Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 101, views: 22.599 •

Sony Computer Entertainment verplicht makers van PlayStation 4-games gebruik te maken van de Remote Play-functie met de PlayStation Vita. De enige uitzondering op deze regel geldt voor games die gebruik maken van de PlayStation Eye-camera.

Iedere PlayStation 4-game, die niet al gebruikmaakt van andere specifieke hardware zoals de PlayStation Eye-camera, zal een optie bevatten voor Remote Play. Dit houdt in dat de game in zijn geheel op de handheldconsole PlayStation Vita gespeeld kan worden. De PlayStation 4 streamt de beelden via wifi naar de handheld, terwijl de Vita besturingsinput de andere kant op stuurt. Sony heeft het toevoegen van deze functie verplicht gesteld voor games die niet al gebruik maken van andere secundaire hardware, zo meldt Eurogamer. De inhoud van het bericht is via twitter bevestigd door Shuhei Yoshida, de president van Sony's Worldwide Studios.

De functie maakt het dus mogelijk om PlayStation 4-games op een PlayStation Vita te spelen, zonder daar een televisie bij nodig te hebben. Die functie is niet nieuw: de Wii U beschikt over dezelfde feature en zelfs de PlayStation 3 kon het met een kleine selectie van games in combinatie met een PSP of een Vita.

Ontwikkelaars maakten hier echter weinig gebruik van, omdat de functie bij de PlayStation 3 werkte met softwarematige video-encoding die de Cell-processor belastte. Ontwikkelaars wilden de nodige rekenkracht veelal niet opofferen voor Remote Play. Dankzij de ingebouwde hardwarematige h.264video-encoder speelt dat bij de PlayStation 4 geen rol meer. De hardware zet het 1080p-signaal van de PS4-games om naar de 960x544-pixelresolutie van de PlayStation Vita.

Reacties (101)

Reactiefilter:-1101096+147+24+30
Dan kan eindelijk mijn Vita wat vaker gebruikt worden (het gamesaanbod ervoor is vrij karig)

Wel vraag ik me af in hoeverre dit beperkingen oplegt aan de besturing van de games. De Vita mist twee schouderknoppen ten opzichte van de PS3/4 dual shock controllers en bij games welke het licht op de PS4 controller gebruiken en de motion eye wordt het helemaal de vraag hoe de Vita besturing gaat werken.
De enige uitzondering op deze regel geldt voor games die gebruik maken van de PlayStation Eye-camera.
Vraag me af hoeveel games er een nutteloze functie in bouwen die de eye-camera gebruikt om geen vita support in te hoeven bouwen...
Dat dacht ik ook, maar ik lees nergens of developers er extra werk aan hebben.
Als dat niet zo is dan vind ik het wel een mooi iets.
Feit blijft, waarom zou je straks FIFA op je vita kopen als je hem ook kunt streamen.

Ik vind het wel echt een mooie verplichting. stel je voor.... straks de volledige battlefield 4 op je vita kunnen spelen. hoe vet is dat!

Nu alleen nog maar hopen dat de vertraging in de controls niet merkbaar is tijdens het spelen.

Als deze feature goed werkt, dan ga ik zeer zeker een ps4 halen! eindelijk volwaardige ps4 games spelen op een handheld. dat zou echt heel erg mooi zijn!
Feit blijft, waarom zou je straks FIFA op je vita kopen als je hem ook kunt streamen.
Je zult niet altijd je PS4 bij hebben neem ik aan. Wil je dus graag op een andere plek dan thuis met je games spelen zul je toch de vita versie moeten kopen.

Denk aan vakantie, pauzes op werk/school, trein/bus, etc. Er zijn dus nog genoeg redenen om Vita games te kopen :)
Niet geheel waar. Je kan namelijk nu ook met je PSP/Vita overal waar je internet verbinding hebt je PS3 benaderen en het OS overnemen. Zo zijn er mensen die dus op die manier ook series op hun Vita of PSP kijken, of muziek van hun PS3 streamen naar hun PSP/Vita.

