Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: GIMP 2.10.14

The GIMP logo (79 pix) Er is een nieuwe versie van het opensource-fotobewerkingsprogramma GIMP uitgekomen. De naam GIMP is een afkorting voor 'GNU Image Manipulation Program'. De software is beschikbaar voor diverse besturingssystemen, waaronder Windows, FreeBSD, Linux, macOS en Solaris. Nieuw in versie 2.10 is onder meer de GEGL-image processing engine, kan het canvas worden geroteerd en treffen we diverse nieuwe en verbeterde tools aan. De complete release notes voor versie 2.10.14 kunnen op deze pagina worden gevonden, dit zijn in het kort de belangrijkste verbeteringen:

Here are release highlights:
  • Basic out-of-canvas pixels viewing and editing
  • Optional editing of layers with disabled visibility
  • Foreground Select tool: new Grayscale Preview Mode
  • Newly added Normal Map filter
  • 27 old filters ported to use GEGL buffers
  • HEIF, TIFF, and PDF support improvements
  • Better loading of corrupted XCF files
  • Grayscale workflows order of magnitude faster
  • macOS Catalina compatibility
  • 45 bugfixes, 22 translation updates

Versienummer 2.10.14
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, BSD, macOS, Solaris, Windows 8, Windows 10
Website The GIMP
Download https://www.gimp.org/downloads/
Bestandsgrootte 207,00MB
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

31-10-2019 • 20:27

27 Linkedin Google+

Bron: The GIMP

Update-historie

Meer historie

Reacties (27)

Wijzig sortering
Ideale 'vervanger' voor photoshop voor de prosumer! Echt een prachtig stukje gratis software.
Dat ligt er maar net aan wat je zou doen met Photoshop. Gimp heeft bijvoorbeeld geen CMYK-ondersteuning wat het praktisch waardeloos maakt voor drukwerk.
separate, is plug-in voor gimp die drukwerk mogelijkheden beschikbaar maakt
Dit inderdaad, recent nog gedaan en werkt prima. Één simpele Google handeling en je hebt het.
Ik ben ook onder de indruk van de mogelijkheden, maar mis 1 cruciaal iets.
Waarschijnlijk ligt het aan mij (oud photoshop gebruiker), maar ik mis het knopje met de muispijl.
Als je boven een context menu zit veranders de muis automatisch in een pijl. Moet je daarvoor in Photoshop steeds schakelen? Of waar heb je anders een pijl voor nodig? (Er is een knop met 4 pijltjes om je selectie te verslepen als je dat bedoel?)
Zelfs ideaal voor een stichting (zoals de onze) die geen financiële middelen heeft om Photoshop (als voorbeeld) aan te schaffen.

Zie ook deze poster (let op, groot: 3MB) die door ons zelf is gemaakt met behulp van GIMP, begin dit jaar. Voor een show die recent heeft plaats gevonden. De locatie heeft deze ook laten afdrukken op A2 en A3 formaat, de kwaliteit... niets op aan te merken.

Let wel... wij gebruiken ook Debian Linux als OS, als stichting maken we verder veel gebruik van software uit de OS-community. Wij zijn er blij mee.
Mooi alleen jammer dat de user interface zo beroerd is, ik ben geen pro photoshop gebruiker maar soms pak ik het wel eens (oude versie thuis) en dan ben ik 5 soms 10 minuten klaar met wat ik wilde doen.
Gimp wat ook veel kan (en misschien nog wel meer kan), daar ben ik eerder een uur bezig voordat ik er ben. In beide apps moet ik zoeken, maar in Gimp veel meer, meestal eindig ik op youtube instructies...
Of moet ik een speciale plugins zoeken met weer een eigen menu, of bedenken hoe de term zou heten of welk paneel waarvoor is. Ik denk dat door de jaren heen, de interface is vastgeroest in de eigen standaard, ten gunste van de oude gebruikers.

Als ik kijk naar andere pakketten zoals Blender zie je dat daar veel meer user interface ontwikkeling is.
Daar worden dingen veranderd ten gunste van nieuwe gebruikers, beginners, en de eenvoud.
Ervaren oudere gebruikers dienen zich 'maar' aan te passen, maar meestal vinden zij ook na verloop van tijd nieuwe interfaces beter wegens meer mogelijkheden en beter overzicht etc.

