Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 118, views: 79.878 •

Messen trekken

De uitdaging neemt uiteraard toe als je de game op een moeilijker niveau speelt dan Normal. Dan is munitie een stuk schaarser en worden upgrades belangrijker. Maar dan zijn er nog steeds de werpmessen, die nog even effectief zijn. Tot slot is er de Ranger Mode, de hoogste moeilijkheidsgraad die je pas kunt doorlopen als je er een run op een lagere moeilijkheidsgraad op hebt zitten. In Ranger Mode zijn vijanden sterker en moet je het stellen zonder hud. De modus is echter enkel als dlc beschikbaar. Hij is gratis voor wie de game vooraf heeft besteld en kost een paar euro als je hem achteraf alsnog wilt aanschaffen.

In het bovenstaande hebben we flink wat kritiek geuit op Metro: Last Light. Toch wil dat niet zeggen dat het een slechte game is. De sfeer is goed en het verhaal is afwisselend genoeg. De dialogen zijn af en toe erg grappig. Net als in de voorganger is het bovendien heerlijk om je een weg te vechten langs hordes tegenstanders, door voorzichtig met licht en donker te spelen. Wie als Rambo door de levels heen wil crossen, kan beter een andere game kiezen, maar wie zijn kogels net zo lief op zak houdt en tegenstanders te slim af is, heeft aan Last Light een goede.

Eerste dev diary waarin de makers de spelwereld tonen.

Conclusie

Toch is Last Light niet de stap vooruit waar we na Metro 2033 op hoopten. Sfeer, verhaal en belichting kunnen zich meten met de voorganger, maar er zijn ook aspecten die minder zijn. Zo is de kunstmatige intelligentie niet best en is het vooral hinderlijk dat je tegenstanders zich zo weinig bewust lijken van je aanwezigheid. Je acties worden lang niet altijd opgemerkt. Of ze doen er eigenlijk totaal niet toe, zoals tijdens ritjes over de metrorails.

Onze voornaamste kritiek betreft echter de rol van valuta. Je zou eigenlijk hard moeten sparen voor nieuwe wapens en upgrades. Dat is echter zelden nodig. 'Munitie' is er genoeg, wat vooral komt doordat je werpmessen hebt die niet alleen stil zijn, maar ook weer uit de gesneuvelde tegenstanders kunnen worden getrokken. Dat ondermijnt de spanning die hoort bij het spelen van een dergelijke game. De sfeer is dus prima en sluipen blijft leuk, maar de stap vooruit ten opzichte van Metro 2033 is Last Light helaas niet. En gezien het beperkte budget dat 4A Games tot zijn beschikking had, mogen we dat misschien ook niet verwachten.

Pluspunten:

+ Licht en schaduw
+ Verhaal en dialogen
+ De spanning van het dragen van een gasmasker

Minpunten:

- Tegenstanders hebben veel te weinig aandacht voor je
- Valuta weliswaar schaars, maar niet zo noodzakelijk
- Halfslachtig upgradesysteem

Eindcijfer: 6,5

Titel Metro: Last Light
Box Metro: Last Light
Platform Windows, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar 4A Games
Uitgever Deep Silver
Releasedatum Reeds verschenen
Metro Last Light Metro Last Light Metro Last Light Metro Last Light Metro Last Light Metro Last Light Metro: Last Light Metro: Last Light Metro: Last Light Metro: Last Light Metro: Last Light

Laagste prijzen voor Metro: Last Light, PC:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
Game-Card.netScore: 4 € 14,95€ 14,95
GameSyncScore: 5 € 38,99€ 38,99

Laagste prijzen voor Metro: Last Light, Xbox 360:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
Game ShockScore: 3.5 € 12,-€ 13,99
NedGameScore: 4.5 € 22,-€ 23,95

Laagste prijzen voor Metro: Last Light, PlayStation 3:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
NedGameScore: 4.5 € 28,-€ 29,95

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Metro: Last Light Limited Edition
Metro: Last Light
Metro: Last Light, PlayStation 3


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (118)

Reactiefilter:-11180116+189+27+30
1 2 3 ... 7
Ik vind het een leuk, spannend spel.
Eergisteren gekocht voor de PS3, maar elke keer als ik wou stoppen met spelen gebeurde er weer wat en ging ik toch even kijken wat het nieuwe stukje te brengen heeft.
Ik vind het dus een spannende game.

