Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Website toont prototypes van iPhone-besturingssysteem

Ter ere van het tienjarige jubileum van de aankondiging van de iPhone heeft journalist Sonny Dickinson twee verschillende prototypes getoond van wat later het besturingssysteem van de succesvolle telefoon moest worden.

Het is onduidelijk wat de bron van de vroege versies is, maar Dickinson is vaker met betrouwbare informatie over Apple gekomen. De twee besturingssystemen zijn nog in een zeer vroeg stadium en hebben beide een zeer verschillende insteek. Het eerste model, op de afbeelding rechts, draagt de naam P1 en draait software van Tony Fadell, die veel heeft bijgedragen aan het ontwerp van de iPod. Dit komt terug in zijn ontwerp van de interface, dat in essentie weinig meer is dan de interface van de iPod met virtuele knoppen.

Links: Forstall, rechts: Fadell

Het andere ontwerp, de P2, is afkomstig van Scott Forstall. Het ziet er misschien uit alsof het door iemand is ontworpen die net zijn allereerste stukje software heeft geschreven en daar een rudimentaire interface omheen heeft gebouwd, maar het legt wel de basis voor wat uiteindelijk de definitieve versie van het besturingssysteem is geworden. Het bestaat namelijk uit grote knoppen die duidelijk aangeven wat hun functie is.

De hardware waar de telefoons op draaien, is duidelijk ook nog niet af. Het scherm is van plastic gemaakt en de homeknop is niet meer dan een deuk in de voorkant van het toestel. Daarmee is de cirkel rond, nadat Apple met de iPhone 7 de homeknop verving voor een drukgevoelige deuk onder het scherm.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

11-01-2017 • 11:36

24 Linkedin Google+

Reacties (24)

Wijzig sortering
De man achter de iPod, Tony Fadel, vertelt in dit verhaal dat de iPod interface al vrij snel verlaten is. De lelijke interface is inderdaad het originele iOS, maar dan voor de hardware engineers. Van het hardware team mocht niemand het echte iOS zien, dat werd vrij duidelijk gemaakt door de bewust lelijke interface. Het hele verhaal kun je hier lezen.

"There was the UI that you got if you were knighted by Steve to see these glorious pixels cause they'll blow your fucking eyes out. And then there was this other UI that we called Skankphone for testing. It was this awful UI that allowed you to make phone calls and text, but it was these hideous red buttons and boxes."
Wat mij verbaast is dat er dus pas zo weinig over de software bekend was op het moment dat de hardware/ het design al grotendeels af is/lijkt. Dit in combinatie met de ingrijpende design keuze met slechts één knop op de voorkant. Dat toont wel hoe fundamenteel de keuze was om van de hardware knoppen af te stappen.
Apple werkt op het principe van need-to-know. Team hardware werkte los van team software. Wie aan de software werkte zag het ontwerp van de iPhone nooit, en andersom. Het schijnt zelfs zo te zijn dat er verschillende codenamen voor het iPhone project waren. Als je dan de codenaam van je project noemde kon het zijn dat iemand anders daar niks van dacht te weten, terwijl het eigenlijk hetzelfde project was.

Vandaar mijn idee dat het linker prototype van het hardware team is. Om de iPhone te kunnen testen kregen zij software, maar never nooit de echte software.
Je ziet ook onderin de tekst 'wow, isn't this ugly' staan bij de linkse :P Dat lijkt er dus op dat deze omgeving puur voor de hardware tests was inderdaad en dat er qua interface niets aan toegevoegd is. De tekst dat dit de basis zou vormen voor het ontwerp lijkt me dan ook sterk.. Ik zie namelijk grote overeenkomsten tussen de eerste iphone interface en de ipad en itunes.
Links: Forstall, rechts: Fadell

Het andere ontwerp, de P2, is afkomstig van Scott Forstall. ... wat uiteindelijk de definitieve versie van het besturingssysteem is geworden.
De linker versie is volgens de tekst dus de wel versie van het software team.
Nou ja dat deze software nu op een iPhone staat zoals wij die kennen hoeft niet te betekenen dat hij destijds hier ook op draaide. Een soort prototype bord lijkt me logischer...
De hardware lijkt toch echt nog een prototype te zijn aangezien o.a. de home knop nog niet aanwezig is. De buitenkant zal relatief snel ontworpen zijn geweest, maar de hardware binnen in vereist ook nog een hoop werk.
Voor de gebruiker wel ja, die kan alleen nog maar in een high-level softwarezandbak zitten. Bij de x86 computers begint het ook te lukken, de bootstrap is al hopeloos vertroebeld door (bewust?) standaarden aan de laars te lappen, en de hardware-console die ook altijd een soort industriestandaard was is bijna kapot. Alle toegang en dus de mogelijkheden van de computer worden nu bepaald door het meegeleverde OS.
Ik vind het vrij apart eigenlijk dat de software op het linkerplaatje uberhaupt gemaakt is. Het lijkt mij dat je eerst op papier uittekend wat je van plan bent, om dit vervolgens te maken. Dit lijkt meer op werk dat zonder enige voorgaande uitwerking snel in elkaar is gezet.
Volgens mij is dat even ter plekke in elkaar gerammeld bij gebrek aan een zichtbare bestaande omgeving. De letters in dat SMS-blok staan hoger dan de andere 2.
je wil gewoon snel iets hebben om een gevoel erbij te krijgen. Vervolgens ga je analyseren wat je wel handig vindt en wat niet zodat je door kunt borduren op hoe het uit moet komen te zien...

