Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: Gaim, submitter: thepianoman

Gaim logo (60 pix) De ontwikkelaars achter Gaim timmeren nog steeds hard aan de weg en denken dat de final-release van versie 2.0.0 niet lang meer op zich zal laten wachten. Zo ver is het echter nog niet, maar eergisteren is wel de zesde bčtarelease van dit multi-protocol, cross-platform instantmessagingprogramma uitgekomen. De software is onder andere beschikbaar voor Linux, BSD, Mac OS X en Windows, en is compatible met de AIM- (Oscar- en TOC-protocolen), ICQ-, MSN Messenger-, Yahoo-, IRC-, Jabber-, Gadu-Gadu- en Zephyr-netwerken. Deze release wordt zonder changelog geleverd, wel waren er wat opmerkingen van enkele van de ontwikkelaars te vinden:

Sean:
  • Barring any seriously major new issues, we expect this to be the final beta release before 2.0.0. This has a bunch of cool UI changes, some Google Talk features, a bunch new plugins, and other goodness.
Nathan:
  • Beta6 rocks. That is all.
Gary:
  • Long time no news. My silence will end soon ;)
Evan:
  • My first news! I knocked out a nice collection of crashes, thanks in part to my ever-patient Adium beta testers. Gaim 2.0.0 is going to be delicious. :)
[break]
Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Misschien wel interessant om te weten, met ingang van Gaim 2.0 is er een scheiding tussen de UI (Gaim) en backend (libgaim).

Ook al lijkt het dat er soms lange tijd niets gebeurt met het programma Gaim, niets is minder waar. Aan libgaim wordt achter de schermen heel veel gesleuteld, ondersteuning van nieuwe protocollen, nieuwere versies van bestaande protocollen of uitgebreidere functie ondersteuning van bestaande protocollen.

Die Evan die in de changelog staat is eigenlijk een Adium developer die veel bugs die ze van Adium gebruikers doorkrijgen oplost in libgaim. Hierdoor profiteren alle programma's die libgaim gebruiken van deze fixes.
Hmm backend/frontend-setup is wel netjes eigenlijk, maar dan liever nog iets verder doorgevoerd: een backend-daemon zodat je zonder X in CLI kan gaimen!

Als dan je X crasht (wat itt Linux zelf redelijk vaak gebeurt) merkt Gaim daar niks van.
Of natuurlijk nog iets handigers/leukers:
ik zou dan een backend-deamon op mijn server kunnen draaien, dan kan ik daar vervolgens met mijn laptop of workstation een verbinding naar maken, afhankelijk van waar ik momenteel ben. Op die manier ben je tenminste altijd online, heb je maar 1 lijst met contactpersonen en 1 plek waar alles qua history staat.
Hier benik het mee eens .Zou voor mij o.a. wat problemen oplossen. Misschien eens in koppen bij de gaim dev.
Dit is nu al mogelijk met Jabber. Dan moet je wel verbinden met ouderwetse netwerken via transports.
Je kan dan alles regelen met 1 account, waar je ook nog eens op meerdere plaatsen tegelijkertijd op kan inloggen.
Perfect is het niet, want met de huidige transports verlies je toch wat protocol-specifieke functionaliteit zoals bijv. filesending.
Dit wat jijn u zegt. Zit toch juist in het protocol van Jabber?
Anders gezegt. Bij jabber kunnen al mijn clients al mijn chats zien.
Volgens mij heb ik ook wel eens een text-only UI voorbij zien komen maar het zou kunnen dat dat alleen voor OS X was.
of center-icq :)

maar dat was niet helemaal de vraag
tmsnc is een cli msn client, of dit de gaim libs gebruikt weet ik niet
Een back-end daemon vind ik zelf maar niks, da's als met een kanon naar een mug schieten: het veroorzaakt extra overhead, en wat win je ermee? De X-server fixen lijkt mij een nuttigere investering dan alle mogelijke grafische applicaties via een daemon laten werken om een mogelijke crash in X op te vangen.

