Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 23, views: 47.254 •

Voorlopige conclusie

Het is een inkoppertje: de vergelijking tussen Assassin's Creed IV: Black Flag en Disney's Pirates of the Caribbean is natuurlijk snel gemaakt. Edward Kenway beschikt over een scala aan eigenschappen die ook Kapitein Jack Sparrow bezit en het achtergrondverhaal, waarin piraten zich verenigen om tegen de Britten te strijden, doet meer dan een beetje denken aan het plot van de derde film, At World's End. Volgens Ubisoft past die vergelijking niet helemaal, want Black Flag moet vooral een natuurgetrouwe weergave van dat tijdperk worden, en dus een harder beeld geven dan Pirates of the Caribbean deed. "Als Edward vecht, doet hij dat om de ander te vermoorden."

Met de keuze voor de piratensetting probeert Ubisoft iets uit dat best lastig is. Bij het Midden-Oosten, het Italië van de Renaissance en de Amerikaanse Revolutie heeft lang niet iedereen een helder beeld van hoe die tijd was en hoe alles eruit moet zien, maar dat ligt bij piraten wel even anders. Het is een vaker gebruikte setting, er is een veel duidelijker referentiekader. Dat kan de game helpen, maar het levert ook een extra obstakel op. Vooralsnog zijn wij echter positief, zowel over de setting en het hoofdpersonage als over de gameplay-ideeën die Ubisoft daarbij heeft. Er blijven echter nog tal van vragen liggen, dat is zeker.

Titel Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV pack
Platform PC, Xbox 360, Playstation 3, PlayStation 4, Wii U
Ontwikkelaar o.a. Ubisoft Montréal
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 29 oktober 2013

Assassin's Creed IVAssassin's Creed IVAssassin's Creed IVAssassin's Creed IVAssassin's Creed IVAssassin's Creed IVAssassin's Creed IV

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deAssassin's Creed IV: Black Flag


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (23)

FIlmpje is die van lara croft.
lijkt me een foutje jongens.

ps waar is de knop van meld foutjes gebleven, kan niet niet vinden op de nieuwe site :/

de game klinkt verder toch wel erg gaaf, veel vrijheid, open wereld, mogelijk mischien een basis bouwen, port nassau en tortuga, het klinkt allemaal in elk geval erg interessant, in potentie.

ik hoop alleen dat ze de focus niet verliezen, want er wordt zoveel aan de game toegevoegd, en al heb ik neits tegen piraat zijn, het is wel assasins creed, niet pirates... maargoed we gaan het allemaal zien, verder hadden ze alles in abstergo eruit mogen gooien van mij maar dat zullen de echte fans wel anders zien verwacht ik...

anyways ben benieuwd, ook naar de next gen versies, al verwacht ik niet direct super veel verschil.
je gaat niet alle assets 2x maken namelijk, meer iets betere lighting grotere draw distance hogere res textures, misschien wat high res characters en meer NPC's op het scherm ofzo.
maar ik hoop dat ik het mis heb, ben benieuwd.

edit @ below,
ja vroeger was er zo;n handig knopje voor om nieuws te melden en spelfoutjes en etc.
maar nu moet ik dus echt naar het forum toe, goed tnx iig.

[Reactie gewijzigd door freaq op 4 maart 2013 18:39]

Je hoort dit niet in de reacties te melden maar bij 'Geachte Redactie' op het forum. Dit is ook voor spelfouten het geval en verklaard waarom vele mensen -1 gemod worden als ze zulke opmerkingen in een fipo maken. ;)

Anyways, ziet er fantastisch uit! Ik ben vooral benieuwd hoe Black Flag zich gaat onderscheiden! Vooral als je er rekening mee houdt dat Watchdogs ook door Ubisoft gemaakt wordt. Kan niet wachten op meer informatie! :Y)

Offtopic: waarom -1 op mijn post? Je moet er rekening mee houden dat de post boven mij eerst alleen bestond uit de melding dat hij niet wist waar hij foutjes moest melden.

[Reactie gewijzigd door Zerfox op 4 maart 2013 19:55]

Tja, Ik vond het varen in AC3 al geweldig en had me er al een volwaardige game bij voorgesteld. Zij dus blijkbaar ook. Ga deze titel eens in de gaten houden.

p.s. waar is de Crysis 3 review??
Die komt er aan.. we hebben de game ook pas sinds release, en wilden wel de tijd nemen om hem volledig te reviewen (en volledig, bij ons, is incl. pc-benchmarks etc), dus daar ging even wat tijd overheen. Woensdag op Tweakers!
Een piratenspel zonder degelijke (hiermee bedoel ik enigzins realistische) ship combat. Het is weer is wat anders! Spellen als Sea Dogs met veel plezier gespeeld! Het zeilen etc. was hier ook sterk in uitgewerkt. Het land gedeelte dan weer wat minder.

Het is in ieder geval een nieuwe creatieve setting, maar ik vraag me af hoe ze met de huidige engine scheepsgevechten gaan introduceren. Ze kunnen ze natuurlijk weglaten (wat ze dus zo te lezen niet doen) of een klein onderdeel maar goede zee gevechten is toch voor de meeste mensen de charmes van games die zich in die periode afspelen

En ik weet dat er in het afgelopen deel ook een vaar gedeelte zat, maar dat ging eigenlijk nergens over omdat het 100% arcade was. Nu hoeft het geen die-hard sim te zijn maar die boten in deel 3 waren wel heel erg simpel. Het maakt qua besturing weinig uit in de AC games of je in een Tank zit, een vlieger of een boot (alles wat onze Leo kan bouwen ;) ). Het bestuurt allemaal ongeveer hetzelfde en daar ben ik toch bang voor dat het hier ook gebeurd en dat je gewoon niet het gevoel van een zeilschip hebt.

Ach zolang de rest maar weer goed is! Maar blijf het vreemd vinden om een game die zich kenmerkt door zich af te spelen in grote historische steden naar een tijdperk gaat waar houten slagschepen centraal staan. Kathedralen beklimmen blijft toch een leuke sport maar dat wordt nu wel erg lastig!

[Reactie gewijzigd door Postius op 4 maart 2013 19:54]

Euh.. je beschrijft nu eigenlijk het free-to-play concept. Dit is gewoon een traditionele Assassin's Creed-game. Je verdient gewoon in-game geld met missies en spendeert dat aan upgrades voor je schip, net zoals je in Assassins II bijvoorbeeld je villa aan het upgraden was. Ik denk niet dat Ubisoft daar microtransacties voor gaat gebruiken, eerlijk gezegd.
Klinkt als iets dat ubisoft nooit doet, de AC 3 dlc kost dan wel wat geld maar daar krijg je ook wel wat voor terug. Wel spijt van mijn combo freedom edition en season pass
Tegen die tijd ga ik toch echt GTA 5 waarschijnlijk spelen, in plaats van Assassin's Creed 4. Ik denk dat Ubisoft een slechte tijd voor hun release heeft uitgekozen.
Ziet er goed uit, denk wel dat het wat wordt. Vond ACIII nou niet bepaald denderend, Brotherhood en Revelations dan weer wel.
kruising tussen Far Cry (setting), Pirates of the Caribbean (verhaallijn + setting) en Assassin's Creed (perspectief en doel), anyone?

[Reactie gewijzigd door NLDViane op 4 maart 2013 19:46]

Dit voelt toch allemaal een beetje als recyclen. Het lijkt of ze de sterke punten van ac3 (scheepvaart) met de goede punten van farcry3(open spelwereld, vrije keuze van aanpak) willen combineren. Daar lijkt niet zoveel mis mee, maar:

1. Assassins creed is een andere game dan farcry. Dat lijken ze bij ubusoft sowieso vergeten te zijn. De laatste delen waren sowieso al meer management games dan assasination games. Wat werkt voor farcry hoeft niet te werken voor assassins creed. Het punt van verschillende IP lijkt me nou juist dat je differentieert.... Ik vond farcry3 echt goed, maar dat wil niet zeggen dat ik dan wil dat AC hetzelfde speelt. Juist niet! Ik verwacht van een assasination game dat juist stealth een heel belangrijk gameplay mechanisme is, maar dat valt eigenlijk wel mee in de laatste ac's

2. De keuze voor de carribean lijkt nu ook een soort van recyclingskeuze. Voor farcry hebben ze al een (prachtige) junglesetting gemaakt en het ziet er behoorlijk herkenbaar uit in de trailer en screens. Dus dan vraag ik me toch af: is de carribean nu echt de meest interessante setting voor assassins creed, of was dat nu de meest makkelijke?

Verhaaltechnisch wordt dit nu echt heel ongeloofwaardig voor mij: opa was piraat in de carribean, vader op en top Brits in Engeland en later Amerika, zoonlief was een indiaan... Als er iemand een gekkere familie kent dan hoor ik het graag?

