Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: OpenTTD, submitter: Yexo

OpenTTD logo (60 pix)

Dinsdag is de eerste update uitgebracht voor de begin april verschenen versie 0.7.0 van OpenTTD. In deze opensource-clone van het Microprose-spel Transport Tycoon Deluxe is het de bedoeling om een transportimperium op te bouwen over de weg, het spoor, het water en door de lucht. OpenTTD is beschikbaar voor Windows, Linux en Mac OS X, en kan meer dan alleen het spel nabootsen. Zo kunnen er tot wel 64 keer grotere maps worden gebruikt dan in het origineel, is de ai zijn naam waardig en kunnen er tot acht spelers in een multiplayer-spel meedoen. Let wel op dat OpenTTD nog steeds databestanden van het originele spel nodig heeft. Versie 0.7.1 bevat een groot aantal bugfixes, met name in de ai van de tegenspelers. De release notes van deze versie zijn hieronder te vinden:

OpenTTD 0.7.1

The first bugfix release of the 0.7 series. As usual it fixes lots of bugs and adds a few AI related features (primarily in the API).

Some changes made our handling of AIs more strict which means that some AIs might not function as expected anymore.

The full changelog can be found here.
OpenTTD 0.7.1 screenshot (481 pix)
Versienummer:0.7.1
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Windows XP x64, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista, Windows Vista x64
Website:OpenTTD
Download:http://www.openttd.org/en/download-stable
Bestandsgrootte:3,23MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Wel prachtig dat it zo multiplatform is

Official
  • FreeBSD
  • Linux
  • Mac OS X
  • Microsoft Windows 95/98/ME/2000/NT/XP/Vista/7
  • NetBSD
  • OS/2
  • OpenBSD
  • ReactOS
  • Solaris
Unofficial
  • AmigaOS
  • BeOS
  • Apple iPhone
  • GP2X
  • MorphOS
  • Nintendo DS
  • Palm OS
  • RISC OS
  • Symbian S60
  • SkyOS
  • PlayStation Portable
  • Pocket PC
  • UIQ3
Volgens mij hadden ze eerst een versie waarbij het originele spel niet nodig was. Versie 5.4.0 RC2 als ik mij niet vergis. Deze kun je alleen nergens meer downloaden. Waarschijnlijk auteursrechten schending ofzo? wel jammer en inderdaad, het blijft een geweldig spel ;)
De originele graphics zijn niet perse nodig, er is inderdaad een base graphics set nodig, en de originele graphics zijn zo'n set, maar OpenGFX is een open alternatief. Hoewel OpenGFX nog niet helemaal af is (je komt een paar zwarte vlakken tegen in het spel), is het ondertussen prima speelbaar.
Dan maar afwachten op verbetering van de software ;). en zo'n airport patch zou inderdaad handig zijn alhoewel ik zelf meer treinen gebruik als vliegtuigen.
Ik zit op een airpoort patch te wachten zodat ik airports net kan vervangen als stations. Het is namelijk een ramp om een enorm druk vliegveld te vervangen door een betere. Je moet dan gewoon geluk hebben of alle vliegtuigen eerst omleiden.
Er bestaat een "Close Airport" patch. Daarmee kun je een vliegveld sluiten, er zullen dan geen vliegtuigen landen (blijven cirkelen). Zodra het veld leeg is, kun je hem vervangen.

Zit helaas nog niet in het spel ingebakken...

[Reactie gewijzigd door Entity op 9 juni 2009 19:11]

Bouw een bushalte er tegen aan, verwijder het vliegveld, en bouw het nieuwe vliegveld tegen de net gebouwde bushalte aan, Zo behoef je niets om te leiden, en blijven alle goto's bestaan. De vliegtuigen blijven om de bushalte circelen, totdat er een landingsbaan beschikbaar is.
Niet als het een druk vliegveld is en er dus altijd wel 2 vliegtuigen op het perceel staan.
Hoe staat het eigenlijk met de open scource graphics? Ik ga namelijk pas over als er een versie is die zonder de oude bestanden draait :).
Volgens mij is het hele idee dat ze dat niet mogen. De afspraak met de originele makers is dat ze een nieuwe game mogen maken, maar dan alleen als ze de oude bestanden gebruiken. Er komt dus nooit een versie zonder die oude bestanden, tenzij de originele makers er wat aan doen (correct me if I'm wrong).
De originele graphics zijn niet perse nodig, er is inderdaad een base graphics set nodig, en de originele graphics zijn zo'n set, maar OpenGFX is een open alternatief. Hoewel OpenGFX nog niet helemaal af is (je komt een paar zwarte vlakken tegen in het spel), is het ondertussen prima speelbaar.
En dat werd gepost 9 uur voor jij postte. :X
Ik koop altijd een stuk land er omheen alvast van te voren vrij om het te kunnen... staat in het begin wel weird maar scheelt enorm:)

En wat ik meestal erbij doe is de stad boosten (veel trams/bussen laten rijden in de stad)
Ikzelf houd meestal de meeste steden gewoon klein, soms zet ik ze zelfs af en haal ze helemaal van de kaart als ze ergens staan waar ik een grote kruising of station wil plaatsen. Al heb ik vaak wel 1 stad die ik laat groeien met bussen zodat ik veel goods kan droppen.
Blijft een heerlijk spel, waar ik nog regelmatig naar terugkeer. Vooral doordat OpenTTD het zoveel beter maakt.
Jammer dat de originele game nog steeds nodig is. Wanneer geven ze die vrij?
Zeker! Ook vind ik dat er veel dank moet uitgaan naar de makers van OpenTTD. Deze mensen stoppen hart en ziel in deze game, en brengen hem ook nog eens gratis uit! :o

Geweldig!!

[Reactie gewijzigd door danielmolenaar op 9 juni 2009 16:31]

Ga de oude cd-rom maar weer eens opzoeken om dit spel te installeren. Heb er vroegen (ook al met openttd) vele speeluren opzitten. Geweldig spel!!!!. _/-\o_
Ik zit meer te wachten op een open-source variant van Roller Coaster Tycoon 1 of 2.

Desondanks is OpenTTD ook geweldig. Moeten ze zeker mee verder gaan.
Ik ook, maar volgens mij is dat weer een stuk lastiger (wat ik ooit ergens gelezen heb iig) dan TTD. Als ze zo'n versie van RCT1 maken, met dezelfde sfeer en meer functies, spring ik echt een gat in de lucht.

Op zulke momenten baal ik echt dat ik die programmeertalen niet onder de knie heb, anders had ik zelf al wel een opzetje gemaakt :P (Met basiskennis van VB2008 en goede kennis van PHP kom je helaas niet zover...)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True