Gaimen aan de console daarentegen, dat vind ik eventueel wel interessant, en dat kan ook: http://www.die.net/doc/linux/man/man1/gaim-text.1.html
Een backend-daemon is niet echt nodig. Feit is dat de core en UI gescheiden is en daardoor eenvoudiger een GUI gemaakt kan worden voor libgaim. Volgens mij bestaat er nu een gaim-text.
Was ooit een project gaim-text bij de Google summer of code. Dat is dus de CLI versie van de Xfontend voor libgaim
Telepathy is precies dat, en is een freedesktop standaard, wordt nu hard aan gewerkt om t in KDE4 te krijgen, en er zullen ook wel Gnome, win32, en OSX clients komen.
Zo liever hebben dat ze een keer voice/cam gingen ondersteunen. Zodat er eindelijk een platform onafhankelijk im is die het ondersteunt
Dat wordt Jingle, zoveel is wel zeker. Hoe ver het nu precies is weet ik alleen niet, is volgens mij nog work in progress...
Het is de bedoeling dat Gaim dat op den duur ook gaat ondersteunen ;) v&v (voice & video) zou eerst een nieuwe feature worden voor gaim 2.0, maar die hebben ze uitgesteld tot nader orde.

Jammer dat nog zo lang die msn file-transfer bug erin zit. icq bestandsoverdrachten gaan wel lekker snel, met gaim via msn gaat het echt retetraag. Het is bekend bij het team, maar helaas stellen ze het uit of kunnen ze de bug niet oplossen.
Bij mij gaat het niet alleen traag maar vergeet gaim de bestandsnaam in het sla-transfer-op venstertje, rete irritant. (mocht ik een of andere fucntie of changelog staan, sorry dan).
Zo liever hebben dat ze een keer voice/cam gingen ondersteunen. Zodat er eindelijk een platform onafhankelijk im is die het ondersteunt
Daarom ben ik al een tijdje overgestapt naar Kopete. Die heeft dat alles, en meer...
Interesant dit. De huidige Gaim begint toch een beetje ouderwets aan te voelen. Nu is dat voor sommige gebruikers niet erg (die vinden een basic no-nonsense chat client wel lekker), maar als onderdeel van een moderne desktop omgeving willen de meeste mensen toch wat meer.

Zo zou het vooral handig zijn als de wat nieuwere onderdelen van het MSN protocol ondersteund zouden worden. Dat de huidige versie dat niet doet is toch een reden voor velen om er op neer te kijken, dit terwijl Gaim voorderest toch een mooie app is.
Er was een summer of code project dat zich bezig hield met MSNP 13. Maar afgelopen paar maanden zijn er geen wijzigingen in subversion op gebied van dit onderwerp....

vrees dat het een stille dood heeft gekregen.

een ander SOC project met een hoog geek gehalte:Y) was een plugin die kon voorspellen wanneer iemand online zou komen door analyse van online/ofline gedrag. Hellaas heb ik hier ook niks meer van gelezen.
Ik vind het ook erg jammer dat deze beide summer of code projecten niet zichtbaar meer zijn.

MSNP 13 zou een hele verbetering zijn voor Gaim.
een ander SOC project met een hoog geek gehalte:Y) was een plugin die kon voorspellen wanneer iemand online zou komen door analyse van online/ofline gedrag. Hellaas heb ik hier ook niks meer van gelezen.
Hmmm, dan ben ik wel een uber geek :D Zoiets doe ik nu zelf al. Laat mijn Gaim window altijd open staan voor sommige personen zodat ik zie wanneer iemand online/ofline gaat. Daar maak ik dan grafiekjes van :P

Jammere alleen is dat Gaim (iniedergeval mijn versie) niet laat zien welke exacte datum het event plaats vind, alleen een tijd staat er.
Nu hoop ik dat er ook een nieuwe Gaim Portable uitkomt.
Die portable kan kan je ook gewoon zelf bakken.Wat je nodig hebt is de oude versie voor de loader en de config files(of hoe die mogen heten),upx(compressie) en je delete knop. Beetje sleur en pleuren en het werkt.
Waar heb je 'm neergezet? Waar kan ik 'm downloaden? Je mag hem ook mailen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True