Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

De programmeur die verantwoordelijk was voor het spel Snake voor Nokia-toestellen, Taneli Armanto, brengt samen met gamebedrijf Rumilus Design op 14 mei een nieuwe versie van het spel voor smartphones uit.

Nokia SnakeGames op basis van het principe van Snake verschenen al in de jaren zeventig, maar het was Nokia die het spel als mobiele game populair maakte. Bij Nokia was het de Finse technicus Taneli Armanto die het spel ontwikkelde en in 1997 kwam het spel terecht op de Nokia 6110. In de jaren erna verschenen nieuwe versies van Snake op tal van Nokia-toestellen, tot aan 2013 aan toe.

Armanto heeft nu met Rumilus Design de handen ineen geslagen om op 14 mei een moderne variant voor iOS, Android en Windows Phones te publiceren. Niet duidelijk is of het een betaalde game wordt, maar Rumilus Design spreekt van 'het kopen van boosters en items', wat duidt op de aanwezigheid van in-app-aankopen. Ook meldt het bedrijf een optie de slang weer 'op te rollen' zodat je weer verder kunt spelen na een crash.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

voor iOS, Android en Windows Phones
Kijk, goed om te zien dat alle drie de platformen nu in 1x ondersteund worden i.p.v. dat iOS en Android voorlopen op Windows Phone.

Leuk initiatief en geinig dat de originele programmeur deze game opnieuw uitbrengt. Game ziet er leuk uit, maar ik had er wel iets meer van verwacht.
Het is van een (ex?) Nokia werknemer. Natuurlijk komt het uit voor Windows Phone dan ;)

Opvallend is juist dat de app ook naar iOS en Android komt. Blijkbaar ziet zelfs een (ex?) Nokia werknemer niet genoeg brood in Windows Phone-only.
Het is van een (ex?) Nokia werknemer. Natuurlijk komt het uit voor Windows Phone dan ;)

Opvallend is juist dat de app ook naar iOS en Android komt. Blijkbaar ziet zelfs een (ex?) Nokia werknemer niet genoeg brood in Windows Phone-only.
Of: Opvallend is juist dat de app ook naar Windows en Android komt. Blijkbaar ziet zelfs een (ex?) Nokia werknemer niet genoeg brood in iPhone Phone-only.

Of: Opvallend is juist dat de app ook naar Windows en iOS komt. Blijkbaar ziet zelfs een (ex?) Nokia werknemer niet genoeg brood in Android Phone-only.

Kortom, als ontwikkelaar wil je gewoon maximaliseren en breng je het voor alles uit.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 7 mei 2015 05:00]

Stel dat je gelijk zou hebben, dan is het apart dat een hoop apps eerst alleen voor Android en iOS uitkomen, terwijl Windows Phone vaak moet wachten of wordt overgeslagen.
Snake is door bijna iedereen gespeeld.

Waarschijnlijk hebben zelfs de armste kinderen in Ethiopië hebben dit spel al gespeeld. Als buitenaardse wezens bestaan en ons zaten te observeren in de Nokia-periode hebben zij dit spel vast ook gespeeld of tenminste gezien.

Het verrast me niet als iemand met zo'n reik zich "weer" richt op iedereen. (Windows Phone-, Android- en iOS-gebruiker.)

Niet iedereen heeft de kans om zijn app zo op te laten vallen dat het interessant wordt om zijn app voor alle platformen tegelijk te maken.
En niet iedereen heeft een app "simpel" genoeg .om het voor alle platformen tegelijk te bouwen.

[Reactie gewijzigd door TryOG op 7 mei 2015 11:11]

Kosten-baten analyse. Als je 100 mandagen nodig hebt om een game te porten naar een platform, wil je zeker zijn dat je x-maal je investering eruit haalt.
wat hebben we aan "windows phone" ondersteuning als alle microsoft (besturings)systemen onderdeel zijn van één groot platform, dan hebben we ook automatisch ondersteuning voor windows 10, XBOX one etc.
Leuk initiatief en geinig dat de originele programmeur deze game opnieuw uitbrengt. Game ziet er leuk uit, maar ik had er wel iets meer van verwacht.
Snake is veel ouder dan de Nokia-versie waar hier over gesproken wordt. Hij mag de originele maker van de Nokia versie van Snake zijn, maar hij is niet de originele maker van het spelletje.

