Software-update: TeamViewer 15.57.5

TeamViewer logo (75 pix) Versie 15.57.3 van TeamViewer is verschenen. Met dit programma kunnen andere computers via een veilige vpn-verbinding op afstand worden beheerd. Die verbinding loopt via de servers van TeamViewer, dus er hoeven geen instellingen op de router aangepast te worden om het allemaal te laten werken. TeamViewer is gratis voor niet-commercieel gebruik en wordt ontwikkeld voor Windows, Linux, macOS, iOS en Android. Versie 15.57.5 is een zogenaamde bugfixrelease en moet de volgende problemen verhelpen:

Bugfixes
  • Fixed a bug where "No services" filtering option did not work properly on devices under admin settings.
  • Fixed a bug where personal password information was not shown on managed devices.
  • Fixed a bug where connect options were disabled for purely company managed devices.
  • Fixed a bug where add device via custom host ui/ux flow did not work properly.

TeamViewer

Versienummer 15.57.5
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Android, Linux, macOS, iOS, Windows Server 2012, Windows 8, Windows 10, Windows Server 2016, Windows Server 2019, Windows 11
Website TeamViewer
Download https://download.teamviewer.com/full
Licentietype Freeware/Betaald

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

07-09-2024 • 12:00

18

Bron: TeamViewer

Reacties (18)

18
18
4
0
0
2
Wijzig sortering
Waarom dit programma toch nog in de downloadsectie? Het is allang niet meer freeware, dat zegt het bedrijf nog wel maar zo'n beetje niemand kan het programma nog normaal gebruiken. Als ik zo telkens de posts onder TeamViewer lees krijgen erg veel mensen (inclusief ik) de melding van zogenaamd commercieel gebruik en of je wil betalen, niet echt de freeware categorie waardig, dit TeamViewer.
Het is inderdaad vrij irritant, maar och... 1 à 2 keer per jaar even het formuliertje invullen op https://www.teamviewer.com/reset en je kan weer verder. Teamviewer vind ik toch net wat handiger dan Quick Assist en dat laatste is niet beschikbaar op Mac en Linux, Teamviewer wel.
Ik schaar TeamViewer en RustDesk voor mezelf onder dezelfde paraplu term: "onnodig", omdat de functionaliteit die ze bieden sinds Windows 7 in Windows zit en macOS en Linux beide andere ingebouwde methodieken hebben, vandaar. Dat RustDesk relay servers in China heeft verbaast me niks, zal TeamViewer vast ook hebben. En of je data nu in Chinese of Amerikaanse handen valt, beiden is slecht. RustDesk kun je, als je zo wilt, zelf hosten. Dat kan geloof ik met TeamViewer niet he?
Die ingebouwde methodieken in Windows en Linux ken ik, maar wat heeft macOS?
Apple Remote Desktop. Vroeger zat/kwam dat standaard mee met OS X, nu is het een download uit de App Store.
Nog geen 2 minuten met de freeware versie krijg ik al melding dat ik het commercieel gebruik. Na de 4e keer een verbinding op te te zetten en opnieuw binnen 2 minuten onderbroken werd, heb ik het eraf gegooid.

Dat heeft niets te maken met 'och...even een formuliertje invullen', want veel meer dan goedpratertje is het niet voor zeer agressief gedrag naar (toekomstige) klanten. Het is de stage 'passief agressief' allang voorbij.

Nu is AnyDesk niet veel beter meer in dat opzicht. Ook niet qua kosten trouwens. Dus heb ik zelf een RustDesk server on-prem draaien. Iedereen die er gebruik van maakt vindt dat een verademing.

Zo'n beetje alles is beter dan de Remote Assist functionaliteit wat is ingebakken in Windows.

**EDIT:
Ook draai ik Apache Guacamole. Dat is een op Linux gebaseerde stepstone server/RDP gateway. Maar handelt ook SSH en VNC connecties af. Kan aan LDAP worden gehangen voor gecentraliseerde authenticatie, ook in een AD omgeving (on-prem en/of hybrid en/of cloud).

RDP en/of VNC en/of SSH sessies gebruiken in je browser is echt gemakkelijk werken. Echter, niet alle "copy-pasta" handelingen worden even goed ondersteund. vooral niet als je een RDP sessie in een al bestaande RDP sessie opent en je wil "copy-pasten" naar de geneste RDP sessie.

Geneste RDP sessies komen vaker voor dan je denkt en sommigen met WfH (heel) hoog in het vaandel vinden het vaak maar niks om een extra "copy-paste"-handeling uit te moeten voeren om de geneste RDP sessie te bereiken. Want AnyDesk en RustDesk hebben daar namelijk geen moeite mee. Naar ik aanneem Teamviewer ook, maar mijn verbinding is vaak al verbroken door Teamviewer voordat ik dat kan testen.

Dus als zij (TeamViewer/AnyDesk) me zo vijandig gaan behandelen, dan heb ik er (totaal) geen probleem mee om mijn "k.nt in de krib te gooien" als reactie daarop. Als ik dan toch met administratieve rompslomp en gezeur krijg te maken en voor dat "privilege" maandelijks moet schokken, dan kan ik het net zo goed zelf soortgelijke services opzetten op mijn eigen hardware (of VPS of cloud-provider).

</einde rant>

[Reactie gewijzigd door GeroldM op 8 september 2024 05:33]

Ja, of je betaalt gewoon voor het product. :? 8)7
Ik wil graag voor Teamviewer betalen. Maar de tarieven zijn uitsluitend gericht op de professionele, min of meer dagelijkse gebruiker. € 15,90 ex BTW per maand is me echt te gortig voor de gemiddeld 1,5 keer per maand dat ik een vriend of familielid help. Ik heb Teamviewer al meermalen laten weten dat ik geïnteresseerd ben in een consumenten licentie met minder extra's en b.v. een limiet op het aantal sessies per maand. Noot reactie gehad.
O, dat is wel heel extreem. Ik heb er dit jaar nog geen last van gehad. Vorig jaar wel 2 of 3 keer. Ik had de indruk dat ze het volledig at random doen. Onsympathiek is het zeker, maar mijn niet technische familie- en vriendenkring is erg aan Teamviewer gewend. Mijn NAS en een Linux mini servertje thuis kan ik met andere hulpmiddelen prima bereiken.

Ik ben niet echt een held met Linux, maar zou Rustdesk waarschijnlijk wel aan de praat krijgen op het servertje thuis. Wat me weerhoud is dat de organisatie erachter schimmig doet over hun identiteit en vestigingsplaats en ik zie berichten dat ook de selfhosted versie verbinding maakt met servers in China.
Dat er qua vestigingen wat mis is kan ik niet ontkennen of bevestigen, want daar heb ik me niet in verdiept. Alles hangt bij mij achter een router, welke met degelijke functionaliteit is uitgevoerd en traffic logt.

Tot op heden heb ik geen traffic naar China waargenomen. Niet via UDP, niet via TCP en niet via NTP. Dat zijn de meest gangbare protocollen waarover traffic naar China reist. DNS host ik ook zelf en de logging van die server laat ook geen traffic naar China zien.

Met bovenstaande wil ik dus niet zeggen dat RustDesk niet met China communiceert, maar dat ik het tot op heden niet heb waargenomen in mijn setup, waarin dus een self-hosted RustDesk server actief wordt gebruikt. Er draaien zelfs een 12-tal HikVision cameras in mijn netwerk. Wat een van de betere merken IP camera's is die je hier kan kopen in dit Zuid-Amerikaanse land.

Zonder zelf te moeten importeren, bedoel ik dan. En zelf importeren is ellende hier, want alleen FedEx en DHL leveren hier direct. De rest gaat allemaal rechtstreeks naar de Duane en die zijn zeer corrupt hier. Zodanig dat geen enkele internetwinkel hier rechtstreeks wil leveren. Vandaar dat ik dan maar liever koop wat al aanwezig is.

Ook met deze camera's ben ik geen communicatie met China tegengekomen. Voor mijn secundaire DNS server gebruik ik CloudFlare, want dit bedrijf is de enige van de grote DNS bedrijven die een server heeft draaien in het nationale internetknooppunt. Anderen draaien hun DNS services alleen in landen als Brazilie, Chile en Argentinie. CloudFlare is daardoor behoorlijk wat sneller en dat is de enige reden waarom ik het gebruik.
TeamViewer is altijd al erg duur geweest maar wel brreed bekend geworden door het gratis prive gebruik. Als kleine ICT-er dus afgewezen en jarenlang fastViewer gebruikt (nu veel meer op online vergaderen gericht) en de laatste jaren gebruiken we Acronis Connect (remotix); die laatste biedt alles (linux, win, mac; unattended agents en adhoc support) voor een fractie van de prijs van TeamViewer.
Soms gebruik ik nog TeamViewer vanwege een opdrachtgever maar vind het altijd een stap terug.
Ik zie andere suggesties als Rustdesk, AnyDesk maar ook Windows Quick Suppert dus er is zoveel meer dan TeamViewer...

[Reactie gewijzigd door RMM65 op 7 september 2024 22:26]

Een jaar geleden ben ik als gratis gebruiker geweerd. Inmiddels werkt het weer tot sessies van een uur toe. Help iemand dit blind is. Scheelt me 40km fietsen. Waar het precies door komt weet ik niet. Mogelijk omdat ik een keer alle cookies en meuk in het register heb weggegooid. Heb alternatieven gebruikt, maar die vielen tegen. Gebruik het circa 10x per jaar, een echte grootverbruiker ben ik dus niet.
Ben sinds hun nog al agresieve "JE BENT PROFESSIONEEL BEZIG, NU BETALEN" politiek. (kan ik het helpen dat mijn zus haar kat nogal veel op haar keyboard springt waardoor er weer zaken zijn zoals het beeld 90° gedraaid :) ) ben ik overgeschakeld op Rustdesk en dat bevalt me zeer goed,

Als ik ooit eens tijd heb gaat er denk ik wel een Rustdesk server beginnen draaien op mijn synology voor de hele familie IT support :)
Als je familie Windows draait dan heb je dit eigenlijk helemaal niet nodig. Windows heeft dat al sinds windows 10 standaard ingebouwd.
- windowstoets + r
- msra + enter
of type help in het startmenu en kies remote assistance.
of maak een snelkoppeling op het bureaublad...

[Reactie gewijzigd door sir_huxley op 7 september 2024 14:06]

Ja, ofschoon de initiële handshake via een server van Microsoft gaat.
(maar dat lijkt me logisch)

https://learn.microsoft.c...s/windows_protocols/ms-ra
This document describes the Remote Assistance Protocol. This protocol is used after a Remote
Assistance connection is established between two computers. The protocol used to establish the
Remote Assistance connection is specified in [MS-RAI]. After the Remote Assistance connection is
established, this protocol is used to support communications and control between the two computers
Ik lees zelfs dat het er al vanaf windows 7 standaard ingebakken zit.
(maar misschien dat het toen nog niet zo gebruiksvriendelijke was)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.