Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: OpenTTD, submitter: Chris7

OpenTTD logo (60  pix)

Er is een nieuwe stabiele release van OpenTTD uitgekomen. In deze opensourcekloon van het Microprose-spel Transport Tycoon Deluxe is het de bedoeling om een transportimperium op te bouwen over de weg, het spoor, het water en door de lucht. OpenTTD kan meer dan alleen het originele spel nabootsen. Zo kunnen er tot wel 64 keer grotere maps dan in het origineel worden gebruikt, is de ai zijn naam waardig en is er ondersteuning voor multiplayer en ipv6. Er zijn versies voor Windows, Linux en Mac OS X beschikbaar. In het begin waren er nog databestanden van het originele spel nodig, maar tegenwoordig zijn er opensourcevarianten van de graphics, geluidseffecten en muziek beschikbaar. De release notes voor versie 1.1.1 zien er als volgt uit:

OpenTTD 1.1.1

The new stable release OpenTTD 1.1.1 has arrived. Besides a lot of bug fixes it also modifies some of the features added in 1.1.0 which caused some confusion.

For example 'automatic orders' are now called 'implicit orders' and their insertion behaves better in various cases. However, note that implicit orders do not affect the actual routing of the vehicles, they are currently purely informative. Also the visualisation of train lengths in the depot view changed again. The number got an additional fractional digit to improve the visual feedback on adding wagons as well as allowing to construct trains of very specific lengths.

OpenTTD 1.1.0 screenshot (481 pix)

Versienummer:1.1.1
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Windows 7 x64, Windows 9x, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Windows Server 2003, Windows XP x64, Windows Server 2003 x64, Linux AMD64, Windows Vista, Windows Vista x64, Windows Server 2008
Website:OpenTTD
Download:http://www.openttd.org/en/download-stable
Bestandsgroottes:3,69MB t/m 8,99MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Die "64 keer grotere maps dan in het origineel" zijn zo monsterlijk groot dat ik me afvraag of grote ondernemingen daarop een beetje te managen zijn! Ook omdat de plaatsjes op de uitgezoomde kaart allemaal op elkaar lijken! Iemand ervaring mee?
Het is zo'n beetje het leukste netwerk spel in dit genre dat ik ken.
512x512 ( 4x groter dan origineel die 256x256 is) heb je met 6 man binnen 3 uur volgespeeld als het niet sneller is. Dan snak je soms al naar een nieuwe ronde. Hangt er dan ook vanaf of het potje leuk is, hoe duur alles kost om te bouwen en of de profits een beetje goed zijn.
Het is lastig te managen, maar een leuke server maakt z'n eigen mappen, en maakt dan bijv. Nederland of Europa na, dat is dus makkelijker navigeren over de map, ook al is het grafisch niet top.
Maar het is inderdaad wat dahakon en avdg-BE roepen, gewoon een kwestie van doen, niet teveel over nadenken. Je hoeft er bijna ook niet meer naar om te kijken als je het goed opzet. Misschien wat opschalen, maar dat kun je makkelijk regelen door een lijstje van jouw stations te openen waar je meteen ziet welke overstroomt met klaarstaande goederen, en dan klik je op de stationsnaam in de lijst en je springt direct naar dat station op de map. Treinen e.a. voertuigen upgraden kun je ook via een lijstje doen ipv met de hand elk treintje zoeken en naar het depot sturen enzo (dat moest bij het origineel wel allemaal!).
Gewoon iets van gewenning. Je kunt ook met minder grote kaarten beginnen (denk aan 512x512, of 256x512, of 256x1024 of wat voor optie je ook wilt). Uiteindelijk zijn die grote kaarten natuurlijk vooral leuk als je multi-player games aan het spelen bent, of als je echt heel erg grote transport-routes op wilt zetten.
Ze zijn te managen, maar de meeste netwerken vragen een betere vorm van organisatie. Er zijn heel wat voorbeelden te vinden op openttdcoop's public server archive, een server waar iedereen meespeelt met 1 groot bedrijf. De mappen daar zijn echter nog relatief klein gehouden (vaak met een max van 1 miljoen tegels) omdat de mappen nog te downloaden en speelbaar moeten zijn voor andere spelers, maar anders kan je met veel van die plannen gewoon schalen naar bv 2048^2 (als je cpu het toelaat om vervolgens grote netwerken te bouwen).

[Reactie gewijzigd door avdg-BE op 2 juni 2011 17:51]

Op internet is 1024x1024, 512x512 of 1024x512 heel gangbaar. 2048x2048 is eigenlijk te groot. wel leuk om gewoon offline een keer te proberen.
De originele grootte (256x256) wordt haast nooit meer gebruikt, het is veel te klein :)
Ze moeten nog steeds een knopje inbouwen voor Mac-gebruikers (die dus geen DEL-knop hebben) om alle vensters in een keer te kunnen sluiten..
Ik heb dit programma niet, maar werkt [cmnd] + [backspace] niet? Dat doet over het algemeen het zelfde als DEL.
Bij mij is het fn + backspace, maar dat is dan ook omdat ik een fn toets heb. Geen idee hoe het werkt op toetsenborden zonder fn toets.
Als ik het mij goed herinner kan je hotkeys instellen en kan je dus zelf bepalen op welke knop je dat eventueel wil. Volgens mij is het hotkeys.cfg in de openttd folder of in je user settings folder

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True