Turok-remaster komt op 18 maart uit voor Nintendo Switch

Een remaster van de originele, ruim twintig jaar oude game Turok: Dinosaur Hunter komt op 18 maart beschikbaar voor spelers met een Nintendo Switch-console. Een vernieuwde versie van dit origineel kwam eerder al op de pc en Xbox One beschikbaar.

Op de website van Nintendo staat dat Turok over een kleine twee weken uitkomt voor 20 dollar. Het gaat om de remaster, waarbij de klassieke game is 'opgewaardeerd'. Bij de Switch-versie is het in ieder geval mogelijk om onafhankelijk van elkaar rond te kijken en wapens te richten. Het jagen op dinosaurussen is nog altijd de kern van het spel, waarbij wederom de nodige high-tech wapens aanwezig zijn.

De hd-remasters van het originele Turok en de opvolger Turok 2: Seeds of Evil kwamen in 2015 al beschikbaar voor de pc en vorig jaar was de Xbox One aan de beurt. Toen kon ontwikkelaar Nightdive Studios nog niet bevestigen dat de titels ook voor de Switch worden uitgebracht, maar het bedrijf gaf wel aan dat een 'cool' idee te vinden.

Nintendo heeft officieel nog niet aangegeven of ook de remaster van Turok 2: Seeds of Evil beschikbaar komt voor de Nintendo Switch, maar het Twitter-account Pixelbuster meldt dat Nightdive via Discord heeft bevestigd dat ook deze opvolger naar de Switch komt. De studio heeft dit nog niet officieel bevestigd en ook is onduidelijk of Turok 2 eveneens op 18 maart uitkomt.

Turok: Dinosaur Hunter verscheen in 1997 en Turok 2: Seeds of Evil in 1998. Beide games kwamen uit voor de Nintendo 64 en ook voor Windows. In het op comics gebaseerde schietspel kruipt de speler in de huid van de inheemse Amerikaanse tijdreiziger Turok, die delen van het Chronoscepter-relikwie moet vinden en onder andere dinosaurussen en aliens op zijn pad vindt.

Door Joris Jansen

Redacteur

06-03-2019 • 08:55

34 Linkedin

Reacties (35)

35
35
25
0
0
10
Wijzig sortering
Ik kan me nog herinneren dat Turok de eerste game was die ik speelde nadat ik een 3dfx kaart had geinstalleerd. Ik kon me op dat moment niet voorstellen dat games mooier zouden worden dan dat. Nu ik de remaster zie, vraag ik me af of mijn herinnering er zo naast zit. Jemig wat ziet dat er slecht uit.

@Storm-Fox gmta _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Magic op 6 maart 2019 09:00]

Deze mening deel ik voor de volle 100%. Zag het toen ook op een 3Dfx kaart en werd toen weggeblazen door de graphics, was echt een nieuwe wereld die voor mij openging. Net zoals Blood 2 the chosen, Hexen 2, Shogo Mobile Armor Division, Half Life etc. etc.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 6 maart 2019 10:06]

Shogo mobile armor division bedoel je :9
Geweldig spel (Monolith rules! Zoals de credits zelf zeggen :P)
Heb nu zelfs gelijk weer de muziek er van in mijn hoofd...
Maar een tijdje geleden heb ik het spel voor een habbekrats nog eens gekocht op gog. De graphics zijn nu uiteraard niet zo goed meer maar kan ik me nog wel overheen zetten. Het zijn de clunky controls waar ik helaas toch door afhaakte...

Edit: wat dat 3dfx effect betreft, ik en een vriendje hebben ook toen (ik meen in quake 2) naar een muur staan kijken ons verwonderend over het feit dat de texture niet in blokkerige pixels veranderde maar geblend werd :+

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 6 maart 2019 10:04]

Haha klopt die inderdaad!
Weet nog dat ik echt moest vechten met de instellingen om hem goed te draaien.
Was destijds een gave game, maar als ik nu kijk schrik ik wel van de graphics.
Onvoorstelbaar hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan.
Haha, zo herkenbaar. Ik weet nog heel goed dat ik voor het eerst Q2 speelde op een Diamond Viper V330 meen ik. Ik wist niet wat ik meemaakte. Geen pixels en allemaal gekleurde lichten. Daarna was ik echt hooked aan Q2. Lekker de hele dag inbellen op GamePoint servers met m'n ISDN lijntje.

Laatst nog eens youtube filmpjes zitten kijken van Q2 dat je je pas echt beseft hoe ver de techniek gevorderd is in die dik 20 jaar.
Shogo was en ben ik nogsteeds een groot fan van. Had daar graag een remake van gezien. Geweldige soundtrack, koel verhaal, toffe wereld etc.

