Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Bron: KDE, submitter: JanDM

KDE is een populaire desktopomgeving voor onder andere GNU/Linux, FreeBSD en Solaris. Het wordt geleverd met een standaard bureaublad, inclusief vijftien pakketten met applicaties zoals een pim, programma's voor het afspelen van multimedia, netwerkbeheertools en verschillende spellen. De ontwikkelaars hebben nu de eerste bètaversie van KDE 4.3.0 uitgebracht. De aankondiging van deze uitgave ziet er als volgt uit:

KDE 4.3 Beta 1 Out For Testing

The KDE Community today announced the immediate availability of KDE 4.3 Beta 1, the first preview of the 3rd iteration over the KDE 4 desktop, applications and development platform. KDE 4.3 focuses on polishing and completing the user experience by providing a modern and beautiful Free working environment. KDE's award-winning tools and applications are available in more than 50 languages. The KDE team is now in bugfixing mode in order to provide a smooth KDE 4.3.0 to end users in late July.

Highlights of KDE 4.3 are...
  • Integration of many new technologies, such as PolicyKit and Geolocation services
  • New Window animation effects, a more usable Run Command popup and many new and improved addons in Plasma
  • Many bugfixes and improvements across all applications and more integration of features coming with the KDE 4 platform
Highlights of KDE 4 include...
  • A streamlined hardware integration and multimedia experience thanks to the Solid and Phonon libraries
  • A fully themable look taking advantage of modern graphics hardware combining the Oxygen artwork with the new Plasma desktop shell
  • An extensive high-level development platform built on top of Qt, available in C++, Python, Ruby and other programming languages
Note that the changelog is usually incomplete, for a complete list of changes that went into KDE 4.3 Beta1, you can browse the Subversion log.

To find out more about the KDE 4 desktop and applications, please refer to the KDE 4.2.0, KDE 4.1.0 and KDE 4.0.0 release notes.

Installing KDE 4.3 Beta1 Binary Packages

Packagers. Some Linux/UNIX OS vendors have kindly provided binary packages of KDE 4.3 Beta 1 for some versions of their distribution, and in other cases community volunteers have done so. Some of these binary packages are available for free download from KDE. Additional binary packages, as well as updates to the packages now available, may become available over the coming weeks.

Package Locations. For a current list of available binary packages of which the KDE Project has been informed, please visit the KDE 4.3 Beta1 Info Page.

Compiling KDE 4.3 Beta1 (a.k.a. 4.2.85)

The complete source code for KDE 4.3 Beta1 may be freely downloaded. Instructions on compiling and installing KDE 4.3 Beta1 are available from the KDE 4.3 Beta1 Info Page.
KDE 4.3 bèta 1 KDE 4.3 bèta 1
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Ziet er mooi uit word toch weer een stijd dat ik linux instaleer.
De taakbalk heeft trouwesn iet weg van windows 7 :*)
Kwa uiterlijk heeft het panel misschien iets weg van win. 7 (of andersom :P), maar kwa functionaliteit zitten er volgensmij toch wel heel veel verschillen in, beide met hun voor en nadelen.

Zo kun je in KDE alle widgets die op je bureaublad kunnen, ook in je panel zetten, is de taakbalk ook gewoon een widget die op je bureaublad kan, kun je alles plaatsen waar je wil (bv de klok helemaal links), kun je meerdere panels op je bureaublad hebben, ik heb bv. bovenin het scherm een panel ongeveer 75% breed, gecentreerd staan (kun je in win. volgensmij nog niet eens instellen, de breedte + hoe die uitgelijnt staat (links, rechts of midden), daarin staat de knop voor het startmenu, de desktop switcher, taakbalk, systray en de klok, en heb ik onder aan het scherm nog een panel (huh? kan dat? :o ja dat kan :9) die automatisch doet verbergen, met daarin, de show dashboard widget, "snelkoppelingen" naar dolphin en konqueror, de recent aangesloten apparaten, spacer (voor lege ruimte, zodat de rest rechts word uitgelijnt), playwolf (widget om amarok te beheren, en laat zien welk nummer je afspeeld e.d.) en dan de knopjes voor af te sluiten en te vergrendelen.

