Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 82, views: 32.858 •
Submitter: Sorcerer8472

Providers kunnen vanaf maandag beginnen met het verbeteren van het bereik van 3g door het gebruik van umts900. Door een lagere frequentie te gebruiken, dringen 3g-signalen beter door in gebouwen en kunnen masten een groter gebied dekken.

Van T-Mobile was al bekend dat die telecomprovider 3g op de 900MHz-band zouden gaan gebruiken, maar nu bevestigt ook KPN de stap tegenover Tweakers. "Er loopt nu een pilot bij Alkmaar", zegt een woordvoerder. "Na de zomer gaan we echt beginnen en eind dit jaar moeten veel mensen 3g op 900MHz kunnen gebruiken." De uitrol loopt gelijk met die van 4g; bij die werkzaamheden worden waarschijnlijk de masten ook geschikt gemaakt voor 3g op 900MHz.

De lagere frequenties zijn nu nog grotendeels in gebruik voor 2g, maar providers willen hun frequenties in de 900MHz-band deels gebruiken voor 3g. Door 3g in de 900MHz-band uit te zenden, heeft het signaal een groter bereik en dringt het beter door in gebouwen, al is de capaciteit minder: daarom blijft de huidige 2100MHz-band ook in gebruik.

Dat kon tot voor kort niet, omdat de 900MHz-band gebruikt moest worden voor 2g. Die verplichting is echter vervallen en elke frequentie mag voor elk soort netwerk worden ingezet. Gebruikers zullen niets merken van het gebruik van de nieuwe frequentie. Als de telefoon het ondersteunt, zal die vanzelf gebruik gaan maken van de 900MHz-band als het signaal beschikbaar is. Veel telefoons hebben ondersteuning voor 3g op de 900MHz-band.

Ook op 2g maakt KPN een wijziging: dat ondersteunt vanaf dan 'synchronized frequency hopping', een manier om telefoons en masten samen te laten switchen tussen frequenties als een verbinding is opgezet. Daardoor is de capaciteit van het netwerk hoger zonder dat er meer ruimte hoeft te worden ingeruimd.

Van Vodafone is niet bekend of ook zij 3g op de 900MHz-band gaan aanbieden: de provider bestudeert de mogelijkheid nog, zegt een woordvoerder tegen Tweakers.

Reacties (82)

Straf dat KPN een mast heeft bij het Atonium in Brussel. ;)
Haha, scherp. Stockfoto maar weggehaald, die zorgt misschien bij sommigen voor verwarring :)
't is vast een base-station (pun intended).
Ik snap je niet..

de 900Mhz heeft een verdere bereik dan 2100Mhz. waardoor 3G nu ook beter bereik zou moeten hebben in huis ipv GSM..


LoL nevermind.. Was reactie op een foto die blijkbaar weggehaald is toen ik het artikel openende..

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 1 juli 2013 13:49]

Goede ontwikkeling?
Ik denk dat door technieken als Egde er veel meer bandbreedte overblijft in de 900 Mhz band. Doordat de Gprs capaciteit vervierdubbelt kun je makkelijk naast Egde ook nog Umts 900 draaien. 2G gebruikers blij meer capaciteit, 3G gebruiker eindelijk overal bereik = winwin zelfde reactie :-P
Dat geldt alleen voor internet. Veel 2G is juist in gebruik met oudere standaardtoestellen, meest nog Nokia, binnen veel bedrijven. Ook veel wat oudere landgenoten doen het naar tevredenheid met 2G toestellen zonder internet. Traditioneel heeft vooral KPN veel van die gebruikers. Nu zou je die wel op 1800 MHz kunnen gebruiken, maar daar is de dekking minder en bovendien wil men daar 4G gebruiken. 2G komt zo wel in de verdrukking.
Oke, maar er is bijvoorbeeld 20 Mhz ruimte is in de 900 Mhz band.
De provider wil 15 Mhz beschikbaar stellen voor 2G, en 5 Mhz voor 3G puur en alleen voor het bereik. Dan denk ik niet dat de 2G gebruikers er veel van zullen merken. En je hebt eindelijk HSDPA (16mbit max) in de middle of nowhere.

[Reactie gewijzigd door Teuntje55 op 1 juli 2013 21:49]

Ze konden er al eerder mee beginnen. Per vandaag zijn de nieuwe 1800 MHz-frequenties definitief in gebruik door alle providers. Daarom kunnen ze nu volop beginnen met 4G op 1800 MHz, iets wat voor T-Mobile bijvoorbeeld erg belangrijk is.