Vond Turok in vergleijking met de PC shooters van toen die echt voor de PC waren ontwikkeld wel erg karig. De eerste Unreal kwam toen ook uit. Wat gewoon eigenlijk alles omver blaaste. Speelde dat op een P133 met een PowerVR 2 kaart. De framerate was nog vrij goed, maar had maar 16mb ram waardoor er veel data geswapped moest worden.
Wow, daar noem je dan ook wel een (in mijn geval) vergeten lijstje aan goude titels.

Blood 2 heb ik ook echt zoveel lol aan gehad. Het was helemaal geen heel erg gepromote game, maar ik bleef ernaar teruggrijpen. Ook 8 jaar na release nog gespeeld. Maar eerlijk gezegd, de game is nu nog steeds prima functioneel en de graphics zijn niet mooi, maar eigenlijk ook niet heel erg lelijk.

Hexen 2 was ook een pracht, maar was kwa level design wat moeilijk te volgen. Sommige dingen die je moet uitvoeren om door het level verder te komen waren af en toe wel heel erg "1st gen 3D game" cryptisch. De grahics waren voor toen de tijd wel echt extreem. Ik geloof dat ik pas met m'n 3DFX Banshee met 16MB deze game voluit kon spelen.

Half Life 1 was ook wel echt een ervaring. Nu ben ik nooit zo heel erg fan geweest van HL 1 en 2 zoals sommigen, maar het was wel echt een titel die erg veel dingen gewoon echt goed deed.

Shogo was zo'n titel waar ik aanvankelijk wegens het Anime-achtige overheen keek, maar een jaar na release toch erg veel plezier aan heb beleefd. De shooter mechanics waren gewoon goed en alles stond er in dienst van.

Deze verzameling geeft maar weer aan hoe halfbakken modernere releases zijn...

Je hebt daarnaast alleen Unreal (1) nog gemist naar mijn mening in de "wegblazende ervaringen" lijst uit die tijd. Die vond ik dat ik het nog eens speelde overigens een stuk minder na vele jaren.
Maar nog altijd beter dan Turok 1 & 2. Leuk dat er een remake van is, maar ik hoop dat ze toch wel iets meer oppoetsen dan hoe het er in de screenshots bij het artikel uit ziet.

[Reactie gewijzigd door djunicron op 6 maart 2019 13:53]

En niet te vergeten GTA! T*r*ng wat ging die auto ineens snel :p. Huidige kaart doorlussen met de Voodoo 2 met z'n dikke 8MB video ram en gaan. Jammer dat dit concept niet meer bestaat om je oude kaart meer boost te geven door er 1 aan toe te voegen. Althans, niet zo goed en universeel als 3dfx was...
Het moment dat het draaiende 3dfx logo ook daadwerkelijk z'n ding deed. Heerlijk gevoel was dat. Ik begon met Croc: Legend of the Gobbos
Ooh dat is ook een zalige klassieker, mogen ze ook wel eens remaken!
Het verschil was ook enorm. Je had de 2FPS aan pixelbrij op je 4MB S3 Virge DX/GX kaartje of een gladgepoetst beeld met mooie lichteffecten op 30FPS of meer!

Ik had flink gebollenpeld voor mijn eerste 3DFX kaart en was compleet "blown away" toen ik voor het eerst MonsterTruck Madness op de kaart kon spelen.

Mooie tijden, mijn eerste online multiplayer game was Midtown Madness 2. Nog nooit zo gelachen met cops and robbers.
Ook mijn eerste game op de 3dfx kaart monstertruck madness.

Op dat moment nooit durven dromen dat alles er zoveel beter ging uit zien. Echter verlangen naar de tijden van toen heeft ook deels te maken met je inlevings vermogen wat je nu minder zult hebben misschien vanwege de leeftijd. Ergens raak je dat kwijt en voel je alsof betere graphics de game je meer het wow effect geven.

Tenminste zo voelt het voor mij dan
Ik heb Turok en Turok 2 ook vaak en veel op de N64 gespeeld. Wat je natuurlijk niet moet vergeten dat de resolutie vroeger veel lager was, op de N64 misschien 320x240 en op de 3Dfx kaart misschien 640x480. De screenshot hierboven heeft al meer resolutie ;)
LOL heb exact hetzelfde ja, toen net met die eerste 3dfx kaarten pfff wat prachtig was het allemaal!!
Het spel op de N64 was vooral een "mist simulator" 180 gulden heb ik er ooit eens voor betaald op de N64. Maar ik laat deze wel lekker schieten denk ik. Het is me toch allemaal net te gedateerd.