Wat mij bij win. 7 wel weer leuk lijkt (nog nooit gebruikt) is die api om tabs in programma's apart te kunnen selecteren vanuit de taakbalk, en zo zal win. 7 nog wel wat leuke (unieke?) features hebben.

En als je het totaal plaatje gaat vergelijken, tussen de desktop van KDE (plasma) en de desktop van win. 7, worden de verschillen nog groter, zo kun je bij KDE alles themen, heb je de virtuele bureaubladen, kun je zelfs meerdere workspaces maken (als je bv laptop voor werk hebt, maak je een workspace die heel clean is, en de nodige knopjes en icontjes heeft om je werk snel te kunnen doen, en eentje voor privé met bv wat strips)

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 15 mei 2009 19:45]

De taakbalk heeft trouwesn iet weg van windows 7
Omgekeerd. KDE4 had dit volgens mij eerder dan W7 ;)
Ja, dat zegt iedereen altijd, als het om Microsoft draait. Alle anderen zijn altijd eerder en beter dan Microsoft, maar slechts een minderheid maakt van deze "alle anderen" gebruik.

Het neemt echter niet weg dat KDE ondertussen bijna niet meer te onderscheiden is van Vista / Win7. Het lijkt er al bijna op dat het enige uiterlijke verschil bestaat uit een Windows-vlaggetje en een K linksbeneden. MS gaat echt niet zijn software modelleren naar KDE, dat gebruikt wordt door slechts een deel van de 1-2% Linux / BSD-gebruikers, hoe hard de open-source community dat ook wenst te (doen) geloven.

Blijkbaar doet Microsoft toch hier en daar iets goed.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 15 mei 2009 19:22]

Wat een zwak argument. Je bent typisch zo'n persoon die alleen afgaat op de looks.

De interfaces van beide werkomgevingen verschillen erg van elkaar. Zo is de interface van KDE enorm flexibel en is helemaal naar eigen hand in te stellen. Windows' interface kan dit na al die jaren nog steeds niet. Probeer maar eens iets als een CPU-meter op je paneel te zetten in Windows: daar heb je 3d-party tools voor nodig en dan werkt het nog niet lekker.
In KDE kun je panelen toevoegen, ze verplaatsen, ze verhogen, de breedte wijzigen, ze positioneren, er widgets aan toevoegen... zo maak je de voor jou ideale interface, iets wat op Windows altijd al onmogelijk is geweest. Evenals meerdere werkbladen, ook al jaren aanwezig in Linux-desktops.
KDE4 biedt de mogelijkheid voor elk programma om extra content online op te halen met behulp van een downloadvenster met zoekvak en voorbeelden. (Get New Stuff). Wil je dus een nieuwe wallpaper of een nieuw thema, dan klik je op de Get New Stuff-knop en een venster laat de beste content van kde-looks.org zien. Content is met één klik geïnstalleerd. Dit werkt echt zalig.

Ook de KRunner is toch heel erg anders dan Windows Uitvoeren. Snel iets uitrekenen, bestanden zoeken, programma's zoeken, door je muziekdatabase zoeken, zien welk proces nou zoveel CPU gebruikt en dat killen...

Probeer ook maar eens een slideshow als achtergrond in te stellen. Waar dat op KDE standaard kan, moet je op Windows vervelende tooltjes met reclame installeren. Zelfs een globe instellen als bureaubladachtergrond is mogelijk op KDE. Zoiets is ideaal voor in klaslokalen!

KDE's file manager Dolphin heeft tabbladen, kolomweergave, een ingebouwde Konsole, split view, aanpasbare interface dmv Qt-panelen... zie dat maar voor elkaar te krijgen met Windows.

Om even snel een cd'tje te branden, heb je op Windows alleen maar de beschikking over een karige brandwizard. De standaard meegeleverde brander K3B is zelfs te vergelijken met Nero.