Het zou dus zo kunnen dat je PS4 gewoon op standby hoeft te staan, en dat je hem op afstand via ''wake on lan'' zou kunnen aanzetten en dus overal games kan spelen.

natuurlijk zou de verbinding aan beide kanten goed op orde moeten zijn, maargoed dat is tegenwoordig ook niet echt meer een probleem.
Niet geheel waar. Je kan namelijk nu ook met je PSP/Vita overal waar je internet verbinding hebt je PS3 benaderen en het OS overnemen.
Ah, dat wist ik niet. Op zich wel logisch dat iedere netwerkverbinding gebruikt kan worden.
natuurlijk zou de verbinding aan beide kanten goed op orde moeten zijn, maargoed dat is tegenwoordig ook niet echt meer een probleem.
Ik vraag mij af in hoeverre streaming lekker loopt als je achter een aantal routers en firewalls zit. In sommige gevallen gaat het goed, maar ik kan mij ook genoeg situaties voorstellen dat het niet echt lekker loopt. Nu ben ik niet bekend met de techniek die er achter zit, maar als het streaming is dan is een hoge latency een show-stopper.


Zelf zou ik voor de zekerheid kiezen en games die ik mobiel wil spelen voor de Vita kopen. Zelf heb ik voor bepaalde games een voorkeur voor platform (handheld of op een lekker groot scherm), er zijn maar weinig games die ik op beide manieren lekker vind spelen.
Mario komt in de richting, maar dat is natuurlijk geen Sony :+
Ze hebben er geen werk aan, het is een hardwarematige functie, die ze alleen maar aan hoeven te zetten.
Ik denk dat vooral shooters op je vita spelen wat lastig word aangezien die meestal alle 4 de schouder knoppen gebruiken.

Ik vind het verplicht stellen van deze functie ook wat overdreven. Nintendo doet het ook niet, en die hebben speciaal de hardware ervoor.

Ik kan mij ook voorstellen dat sommige multiplatform spellen daar gewoon een slechte implementatie van krijgen.

Je mist gewoon 4 knoppen en de druk gevoeligheid van de triggers. Veel spellen gebruiken alle knoppen en hebben dan nog wat zaken gecombineerd.
De minst gebruikte triggers kunnen vervangen worden door het achterste touchpad of door iconen op het scherm, zoals bij de laatste Sly Cooper. Werkt prima imo.
Toch vind ik dat Nintendo dit wel zou moeten doen, dit word immers gepromote als een van de features van de console. Helaas is dit momenteel met maar een beperkt aantal games beschikbaar.
Oh, Sony heeft daar vast aan gedacht, ze brengen gewoon een nieuwe versie van de Vita uit...
Wel vraag ik me af in hoeverre dit beperkingen oplegt aan de besturing van de games. De Vita mist twee schouderknoppen ten opzichte van de PS3/4 dual shock controllers en bij games welke het licht op de PS4 controller gebruiken en de motion eye wordt het helemaal de vraag hoe de Vita besturing gaat werken.
Misschien dat ze een standaard verkopen voor de PS Vita en je de game als nog met de DualShock 4 controller speelt. Het idee dat je de televisie in huis niet gebruikt, en dus andere film kunnen kijken, behoudt wel het concept dat de Wii U ook met zich mee brengt. Aan de andere kant is 'remote play' dan minder krachtig als bij de Wii U.

Een tweede optie kan een wisseling tussen deze twee mogelijkheden zijn. Spellen die aan de PS Vita knoppen genoeg hebben gebruiken niet de DualShock 4; andere games dan wel.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 30 mei 2013 10:57]

Remote play is inderdaad niet krachtig.... daarom pakken ze het nu ook heel anders aan zoals in het artikel te lezen is.

Het feit dat ze het verplichten is in mijn ogen goed! als ze nu zeggen, het is een functie maar je bent het niet verplicht. dan zul je zien dat deze functie gewoon weer niet wordt toegepast en dat er weer amper spellen uitkomen met deze functie.

Shooters kunnen prima op de vita hoor. je mist wellicht een paar knoppen maar die kunnen prima vervangen worden door 2 touchscreens. Ik zie het probleem niet zo. bij racegames heb je de rechterstick om gecontroleerd mee te kunnen gas geven en remmen dit maakt de triggers enigzinds overbodig. dit werkt nu ook al op de ps3 met bijvoorbeeld gran turismo.