Wat betreft de AI, die zijn idd zo dom als een rund.
Je kan op easy prima een poppetje doodschieten die tegenover iemand anders staat zonder dat er word gereageerd.
Dit is alleen bij bepaalde stukken, ben ook de slimmere mensen tegen gekomen die je wel vinden in het donker.

En toch vind ik het een leuk spel, omdat ik niet speel om mensen te schieten, maar om monsters te killen, en dat is nog even leuk als in zijn voorganger'
Ik heb "Metro : LL" een half uurtje zitten spelen maar ik kan er (nog) niet erg warm van worden. Graphics zien er op zich wel netjes uit (ondanks dat ze een tikje gedateerd zijn), maar die AI is niet bijster snugger. Allemaal erg gescript...

Een hogere moeilijkheidsgraat is wel gewenst, alleen jammer dat dit enkel via DLC te krijgen is en daar de beurs voor getrokken moet worden.

Daarom heb ik dus zo'n hekel aan dat uitmelken van de consument door middel van DLC. Het slaat helemaal nergens op dat voor zo'n basisfunctie betaald moet worden. Zeker omdat je het spel zonder deze DLC met twee vingers in je neus uitspeelt.
Ik vraag me toch af waarom jij de grapics gedateerd vind, speel je op console of ligt het aan de stijl ? Want ik had alles op verry high staan en vond de grapics geweldig en hierdoor ook een van de grote pluspunten aan de game.
Ik moet zeggen dat uit persoonlijke ervaring ik juist onder de indruk was van de AI. Misschien ligt dit aan de moeilijkheidsgraad waar ik het op speelde, of een ander begrip van AI. Creatures vonden het juiste pad, en vooral door de mogelijkheid om te springen, kozen ze interessante en soms zelfs verdomd lastige routes om te counteren!

Ik krijg zo het gevoel alsof je (Reviewer) het meer als een moderne shooter (Zie CoD, BF, MoH) hebt gespeeld en veel bombastische hollywood scenes verwacht had, maar JUIST de kracht van M:LL is jezelf helemaal verliezen en verdiepen in de sfeer, de personages, de omgeving, etc.

Geen slechte review, maar volgens mij mis je het punt/doel van het spel en lijdt de reviewscore daar helaas onder.
Nee, als ik het gespeeld heb als een andere game, dan eerder als Hitman / Deus Ex. Ik hou erg van sluipen en nadenken over de aanpak van een bepaalde situatie. Maar dat viel me hier erg tegen. Zo vind ik het vrij slecht dat je tegenstanders totaal geen oog hebben voor de lijken van hun collega's. Zelfs als ze er over struikelen hebben ze nog niets in de gaten, zelfs niet als de kill (met dat werpmes) echt drie tellen geleden is gemaakt. Dat breekt voor mij de spanning / uitdaging flink.

Verder vind ik het echt jammer dat ik dat geld (munitie) eigenlijk helemaal niet nodig had en het zo weinig zin heeft om je wapens op te waarderen. Dat hele deel van de game had er zo uit gelaten kunnen worden en je had het verschil niet of nauwelijks gemerkt.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 25 mei 2013 11:51]

Nou ik vind de review zelf minder waard dan 6.5.
Je zal CoD:Ghosts toch wel een 8.5 - 9.5 geven :+
Vreemd, bij mij (op PC) slaan ze namelijk meteen alarm als ze een lijk vinden. Natuurlijk kunnen ze het lijk niet zien als het ergens in het donker ligt.

De stealth had voor mij inderdaad ook iets moeilijker en genuanceerder mogen zijn dan het binaire zichtbaar/niet zichtbaar systeem, maar een volledig kamp clearen zonder het alarm te laten afgaan was toch nog altijd een uitdaging. Je hebt niet zo veel keuzes als in Deus Ex of Hitman, maar je kan het toch altijd vrij aanpakken. Je kan er langs sneaken, gewoon iedereen afknallen, 1 voor 1 iedereen stealth uitschakelen, eventueel het licht uitzetten voor je iedereen afschiet, etc. Voor een game die zichzelf niet profileert als een spel waar je veel keuzes kan maken vind ik dat toch al aardig.

