Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Submitter: l4mb1k

Een ontwikkelaar heeft een versimpelde versie van de eerste Portal op een Apple IIe werkend gekregen. Het spel is in 2d en beschikt over een klein aantal levels. Ook de aftiteling van het spel is nagemaakt.

Apple IIe PortalDe ontwikkelaar, Vince Weaver, kreeg het idee om het spel op de Apple IIe na te maken nadat hij de originele game van zijn vrouw had gekregen en hij de aftiteling wilde recreëren op de oude Apple-computer. Terwijl hij daarmee bezig was, ontdekte hij dat hij zonder al te veel moeite enkele basisgameplayelementen werkend kon krijgen. Ook bleek de kleurenmodus van de klassieke computer ondersteuning te hebben voor precies de goede kleuren blauw en oranje, die de portalen in het spel aannemen.

Erg soepel draait het spel niet met een framerate van ongeveer 3fps. Er zijn slechts twee levels in het spel geïmplementeerd: een level waar een turret de Companion Cube bewaakt en het laatste level waarin GLaDOS verslagen moet worden.

Het spel is geprogrammeerd in Basic. Weaver vertelt dat de physics engine bestaat uit vijf regels code, die voor de bewegende objecten zorgen. De gameplay en levels zijn volgens de ontwikkelaar in vijf dagen gemaakt; de aftiteling was in twee dagen klaar.

Dit is niet de eerste keer dat Weaver een dergelijk project uitvoert. Een jaar eerder maakte hij een variant van Kerbal Space Program voor de Apple II.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Maar zit het belangrijkste element van Portal er wel in? De taart?
Dit zijn de juiste vragen.
The cake is a lie!
Daar kan ik natuurlijk niks tegenin brengen :(
Een ontwikkelaar heeft een versimpelde versie van de eerste Portal op een Apple IIe werkend gekregen
Sorry, zo'n zin suggereert dat hij een applicatie die al bestond werkend heeft gekregen op de Apple ][e.

Dit is niets meer dan een leuk basic programmaatje op de Apple ][ schrijven, deden we vroeger ook regelmatig. Leuk, maar niet bijzonder dus, en zeker niet 'werkend gekregen'.
Misleidende titel inderdaad. Ik had ook niet verwacht dat een 3D zoals Portal ooit zou werken op een Apple II
Nee maar ook tweakers is helaas gek op het clickbait principe in hun titels
Heerlijk dit, toch vraag ik mij af of de bouwer zijn talenten en tijd niet beter voor iets nuttigers zou kunnen gebruiken :P
Een snelle Google-zoekopdracht leert dat hij een docent is op de Universiteit van Maine. Dus qua gebruik van zijn talenten zal het wel loslopen dunkt mij zo ;)
Het programmeren van een 8-bit computer is anders een uitstekende methode om je talenten verder te ontwikkelen. Juist omdat je zuinig met rekenkracht en geheugen moet zijn leer je vaardigheden die uitstekend van pas komen voor het ontwikkelen van software voor moderne computers.
Precies je leert roeien met beperkte riemen. Dit kan lijden tot creatievere efficiënte oplossingen. Dit zien we helaas maar weinig tegenwoordig op pc's omdat er gewoon zo'n bak aan rekenkracht en geheugen beschikbaar is.
Heerlijk dit, toch vraag ik mij af of de bouwer zijn talenten en tijd niet beter voor iets nuttigers zou kunnen gebruiken :P
In tegenstelling tot wat ?

Talenten inzetten moet je ruim zien, of moet iedereen 100% van zijn tijd op één punt gefocused zijn ?

Ik heb ook mijn punten waarin ik 'uitblink' maar dat wil niet zeggen dat ik 24/24 daarop inzet, soms pruts ik ook maar wat aan
Want alles moet altijd nuttig zijn? Hobbyprojecten zijn uit den boze?
En ik ben al blij als ik bepaalde software werkend krijg in windows 10 8)7
Als leek: Is dit niet juist veel simpeler, omdat de mogelijkheden zo veel beperkter zijn?
Nee, het is moeilijker, omdat je software efficiënter moet zijn met slechts 64KB geheugen en 1 MHz processor, maar ook omdat de ontwikkelgereedschappen en programmeertalen veel primitiever zijn. Je moet de Concorde bouwen met hamer en spijkers, zeg maar.

De hardware is wel een stuk eenvoudiger dan de ranzig complexe PC's van vandaag. Dat is een voordeel.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 16 januari 2017 12:13]

Beetje kort Door de bocht van je.
Natuurlijk is het moeilijker.... oh nee wacht...
Vroeger kon je met een simpel autoexec.bat bestandje complete menu layouts maken of zelfs je eigen structuren etc..
Zou mn god in windows 10 niet weten waar ik een simpel popup venster zou kunnen maken .
Maar ik weet wel zeker dat datzelfde popup schermpje vroeger simpeler was. De code kleiner en de belasting op je hardware ook.

