Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 76, views: 22.364 •

Intel zou fabrikanten van laptops adviseren om komende hybride modellen met touchscreens te voorzien van Android. De reden zou de matige ontvangst van Windows 8 en de populariteit van Android-tablets zijn. Lenovo, HP, Toshiba, Acer en Asus zouden het advies opvolgen.

In januari verschenen geruchten dat Lenovo een versie van zijn 11,6"-tablet annex laptop met Android uit ging brengen. Oorspronkelijk draait de hybride op Windows RT. Niet alleen claimt Digitimes nu dat Lenovo in mei inderdaad met een Android-variant van de Yoga 11 komt, maar ook zouden veel andere fabrikanten het Chinese bedrijf volgen. Dit zouden ze doen op aanraden van Intel, claimen de bronnen van Digitimes binnen de laptopsector.

Intel zou Android-hybrides promoten omdat Windows 8 er niet in slaagt de vraag naar laptops te stimuleren en de verkoop van Android-tablets wel flink groeit. Dat consumenten inmiddels gewend zijn aan Android zou daarbij een rol spelen, terwijl de toevoeging van office-suites de vraag naar Android-tabletlaptops zou kunnen stimuleren. Intel zou volgens de bronnen de adviesprijs op ongeveer 500 dollar zetten en aanraden dat de machines over los te koppelen toetsenbord-dockings beschikken, zodat gebruikers de tablets ook los kunnen gebruiken.

Na Lenovo zouden Toshiba, Acer en Asus in het derde kwartaal van dit jaar convertible tabletlaptops met Android uit gaan brengen. Het gerucht volgt op aanhoudende geluiden dat fabrikanten ontevreden zijn over de verkoop van Windows 8-systemen, terwijl de pc-markt in een diepe dip zit. Ook de verkoop van Windows-tablets zou tegenvallen en dat zou niet alleen voor Windows RT-varianten met arm-chips gelden. Ook de Windows 8-tablets met Intel Atom Z2760 zouden nog niet zo goed verkopen als gehoopt, waarbij de kritiek is dat de prijzen te hoog zijn. Intel beloofde afgelopen week dat er laptops met quadcore-Atoms en touchscreens op komst zijn, waarvan de prijzen rond de 200 dollar zouden liggen. De fabrikant zei niet op welk platform de systemen draaien.

Reacties (76)

Lijkt me een uitstekend idee eerlijk gezegd, je kunt namelijk gewoon bijna alle taken op Android uitvoeren die je op Windows normaal zou uitvoeren.

En daarnaast werkt de Android interface gewoon veel handigere met een aanraakscherm.

[Reactie gewijzigd door Jigu-Yong op 21 april 2013 16:55]

Ik ken nu nog geen degelijke tekstverwerker-app voor Android en Office voor iOS/Android komt pas eind 2014

nieuws: 'Office-versies voor iOS en Android komen pas in herfst 2014'

dan heb ik misschien liever een soort van gestripte Windows versie die snel draait i.p.v. Android
Ik zei ook bijna alle taken, ik zelf gebruik Google Drive om documenten te bewerken, dat werkt ook wel in Android.

Maar er zijn genoeg office pakketten voor Android, maar die zijn meer bedoeld voor mobiel gebruik.
Ligt er natuurlijk ook aan waar eenieder het apparaat voor wil gebruiken en wat hoofdtaken zijn voor het apparaat. Voor mij is dat dus o.a. de office suite.

Ik zou echter niet zo'n apparaat aanschaffen, zeker niet tijdens het huidige beginstadium waarin dit producttype staat.

Internetten, muziek luisteren, films kijken, e-mail (bekijken) enz. gaan natuurlijk wel prima op zo'n apparaat.
ik zou juist zeggen dat windows 8 erg geschikt zou zijn hiervoor,
goede touch, en daarbij de standaard originele inputs die we gewend zijn op de PC, plus de software en mogelijkheden die dit brengt.

