Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: OpenTTD

OpenTTD logo (60 pix)Versie 1.5.2 van OpenTTD is uitgekomen. In deze opensourcekloon van het Microprose-spel Transport Tycoon Deluxe is het de bedoeling om een transportimperium op te bouwen over de weg, het spoor, het water en door de lucht. OpenTTD kan meer dan alleen het originele spel nabootsen. Zo kunnen er tot wel 64 keer grotere maps dan in het origineel worden gebruikt, is de ai zijn naam waardig en is er ondersteuning voor multiplayer en ipv6. Downloads zijn beschikbaar voor Windows, Linux en OS X. De changelog voor versie 1.5.2 ziet er als volgt uit:

Change:
  • Auto-complete partial roads when building level-crossings [FS#6283] (r27309)
Fixed:
  • Do not rerandomise the town name when only cost-estimating the founding [FS#6332] (r27341)
  • Make variety distribution not assume that sea level is at height 0.2 / 3 * TGPGetMaxHeight() [FS#6335] (r27331, r27330, r27329, r27328)
  • Remove corner-case optimisation for line drawing, which failed for dashed lines (r27324)
  • Clipping of inclined lines did not account for the 'horizontal width' being bigger than the 'real width' (r27323, r27322)
  • Incorrect owner assignment when adding/removing road/tram to/from bridges [FS#6317] (r27313, r27312)
  • Mark infrastructure window dirty in more cases (r27311)
  • Prevent breaking of tram-reversal points by adding more road pieces [FS#6283] (r27308)
  • Error message window with manager face failed with GUI zoom [FS#6259] (r27307)
  • Account for road-bridges and drive-through-stops in CanFollowRoad [FS#6320] (r27306, r27305)
  • Password window layout with GUI zoom [FS#6321] (r27304, r27303)
  • Speed-only timetables got assigned times in stations [FS#6313] (r27302, r27301)
  • Enforce the company's default service intervals when purchasing another company [FS#6254] (r27282, r27281)
  • Cloning/autoreplace/autorenew did not copy custom service intervals (r27280)

OpenTTD screenshot (620 pix)

Versienummer:1.5.2
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, Windows XP, macOS, Windows Vista, Windows 8, Windows 10
Website:OpenTTD
Download:http://www.openttd.org/en/download-stable
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Van die screenshot krijg ik niet echt de indruk dat dit in de 21e eeuw ontwikkeld is. Of is dat juist de charme van het spel?
Je gebruikt nog altijd de bestanden van het originele spel voor de gfx ed.
Is sinds een poos (sinds 9 december 2009) niet helemaal meer waar. Ze hebben intussen ook eigen textures en muziekjes gemaakt, die wl open source zijn. De originele gamefiles zijn niet meer per se benodigd.

Er is overigens nog wel een optie om de originele graphics en musics te installeren, daarvoor moet je dan echter wel de disk (al dan niet fysiek of als image) hebben.

Bron: https://wiki.openttd.org/Graphics_Replacement

[Reactie gewijzigd door CH40S op 16 september 2015 20:19]

Begin er maar niet aan. Kipper 2x met je ogen en je dag/avond is voorbij als je OpenTTD speelt.
het orginele spel komt uit begin jaren 90. de open soruce probeert zich erana te houden dus dit klopt
Dood zonde dat developers dit nooit naar de iPad gehaald hebben (Met een iets aangepaste knoppen interface)
Er bestond ook al wat langer een kloon genaamd Transport General.
Deze is ook vrij trouw aan het origineel en met sandbox modus (TT voor iOS heeft alleen scenario's geloof ik) maar wel af en toe buggy en na een tijdje loop je tegen een paywall op. Om ongelimiteerd te kunnen bouwen moet je een paar extra betalen. Ik vond dit persoonlijk wel de moeite waard.
Goeie tip! Ga ik vanavond gelijk even proberen.
Dat is net het origineel! Dat is Chris Sawyer's Locomotion. En dat is een verschrikkelijk bagger spel i.v.m. (open)TTD.
Op android wel. Maar dat werkt niet lekker vind ik.

[Reactie gewijzigd door wallywally op 16 september 2015 10:31]

Ga naar Check for Online content voor de zBASE addon, voor super graphics.
Zelf vind ik zBASE te plat zegmaar, OpenGFX is op een bepaalde manier toch gedetailleerder.
Same, die 8bpp graphics zien er (naar mijn mening) toch een stuk leuker uit.
Speel het nog met regelmaat en prober zBASE het elke keer weer maar toch altijd weer terug naar openfgx :P

Hoop dat ze ooit nog iets meer gaan doen aan de uitdaging in de default game.
Voor de ervaren speler is het gewoon te makkelijk.

Mods zoals : FIRS & BaseCosts maken de game wel een stuk moeilijker.
Te makkelijk ligt aan slechte AI :+ Of bedoel je multiplayer? Dan zijn je tegenstanders gewoon te slecht en spelen alle experts op GRF servers. Of bedoel je gewoon niet genoeg vehicles ofzo?
Bedoel meer in de zin van, een winstgevend bedrijf opzetten.
Met coal verdien je in de default game echt bakken met geld.
Mods zoals FIRS maakt daar olie van, alleen daar kan het ook echt op raken en de productie fluctueert. Daarnaast met bijv. BaseCosts maak je running costs / structure costs gewoon nog een stukje hoger en is het al een stuk meer managen en je grondstoffen in de gaten houden.
Wat ik vooral merk is dat je dan gaat kijken naar andere oplossingen. Meer trucks of boten, transfers, sneller vehicles in de verkoop etc :P

http://www.swe-gaming.com...09/161902_issueszopdn.png
Dit plaatje (van vorig jaar) laat het goed zien. Gaat geleidelijk beter en geen overdreven winsten. Het jaar daar op, 1993, verbouw ik hier en daar wat en zie de enorme kosten :D

Speel eigenlijk nooit tegen AI. Vaak met vrienden :)

[Reactie gewijzigd door m0nkm0nk op 16 september 2015 21:06]

Ga hiernaartoe om in de webbrowser te spelen (het is wel een oudere OpenTTD versie tegenwoordig):
http://epicport.com/en/ttd/browser
Werkt nog verdomd goed ook :D. Krijg meteen weer de kriebels om OpenTTD te gaan spelen XD
Heb dit spel 6 jaar bijna onafgebroken gespeeld, was er op uitgekeken maar ga hem binnenkort weer installeren! Ik heb dit altijd leuker gevonden dan SimCity en andere simulators omdat je hier veel meer op vervoer en transport kan richten.
Sim City is meer steden bouwen en daar alles in regelen, waar je met (Open)TTD juist meer een bedrijf aan het opzetten bent voor vervoer van personen/goederen.
Het origineel heb ik in de jaren '90 al helemaal kapot gespeeld en het is geweldig om te zien dat er al jaren actief aan deze open source port gewerkt wordt en het ook een stuk beter is geworden dan het origineel (ik denk bijv. aan de seinen om treinen vlot te laten doorrijden.
De echte charme van OpenTTD ten opzichte van de oude(re) versies is toch wel de multiplayer optie. Het vreemde aan OpenTTD is alleen dat er meer multiplayer servers bestaan dan dat er spelers zijn doorgaans :-) Wat het vinden van een beetje een leuke server best lastig maakt.

Diverse communities rondom OpenTTD bieden ook extra game-opties zoals goals die behaald moeten worden. Ik noem even een paar communities die dergelijke games aanbieden, Google is your friend om ze te vinden :-)

BTPro OpenTTD Community
N-Ice OpenTTD Community
Reddit OpenTTD
CityMania Community
OpenTTD Coop

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True