Via het Antenneregister is te zien dat KPN al een stuk of 10 (of meer) masten geschikt heeft gemaakt voor UMTS900. Dit ten noorden van Amsterdam. Ben benieuwd of er Tweakers zijn die daar wonen en die duidelijk verschil hebben gemerkt (moet te merken zijn aan veel betere 3G-dekking als je binnen zit).
Wie wil nou ooit 4G op 1800 of hoger? Dat slurpt accu en bereik van de mast is flink beperkt tov de 800 of 900 band. Je zou maar in de auto of trein zitten...
Ik begrijp niet wat TMobile met de 1800/2100 frequentie wil doen, ze hebben de 4G licentie daarvoor, maar wat ga je daarmee bereiken? Dure investering voor iets wat nooit lekker zal werken.
4G op 1800 MHz is nodig als je de hoogste snelheden wilt bereiken. Er is namelijk veel meer ruimte op de 1800 MHz-band dan op andere banden. Ook is het nodig voor capaciteit in steden: door op één mast zowel 800 als 1800 aan te bieden kun je zowel mensen met slechte dekking (bijv. in werfkelders, 800 MHz) bedienen als mensen die op een terrasje zitten (1800 MHz). Dit terwijl de snelheid hoog blijft.

Wat betreft die 1800 MHz-band:
Vodafone en KPN hebben er 20 MHz (genoeg voor "simpel" LTE op 100 Mbps)
T-Mobile heeft er 30 MHz (genoeg voor 150 Mbps)

Met simpel LTE bedoel ik dus de simpele varianten die niet onder LTE-Advanced vallen. KPN biedt nu "maar" 50 Mbps op de 800 MHz-band, en straks kan dat dus nog een stuk meer worden.
De 900 en 1800 kanalen zijn even breed dus daar licht de snelheidswinst niet. Het is juist dat hogere frequenties een kleiner opervlakte bedienen en er daardoor meer masten in een bepaald gebied passen dat de snelheid omhoog gaat.
Of je nu een mast deelt in een gebied van 20 vierkante kilometer of 1 vierkante kilometer dat scheeld nogal.
Op de lagere frequenties zouden de masten teveel gaan storen als je ze dichterbij zet.

Dus je zult beide nodig hebben voor een goed netwerk. De lage frequenties voor als je snel beweegd, ver van een mast of binnen bent. Hoge frequenties voor de rest.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 1 juli 2013 23:08]

De 1800-band is ongeveer 2x zo breed als de 900-band hoor? En hoe meer MHz bandbreedte je hebt bij LTE, hoe hoger de snelheid...
De bandbreedte die je telefoon kan gebruiken is even breed of die nu rond de 900 of 1800 zit. Maar een kanaal rond de 1800 deel je met minder anderen.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 1 juli 2013 23:12]

Dat is dus niet waar. De providers hebben op 900 MHz maar 10 MHz (behalve T-Mobile: 15 MHz), op 800 MHz hebben ze 20 MHz (T-Mobile 30 MHz).

Bij LTE kun je bij een grotere frequentiebandbreedte een hogere snelheid behalen; bij standaard LTE is dat bij 10 MHz circa 50 Mbps, bij 20 MHz 100 Mbps...

Ook bij GSM/2G houdt het in dat er meer gelijktijdige gesprekken kunnen plaatsvinden op 1800 MHz. Heeft er puur mee te maken dat er meer bandbreedte beschikbaar is gemaakt door de overheid rondom de 1800 MHz-frequentie.
volgens de tweakers tests verbruikt 4G juist minder stroom.. Raar he :?
Simpel: die banden waren lekker goedkoop. Kunnen ze adverteren met 4G, goedkope abonnementen er op aanbieden, alleen één klein detail: de dekking is slecht en wisselvallig.

Beetje jammer ook dat Vodafone zo traag is met innovaties.
Je kunt via www.ltemasten.nl/ ook selecteren op frequentie. Hier staan de KPN masten 3G 900 MHz er nog niet bij, omdat ze afhankelijk zijn van de maandelijkse publicaties van Antenneregister (worden in het begin van de maand gepubliceerd). Wel al enkele T-Mobile 3G900 masten.