erg jammer dit, ik zie juist mogelijkheden voor laptops met afneembaar scherm/tablet, icm windows 8, dat soort innovatie zou de pc markt mogelijk eindelijk uit de slop kunnen trekken.
who needs office .... zat alternatieven.
voor iOS is o.a. al pages en nog een hoop meer.
Er zijn inderdaad genoeg andere opties. Maar zolang de grote meerderheid werkt met Word en Excel heb je die programma's gewoon nodig. Als een bedrijf of leraar iets in Word wil hebben dan zit je er gewoon aan vast.
Opslaan als rtf en dan bestand hernoemen naar .doc - et viola!
Niks voila.
Rtf is bij lange na niet 100% compatible met .docx formaat (= verlies van opmaak) en neemt vaak meer ruimte in beslag.
Je hebt er toch over dat ANDEREN met word en excel werken toch? En deze moeten het kunnen openen, toch? Dus als jij het in een ander pakket maakt dan Word dan sla je het op als rtf en hernoemt het bestand naar .doc dan ben je er toch?

Trouwens heb het niet over het docx formaat (wat overigens niet meer is dan een zip bestand met wat andere MS-meuk erbij). Dat wanneer je een bestand geopend in Word zo groot e.d. ligt niet zozeer aan het formaat maar aan Word zelf! Je moet het voor de gein eens doen en dan eens kijken wat voor nodeloze troep er allemaal instaat.
Dus als je dat wilt veranderen, moet je het niet meer kopen.
Dan worden de (en andere) makers door de consument gedwongen om zich aan te passen. En zal het andere stimuleren om iets degelijks voor Android te maken.
Als jij en andere bedrijven kiezen voor windows, juist om gebruik te maken van Word van je in de al oude trap van Microsoft.
Je hebt het een nodig om het ander te gebruiken.
Das was zo, maar die tijd keert nu snel :)
Behalve natuurlijk als de helft van je documenten macro's bevatten en/of afhankelijk zijn van macros. Of linken naar een externe (online) database. Dan houdt het al snel op met al die aternatieven.
Er is er al heel wat:
https://play.google.com/store/search?q=office&c=apps

Tevens gaan we toch de kant van WebApps op.. dus? Google Docs misschien?
Probeer jij eens scripten in Office te maken op je RT tablet? Boehoe, geen VB zoals in op een X86 machine

Google Docs zijn Excel variant kan gewoon scripten aan... wel natuurlijk zijn eigen variant. Maar het mooie is dat er een hele database van scripten online is. Een soort community. Hoef je het wiel niet nog een keer uit te vinden voor een bepaalde script. Even zoeken en je hebt iets moois voor in je excel achtige sheet!! En het werkt overal, want overal draait een browser. Dus ook nog eens platfrom onafhankelijk. En dat is waar iedereen heen moet. Platform onafhankelijkheid!!!

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 21 april 2013 17:17]

Dan maak je dat toch even?
En dat is het grootste bezwaar. Ik wil geen Google account!
Wel graag een platform gebaseerd op open standaarden en waarbij de gebruiker controle heeft over zijn data.
Tevens gaan we toch de kant van WebApps op.. dus? Google Docs misschien?
Probleem is dat het Google Docs formaat ook gesloten is, en nergens anders geopend kan worden.
Getsie, je data op straat gooien naar een paar hijgerige Amerrikaanse Multinationals... ben je gek geworden? Tuurlijk, je briefje aan tante Greet die in het ziekenhuis ligt kun je - eventueel - aan de openbaarheid prijsgeven... zou ik overigens ook nog maar even over nadenken.

Bedrijsfsinformatie zou ik er alleen op zetten indien je graag wilt dat de Ami's meelezen, liever zo grondig versleuteld dat ze er waarschijnlijk echt niet bijkunnen.

Bij ons (Fraunhofer Gesellschaft, zeg maar de Duitse TNO) is het knalhard verboden zaken in de cloud te zetten, en bij Facebook Twitter enz. allen zaken die je ook op je website zou zetten.

