Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties
Bron: TransGaming Technologies, submitter: Acheron

Op TransGaming Technologies staat het bericht dat men versie 3.3 van WineX heeft uitgebracht. Dit is eigen implementatie van de Microsoft's Win32 Application Programming Interfaces (API) voor het Linux-platform, waarmee het mogelijk is om Windows-spellen op diverse Linux distributies te spelen. De grootste veranderingen zijn te danken aan de samenwerking met het ontwikkelteam van Steam. De release notes zien er als volgt uit:

Overview

TransGaming is pleased to announce the release of WineX 3.3, dubbed "Infinite Improbability Drive", giving our users access to Windows games in Linux, with greater ease. TransGamers can now download WineX in RPM, Debian and TGZ formats from the downloads section of TransGaming's website

The majority of the technical improvements in WineX 3.3 have been driven by the implementation of support of Steam. Support for its online games has resulted in improved socket and pipe support as well as a major enhancement to font support. In addition to Steam, this release contains copyprotection enhancements and support for Dark Age Of Camelot as well some success in making a number of other titles functional with workarounds, although not yet to a point where we can say that they are supported. You will find some of these titles listed in the Known Problems section below.

Enjoy!

New Features
  • Steam, including the latest versions of Half-Life, CounterStrike, Day of Defeat and other mods, is now supported.
  • Dark Age of Camelot is now supported.
  • Drastically improved font support.
  • Fog coordinates have been implemented to provide fog in games such as EverQuest.
  • Improved copyprotection for a number of non functioning SafeDisc titles in win2k mode.
  • XRandR back end is available for fullscreen games.
  • Initial DirectMusic implementation.
  • DirectInput improvements for a number of games which use custom data formats.
  • New joystick configuration options to make them usable with games such as GTA3.
  • A number of bug fixes, compatibility fixes and small speed improvements.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Vind licentie type niet erg correct.
Er is wel een gratis versie maar die heeft bv geen copiueer beveiliging support want dat mag je niet zo maar verspreiden. Wil je de versie hebben die dat wel kan dan kost dat je 5 dollar in de maand.
licentie type niet correct??

winex is een commercieel product van een commercieel bedrijf met commercieele werknemers die allemaal een commercieel salaris hebben.
het kost je idd 5 dollar per maand (dat is dus slects 3,85 euro, minder dan een pakje peuken)
een gemiddeld spel kost je al snel tussen de 30 en 50 euro.
daarbij krijg je voor dit abonnements geld ook nog een mooie manager in de vorm van point2play en support via de site.

dat er de mogelijkheid is om zelf een gratis versie te downloaden en compileren voor 0 dollar lijkt me alleen maar mooi meegenomen... dat is dan wel zonder copy protection maar wees blij dat als je die 3,85 euro je niet kan/wil veroorloven dat er een alternatief is om windows games op je linux bak te spelen...
dus wees eens wat vrolijker.
ach, het meerendeel van de code hebben ze gejat van het wine project en naast de copyprotection hebben ze in de afgelopen jaren bitter weinig toegevoegd

Ik zie ze daar bij transgaming mooie sier maken met al die games die via winex zouden draaien maar als je daar de opengl games tussenuit haalt dan blijft er zeer weinig over (opengl support is iets wat we te danken hebben aan het wine project, wat overigens nog steeds de betere keus is bij opengl spelletjes)

De support via de site stelt iig niets voor verder.

Misschien moeten ze een keer een vorobeeld nemen aan codeweavers, die maken ook een commerciele versie gebaseerd op wine maar die van hun werkt tenminste

De direct3d games die nu op winex werken zijn op 1 hand te tellen iig..
gejat is te sterk,
ze zijn gewoon doorgaan bouwen op de wine branch, je kan het zien als een alternatieve wine branch.

reken maar dat ze hard bezig zijn hoor,
ze zorgen er tenminste voor dat je zelf niet hoeft te pielen met allerlij instellingen en dat je configuraties niet elkaar bijten, iets wat met wine nog een degelijkse bron van ergernis is voor mij.

gewoon instaleren en spelen.
daar gaat het uit eindelijk om.

verder werken ze hard aan het directx gedeelte van wine, waarvan sommige delen uberhaubt nog niet tot nauwelijks zijn geimplementeerd.
op dit moment zijn ze bv hard bezig met pixel shaders implementeren.

en vergeet niet dat het wine project de code van transgaming ook mag over nemen in wine.

