Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: LibreOffice 5.2.6

Door , 45 reacties, submitter: ironx, bron: The Document Foundation

LibreOffice logo (75 pix) De Document Foundation heeft de zesde update voor versie 5.2 van LibreOffice uitgebracht. Dit opensource-officepakket is ontstaan als afsplitsing van OpenOffice en wordt geleverd met tekstverwerker Writer, spreadsheetprogramma Calc, presentatieprogramma Impress, tekenprogramma Draw, databaseprogramma Base en Formula, een applicatie om wetenschappelijke notaties mee te maken. Versie 5.2 moet onder meer docx-bestanden beter kunnen importeren, voegt ondersteuning voor tweetrapsauthenticatie bij het benaderen van Google Drive toe en er is een 'opslaan als' knop aan de taakbalk toegevoegd. Uitgebreide informatie over de veranderingen in versie 5.2.0 kan op deze pagina worden gevonden. Versie 5.2.6 kende twee release-candidates, waarin in totaal 64 problemen zijn verholpen.

Bugs fixed in version 5.2.6 RC 1:
  • coverity#1399031 golden, Out-of-bounds read
  • i#110851 bffvalidator: animated text srpm has 1 byte payload, not 2
  • i#124243 sd: add unit test for ODF import of glue points on SVG shape
  • rhbz#1417480 stray bare XWarpPointer call in gtk3 code
  • tdf#31488 background fill changes its color when saving a PPTX file to ODP
  • tdf#41542 only add spacing for the border being set
  • tdf#46808 set layout manager the way it used to
  • tdf#66237 set layout manager the way it used to
  • tdf#75471 document is not focused when opening a second window
  • tdf#80731 bug in our own wizards revealed by new bracket test
  • tdf#86470 let's not forget to move onto the next column.
  • tdf#91596 sw: make Format All Comments persistent
  • tdf#94457 our EmfPlusSetPageTransform is malformed
  • tdf#95306 be sure to specify the entire range.
  • tdf#96354 correct broken autocorrect INitial CApitals
  • tdf#97597 ensure that each parsing thread has its own buffer.
  • tdf#98106 revert Preserving hidden and empty rows after xlsx export
  • tdf#98493 UI : "SCENARIO SELECTION IN NAVIGATOR (sheet group)"
  • tdf#98593 buttons in writer show different text at different zooms
  • tdf#98993 cui: Paragraph dialog: decimals in Line Spacing spinbox
  • tdf#99074 sw: remove duplicate property "IsBrowseMode" again
  • tdf#100151 dispose of window if DX device creation failed
  • tdf#100813 don't crash traversing table in page 43
  • tdf#101187 colossal page width wraps around if doubled
  • tdf#101664 dropcaps not set in styles on load
  • tdf#101972 skip invalidating labels on alt if autoaccel is disabled
  • tdf#102688 share single standard VirtualDevice instance.
  • tdf#103567 xmloff: ODF import: fix loss of events on SVG multi-image
  • tdf#103890 fix the logic on setting 3D flag on reference.
  • tdf#103927 share single standard VirtualDevice instance.
  • tdf#104153 crash on drag and drop pivot table field
  • tdf#104162 DOCX import: fix crash on <w:hideMark/> in a comment table
  • tdf#104181 don't crash traversing table in page 43
  • tdf#104270 count hanging margin only if there is hanging portion.
  • tdf#104412 fixes DirectoryNameoutofPath no longer works
  • tdf#104884 print preview replaces the frame controller
  • tdf#104950 add English (Malaysia)
  • tdf#104967 prevent crash when pasting notes originating from a closed document
  • tdf#105071 MM no emails sent when using doc as mail body
  • tdf#105212 BASIC sets Delimiter prop to integer value
  • tdf#105294 only add spacing for the border being set
  • tdf#105351 pass matching index key to conditional format dialog
  • tdf#105386 crash with macro organizer
  • tdf#105410 do not crash on a deleted format
  • tdf#105416 blank windows under HiDPI RTL
  • tdf#105417 sw hyphenation: avoid infinite loop on zero-length last line
  • tdf#105461 PDF export: handle text fill color
  • tdf#105469 share single standard VirtualDevice instance.
  • tdf#105502 sd increase font size: handle table selection
  • tdf#105620 fix placement of image embedded in graphic
  • tdf#105629 let's move the advanced-filter specific stuff ...
  • tdf#105707 PPTX import: warn on invalid/empty SmartArt fallback relid
  • tdf#105712 inconsistency with num of a11y children in special char
  • tdf#105968 handle engineering notation rounded into next magnitude
  • tdf#106011 the "swing angle" is negative when counter-clockwise
  • tdf#106026 export paragraph top and bottom margin to DrawingML
Bugs fixed in version 5.2.6 RC 2:
  • tdf#77111 odt import: treat PAGEDESC_PAGENUMOFFSET==0 as auto
  • tdf#96685 gtk findfocus return only if focused
  • tdf#100903 gtk findfocus return only if focused
  • tdf#105256 gtk findfocus return only if focused
  • tdf#105667 forget target area's caption pointer in Merge Undo
  • tdf#105858 check SC_DPOUT_MAXLEVELS to prevent crash
  • tdf#106082 fix missing statusbar translations (l10ntool is picky about syntax)
  • tdf#106089 generate range string with current address convention