Ik denk ook dat sony steeds meer gaat naar het idee om de vita en de ps4 samen te voegen tot 1. zo zal het waarschijnlijk straks met heel veel games zo gaan zijn dat wanneer je er 1 koopt je ze op beide systemen kunt downloaden en spelen. Dit moet ook wel, want met de verplichte remote play zullen er anders een stuk minder mensen dezelfde game 2 keer kopen zoals nu nog vaak het geval is.

De kans is echter dan wel groot dat games weer duurder worden om de misgelopen inkomsten te kunnen compenseren
Het feit dat ze het verplichten is in mijn ogen goed! als ze nu zeggen, het is een functie maar je bent het niet verplicht. dan zul je zien dat deze functie gewoon weer niet wordt toegepast en dat er weer amper spellen uitkomen met deze functie.
Ik heb liever dat een ontwikkelaar uit volle overtuiging zoiets ontwikkeld en dus ook goed implementeert dan dat het een verplichting is en we straks allemaal van die halfbakken dingen krijgen. Daarnaast is het een extra kostenpost wat de PS4 games potentieel duurder maakt dan X1 games.
Het kost ontwikkelaars totaal geen extra inspanning, het is iets dat de PS4 gewoon aanbiedt. Ze moeten het alleen aanzetten. Dus niks halfbakken, en niks extra kosten.
Dan mag je toch eens uitleggen waarom Sony het ontwikkelaars moet verplichten om dit voor elkaar te krijgen? Daarnaast ben ik reuze benieuwd naar het technische aspect waardoor het ontwikkelaars geen tijd/geld kost.

Als het is zoals jij beweerd dan had Sony ontwikkelaars helemaal niet lastig te hoeven vallen, dan was het gewoon een ingebouwde functie die enkel in het OS wat programmering kostte. Daar wijst tot op heden niets op.
Ik ga er vanuit dat Sony daarover informatie verstrekt hoe dit geïmplementeerd kan worden. Dan kost het feitelijk nog steeds wel extra geld doordat iemand het erin zal moeten programmeren, maar het is wel minder dan zelf het wiel opnieuw uitvinden.

Ik zie het wel zitten. Vrouwlief die een bepaald, voor mij niet interessante tv-programma wil zien, terwijl ik een game wil spelen, waarbij zij geen zin heeft om dat te moeten aanzien, dan kan zij tv kijken en ik via de Vita aan de slag en zitten we toch samen op de bank.

Ik heb er dus wel oren naar.
De touchachterkant wordt in 2 virtuele schouderknoppen ingedeeld.
als je deze aan raakt dan registreert deze dat als een schouderknop.

tevens is het ook mogelijk een PS3 controller via blutooth te verbinden

waarom je remote play zou gebruiken met een PS3 controller?
om zo bijvoorbeeld als je in bed ligt nog even door te kunnen spelen :P.

(ik praat hier bewust over de PS3 controller, ik heb namelijk geen weet of de Ps4 controller connectie zou kunnen maken de de Ps4)
hoe groot is het verschil volgens jouw met de ps2 controller in vergelijking met die van de ps3
(handgrip)
?
houd dit in dat je dus bij je maten thuis kan zitten . en via zijn wifi op jou ps4 die thuis staat je games kan spelen ?. want dan moet ik ff gaan sparen :D
Je moet waarschijnlijk binnen hetzelfde netwerk als de PS4 zitten om dit te kunnen doen.

Leuk idee, komt er misschien wat meer development voor de Vitas
Bij PS3/PSP remoteplay connecteerde de PSP rechstreeks op de PS3 (PS3 fungeerde als access point). Dus ik denk dat het omliggende netwerk geen factor zal zijn.
Bij PS3/PSP remoteplay koppelde je de PSP aan je PS3 en kon je de PS3 als accesspoint gebruiken.

Je kunt echter ook gewoon via het reguliere internet verbinding maken met je console vanaf netwerken buiten je thuis netwerk.

