Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Broncode Turok: Dinosaur Hunter voor Nintendo 64 gevonden op oude pc

Door , 64 reacties

De broncode van de Nintendo 64-game Turok: Dinosaur Hunter is toevallig gevonden op een oude pc van gameontwikkelaar Iguana Entertainment. De ontwikkelaar en moederbedrijf Acclaim zijn sinds bijna dertien jaar failliet.

De beheerder van YouTube-kanaal SiliconClassics vond de data op een oude Silicon Graphics Indy-computer, die gebruikt werd door het toenmalige Iguana Entertainment. Op de harde schijf treft hij muziek- en geluidsbestanden, ai-scripts en honderden andere files aan van de game uit 1997. Het lijkt erop dat de gehele broncode aanwezig is.

Een van de bestanden die hij opent, heeft de naam Stephen Broumley bovenaan staan. Toevallig kreeg deze gameontwikkelaar het filmpje te zien en liet hij een reactie achter. "Ik heb alle bazen, filmpjes, effecten en een heleboel andere systemen geprogrammeerd toen ik jong was. Bedankt voor de nostalgietrip!"

SiliconClassics zegt in een ander filmpje de Silicon Graphics Indy-computers te hebben gekocht van een computerhardwarehandelaar in Brooklyn. Die had ze gekocht bij de faillissementsveiling van game-uitgever Acclaim in 2004, waarna ze meer dan een decennium bij hem op de plank hebben gelegen totdat ze weer doorverkocht werden aan de maker van de video. SiliconClassics zegt dat hij niet uitsluit dat hij nog meer interessante data gaat vinden op de computers.

SiliconClassics is er bijna zeker van dat er nog auteursrecht van toepassing is op de broncode, zegt hij in een derde video. Deze wil hij niet overtreden door de code online te zetten. In plaats daarvan gaat hij in de komende weken alle SGI Indy's op eBay verkopen. Er staat nu al een enkel SGI-systeem op de site. Het is dan aan degenen die ze kopen of ze copyrightwetten willen overtreden door de broncode online te zetten. Overigens staat de broncode mogelijk niet op iedere pc. In de reacties proberen gebruikers hem te overtuigen om het systeem met de broncode erop te verkopen aan online museum The Internet Archive.

16 januari 2017 18:04

64 reacties

Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Valt me op dat de animaties echt super netjes zijn uitgewerkt, niks houterig of zo maar vloeiend.
Ja de game was naar mijn idee erg goed afgewerkt. Deel 2 was nog mooier en animaties nog soepeler, toch had de game vaak wel last van framelag door al dat pracht en praal maar dat boeide in die tijd nog niet echt!
Veel N64 games zagen er fantastisch uit maar boksten imo dik boven wat de machine eindelijk aan kon.

4p golden eye was echt een framelag fest met explosies.
Ik wil dan ook stellen dat games als Banjo Kazooie (en al helemaal banjo tooie) er zoveel probeerden uit te persen dat jr kon spreken van een constante 18fps en toch speel ik as we speak tooie met alle liefde
Geweldig wat je met 93.75 MHz en 4MB ram kon aanvangen :)

Toen was het de grafische kracht revolutionair maar vandaag de dag zijn de revoluties van nintendo iets minder hevig...
Alineaatje toegevoegd. Thanks!
Nightdive studios bezit de rechten zo te zien. Eind 2015 is er een remaster uitgekomen die te koop is op Steam en GoG. Aan de prijs te zien heeft het heel veel werk gekost om het naar moderne platformen te brengen. Een remaster van deel 2 lijkt nog in development te zijn.

[Reactie gewijzigd door MrX_Cuci op 16 januari 2017 21:01]

De originele broncode op de Silicon Graphics is uiteraard compleet anders dan wat Nightdrive Studios nu heeft uitgebracht. Rechten op het spel in de zin van IP is wat anders dan auteursrecht op de broncode. Normaal gesproken bezit een bedrijf alle auteursrechten van werk dat gedaan is door zijn werknemers. In deze zaak is dat wat moeilijk, omdat Acclaim en ontwikkelaar failliet zijn en als rechtspersoon niet meer bestaan. Misschien dat de auteursrechten bij faillisement eigendom zijn geworden van de toenmalige schuldeisers.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 17 januari 2017 09:54]

Is er ook wat achtergrondinformatie over die silicon graphics computer? Waren die beter voor gameontwikkeljng ofzo?
Silicon graphics Inc (SGI) heeft Nintendo geholpen de N64 te ontwikkelen. Vandaar dat hun systemen een goede ontwikkelomgeving konden bieden.