Antenneregister update meerdere keren per maand de website, die data is iets actueler, maar moeilijker te achterhalen van welke providers de masten zijn.
Die site klopt niet helemaal; die masten zijn eigenlijk van KPN. Er is een stoelendans gedaan met frequenties en de lijst met de huidige (transitie)frequenties is niet bekendgemaakt. Vodafone gebruikt nu voor 2G ook een paar frequenties die nog van KPN waren een half jaar geleden...
Dat zal met de volgende update denk ik wel rechtgetrokken worden. Volgens de site eigenaar worden dubbelen/discpretanties automatisch verwijderd.
900 MHz is nu echt een rommeltje. KPN en Vodafone moesten namelijk frequenties inleveren en T-Mobile kreeg er wat bij, maar de indeling is verder niet veranderd. Dat betekent dat T-Mobile behalve de onderste 10 MHz nu ook een stukje heeft ex-KPN rond kanaal 100 en een stukje ex-vodafone rond kanaal 116. Verder nog het stuk ex CT1-telefonie (121-124).

Er zijn daarmee veel frequenties die niet geschikt zijn voor 3G omdat de kleine stujes band daar te smal voor zijn. Bedenk verder dat gebruik van de band voor 3G ten kostte gaat van gebruik voor 2G. Als je dan bedenkt dat KPN en Vodafone toch al frequenties moeten inleveren kun je nagaan dat het niet overhoudt. T-Mobile daarentegen heeft juist relatief veel capaciteit beschikbaar.

Omdat T-Mobile geen 800 MHz heeft, zou het meer voor de hand liggen de 900 MHz voor 4G te gebruiken overigens. Dat heeft de toekomst.
En dat is ook niet waar. Het volledige T-Mobile GSM 900 spectrum is naar Vodafone gegaan. T-Mobile krijgt op zijn beurt weer delen van het spectrum van KPN en Vodafone. Zie: http://www.agentschaptele...and-frequentieveiling.pdf

T-Mobile heeft daarmee een aaneengesloten blok van 15 MHz. KPN en Vodafone ieder een aaneengesloten blok van 10 MHz.

Wat betreft die UMTS 900 site (bij Castricum en ook bij Ilpendam), die gebruikt een frequentie van 950,2 MHz. Voorheen was dit een KPN frequentie. Tegenwoordig een T-Mobile frequentie. De vraag is of de frequentie al is overgedragen.

Maar ik gok dat KPN hem nog in gebruik heeft, want de 2100 MHz frequenties waar hij tussen staat, zijn ook van KPN. Daarnaast staat er nog een tweede setje UMTS antennes vermeld bij die Castricum site, die zijn wel van T-Mobile aan de frequenties te beoordelen.

[Reactie gewijzigd door Jeroen O op 1 juli 2013 20:03]

Nee, dat is pas zo in de eindsituatie. De herverkaveling vindt pas eind volgend jaar plaats. Op dit moment werken ze zoals ik beschreef, want men wilde eerst de 1800 MHz band opnieuw indelen.

KPN gebruikt dus nog steeds kanaal 1-20 en daarna een stuk tussen 68 en 96. 98-106 zijn daarmee naar T-Mobile gegaan. Pas eind volgend jaar komt Vodafone op het stuk onderin, dan KPN en daarna T-Mobile op de bovenste 15 MHz.
Vodafone heeft ook (tijdelijk?) een stukje bovenin EGSM en onderin het KPN-spectrum nu (kanalen 1 en 2 heb ik bij Vodafone gezien), geen idee wat de logica daarachter is aangezien de kanaalverdeling niet openbaar is. Wellicht hebben de partijen tijdelijk aaneengesloten gedeeltes gekregen (of iig een deel van 5 MHz per provider) zodat ze nu toch UMTS900 kunnen uitrollen, voordat ze naar de definitieve frequenties kunnen verhuizen.

LTE900 wordt nog niet door veel telefoons ondersteund, wel door steeds meer geloof ik, maar bijv. nog niet door HTC.

2G ten koste van 3G is niet zo'n probleem denk ik: als 3G op 900 MHz draait dan zal er veel meer voice via 3G gaan en dan is 2G alleen nog voor M2M en budget-mobieltjes.
De frequenties zijn openbaar dus kan je de kanaalnummers zelf uitrekenen, zie http://en.wikipedia.org/w...-frequency_channel_number voor de formules.

Het E-GSM spectrum (voorheen T-Mobile, nu Vodafone) heeft kanaalnummer (ARFCN) 975 t/m 1024 waarbij 1024 ook als kanaal 0 aangeduid kan worden (levert dezelfde frequentie op als je hem uitrekent).

