Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: OpenTTD, submitter: jvdmeer

OpenTTD logo (75 pix) Versie 1.6.0 van OpenTTD is uitgekomen. In deze opensourcekloon van het Microprose-spel Transport Tycoon Deluxe is het de bedoeling om een transportimperium op te bouwen over de weg, het spoor, het water en door de lucht. OpenTTD kan meer dan alleen het originele spel nabootsen. Zo kunnen er tot wel 64 keer grotere maps dan in het origineel worden gebruikt, is de ai zijn naam waardig en is er ondersteuning voor multiplayer en ipv6. Downloads zijn beschikbaar voor Windows, Linux en OS X. In versie 1.6.0 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

New features:
  • [NewGRF] Allow custom sound IDs in RV property 0x12, ship property 0x10 and aircraft property 0x12 (r27507)
  • When viewing online content of a particular type, hide content of other types unless they have been (auto)selected for download (r27469, r27468, r27444)
  • [NewGRF] Move sprite 8 positions in sprite aligner with ctrl+click [FS#6241] (r27451)
  • Lower the sell-vehicle and sell-chain buttons in the train depot GUI while dragging a vehicle over it [FS#6391] (r27450, r27446)
  • Make the object placement GUI an independent window (r27438, r27397, r27346)
  • [Build] Project files and compilation with MSVC2015 (r27385, r27382, r27381, r27380, r27379)
  • [NewGRF] Allow railtype NewGRF to define separate sprites for the fences on either track side [FS#6315] (r27354, r27343)
  • [NewGRF] Increase the maximum amount of industry types to 128 per NewGRF and 240 in total (r27279)
  • Make Ctrl+Remove-Roadstop also remove the road, just like for rail stations [FS#6252] (r27251)
Changes:
  • [NewGRF] Allow static NewGRF to enable the second rocky tile set (r27497)
  • Round loading percentage in loading indicators and conditional orders towards 50%, so that 0% and 100% mean completely empty or full (r27426)
  • [Build] Rework the configure system to make more use of pkg-config (r27377:r27366, r27361, r27360)
  • Enable YAPF cache debugging with desync debug level 2 (r27332)
  • [strgen] Default plural subparameter position for CARGO_xxx string control codes is subparameter 1 (r27295)
  • [NewGRF] Translate industry variable A6 (r27267)
  • Do not consider cargo that is already being loaded as waiting cargo wrt. the station rating [FS#6165] (r27256)
  • Tune down terrain generation to reduce amount of long slopes (r27230)
  • Generate more detailed curves at the coast (r27229)
  • Slightly more water in the non-custom sea levels (r27228)
  • Be more lenient about road stop removal when at least one stop could be removed [FS#6262] (r27225)
Fixed:
  • [Win32] Stdin/out/err need to be re-assigned differently if the runtime lib of MSVC2015 is used (r27481)
  • [Haiku] On Haiku use the appropriate system variable to obtain the include dir [FS#6401] (r27472)

OpenTTD screenshot (620 pix)

Versienummer:1.6.0
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, Windows XP, macOS, Windows Vista, Windows 8, Windows 10
Website:OpenTTD
Download:http://www.openttd.org/en/download-stable
Bestandsgroottes:4,48MB t/m 15,83MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Pas weer gaan spelen, blijft geweldig, ken eigenlijk geen modernere games die min of meer in de buurt komen van wat je hier doet/kan doen. Voor sommigen zijn de graphics misschien oud, maar voor mijn gevoel versterken ze alleen maar 't gevoel van de game. (Plus 't is te draaien op ongeveer alle hardware die er bestaat en dus erg geschikt voor mobiel gebruik en even wat spoorlijntjes bouwen in de trein) Met name ook erg leuk met de diverse mods/addons die door de erg actieve community nog steeds worden ontwikkeld. Je hebt zo een veel grotere diversiteit aan voertuigen dan het origineel (van treinen tot boten).
Ook zeker een aanrader is bijvoorbeeld de FIRS mod, waarmee je een veelvoud aan mogelijke industrieŽn krijgt, die ook allemaal in lange supply ketens aan elkaar kunnen worden gelinked en elkaar ondersteunen!
Wauw, die FIRS kende ik nog niet. Pak OpenTTD er zo af en toe eens bij, speel het al sinds ik een 486 had. Met deze mod weer een heel stuk nieuwe uitdaging erbij zie ik al :)
Je moet wel even de readme bij FIRS lezen trouwens! Je moet zorgen dat je onder andere bepaalde vehicle packs erbij download omdat de standaard packs niet alle nieuwe cargo ondersteunen. (Kwam ik bij m'n eerste game achter. Had de rails al liggen, wilde de trein kopen, maar kon toen dus niet refitten voor de juiste cargo)

@Bahmi en leoBO, bedankt voor de tip! Had dit spel ooit wel eens langs zien komen, maar was al weer uit m'n hoofd verdwenen! Ga er zeker naar kijken.
Serieus, goede tip over die addon. Bizar wat er nu allemaal bij is gekomen :)
Het klinkt misschien vergezocht, maar Factorio komt qua genre best dicht bij transport tycoon, alleen op een andere schaal. In plaats van stadjes en fabriekjes die je aan elkaar hangt met treinen, hang je je eigen fabriekjes en resource gathering outposts aan elkaar met transport belt en later treinen.