Van mij persoonlijk komt ook de brief aan Tante greet in gedrukte vorm aan, aventueel nog als Email aan tante Greet, maar dat is het dan wel... De vrolijke nochalance waarmee ook Tweakers met dit thema omgaan verbaast me iedere keer weer.
Ik vind multitasken nog steeds behoorlijk lastig op Android, hoor. Als je op Windows nooit twee venstertjes naast mekaar gebruikt, is Android misschien een degelijk alternatief, maar ik kan me echt geen tekstverwerken meer voorstellen waarbij ik niet in minstens één ander venster referentiemateriaal open heb staan.
Op sommige Android toestellen lukt dat ook perfect hoor. Zie de multiview - feature op alle Note toestellen en de GS3. Ik ben akkoord dat dit enkel op Samsung toestellen is, maar als er meer convertibles komen met Android, zullen de andere makers heus wel volgen en ook met zo'n multitask systeem komen.
Dat is ook zo, maar er is maar een heel beperkt aantal apps dat multi-window ondersteunt. Ik gebruik de functie zelf graag op m'n telefoon, maar ik zou hem zeker meer gebruiken als mijn favoriete apps dat ook toelieten. Ik hoop ook heel erg dat Microsoft Office voor Android de functie zal ondersteunen, maar ik heb er een hard hoofd in.
Daarom gebruik ik ook webOS, er gaat niets boven webOS voor GOEIE multi-tasking. Recentere versies van Android gaan wel iets beter, maar het is nog steeds bij lange na niet wat het zou moetne zijn....
Voor zover ik zie is webOS ook niet echt ingericht voor meerdere vensters, wat dat betreft is de window manager daar niet echt significant anders dan op android.
Wat betreft multitasken: wat is er dan beter dan op android? ik zag zou gauw geen verschil de laatste keer dat ik even met een webos apparaat mocht spelen.
Maar ze hebben het hier over 11" schermen. Twee schermen naast elkaar lijkt me dan erg krap (heb er overigens geen ervaring mee) ...
Op een tablet, twee schermen naast elkaar? Het kan op bepaalde Samsung apparaten, maar je hebt dan wel verdomd weinig "real estate" op een tablet of telefoon.
Niet mee eens. Office suites zijn er dan al wel of komen eraan, maar echt productief werken is nog steeds prut op Android. Zelfs een Note 10.1 met een nieuwste multitasking werkt nog niet zo lekker als op Windows. Je kunt bijvoorbeeld niet meerdere bestanden tegelijk open hebben in een Office Suite zoals Polaris. Erg irritant en ook het schakelen tussen apps gaat niet zo soepel als op Windows.

Daarnaast wil ik graag keuze hebben als consument en niet dat Intel dat bepaalt. Wat kan het hun eigenlijk schelen?

Het liefst zit ik een next generation Atom hybride hebben met stylus en volledige Windows 8 en office. De huidige generatie is er nog net niet of is nog te duur (Envy X2). Maar het komt er wel aan!
Zelf mis ik in Android de printfunctie. Veel print ik niet en ik hen dan ook een app, Samsung Mobile Print, waarmee ik gmail, pdf, foto's, office documenten en webpagina's kan printen, maar handig is anders en er is stiekem best veel dat niet gaat en op de dektop wel (screenshot) en bij die webpagina's zit je vast op één tab in de stock browser, en dat is niet mijn ding.

Normaal heb ik 10-15 tabs open in Opera Mobile (en alleen ondat hij met meer vastloopt, op de desktop zijn het er meestal tientallen) en gebruik ik de stock browser niet.

Daarbij moet je dus van te voren bedenken dat je wilt printen want je kunt de print-app dus niet aanroepen vanuit de galery, gmail of browser maar moet dus eerst die print-app starten.

Daarnaast, mis ik het meerdere applicaties naast elkaar kunnen draaien, en de soepele copy/paste, die in Windows vrijwel overal beschikbaar is, met Office knip en plak je zelfs werkbladen e.d. maar in Android is zelfs het knippen van platte tekst tussen een webpagina en een e-mail een uitdaging.

Het naast elkaar zetten van meerdere apps hoeft voor mij ook niet zo uitgebreid als op de desktop/laptop al is het daar ook achteruit gegaan. In alle versies die ik gebruikt heb, van 3.x tot NT/2K/XP/2K3 kon je aps stacken (hoeft voor mij niet) en zowel vertikaal als horizontaal tilen.

Je kon dus één venster links en één rechts zetten, of ook één in het midden, of vier naast elkaar. (Met meer is het niet meer handig tenzij je een heel groot scherm hebt.) De vensters werden dan evenredig over het scherm verdeeld, automatisch. In "windows 7" was dit ook nog zo, maar in "8" is er de snap functie voor in de plaats gekomen waarmee aanvankelijk slechts éénc applicatie links of rechts 'gesnapt kon worden. Onder de kritiek heeft Microsoft nu meer 'snap' mogelijkheden ingebouwd.

