Door , , reacties: 41, views: 32.108 •

Eigenlijk is Metro: Last Light zo ongeveer de ideale THQ-game. THQ 'nieuwe stijl' althans, want de uitgever zag zich begin dit jaar gedwongen de koers drastisch te verleggen. Geen games voor kids meer, geen games gebaseerd op dure licenties, THQ wil voortaan alleen nog maar games maken voor een volwassen publiek. Hardcore. Minder games uitbrengen, maar per game meer budget beschikbaar stellen.

En Metro: Last Light past helemaal in dat plaatje. 'Grimmig' is misschien wel het beste woord om voorganger Metro 2033 samen te vatten. De game uit 2010 was gebaseerd op het gelijknamige, post-apocalyptische boek van Dmitry Glukhovsky. De ramp die Moskou daarin trof staat ook in de opvolger centraal. Dat wil zeggen dat er nog steeds geen leven mogelijk is in het bovengrondse deel van de stad. Alleen in het uitgebreide gangenstelsel van de ondergrondse kunnen de overlevenden van de ramp normaal ademhalen. Wie zich aan de oppervlakte wil wagen, dient een zuurstofmasker te dragen.

Metro: Last Light

Ondergrondse schuilkelders

Veel overlevenden zijn er nog steeds niet. In een introfilm zie je hoe aan de vooravond van de ramp slechts een klein aantal mensen in de ondergrondse schuilkelders werd toegelaten. Wie bovengronds moest blijven, zou de ramp niet overleven. Na de ramp verzamelden kleine groepjes overlevenden zich in de oude metrostations. Het is inmiddels twintig jaar later en de groepen werden kleine micro-kosmosjes, met eigen normen en waarden. Het zijn de facties die je in de eerste game aantrof en die in het vervolg opnieuw een rol spelen.

In die zin is Last Light vrijwel gelijk aan de voorganger. De setting is precies hetzelfde en het spel heeft in Artyom dezelfde hoofdpersoon. Last Light moet volgens de Oekraïense ontwikkelaar 4A Games dan ook niet worden gezien als een vernieuwing, maar eerder als een vervolmaking, ondanks dat er een nieuw verhaal moest worden verzonnen. Onder de nieuwe koers van THQ hebben de studioleden meer tijd en meer middelen om de game precies zo te maken zoals ze dat willen. Zo had het team tijd om meer detail in de game te stoppen, en dat is te zien. Er was bijvoorbeeld tijd en geld om het station van Kiev te filmen en na te bouwen in de game. Het staat centraal als het monumentale metrostation dat dienst doet als overgang tussen de boven- en onderwereld.

Metro: Last Light

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Metro: Last Light
Metro: Last Light, PlayStation 3
Metro: Last Light, Xbox 360

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles