×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: SteamOS bta 2.118

Door , 39 reacties, bron: Steam Community

05-07-2017 • 12:34

39 Linkedin Google+

Bron: Steam Community

SteamOS is ontworpen door Valve als een besturingssysteem gericht op het spelen van games, natuurlijk in combinatie met de Steam store. Het kan ook games streamen van een ander Linux-, macOS- of Windows-systeem in het netwerk. Valve heeft een update van SteamOS in de brewmaster bèta-tak uitgebracht met 2.118 als het versienummer. De bijbehorende aankondiging ziet er als volgt uit:

SteamOS update 2.118 pushed to brewmaster beta

Updated linux kernel to 4.11.4 and fix crash with DualShock 4 controller. Updated mesa to 17.1.2 and the usual security updates

==== SteamOS build 118 2017-06-14 ====
  • linux - update to 4.11.4 kernel, fix crash with DS4 controller
  • firmware-free - update to 4.11.4 kernel
  • firmware-nonfree - update to 4.11.4 kernel
  • jbig2dec - CVE-2017-7885 CVE-2017-7975 CVE-2017-7976
  • libgcrypt20 - CVE-2017-9526
  • mesa - update to 17.1.2
  • nss - CVE-2017-5461 CVE-2017-5462 CVE-2017-7502
  • openldap - CVE-2017-9287
  • perl - CVE-2017-6512
  • sudo - CVE-2017-1000367
Versienummer 2.118
Releasestatus Beta
Besturingssystemen Linux
Website Steam Community
Download http://store.steampowered.com/steamos/
Licentietype Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Reacties (39)

Wijzig sortering
Werkt erg goed als alternatief op xbox en playstation:
  • Hogere resolutie en frames
  • Goedkoper gebruiksmodel
  • Geen abonnement nodig voor online gaming
  • Gebruiksgemak is vergelijkbaar
  • Groot deel van steam library speelbaar, waaronder een groot aantal AAA games.
Nadelen
  • mogelijk iets duurder in aanschaf (afhankelijk of je hoger dan 1080p wilt)
  • Niet ieder steam spel is beschikbaar voor SteamOS
  • Ondanks de zeer mooie en kleine PC kastjes, blijven ze groter dan een Playstation of xbox.
  • De Steam community is erg groot, maar de kans blijft aanwezig dat je vrienden gamen op een playstation of xbox waardoor je niet online samen kunt spelen.1
De minimale eisen voor een zelfbuild

Nog iets dat mist?

P.s. Op distrowatch populairder dan oracle zijn besturingsysteem, maar 1 positie onder openBSD zijn ranking op positie 78 (nog niet erg populair dus).

[Reactie gewijzigd door 2green op 5 juli 2017 16:10]

ik dacht dat windows altijd nog hoogere frames behaalde , is dat inmiddels omgeruild ? waarom alternatief of playstation en xbox ? puur voor de manier van gebruik bedoel je dan
Dat is nog steeds zo. Op enkel punten haalt SteamOS hogere frames, maar Windows haalt gemiddeld nog steeds het hoogste aantal frames. SteamOS verbeterd iedere x maand dankzij amd en nvidia. Maar beiden hebben dusdanig hoge frames dat het voor een woonkamer tv niet meer uitmaakt.

SteamOS is enkel bedoeld als gameconsole vervanger. Het is minder nuttig steamOS als desktop pc/gamepc in te zetten. Dan kun je net zo goed Linux / Ubuntu installeren of uiteraard windows.

SteamOS heeft wel een desktop dat je kunt activeren, maar deze is eigenlijk meer bedoeld voor geavanceerde gebruikers en ontwikkelaars. Hierom heeft hij formeel ook een experimentele status dat waarschijnlijk nooit officieel zal worden. Dus eventuele bugs hierop en andere issues worden alleen verholpen als het storend is voor gamedevelopers.

[Reactie gewijzigd door 2green op 5 juli 2017 14:43]

goed om te weten bedankt voor de uitleg ik ga er vanavond even mee spelen , alleen de zin beide hebben dusdanig hoge frames is natuurlijk totaal afhankelijk van je hardware vandaar dat ik die niet begreep
Graag gedaan.