Wat in "8" nog steeds niet kan en evenmin in "7" en Vista maar wel in 2003, XP en voorgangers is het verdelen van de apps van boven naar beneden. Er zijn minder applicaties waarvoor dit. handig is, maar ze zijn er wel en nu kan dat dus niet meer. Wat er in het context-menu voor in de plaats is gekomen is Bureaublad weergeven, ook nuttig maar waarom niet allebei.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 26 april 2013 15:07]

Laten we hopen dat dit een beetje aanslaat! Dan wordt Miscrosoft gedwongen om betere producten neer te zetten in plaats van te teren op hun monopolie positie
probleem is alleen wel nog steeds dat windows nog steeds een stuk beter is dan bv linux android of ios.. maar dat is gewoon omdat ik wel vaak meerdere schermen tegelijkertijd open heb staan, al die mobiele ossen zijn eigenlijk weer een terugkeer naar dos en/of windows 1. en de ms producten zijn gewoon goed, dat is ook een reden waarom het vaak gebruikt wordt..
Beter is subjectief, het enige waar windows het "beter" doet is dat externe partijen (lees: niet microsoft) het ruimhartig ondersteunen, intrinsiek is windows toch echt een beetje een brekebeentje: als het in een ideale marktsituatie zou moeten concurreren (dus zonder de voorkeursbehandeling die het nu krijgt) dan denk ik dat we er snel niets meer van zouden horen.
beetje raar advies..
op deze manier zijn ze windows behoorlijk aan het benadelen natuurlijk.
en ook intel snap niet wat er aan de hand is dat blijkt wel.
windows is NIET de oorzaak van de mindere verkopen. de crisis is een oorzaak. het feit dat er meer vraag is naar tablets is een oorzaak. en zo kun je nog wat dingen noeman .
maar windows 8 is niet echt de oorzaak. het kan een beetje meespelen maar dat komt puur omdat mensen dat niet gewend zijn. en zelfs in sommige gevallen nog niet willen wennen. van iedereen die zegt dat windows ruk is heeft 99 procent het nog niet eens geprobeerd.
daarbij weet ik nou niet of mensen op een android laptop zitten te wachten ???
dat zal de verkoop ook echt niet stimuleren lijkt me. maak die dingen eerst is stukken goedkoper en ga dan nog is kijken waar de oorzaak is...
Ik vind Windows 8 in iedere geval niet beter dan Windows 7, eerlijk gezegd vind ik Windows 8 eerdere een achteruitgang, dan vooruitgang.

Vind ook niet dat Windows 8 prettig werkt.

[Reactie gewijzigd door Jigu-Yong op 21 april 2013 17:03]

Microsoft heeft net als Intel een Tick-Tock strategie.
Alleen heet het daar Top-Flop. :+
Ik geef je gelijk: mensen die Windows 8 slecht vinden, hebben het meestal niet gebruikt. Bovendien is het gebruik dan vaak op een desktop/laptop. Hierover moet ik inderdaad zeggen dat ik zelf de focus op touch jammer vind voor desktop/laptop omgevingen: de combinatie muis/toetsenbord is me daar heilig. Voor een tablet daarentegen is Windows 8 helemaal niet slecht: de focus ligt net op touch en dat heb je voor tablets vaak nodig.

Ik zou verwachten dat het grootste probleem voor de mindere vraag naar Windows-tablets te vinden is in de hogere prijs. Die lijkt me echter niet alleen door de Windows-licentie te komen, maar ook door (vaak) net iets betere hardware dan de gemiddelde Android-tablet (ja, ik weet gerust dat er Android-tablets zijn die niet te volgen zijn door Windows-tablets) Ook is er een brede keuze aan budget-tablets in het Android-segment terwijl die minder is in het Windows-segment.
Ben ik het niet volledig mee eens.
Windows 8 werkt prima op me laptop, maar op een Asus TF300T (of vergelijkbare tablet met keyboard dock) zou ik het echt niet willen hebben, doe mij maar Android daarop.
Er is niks mis met de x86 versie van Windows, maar Windows RT biedt alleen maar minder t.o.v. iOS/Android (m.u.v. de vele limitaties in iOS).
nou sorry hoor,maar ik vindt dat android met de laatste update ook zwaar achteruit is gegaan, steeds meer bloatware en bv het centreren van de veel gebruikt 'knoppen' wat eus gewoon bagger is op een fatsoenlijke tablet.
windows 8 is juist fijner op een tablet dan op een desktop (metro/startscherm gedeelte).
Fout, menig mens heeft Windows 8 getest of gekocht en is teruggekeerd naar Windows 7. Ik vind dat wel een beetje gauw gedacht met... ze hebben het niet zelf getest.