De "Reality Coprocessor", de N64 GPU is van SGI :Y)

[Reactie gewijzigd door okmer op 16 januari 2017 18:51]

Zie dit artikel op Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64

De spelcomputers van eind jaren 90 hadden vaak een MIPS aan boord (EDIT: klopt niet, waren wel allemaal RISCs). De Playstation bijvoorbeeld is een R3000 (de Indy een R4x00). Waarschijnlijk lieten ze het renderen aan een Onyx over. De Dreamcast had trouwens geen MIPS, die had een SH-4 aan boord. Ook een RISC.

De generatie erna PowerPC.

En de generaties daarna x86-64.

EDIT: en de eerste x86-32 was de Xbox. Een x86-32 in een spelcomputer was destijds ongekend hoor.

EDIT: en wat betreft die SGI computer, da's gewoon een Indy, die werden heel veel verkocht omdat ze relatief goedkoop waren. Het zijn de voorlopers van de PC (veel duurder, dat wel) voordat Microsoft met Windows NT de kop op stelten zette, en de UNIX hegemonie om zeep hielp (sommigen onder ons zijn daar nog steeds zuur over). Zie o.a. https://en.wikipedia.org/wiki/SGI_Indy dat soort machines waren prima voor professioneel grafisch gerelateerd ontwerp (o.a. CAD). Ze zijn ook gebruikt bij het maken van Jurassic Park. Sterker nog, er is zelfs een meme over, uit Jurassic Park: "its a UNIX system, I know this" https://www.youtube.com/watch?v=dFUlAQZB9Ng eind jaren 90 ging het niet zo goed met SGI, en zijn ze met Itanium in zee gegaan. De hele grafische afdeling is bij Nvidia gaan werken (die hebben ook patenten van SGI gekocht). Grafisch designers zelf zijn hem toen naar macOS gepeerd (destijds heette dat nog Mac OS X).

EDIT: Zo en nu kap ik met editten. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 16 januari 2017 19:23]

SGI computer waren vroeger DE computers die je moest hebben als het over CGI ging etc. Maar ze waren niet bedoeld voor jan en alleman, maar voor professionals.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 16 januari 2017 21:32]

In die tijd stelde de x86 niet echt veel voor. Het is echt iets van de laatste 20 jaar dat x86 met AMD of Nvidia GPU's de dienst uitmaken.
In de jaren '90 kreeg ik op m'n werk een Indy Cyclone geleverd bij een grootformaat kleurenprinter. Volgens mij zat er ook een label op van Colorbus Corporation.
De Indy computer fungeerde als RIP (Raster Image Processor) voor de printer. Weet me te herinneren dat ie veel geld heeft gekost toen.

Later raakte de Indy in ongebruik vanwege andere printers en hardware.
Ik heb daarna deze blauwe computer jarenlang, eigenlijk tot 1 jaar terug nog zelfs als simpele monitorvoet gebruikt op m'n werk, om het scherm van m'n Mac op dezelfde hoogte te krijgen als het 2e scherm.
Mocht iemand de PC met de code willen kopen, dit is de link (.com) en link (.nl)

[Reactie gewijzigd door foekie01 op 17 januari 2017 11:34]

Pfoeee.... 110$ verzendkosten!?

:Y) get served!

[Reactie gewijzigd door Cybertek op 17 januari 2017 11:30]

Link naar NL ebay toegevoegd aan originele reactie.

[Reactie gewijzigd door foekie01 op 17 januari 2017 11:35]

Slordig opgeruimd na een faillissement...
Wie gaat dat dan opruimen? De curator? Die verkoopt de zooi gewoon.

Er worden ook gewoon prototypes in de verkoop gegooid in zo een geval.
Als de curator zijn werk had gedaan had die misschien nog wel wat extra kunnen vangen voor de broncode :+
Tjah, wat ben je ermee? Voor hetzelfde geld is de IP wel verkocht en heeft vandaag de dag iemand nog altijd de rechten in handen. Je kan de code dus niet zomaar gebruiken of op het net gooien zonder het risico van aangeklaagd te worden.
De curator had de broncode kunnen verkopen aan diegene die ook de rechten van de franchise heeft gekocht. En ja, dan kun je weer relatief rereleases uitbrengen wat nu stukken lastiger is zonder de broncode.
Op zo'n Indy srm of GNU Shred gebruiken ben je wel ff bezig. Ja, het kan, en zo hoort het ook, maar ja...