Dus de situatie zoals euroterreur schets is met de huidige remote play mogelijk en ik verwacht dat dit met de PS4/PSVita niet anders zal zijn. Dat is namelijk juist het voordeel van deze koppeling. Zodat ik als ik niet thuis ben toch, zonder mijn PS4 mee te zeulen, verder kan gamen.
Of misschien wel Wifi direct. Ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk werkt.

Persoonlijk vind ik deze feature echt heel erg cool. Als mijn vriendin TV wilt kijken kan ik overschakelen naar de Vita. Dit is echt super voor gezinnen waar de console in de woonkamer op de hoofd TV aangesloten staat,

Ik ben een Xbox bezitter en neig daarom automatisch naar de X1 maar deze feature van de PS4 lijkt mij erg praktisch voor mij.
Yep ! :) Dat was op de PS3 ook al mogelijk. Maar alleen het menu toegankelijk via Remote Play. De games zelf waren niet mogelijk met Remote-play. Met de Playstation 4 is dit wel mogelijk

[Reactie gewijzigd door wesleydw op 30 mei 2013 09:57]

Ligt er inderdaad aan hoe je connectie maakt. Als dat via je bestaande thuisnetwerk is en de vita kan een VPN opzetten met een VPN server in dat netwerk, dan zou dat geen probleem moeten zijn. Met de internetsnelheden (en vooral latencies) van tegenwoordig zou dat op zich moeten kunnen.
Zou je dan niet een hele snelle VPN server moeten hebben? Volgens mij is VPN wel een heeeeel stuk trager namelijk.
De psvita kan niet eens een fatsoenlijke verbinding opzetten in littlebig planet en die game lagged online als de pest. Ik vraag me dus af of remoteplay via internet snel zal werken. Ik denk dat je blij mag zijn als het thuis enigszins goed werkt
Dat is een LBP issue. Is al sinds de eerste game op de ps3...
mooi systeem maarja wat ik me afvraag hoe gaat dit allemaal goed werken aangezien een playstation 4 wel ietsjes betere hardware aan boord heeft dan een psp of een ps vita
De PS Vita hoeft niets meer te doen dan de videostream weer te geven en de input van de controls terug te sturen, dat kan die machine met gemak aan.
ahh okee nee ik bergreep eigenlijk meer zoiets als spel wordt temorarily stored en afgespeeld
Dat staat nergens in het artikel hoor. er wordt duidelijk aangegeven dat de beelden gestreamed worden
"De PlayStation 4 streamt de beelden via wifi naar de handheld, terwijl de Vita besturingsinput de andere kant op stuurt."

Alle content wordt dus naar de Vita gestuurd, de PS3 en PSP konden dit overigens ook al met een beperkt aantal games.
Zelfs de Gamecube kon dit al met de Game Boy Advance. :)
Aangezien je streamed ga ik ervan uit dat het rekenwerk op de ps4 gaat plaatsvinden. De hardware van de Vita is dan weinig relevant. Waar ik eerder nieuwsgierig naar ben is de hoeveelheid lag die kan plaatsvinden over wifi.
de latency op een normaal wifi netwerk is rond de 1 a 10 ms dit zou geen probleem moeten zijn. Echter vraag ik me af hoe moeilijk de vita het krijgt bij deze handelingen... de wifi verbinding op de vita is alles behalve krachtig. Maargoed dat zal moeten blijken.
Wat ik vooral interesant vind is dat er een hardwarematige encoding functie zit in de PS4. Wilt dat zeggen dat ik makelijker ook andere soort film op de PS4 kan afspelen zonder het eerst om te zetten naar een PS4 geschikt codec?

Ik weet niet of het één met de andere te maken heeft, maar wilt het ook zeggen dat ik nu ook makelijker films kan streamen naar PS4? Dat we eindelijk afzijn van de lastige PS3 Media server die niet altijd zo vlekkeloos werkt?
"film afspelen" is gebaseerd op decoding, niet encoding. Die hardwarematige encoder dient om on the fly de normale video output te digitaliseren naar een videostream die op PS4

-Gestreamd kan worden naar internet via de "share" functionaliteit
-Gestreamd kan worden naar PS Vita voor remote play

er is nog geen uitspraak gedaan welke video formaten de PS4 kan decoderen. Maar mogelijk ga je hier en daar nog conversie moeten doen van audio en/of video naar standaard formaten zoals H.264/AVC
maar dit betekend dus dat het simpele CPU'tje in de vita deze beelden weer moet decoderen alvorens ze op het scherm komen?