Ik vond de AI van de monsters ook echt enorm goed. Ze proberen je altijd te flanken en langs achter aan te vallen en soms lopen ze zelfs over het plafond. Samen met de specatucaire graphics en licht effecten was dat toch een heel creepy ervaring. De sfeer was voor mij gewoon perfect.

Persoonlijk speel ik dit soort games niet voor de uitdaging. Ik speel ze voor de ervaring. Ik speel Metro enkel 's avonds met alle lichten uit een 5.1 headset op. Misschien ben ik pro biased, misschien verwacht jij een iets andere game, maar hoe dan ook Metro: Last Light is in mijn ogen toch eerder een 8 waard.
Ik kan me ook niet vinden in de Review van Tweakers, heb deel 1 ook gespeeld en die was fantastisch, erg goed gemaakt en erg goede sfeer en erg mooi gemaakt, en dat is het zelfde met deze, deze spel hoort minstens een 8 te krijgen.

En het aparte is dat bijna alle review sites die een review geschreven hebben van
Metro: Last Light PC dit spel een 8 of meer geven.

De laagste die er tussen staat is 7, daarom kan ik niet begrijpen dat Tweakers dit een 6.5 geven en dat de review maar uit 4 pagina's bestaat (kleine pagina's)

http://www.metacritic.com/game/pc/metro-last-light/critic-reviews

Update: (voor de mensen die dit spel goedkoop willen kopen en Steam hebben) en via cjs-cdkeys kun je de Steam key voor ¤27.48 kopen, dat zijn nog is goede prijzen, heb het ook net gekocht en werkt erg goed en makkelijk.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 26 mei 2013 22:23]

Het kan nog goedkoper, ik heb em al voor ¤21 langs zien komen.
Bij de 7-entertainment groep van sites betaal je momenteel ¤24.-

http://www.kinguin.net/ca...edition-steam-key/id/932/

Persoonlijk weet ik niet of ik dat het waard vind, ik heb daarnaast deel 1 ook nog niet gespeeld zelfs niet gekocht toen deze ¤5 was. Misschien als ik de tijd er weer voor heb beide titels eens oppakken. Ik weet niet waarom, maar ik vond deze hele review trouwens wel erg spoilerig, ik heb het idee dat ik nu al best veel aankomende wendingen kan zien aankomen, en de videos van de ontwikkelaars in de review geven ook al best veel weg...
Helemaal mee eens,

Bij mij gaat er wel is een alarm e.d. als ze een lijk (in het licht) vinden.

Maar het is erg jammer dat je zelfs 2cm van een vijand af kan staan, al dan niet gebukt, in het donker en die jou niet ziet terwijl ze recht naar je kijken. Wat je dus al die binaire zichtbaarheid noemde.

Er zijn nog wel akkefietjes, maar die ga ik niet bovenhalen.


Jullie noemen de belichting telkens wel goed, al moet ik toch zeggen dat die mij op een bepaald punt toch teleur gesteld heeft. Namelijk bij een van de eerste levels, waar je die communist moet gaan bevrijden (en je voor het eerst de "elektriciteit kan uitschakelen", daar beneden), daar zie je dan je schaduw en je draaid naar links of rechts en als je fan stopt met draaien bleef men schaduw draaien.


Voor de rest vond ik het (tot nu toe) leuk!


Van mij een 7 ą 8, de Menselijke AI mocht echt veel beter!


Ik speel het trouwens op PC


EDIT: mss wil ik toch wat milder zijn,

ik heb na het lezen van deze review critisch alles nog wat proberen uitlokken en het valt opzich eigelijk best wel mee..
Behalve dan dat binaire zichtbaar zijn dat vind ik het toch echt een beetje makkelijk maken en die belichtings fout die ik tegenkwam.

toch wel een dikke 8 dus!

[Reactie gewijzigd door lolnoobhax op 26 mei 2013 11:08]

een 6.5 als eindcijfer is veel te laag ...

ok, het is geen game die een 10 kan krijgen.. dat weten we, maar een 6.5?
Alleen al dat de ontwikkelaars voor dat budget zo'n game hebben kunnen neerzetten is die 6.5 al waard zonder nog maar naar het spel te kijken...