Enfin ik zal Gimp weer updaten en hoop dat het ooit eens wat intuitiever gaat worden, of ik het toch eens tot de oudere garde gebruikers ga behoren en dan het licht zal zien
Kwestie van gewenning denk ik. Ik heb tien jaar lang zowat in Photoshop en andere Adobe-pakketten "gewoond" en kon ook niet wennen aan Gimp (of aan Quark XPress). Inmiddels ben ik daar alweer jaren uit en gebruik ik thuis voornamelijk Gimp. Dat gaat uitstekend, alleen vind ik de refresh van de ikoontjes in 2.10 geen vooruitgang maar ook dat went inmiddels.
Je bedoelt dat ze de kleuren eruit gehaald hebben? Nee, dat snap ik ook niet. Heeft LibreOffice ook met de nieuwe icoonsets, ik denk dat het voor kleurenblinden is? :?
Maar ik gebruik ook nog de legacy iconen (preferences>interface>Icon theme)
Ik onderschrijf dit.
Ik kan maar niet wennen aan de interface... :( Ligt ongetwijfeld aan mijzelf, maar dat maakt Gimp er niet minder bruikbaar door.
Ik gebruik zelf Affinity photo, die heeft een interface die heel erg op die van Photoshop lijkt. Deze is alleen niet gratis, maar het is geen abonnement zoals bij Adobe. Het ondersteund alleen (voor zover ik weet) geen 10bit.
Ben het hier helemaal mee eens. Dit komt ook omdat gratis software ontwikkeld wordt door ontwikkelaars met de beste bedoelingen en liefde voor het product. Alleen ze nog geen designers zijn die weten hoe een "noob" denkt. Dit zie je ook als je kijkt naar Libre Office. Een geweldig krachtig pakket, alleen om het zelfde klaar te spelen wat in Microsoft Office kan ben ik 3x langer bezig.
Ontwikkelaars zijn vaak "slechte" designers. Veelal omdat ze met een andere insteek naar "hun" interface kijken.

Een interface designer daarentegen kijkt vanuit de basis gebruiker (als het goed is). Ook dat gaat overigens lang niet altijd goed, getuige de regelmatig bizarre interfaces die ik tegenkom.

Hoe "complexer" het pakket (oftewel hoe meer opties / functies), hoe lastiger het is om een interface bruikbaar en overzichtelijk te houden voor een basis gebruiker.

Tel daarbij op dat heel veel (interface) designers een Adobe lock-in hebben en je snapt ook dat er maar een beperkt aantal aan projecten zoals deze mee zullen (kunnen / willen) werken.

Maar het is vooral gewenning. Ook ik grijp nog wel eens terug op Adobe Photoshop Elements voor iets dat ik "effe heel snel" moet doen omdat ik daar langer mee werk dan Gimp. Echter Gimp kan meer en meer.
Dat is toch echt gewenning denk ik. Ikzelf ben wel gewend aan gimp, en heb de meeste klusjes daar zo voor elkaar, maar als ik met photoshop moet werken ben ik eerst youtube tutorials aan het kijken wegens niks kunnen vinden.

Exact gespiegeld dus.
Bij ons op school wordt het gebruik van GIMP afgewisseld met Inkcape, zolang onze leerlingen nog in de ontwerpfase zitten.

Groot nadeel van Inkscape is namelijk dat je niet even een gedeelte van een afbeelding kunt selecteren en dan kopiëren of uitsnijden (dan moet je eerst een omslachtige functie genaamd 'Maskerpad instellen' gebruiken). Ook het even weggummen van een overbodig lijntje gaat niet in Inkscape. Dan is het wel makkelijk om even snel over te kunnen schakelen op een bitmapprogramma zoals GIMP.

Reden dat wij geen Adobe software via slim.nl gebruiken is dat onze school dan eerst 4000 euro per jaar mag betalen om dat te mogen doen en dan moeten we daar bovenop nog de stukslicenties voor op school betalen. Nu is 4000 euro een koopje als je het voor de hele school zou doen, maar niemand kan hard maken wat voor meerwaarde Adobe Premiere, Photoshop en Illustrator hebben boven Openshot, GIMP en Inkscape. Natuurlijk zijn de alternatieven van Adobe wel makkelijker qua workflow, maar dat maakt die applicaties nog niet onvervangbaar. Bovendien zijn wij een VO-school en geen grafische opleiding. Het is bij ons bepaald niet zo dat grafische software bij ons dagelijks en op een professionele wijze gebruikt wordt.

