'Opvolger' klassieke Snake-game komt naar smartphones

Een spirituele opvolger van de Nokia-classic Snake heeft zijn weg gevonden naar Android, iOS en Windows Phone. Het gaat niet om een officiële opvolger van Nokia, maar de oorspronkelijke ontwikkelaar van Snake heeft aan de smartphone-versie meegewerkt.

Snake Rewind, zoals de game heet, was al aangekondigd en is sinds de nacht van woensdag op donderdag te downloaden voor Android, iOS en Windows Phone. De game is gratis, maar spelers kunnen wel credits aanschaffen, die overigens ook in-game kunnen worden verdiend. Hoewel Nokia niet betrokken is bij het spel, gaat het wel om een spirituele opvolger: Taneli Armanto, de oorspronkelijke ontwikkelaar van Snake in 1997, werkte mee aan het spel.

De game bevat tien levels, die onder meer met credits kunnen worden gekocht maar ook kunnen worden vrijgespeeld. Ook kunnen gebruikers power-ups oppakken of kopen met credits, zoals een lagere speelsnelheid of een impact shield, die gebruikers meer tijd geeft om uit te wijken als de slang zichzelf of de muur dreigt te raken. Daarnaast bevat het spel een Rewind-functie: gaat de gebruiker dood, dan kan hij credits inwisselen om de tijd terug te draaien en weer verder te spelen.

Spelers kunnen credits verdienen door fruit op te pakken, maar kunnen ook in één keer honderden of duizenden credits kopen in de in-game-winkel. Voor sommige power-ups, die vijfduizend credits kosten, is dat feitelijk een vereiste. Overigens kunnen gebruikers ook kleinere hoeveelheden credits verdienen door naar een video-advertentie te kijken.

snakesnakesnakesnake

Door Joost Schellevis

Redacteur

14-05-2015 • 10:48

66

Submitter: Raven

Reacties (66)

66
64
40
1
0
0
Wijzig sortering
omdat toevallig iemand 20 jaar geleden ook al aan een snake-clone schreef, wordt dit nog maar eens gehyped en uitgemolken. absoluut de aandacht niet waard en uiteraard voorzien van een verdienmodel van de ergste soort
Ik herinner me een snake-achtig DOS-spel Mamba.exe uit volgens mij eind jaren 80. Het was door iemand met een Nederlandse naam geschreven en ernstig verslavend. De output bestond enkel uit de dos ASCII karakters. Volgens mij is er niks van Nokia bij.

[Reactie gewijzigd door blorf op 24 juli 2024 14:52]

Anoniem: 471038 @blorf14 mei 2015 13:00
Er werd een Snake-kloon met MS-DOS meegeleverd sinds versie 5.0.
'NIBBLES.BAS', was een voorbeeld-programmaatje voor QBASIC.
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Nibbles_(video_game)
(Eerder werd DONKEY.BAS meegeleverd als voorbeeldje voor GW-BASIC).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 471038 op 24 juli 2024 14:52]

Snake is zelf een clone van Blockade uit 1976.

De Nokia 'klassieker' is alleen maar de 100ste variatie hierop.

[Reactie gewijzigd door Sando op 24 juli 2024 14:52]

Mamba was echt leuk.. Ook omdat de slang een muur werd die uiteindelijk in sterretjes veranderden..... uuren mee gespeeld
MAMBA! Van Bert Uffen :P dacht dat ik de enige was die het kende.
Was cooler dan snake.
Oh bestond er al een ascii versie? Ik had er eentje geschreven tijdens mijn opleiding C#, met portals en leveleditor in kladblok enzo.

Ik heb deze versie na een paar minuten weer verwijderd overigens, niet te besturen op een touchscreen.
Anoniem: 471038 @HKLM_14 mei 2015 11:28
Yup, en aan iets als 8088 MPH besteden ze totaal geen aandacht: http://trixter.oldskool.o...break-all-your-emulators/
Helemaal mee eens. Mijn mond viel zowat open van verbazing toen ik dit zag. Dat noem ik pas technologische grenzen verleggen. Ik vrees echter dat de huidige generatie geen idee meer heeft van de originele PC, CGA-kaarten, sprites, mode X, rasters enz... en dus niet eens meer weet waar het wonderbaarlijke en verbazingwekkende precies zit. Voor mij als oldschooler die zelf nog demo's gemaakt heeft op de C64 (bordersprites, wow!) blijft het een genoegen om dit soort "hacks" te aanschouwen. Lang leve de demoscene.
en dus niet eens meer weet waar het wonderbaarlijke en verbazingwekkende precies zit
Een boel kennis en directe hardware-toegang? Naar mijn idee gingen we bij "386 protected mode" ongemerkt de mist in. OSS was er eigenlijk net te laat bij.
sprites laten lopen buiten het 'middenveld' op de c64 is altijd cool!!!