Versienummer 5.2.6
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, Windows XP, macOS, Windows Vista, Windows 8, Windows 10
Website The Document Foundation
Download http://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/?type=win-x86&version=5.2.6&lang=nl
Bestandsgrootte 213,00MB
Licentietype GPL

Reacties (45)

Wijzig sortering
Huh ? Gaat LibreOffice nou van 5.3.0.3 naar 5.2.6 ?
In de tracker hier wel, maar werkelijk niet.
Ze houden 2 versies in stand waarbij de 5.3.X als "Fresh" wordt aangeduid en de 5.2.X als "Still". Deze wordt hoofdzakelijk aanbevolen voor de zakelijke gebruikers.

Zie de downloadpagina voor de verduidelijking
Nee. 5.2 is de stabiele tak, waarvan TDF aangeeft dat je die beter voor productiedoeleinden kunt gebruiken. 5.3 is de development-tak waarvan ze zelf al aangeven dat je die beter niet kunt inzetten in een productieomgeving.
Vanwege het handige gebruikerslint in 5.3 is die hier al in de Linuxgebruikersomgeving geadopteerd.
:)
Omdat niet iedereen direct overstap naar de nieuwe versie zijn er hier ook nog bugfixes in doorgevoerd, mochten deze in 5.3 bestaan, dan zullen ze binnenkort ook daar in worden opgelost.

Net als dat Microsoft ook nog Windows 7 ondersteund, dit houdt ook een keer op.

Edit: ze maken gebruik van een Fresh (5.3) en Still (5.2), nadat 5.4 uit komt zal waarschijnlijk de ondersteuning voor 5.2 stoppen net zoals ze hebben gedaan nadat 5.3 uit kwam.

[Reactie gewijzigd door Royboy510 op 10 maart 2017 16:10]

Op http://www.libreoffice.org/download/download/ Zie je dat er 2 versies zijn.
Lijkt me dat 5.3.0 nog een soort van beta is.
LibreOffice Fresh is the stable version with the most recent features.
Users interested in taking advantage of our most innovative features should download and use our fresh version.

LibreOffice Still is the stable version that has undergone more testing (over a longer time).
It is usually recommended for more conservative use.
https://www.libreoffice.org/download/release-notes/
Ik hoop dat ooit iedereen is overgestapt op het OpenDocument formaat (.odt) en het gebruik van LibreOffice de norm is geworden. Dit is een geweldige software pakket en ik vind niet dat iedereen naar een proprietary alternatief zoals MS Office mag worden geforceerd door werk, school, etc.
Ik blijf altijd weer gezeik hebben met de .docx compatibiliteit van klasgenoten.