80% van de games met een 10x groter budget zijn bijlange zo goed niet...... ik deel de mening van velen hier dat die enkele minpunten ook wel weer worden goed gemaakt door de vele pluspunten.. maar ik zie dat niet in je eindcijfer; gevolg zal weer zijn dat mensen de review lezen, een 6.5 zien en het spel niet kopen... de volgende zal weer met een beperkt budget gemaakt moeten worden dus.

Ik ben ervan overtuigd dat als ze een groter budget hadden, of ze zouden een kickstarten hebben ingezet voor wat extra funding; dan hadden ze zeker een betere AI kunnen programmeren en de scherpe kantjes van het spel afhalen. dat had ze zeker een 8.5 opgeleverd dan.

Ik denk trouwens dat ze door die overname van hun uitgever (thq uitverkoop) ook nog eens onder extra tijdsdruk kwamen te staan bij hun nieuwe uitgever die zo snel mogelijk zijn investering wil terugverdienen.
Toen ik het speelde reageerden ze wel degelijk op de lijken van hun collega's. Ik had het geld ook wel degelijk nodig, want toen ik verder in het spel kwam had ik echt goede wapens nodig om de monsters tegen te houden. Dat was voornamelijk moeilijk vanwege gebrek aan munitie en dan heb je wapens nodig die per schot zo veel mogelijk schade doen (dit was wel op hard). Ben het verder totaal niet eens met een 6,5. Ik snap veel van je minputen wel, maar ik vind de goede dingen zo erg er tegenop wegen dat ik het een 8 had gegeven.
Ik heb vanochtend het spel kunnen uitspelen op "normal". De AI op normal was niet beter of slechter dan een andere game van dit caliber. Persoonlijk vond ik de delen met de mensen en het sneaken veel beter dan de delen met monsters. De monsters waren voor mij gewone bullet sponges, ik kan me al voorstellen dat 't gewoon nog meer kogel eist in de hogere moeilijkheidsgraden.

Bij de menselijke vijanden kon je gebruik maken van het spel met licht en schaduw. Op hier en daar glitches na (licht door muren waardoor de vijand je opmerkte, ...) gaf het een voldoening om een ganse horde compleet silent uit te schakelen. Dit kon door up close & personal een messteek te geven of op afstand een mes in z'n hoofd te gooien
[spoiler]Tip: als je zonder target recticle speelt, zorg dat je dan een laser pointer hebt op je wapen. Dat maakt het mikken met het werp mes veel makkelijker[/spoiler]

Een minpunt dat vooral opvalt tijdens de mensen kant: je loopt wel vaak tegen een scripted event: npc's staan maar wat te staan/rond te draaien tot je een bepaald punt nadert. Vanaf dan gaan ze de scripted handelingen uitvoeren (meestal aangestuurd door een conversatie).
Ook als de vijand je gevonden heeft, blijven ze in een bepaalde routine acteren, dit heb je ook snel door waardoor ze weer makkelijk(er) te omzeilen zijn of zelfs uit te schakelen zijn.

Het menselijk stuk in het verhaal was ook veel "enger" te noemen vond ik. Je zou de situatie zo kunnen zien gebeuren.

Als je geen Russisch kan (zoals ik), is het aan te raden dat je 't spel in de Engelse taal speelt. Er zijn een hoop conversaties in het spel waarbij enkel de main conversaties ondertiteld zijn.
De Engelse voice actor (met Russisch accent) zijn niet on-aangenaam maar in 't Russisch zou het veel beter zijn.

Ik vond persoonlijk het upgrade systeem ook niet echt slecht te noemen, het was voor mij zeer functioneel. Je bent gelimiteerd aan 3 wapens en naarmate je verder gaat in het spel heb je daar ook wat meer upgrades voor. De upgrades zijn realistisch te noemen en passen helemaal in de sfeer van het spel. Je kiest uiteindelijk voor wapens die verschillende types van ammo nodig hebben, het heeft geen zin om ammo te delen daar deze op sommige plekken toch wat schaars is. Ik liep meestal met de combo pistol/shotgun/assault rifle.