KDE biedt dmv KDE Edu een hoop educatieve software, zoals een periodieke tabel, oefenprogramma's voor rekenen, woordjes leren, wiskundige software, een planetarium, overhoorsoftware, en nog veel meer. Wat krijgt men op Windows qua leermogelijkheden? Ik kan zo snel niets verzinnen.

En Notepad kun je toch geen editor noemen? Kijk eens naar Kate. Syntax highlighting, tabbladen, automatisch aanvullen, ingebouwde Konsole, plug-ins, code-invouw, bladwijzers....

Ik kan nog wel een paar bladzijdes doorgaan op deze manier, maar ik denk dat je KDE alleen goed ervaart door het ook daadwerkelijk te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door cumulus007 op 15 mei 2009 20:25]

Probeer maar eens iets als een CPU-meter op je paneel te zetten in Windows: daar heb je 3d-party tools voor nodig en dan werkt het nog niet lekker.
Toevallig net een slecht voorbeeld :+ Rechtsklikken -> gadgets -> CPU Meter, klaar. Onder win7 that is, Vista zat de knop net ergens anders volgens mij.
Ik ga zeker niet alleen af op uiterlijk... en ben zeker bekend met de mogelijkheden van KDE4. Sommigen daarvan bevallen me erg goed zelfs. Het kan alleen 1 ding niet: Windows-programma's draaien die ik nodig heb. (En Wine is voor dit soort programma's die realtime werken geen optie.)

Je wil mogelijkheden in Windows, zoals je die ook in Linux hebt, qua aanvullende programma's en aanpasbaarheid? Dat kan niet. Zoals ik al vaker zei: Dat had allang in Windows kunnen zitten. Ze mogen het niet inbouwen. Als dat allemaal werd gedaan, wat MS gegarandeerd kan, weet je wat dan aan de hand zou zijn?

Dan flikkert Nero van de markt.
Total Commander is dood.
Alle third-party onderwijssoftware wordt overbodig.
Third-party theming software is waardeloos.
Winamp, foobar, en de meeste andere third-party players worden overbodig. (Of denk je dat MS geen support voor de iPod in Mediaplayer kunnen inbouwen? Vergeet het maar; kunnen ze best.)

Dan kan ik je vertellen wat de EU (en vele anderen) zullen roepen:

Machtsmisbruik! Microsoft drukt anderen van de markt! 20 miljard boete!

Als MS een bit teveel qua mogelijkheden in Windows stopt, gaat hun kop eraf. Zolang dat zo blijft, zullen de mogelijkheden vanuit een standaard Windows nauwelijks toenemen. Zodra de EU e.a. zouden zeggen: "Doe maar wat je wil, bouw maar in wat je kan", dan ligt er volgens mij binnen 3 jaar een Windows-versie die breekt met alle compatibiliteit van voor XP, en alles wat op het moment bestaat omverblaast. Dan krijg je heel Works of half Office er ook nog bij en staat Visual Studio Express ook nog standaard op de DVD.

Stel, we nemen even 10.000 ontwikkelaars voor een nieuwe Windowsversie, die bruto gemiddeld $150.000 verdienen. (Laten we het wat ruim nemen, zodat die mensen ook flink gemotiveerd zijn.) Ontwikkeltijd: 3 jaar. Ontwikkelkosten: 4.5 miljard dollar, en 30.000 manjaren. Als het moet, gooit MS er 9-10 miljard en 20.000 ontwikkelaars tegenaan.

