat is precies de reden dat Ferrari bv niet mee wil doen. Ze kunnen zich zo niet onderscheiden. En die wagenwissel halverwege moet opgelost worden (betere accutechniek), maar dat is ook een kwestie van tijd. Pas dan kan dit een volwaardig alternatief worden voor F1.
Zo wordt het racen meer een populariteitswedstrijd en gaat het niet meer om het racen. Bovendien is een internet voting systeem inherent onbetrouwbaar. Je laat desnoods een heel school op jou stemmen en je krijgt een boost. Zo rij je zelfs Schumacher zoek. Lekker racen. Nee, zo krijgen ze de F1 fans wel over naar FE...
Ik snap je kritiek, en die deel ik ook deels. Echter proberen ze wel iets nieuws om meer spektakel in de races te krijgen (wat we in de F1 ook jaren hebben moeten missen). Dit is nog niet de perfecte manier maar ze proberen in ieder geval iets om het voor de kijkers aantrekkelijk te maken. Daarnaast is het ook niet zo dat je door de boost zomaar naar voren rijdt, verre van dat.
Nou...iets proberen beter dan niets lijkt idd een goed idee. Maar het heeft niets met racen te maken. Probeer dan iets goeds; denk er langer over na. Dit is gewoon domweg proberen om de TV shows met internet voting te kopieren.

En dat gemis aan spektakel is een beetje onzin. Er gebeurt van alles en het races in F1 is spannend genoeg. Niet elke wedstrijd bruist van de actie, maar dat is met elke sport. Er zijn ook saaie voetbalwedstrijden (in mijn ogen allemaal want ik haat voetbal) en ook Tour De France etappes zijn soms optochten. De kritiek (napraterij noem ik het liever) dat er vroegâh meer actie was is onzin. In het Prost/Senna tijdperk was het ook 'saai' omdat de gp's verdeeld werden onder de McLaren rijders. Zo heeft elk tijdperk zijn dominante partij.
En dat gemis aan spektakel is een beetje onzin. Er gebeurt van alles en het races in F1 is spannend genoeg. Niet elke wedstrijd bruist van de actie, maar dat is met elke sport. Er zijn ook saaie voetbalwedstrijden (in mijn ogen allemaal want ik haat voetbal) en ook Tour De France etappes zijn soms optochten. De kritiek (napraterij noem ik het liever) dat er vroegâh meer actie was is onzin. In het Prost/Senna tijdperk was het ook 'saai' omdat de gp's verdeeld werden onder de McLaren rijders. Zo heeft elk tijdperk zijn dominante partij.
Ik zeg niet dat het vroeger allemaal beter was, ik zeg ook niet dat er nooit spektakel is. Maar ik ben wel van mening dat er in veel meer sporten gekeken moet worden hoe het leuker te maken voor de toeschouwers. Kijk naar bijv. hockey, door de wijzigingen betreft het spel en de spelregels door de laatste jaren is het voor de toeschouwer een stuk leuker geworden om te kijken, het tempo en daarmee spektakel is omhoog gegaan.

Maar genoeg offtopic.
Tja, in F1 wint de beste coureur ook lang niet altijd. Wat dat betreft is er dus niets nieuws onder de zon.
Inderdaad. Het is ook nog eens een teamsport. Dus als iemand in het team het verprutst (verkeerde strategie, fout tijdens pitstop) gaat de overwinning aan zijn neus voorbij. En je hebt ook een snelle wagen nodig, niet persé de snelste, maar wel een snelle.
a) Bizar dat er een real-life race is die dit ook heeft
b) Dit is echter maar 5 seconden over een hele race dat je een boost krijgt. Als ik dit zo lees:
The Boost itself comes in the form of a five second addition of power during the race, which a nominated driver can use once during the race.

Die vijf seconde op een hele race is dan wel weer heel weinig. Al zou het beslissend kunnen zijn als de verschillen heel klein zijn.