Met die "dusdanig hoge frames" bedoelde ik dat met gelijke hardware het verschil in frames nauwelijks verschilt en dat je dit verschil niet merkt op een tv. Tenzij je hardware te langzaam is om uberhaupt een specifieke game te spelen. Ik pas het ook even aan in mijn vorige tekst, bedankt voor de feedback.

Mocht je geen hardware meer hebben liggen, dan kun je terecht in het complete systeem forum daar heb ik voor mijn steamconsole ook erg goed tips gekregen.

Mocht je nog geen games hebben, wij kopen vooral games tijdens de zomer en winter sales van steam en van humblebundle.com bundels voor 1 to 4 euro (zitten ook soms AAA games tussen).
't is wellicht zeer off-topic maar ik kan het niet laten negeren omdat het me stoort: Linux is de kernel welke gebruikt wordt voor besturingssystemen waar onder andere SteamOS en Ubuntu onder vallen. Lees: het zijn beiden Linux distributies.

Mits er een specifieke reden is dat je Ubuntu specifiek aanhaalt zou de term Linux voldoende zijn. Sterker nog, naar mijn mening is het zelfs een pleonamse al moet ik toegeven dat dit mogelijk voortkomt uit mijn werkomgeving :+

[Reactie gewijzigd door eXSs op 6 juli 2017 01:31]

Als ex kernel ontwikkelaar waardeer ik het dat mensen het verschil herkennen, maar wel teleurstellend dat je voorstelt linux en ubuntu een pleonasme / tautologie te noemen (pun intended). Vermoed dat je het anders bedoelde?
De reden dat ik ze beiden noem is omdat ze beiden relevant zijn in de gegeven context met verschillende lading.

Bondig samengevat is het belangrijk te beseffen dat:
  • Steam geeft middels een linux logo aan dat een spel geschikt is voor linux
  • Iedere (game)ontwikkelaar die zijn geld waard is weet dat dit veel te generiek is... Ieder os met linux kernel ondersteunen? Wuuuuut?!?
  • Valve vraagt ontwikkelaars te ontwikkelen op ubuntu.
  • Valve adviseert games te ontwikkele. Middels de steamruntime. Ondanks de naam geen steamspecifieke shit, maa voornamelijk gedateerde ubuntu libraries om tegen aan te intwikkelen alw compaabiliy layer(die architect moeten ze ontslaan)
  • steam zelf draai op zijn beurt ook weer oo een zwaar verouderde set Ubuntu libraries voor backward.compatibility... blijkbaar totaal vergeten die architect te ontslaan
    e
  • Steamos is gebasseerd op debian, niet op ubuntu... Wuut?
  • Ubuntu en debian zijn niet 100% compatible
  • Veel ontwikkelaars ondersteunen meerdere distros, maar voorzover ik weet altijd ubuntu
Lang verhaal kort: ubuntu word gezien als het ontwikkel plaform voor linux game ontwikkelaars. Gezien het aantal ubuntu dependencies mag duidelijk zijn dat ubuntu relevant is te noemen ondanks dat we praten over een mate van linux support.

[Reactie gewijzigd door 2green op 6 juli 2017 02:34]

Bij gebrek aan juiste woorden leek dit me de beste manier om het te verwoorden, er is altijd wel wat te leren dus ;)

Met bovenstaande beschrijving is de beredenering om Ubuntu apart op te noemen overigens een stuk duidelijker en logischer geworden; dit maakt de post waar ik initieel op gereageerd heb een stuk duidelijker voor anderen.*

Ubuntu komt overigens voor uit Debian voor zover het bij mij bekend is... al vind ik het alsnog apart dat SteamOS Debian based is en men verzoekt op Ubuntu te ontwikkelen, heerlijk die versplintering :p

* Incomplete informatie zorgt voor incorrecte kennis bij personen. Om maar een voorbeeld te noemen: er zijn blijkbaar mensen die denken dat Linux van Google is want: Android. Ik ga me maar weer richten op werk i.p.v. die mierenkolonie voor m'n neus. :+
Je redenering zou in de meeste situaties juist zijn geweest, was het niet dat valve wat keuzes heeft moeten maken.
Initieel wilden ze trouwens steamos op ubuntu baseren, meen dat ivm licentie rechten op het ubuntu merknaam hem dit niet is geworden (kosten en gedeeltelijke zeggenschap).