Ze hadden de HDDs eruit moeten slopen. Verkoop is prima, maar wel zonder data.
Juist niet! De code is nu netjes bewaard, wellicht binnenkort zegt de huidige rechthebbende Gratis op Git. En kan iedereen binnenkort weer genieten van vele retro games, wellicht gepoort naar JavaScript... (platform onafhankelijk).
Het is aan de rechthebbenden om dat te beslissen, niet de toevallige eigenaar van deze 2dehands machine. En deze keer is het misschien in jouw ogen onschuldig. Volgende keer erger. Passwds, CCs, interne documenten, e.a. prive data.
Heb je m'n reactie uberhaupt wel gelezen?
wellicht ... zegt de huidige rechthebbende...
ik had het dus niet over
de .. eigenaar van deze 2dehands machine

[Reactie gewijzigd door djwice op 17 januari 2017 21:42]

Yep, ik heb het gelezen.

Presto (rendering engine Opera) is ook vandaag gelekt. Denk jij dat Opera daardoor nu ineens die code legaal vrij gaat geven?
wellicht ... zegt de huidige rechthebbende...
Is mosterd na de maaltijd.

Doet hij dat, lijkt het nav dit lek. Dus onder druk.

Doet hij het niet, dan is de sourcecode al uitgelekt.

Ik wil niet dat individuen of organisaties prive data op straat gooien. Of dat nu Presto, een spel, of mijn gezondheidszorgdata is.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 18 januari 2017 01:57]

Ik snap je redenatie niet. De gene die nu die harddrives met de source code voor o.a. Turok Dinosaur hunter heeft, maakt de code niet openbaar. Lekt deze dus niet.
Bovendien heeft hij op legitieme wijze de code in zijn bezit gekregen.

Dus ik zie geen overeenkomsten met het voorbeeld dat je geeft.

Het kan zijn dat de rechthebbende de source code niet meer had (alleen de gecompileerde versie wellicht). Het zou mooi zijn als hij daarom, nu kan besluiten deze na 20 jaar openbaar te maken; opdat er nog een exemplaar blijkt te bestaan.
Uiteraard hoeft hij dit niet te doen, en dan blijft de code (helaas) dus prive.

[Reactie gewijzigd door djwice op 18 januari 2017 15:01]

Die persoon behoort die data te vernietigen. Of hij dat ook doet, weet je niet. Hij kan zeggen dat hij het niet wil delen, maar dan weet je niet wat er verder mee gebeurd. Dus ja, de overeenkomst is dat gelekte data in handen is gekomen van derden.
Waarom moet hij die data vernietigen? De verkoper (toen falliete rechthebbende) destijds heeft dat niet gedaan en er zat bij de verkoop ook geen clausule dat dit gedaan moest worden.

Dus waaruit leid je af dat hij die code moet vernietigen. Prive mag hij die toch gewoon bezitten? Zelfs de machine waar die code op staat doorverkopen. Hij mag denk ik niet kopieen van de code gaan delen of verkopen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 18 januari 2017 15:07]

Waar leid ik dat uit af. Wat denk je zelf? Gezond verstand. Ik ken het Amerikaans recht wat dit betreft niet, maar het lijkt mij nogal voor de hand liggend dat wanneer je data ontvangt hetgeen bedrijfsgeheimen bevat (proprietary source code) je die kopie dient te vernietigen (hoe leuk of interessant de data ook mag zijn). Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld mijn of jouw persoonlijke zorg data. Of een database dumb met usernames en passwords. Blijkbaar vind jij dat niet. Nou, veel succes met jouw mening, ik heb geen zin om daar verder nog tijd in te steken.
Ook als de eigenaar van die data dat, redelijkerwijs bewust, verstrekt? Lijkt me een beetje omgekeerde wereld.

Bedenk dat op de meeste software op een aparaat zowiezo licenties/rechten zitten en dus propriatory zijn. (het OS bijvoorbeeld).

[Reactie gewijzigd door djwice op 18 januari 2017 15:51]

Nee, die eigenaar released dat niet 'redelijkerwijs bewust' :D eerder redelijkerwijs onbewust! Anders zou hij het wel op Github zetten met licentie ipv in the wild aan een random persoon. Plus daar gaat altijd eerst een review van advocaten ed. aan vooraf. Waarschijnlijk heeft hij zelfs bepaalde broncode in licentie. De originele eigenaar wist dat niet.

Dit is hetzelfde als dat iemand z'n oude Mac Pro bij de vuilnis zet en blijkt er nog rendermateriaal van een of andere Pixar film op te staan. Ook niet bewust. Mensen vergeten dat gewoon, ze zijn (grof) nalatig, en met flash geheugen is het nog erger want dat is moeilijker te wipen. En flash geheugen met de opkomst van telefoons en SSDs is het nog populairder. Beerput!