Maar een race extern beïnvloeden is echt not done voor mij. Laten we populaire wielrenners ook even vijf seconde doping geven...
Ik dacht dat je er twee had. In elke wagen 1 keer. Maar die 5s kunnen wel degelijk beslissend zijn omdat ze een cruciale inhaalactie kunnen beïnvloeden.

Meer dan 5s zou trouwens een te grote aanslag op de batterij zijn. Het moment van de pitstop in een FE race zal altijd ergens in het midden van de race liggen, maar om tactische redenen kan die al eens een ronde vroeger of later zijn waardoor sommige piloten in de problemen komen met de batterijcapaciteit (ook al hebben ze ook in deze formule een reserve)
snap de motivatie erachter ook niet heel goed
Het zou mij niet verbazen als men om te stemmen advertenties moet bekijken.
Lekker competitief dus....
Dus men zegt dat dit een race simulatie is, maar vervolgens mogen mensen via de social media over iemand babbelen waardoor hij een fan boost krijgt? Lekker realistisch...
Inderdaad realistisch ... In de Formule E krijgen de drie populairste racers ook een fan boost tijdens de race. :)

[Reactie gewijzigd door purplizer op 10 januari 2017 11:42]

Als jij door een bug een oneerlijk voordeel krijgt t.o.v. je concurrent, is een tijdstraf toch niet meer dan terecht? En aangezien je (voor zover ik weet) een knop moet indrukken en dus echt wel merkt dat er iets verkeerd gaat, wist die Fin dat ook wel toen hij de finishlijn kruiste. Hij houdt dat alleen (begrijpelijk) stil in de hoop dat niemand het heeft gemerkt.
En dan krijgt die Fin een tijdstraf omdat er een foutje in hun software zit? Dat vind ik ook een beetje raar. Steek dan de hand eigen boezem i.p.v. die Fin daarvoor te bestraffen.
Inderdaad.
Als je zelf vals speelt en dan gestraft wordt lijkt me terecht.
Het lijkt me niet dat de Fin zelf heeft geprobeerd het systeem te omzeilen?
[...]

Inderdaad.
Als je zelf vals speelt en dan gestraft wordt lijkt me terecht.
Het lijkt me niet dat de Fin zelf heeft geprobeerd het systeem te omzeilen?
Tja, maar waar laat dat Bono dan? Die deed alles juist, was de snelste, lag ver voor Olli (Pahkala) en zou dan $100.000 aan zijn neus zien voorbijgaan aan een bug waar ook hij niet aan kan doen.

Olli kreeg een oneerlijke boost die rond de 12s waard was, die tijd heeft men weer afgetrokken. Het equivalent hiervan zou men in een echte race ook zo oplossen.

Olli vond dit met eigen woorden overigens "meer dan fair".
Fanboost is een onnozele feature in de echte Formule E, en dus ook waarheidsgetrouw nagebootst in rFactor.
Video met de highlights: https://www.youtube.com/watch?v=5wmMcqmoa6s

Driver's profile van Bono Huis, de Max Verstappen van eRacing :P https://www.youtube.com/watch?v=JMQ8ue9-QKk

[Reactie gewijzigd door Ypho op 10 januari 2017 11:22]

Thanks voor die Highlights link. Volgens mij staat de hele race hier: https://www.twitch.tv/eleaguetv/v/113155961
Een leuk feitje is dat Bono Huis teamgenoot is van Max Verstappen bij Team Redline. :)

https://www.teamredline.co.uk/work/max-verstappen/
Klopt helemaal en het is ook de sparring partner van Max. Bono is echt geen koekie. :P
Beetje jammer dat ze er dan een game met zulke lelijke graphics voor gebruiken.
Het is dan ook geen arcade racer o.i.d. maar een speciaal ontwikkelde simulator. Daarvoor heb je geen goede graphics nodig, eerder goede physics e.d. Neem aan dat daar de aandacht dan ook op heeft gelegen tijdens de ontwikkeling.
Yeah.. But why not both? Zo lastig is dat tegenwoordig toch niet meer? Niet dat het mij zou lukken, maar als je ziet wat de studio's tegenwoordig voor moois kunnen maken..
Dat valt in de praktijk blijkbaar tegen. De markt voor simracing is een redelijke niche. Niet iets waar een echt grote studio induikt. Hoewel de standaard rFactor2 niet de beste graphics heeft, zijn deze niet storend slecht imo. Automobilista vergellijkbaar verhaal, al is dat visueel al een stuk beter.