Zelfs dat is een bedrag dat MS met gemak kan opbrengen. Hun totaal aan boetes is ondertussen denk ik hoger. MS heeft het geld en de kennis om dit te doen. Als het mocht, deden ze het. Daar ben ik van overtuigd.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 17 mei 2009 13:57]

Wat een onzin.
MS hoeft helemaal niet zelf al die dingen te maken, ze moeten het OS zo maken dat iedereen eenvoudig extenties kan schrijven. Zo gebeurt het ook ij kde, er is echt iet 1 clubje mesen die de hele WM schrijven....
MS gaat echt niet zijn software modelleren naar KDE, dat gebruikt wordt door slechts een deel van de 1-2% Linux / BSD-gebruikers
Omdat? Zodat ze anderen kunnen pesten? MS zal gewoon doen wat hen het beste lijkt, en als dat betekend dat ze iets van iemand anders moeten overnemen, zullen ze dat best doen, op youtube staan volgensmij verschillende filmpjes van mac os x vs windows vista, waarbij features die al lang in mac os x zaten spontaan ook in vista zaten (zoek balk geïntegreerd in de start balk, geen uitklapbaar start menu meer, widgets/plasma's/gadgets/weet ik hoe je het wil noemen, de kleine desktopeffecten met minimaliseren zullen eerder uit de compiz hoek komen, dan uit de xp hoek) En vista lijkt dan echt meer op mac os x, dan xp, dus om nu te zeggen dat MS gewoon lekker doet wat ze zelf willen en dat anderen MS na doen, nee, niet echt.

Edit:
Wie ergens eerst mee was laat ik dan ook buiten beschouwing (behalve de duidelijke dingen, maar ik ga niet kijken of nu een glimmende taakbalk eerder in een svn versie van KDE4 zat of in een of andere build van win. 7) en wie ergens eerder mee was, maakt me ook helemaal niet uit en ga ik ook niet over in discussie, iedereen moet gewoon lekker kiezen wat hij fijner/beter vind, en ondanks dat ik KDE/linux in het algemeen beter vind, gebruik ik toch 99% van de tijd windows, gewoon omdat ik nu eenmaal een I opleiding volg waarin ik een .NET taal geleerd krijg en ik weinig keuze heb (ja, mono en mono developer, maar dan ga ik toch liever voor visual studio en de echte .NET)

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 15 mei 2009 19:35]

Zit met hetzelfde probleem hier,

Ik vind KDE & Linux veel beter dan Windows maar ik word door de school & het Ministerie van Onderwijs eerder gedwongen om Windows te gebruiken aangezien Visual Basic .Net & MS Office in het leerprogramma verwerkt zitten!
Je kunt KDE ook als Shell binnen windows installeren..

http://windows.kde.org/

Ze zijn echter pas bij versie 4.2.2.
Draai dan gewoon virtualbox op je linux voor je schoolwerk...
Licht er een beetje aan wat voor pc je hebt natuurlijk. visual studie / netbeans zijn al niet zo heel vrolijk in resource gebruik :o. als je dat dan ook nog is in een vm moet doen :/
Ja, dat zegt iedereen altijd, als het om Microsoft draait. Alle anderen zijn altijd eerder en beter dan Microsoft, maar slechts een minderheid maakt van deze "alle anderen" gebruik.
Goed, ze glimmen allebei maar dat betekent niet gelijk dat ze ook echt op elkaar lijken. Heeft windows 7 meerdere desktops, folder view of de mogelijkheid om de complete interface naar je hand te zetten?
Lees het verhaal van RobertMe eens.
is toch het mooie van linux; JIJ bepaald wat er met jouw systeem gebeurt!!

Niemand dringt je iets op, en zint het je niet dan wijzig je het toch?

Een van de meest gebruikte pagina's is kde-look.

www.kde-look.org

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 16 mei 2009 06:47]

Blijkbaar doet Microsoft toch hier en daar iets goed.
Ja. Ze doen iets heel erg goed. Marketing.
Meer dan marketing zal windows nooit goed doen. Gek he, dat meer dan 90% jouw software gebruikt, als jij als bedrijf het zo voor elkaar heeft kunnen krijgen dat er alleen maar computers met jouw OS worden verkocht. Zal wel handig zijn voor jouw bedrijf, dat alle concurrenten hun software tot op zekere hoogte moeten modelleren naar die van jou, omdat gebruikers anders niks bekends tegen komen en het links laten liggen. Dan kan het KDE/Gnome team nog zo hard hun best doen om iets te maken wat beter is dan windows, maar zolang iedereen achter de marketing van MS aan blijft lopen en hun omgeving loopt te vertellen dat ze perse windows nodig hebben omdat alleen daar "games" op draaien (zucht) zal het inderdaad niet meer dan een paar procent worden.
Dat zegt echter niks over de kwaliteit van de software. Ik ben een Gnome aanhanger, en zal deze KDE versie waarschijnlijk niet proberen, maar als ik moest kiezen tussen de windows interface en KDE zal ik nooit hoeven twijfelen. Windows wil dat de gebruiker zich aan past aan MS' idee van een computer, KDE en Gnome laten zichzelf aanpassen aan de wensen van de gebruiker.
MS hoeft helemaal niks goed te doen, mensen kopen het toch wel. Als het een nieuwe windows is willen mensen zich wel aanpassen en er aan wennen, maar als het andere software is willen ze ineens niet meer. Dan moet er ineens weer die verouderde antieke XP rommel geinstalleerd worden |:(
Hmmm... ik was wel benieuwd naar deze nieuwe release, maar wilde eerst een Live CD'tje branden om het even te checken...

Wat volgde was een grote zoektocht, door een brei van linkjes en cryptische processor-omschrijvingen (tenminste; cryptisch voor mij; wellicht niet voor de echte kenners :-)

Uiteindelijk kwam ik op deze directory-dump uit, waar inderdaad een x-aantal live cd's [iso format] te downloaden zijn.

Echter lukte het me na een fresh-boot niet om mijn harddisk te mounten [had wel toegang tot de usb-drivers] en mijn multi-monitor setup werkte ook niet;

Zowel op mijn primaire [breedbeeld] als secundaire [normale] monitor kreeg ik het zelfde bureaublad te zien [dus de 2e monitor was een verkleinde versie van de 1e, zeg maar]...

Maar goed; het ziet er inderdaad wel schitterend uit [sans rancune!].
Als zoekopdracht: "kde 4.3.0 beta 1" iso was genoeg geweest ;)
Euh.... maar krijg je dan persé de live-cd? Want ik neem aan dat als je de boel installeert vanaf een cd'tje dat het ook om de reguliere versie kan gaan...

Nou ja, ik heb 'm gevonden! Alleen bleek dat mijn draadloos toetsenbord en muisje het niet lekker deden, en het bureablad werd dus niet extended weergegeven, en helaas mijn harddisk ook niet [niet toegankelijk gemaakt]...

Ach, het is het testen wel waard- zeker vanaf een "safe" live-cd!

Als er mensen zijn die de boel wel direct aan de gang kregen, hoor ik het graag - want the look and feel [niet het uiterlijk, maar de logica] voelde prettig aan!

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 16 mei 2009 11:20]

Het is nog steeds een beta en alle distros zijn nu bezig hem op te nemen in de repositories. Over het algemeen worden LiveCDs pas later in het proces gemaakt.

Als je nu uit die directory dump de openSUSE-11.1-KDE4-Reloaded-LiveCD.i686-4.2.3-Build1.1.iso pakt en die installeert heb je KDE 4.2.
Als je perse 4.3 wilt kan je daarna de KDE unstable repository toevoegen en al je kde pakketjes updaten naar 4.2.85 (dat is 4.3 beta 1). Een directere weg is er (i.i.g. voor openSuSE) nog niet.

[Reactie gewijzigd door hostname op 16 mei 2009 16:00]

Wauw. Het wordt wel steeds mooier! Heb Linux een paar jaar niet meer geprobeerd, maar ik denk dat ik het binnenkort maar weer eens ga proberen. :)
Wat is de skin in het 2de plaatje?
Deze ziet er echt netjes uit !
zit standaard nu in KDE 4 air heet het geloof ik
KDE ziet er idd erg gelikt uit, draai nu de iets oudere 4.2 die naar mijn mening al erg goed werkt.

Toch vond ik Gnome altijd de betere, voelt meer aan als 1 geheel dan allerlei losse stukken software.