Ik heb zelf -toevallig- ook SGI machines onder ogen gezien waarbij de data niet gewist was. En ook die data (op SCSI HDDs) was prive. Ik had kinderlijk eenvoudig bijvoorbeeld /etc/passwd kunnen kraken, maar dan was ik wel fout bezig geweest. Ik heb die dus netjes gewiped.

Het OS (SGI IRIX), uhm het MAC address is bij IRIX ook meteen de licentie. Zelfs FlexLM gebruikt het MAC address als licentie. Zo ging dat vroeger (en ja, die is makkelijk te faken met LD_PRELOAD). Het enige is dat SGI niet meer bestaat, dus tja, wie gaat jou aanklagen...

[Reactie gewijzigd door Jerie op 18 januari 2017 17:05]

Het zelfde geldt voor het bedrijf dat deze source code gemaakt heeft; dat bestaat niet meer. Deze SGI was onderdeel van de verlisementsverkoop van de maker van de software, 20 jaar geleden.
Dan is de kans zeer klein dat er een lawsuit volgt. Maargoed, dan nog geld nog wel de wet.
Je moet het wel even zien in het perspectief van de tijd waarin dit gebeurde.
Turok Dinosaur hunter was toen der tijd voor mij "de" game waardoor ik de Nintendo 64 moest en zou hebben, en zo gebeurden het ook.

Tot op de dag van vandaag vind ik de opvolger: Turok 2 zelfs de aller beste FPS die de N64 te bieden heeft; zoveel realisme in een niet realistische game waar zelfs de moderne BF en CoD niet aan kunnen tippen.

Zodra je met pijl en boog recht omhoog schiet zal de pijl na een aantal seconden ook weer naar beneden komen waarna je de pijl kunt oppakken en hergebruiken. Ook blijven pijlen in muren en tegenstanders zitten op de plek waar je ze raakt.

In level 2 rijd je op de rug van een triceratops en zodra je kogels in een vijand schiet hoor je aan het geluid dat de kogel zich door hun vlees heen boort.

De game gaat zelfs zover dat je het wapen de Shredder hebt, en combineer je dat wapen met explosive shells dan kun je een gat schieten in de buik van grotere vijanden om vervolgens snel van wapen te wissel en dan door het gat in de buik heen, al voor die vijand neervalt ook nog eens een andere tegenstander die daar achter staat neer te knallen.

Turok (vooral de eerste 2 delen) was een masterpiece en een zeer knap staaltje game development!
Ja ik zit nu zwaar na te denken of ik turok op de eerste xbox gedaan had of bij een toenmalige overbuurjongen op de Nintendo 64.... Ik weet het niet meer, het enige wat ik weet is dat ik Turok 1 van de beste shooters ooit vond, sterker nog, vind.
Jammer dat ze zo'n game niet meer uitbrengen, er is helemaal niks wat op Turok lijkt (nee die survival game al helemaal niet :P, die vind ik ronduit slecht).
Turok (de eerste) was alleen op N64 en PC. Turok Evolution (Deel 5) verscheen wel op de originele Xbox.

Jammer dat ze dat realisme van de gameplay niet terug brengen naar bv CoD; Als ik iemand goed in z'n benen schiet wil ik dat 'ie niet meer in staat is weg te rennen en een maatje nodig heeft om hem te helpen. En zou je 'em van dichtbij met een shotgun in de knie schieten dan zou z'n halve been weg moeten zijn.

Vaak denk ik aan Turok bij het spelen van moderne FPS's "Waarom konden zulke dingen in die early games wel maar nu niet meer"?

Mischien ziet het er te grof en "gorey" uit met de hedendaagse graphics en wordt het daarom niet gedaan?

De reboot van Doom gaf wel een beetje dat gevoel dat ik bij Turok had terug, maar verder ervaar je zo'n soort shooter idd haast niet meer in moderne FPS's
En je hebt helemaal gelijk (zoals altijd op dit gebied) ik heb inderdaad Turok Evolution gedaan, op de originele xbox. Wat een game, echt gaaf.
Nintendo 64 versie staat me helaas niks van bij, wel balen na het lezen van dit artikel maar goed :D
Over het te realistisch, daar is GTA natuurlijk ook een goed voorbeeld van, zo ook de eerste Soldier of Fortune, spartelende ledematen, bloed wat overal uit spoot..
Ik denk dat het inderdaad te grof was, en met de hedendaagse regeltjes mag je helaas nog maar heel weinig.

Maar goed, alles wat jij zegt in je reactie, denk ik hetzelfde over.