De rest (het normale GSM 900 spectrum) heeft kanaalnummers 1 t/m 124.

Met sommige (high-end) telefoons kan je opvragen op welk kanaal je momenteel zit.

Het zelfde verhaal geldt ook voor UMTS. Alleen dan heet het UARFCN en is de formule F(dl) = UARFNC/5 en F(ul)=F(dl)-190 voor UMTS 2100 netwerken.

Voor UMTS 900 is het F(dl) = UARFCN/5+340 en F(ul) = F(dl)-45.

[Reactie gewijzigd door Jeroen O op 1 juli 2013 21:16]

Op mijn oude 6680 kan ik ook zien op welk kanaal ik zit ;)

Die geeft nu vaak E20 t/m E26 aan, maar ik weet niet precies hoe die Nokia-nummering nou werkt...

Maargoed ik heb bij Vodafone dus kanaal E20 t/m 2 gezien, waarbij kanaal 1 en 2 dus van KPN waren niet zo lang geleden. Dus hoe de tijdelijke verdeling precies zit, geen idee...

De tijdelijke frequenties zijn trouwens niet openbaar!
http://www.agentschaptele...s/convenant-transitie.pdf (artikel 3.1.d (i))

De annexen zijn niet publiek gemaakt, wellicht wel op te vragen. Volgens mij is er wel al een gedeeltelijke transitie geweest, getuige dat Vodafone nu al een deel van de EGSM-band gebruikt.
Ja dit leek me eigenlijk nogal logisch, anders heb je kans dat je opeens ergens 4G bereik hebt, maar geen 3G... Dan kan je dus niet bellen, enkel internetten.
Dat zou nogal raar zijn.

Goede keuze! Meer bereik in sommige (afgelegen) gebieden is absoluut niets mis mee.
Het bereik in het centrum van een grote stad is juist een veel groter probleem. Veel hoge gebouwen die het signaal tegenhouden zorgen ervoor dat in stadscentra veel antennes nodig zijn om de dekking in orde te krijgen. En vaak zie je daar dat binnen in een gebouw de 3G dekking snel afneemt. Hiervoor is de 900MHz band een oplossing. De bandbreedte op 900MHz is echter veel lager, dus als ze 900MHz samen met 2100MHz gebruiken lijkt het me een win-winsituatie

En volgens mij als je op een 4G-netwerk zit bel je ook gewoon via het 4G-netwerk. Dus het is echt niet zo dat je dan internet hebt en niet kan bellen.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 1 juli 2013 13:57]

Nee, je kan niet bellen via 4G, je hebt daar 2G/3G voor nodig. VoLTE is niet geimplementeerd in het netwerk van KPN.

De bandbreedte op 900 MHz is niet (veel) lager, je zit met een groter bereik, waardoor je minder masten daar omheen kunt plaatsen. Je hebt namelijk maar een beperkte frequentiegebied waarin je mag uitzenden. Dat is het voordeel van de 2100 en 2600 MHz banden, kleine cellen, dus veel capaciteit.
4G wordt in principe altijd gecombineerd met 2G (900 MHz), en nu dus ook 3G 900 MHz, het is een combinatie antenne. Dus waar je 4G bereik hebt, heb je altijd minimaal 2G bereik.

Dit was trouwens al een tijdje bekend, in een openbare publicatie van KPN van december 2012 hebben ze dit al aangekondigd te gaan uitrollen.

[Reactie gewijzigd door The Wizard op 1 juli 2013 13:57]

Klopt, Vodafone is de enige die niets bekend heeft gemaakt over uitrol van 3G op 900 MHz.
Vodafone geeft sowieso weinig informatie over de planning/uitrol van 4G, behalve de Fast Forward info. Misschien gaan ze ons nog verrassen met een plotselinge complete activatie van het 4G netwerk in heel Nederland :).