Valuta (military grade bullets) mocht de reviewer misschien niet zo van belang vinden, je kan deze ook gebruiken in je wapens. Met de betere rounds knal je vijanden en monsters veel sneller af. Op normal was er goed wat loot te rapen in de vorm van filters en ammo, op de hogere moeilijkheidsgraden is dit veel minder. Je zal dus ongetwijfeld op een punt komen dat je wel ammo moet kopen.

Technisch gezien is het spel weer heel mooi geworden. Langs de andere kant zijn er hier en daar toch glitches, sommige zelfs zo erg dat je een chapter moet resetten (bv bij freezing npc's). Het draaide op mijn systeem (core i7 + gtx 680) niet altijd even lekker met toch wat opties aan maar het spel was te mooi om wat af te zetten.

Persoonlijk zou ik het spel toch minstens een 7 geven en misschien zelfs een 7.5.

Replay vraag je? Nou er is die Ranger mode die 't spel veel moeilijker maakt en delen van HUD uitschakelt om het wat "echter" te maken. Rond deze modus is wat heisa ontstaan omwille van pre-order incentive en nu betalend als DLC. Hier ga ik me niet over uitspreken omdat ik 't spel gewoon in pre-order had.
[spoiler]Tip: als je zonder target recticle speelt, zorg dat je dan een laser pointer hebt op je wapen. Dat maakt het mikken met het werp mes veel makkelijker
Tipje terug: Spoilers werken niet op de frontpage :)

Maar, zien de vijanden je laser pointer niet als je probeert te stealthen? Die van hen zie je namelijk overduidelijk :) Heb hem ook net uitgespeeld en ik heb de laser pointers altijd laten liggen op de wapens die ik al silenced had uit vrees dat ze me makkelijker te zien zouden maken.
Neen, die laser zien ze niet. De vijand ziet je pas als je horloge oplicht en dat is niet het geval met de laser pointer. Daarom dat 't soms frustrerend was dat er licht door een vaste muur ging en dat ze me daardood zagen.

Ik kijk in elk geval al uit om 't nog eens over te doen in Ranger mode, laat die extra single player dlc ook maar komen :)

ps: dat van die spoiler tag wist ik niet, gelukkig was 't geen was 't dan geen story spoiler :)
Hier ben ik het zeker mee eens, een cijfer van 6,5 is dan ook veel te laag voor deze game.
Geweldige game in tijden niet zoon goede game gespeeld! het verhaal was super met ongeveer 9 uren gameplay en grafisch gezien vond ik de game super en liep ook lekker soepel vergeleken met metro 2033

[Reactie gewijzigd door Dutch Stylez op 25 mei 2013 08:15]

Heb je Last Light op de computer gespeeld?

Ik wil het spel binnenkort kopen en ben wel benieuwd naar de frame rate op de computer. Want Metro 2033 had nog weleens problemen met de frame rate. Zeker wanneer er explosieven op de achtergrond afgingen. Ik heb DirectX11 terug gezet naar DX10 maar dat maakte qua frame rate niet veel uit.
Ligt er puur wat er bij jou onder de motorkap zit ;)

Ik heb zelf ongeveer 6uur gedaan op Ranger difficulty, en heb flink genoten van de game.
Echter schijn je dus 2 eindes te hebben, die worden gekenmerkt door een keuze die je moet maken.

Het was allemaal zo doordacht, en de 2033 sfeer was helemaal weer terug!
Als dit allemaal low budget was, nou kom maar op met die games!
Ik konde het spel gewoon goed spelen 30-40 fps kom ik bij 1 level blijft hij haken op 8-10fps paar keer over nieuw gedaan gebeurt elke keer het zelfde.
FOV uitzetten maakte het spel naar mijn mening mooier en gooide de FPS flink omhoog bij Metro 2033. Dat al geprobeerd?
Ik kom die setting niet tegen hoor...

Blur, AF, resolutie en quality is alles wat ik in kan stellen...
Ik kon Metro 2033 op High spelen met nauwelijks 60fps en Metro: LL kan ik op Very High spelen.
Dus dit spel is beter geoptimaliseerd dan de vorige game!
Specs: FX-8120 @3.4GHz, GTX 660Ti, 16GB 1600MHz.
Raar.
Heb een i7 3770K met een GeForce GTX Titan en vind het echt niet soepel draaien.
Vooral het eerst level zit ik doodleuk onder de 30 FPS.
Ik ben hem aan het spelen tot nu toe helemaal niks gemerkt van een low budget. :)
Zijn voorganger was echt een geweldige game. Met een echte horror-survivor gevoel dat altijd aanwezig was heb ik Metro 2033 met veel plezier gespeeld. Alleen werd het verhaal pas in de laatste chapters echt uitgelegd. Dat is eigenlijk het enige wat ik jammer vond aan Metro 2033. Hopelijk is het verhaal dit keer wel al sterk aanwezig vanaf het begin.

Ben trouwens zeer tevreden met de keuze van de developers om Ranger mode later in het spel beschikbaar te stellen. In plaats van de hoogste moeilijkheidsgraad pas vrij te geven wanneer het spel al helemaal is uitgespeeld. Dan heb je toch de basis al door en mag je het op een moeilijkere graad proberen als je wilt. Alleen maar voordelen. Zeker ook voor mensen die geen tijd hebben om het spel twee keer te spelen en gewoon direct vanaf het begin een uitdaging willen.

Toch wel mooi om te zien dat developers met een beperkt budget een game van formaat kunnen maken. Ik ben van mening dat studio's de laatste jaren te weinig hun best doen om vernieuwend te zijn. Ik vind al gauw een game voorspelbaar worden of ik krijg het gevoel het al eerder te hebben gespeeld maar dan alleen in een andere setting. 4A games bewijst maar eens dat het ook anders kan. Mijn geld komt hun kant op, beter dan de game downloaden vind ik.

[Reactie gewijzigd door Jeroen V. op 25 mei 2013 08:54]

Ik heb Metro 2033 vorige maand gespeeld, maar ik vond hem niet best. Ik had hoge verwachting omdat ik de S.T.A.L.K.E.R. games geweldig vond, maar Metro 2033 viel echt tegen. Het gebrek aan munitie is irritant eveneens als dat onhandige gasmasker wat je vaak nodig hebt. Daarbij was de verte een beetje geblurred dus kon ik alleen maar tegenstanders dichtbij raken. De ondergrondse sfeer was wel goed gemaakt. Deze Metro versie zal ik alleen maar aanschaffen als iedereen er laaiend enthousiast over is. Een review cijfer van 6.5 zegt niet zoveel: game reviewers zitten er wel vaker naast (e.g. Far Cry 2 werd goed beoordeeld terwijl die bij verder spelen heel irritant wordt; S.T.A.L.K.E.R. werd matig beoordeeld terwijl dat een toppertje is).
Weinig ammunitie draagt toch alleen maar bij aan de horror-survivor genre? Daar draait het juist bij deze games om. Ik heb zelf ook de S.T.A.L.K.E.R. serie gespeeld en daarbij viel het me op dat je gewoon 500 plus kogels kunt dragen.

In S.T.A.L.K.E.R. kun je zoveel ammunitie meenemen als je maar wilt. Als je maar lang genoeg blijft sparen en de wereld gaat doorzoeken. In Metro 2033 moet je het redden met de resources die je krijgt. Daar zit een groot verschil in.

Het gasmasker is eveneens een concept dat ik prima vind passen. Je masker wordt vies waardoor je minder zicht hebt, en waardoor je de speler hoort ademhalen. Allemaal prima als je het over een horror-survivor game hebt vind ik.

[Reactie gewijzigd door Jeroen V. op 25 mei 2013 12:34]