Nee doom geeft mij totaal geen Turok gevoel, Turok had alles wat ik zocht in een shooter (nja moeilijk uit te leggen, maar het begint met de pijl+boog, het realisme en de dino's).
Hoe tof zou het zijn om met de xbox one / ps4 / pc Turok te doen, met de hedendaagse graphics, wel met de gore van toen (dus niet zoals jij zegt: met een shotgun in een been schieten en die gene rent keihard weg op 2 benen).
Stel ze zouden de gore volledig weglaten zodat het aan de EU regeltjes voldoet, dat zou jammer zijn, maar toch zou ik Turok halen.

Turok was een compleet plaatje op elk gebied, angstaanjagend (je moest goed luisteren zodat je wist dat er ergens een vlees etende dino uit de struiken kwam), mooi gemaakt (voor toen der tijd), realistisch qua wapens (zoals jij mooi het voorbeeld gaf met de pijl+boog), en dan natuurlijk de omgeving: Jungle met dino's, geweldig.
Nu komen ze met cod en bf en dat noemt men realistisch (ja het ziet mooi uit, that's it):P Zo zie je ook gelijk hoe weinig ontwikkelaars nog maar hoeven te doen om een bepaald beeld te scheppen. Waarom zoveel moeite steken in een geweldige game als Turok, terwijl men ook veel minder kwaliteit wilt kopen voor hetzelfde bedrag? Dit uiteraard in combinatie met de regeltjes (0,0 gore)

Edit: zojuist nog wat afbeeldingen zitten bekijken van Turok Evolution, kan je nagaan wat ze toen der tijd wisten te maken met de hardware van toen..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 16 januari 2017 20:04]

Nou, goldeneye was wel beter hoor! Maargoed, wij vonden turok ook leuk.
Anders, niet beter vind ik persoonlijk; Golden Eye kwam net iets eerder uit en is een cult-classic omdat de game FPS multiplayer naar consoles bracht in een tijd waarin dit nog niet bestond, ook ging de game qua gameplay lekker ver; je kon iemand in de handen schieten en zelfs de petjes van de hoofden afknallen als je goed mikte.

Turok Dinosaur Hunter was puur een single player game met geluids effecten een soundtrack en een sfeertje dat je echt het gevoel gaf dat je in een prehistorisch oerwoud rondliep waarin je constant op je hoeden moest zijn en waar elke gezette stap wel eens je laatste zou kunnen zijn. Ook de mist waar veel Nintendo spellen mee kampten voelde in Turok aan alsof het gewoon in de game hoorde en het beperkte zicht verhoogde de spanning tijdens het spelen.

Ook de wapens waren fictief en voorzien van heel veel creativiteit.

Eigenlijk vind ik Golden Eye en Turok Dinosaur Hunter dan ook totaal niet te vergelijkbaar omdat de een een erg goed overgenomen Bond setting heeft en de andere een prehistorische wereld tot leven liet komen.
Ik ben er niet zo heel erg bekend mee hoe het zit met de broncodes. Wat kan je met zo een broncode van een oude game?
Lezen :)

Of proberen te compileren op zo'n prachtige SGI bak als je er eentje kan vinden!
Een woord, vet!! Wat lijkt mij dit gaaf om ooit eens te vinden, soort van goudzoeken/archeologie in de moderne wereld!
Inderdaad ja! Ik ben zeer benieuwd naar de broncode voor educatieve doeleinde. Ik vraag mij echt af hoe het geweest moet zijn om voor de N64 te programmeren.
als beginnend n64 homebrew ontwikkelaar, wil ik je zeggen dat het vrij ingewikkeld is.

De aanwezigheid van de RCP (Reallity CoProcessor) die samen met de CPU paralel gegevens verwerkt maakt het ingewikkeld om de boel werkend te krijgen. Hoever ik weet zijn alle N64 games van scratch gemaakt, tenzij als je als grote ontwikkelaar de engine van je vorigge n64 game pakt.

een andere belemmering is de 4KB aan textuur geheugen, wat onder bepaalde omstandigheden slechts 2KB is. als je de hardware goed genoeg begrijpt kan je de texturen IPV vanaf het textuur geheugen live uit de cardidge laden.

en zo kan ik nog wel een paar redenen opnoemen waarom de N64 moeilijk is om te programmeren.
Denk dat je sneller een fossiel van een Dino vind dan zoiets...
De fossielen gaan rustig miljoenen jaren mee dat vraag ik me van eentjes en nulletjes opgeslagen op een zeer gevoelig medium nog af..
Al zou het wel vet vinden als ik hier bij de kringloop ineens de code van half life 3 tegen zou komen als ze die jaren geleden gestopt hadden zeg maar. ..
Unieke vondst. Geweldig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*