Ik denk niet dat ze achter kunnen blijven met UMTS900.
Klopt! Nu lost KPN dat trouwens op doordat er overal nog 2G-ontvangst is. Straks is er als het goed is overal 4G, dus dan hoeft dat terugvallen niet meer.
Wel jammer dat 2G gaat verdwijnen. Ik zet mijn telefoon nu vaak geforceerd op 2G, omdat dit minder batterij kost dan 3G. Enkel wanneer ik gebruik wil maken van mobiel internet switch ik naar 3G.
Is het niet zo dat nu 3g op de frequentie van 2g wordt geplaatst het verbruik ook lager zal zijn, omdat de verbinding beter is?
Dat zou natuurlijk best wel eens kunnen, aangezien het hogere stroomverbruik van 3G hem waarschijnlijk voornamelijk zit in de hogere frequentie en een hoger zendvermogen. Goed punt, ik ben benieuwd wat de praktijk uit gaat wijzen :)
Het luisteren op twee banden tegelijkertijd helpt natuurlijk ook niet...
Dat niet alleen; er is nog zo veel apparatuur die op 2G werkt, denk bijvoorbeeld aan slimme stroommeters, mobiele PIN terminals, GSM gateway's enz. Eerder is al aangehaald dat 3G mogelijk eerder wordt afgeschakeld dan 2G (hoewel met nieuwe technieken je prima 3 standaarden vanaf dezelfde mast kunt bedienen).
Ik denk dat door technieken als Egde er veel meer bandbreedte overblijft in de 900 Mhz band. Doordat de Gprs capaciteit vervierdubbelt kun je makkelijk naast Egde ook nog Umts 900 draaien. 2G gebruikers blij meer capaciteit, 3G gebruiker eindelijk overal bereik = winwin
Ik zou eerst eens kijken hoeveel jouw telefoon verbruikt met 3G op 900MHz voordat je een oordeel velt.
Met de single-RAN technologie lijkt het me juist dat 2G niet gaat verdwijnen :) Ze zijn juist pas begonnen met de uitrol van EDGE.
2G is er nog wel ff! :)
Daar zit inderdaad wat in.

Een collega van me zit bij Simyo en heeft z'n smartphone eigenlijk altijd op 2g staan (ook voor internet). Alleen als hij echt snelheid nodig heeft switched hij naar 3g toe.

En het viel hem op dat hij in Almere ineens overal EDGE gebruikt in plaats van GPRS :).
Overal waar nu EDGE ontvangst is, is ook 4G ontvangst (KPN). Ook een goede graadmeter om te kijken waar je (in de toekomst) 4G kunt ontvangen :).
Wellicht lees ik het verkeerd, maar hierdoor gaan er dus serieuze gaten vallen in het 2G netwerk?
Zelf heb ik mijn 3G vaak uitstaan ten faveure van het 2G netwerk omdat die mijn accu minder snel leeg trekt en ik de snelheid niet nodig heb voor Whatsapp en emails.

Edit: Ben blijkbaar niet de enige :) real[B]art was me net voor met dezelfde conclusie.

[Reactie gewijzigd door LightPhoenix op 1 juli 2013 13:56]

2G en 3G kunnen naast elkaar bestaan op 900 MHz. Gaat wel ten koste van de capaciteit van 3G op 900 MHz trouwens. Snelheden zullen wat lager zijn dan op 2100 MHz.
Ik denk niet dat 2G meteen gaat verdwijnen aangezien de M2M markt er volop gebruik van maakt. Ik meen ook dat men 2G zou kunnen gebruiken als fallback voor 4G/LTE...

nieuws: KPN denkt na over uitzetten 3g-netwerk op lange termijn
Ik denk wel dat dit gaat gebeuren. Het is gekkenwerk om het aan te laten alleen voor wat M2M-gebruik.

Veel slimme meters zitten op een CDMA-netwerk van KPN rond de 400 MHz. Verder wel een hoop pin-terminals e.d. die zullen moeten worden vervangen, dus ik verwacht wel dat het lang vantevoren bekend wordt gemaakt.

Aangezien voice veel minder belangrijk wordt en UMTS een veel efficiëntere techniek is dan 2G, vermoed ik dat 2G eerder wordt uitgefaseerd waarna alleen 3G en 4G overblijven. In Zuid-Korea is dit al gebeurd en AT&T in de VS heeft ook bekendgemaakt dat 2G in 2017 wordt uitgeschakeld.

Ik verwacht dat het hier ook minimaal zo'n 5 jaar vantevoren bekend wordt gemaakt, en dat we na 2020 zeker geen 2G meer hebben in Nederland. Het is er hier al sinds 1994 ofzo, dus wordt tijd ook :)
Komt het accuprobleem niet door de gebruikte frequentie van 3G?
Om dat de hogere frequenties niet zo goed binnen komen, moet de telefoon veel harder werken om het signaal binnen te krijgen.
Nu 3g naar de oude 2g-band gaat. Betekend dit volgens mij ook een betere verbinding dus minder accu-gebruik.