bij een fps wil ik bij voorkeur wel voldoende munitie hebben. In het begin in S.T.A.L.K.E.R. moet je ook zuinig zijn met munitie. Daarbij vond ik het horror effect in Metro2033 niet echt aanwezig. Sommige S.T.A.L.K.E.R. missies waren spannender (e.g. Brain Scorcher.). F.E.A.R. 1 vond ik ook beter uitgewerkt als horror game met dat kleine meisje in de rode jurk die te pas en te onpas voorbij kwam. Het gasmaker is realistisch maar ook irritant.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke smaak. De een vindt hem goed, de ander niet. Ik behoor bij Metro2033 tot die laatste categorie.
dat geblur ligt misschien meer aan jou pc, dat is een manier om het grafisch wat gemakkelijker te maken voor de videokaart.
De bliur kun je weghalen door FOV uit te zetten, ziet er imho beter uit en geeft je nog een betere FPS ook. Dat je gebrek aan munitie niet leuk vindt vind ik persoonlijk erg raar, dat is juist precies wat de game moet doen. Het is geen shooter als CoD waar je alles kapot moet schieten, je moet kiezen of je engagements aan gaat of niet.
6.5 is erg mager. Dit is best een goede game die meer een 8-8.5 verdient.

Door het ontbreken van een mutiplayer element zal ik hem niet hoger geven dan een 8.

- Graphics zijn echt fantastisch vooral de physx en licht effecten zijn buitengewoon sterk.
- Sfeer is ook erg gaaf
- Draait in verhouding veel beter dan 2033

Er zijn een aantal zware instellingen die je misschien moet aanpassen. Dit is SSAA (ziet er geweldig uit maar moet je eigenlijk niet aan beginnen als je niet minimala 2x een 670 hebt of hoger) en testallation.

Maar zet je die dingen uit dan ziet het er nog geweldig uit en kan een beetje videokaart dit spel al goed draaien.
Helemaal met je eens, ik heb em uitgespeeld en dit spel verdient zeker een 8+.
helemaal mee eens, de sfeer en graphics zijn top!!
veel beter als bv Bioshock en meer in lijn met bv Crysis 3, welke er wel leger, maar ook mooier uitziet met een mindere sfeer.

quadcore is wel aan te raden, hd5870 van me broer wordt gebottlenecked door een e8600.
bij mij gebruikt de game dan ook netjes alle cores (vooral bij rook, vuur ed).
Waarom is het ontbreken van een MP element een reden om een lager cijfer te geven?
Dit spel speel je uit, misschien een 2e keer, misschien met DLC, maar dat was het dan wel.

Ik lees hierboven dat je daarmee tussen de 5 a 9 uur bezig bent. Op metaC zie ik voor 6-7 uur langs komen en dat is dan al op z'n moeilijkst.

Voor je ¤25 (minimaal, PC) krijg je dan dus zeg 13 uur vermaak, terwijl je een game als SC2, BF of CoD online nog uren en uren kunt spelen als je er nog geen genoeg van hebt.

Neem een game as Dishonered, welke zich ook totaal niet leent voor MP, daar kan je vervolgens ook na de 7 uur speeltijd niet zoveel meer mee, behalve overnieuw beginnen met een andere speelstijl. Dat drukt voor mij toch wel de "waar-voor-je-geld" factor.

Multiplayer is niet direct een reden om een hoger cijfer te geven, slechte MP is ook niets waard (tombraider 2013). Maar scripted singleplayer drukt de speelduur wel erg, wat betekend dat je als ontwikkelaar om mensen uren plezier te kunnen brengen andere middelen zou moeten aanwenden (Fallout / Elder scrolls?)
Voor je ¤25 (minimaal, PC) krijg je dan dus zeg 13 uur vermaak, terwijl je een game als SC2, BF of CoD online nog uren en uren kunt spelen als je er nog geen genoeg van hebt.
Je hebt gelijk hoor, maar niet helemaal eerlijke vergelijking in mijn ogen...

Dat is net als zeggen: een biefstuk heb je maar 5 minuten plezier van, maar als je voor die 3 tot 5 euro dat het stukje vlees kost rijst koopt heb je er weken plezier van :D

Ik heb de game voor 24 euro gekocht op www.g2play.net en dat vind ik het zeker waard, ookal ben ik pas 1,5 uur aan het spelen...
Ik zou zelf 8 op 10 geven.

Mede dat gameplay uitstekend is en grafisch is ook uitstekend aangezien zeker voor zijn budget (wist ik zelf niet)
Heb wel op ranger uitgespeeld en daarna normaal niveau om te vergelijken en is wel groot verschil dat ik iedereen beveelt op ranger te spelen :9
De negatieve opmerking ben ik deel wel mee, zeker met licht uitdoen dat anderen niks merken.