Het signaal systeem voor de treinen werkt ook identiek aan dat van transport tycoon (alleen de uitgebreidere pre en post signals van TTD zijn samengevoegd in chain-signals), en met een aantal mods zoals The Fat Controller word het in de late-game meer een trein-management game dan wat anders.
Qua modernere "variant" is wellicht Factorio aardig om eens naar te kijken
Ik adviseer de JGR patch pack editie te gebruiken, daar zitten een aantal essentiele uitbreidingen in voor een leuk potje. http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=33&t=73469

Qua newGRF's die ik adviseer (bv nutracks, dutch train set, 2cc, FIRS (niet ECS!), etc, kan je het beste even in de server browser zoeken naar de server "gaymers" om te kijken wat de leukste en goed werkende zijn, je kunt die zien zonder mee te doen).

Essentiele instellingen die ik aanraad zijn:
- Cargo distribution (passagiers hebben een bestemming, en gaan lekker overstappen)
- Daylenght op 6x of 8x instellen voor meer uitdaging (TTD is standaard way too easy en de tijd gaat te snel).
- de maintenance costs van tracks zijn standaard veel te laag, aan te passen in nutracks newgrf
- de maintenace costs van treinen zijn standaard veel te laag, aan te passen in basecostmod newgrf.
Naast dat het voor Windows/linux/macos is, is er een port voor Android.

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.openttd.sdl
Ja, maar ik vind het een bijna onmogelijk te spelen spel op Android. De hele interface is voor muisbediening bedoeld, wat bediening met je vingers op zo'n relatief klein scherm erg lastig maakt :)

Maar goed, ik heb het maanden terug geprobeerd, misschien dat het inmiddels beter werkt...
Dan sluit je een muis aan?
Geen probleem. :)
Die neem ik normaal niet mee met mijn tablet ;) Het spel is geweldig, maar voor een touch interface heb je een andere UI nodig :)
Werkt prima op mijn Note 3 hoor, dat pennetje kan alles wat een muis kan.

Wel leuk dat je een OpenTTD pc game kan joinen, werkt mooi.
Ik probeer dit spel elk jaar wel, alleen niet heel lang omdat ik graag ook die ingewikkelde spoor systemen wilt maken, maar zelfs met tutorials lukt het niet om mijn hersenen het te laten snappen 8)7 maar het blijft een geweldig spel, tijdloos!
Belangrijkste is om eenrichtingssporen te gebruiken. Daarna kun je enorm veel capaciteit kwijt op je sporen. Als je dan ook nog eens hetzelfde doet op je stations (treinen rijden aan de ene kant naar binnen, aan de andere kant weer weg) kan er ook niet zo snel meer iets vastlopen.
Wat ik mis in dit spel is een native copy paste funtie van layouts. In het begin is het leuk om stations aan je mainlines te hangen, maar zodra het drukker wordt op de sporen ben ik altijd erg veel tijd kwijt aan het TIG keer exact dezelfde stations en kruisingen te bouwen. Ik verlies dan mijn plezier in de map omdat het eigenlijk alleen maar herhaling is.

Erg leuk is om het Nederlandse spoorwegen net na te bouwen. Alleen groeit het spel qua Cargo en passengers veel te snel waardoor je eigenlijk maar een kwart van de steden goed kan blijven bedienen. Zodra ik de driehoek Groningen Zwolle Leeuwarden af heb wordt het voornamelijk uitbreiden op die lijnen zodat er te weinig tijd is om via Amersfoort Utrecht ook Noord en Zuid Holland erbij op te krijgen. Zou zo mooi zijn als de reistijden ook realistisch waren zodat de reis Groningen Zwolle niet een paar game-dagen duurt, maar een game-uur.
Dat is ook wat inherent aan een Nederlandse kaart: die is vlak, waardoor je niet met het landschap mee hoeft te bouwen. Da's dus ook je eigen schuld. Plus dat het klinkt alsof je een hele grote (2048x2048?) Nederlandse kaart gebruikt, dan heb je ten eerste geen ruimtetekort (waardoor je ook weer creatiever zou moeten bouwen) en ten tweede teveel steden om in normale speeltijd te verbinden. Een oplossing daarvoor zou kunnen zijn om een daylength patch te gebruiken omdat die de tijd minder snel laat gaan. Kan ook in de genoemde JGR patch pack. Misschien dat daar zelfs ook nog een copypastepatch in zit... dat weet ik niet zeker.
waat ik vooral mis in ttd is rangeren, waardoor je dus behoorlijk lang bezig bent met overslaan - in plaats van gewoon een andere loc ervoor en doorrijden,

dit schijnt wel met simutrans te kunnen maar dat vind ik echt een onspeelbare interface,

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True