Hoe weet jij dat nou? Ben je alziend ofzo? Heb je een medium geraadpleegd?
wat is testen bij jou ? 1 uur erop en dan zeggen o dit word het niet ?
testen is gewoon echt een week tot een paar weken mee werken en kijken hoe en wat het is.
een tijd geleden zeiden ook een paar bekende dat het nix was . ik vroeg of ze ermee gewerkt hadden en ze zeiden ja heb er een uurtje mee gespeeld en vond het al nix nu zijn minimaal 2 van hen toch weer aan proberen gegaan en zijn ze ook bij windows 8 gebleven omdat het ze achteraf toch eigenlijk wel meeviel .
Als het alleen maar meeviel is er voor hen dus geen reden om Windows 8 te gebruiken. Gezond verstand is inmiddels ver te zoeken. Een nieuw OS moet niet alleen maar meevallen. Een nieuw OS moet een duidelijke verbetering bieden in meerdere opzichten. En als dat voor de meesten niet het geval is, heeft de producent gefaald in zijn taakstelling, niet de gebruikers. Er zal altijd wel een klein groepje gebruikers ergens tevreden over zijn, maar dat is bij lange na niet de doelgroep die Microsoft voor ogen had.
Bij deze, ik werk nu al maanden met windows 8 in een VM, en ik vind het nog steeds helemaal niks. Ik word een beetje moe van dit soort opmerkingen. Het opdringen van de MetroUI op een werkstation en laptop is een slecht idee. De MetroUI werkt inderdaad goed op een tablet, maar het is (en dat is een persoonlijke mening) op een laptop en werkstation niet handig. Dat heen-en-weer geswap van desktop naar live-tiles is gewoon erg onhandig als bijna 100% van de applicaties die je gebruikt desktop applicaties zijn.

En ik vind persoonlijk dat je bij een nieuw besturingssysteem niet weken moet wennen aan een totaal veranderde UI, die niet aantoonbaar beter is dan de oorspronkelijke UI. Wijzigingen zouden intuïtief moeten zijn, en eerlijk gezegd vind ik dat niet opgaan voor de Metro UI.

Ik word een beetje moe van alle reacties op mensen die ongeveer dezelfde mening hebben als ik, als zijnde dat ze niet voor innovatie zijn, of dat ze het niet goed getest hebben. Als dat al het geval is, probeer dan ook eens een paar weken Ubuntu, linux Mint, Fedora of een andere goede linux distributie uit, en geef het net zo'n eerlijke kans als dat "we" zogenaamd aan windows 8 moeten geven. Mijn stelling is, dat je niet meer terug wilt.
je kan redelijk makkelijk met dingen zoals classic shell gewoon uitsluitend in desktop mode werken en dan is het gewoon een minor upgrade van windows 7 die toch nog een paar handige verbetering met zich mee brengt.

Overigens zou ik linux als je niet te veel gamet best aanraden. Persoonlijk vind ik XFCE een top desktop enviroment en ook Cinnamon is best wel goed maar goed er is zo veel keuze dat je los van distro's voor de desktop enviroments echt naar smaak kan kiezen.
Werk nu enkele maanden met Windows 8 op laptop's en pc's en moet bekennen, wat is Windows 7 toch outdated. Nog geen moment de start knop gemist. Sterker nog, kom er achter dat ik de start-knop eigenlijk nooit gebruik.
Er zijn wel meer reden dan alleen een GUI om een OS slecht te vinden. Wat voor mij (een van de vele) dealbreakers van win8 is, is dat de ModernUI-apps alleen via de Microsoft app store gekocht kunnen worden, en dat het ontwikkelen ervoor nodeloos omslachtig gemaakt is. Microsoft heeft goed naar Apple gekeken en hoopt hiermee een extra inkomstenbron aan te boren, ten koste van de vrijheid van de gebruikers. Die gebruikers hebben reeds flink betaald voor het OS en nog worden ze aan het lijntje gehouden!
Raar advies?