A man can dream...

[Reactie gewijzigd door PureTryOut op 10 maart 2017 16:24]

Ik heb het in de afgelopen 5 jaar bij 10 personen op hun nieuwe computers of laptops gezet als alternatief voor MS Office. Zelf wilde ik het ook installeren op mijn eigen desktop maar tijdens de installatie kreeg ik al een error. Dat lukte dus niet. Anyway, van al die 10 personen kreeg ik (naderhand) te horen dat ze het helemaal niets vonden en inmiddels weer met Office werken. Persoonlijk vind ik het er ook erg lelijk uitzien (net zoals Open Office), daarmee was voor mij zelf de kous al af, want daar alleen al wil ik niet op achteruit gaan.

Daarnaast inderdaad, als iedereen op school wel Office moet hebben, tsja, dan is het gewoon niet anders. De meeste die ik ken hebben toen zo'n Office Home pakket gekocht waarmee je voor iets van 110 euro het gehele pakket op 5 computers kan installeren. Dan was het hele gezin klaar voor de komende 10 jaar en geen gezeik op school en met incompatibiliteit.

Dat je gezeik blijft hebben met .docx documenten, vind ik dan eerder een indicatie dat Libre Office niet goed genoeg is. Nou ja, ieder zijn ding... ;)

// Offtopic / irrelevant? Lijkt me toch niet helemaal irrelevant. Als ik hier vermeld dat 10 van de 10 proefpersonen niet tevreden was, geeft dat toch wat informatie? Daar kan je het mee eens zijn of niet. Maar dat is een mening. Dat ik het zelf serieus heb geprobeerd en niets vond, okee. Verder snap ik wel dat iemand met Linux misschien niet anders kan en het wel handig vindt, maar dan kan ik ook zeggen dat ik dat irrelevant vind. En tsja, als de kinderen hun document van school niet kunnen openen, omdat de school MS Office adviseert, en er docx bestanden in omloop zijn, dan kan je klagen wat je wilt met je Open Office of Libre Office, maar daarmee kan je verder niets. Dat MS zich niet aan de standaarden houdt is jammer. Maar compatible is het dus vaak niet. Dus voor menigeen helaas dus geen goed alternatief. Ik kan er ook niets aan doen, als ik tegen een gezin zeg "MS houdt zich niet aan de standaarden, daarom kunnen jullie de helft van de documenten niet openen met LIbre of Open Office" dan kijken ze me ook aan in de trant van "Waarom beveel je dit dan aan als werkend alternatief?". Engelijk hebben ze. Daar begin ik dus niet meer aan, krijg ik alleen maar gezeur over....

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 10 maart 2017 17:54]

Eerder een indicatie dat Microsoft zich niet aan zijn eigen standaarden houdt. Het is in principe een open formaat, maar behalve MS Office lijkt geen enkele ander Office suite er goede compatibiliteit mee te kunnen krijgen. Hoe zou dit toch komen?

Verder kan het goed dat je LO niets vind ten opzichte van MSO. Wat de boer niet kent... Het is meestal gewoon een kwestie van gewenning. Verschillende mensen om mij heen die over zijn gestapt op LO hebben nergens last van. Zoiezo wordt er op de achtergrond wel flink gesleuteld aan de interface. Zo kun je in de laatste (fresh versie) een experimentele versie van een ribbon bar interface uit proberen.

Behalve dat ik MSO niet wil gebruiken, kan ik het ook gewoon niet. Het draait niet op het systeem wat ik gebruik: Linux. Dat krijg je met proprietary software... Het geeft je zoveel limitaties.
Dat krijg je met proprietary software... Het geeft je zoveel limitaties.
Dat klopt niet, je moet wel verder kijken... Het is maar net waar de leverancier de software voor geschikt maakt en waar die zijn energie in wilt steken.
Had je bijvoorbeeld een MacOS gebruikt, dan had je ook geen probleem gehad. Immers er bestaat gewoon MSO voor MacOS. Je hebt dus wel degelijk een keuze.