Ik weet dat het bij beide gevallen zo is (elk onderdeel kan je zelf kiezen, updaten of wat dan ook, tot de panel bv aan toe) maar ik vind/vond dat bij KDE altijd erger het geval.

Windows voelt naar mijn idee dus altijd het beste als 1 goed geheel, alleen is dan ook weer voor geen meter aanpasbaar. (enkel kleuren ofzo, niet je window anders dan je titelbalk etc)

Al met al wordt (mede) door KDE en Gnome, linux steeds bruikbaarder, en als je niet gamed (nog steeds minpunt van linux, puur door ondersteuning van games, die vrijwel allemaal DirectX zijn) een uitstekende vervanger van windows.

Ik ben overigens een tevreden windows7 en Suse11 gebruiker :)
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Windows is een rommeltje, en heeft niks te maken met "1 geheel". Voor zowat iedere applicatie bouwt MS een nieuwe theme. MSN, WMP, MS Office... MS heeft totaal niks op met een uniforme look & feel, en negeert volledig z'n eigen styles systeem.
Zelfs de default XP theme is een zooitje. Kijk eens goed naar de verschillende UI elementen, er zit uberhaupt geen consistentie in. De titelbalk, de scrollbars, de buttons, de checkboxes, het is een bij elkaar geraapt zooitje zonder enige logische keuze. Er zit een alternatieve theme in, maar dat is eigenlijk dezelfde bagger met een andere kleur titelbalk (grijs).

Linux desktops daarentegen hebben een consistente look & feel, en style guidelines waar alle meegeleverde apps zich aan houden. En dan vooral gnome, door het gebruik van GTK2, wat toch de de facto toolkit is geworden voor linux desktops, waardoor firefox, openoffice.org, java en .net apps netjes in de desktop integreren (alhoewel OOo nog wel eens wat steekjes laat vallen, eigenlijk is dat nep-GTK wat ze gebruiken).

Overigens, om nog eens terug te komen op je eerste punt, ben ik ooit eens begonnen met KDE3, maar ben later naar gnome over gestapt omdat KDE3 een zooitje is, en dan vooral het control panel met veel te veel configuratie settings, waardoor je door de bomen het bos niet meer zag. Al die flexibiliteit van KDE3 werkte er juist tegen, waardoor je niks meer kon vinden, en de gemiddelde gebruiker meer uit de beperktere configuratie mogelijkheden van Gnome wist te halen.
Of dit tegenwoordig beter is weer ik niet. Ik zou op zich KDE4 wel eens in actie willen zien, maar wat me vooral tegen houdt is Qt. Ik wil geen Qt desktop. Al m'n standaard apps zijn GTK, en ik heb geen zin om alles ineens te gaan vervangen omdat m'n desktop ineens Qt is (of met een inconsistente desktop te zitten). Het lijkt me iets wat pas gebeurt als pasen en pinksteren op 1 dag vallen, gezien de gezamelijke ontwikkeling die Qt en KDE door hebben gemaakt, maar als ze ooit een GTK versie maken ben ik zeker een van de eersten die het uit probeert. Niet dat ik behoefte heb om gnome te dumpen, het werkt verder prima, maar verder kijken dan het bekende is nooit verkeerd :)
Tja, als je geen Qt applicaties wil, dan is KDE niet de geschikte desktop voor je.

Anderszins, zijn GTK apps als Firefox goed te integreren in KDE met een Oxygen icon set en GTK theme. Dan zijn alleen nog de file manager en de beroerde anti-aliasing zaken die je aan GTK herinneren.
En voor de meeste GTK apps zijn mijns inziens minimaal gelijkwaardige Qt varianten te vinden. Mijn desktop is KDE-only, op Firefox, Inkscape en GIMP (de laatste 2 sporadisch) na. Ik hoop Firefox nog dit jaar te kunnen dumpen, als de webkit intergratie in Konqueror (of arora) goed genoeg wordt.