Wat betreft ubuntu als primaire ontwikkelplatform is ook geen gekke keus. Veel game ontwikkelaars kunnen ondanks hun werk nog niet eens een OS installeren en weten verdacht weinig van architectuur en soms zelfs programeren. Debian loopt erg achter in hardware support waardoor het installeren op systemen met nieuwe componenten vaak niet lukt, wetende dat gamers/ontwikkelaars vaak nieuwe componenenten gebruiken. En het toevoegen van drivers is niet zo triviaal als bij windows dankzij het monoliet architectuur van linux, zeker niet tijdens je installatie.
Dit in combinatie met de lange termijn support van ubuntu geeft ontwikkelaars en gamers een platform dat minstens 4 jaar geen wijzigingen geeft in library interfaces en makkelijk te installeren is.

Dacht ik deel wat meer info ter lering en vermaak, waaruit je ook gelijk ziet dat de goed betaalde ontwikkelaars bij valve ook lazy coding gebruikten, waar ze nu inmiddels wel achter zijn dat dit zorgt voor veel hogere onderhoudskosten om alles backward en forward compatible te houden. Geloof dat het nu nog steeds voor mainstream gebruikers een issue is steam te installeren, hebben we het nog niet eens over game issues

Hoop dat je met mierenkolonie niet mijn gemier bedoelde, mijn intenties waren goed :'(

* Helaas waar, maar kan vast geen kwaad voor draagvlak/acceptatie van linux toepassingen.

P.s. Niets mis met informatie deficienties, ben dagelijks dankbaar voor mijn ontwetendheid op vele vlakken, terwijl ik bijvoorkeur iets lees dat ik niet weet... een heus conundrum ;)

[Reactie gewijzigd door 2green op 6 juli 2017 12:34]

Ah, niet jouw gemier, mijn gemier :p
Thanks voor de info; dit is de reden dat ik nog steeds blijf rondlurken op tweakers.net ;)
top :)

Zit om dezelfde reden op tweakers tweakers, laagdrempeling wat interessanten dingen op de frontpage en het forum voor wat diepgang en altijd tweakers die over de meeste gekke dingen echt alles uitgezocht hebben.
ik dacht dat windows altijd nog hoogere frames behaalde , is dat inmiddels omgeruild ? waarom alternatief of playstation en xbox ? puur voor de manier van gebruik bedoel je dan
mijn test met counterstrike - zijn verschillen zeer beperkt.
https://rootgamer.com/roo...er-strikesource-benchmark

maar, ga je tweaker :Y dan zijn de verschillen anders:
https://rootgamer.com/new...ress-2-comparison-win-lin

in praktijk is het wel zo; met windows draai je (meer) overbodige processen die meer bronnen gebruiken, icm linux/steamos, kun je dit minimaliseren waardoor er meer 'hardware power' over blijft voor jouw games :+
Ben een groot fan van Linux, maar het is wel belangrijk om volledig advies te geven, dus aanvullend op jouw opmerking:
  • SteamOS heeft veel minder overbodige processen (hierdoor zouden spellen in theorie sneller kunnen draaien, in de praktijk is het verschil maar klein)
  • Drivers op SteamOS zijn nog steeds in ontwikkeling en komen steeds dichter bij de snelheid van windows, maar zijn hier op de punten die significant zijn net wel of net niet. Op geen enkel significant punt zijn ze significant sneller.
  • Ga je tweaken dan kun je zowel SteamOS als Windows sneller maken. Bij evenveel effort blijft windows sneller.
  • De verwachting is dat steamOS sneller wordt dan windows.
wanneer je windows games via wine(x)/playonlinux speelt via Linux,
waarvan de host de open-source drivers draait (bijv. die van amd) icm Gallium, dan ga je gekke dingen zien.