Assetto Corsa is denk ik het beste voorbeeld van zowel goede graphics als goede sim. Project Cars doet een goede poging en is wat betreft graphics zeker goed, maar ik vind de rijervaring zelf minder.
Je vergeet IRacing. Na rFactor de beste physics en stuk betere graphics dan rFactor.
AC heeft de beste graphics en goede physics. PC is meer een arcade sim en hoort niet meer echt in het rijtje.
Zou een sim met goede graphics niet een betere sim opleveren? Het lijkt me dat je door een levensechte omgeving te maken een betere net-echt ervaring kunt maken.
Al blijft het altijd een budgettaire afweging; hoeveel geld heb ik om welke hardware te kopen om zoveel mogelijk goede physics te gebruiken en een wereld te maken.
De bedoeling van een sim is het zo waarheidsgetrouw maken van de physics. Het realisme in een survival game/simulator ga je toch ook niet beoordelen op basis van de graphics?

Tuurlijk zijn mooie graphics fijner, maar achter sim racing zitten geen gigantische bedrijven zoals bij een battlefield die er miljoenen tegenaan smijten. Hoewel er de laatste jaren verbetering is.

[Reactie gewijzigd door shier50 op 10 januari 2017 11:34]

Voor een coureur zal het grootste deel van het gebruik van een sim inderdaad zijn om gevoel te testen. Maar ik kan me toch ook voorstellen dat een (aankomend) F1-coureur een sim ook gebruikt om een circuit te leren kennen, waarbij gebruik wordt gemaakt van herkenningspunten.
Om herkenningspunten na te maken heb je geen high end graphics nodig he. Dat kan even goed met een game engine van 10 jaar geleden. Als die herkenningspunten er zijn is het goed, hoe mooi die zijn gaat een coureur weinig om geven denk ik.
Herkenningspunten zitten er doorgaans ook gewoon in. Een deel van het realisme zit ook in de lasergescande circuits. Elke hobbel en elke streep in het asfalt wordt zo één-op-één meegenomen met een nauwkeurigheid tot op de millimeter.
Die herkenningspunten zijn er nog steeds of je nou hoge resolutie textures of lage resolutie textures gebruikt. Die punten voor herkenning is de weg zelf. Niet dynamische objecten langs het circuit.
Filmpje op 1:20, echt goede physics. Net echt! :)
Bij dit soort spellen draait het meer om hoe het competitief in elkaar steekt. Graphics hebben geen prio.

Kijk bv. naar CS:GO:
Dit spel zal nog jarenlang aan de top blijven wat betreft competitieve shooters, ongeacht de graphics. Bovendien pleuren 9/10 pro's alle settings op LOW met de resolutie op b.v. 1024x768.. ziet er ook niet uit maar knalt schijnbaar fijner.
Het competatief element is erg belangrijk, maar ik vind de entertainment van e-sports ook belangrijk. Dat zegt niet meteen dat de graphics het beste van het beste moeten zijn. Ik kijk niet veel race e-sports, maar dit is best spannend om te kijken. Ik mis de graphics niet.