Hmm dan verwacht ik dat het voor geen meter gaat werken
H.264 wordt door de GPU gedecodeerd :-)
Ik vrees van niet.

Als ze kiezen om bepaalde formaten niet te decoderen in de media player,
dan zullen ze die ook niet gaan decoderen om als input te gaan dienen voor de media encoder.

In theorie is het perfect mogelijk voor de PS3 om alle media af te spelen, maar Sony kiest om bepaalde formaten wel en andere niet te ondersteunen, de encoder chip zal daar mi weinig aan veranderen.
Gaat dit niet de kwaliteit van de games wat naar onder halen? Wat ik bedoel: Moeten de games misschien niet expres wat minder goed gemaakt worden voor het goed functioneren van deze functie?
Waar ik eerlijk gezegd bang voor ben is dat dit ervoor zorgt dat het ontwikkelen van games nóg meer tijd en geld gaat kosten, waardoor je voor ¤ 60 nóg minder waar voor je geld krijgt en nóg meer via DLC moet aan gaan schaffen om te voorkomen dat gamestudio's over de kop gaan.
Waarom? Het wordt gewoon gestreamt met Wifi. Ik snap niet waarom ze hiermee functies moeten wegnemen? Er is tenslotte meer dan genoeg RAM op het systeem zodat deze functie geen probleem gaat worden
Enige risico dat ik lees is dat de Vita 2 knoppen mist.
Deze feature is (voor mij) een van de killer features van de WiiU. Daar werkt het iig erg goed. En als het hier op dezelfde manier werkt dan zouden de games daar totaal niet onder hoeven te lijden.
R2 en L2 worden gebruikt via het touch-pad achterin :) Of dit werkt weet ik niet..Aangezien ik me vingers altijd op de touch-pad heb..
Ja inderdaad dat hele touchpad is een pain in the ass! ik met mijn grote handen zit ook constant op de touchpad achter. en als ik hem vast houd hoe het zou moeten dan krijg ik binnen 5 minuten kramp. De joysticks hadden aan de bovenzijde van de vita moeten zitten zodat je duimen veen natuurlijker gehouden kunnen worden... maargoed dat roep ik al jaren. alleen Nintendo snapt dit met de wii u. Die hou je echt natuurlijk vast.

Wat ik wel merk is dat veel mensen hier gewoon niet snappen wat remote play in houdt. velen blijven roepen is de vita wel krachtig genoeg of moeten games niet minder mooi gemaakt worden... nee natuurlijk niet!!!

Ik zal het simpel uitleggen:

Wat een videokaart doet is niets meer dan 60 beelden per seconden maken. als je deze los van elkaar zou zien zijn het gewoon foto's deze foto's vormen snel achter elkaar beeld.

In de ps4 zit een chip die deze beelden afvangt en, al deze losse "foto's" omzet van 1920x1080 resolutie naar 960x544 pixels. Zie het als een soort photoshop waarmee je een foto verkleint. je doet dan niets anders dan wat deze chip doet. echter doet deze chip het 60 of 30 keer per seconde. wanneer dit gedaan is wordt het 1 op 1 via wifi naar de vita gestuurd die eigenlijk alleen dit beeld laat zien. als je met je joystick beweegt worden deze signalen vanauit je vita zonder tussenkomst direct verstuurd naar je PS4 en deze verwerkt dit en stuurt weer de nieuwe beelden naar de vita.

Ik hoop echter wel dat het lossless wordt gestreamed... anders krijg je van die irritante blokken als je beeld veel beweegt en wordt het pas scherp als je beeld stil staat. Dit zie je momenteel erg goed op de vita als je door het menu van je ps3 bladert. van die vage vlekken krijg je dan. gewoon het gevoel alsof het niet scherp is tot het beeld stilstaat
Handig als je nodig moet poepen maar toch het online potje wilt afmaken.
Kon met de PS3 ook al
(sommige games, ivm cell processor belasting niet veel dus)
tja, maar met alle games is het toch wel beter.
En de WiiU deed dit al voordat de PSP er was natuurlijk ;)

(Nintendo is juist de Samsung in dit geval)

Maar laten we vooral die discussie niet starten, want op m'n gamecube kon ik in Zelda al meespelen met m'n gameboy advance, dus het concept is niet bepaald nieuw

[Reactie gewijzigd door pagani op 30 mei 2013 10:06]

Uhh dit is al langer mogelijk met de PSP en PS3? Sommige games ondersteunden dit al.