Je stelling dat GTK de de facto standaard is, daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.
De verschillen tussen GNOME en KDE zijn juist goed, wat jouw post mijns inziens juist bevestigd. Jij vind je weg het best in gnome en bent gesteld op GTK apps. Als je die niet wilt vervangen en geen inconsistente desktop wil, dan is het toch onmogelijk / onnodig om KDE te draaien? Of bedoel je te zeggen dat KDE maar over moet gaan op GTK en een soort alternatieve GNOME gaan worden?

Zelf moet ik niets hebben van GNOME en zal blij zijn als firefox een KDE implementatie krijgt of konqueror eindelijk eens een volwaardig alternatief wordt. KDE wordt overigens wel iets rustiger, het nieuwe configuratiescherm is al wat meer uitgekleed. Voor geavanceerde opties moet je nu iets verder klikken. Ik vind dit wel prima, want ze zijn iig nog benaderbaar, itt tot gnome waar je lekker conf files moet gaan editen als je iets wilt instellen wat meer 'geavanceerd' is.

Maar, zoals gezegd, ieder heeft zo zijn voorkeur. Beide hebben bestaansrecht en een eigen identiteit.
zal blij zijn als firefox een KDE implementatie krijgt of konqueror eindelijk eens een volwaardig alternatief wordt
*kuch*Opera*kuch*
De linux (en bsd e.d) versie van Opera maakt gebruik van Qt, en integreerd dus vlekkeloos binnen je KDE desktop, en persoonlijk vind ik Opera ook nog eens fijner/beter dan FF (konqueror kan ik niet veel van zeggen, omdat ik die al helemaal niet gebruik)
KDE zal nooit GTK gaan gebruiken vermoed ik. Aangezien GNOME net het GTK alternatief is voor Qt, voor als Qt ooit closed source zou worden. Maar intussen zijn Qt en KDE zo'n goede vriendjes, dat intussen Nokia, dat niet zo snel zal doen, en anders liggen volgensmij ook de plannen al klaar om Qt te forken/de draad op te pakken bij de laatste open source versie.

Van de wikipagina over GNOME:
In 1996, the KDE project was started. KDE was free software from the start, but members of the GNU project were concerned with KDE's dependence on the then non-free Qt widget toolkit. In August 1997, two projects were started in response to this issue: the Harmony toolkit (a free replacement for the Qt libraries) and GNOME (a different desktop not using Qt, but built entirely on top of free software).[4] The initial project leaders for GNOME were Miguel de Icaza and Federico Mena.
In place of the Qt toolkit, GTK+ was chosen as the base of the GNOME desktop.
De KDE e.V. (legale body van KDE) heeft zelfs het recht om zelf Qt uit te brengen onder een BSD-achtige licentie mocht Qt ook gesloten worden. Die kans is echter nihil, en de beweging is de andere kant op. Qt is tegenwoordig LGPL, precies zoals GTK dus.
Ik heb de indruk dat KDE 4.3 een stuk sneller is dan 4.2.x. Dolphin start bijvoorbeeld op in een krappe 0.3 seconde op mijn single core CPU met SATA-schijf. Een stuk stabieler, mooier, uitgebreider en de systemtray is eindelijk fatsoenlijk. Ik denk dat 4.3 een uitstekende release gaat worden :)
Ik moet idd zeggen dat ze goed bezig zijn. De sprong naar 4.x begint vruchten af te werpen.
4.1 was sloom, crashy, niet echt tweakable en botweg niet af.
4.2 is echt HEEL veel beter en over het algemeen fijn om mee te werken. Vooral de multimonitor support is top. Beter dan in Vista.
Als het zo doorgaat is KDE tegen de 4.4 release gewoon ongeevenaard..
En Amarok is nu eindelijk op full speed. Die gaat nu met sprongen vooruit zoals de contextview die niet 'gewoon' internetpagina's laat zien maar de informatie netjes parsed zodat het consistent is (Linkje)

Zie ook: De vertikale tabs gaan er eindelijk uit!!!!

* BartOtten vraagt zich af of er eindelijk weer automount komt. Hmmm, tot nu toe niet

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True