Aan de andere kant, veel niet proprietary software wordt bijvoorbeeld ook alleen maar gemaakt voor Windows (bijvoorbeeld notepad++).
De limitaties liggen dus niet aan het type software licentie, maar gewoon bij de makers.
nu weet ik direct dat jij geen mac hebt, want MS office for mac is niet... an par met de windows versie, sterker nog bijna alle OSX gebruikers die ik ken prefereren libreoffice over oficeformac.
nu weet ik direct dat jij geen mac hebt, want MS office for mac is niet.
Wat voor een onzin praat je nu? Het bestaat al jaren zelfs, ik kan het zeker weten, want ik type dit momenteel op een mac met Office geïnstalleerd staan, al jaren zelfs.
Linkje voor de bevestig: Office for Mac

Ook meteen even een stukje geschiedenis, om te kijken sinds wanneer het al bestaat: https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Office_for_Mac

En ja het werkt wel iets anders, maar juist het meest belangrijkste de bestandsuitwisseling werkt perfect.
sterker nog bijna alle OSX gebruikers die ik ken prefereren libreoffice over oficeformac.
Das mooi, bij mij is het juist andersom.... Alle MAC gebruikers willen eigenlijk gewoon MS Office draaien. Juist vanwege de bestandsuitwisseling.

Persoonlijk heb ik ook eerst in het begin LibreOffice/OpenOffice gebruikt. Gewoon omdat het gratis is en goed aangeschreven staat. Maar de tijd die ik kwijt was om dingen te doen, of te integreren met andere applicaties, daar had ik heel wat jaren O365 voor kunnen aanschaffen. Wat ik uit eindelijk dus ook gedaan heb. Nooit spijt van gehad.

LibreOffice is een mooi product, maar overal waar ik het geïnstalleerd had of geadviseerd had, wou uit eindelijk iedereen gewoon MS Office hebben. Maar het is nog steeds mijn advies, als men er geen geld aan wilt uitgeven..... Maar uit eindelijk komt men er altijd op terug is mijn ervaring.
het werkt wel iets anders, ??? wow - je hebt dus echt geen idee waar je over praat, / je praat maar wat mensen na.... als je echte databases in access maakt of spreads in exel die meer zijn dan...

inkomsten | uitgaven, dan zul je merken dat office for mac echt niet gelijk is aan office for windows... zodanig niet zelfs, dat wij bij een vrij groot bedrijf echt behoorlijke problemen hebben gehad toen we een megratie windows naar mac uitvoerden... bleken al die templates toch net niet helemaal lekker te werken.... inmiddels zijn e gemigreerd naar libreoffice zowel onder windows als mac als een enkele linux notbook... werkt een stuk beter... en heeft doorgaans minder (dus niet geen) compatibiliteits issues met office 2016
Wat jij wilt. Ik weet er helemaal niets van :z
Nog nooit van Office 2016 gehoord zeker... Ik prefereer bij de Mac MS Office boven elk ander officepakket dat er tot nu toe op een Mac werkt. Endat is al zo sinds Office 2011 voor de Mac uitkwam.
In zekere zin klopt dat natuurlijk wel. Bij Notepad++ heeft niemand de moeite genomen om het te porten (waarschijnlijk omdat er zat goede alternatieven voor Linux/*BSD zijn), bij MSO kan niemand het porten. Natuurlijk zijn er voorbeelden te vinden van FOSS die niet op <insert OS here> werkt, maar dit is veel vaker het geval bij proprietary software. Je bent gebonden aan de keuzes van de ontwikkelaar, waar je bij FOSS het desnoods zelf zou kunnen porten. Of als je dat niet kunt, kun je een willekeurige programmeur betalen om het voor je te laten doen.