Gallium driver maakt het mogelijk om direct-x input direct naar de GPU te zetten, ipv dx te vertalen naar opengl zoals wine doet. hierdoor krijg je 'bare metal' instructies, en "zieke" fps: games kunnen dan veel sneller draaien; https://rootgamer.com/new...ectx-linux-gallium-driver

maar .... wil je vervolgens een native/binary game spelen, dan is de prestatie beduidend minder. stap je dan weer over naar de closed source (amd/nvidia) drivers tegenover de open-source, is de FPS weer beter.

en juist dat (^^) is HET probleem voor de linux gamer
Die redenering is helaas niet juist om de eenvoudig reden dat niet alles gerenderd wordt in beschreven situatie, algemeen bekend bij zowel wine als gallium developers.

p.s.: ik zeg niet dat het onmogelijk is

[Reactie gewijzigd door 2green op 7 juli 2017 22:44]

Werkt erg goed als alternatief op xbox en playstation:
  • Geen abonnement nodig voor online gaming
  • Gebruiksgemak is vergelijkbaar
  • Groot deel van steam library speelbaar, waaronder een groot aantal AAA games.
geen abo = ook geen gratis games elke maand natuurlijk.
kan steam os zichzelf updaten wanneer ik niet thuis ben?
kan steam os spellen downloaden die ik op de mobiel gekocht heb?
en dan hebben we het niet over driver issues..
groot deel klinkt leuk maar hoeveel van die spellen gaan mensen die spelen?
overgroot deel speelt spelen die nieuw zijn.
en je mist veel van de console exclusives(ps4 dat wel :))

ik las dat een nieuws site data kreeg van microsoft over xboxone.
wat uit die data bleek dat maar 1% of 2% van de xbox bezitters maar backward compatible gebruikte en dat was even om te kijken of het leuk was.
er zit nog steed een groot kloof tussen console en pc en dat zal ook zo blijven.(ik game op pc en ps4..nu meestal op de pc omdat tera niet beschikbaar is voor de console)
Dat zijn goede vragen, ik zal proberen zo objectief mogelijk te antwoorden (altijd lastig als je zelf voor een product hebt gekozen).
[...]

geen abo = ook geen gratis games elke maand natuurlijk.
Dat klopt, maar dan moet je je ook afvragen wat je bij steam met datzelfde geld kunt doen: Games kopen die je zelf kiest of bijvoorbeeld een abonnement nemen op Humblebundle Monthly dan krijg je maandelijks 1 of meer AAA games en enkel populaire indie titels die altijd jouw eigendom blijven, ook als je het abonnement opzegt.

Ook heeft steam al erg veel (AAA ) games die gratis of free to play zijn. Tevens worden veel games vaak gratis aangeboden om een community op te bouwen.
kan steam os zichzelf updaten wanneer ik niet thuis ben?
Ja, alle updates gaan automatisch
kan steam os spellen downloaden die ik op de mobiel gekocht heb?
Ja, dat heb ik al meerder keren gedaan tijdens de huidige summer sales :)
en dan hebben we het niet over driver issues..
Voorzover ik weet zijn die er niet. Ik heb nog nooit driver issues gehad, zelfs niet in de beta tijd meer dan een jaar terug.
groot deel klinkt leuk maar hoeveel van die spellen gaan mensen die spelen?
Ik kan niet voor andere praten, maar ik speel zowel nieuw als oud.
Qua oude games speel ik momenteel met vrienden bijvoorbeeld Countrike Global offensive, Serious Sam 3, Broforce,
Civilization VI, Xcom 2 (fun samen op de bank), The witcher 3, borderlands en nog een aantal indie party games... vooral overcookes... fun :)
overgroot deel speelt spelen die nieuw zijn.
Dan speel je toch spellen die nieuw zijn en goedkoper op de pc?
en je mist veel van de console exclusives(ps4 dat wel :))
Klopt, die bestaan dan ook speciaal zodat je dure console games blijft spelen. Als dat je ding is vooral blijven doen ;)
ik las dat een nieuws site data kreeg van microsoft over xboxone.
wat uit die data bleek dat maar 1% of 2% van de xbox bezitters maar backward compatible gebruikte en dat was even om te kijken of het leuk was.
Laten we maar niet te veel geloofwaardigheid aan onderzoek van een commerciele partij hangen... die zijn nooit betrouwbaar geweest
er zit nog steed een groot kloof tussen console en pc en dat zal ook zo blijven.
Onzin, zowel xbox als playstation gaat steeds dichter naar de pc qua ontwikkelingen. Microsoft heeft dat zelfs letterlijk in een van hun keynotes aangegeven. Tevens hebben ze al diverse functies nagebouwd van steamos:
stream, flippers op de controllers, legacy support, etc. Ook hebben ze de kernel gelijk getrokken en gaan apps met gelijke frameworks werken... als dat niet gelijk is.
(ik game op pc en ps4..nu meestal op de pc omdat tera niet beschikbaar is voor de console)
okay