heb zo heel mooie demo's gezien indertijd die het volledige scherm gebruikten ipv alleen het middenveld. Zelfs sprites die gewoon volledig doorliepen over het volledige scherm (bv rolling bars) en dus eigenlijk 2x de grens 'overstaken' én dan nog eens bewogen.... en natuurlijk scrollende tekst die over het volledige scherm liep (zowel Down/up als Right/Left)

damn wat waren dat mooie tijden
Anoniem: 234453 @bogy14 mei 2015 13:52
sprites laten lopen buiten het 'middenveld' op de c64 is altijd cool!!!
De eerste die de borders van de C64 "openbrak" en er sprites in programmeerde was een Nederlandse groep die zich "The 1001 Crew" noemde. Ze haalden met hun "ESCOS" demo indertijd de Engelstalige computerbladen omdat dit het eerste programma was dat iets liet zien dat normaal gesproken onmogelijk was op de C64. Later werd het effect door elke serieuze programmeur opgepikt en verfijnd en ook tal van videospelletjes gingen het effect gebruiken.
Ik kan me die naam wel nog herinneren...

Net zoals Legend, fairlight, Horizon en nog een paar die zo ineens in mij opkomen.

Sommige pre-game demo's hebben langer gedraaid dan het spel zelf bij mij vroeger...
In '96 heb ik mijn 64 met een 3500 geknipte floppies van de hand gedaan aan een vriend... Ik heb nog wel een 1581 diskdrive liggen (3.5")
Yup, en aan iets als 8088 MPH besteden ze totaal geen aandacht: http://trixter.oldskool.o...break-all-your-emulators/
Of 8088 Domination (ook van Jim Leonard): video en geluid op een 8088 met CGA kaart en Sound Blaster. Ook de stukjes op zijn blog (deel 1 en deel 2) over hoe hij dit bereikt heeft en de overwonnen obstakels zijn zeer interessant.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 14:52]

Ach er is veel tech nieuws waar Tweakers niet de moeite voor neemt een post van te maken. Terwijl het wel erg interessant is, zeker een heel stuk interessanter dan een snake-clone clone. Ben ik alsnog genoodzaakt meerdere tech sites te bezoeken.
Anoniem: 471038 @batjes14 mei 2015 13:34
Yup, al zou je denken dat ze er misschien eerder aandacht aan besteden omdat er ook een Nederlander/Tweakers.net-lid aan heeft meegewerkt.
Dan mag er sowieso wel aandacht aan besteedt worden, ze zijn normaal altijd erg trots met nieuwsberichten waarin Tweakers zelf aan meegewerkt hebben.
Vet!
Ik ga mn oude computer maar weer eens uit de doos halen!
Hardware welke dit af kan spelen :-D
Anoniem: 474132 @dasiro14 mei 2015 10:57
Volkomen mee eens, Snake bestaat al sinds de jaren 70. Toen Nokia het uitbracht was het al een klassieker die meer dan 20 jaar bestond. Ongelooflijk dat hier door Tweakers.net zoveel aandacht aan besteed wordt!

http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_(video_game)
Geen enkele andere versie is anders zo'n classic geworden als op de Nokia's.... En er wordt nergens gepretendeerd dat t van Nokia is. Nokia heeft er geen drol mee te maken maar heeft gewoon een overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar om het op hun telefoons te (kunnen/mogen) zetten. Vet dat de oorspronkelijke ontwikkelaar weer meegewerkt heeft aan het spel.

Wat een fucking bullshit praat van sommigen hier over overhyping enzo. Dit is gewoon vet fantastisch nieuws ja!
Anoniem: 477666 @dasiro14 mei 2015 20:12
inderdaad het zit eruit als een P2W model en wachten daarom speel ik de meeste freemium spellen
omdat toevallig iemand 20 jaar geleden ook al aan een snake-clone schreef, wordt dit nog maar eens gehyped en uitgemolken. absoluut de aandacht niet waard en uiteraard voorzien van een verdienmodel van de ergste soort
welkom bij het nieuwe tweakers ;)
Anoniem: 167912 @dasiro15 mei 2015 09:05
ik begrijp het ook niet: er staan al 200 snakeclones in de diverse stores. Wat is er zo speciaal aan deze?
Ik heb het even gespeeld (op WP) en kon geen IAP vinden. Als ze er in zitten wordt het niet door je strot geduwd. Ook zit er geen reclame in (tenzij je het zelf aanzet voor een uur).