Vandaar dat het allemaal nog spartaans is, een goede UI is niet nodig om een eerste indruk te krijgen hoe het moet worden
Leuk om van die eerste prototypes te zien. Zouden meer bedrijven eens moeten doen. Bedrijven zouden dit zelf moeten doen. Geeft een mooie indruk van wat voor effort er nodig is om iets te maken zoals we nu gewend zijn. Zeker niet technische mensen vinden het maar gewoon normaal wat er allemaal kan, terwijl als je gaat bedenken wat er allemaal wel niet achter zit...

[Reactie gewijzigd door Kliko op 11 januari 2017 12:12]

nou, Apple zelf heeft dit niet laten zien hoor, de afbeeldingen zijn dor iemand doorgespeeld aan een journalist :-)
Ja ok. Niet helemaal goed verwoord door mij. Ik bedoelde dat bedrijven dit gewoon (meer) moeten doen. Het is gewoon superleuk!
Nee. Bedrijven moeten zich uitsluitend bezighouden met het streven naar economische zelfstandigheid. Het tonen van prototypes voegt aan dat proces niets toe, sterker nog doet daar waarschijnlijk afbreuk aan.
You really know how to suck the fun out of it, do you?
Dan heb je me juist niet goed begrepen. Dit soort "fun" blijft alleen maar mogelijk als bedrijven meer geld ontvangen dan ze moeten uitgeven. Als financiele man met een technische achtergrond erger ik me groen en geel aan mensen die vinden dat bedrijven dingen moeten, of dat producten te duur zijn. Begin dan zelf een bedrijf. Benieuwd hoe lang dat wordt volgehouden als dat bedrijf zich uitsluitend bezighoudt met het pleasen van (potentiele) klanten.

Dit soort dingen blijft alleen mogelijk indien het bedrijf in kwestie positieve cashflow genereert. En dat gebeurt niet als ze allerlei dingen "moet" doen die daar niet aan bijdragen.
Ik zie het als een stukje marketing. Ik bedoel... Apple is weer even leuk in de spotlights geweest met het 10-jarige bestaan van de iPhone. Hadden ze het zelf gecombineerd met een reclame campagne waar ze dit soort dingen delen, dan krijg je een hoop publiciteit. Zie hier alleen op Tweakers. Het stond ook op NOS en nu.nl geloof ik. Ik denk dat dit soort, relatief kleine, dingetjes best geld opleveren onder de streep. Ik ben van mening dat dit soort campagnes een stuk goedkoper zijn dan een duur overbetaald bureau op te zetten.

En bedrijven zoals Apple en Google hebben volgens mij weinig te klagen... Maar het is natuurlijk wel zo: The bigger they are, the harder they fall.

edit:
Ja, ik had je inderdaad niet goed begrepen. Thanks voor je verdere uitleg. :)

[Reactie gewijzigd door Kliko op 12 januari 2017 08:06]

Dit is wel cool eigenlijk. Als de iPhone met een van deze UI's uitkwam, hadden we toch nu wel een héél andere smartphone in handen...

Edit: aan de onderkant van de eerste screenshot staat "Wow isn't this ugly" :D

[Reactie gewijzigd door Flippylosaurus op 11 januari 2017 11:45]

Haha, die "Wow isn't this ugly" text is wel heel mooi :D
Altijd interessant om te zien hoe zulke apparaten worden ontwikkeld, van super basic besturingssysteem naar een gebruiksvriendelijke interface
Toen er geruchten kwamen dat Apple met een iPhone zou komen hoopte ik heel erg op een iPad Nano met belfunctie. De iPod Nano was immers een perfect ding, en als het kon bellen zou ik alles hebben wat ik nodig had :D. Grappig dat er binnen Apple kennelijk ook zo is gedacht (en dat het idee is afgeschoten :P).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True