Natuurlijk zijn er meer redenen dat FOSS belangrijk is, maar dit is wel een hele grote!
Wat ook een hele grote is: er zijn legio mensen die digitaal heel vaardig zijn op Windows en daarbij Office. Dit zijn in veel kleine bedrijven degenen die even moeten helpen bij kleine probleempjes. Deze hebben de ervaring opgedaan in de afgelopen jaren op het werk en thuis opgedaan. Zet je echter alleen open software neer dan weet ineens niemand meer van de hoed en de rand, en zul je dus een extra persoon moeten hebben die daar wel mee overweg kan. Microsoft en office zitten ingebakken in de maatschappij. Waar nu een hele generatie nog is die vroeger ook met bijvoorbeeld Wordperfect heeft gewerkt en daardoor niet bang is voor wijziging in workflow of grafische interface, is het grootste deel van de werkende mensen opgeleid met Microsoft Windows en Word.

Wil je meer foss, dan zouden scholen daar al mee moeten beginnen. Maar dat zie ik niet gauw gebeuren. Het is moderner om een ipad-school te zijn dan een met opensource/standaarden werkende school. (Wat voor school zei je?)
je bent me net te snel af ;)
Als MS-office eens open formaten zou ondersteunen dan zou uitwisseling geen probleem zijn.
dat is DOCX eigenlijk ook het is een openXML ISO standaard alleen Microsoft houd zich niet aan de regels.
Effectief zijn dus .docx bestanden geen open standaard ;)
Als je het thema veranderd naar breeze is het een verademing om mee te werken hoor.
Ik gebruik wel LibreOffice maar sla i.v.m. de compatibiliteit documenten wel op als doc of docx. De eerste keer krijg je daar een melding over, maar die kun je permanent uitzetten.

Als de opmaak echt goed moet gebruik je natuurlijk LaTeX. :)
Hier wordt alles opgemaakt in LibreOffice en als dusdanig bewaard.
Een klant/leverancier die een .doc(x) of .xls(x) verwacht is eraan voor de moeite.
Hij kan een PDF-file krijgen en als het per sé aanpasbaar moet zijn een .odt of een .ods
Wie blijft zeuren krijgt uiteindelijk wel zijn .xls(x) of .doc(x) met de voetnoet: voor de correcte layout: zie .PDF
Niet onze schuld dat jouw officepakket niet compatibel wil zijn.
Lekker klantvriendelijk...
Ik lever mijn klanten vrijwel alleen maar docx. En wil een klant een OpenOffice bestand krijgen ze die. Alleen is dat nog nooit gebeurt.

Een leverancier die geen docx wil moet ik trouwens ook nog tegenkomen.
ik zou dan in ider geval alleen od* bestanden en/of niet-beveiligde pdfs van je kunnen gebruiken en kunnen aanleveren. ja ik weet dat de meeste software wel in meer of mindere mate docx kunnen uitpoepen maar ik ga je geen rekensheats of legal documents sturen waarvan ik niet 100% zeker weet dat de markup 100% perfect is... je zult door de explort maar net 1 woord niet goed leesbaar hebben in een contract....
Dan zou jij od* krijgen. Geen probleem. Maar de defacto standaard is hier gewoon docx.
Een klant heeft doorgaans geen docx of ods nodig. Een PDF is wat hij nodig heeft.

Of krijg jij je handleiding van een aangeschaft apparaat wel in .docx/.ods? Of de garantieverklaring of de andere documenten?
Die staan als PDF bij de leverancier. Of op een CD-tje (als dat al meegeleverd wordt)

Rekeninguittreksels van de bank? PDF.


Of verwacht jij dat in .docx?
Ook pdf verstuur ik wel eens. Afhankelijk van het type document.

Aanpasbaar door klant: Docx, anders pdf
Helaas dwingen velen mij nog om MS Office te gebruiken, maar voor mijn zaak proberen wij alles open source te doen. Zo draait de server Debian, en gebruiken we LibreOffice voor alle documentatie en Facturatie. De clients zijn helaas wel op Windows, omdat we specialisten software gebruiken dat alleen voor Windows en Mac is. Gelukkig bestaat Samba ook, kunnen we Debian gewoon houden op de server! Ik hoop ooit MS Office te kunnen droppen. Voor mij heeft het namelijk geen USP's ten opzichte van LibreOffice.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 10 maart 2017 18:41]

Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe je het pakket gebruikt. Voor jou kan dat zo zijn, voor mij echter niet zodat het onder Windows en OS X voorlopig nog wel even de standaard blijft hier. Privé heb ik geen moeite met hobbyprojectjes die niet met een diversiteit aan eigen tools en software van verschillende vakgroepen om hun nering te kunnen vereenvoudigen compettable zijn.
... en ik vind niet dat iedereen naar een proprietary alternatief zoals MS Office mag worden geforceerd door werk, school, etc.
Dat je op je werk geforceerd wordt om een bepaald pakket te gebruiken, daar kan ik nog mee leven.
Dat zal - buiten een office pakket - ook zo zijn voor bv. het CAD-pakket (SolidWorks? Inventor? ...), het ERP-systeem etc...

Verschil is wel dat 'het werk' de tools en de licenties voorziet en dat je daar als gebruiker tenminste geen last van hebt.

Dat een school, overheid, organisatie daar heel wat minder eisen te stellen heeft (of: zou mogen hebben) ben ik volledig met je eens.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 10 maart 2017 18:17]

Dat ligt aan libre, met kingston office onder linux echt nooit problemen met docx bestanden.

Wel wat oudere versie, die is nog gratis. Nu heet t WPS en is t echt crapware geworden.
Ik moet tijdelijk een word sjabloon gebruiken van een bureau wat mij helpt.
Werkt een sjabloon ook goed onder Libre writer wil liever geen office pakket kopen voor die ene keer. Gebruik nu libre office naar tevredenheid maar vrees het verplichte sjabloon.
Office 365 kan een optie zijn, die kun je per maand leasen.

Ik zou verder niet weten hoe goed Writer met sjablonen om gaat - ik zou het eerder gewoon op de man af vragen aan dit bureau wat de mening is over het gebruik van Libre Office. Het is me niet ongewoon dat alleen gebruik van MSOffice geaccepteerd wordt om het risico op problemen in bestandsuitwisseling te voorkomen.
Terwijl ik toch aangenaam verast was toen ik gister een sollicitatie de deur uit deed op de website van Sogeti en daar zag staan dat de toegelaten formaten voor een CV pdf, doc, docx en odt waren. En dat voor een .NET functie.
LibreOffice heeft een naar mijn mening beter en makkelijker sjabloonsysteem, ik had zo snel een factuur sjabloon in elkaar geflanst met beveiligde cellen etc, stond er van te kijken. Helaas werken die niet in MS Office en andersom is ook vragen om problemen.
misschien is office365 free trail (30 dagen) een optie als het niet werkt...
Ben sinds vorig jaar overgestapt naar open bestandsformaten en LibreOffice.. gelukkig is het vrij pijnloos gegaan inclusief het overzetten van oude docx en xls files. Als alleen de interface wat mooier en beter wordt zou de overstap voor eenvoudige users niet echt merkbaar zijn.
Ribbon interface zou komen dacht ik, of was dat OpenOffice? Ik hoop Libre.
Zit al in 5.3 en werkt hier onder Linux Mint clients met opgeleukt Cinnamon bureaublad prima.
T.net, het is niet handig in dit geval om een deeplink als download te hebben. Er zijn twee verschillende versies, en beide zijn voor x86 en x64.

Sowieso slecht dat een tech-site standaard de x86 versie linkt, terwijl iedereen inmiddels toch wel x64 draait... Maar daarom dus geen deeplink.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*