[Reactie gewijzigd door 2green op 5 juli 2017 16:05]

vooral overcookes... fun :)
Ik neem aan dat je Overcooked bedoelt? Sinds wanneer draait dat op SteamOS/Linux? Als dat namelijk het geval is koop ik het meteen. Ik heb het tot nu toe alleen gespeeld bij vrienden die wel Windows op hun pc draaien, veel lol mee gehad maar... no tux no bux.
"Hey guys! We're well aware of the high demand for Mac and Linux support, but at the moment our focus is on the Nintendo Switch version of the game. As I'm sure you guys are aware, Overcooked is developed by the two lovely guys from Ghost Town Games so they've got a lot on their plates at the moment! Once the Switch version is out we're hoping to get a roadmap sorted for PC and console updates, so we should have more news then.
Thank you all so much for your patience and your continuing support!"

bron
Die reactie ken ik inderdaad. Elly van Team17 is een prima community manager, maar je bewust zijn van het animo voor een port naar Linux en/of Mac is nog geen bevestiging dat die er ook komt. Ik blijf hoopvol afwachten.
Klopt, vandaar dat ik de tekst nog even opgezocht had en erbij plakte.

Koop ook nooit linux titels voordat ze beschikbaar zijn, deze heb ik gekocht voor mijn kids wetende dat hij op windows draait. Zie te veel aankondigingen van games die jaren later er nog niet zijn (bijvoorbeeld streetfighter 5 is eentje waarvan zelfs valve aankondigde deze te gaan porten)
Streetfigher 5 is inderdaad een goed voorbeeld. Aan de andere kant, de port van Rocket League is ook door Valve gedaan en liet ook even op zich wachten, maar is uiteindelijk wel voltooid... met andere woorden er is altijd hoop.
Laten we die positieve instelling vasthouden :)

RL is inderdaad een mooi voorbeeld en een erg goed spel, zeker voor een nieuwe gameconsole zoals SteamOS.
Stom, nee die draait (nog niet) op linux, die stream ik vanaf mijn laptop.

p.s. Overcooked staat in het forum wel als aangekondigd voor linux/steamos. Geniaal spel... zoveel lol meer lol mee dan verwacht.
Wacht ik heb het over dat mijn console uitstaat en aan gaat om te updaten.
Dus niet dat de steam kast al aan stond en dat die dat doet.
Steam update automatisch op de achtergrond als er geen game draait of automatisch bij het afsluiten.

SteamOS gaat niet in standby staan zoals een jouw console, dat kost meer stroom.
Nou het is een arm process dus veel stroom zal het niet zijn. ( ps4 heeft 2 processoren)
http://ps4daily.com/2013/...ith-256-mb-dedicated-ram/

[Reactie gewijzigd door raro007 op 5 juli 2017 17:52]

Volgens sony zelf 10 watt:
  • "Supply Power to USB Ports": 6.3W
  • "Stay Connected to the Internet"/"Enable Turning On of PS4 from Network": 2.4W
  • "Keep Application Suspended": 1.2W
10x2,60 = 26 Euro/jaar om niets te doen!!!
(Iets meer bij essent, iets minder bij de goedkopere nutsbedrijven).
Dat zijn goede vragen, ik zal proberen zo objectief mogelijk te antwoorden (altijd lastig als je zelf voor een product hebt gekozen).
10x2,60 = 26 Euro/jaar om niets te doen!!!
daar laat je zien dat je alles behalve objectief bent.
niets geldt als jij je ps4 een heel jaar niet gaat gebruiken ja.
daarbij voor 26 euro en dat rompslomp op de pc niet meemaken? doe maar :Y)
Tuurlijk... jij vindt hem zuinig, dan moet iedereen dat vinden.... logisch 8)7
  • Maakt net uit dat sony zegt dat hij 10 watt gebruikt.
  • Maakt ook niets uit dat hij twee maal zoveel vermogen gebruikt als de servers waarop 6 virtuele besturingsystemen draaien in het "Het grote zuinige server topic" hier op tweakers.
  • Ook maakt het niet uit dat 10 watt voor diverse tweakers in het forum reden is om hun systeem te vervangen.
Nee hoor, ieder koe weet dat 10 watt een mooi rond getal is en als het apparaat aan staat dat hij meer verbruikt dan 10 watt... waardoor die 10 watt niet relevant is }:O