En belangrijkste is wel een van weinige shooter die niet zoals cod.bf,medal of honor,... waardoor belevenis totaal anders is. moet wel beetje van horror houden :P
PS: oude bf1/2 en medal of honor is wel super.
Goede game, Bizarre graphics, maar 9 uur voor een playtrough is wel erg weinig.
9uur vind ik redelijk als je naar crysis 3 kijk 5-6 uur.
Krijgt deze geen hoog cijfer omdat het geen bekende titel is? Of geeft de uitgever geen extra geld toe?

Hoewel ik me enigzins kan vinden in de negatieve punten worden ze in mijn ogen te zwaar belast. Deze gaan blinkt uit in verhaal en sfeer. Zoals een aantal boven mij l aangaven, misschien wel een van de leukste games van de laatste paar jaar kwa verhaal. Ik vind een 6,5 dan ook gewoon te laag, ik zou eerder richting de 8 gaan. Maarja, geen grote naam he :)
+2
En ja de werk omstandigheden van de makers worden nergens genoemd in de review .
Quote:
Instead of a big fancy office to develop in, 4A was crammed into a tiny room, sitting elbow to elbow at card tables with folding chairs. Most studios in other parts of the world get the resources they need easily, a new dev kit, another PC to develop on. Not 4A. If they wanted to get new development tools, they'd need to fly to the United States and literally smuggle it back in to avoid thieving customs officials in the Ukraine. They'd fly back to Poland and hide it from officials on the border.

Petje af voor de makers van Metro Last Light!
Wil je een uitdaging in de spel?? Spel dan op hard(so much of a dumb AI)
De situatie van de devs is niet relevant bij het scoren van een game. Het gaat om het product dat neergezet is. Een matig spel uit de sloppenwijken van New Delhi is nog steeds matig, ook al hebben de dames en heren devvers er meer moeite voor moeten doen dan de gemiddelde studio ergens in Montreal. Dat 4A in een klein kantoor zat zal best maar ik zie de relevantie niet bij een review.
De werkomstandigheden van ontwikkelaars mogen de critici niet beļnvloeden. Als een lief klein kindje probeert te zingen maar dat lukt hem niet dan ga je hem ook geen platencontract aanbieden. De Creative Director van 4A Games zei zelf dat ze er geen groot drama van wouden maken:
Hello everyone,

We've worked with THQ for 10 years (as we are the guys who made Stalker, too), and Jason is the only THQ President who visited us in Ukraine. And he did this on his second week in THQ. Keep in mind that he only had few months to somehow fix the situation. Alas, that didn't work out.

It is a fact that our work conditions are worse than those of other developers outside Ukraine. I don't think anyone can doubt that - yes, it's true that American and most of European developers operate in a country far more comfortable than Ukraine. And yes, the publishers pay them more. This is clear: the more "reasonable" the country the less the rrisks. And we don't want to be all dramatic about that - after all, better conditions are earned, and we strive to do this as soon as possible :)...

And we are thankful to Jason for his article.

Jason, please don't blame Deep Silver for not having our logo on the game site... just like us, they ended up in a harsh situation and had to do a lot of things in two months, which was definitely a very hard task. I don't blame them for letting the logo thing slip. They are trying hard.

After all, it's our game that matters and not our logo.

Also. We did want to make a multiplayer. Though if it was excluded from the start, a lot of precious time wouldn't be wasted and we'd make an even better single.

What else& We deserve the ratings we get. After all, the final consumer doesn't care about our conditions. And this is RIGHT. We need no indulgence.

PROF and all Ukrainian bobsled team:)
Bron: http://www.gamesindustry....an-underdog#comment-67623

Ik vind het wel knap dat 4A een spel als Metro in mekaar weet te knutselen op een vrij mager budget, terwijl de rijkere concurrentie al moeite heeft met een zoveelste militaire shooter (denk Medal of Honor van vorig jaar). Niet dat die mensen slechtere of luiere ontwikkelaars zijn, ik heb het hier eerder over het algemeen management van een ontwikkelaar.
Grappig, maar ik heb het voorgevoel dat je dit spel in 2 uur zal uitspelen en dan is het klaar..
Dan zit je fout.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013