Daar komt nog eens bij dat we onze leerlingen steeds vaker zien schakelen naar gratis online software, zoals Piskel.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 1 november 2019 06:28]

Adobe-software in het onderwijs heeft ook maar 1 enigszins steekhoudend argument: het is wat je in de beroepspraktijk tegenkomt en dan helpt het om ervaring te hebben. Dat argument is echter flinterdun. Toen ik op het VO zat, was MS Word 6 net nieuw. Toen ik daadwerkelijk serieus ging werken, lag MS Word 6 al lang op de schroothoop van de geschiedenis.. dus wat is die ervaring dan nog waard? Het helpt om te leren werken met categorieen van tools, de specifieke tool zelf is minder interessant.
Adobe, maar ook andere ontwikkelaars, zien hun software maar al te graag gebruikt worden binnen het onderwijs. Op die manier krijg je een gewenning en een soort "lock-in" voor die software.

Wat mij betreft is afwisseling (en het uitbannen van betaalde zut op scholen) alleen maar toe te juichen.
Mooi om te lezen dat dit dus toch zo opgepakt kan worden door het onderwijs. Hulde!

Wellicht dat pakketten als krita en Scribus nog een mooie aanvulling kunnen zijn.
Wij gebruiken Krita voor onze tekentablets omdat de met deze tablets meegeleverde software niet goed werkt. Krita werkt er perfect mee.
Ook goed om te weten. Heb ook nog een tekentablet liggen die ik niet zo vaak gebruik. Een keer testen met Krita dan maar.
Hé, wat goed! Ik heb het altijd raar gevonden, als in het onderwijs wordt onderwezen mbv. non-open-source-pakketten - Alsof die onderwijsinstellingen worden gesponsored door de betreffende bedrijven, en hun onafhankelijkheid verliezen + vendor lock-in voor de leerlingen.

Het argument dat je met die specifieke paketten zou moeten leren werken, omdat je die ook in de praktijk zult tegenkomen, vind ik zwak: Als je 't leert met een willekeurig gratis pakket, kun je ongetwijfeld moeiteloos overstappen op het pakket dat je op een dag op je werk voorgeschoteld krijgt. Misschien juist beter om het vak te leren met een minder geavanceerd pakket: Dan snap je veel beter wat er onder de motorkap gebeurt (ik heb er bv. vaak profijt van, dat ik in de jaren '80 op een Commodore 64 heb leren programmeren in machinetaal, en bv. nog steeds goed overweg kan met binair en hexadecimaal).

In mijn geval betrof dit vooral Matlab (een propriëtaire programmeertaal). Nadat ik ben afgestudeerd, heb ik dat nooit meer aangeraakt, en godzijdank kan Python zo'n beetje alles wat Matlab kan, en vaak beter en dan ook nog als open-source.
Voor een mac is het vaak een drama of zelfs onmogelijk om open source software als gimp of ink scape te installeren. Iemand dit al draaien op 64bit catalina?
Homebrew schijnt dat heel aardig op te lossen allemaal. Een ander alternatief kan Macports zijn.
Kun je met GIMP ook geblurde gezichten weer herkenbaar maken? Als het ware "unblurren"? wie heeft dat ooit gebruikt?
Ligt aan de manier van blur die gebruikt is
Is het een radial blur, kan je met wat geluk en het juiste centrepoint de boel terug'draaien'

Maar als het gezicht verschillende unsharpen/distortings is ondergaan, en als 'nieuwe' image is opgeslagen, is die informatie er gewoonweg niet.
Of je moet even naar CSI: bellen, en hun apparatuur lenen, die kunnen een gezicht herkenning starten op de schroeven van een nummerbord
Of je moet even naar CSI: bellen, en hun apparatuur lenen, die kunnen een gezicht herkenning starten op de schroeven van een nummerbord
En dan nog het liefste vergroten van 40x40 pixels naar full HD op een 60" scherm en in (bijna) uitmuntende kwaliteit.

Iets zegt met dat de werkelijkheid ietsje genuanceerder ligt ;)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True