Ik zie niet in wat hier tegen zou zijn?
zie de 1e screenshot
Ik zag het vanmiddag inderdaad ook. Je moet 2 keer klikken voor je dit te zien krijgt. Dus ze duwen het niet door je strot. Nogmaals niks op tegen lijkt me?
Weer een spel met micro-transactions -.-
Nou en? Je hoeft ze toch niet te kopen. Als het spel prima is te spelen zonder micro-aankopen is het toch geen probleem? De ontwikkelaars mogen van jou er niets aan verdienen? Als het werkt om zo geld te verdienen, waarom niet?
Anoniem: 542289 @Muta14 mei 2015 12:03
Het punt met microtransactions is iets heel slims van developers. Mensen kijken niet zo nauw op een euro of twee. Zeker als ze alleen maar heel weinig hoeven te doen om het te kopen. Bijvoorbeeld bij CoD. In Ghosts kun je ook eruitzien als makarov uit MW2. Het kost een paar euro maar je ziet er niks van. Toch doen mensen het.
Microtransactions zijn middelen voor een uitgever om geld te verdienen waar ze eigenlijk heel weinig voor doen. De game wordt als succes gezien omdat er zoveel winst op gemaakt wordt omdat veel mensen wel wat kopen en dat zien andere uitgevers ook. Uiteindelijk hebben we overal microtransactions terwijl de games onvolledig zijn.

Als iedereen geen microtransactions koopt zorgen we ervoor dat games weer kwalitatief goed worden en we besparen ook nog wat geld op de korte termijn ook.

Daarom zijn microtransactions slecht voor de hele game industrie.
Ben ik niet met je eens. Maar die discussie met elkaar voeren heeft weinig zin denk ik. Ieder zijn ding hè!

In hun uiterste basis is elke game gemaakt om geld te verdienen. Waarom zou je moeilijk (geen microtransactions) doen (en risico lopen) als het ook makkelijk kan. Het is gebruik maken van de hebberigheid van de mens, en dat is zie je overal, niet alleen in de game-industrie. Sommige mensen zullen zich hiervan beseffen, sommige niet. Uiteindelijk gaat het om geld en de verspilling ervan. Maar dat is een hele andere discussie.
Anoniem: 542289 @Muta14 mei 2015 12:16
Het gaat erom dat er steeds meer geld gevraagd wordt voor minder content. En dan komen er ook nog microtransactions om de hoek kijken. Het maakt mij niet uit of bedrijven gebruik maken van de hebberigheid van de mens. Bedrijven moeten gewoon een goed product maken voor een schappelijke prijs. Tegenwoordig is de marketing campaign belangrijker geworden dat de uiteindelijke game. Iedereen koopt de season pass wat gelijk staat aan het preorderen van dlc waardoor bedrijven niet meer de noodzaak hebben een game goed te maken. Zo is dit ook met microtransactions. Als het geld daaruit gehaald kan worden is er geen noodzaak meer om goede gameplay te maken aangezien er toch al een zekere zekerheid is dat de game zo geld opbrengt. Daarnaast maken ze er ook minder kosten door. De consument wordt hierdoor keihard genaaid en de bedrijven die dit doen lachen gewoon in hun vuistje.

Maar ach zoals je zegt ieder zijn ding :P
Het stort vanzelf in. Zelf heb ik het idee dat dat uitmelken van DLC en Microtransacties langzaam op zijn hoogtepunt begint te komen.

Om me heen zie ik steeds meer mensen die het hele uitmelk DLC/P2W/MT helemaal zat zijn.

Maar ben benieuwd of BF5 minder pre-orders gaat krijgen dan 4/HL, dat zal hopelijk het begin zijn.
Goed punt, dat (samen met een stukje online veiligheid) is precies de reden dat ik geen CC of andere betaal methode aan Google Play koppel. Voor mij persoonlijk is daarmee de drempel om überhaupt voor een game te betalen hoog genoeg geworden. Wanneer een spel te veel op verdienen is gericht, is de installatie net zo snel weer ongedaan gemaakt, als ik er tientallen uren mee bezig ben, is het misschien toch wel zo'n goed spel dat het mij dus geld waard is.