Volgens mij was Turok 2 ook echt een veel beter spel.
Turok 2 vond ik zelf ook een veel beter spel, daarna heb ik een tijdje Turok Rage (deathmatch spel) wars gespeeld die ook best vermakelijk was.
Turok 2 was inderdaad een enorme stap voorwaarts vooral met de expansion pac zag het er beter uit, de ai was iets slimmer en vooral de wapens waren super vet. Maar daar stond tegen over dat het spel vaak niet in staat een fatsoenlijke framerate te houden en zakte (naar mijn gevoel) vaak genoeg onder de 10 fps voor een langere tijd
Jeetje, in mijn herinneringen zag Turok er veel beter uit.
Turok was het eerste spel dat ik op een 3dfx kaart zag draaien en dat luide voor mij
een nieuw gaming tijdperk in.
Nostalgischerwijs gezien vind ik het er nog steeds top uitzien.

Hoe briljant was het dat dit soort spellen destijds allemaal uitkwamen onder het 3DFX logo. Mijn eerste 3DFX titel was Unreal en later Unreal Tournament, allemaal uit dezelfde periode.

Turok was een leuk spel om te spelen op de PC en heb dit dan ook veel gedaan. De remake zal ik zeker een blik op werpen.
Een klassiek voorbeeld dat de vroege 3D games niet mooi oud worden. Low polygon count en wazige textures galore in dit geval. In sommige gevallen kun je beter de leuke herinneringen koesteren. Ik vraag mij af hoe goed de verkoop van dit soort remasters loopt.
Schijnbaar is er in elk geval genoeg potentie, anders zou men niet investeren om de remaster naar de Switch porteren, lijt me.

EDIT: Voor Turok remaster kom ik een video uit 2015 tegen met een comparison tussen de originele en de remaster. Ik ga er daarom vanuit dat dit slechts een port is van die remaster naar de Switch.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 maart 2019 09:22]

Sorry, sommige remakes zijn ok. Al vind ik dat iedereen en zijn moeder tegenwoordig een remake uitbrengt. Zo bijzonder was Turok ook weer niet. Dit ziet er gewoon uit als een cash grab. Ik kan niet wachten tot de remake/remaster hype voorbij is en we weer meer originele spellen krijgen.

Oh en ja, ik heb Turok nog ergens op zolder liggen en ik heb me best vermaakt er mee.
Je moet een Remaster niet verwarren met een Remake.

In het artikel wordt er duidelijk gepraat over een Remaster. Dat betekent dat de assets en animaties (grotendeels) hetzelfde blijven. Het wordt slechts opgeschoond en gepoetst.

Remakes echter nemen veel meer tijd in beslag. Een spel wordt als het ware van de grond af opnieuw gemaakt. Paar originele assets zullen het misschien nog wel overleven bij uitzondering maar verder is vaak alles van animaties, textures, prost-processing effects tot aan A.I. tuning up to date met het heden.

Zie FFVII Remake wat al jaren duurt om te maken terwijl X/X-2 Remasters binnen no time gereleased werden.
Duidelijk dat het om een remaster gaat en niet een remake... Helaas!
De screenshots zijn van de originele game (mag ik hopen :P ) ... zo zie je maar: 16-bit sprites worden een stuk mooier oud dan 3D-graphics.
Is dit alleen een digitale release? $20 zou wel goedkoop zijn voor een fysieke release.

Verschillen tussen origineel en remaster in video vorm:
https://www.youtube.com/watch?v=94FUG1T7Dbs

De waterval was in die tijd nog een benchmark, niet alle kaarten konden de transparantie goed laten zien.
De nVidia kaarten waren toen al beter dan menig andere kaarten. Zelf had ik een Diamond Stealth II S220 (Rendition Verite 2100).
Om eerlijk te zeggen vind ik dat er amper verschil zit, drawing distance is was groter, maar verder.. Er is zo te zien maar weinig moeite gedaan om het spel op te poetsen, alles komt meer gewoon door de nieuw gebruikte engine zelf (zoals betere antialiasing).
Wow, die graphics! :+ Ik weet nog dat ik dit spel van mijn Twilight of Crazy Byte ware-schijfjes trok en omver werd geblazen door het grafische geweld dat mijn 3DFX-kaartje liet zien. 8)7 Dan toch maar Monster Hunter...

[Reactie gewijzigd door r_brus op 6 maart 2019 11:10]

Gratis datingsite - http://tinders.ml/sakuraymea probeer deze site en vind een echt meisje!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee