Door , , 50 reacties, 38.412 views •

Voorlopige conclusie

Na de indrukwekkende presentatie van The Creative Assembly vonden we het vooral jammer dat de releasedatum ergens in 2011 zal liggen. Het kan dus nog zomaar een jaar duren voordat we met dit strategiepareltje aan de slag kunnen. Dat het een succes zal worden, staat wat ons betreft al vrijwel vast. In het verleden behaalde resultaten bieden weliswaar geen garantie voor de toekomst, maar de prima staat van dienst van The Creative Assembly en de indruk die het spel nu, in pre-alpha-staat, al maakt, doet ons met veel vertrouwen naar de toekomst kijken. Dit zou zomaar eens de beste Total War-game in de historie van de franchise kunnen worden.

Titel Shogun 2: Total War

Box Shogun 2 Total War

Platform PC
Ontwikkelaar The Creative Assembly
Uitgever Sega
Releasedatum 2011

Shogun 2 Total WarShogun 2 Total WarShogun 2 Total WarShogun 2 Total WarShogun 2 Total WarShogun 2 Total WarShogun 2 Total WarShogun 2 Total WarShogun 2 Total War

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deShogun 2: Total War, PC

Reacties (50)

Reactiefilter:-150050+134+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Wat is dat toch dat het allemaal maar makkelijk moet en vooral geen moeite moet kosten? Ik heb heel wat liever 300 units ipv 30, die voordelen vind ik wel uit. Ik heb liever een campaignmap waar wat te doen is, dan het simpele landkaartje waar je niets anders kan doen dan units van landje naar landje slepen... zucht.. x-box generatie.

Ik kijk erg uit naar dit spel en hoop dat het weer een beetje ouderwets goed wordt. D.w.z. niet zoveel bugs als Empire total war (napoleon om die reden niet gekocht of gespeeld). Overigens zullen die units er wel meer dan 30 worden, maar dan via betaalde DLC.
Driehonder verschillende typen troepen is gewoon onzinnig; dat is wat je in Empire nml. ziet; Die Swiss Musketeerts bijv.; ik zie ze vooral als Musketeers. Dat ene extra kunstje; who carez. Gebruikte ik toch al niet. En zo kan je tientallen verschillende units op een hoop gooien, zoals al die typen cav, zes soorten heavy cav, die nauwelijks van elkaar verschilden. Het grote nadeel ervan is het allegaartje van je na een poosje spelen al snel krijgt, in 1 army een tiental of meer verschilleden units, die je niet kan herschikken/samenvoegen. Kortom; een groot managment drama.

Sorry, maar dit verhoogde mijn spelvreugde in het geheel niet. De buskruitgevechten, het ziet er geweldig uit; alleen is een vrij saai gebeuren; neem genoeg guns mee en je wint altijd. De zeeslagen vond ik, ondanks alle beperkingen nog wel het leukst. Hoewel, leuk. Humor in dit spel is ver te zoeken; een beetje galgenhumor op zee, met gesproken tekst bijv; zou het veel plezanter maken. Toch al een gemis in TW: het is allemaal net ff te serieus. In Rome:TW, kreeg je nog zo'n pep verhaaltje vooraf. Niet perse grappig maar wel sfeerverhogend. Ze zouden een komiek in dienst moeten nemen, voor hier en daar een luchtige noot :+

Wat dacht je bijv. van heavy infanterie, die, eenmaal in blinde paniek; hun schild laten vallen (en eventueel zwaard) en vluchten voor hun leven...volgens mij loop je veel harder zonder zo'n schild nml. :)

Nee, zo'n unit huppelt met volle uitrusting de halve map over, stopt na je zoveelste "hornblow", keer om en gaat keurig in lijn, met volle uitrusting weer vrolijk hakken 8)7

Of wat dacht je van een geruiterde boodschapper, die naar je generaal op het slachtveld komt draven, met de mededeling die je nu telkens, keurig "uit de lucht ziet vallen" in een messagebox. Kan je ook weer leuke dingen mee doen, bijv. dat die boodschapper je niet bereikt; geraakt word door een pijl of verrast word door een vijandelijke cav eenheid en gedood word. Geen bericht, dus je generaal weet ff niet of dat de reserves nou wel of niet komen...