In de context van 'Nokia toestellen' had ik het mij nog kunnen voorstellen om hem als de originele programmeur te bestempelen, maar het is nu een dermate algemene situatie geworden dat hij imho niet meer bestempeld kan worden als de 'originele programmeur van Snake'.

Voor de huidige wereld van apps is dit gewoon een nieuwe Snake kloon die toevallig gemaakt is door iemand die al eens eerder een Snake kloon heeft gemaakt.

Ik vind dit nieuwsitem trouwens best wel misleidend opgesteld, en jouw reactie is waarschijnlijk deels een gevolg van de verwarring.
ze hebben nog een niet volledig doodgeknepen melkkoe gevonden die dringend moet worden aangepakt
Melkslang, niet melkkoe ;)
Erg jammer dat er maar drie platformen ondersteund worden en zowel Sailfish, BlackberryOS en Tizen genegeerd worden.

'alle drie de platformen'?
Marktaandeel mobiele telefoons van afgelopen januari in Amerika: Android 53,2%, iOs 41,3%, Windows 3,6%, BlackBerry 1,8%, Symbian 0,1%; nogal duidelijk waarom, sowieso raar dat Windows Phone dan bij 'alledrie de platformen' wordt gerekend. Zonder Windows Phone zit je al op bijna 95% van de markt, wat ik voor mij app al meer dan genoeg zou vinden. Daarentegen, je bent wel een van de weinige apps, dus de kans dat je vaker gedownload wordt zal wel groter zijn dan de vergaarbakken in de App Store en Play Store.
WP tikt in redelijk wat landen toch de 10% (bijna)aan, en dat is al snel groot genoeg om niet te negeren.
Worldwide Smartphone OS Market Share:

Period Android iOS Windows Phone BlackBerry OS Others
Q4 2014 76.6% 19.7% 2.8% 0.4% 0.5%
Q4 2013 78.2% 17.5% 3.0% 0.6% 0.8%
Q4 2012 70.4% 20.9% 2.6% 3.2% 2.9%
Q4 2011 52.8% 23.0% 1.5% 8.1% 14.6%

Uiteindelijk gaat het bij zo'n spelletje als dit toch echt over wereldwijde aantallen...

[Reactie gewijzigd door HellFury op 6 mei 2015 22:31]

Als je tegenwoordig Nokia zegt, dan zeg je Windows Phone.
Als ik een oud ontwikkelaar voor Nokia zou zijn geweest, dan zou ik ook zorgen dat m'n spul op alle Lumia's zou kunnen draaien, enkel uit principe.
En uit hetzelfde principe op Symbian en S40.
Jippie, nog een nieuwe app voor mijn Asha. :9
Tegenwoordig toch juist niet meer?
Sailfish OS werkt ook met Android. apk
bestanden.
BlackBerryOS ondersteund naar mijn weten na een bepaalde versie toch ook .apk apps ?
(en Ubuntu phone, en ffOS)
Ik dacht bij het zien van de titel meteen moderne versie ==> in app purchases. En dat is blijkbaar ook zo :'(

Ik snap eigenlijk niet waarom dit nieuws is. Oké het is blijkbaar gemaakt door dezelfde programmeur die de game voor nokia gemaakt heeft maar het concept bestond al eerder (hij heeft het niet bedacht), en er komen bijna dagelijks snake games uit voor ieder denkbaar platform.
Tja, welkom tot 2015, waar je op deze manier gewoon flink geld kan verdienen. Microtranacties waren ook taboo in games, DLC net zo erg, is nu allemaal gewoon standaard aan boord.

Waarom 1x betalen voor een app, als je een veelvoud ervan kan verdienen via inapps?
En waarom is dat erg? Ipv iedereen de volle mep te laten betalen kan nu iedereen voor zichzelf bepalen hoeveel er uitgegeven wordt. Dat er per saldo meer geld opgehaald wordt is niet alleen logisch, maar ook noodzakelijk. Of denken we dat applicaties/spellen maken in 2015 nog evenveel manuren kost als in 1995?

Uiteindelijk zijn we zelf nog de baas over of en hoeveel we betalen. Mocht DLC niet rendabel (meer) zijn dan zal het ook vanzelf ophouden en worden spellen dus weer kleiner in (totale) omvang.

Developers/publishers die het systeem misbruiken en waarbij de content niet in verhouding staat tot het gevraagde bedrag (zie simcity dlc's als wanstaltig voorbeeld) zullen daar snel genoeg voor afgestraft worden. En als dat niet zo is dan staat het bedrag klaarblijkelijk toch in verhouding, want mensen hebben het er voor over, ondanks het geklaag. Dit aspect (verhouding content en vraagprijs) is niet iets nieuws wat alleen voor DLC's van toepassing is, maar geldt gewoon voor het geheel.

Andersom werkt het natuurlijk ook. Zie city skylines als leuk voorbeeld. Eea is gewoon prima marktwerking.
Probleem is dat mensen al heel snel te veel geld gaan uitgeven. Veel van die microtransactie spellen heeft namelijk (voor redelijk wat mensen) een extreem hoog verslavings gehalte. En daar wordt momenteel echt heel hard misbruik van gemaakt.
Dat doen die mensen dan alsnog zelf. Ik speel veel mobiele games waarbij ook in-app aankopen gedaan kunnen worden. Heb denk ik in mijn jaren als android gebruiker nog maar 5 euro uitgegeven aan de spelletjes. is 1 euro per jaar ongeveer.

Maar speel wel elke dag deze spellen als "verslaafde". De mensen die er te veel geld aan uit geven hebben deze keuze gemaakt en moeten dan niet achteraf gaan zeuren dat het veel te duur is.

Wel moet er een goede beveiliging opkomen dat de kinderen die papa's of mama's telefoon/tablet gebruiken niet alles gaan kopen.
Je denkt teveel vanuit jezelf.

Ik heb ook geen problemen met de in-app aankopen, want ik koop het toch niet :)

Veel mensen denken er gewoon niet bij na, "het is maar een euro" is het elke keer. Bijna al die p2w meuk doelt hier ook op, dat het maar kleine uitgaven lijken, mensen toch lokken om meer uitgaven te maken.

Die spelletjes maken gewoon misbruik van het verslavings gehalte van een groot deel van de wereld bevolking.
Dat ziet er niet heel veelbelovend uit. Zelfs de MSX-versie, "Snake-It" uit de jaren 80, ziet er spannender uit (met 256x256 pixels en 16 kleuren). ;)

Ik had verwacht dat ie meer spannende elementen had toegevoegd, i.p.v. alleen een vierkantje met een steeds langer wordende slang.
Ik vind deze versie wel gaaf door tegen elkaar te spelen: http://www.curvefever.com/
Jammer dat er verder niks over de besturing wordt gezegd, met een touchscreen zit je namelijk steeds met je vinger op het scherm en zie je dus de kop van de slang niet en wordt besturing lastiger, zeker als je, zoals in het filmpje, ook een doolhof moet volgen.
Ziet er qua gameplay vrij retro uit eigenlijk, het enige nieuwe dat ik eraan kan ontdekken in het filmpje ten opzichte van het originele Snake zijn die power-ups zoals rond 0:48. Het is wel te hopen dat die power-ups ook te krijgen zijn zonder ze met geld uit de echte wereld te betalen anders is dit spel in de praktijk dus eigenlijk helemaal niets meer dan het originele Snake in een nieuw uiterlijk.

Ik heb zelf deze Snake op mijn Nokia, welke met name vernieuwend is doordat je elke kant op kunt bewegen:
https://www.windowsphone....37-42ff-bf6b-d802a4a361a1
Voor de liefhebber, de originele Snake is ook nog te spelen op Windows Phone, met een leuke skin alsof je een van de oude Nokia's gebruikt :) https://www.windowsphone....98-4507-9cca-428d11f3ea9f
Mwah ik vond het op mijn Nokia 6110 destijds al niet een heel verslavende game dus zelfs als het grafisch opgeleukt is sla ik dit over alhoewel ik het wel even installeer om voor een paar minuten de oude 6110 ervaring op te doen :-P
Het leuke aan snake was altijd dat het heel simpel maar ook heel moeilijk was om te spelen.
Het is een slang die steed langer word en zichzelf niet aan mag raken waardoor het moeilijker word.

Met boosters en items ga je de hele essentie van het spel wegnemen..., het is niet pay to win... maar wel pay to get further and pay to get the highscore. (om maar eens wat termen te verzinnen).

Slecht idee, heel slech idee... weer oud spel wat door in-game items wordt verknalt.
Cool... eindelijk een spelletje die we allemaal kennen! _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True