En de MOVE was al in prototype voordat de Wii aangekondigt was. (Youtube maar eens :) Concept was er al in de PS2 tijd)
Uhh dit is al langer mogelijk met de PSP en PS3? Sommige games ondersteunden dit al.

En de MOVE was al in prototype voordat de Wii aangekondigt was. (Youtube maar eens :) Concept was er al in de PS2 tijd)
Nintendo doet dit al sinds jaar en dag. Er is al in de SNES tijd een verbinding mogelijk tussen handheld en console, al werkte het destijds niet op de manier van nu, maar je kon met een Super GameBoy al GB games via de SNES op TV spelen.
De N64 ging al een stap verder door content uit de GB game te gebruiken in een N64 game (most famously de Pokémon Stadium games) en met de GameCube werd de GBA ingezet als extra scherm/controller met onder meer Pacman Vs en Zelda - Four Swords Adventures.

Wat de Move betreft, Sony heeft bakken met leuke concepten liggen (wat niet zo moeilijk is als je bedenkt dat Sony een enorme hardwaredivisie met R&D heeft draaien), maar zolang je niet het lef hebt om het op de markt te gooien is het ook niet meer als dat - een leuk concept. Sony verdient hier in mijn opinie geen credits mee, dan hadden ze het standaard met de PS3 moeten meeleveren, zoals Nintendo met de Wii gedaan heeft. Maar dat hebben ze niet gedaan, dus gaat een ander met die primeur lopen.
Dit is een verkapte manier om verplicht te stellen dat de PSEye altijd aangesloten is. Een ontwikkelaar bouwt liever simpele PSEye mogelijkheden in dan de game voor remote play gereed te maken.
ik denk dat Sony liever meer ps vita's verkoopt dan PSEye's.
en features inbouwen voor de pseye is echt een hoop meer werk dan de ps4 toestaan de beelden te streamen. waarschijnlijk worden de controls voor de missende knoppen automatisch ingebouwd in de ps4 waardoor er voor de ontwikkelaars bijna niets veranderd.
Volgens mij wordt de PSEye standaard geleverd met de PS4. Hetzelfde geval Microsoft wil doen met de Xbox One, gelijk ook Kinect erbij leveren.
Het zou juist leuk zijn als spelontwikkelaars RemotePlay zouden gebruiken/inzetten om van de VITA een (optionele) second screen controller te maken.
Waarbij dus te denken is aan een radar of andere info op de VITA weergeven en het spel zelf op het scherm.

Mits dit een mogelijkheid is.

Zou wel iets zijn om flink voor te moeten sparen.
(PS4+VITA+ dit ondersteunende spellen)
Volgens mij is dit allemaal mogelijk
sony heeft het bedrijf GaiKai gekocht die gespecaliseerd zijn in streaming gaming net als Onlive
ze lieten bij hun PS4 Event al zien dat als je bv.. een game koopt in de PSN store je meteen kan beginnen met spelen
dus je zou er vanuit kunnen gaan dat alle Games op die manier aangeboden kunnen worden.
het was ook mogelijk als jij een spel speeld om iemand anders mee te laten kijken.
en je kon zelfs die gene de controle over het spel geven dus neem ik aan dat het spel dan naar jou vriend gestreamd word.
met dit in gedachte zou je dus ook makelijk op je PS4 en Vite tegen elkaar moeten kunnen spelen

en ook je eigen spel ergens anders dan bij je thuis op je Vita kunnen spelen zolang de internet verbinding bij de gene waar je dan bent snel genoeg is

ik kan niet wachten tot de PS4 er is
kan ik misschien eens lekker in de tuin op de Vita Dark Souls XX spelen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013