Het is appels en peren vergelijken.
Een concorde met hamer en spijkers slaat zelf als een tang op een varken. Je kan niet alles 1 op 1 vergelijken.
Programma's met wat simpele code kan je niet vergelijken met tegenwoordige programma's die meer code en dus gewoon energie eigenlijk verspillen dan we eerder überhaupt tot onze beschikking hadden...
Paard en wagen met een tesla vergelijken zou passender zijn..
De gemiddelde tesla bestuurder heeft nog nooit een paard van dichtbij gezien durf ik te wedden.
Je verwijt mij appels een peren te vergelijken, maar je eigen vergelijking gaat ook niet op. MS-DOS had specifiek voorzieningen voor opstartmenu's, vanzelfsprekend zijn die dan eenvoudig te bouwen.

Dit soort computers heeft, ondanks menig 8-bit computer bekend is om zijn spellen, geen specifieke voorzieningen voor spelletjes. Met de Basic-interpreter kan je saaie programma's voor de tekstmode make, voor grafische functies of geluid, moet je direct low-level met de hardware interageren.

Het gebrek aan voorzieningen is, naast beperkte rekenkracht en geheugen, een belangrijke reden waarom het lastiger is een dergelijk spel voor een 8-bit computer dan voor een PC te maken.

(Applesoft BASIC had overigens enkele grafische commando's, waarmee het één van de weinige systemen was waar je grafisch in BASIC mee kon programmeren. Voor spelletjes was het niet bruikbaar, zodat ook BASIC-spelletjes direct met de hardware communiceerden.)
Het is anders. Zoals al aangegeven je systeem is heel anders waardoor je dus meer met efficiency zit dan tegenwoordig. Aan de andere kant kun je geen gebruik maken van de vele frameworks/handigheidjes die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben.
Wat een held! Erg leuk gedaan.
Die time machine ook :+ gejat uit een DeLorean?
Ja, maar als je het hele filmpje bekijkt, zie je veel meer terug uit B2TF.
  • De bril
  • De 3 datum/tijdzones
  • De Flux capacitor (samen met bovengenoemde dus de time machine)
  • Lego DeLorean
En ik zal vast nog wel wat dingen die ik gemist heb.
Druaga1 heeft ook een video geupload vandaag over deze portal versie https://www.youtube.com/watch?v=suBd5KJM-bA
Voor iedereen die zich óók afvraagt wat in vredesnaam 'Portal' is: https://en.wikipedia.org/wiki/Portal_(video_game)

Het is dus een game waarin de protagonist 'Chell' puzzeltjes moet oplossen. Als beloning wordt hem een taart in het vooruitzicht gesteld.
Niet hem, maar haar ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Chell_(Portal)

[Reactie gewijzigd door 2cents op 16 januari 2017 12:31]

Ik heb beide spellen uitgespeeld en had serieus geen idee dat het een vrouw was. Ik moet wel zeggen dat in die tijd verhaallijnen me niet heel veel uitmaakte. Dank voor deze info!
Gaaf, net als Zippy the Porcupine voor de Atari 2600 ( https://www.youtube.com/watch?v=GD3Rmzgy_O4 ) , een Sonic clone.
Heerlijk Applesoft Basic, ik heb dit soort spellen (maar dan met een speelbare framerate) nog gemaakt op de Apple ][. Je kon spaghetticode maken zoveel je wou maar moest het wel doen met 48K werkgeheugen want een deel van de 64K was gereserveerd voor het scherm. Voor graphics kon je ook nog eens 6502 assembler routines rechtstreeks naar het geheugen poken en daar aanroepen. De computing power van dat ding was 0,5 Mips, wisten we veel hoe computers gingen evolueren…
Ben benieuwd of ik over +/- 20 jaar ook zo versteld sta. Heb inmiddels toch wel een vrij krachtig paradepaardje. Maar die zal ook wel niks meer voorstellen tegen die tijd. :X
Ben benieuwd of ik over +/- 20 jaar ook zo versteld sta. Heb inmiddels toch wel een vrij krachtig paradepaardje. Maar die zal ook wel niks meer voorstellen tegen die tijd. :X
Over 30 jaar heb je echt geen behoefte aan een machine op je bureau, die verhoudingsgewijs zo veel sneller is als je huidige pc verschilt van een Apple 2. Sure, dat zeiden ze 30 jaar terug ook, alleen toen hadden die pc's 't rekenvermogen van een baksteen. Een gemiddelde PC van nu is on par met de andere media, terwijl 't beeld&geluid& ervaering op de TV in de jaren 80 echt wel beter was dan een PC kon weergeven of produceren :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*