Ubisoft lijkt de koe aan het uitmelken te zijn. Ik kan het mis hebben, ik hoop het. Zal ook zeker mijn oren gespitst houden richting de release, maar ik ben na AC3 toch wel skeptisch....
Hier ben ik het wel mee eens. Daarnaast was het sterke punt juist de animus functie toch? Het saven, laden, herspelen, was verantwoord omdat je het ook echt aan het "vrijspelen" was via de Animus. Dat vond ik juist zo sterk. En niet alleen sterk, ook afwisselend. Vond het erg tof, de afwisseling tussen de huidige tijd en de verleden tijd.
Het probleem is juist dat ze een tof verhaal hadden, een unieke manier van het benaderen van laden saven, die aandacht die daarin zat en de extra informatie en vrijspeel mogelijkheden die je kon ontdekken buiten de animus wereld vond ik erg tof. Assasin's creed 3 gaf voor mij dat verhaal buiten de animus ook niet echt een goed einde, niet een einde waarvoor je al die spellen op hebt zitten wachten voor mijn gevoel.
Nu zeggen ze dus eigenlijk ... we laten dat gedeelte achterwege, zijn eigenlijk al klaar met de hele verhaallijn van Assasin's Creed, maar moeten nog even 400 jaar aan hiaten in de verhaallijn opvullen. Dus we hebben nog wel wat spelletjes die eruit kunnen persen in verschillende tijdsettings. Daarnaast ontbreekt het ook 'n beetje aan creativiteit. Het worden steeds meer standaard-games waarbij ze een thema van de plank trekken. Dat vond ik bij de vorige Assasin's creed's veel minder het geval. Als je op deze manier in thema's gaat denken komt er nog wel een Red Dead Redemption-Cowboy setting, een WOI of WOII setting, Koude oorlog.. trek de thema's maar van de plank. Echt vernieuwend is het niet. Dat is wel jammer.

Vind het een stuk minder Assasin's creed worden en ben het met cmgens eens dat ze nu wel 'n beetje aan het uitmelken zijn.
Gelukkig ben ik niet de enige die denkt wauw dit is niet assassins Creed maar farcry 4. wat ik nog het ergste vind is dat ze de verhaal rondom Desmond zo groot hebben gemaakt waar ik persoonlijk erg van genoot (behalve de einde). Een nu de tussenpersoon er uit willen halen waardoor ik toch de gevoel kreeg dat ze vergeten zijn wat de game inhoud. Snap me niet verkeerd ik hou van vernieuwing maar je hoeft niet deze game te veranderen omdat farcry zo goed scoorde.
Ze hebben assassins creed helemaal uitgemolken.
Het hele concept van assassins creed is nu al weg.
Nou ik hoop dat ze de controles in deze versie voormekaar hebben gekregen.ik ben nu met III bezig maar die is me toch een partij frustrstie, III is vooral veel doen wat niet de bedoeling was. Ik houd het niet langer dan een uurtje vol totdat het tegen een boom aanspringen en missteken mij de keel uitkomt en ik de neiging heb te controller door het beeld te rammen. Ik speel nog regelmatig eventjes I en II,prachtspellen zijn het. Ik hoop dat V zich afspeeld in het stoomtijdperk,ik zie der nu al naar uit.
Natuurlijk voorbarig om nu al mijn conclussie te trekken, maar 60 zee en 40 land vind ik een beetje jammer. Ik vond de zeemissies in AC3 niet heel leuk. Het was niet vervelend, eerder een leuke afwisseling. Maar ik moet er niet aan denken dit het grootste deel van het spel te doen. En de setting... opzich leuk, duister en spannend. Maar of het ook AC waardig is zullen we wel zien. Ik vind het jammer er was denk ik nog genoeg andere keuzes en opties voor spelwerelden geweest. Maar goed, wie weet wordt het super leuk! Als eerder gezegd hoop ik niet op een farcry aftreksel. Daarnaast heeft AC3 niet slecht verkocht, dus het zal wel aan mij liggen :).

Los van dat ik twijfel of het wel echt helemaal klaar met Desmond is, vond ik dat verhaal in AC3 ook een heel stuk minder interresant dan in de vorige delen. Ik hoop dus op iets beters in AC4.


Waar ik overigens meer op zit\zat te wachten is een vervolg op "Embers". Ik vind het jammer dat ze daar moeite in hebben gestoken, maar er vervolgens (tot nu toe) geen vervolg aan hebben geven.

[Reactie gewijzigd door Anonyymm op 5 maart 2013 07:49]

Andersom.. 60 land, 40 zee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013