Dit is maar een veronderstelling. Het zou natuurlijk kunnen dat ik het helemaal fout heb:P
Wil ook weten of het effect heeft op batterij verbruik
Vraag me alleen af, zijn de huidige toestellen geschikt voor UMTS/WCDMA 900? Want ik ging er vanuit dat 3G altijd via 2100mhz ging
Dat vroeg ik mij ook af. Een kleine zoektocht beweert ook dat niet alle telefoons 3G op 900Mhz ondersteunen.

Voorbeeld: mijn iPhone 3GS ondersteunt alleen de 850, 1900 en 2100MHz bands. Geen 900.
Bron: http://www.gsmarena.com/apple_iphone_3gs-2826.php

Via deze link staat er ook maar een belachelijk korte lijst met telefoons die 3G op 900 MHz ondersteunen (laatste update uit 2012, maar dan nog): http://community.giffgaff...able-Devices/td-p/3358629

Zit ik er nu compleet naast of klopt deze info? :?
Ik zie zojuist op het doosje van mijn Acer Liquid E2 ook geschikt is voor WCDMA 900. Al met al wel heel erg verwarrend, allemaal nieuwe technieken in rap tempo geïntroduceerd.
dc-hdspa, 4g, 3G op andere frequenties. Moet me er weer eens in verdiepen.
Opzich wel prettig dat 3G via 900 kan, want vanwege de 2100 mhz was het bereik vooral in gebouwen wel eens bagger. Dus voor de 3gers die niet direct wat in 4g zien is dat ook gunstig.
UMTS via andere frequenties is niet nieuw, in de VS maken ze al veel langer gebruik van andere frequenties en Belgie heeft ook al een tijdje UMTS900.

Meer 4G info: www.4gmasten.nl
In de praktijk kunnen alle nieuwere telefoons het hoor. Alle 3G-telefoons die vanaf 2012 zijn verschenen sowieso, en veel telefoons die daarvoor zijn verschenen ook. Reden is dat het in andere landen zoals (ik noem maar wat) Australië en Frankrijk al een hele tijd wordt gebruikt.

Ter indicatie: een HTC Desire (de goeie ouwe Desire dus) die kan het gewoon :)
De topicstarter schrijft ook:
"I mainly concentrated on handsets on general availability (particularly from o2) but did link to the GSM Arena site which does list hundreds more "
Veel moderne toestellen ondersteunen ook de UMTS900 band.

[Reactie gewijzigd door The Wizard op 1 juli 2013 14:15]

Geld dit nou ook voor tele2 en hi en andere providers die het netwerk van anderen gebruiken of is hiervoor een simkaart aanpassing nodig of houden deze providers dit lekker voor zichzelf om betere dekking te krijgen dan de competitie ?
Dit geldt voor elke provider die gebruik maakt van het (gast) netwerk.
Dat is een goede. Ik denk dat men dat kan regelen op provider niveau. Ik zit bij robin mobile,(KPN) maar ondanks dat kpn 4 g in haar portfolio heeft, kan ik niet op dat netwerk. Hetzelfde geld voor telfort, ook KPN, maar geen 4g vooralsnog.
Het zou de providers wel sieren om eens een duidelijke pagina op de hoofdsite te zitten, waar men alle veranderingen netjes uiteenzet
4G is een heel ander verhaal. Het gaat hier alleen om een frequentiewijziging, niet een techniek wijziging.

KPN geeft de 4G nog niet vrij aan anderen omdat:
1) Ze nog druk bezig zijn met optimaliseren/uitrollen, dus ook alle netwerkimpacts.
2) Concurrentie tegen gaan, ik vermoed dat pas nadat T-Mobile/Vodafonehet netwerk ook volledig uitgerolt hebben, ze concurrentie gaan toelaten.

Telfort is het budget merk van KPN/Hi. Ze zullen pas later 4G toegang gaan toevoegen aan Telfort als het volledig uitgerolt/mainstream is (veronderstelling, als ik KPN als bedrijf een beetje snap).
ik weet het niet voor tele2, maar hi is gewoon helemaal kpn.
bij hi staat er gewoon kpn op je scherm, en op je sim kaart.
dus hi zal meteen gebruik maken van veranderingen bij kpn.
Niet helemaal :P bij mij staat er gewoon Hi. Daarnaast zijn de prijzen zeer verschillend en heb je bij KPN geen toestellease, bij Hi wel.

Ze lopen iig wel gelijk betreft netwerkinnovatie, inderdaad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste website van het jaar 2014