Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties
Bron: OpenTTD, submitter: Koploper

OpenTTD logo (60 pix)

Donderdag is de derde en naar alle waarschijnlijkheid laatste release candidate uitgebracht van versie 1.0.0 van OpenTTD. In deze opensource-kloon van het Microprose-spel Transport Tycoon Deluxe is het de bedoeling om een transportimperium op te bouwen over de weg, het spoor, het water en door de lucht. OpenTTD kan meer dan alleen het originele spel nabootsen. Zo kunnen er tot wel 64 keer grotere maps worden gebruikt dan in het origineel, is de ai zijn naam waardig en kunnen er tot 255 spelers in een multiplayer-spel meedoen. Er zijn versies voor Windows en Linux beschikbaar. De ontwikkeling van een versie voor Mac OS X ligt op dit moment achter op schema, omdat er niet voldoende ontwikkelaars beschikbaar zijn.

De belangrijkste verandering in versie 1.0.0 is dat het  niet langer noodzakelijk is dat de databestanden van het originele spel, waar nog steeds copyrights op rusten, aanwezig zijn. De opensource grafische- en geluidsbestanden zijn inmiddels volwassen genoeg om als vervanging te dienen, maar moeten wel apart worden gedownload. Hieronder is te vinden wat er in deze release allemaal veranderd is:

New features:
  • Append rail type speed limit (if set) to rail type selection list, and toolbar title (r19431)
  • [NewGRF] Smallmap colours for railtypes (r19307)
Changes:
  • Make the drive through and cargo list consistency checks only run when 'desync' debugging is enabled (r19403, r19398)
  • Update documentation for console command connect to use ip:port#company parameter format, in line with command line help (r19374)
  • [NewGRF] Increase railtype cost range (r19306)
Fixed:
  • Mark industry windows dirty more often [FS#3701] (r19443)
  • Custom group names are misaligned with default ones when using rtl languages [FS#3700] (r19438)
  • With certain game settings one could clear tiles for free when building long roads (r19436)
  • When loading a savegame created with a house NewGRF without that NewGRF available all houses became tall office blocks (r19435)
  • Limit rail clearance earnings to 3/4s of rail build cost, to avoid money making loophole when rail build cost is less than rail removal earnings (r19433)
  • Crash when the error message 'owned by ' was shown [FS#3696] (r19432)
  • [NoAI] When the title game contains an AIPL block the AI settings where overwritten by those from the title game (r19429)
  • Gracefully handle the case where we cannot open a .tar file (r19427)
  • [YAPP] A train on a bridge/tunnel was not always found when checking for trains on a reserved path (r19425)
  • [NoAI] The AI Debug window did not open if an AI or library fails to compile when loading a savegame [FS#3669] (r19395)
  • One could not level the whole map anymore at once (r19392)
  • Only show the 'No AIs available' error message when explicitly changing the number of AI opponents [FS3676] (r19389)
  • [NoAI] When reloading a savegame, an AI failing to compile could trigger (trying) to read the not yet loaded information of another AI via the AI Debug window and its "open with the most recently used AI" feature [FS#3666] (r19388)
  • Close all orders windows when switching companies [FS#3671] (r19387)
  • [IPv6] Netmask calculations were wrong if cidr >= 32 [FS#3684] (r19385)
  • Overbuilding bridges, rail stations did not properly update PBS reservation [FS#3680] (r19384, r19383)
  • [NoAI] List valuator could cause invalid iterators [FS#3665] (r19367)
  • Close error messages about missing ownership when the company closes or is taken over [FS#3663] (r19358, r19357)
OpenTTD 1.0.0 bèta 2 screenshot (481 pix)
Versienummer:1.0.0-RC3
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:Windows 7, Windows 7 x64, Windows 9x, Windows 2000, Linux, Windows XP, Windows Server 2003, Windows XP x64, Windows Server 2003 x64, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista, Windows Vista x64, Windows Server 2008
Website:OpenTTD
Download:http://www.openttd.org/en/download-testing/1.0.0-RC3
Bestandsgroottes:3,52MB t/m 4,76MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Heb het laatst eens geinstalleerd, maar ben afgehaakt bij het downloaden van de extra grafische bestanden. Kon er gewoon niet achterkomen hoe je nu in 1x alles er beter uit laat zien. Op de download sites leken alleen maar losse plaatjes (boompje, huisje, ...) te staan.

Ook het systeem met de seinen is ongetwijfeld geniaal bedacht, maar voor even casual spelen te complex. Ik kwam er niet uit wat nu het verschil is tussen alle soorten, ondanks de documentatie die er voor geschreven is.

Maar verder een heel mooi initiatief, heb mij vroeger erg vermaakt met het origineel.
Het systeem van die seinen is inderdaad wel tricky.
Ik gebruik roll on roll of stations (ik laat treinen niet keren @ end of station, dat is lelijk.
daarbij zijn 3 soorten seinen nodig en ik ken alleen de betekenis van die seinen. Ze kunnen ervoor zorgen ervoor dat je trein maar aan 1 kant het spoor op mag en andere kant uit, en mocht je station vol zitten dat wachten ze netjes op een bepaald punt totdat er een spoor vrij komt. Voorkomt nare opstoppingen e.d.

Uitleg: http://www.transporttycoon.net/ (volgens mij de grootste site met truuks en tips). Ook zijn de savegames van deze gast leerzaam, die laten zo een beetje zien hoe vol je een map kunt krijgen zeg maar.
Signalering valt in het begin niet echt mee, maar werkt uiteindelijk zeer goed en duidelijk. Hieronder een paar links die je goed op weg zouden moeten helpen:

Simpele introductie: http://wiki.openttd.org/Building_signals

Alle signals uitgelegd: http://wiki.openttd.org/Signals

Geavanceerde opstellingen: http://wiki.openttd.org/Advanced_path_signal_layouts

Ikzelf gebruik alleen nog maar de path signals in combinatie met gewone one-way signals. Dat staat uiteindelijk toe dat meerdere treinen tegelijkertijd over kruispunten kunnen gaan, zonder te botsen.
Installeren was vrij makkelijk. Gewoon openTTD downloaden en instaleren. Vervolgens de OpenGFX en OpenSFX downloaden voor geluid en grafics en die uitpakken naar de Data map van OpenTTD. Daarna werkt de game prima hoor ;).

Verder snap ik geen hol van game:P. het leek me wel geinig om eens te proberen, maar ik kom er gewoon niet uit hoe het nou werkt... XD
Ik geloof dat er op de wiki wel wat tutorials staan
Zo heel lastig is het toch niet? Er zijn bijzonder veel tutorials te vinden in de wiki van openTTD.
Hoe het werkt? Je bouwt een stukje spoor van een bepaalde fabriek/stad naar een andere fabriek/stad, kijkend naar wat er aangeboden en geaccepteerd wordt. (Tussen steden is dit eenvoudig: passagiers) Je maakt een depot en stations aan. Dan open je het depot-scherm, en bouw je je treintje. Die trein geef je de orders om van het ene naar het andere station te reiden. Je laat die rijden en je ziet hoe je geld binnenkomt :+
Waar jij het over hebt is volgens mij de 32bpp set. Die is inderdaad nog niet helemaal compleet en in losse stukken te downloaden. de OpenGFX set is gewoon een simpel pakketje met alles erin.
Ga gewoon ff enkele spellen online spelen, dan weet je zo wat alles betekend.
De SFX, GFX en MSX files kun je automatisch late ndownloaden bij installatie van OpenTTD (mits je de installer download).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True