Dit soort "triggers" zouden me veel meer bekoren dan de zeventiende miniscule varatie op een eenheid.
Meer eenheden maken niet persé een beter spel. Zeker omdat we het hier hebben over verschillende fracties binnen dezelfde cultuur zouden ze heel wat fantasie (i.e. duimzuigerij) moeten gebruiken om tot 300 echt verschillende eenheden te komen, dat lijkt me weinig toevoegen. Persoonlijk zou ik het liefst een zo realistisch mogelijke aanpak zien.

EDIT: Wat die landkaart betreft ben ik het wel met je eens, hoe meer invloed de speler kan hebben op het bepalen van het slagveld hoe beter. De Risk-achtige kaart van de eerste Shogun had beslist een zekere charme maar een 3D kaart kan genoeg aan het spel toevoegen dat het die opoffering wel waard is.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 21 juni 2010 14:44]

Grappig dat je het zegt, maar ik wacht op een RTS waar je je units kan assembleren uit verschillende onderdelen... Dus je koopt een soldaat, je koopt armor, daarbij een paard en daarbij een mooi geweer. Als je de combinaties zelf mag maken heb je denk ik de ultieme RTS qua variatie in strategie en kom je al gauw aan 300 verschillende units.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 21 juni 2010 20:35]

Bestaat al jaren, heet warzone 2100, fantastisch spel alleen wel wat gedateerd naar de huidige maatstaven. En hoewel je daar inderdaad honderden variaties kon bedenken en dus honderden verschillende eenheden kon bouwen waren er maar een paar dozijn die ook echt praktisch waren. Je kon wel het zwaarste kanon op het lichtste onderstel zetten maar een goed idee was het niet echt.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 21 juni 2010 22:10]

anders heb je nog Earth 2150 en nog een paar andere games waarin het niet helemaal een nuttige functie was
Amen to that brother. Alles moet maar makkelijk en zo.... wat is dat toch?
Hoewel overzicht ook zeer belangrijk is en van 300 naar 30 units nog niet eens een erg groot probleem is. Dit is ook meer kloppend met de werkelijkheid aangezien er niet zo heel veel diversiteit in wapentuig en oorlogkunst tussen de japanse clans was. Maar alsjeblieft een niet al te simpele landkaart! Het is immers ook niet makkelijk om alles te besturen... anders was iedereen wel generaal, shogun of landheer geweest. Veel opties en veel keuzes die veel strategisch en tactisch nut hebben ftw. Nu ook maar hopen dat je meer opties hebt binnen de 'provincies' en dat je vallen kan neer zetten. Japanse oorlogsvoering in de middeleeuwen bestaat vaak uit slimme trucs, vallen en verassingsaanvallen, it's all about the tactics! - en de achterliggende strategie - [ wat ook wel nodig was als je allemaal aan elkaar gewaagd was en er niet heel veel diversiteit aan wapens/legers mogelijk was ]

Het zou ook fantastisch zijn als ze deze game wat meer moddable maken, dan heb je in no-time alle extra's die je je kan wensen! Ik kan in iedergeval niet wachten op deze topper! Don't fail us CA!
als het niet makkelijk genoeg is vinden de Xboxertjes het niet leuk meer. Wat in dit geval gewoon belachelijk is aangezien dit spel alleen op PC uitkomt, maar de devs lijken in dezelfde mindset te zijn vastgelopen. Het is echt een walgelijke trend die niet snel genoeg voorbij kan zijn. Straks blijkt het spel ook nog eens niet meer modbaar te zijn en moet je 'nieuwe' maps aanschaffen voor 5 euro per stuk.
Als bepaalde groepen gamers niet de wil/mogelijkheid hebben om zich te verdiepen in een spel, dan moeten die gamers het spel maar op easy zetten. Dan maakt het niet meer uit welke van de 300 units ze produceren en hoe ze ermee vechten, winnen gaat dan wel. En geef je ze nog steeds de optie om het spel te leren kennen en later alsnog het volledige spel te spelen.