Neem Hearthstone als tegen voorbeeld. Het zit er best gelikt uit, maar door de grote geluks factor vond ik de blizzcon finale van dit jaar echt een afknapper. Doe mij dan maar wat meer competitie en minder graphics.
Opzich kunnen ze het voor de fans/kijkers met mooie graphics renderen en de pro's hun eigen settings laten kiezen? Misschien gebeurt dat ook al hoor ^^
Jep. Bij spellen zoals league of legends en dota kan dat. Ik kan me echter voorstellen dat een relatief klein race spel daar wat minder prioriteit aan geeft.
Ok, interessant! Opzich denk ik dat als men voor dit spel 1 miljoen dollar aan prijzengeld van sponsoren bijeen weet te krijgen er toch wel een skin voor te bouwen zou moeten zijn :)

[Reactie gewijzigd door mengskii op 10 januari 2017 18:15]

Ik denk dat realisme en accuraatheid belangrijker zijn. De simulator ervaring ipv een game.
Ik noem dit eerder een Arcade Race Game.. ik heb in een simulator nog nooit gezien dat je 'fanboost' kunt krijgen.
Misschien moeten we Max even vragen hoeveel Fan Boost hij vorig seizoen heeft gehad :+
Dit is een echt bestaande (zij het enigszins dwaze) feature in Formule E.
In de ""echte"" Formule E werkt men ook met fanboost.
Daar zal het dus ook wel vandaan komen.
http://fanboost.fiaformulae.com/
http://formula-e.wikia.com/wiki/FanBoost
Dat is wel waar inderdaad. Misschien valt de analoog te trekken met populariteit. Als populaire en succesvolle coureur wordt je aangenomen door een team met groter budget. Dat kan je in races wel een soort van boost opleveren als het ware.
Precies dat.

Ook dé reden dat een Flight Sim géén realistische graphics hoeft te hebben, als de radiobakens en communicatiefrequenties maar goed kloppen. En de vliegveld-layout, da's ook wel handig. Maar of je elk boerderijtje onderweg nou kan zien of niet doet er niet toe.
Ook dé reden dat een Flight Sim géén realistische graphics hoeft te hebben, als de radiobakens en communicatiefrequenties maar goed kloppen. En de vliegveld-layout, da's ook wel handig. Maar of je elk boerderijtje onderweg nou kan zien of niet doet er niet toe.
Totdat je moet leren om met uitgevallen instrumenten te navigeren en te vliegen. Dan worden plots landmassa's, herkenningspunten, de stand van de zon, etc. belangrijk. Het zal niet elke boerderij zijn, maar je moet minstens dezelfde herkenningspunten in de simulatie hebben die men in werkelijkheid gebruikt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 januari 2017 14:15]

Dát is zo inderdaad, als je VFR-trainingen gaat doen moet de scenery inderdaad wel kloppen. Voor IFR zijn alléén je instrumenten belangrijk, sterker nog, hoe minder je naar buiten kijkt hoe beter :-)
+1 gegeven omdat de graphics bij een e-sport juist wel relevant kunnen zijn om het voor het publiek aantrekkelijk te maken. Voor mijn part zien de rijders dit, maar het publiek een veel geliktere versie.
Ze zullen bij de ontwikkeling wel voor handling, wegligging en FPS hebben gekozen?
FanBoost...
Waarom houden ze het niet volledig op skills van de racers en maken ze er een populariteits wedstrijd van? Okey, door het betrekken van de kijkers zullen er meer gaan kijken, maar eerlijk vind ik het niet.

Bono Huis heeft blijkbaar zeer goed gepresteerd, als ik kijk naar de statistieken staat hij op nummer 25 van de 30 als het gaat om stemmen voor de FanBoost. De meeste racers hebben meer externe hulp gehad, toch wist hij te winnen.
Aangezien alleen de top 3 de boost krijgt is het iets minder erg, maar toch knap dat hij dit heeft gewonnen zonder de hulp van een boost.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 10 januari 2017 14:24]

Bono Huis heeft blijkbaar zeer goed gepresteerd, als ik kijk naar de statistieken staat hij op nummer 25 van de 30 als het gaat om stemmen voor de FanBoost. De meeste racers hebben meer externe hulp gehad, toch wist hij te winnen.
De meeste racers hebben simpelweg geen externe hulp gehad. Enkel de top 3 rijders in de votes kregen fanboost. Dit geeft op zich een tweetal seconden winst, niet meer. Dat is genoeg voor pakweg een inhaalmanoeuvre, maar niet om met een sneller rijder langdurig mee te kunnen gaan.
Had niet ingelezen hoe het precies in zijn werk ging. Omdat ik het een oneerlijke praktijk vind heb ik namelijk niet eens interesse om de exacte details in te lezen. Ik vroeg me alleen af of Bono Huis ook deze boost had gekregen of gewoon duidelijk beter was.