dit alles voor 5 dollar per maand...
gejat is te sterk,
ze zijn gewoon doorgaan bouwen op de wine branch, je kan het zien als een alternatieve wine branch.
Ze hebben de code geforkt en onder een andere restrictievere licensie doorgegaan, dit mocht op dat moment van de wine licensie maar heeft er wel voor gezorgt dat de licensie van de originele wine meteen aangepast is om dit soort zaken te voorkomen
reken maar dat ze hard bezig zijn hoor,
ze zorgen er tenminste voor dat je zelf niet hoeft te pielen met allerlij instellingen en dat je configuraties niet elkaar bijten, iets wat met wine nog een degelijkse bron van ergernis is voor mij.
Mja, dat probleem heb ik juist met winex, omdat veel zaken niet werken moet je gaan lopen pielen met je config, terwijl wine vaak out-of-the-box werkt
gewoon instaleren en spelen.
daar gaat het uit eindelijk om.
Mee eens, maar dat is absoluut niet van toepassing op winex
verder werken ze hard aan het directx gedeelte van wine, waarvan sommige delen uberhaubt nog niet tot nauwelijks zijn geimplementeerd.
op dit moment zijn ze bv hard bezig met pixel shaders implementeren.
Probleem is dat dat hun primaire buisiness is en dat ze na al die jaren werkt nog steeds bitter weinig resultaat hebben geboekt waardoor ze uiteindelijk ook met opengl games zijn gaan "adverteren", terwijl ze daar bitter weinig mee te maken hebben
en vergeet niet dat het wine project de code van transgaming ook mag over nemen in wine.
Voor zover ik weet is dat afhankelijk van de liefdadigheid van winex en kan het wine project echt niet zomaar de code gebruiken..
dit alles voor 5 dollar per maand...
Voor 5 dollar per maand krijg je dus eigenlijk alleen proprietare copyprotection zut en nauwelijks functioneren d3d support, dan ga ik liever voor de gewone wine
Vind licentie type niet erg correct.
Ga jij het verspreiden dan?
En daar heb je 'm. Je mag die code niet verspreiden. Transgaming mag dat ook niet. Ook zij hebben het gelicentieerd van iemand anders.

Wees blij dat de copyprotection ondersteuning er uberhaubt in zit. Als de source erbij zat zou het wel heel makkelijk zijn om die copyprotection te kraken...
ben wel weer is benieuwd naar een evaluatie Win vs Linux ivm Gaming. Kan je met wine(x) nu bv bijna alle spellen spelen? En meer mensen ervaring met performance, kan je bv ook 3dmarken met linux? vergelijking?

Als iemand me kan updaten dan graag!
Native zijn spellen die goed geport zijn vaak sneller dan onder windows (dit alles er vanuit gaande dat je een nvidia kaart hebt, ati's support is helaas nog erg slecht qua performance)

Met wine kun je veel opengl spellen spelen, veel daarvan draaien ongeveer zo snel als op windows (met een afwijkingsmarge van max 10%)

winex is voor het spelen van direct3d spellen maar mijn ervaring is dat de performance erg wisselt, zo had ik in gta3 maar 50% van de performance (kan verbeterd zijn) terwijl max payne 2 uitzonderlijk goed draaide.

Spellen die dus over het algemeen het slechtst draaien zijn direct3d spellen (wat dus ook precies de bedoeling van microsoft was toen ze stopte mee te doen aan de ontwikkeling van fahrenheit en ipv het betere opengl direct3d gingen ontwikkelen)

Gelukkig komen veel goed spellen uit voor linux of als dat niet het geval is maken ze gebruik van een engine die opengl kan gebruiken
Hoeveel performanceverlies (ik blijf dromen: winst?) is er door dit te gebruiken?

Als het meer dan bijv. 5% is, dan lijkt het me logischer een dual boot te maken met de afzonderlijke OS'en.
Ik snap de anti-winex wereldd niet helemaal, als het je niet bevalt dan koop je het niet of maak je gebruik van wine (opensource) of compileer je zelf winex gebruik makend van de source die ze zelf aanbieden, je mist dan alleen wat coprighted dll files en wat meer.

Ik zelf merk wel een redelijk flink performance decrease, maar de spellen die ik speel zijn niet de allerlaatse en draaien dus nog steeds goed. (Geforce3, xp2000+, Suse9.0)

ID games kan je native onder linux spelen, je hebt alleen een installer nodig.

mbt tot de prijs betaal je minimaal 3 termijnen van $5, in die tijd kan je support krijgen en alle packets downloaden.

Ik wacht meestal een aantal releasen en dan betaal ik weer 15$, ben 3 maanden lid en bombardeer de fora met vragen hoe ik welk spel het best kan laten werken.
Lastig wordt het als je moet gaan klooien (zonder know how) doordat je een torrent/kazaa versie hebt gedownloaded en dus geen support hebt, wat wel aan te raden is nmi.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True