En ik heb Empire en Napoleon niet gespeeld vanwege de slechte reviews, maar om het spel toegankelijker te maken mag er ook *eindelijk* wel iets gedaan worden aan eeuwige Total War problemen als slechte pathfinding en een simpel onderscheid tussen legers en agents die al een actie hebben uitgevoerd t.o.v. units die nog moeten bewegen.
Om eerlijk te zijn speel ik alleen PC games, heb geen consoles en doe Total War al vanaf deel 1 spelen.

Ik haat micromanagement echt pur sang. Voor Empire was Micromanagement helemaal geen issue en kon je je richten op het RTS gebeuren. Vanaf empire was het hele spel een ramp en Sega is de verliezen daarvan aan het voelen dus passen ze het systeem wat aan door dingen terug te schroeven.
300 naar 30?

Wat bezielt ze?

Het meest strategische zit hem juist in het economisch verantwoord samenstellen van de meest praktische legers uitgaande van je budget en ontwikkeling. De meesten spelen de game waarschijnlijk onder easy of normal waar het geen flikker uitmaakt wat je in je leger stopt want binnen de eerste 20 turns heb je je economie al zo sterk dat je oneindig kan blijven doorkweken.

Zelf traits uitkiezen?

Het geniale van dat systeem is JUIST dat je subjects zich los van jou ontwikkelen. Je kan wel zo een mooie droom hebben voor een generaal, maar als hij daar niet de geschikte man voor is ben je alsnog fucked. Dat was juist het geweldige aan de voorgaande games uit de serie.

Ik voorspel weinig goeds, gelukkig staat Europa Barbarorum 2, Roma Surrectum 2 en Rome Total Realism 2 ook op de planning dus vervelen hoeven we ons voorlopig niet :)
In de tijd van rome en shogun was er helemaal niet zoveel te kiezen, wel paste ze na verloop van tijd de uitrusting en taktieken aan; uit lessen geleerd op het slagveld.
De romeinse helm kreeg een versterking bijv. Maar, ALLE romeinse legioenen kregen die nieuwe helmen. Of zwaarden. Er waren geen tien varianten op het steekzwaard, de speer en de boog. Bovendien, micromanagment is niet leuk en voor veel mensen simpelweg saai, plus tijdrovend. Je moet het niet TE diep maken. Daarom ben ik wel blij met de hernieuwde opzet.

Empire; TW en Napoleon: TW zijn wat mij betreft een grote teleurstelling; het feit al dat je de campagne binnen 10 a 20 turns naar je hand kan zetten door Frankrijk te veroveren vind ik uitermate onrealistisch en zeer teleurstellend. Daar zit je dan met je driehonderd mogelijke eenheiden, ik gebruikte er vier om met de UP Frankrijk te verslaan. Hoezo diepgang ?

De fort gevechten, ook al zo'n fiasco. Te lachwekkend om nog leuk te vinden. Nee, Medieval was nog te pruimen hiermee vergeleken.

Wat ik vooral mis, is de franje eromheen. Waarom word je generaal, in Rome niet met lauweren gekranst en groot feest gegeven als je een belangrijke provincie of tribe verovert/verslagen hebt ? Brood en Spelen, een gladiator gevecht of een paardenrace ter ere van je glorieuze overwinning. Waar je bijv. gelijk nog een gokje kan wagen om je schatkist te spekken :) (is niet helemaal nieuw, ik kende dat van een romaans spel (ben de naam kwijt) op de Commodore, of was het Amiga ?) Heerlijk was dat, je kreeg echt dat romaanse sfeertje over je heen :)

Dit soort Events, zitten er helaas niet in. Je mag ze wel bouwen in je steden, je ziet er nooit wat van :/