Een keer extra in kunnen halen dankzij de boost kan zomaar het verschil geven tussen 200.000 dollar of 100.000 dollar winnen. Allemaal vanwege een populariteits wedstrijdje dat weinig met de race zelf te maken heeft. Al helemaal lullig als er dan ook nog eens een software fout binnen dat belachelijke systeem zit, wat weer achteraf gecompenseerd moest worden.
Had niet ingelezen hoe het precies in zijn werk ging. Omdat ik het een oneerlijke praktijk vind heb ik namelijk niet eens interesse om de exacte details in te lezen. Ik vroeg me alleen af of deze Bono Huis ook deze boost had gekregen of gewoon duidelijk beter was.
Dat was hij gewoon, al heeft Felix Rosenqvist (een echte racer) het vuur hem goed aan de schenen kunnen leggen en finishte direct in zijn kielzog. Vond ik zeer verrassend.
Een keer extra in kunnen halen dankzij de boost kan zomaar het verschil geven tussen 200.000 dollar of 100.000 dollar winnen. Allemaal vanwege een populariteits wedstrijdje dat weinig met de race zelf te maken heeft.
Dat heeft alles te maken met de race... Deze race was het virtuele equivalent van een Formule E race, en daar speelt fanboost evenzeer een rol.

Geloof me vrij, quasi elke racefanaat vind fanboost een verschrikkelijke en onnodige toevoeging aan het racen.
Kan iemand mij wellicht uitleggen hoe die FanBoost precies werkt? Als in, wat voor snelheid boost moet ik me er bij voorstellen. Het lijkt me dat dit geen tientallen kilometers per uur zal schelen of wel?

Verder Bono gefeliciteerd!
Als dit gebaseerd is op Formula-e dan zou dit het ongeveer moeten zijn:
---
The "Boost"
The Boost itself comes in the form of a five second addition of power during the race, which a nominated driver can use once during the race. With the FIA boosting race power to 170 kw (228 bhp) for 2015/16, the Boost is limited to 100 kj of stored energy to be used at the driver's discretion. Specifically, the 100 kjs may boost the car's power between 180 kw and 200 kw, although the higher the value, then the less time that the driver can use the Boost.
---

Bron: http://formula-e.wikia.com/wiki/FanBoost
Wat leuk dat dit soort evenementen al zo groot zijn. Krijgen we dadelijk ook de FIFA World Championship E-Soccer bij Studio Sport? Of sporten die niet mogelijk zijn zoals races met beperkte zwaartekracht?
Rocket league _/-\o_ dat is toch echt wel een game waar ik op hoop dat hij wat groter wordt in esports.
Ik zie en hoor in die video toch duidelijk geschakel. Hebben elektrische wagens dan toch een versnellingsbak nodig?
Elektrische auto's hebben ook een versnellingsbak. In de meeste gevallen 1 neutraal verzet, 1 voor vooruit en 1 voor achteruit. De reden waarom het maar 1 verzet betreft is omdat meer over het algemeen niet nodig is om te accelereren. Immers hebben elektro motoren vanuit 0 toerental al direct beschikbare koppel.

Formule-E racewagens hebben tussen de 1 en 5 verzetten. Dit is om de efficiency en topsnelheid te verhogen. Op een gegeven moment zit de elektro motor aan zijn piek toerental en zodoende zal je toch meerdere verzetten in je versnellingsbak moeten hebben om een hogere topsnelheid te behalen zonder in te leveren op je acceleratie.

Dat is ook te bereiken door de verhoudingen van je enige verzet te veranderen zodat de topsnelheid hoger wordt maar dit vergt grote hoeveelheden koppel op lage snelheid. Iets wat veel druk uitoefent op alle mechanische onderdelen.
Bono Huis, proficiat :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*