Wat volgens mij de oplossing (die er nooit zal komen) zou zijn voor dit verdienmodel is een maximum bedrag waarna alles in een spel gewoon vrij beschikbaar is zoals "vrouger".
Laten we wel wezen, we hebben het hier niet over de meest hoogstaande games (ik denk aan flappy bird, angry bird en nu dus snake).
De games zijn vaak zeer beperkt goed te spelen. Daarna wordt betaald en betalen en betalen en betalen. Dat vergalt het plezier omdat het feitelijk gewoon cheats zijn die je ook moet kopen omdat het anders onmogelijk is om verder te komen. Beter en netter is het in mijn optiek om eenmalig een fee te vragen en daarna een goed bespeelbare game te leveren. Helemaal bij zo'n retro game zit je niet te wachten op moeilijk gedoe. Gewoon simpel houden en mensen lekker ongecompliceerd laten Snaken!
Typisch een reactie van iemand die wilt zeiken zonder het spel te spelen waarover hij zeikt.
Je kan gewoon snake spelen, ook zonder aankopen. Het wordt niet in je strot geduwd en er zijn geen irritante reclames.
Mijn bericht is gebaseerd op ervaringen met games die werken met microtransacties. Het was een antwoord gericht aan Muta die zich afvroeg wat er mis is met een systeem als Microtransacties. Een algemeen punt dus dat voor de rest niet inhoudelijk over deze game gaat. Maar puur over het betaal systeem als Microtransacties in het algemeen. Het zou best kunnen dat er uitzonderingen zijn waarbij Microtransacties prima werkt. Overigens geef ik in mijn reactie ook nuance aan. Die zijn in jouw reactie ver te zoeken.
"Gewoon simpel houden en mensen lekker ongecompliceerd laten Snaken!" Deed mij denken alsof je het wel hierop gericht had. Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen
Klopt, als jij zegt dat het simpel gehouden is geloof ik dat. Ik ga hem dan zo eens downloaden. Bedankt voor je reactie.
Mijn (nu) oude Nokia N70 had al een opvolger voor het Snake spel. Het was best vermakelijk/pittig.
Even een filmpje opgezocht ervan.
Wat een leuke game, lekker snel en makkelijk. M'n Lumia is compleet nu <3
Kwam QBasic of PBasic niet met Nibbles wat vergelijkbaar is?
Want Snake op de smartphone, daar had nog niemand aan gedacht...
https://play.google.com/store/search?q=snake&c=apps
Ik vindt het niet zo.
De snake is veel te dik, op de Nokia was de slang rond en dun, waardoor je makkelijker kon manoeuvreren. Met deze dikte en vierkant zie ik dit absoluut niet zitten.
Duidelijk pay2win dus. Nothanks.
Bantumi vond ik veel leuker, was een echt denk-spelletje, na een tijdje had je het door, en kon je altijd winnen. Ik ben eerder zijn voor denk-spelletjes, dan impulsieve games.

Ben nooit maanden aan een stuk gekluisterd geweest aan games.
De meest gespeelde spelletjes zijn, met voorsprong: SuperWorms, en verder quake en GTA vice city tot het uitgespeeld was.

Andere spelletjes meer sporadisch zoals GP, Spacestation pheta, Death Rally DXball, tony hawk skating, Ceaser III,...
En ook klasiekers, zoals tetris (en tetripz), pacman,
Waarom staat in de titel Windows Phone er niet bij, terwijl dit wel in de eerste zin genoemd staat?
Waarom staat in de titel Windows Phone er niet bij, terwijl dit wel in de eerste zin genoemd staat?
Omdat de kop dan te lang zou worden, dus heb ik de twee grootste besturingssystemen uitgekozen.
'Opvolger' klassieke Snake-game komt naar Smartphones
'Opvolger' klassieke Snake-game komt naar Smartphones
Dat heb ik er zojuist van gemaakt :)
Helemaal goed ^^
Suggestie; je had misschien WP kunnen neerzetten. Of iedereen dat begrijpt, dat is een andere vraag.
Is dan iets als "naar drie platforms" niet geschikter en objectiever?

Krijgt Windows Phone een app bij launch, iets waar Tweakers vaker over klaagt, wordt het nog overgeslagen in de titel omdat het anders te lang wordt...

OT :
Ben erg benieuwd naar de game, kan weleens weer een grote hype worden zoals flappybird. (en zoals de eerste snake ook was)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.