Eet smakelijk

[Reactie gewijzigd door 2green op 5 juli 2017 21:22]

dus als ik extra service wil mag dat niet?
wat jij nou zegt jij verklaart iedereen gek die een systeem samenstelt die 500w gebruikt terwijl ze met 150w kunnen doen...maar dat is niet relevant zeker dat is weer iets anders volgens jou?

zo kan ik ook alles krom gaan praten wat mij niet bevalt...
Je introduceert nu nieuwe persoonlijk eisen die je niet eerder in deze discussie hebt genoemd. Tuurlijk houd ik daar dan geen rekening mee.

Tevens is standby en belast verbruik niet hetzelfde, waarmee je anologie nergens op slaat.

Wist je trouwens dat apparaten tegenwoordig max 0,5 watt standby mogen gebruiken? Blijkbaar een dingetje.wat meer mensen belangrijk vinden ;)
eisen was dat ik kon downloaden terwijl het systeem uitstaat en dat vind ik relaxed.
nooit mee gemaakt dat windows, steam client, game update als ook nieuw aankoop en team speak moet updaten? dat is erg irritant en op de ps4 is dat verleden tijd.
maar raar maar waar jij vind het helemaal niet erg nee jij kijkt met plezier naar die laadscherm natuurlijk...
eisen was dat ik kon downloaden terwijl het systeem uitstaat en dat vind ik relaxed.
Lijkt me ook relax, maar heb je niet eerder genoemd en is inderdaad op dit moment geen feature van steamOS.
nooit mee gemaakt dat windows, steam client, game update als ook nieuw aankoop en team speak moet updaten? dat is erg irritant en op de ps4 is dat verleden tijd.
Het zou een beetje vreemd zijn als SteamOS windows moet updaten, aangezien SteamOS een Linux OS is }:O
Alle updates worden automatisch uitgevoerd op de achtergrond zonder dat ze je verhinderen een game te starten. Start je een game dan wordt de update gepauseerd.
Eventuele updates die niet op deze manier uitgevoerd kunnen worden, worden automatisch uitgevoerd als je afsluit (aangezien ze linux gebruiken, zou dit in theorie nooit hoeven omdat je zelfs de kernel die draait hot kunt updaten), maar heb in het verleden wel eens zulke updates zien voorbij komen.

Nieuwe games moeten op beide platformen eerst ingelezen worden, je suggestie dat dat op de ps niet hoeft is belachelijk.
maar raar maar waar jij vind het helemaal niet erg nee jij kijkt met plezier naar die laadscherm natuurlijk...
Je verward SteamOS met windows... het zou raar zijn als mensen het eens zouden zijn met je onjuiste aannames gebasseerd op een totaal anders OS ;)

[Reactie gewijzigd door 2green op 5 juli 2017 23:25]

Hoe functioneert dit voor Streaming ?
( als in minimale vereisten voor een beetje deftig gebruik in de huiskamer )
Ik heb nog een kleine (i5) Dell SFF desktop liggen, zou dat goed werken, of kan er beter een win10 + steam op gezet worden ?

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 5 juli 2017 15:18]

Een i5 is veel sneller dan je nodig hebt, zowel qua processor kracht als GPU. Dit zou prima moeten werken.

Vindt het bijna zonde om een i5 hiervoor in te zetten, maar aan de andere kant kun je dan ook lokaal wat lichtere games spelen zodat je andere pc vrij blijft voor andere toepassingen.

Steam verkoopt trouwens ook een steamlink, voor 16 euro waarmee je games kunt streamen naar een TV. Zuiniger in gebruik en net iets kleiner dan een 3.5" harddisk (bij ons achter de slaapkamer tv geplakt).
Hij is nu eenmaal "over" een optiplex 3020/40 meen ik
Ligt in de kast, en thats it

Kastje is zo'n 20x20cm, wel groter dan eenNUC, maar nog steeds handzaam
Dat is inderdaad wel een mooi kastje en de i5 kan ook nog lichtere games aan, waardoor je lokaal ook nog wat kunt gamen.

p.s. Je kunt WOL instellen op je remote computer en dan vanaf je i5 automatisch opstarten en afsluiten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*