Ik denk dat je het even meer vanuit het perspectief van Intel zelf moet zien. Hun platform is duurder dan de meeste ARM-gebaseerde platforms. En voor de licenties moet ook nog eens een keer betaald worden bij het Windowsplatform.

Nu windows 8 wil niet echt de vleugels krijgen waar men op gehoopt had, en veel vloeit weg naar android-systemen op basis van ARM, terwijl de x86-versie van android ook nog niet echt een groot draagvlak heeft gekregen.

Door dus de fabrikanten wat te sturen op het gebied van android en wellicht dat de Atoms ergens op het gebied van de voorgestelde convertibles een voorsprong zouden kunnen hebben op de ARM-gebaseerde modellen, dan heeft dat voor Intel een positief effect op de verkopen.

Intel interesseert zich niet in de windowsverkopen, intel interesseert zich de in de Intelverkopen. En als het hen uitkomt, zullen zij desnoods ReactOS pushen.
Eens met de reactie van danib. Intel is hier niet zozeer android boven Windows aan het promoten maar wil graag aan de wereld vertellen dat Intel processoren net zoals arm-processoren android kunnen draaien. Of ze dat even goed of beter kunnen valt af te wachten. Edit: met de motorola razr i hebben ze mij en allicht nog een massa andere consumenten alvast (nog) niet kunnen overtuigen.

[Reactie gewijzigd door chaola op 21 april 2013 18:28]

De Razr i is anders 1 van de beste smartphones in zijn segment.

Maar idd, Intel heeft heel veel tijd/geld geinvesteerd in x86 Android, en zal dit dus ook liever promoten dan Windows 8. Niets raars aan IMO.
Windows 8 niet de oorzaak?

Een goede vriendin van mijn moeder wou een computer kopen.. ze kwam thuis met lege handen omdat ze nergens een computer kon vinden met "windows" erop. Ik zei.. dat kan niet. Ze zei ja allemaal met die rare blokken. Toen vertelde ik dat dat windows was... en ze vond het maar raar.
dat is een beetje raar toch? ten eerste word je op tv doodgegooid met windows reclame en ten 2e lijkt mij dat een verkoper daar wel weet dat dat windows is toch?
Raar verhaal ja.....

En natuurlijk dat alle pc's de metro interface showen. Je laat juist zien wat nieuw is, je gaat niet de explorer of het configuratiescherm tonen. Dat weet iedereen nu wel.
Is die vriendin dusdanig autistisch dat ze geen verkoper aan kon spreken?
Misschien is wat jij noemt, de crisis, wel juist de reden dat Intel dit adviseert. Android kost niks qua licentie, geen licentiekosten > goedkopere apparaten > meer verkopen in crisistijd > meer geld voor Intel. Android is op dit moment hot en Windows not, dus Intel zal dat ook laten meewegen. Staat los van de discussie of WIndows 8 (RT) slecht is of niet, Intel zal wel voornamelijk in dollars denken.
beetje raar advies..
op deze manier zijn ze windows behoorlijk aan het benadelen natuurlijk.
en ook intel snap niet wat er aan de hand is dat blijkt wel.
windows is NIET de oorzaak van de mindere verkopen. de crisis is een oorzaak.
Crisis ? Welke crisis ? In Spanje en Griekenland inderdaad maar in de meeste landen worden er heel veel Android tabletten verkocht dus er is geen sprake van crisis op dat gebied. De enige crisis is dat Windows 8 slecht aanslaat.
Waarom zou windows 8 niet de oorzaak zijn? Uiteraard zal de crisis zeker invloed hebben op de verkopen maar telt niet voor alles.

Windows 8 verkoopt minder goed omdat het te anders is dan mensen gewend zijn. Het start menu is volledig voor aanraakschermen gemaakt. Uiteraard niets mis mee als je een aanraakscherm hebt, maar ontzettend vervelend wanneer je gewoon een muis hebt (wat in ruim 90% van de gevallen wel zo zal zijn op een laptop of PC). In plaats van je muis over een klein venstertje te verschuiven moet je nu over je hele scherm heen.

Maar dat is het nadeel dus: teveel tablet functies op een desktop/laptop waar we niets aan hebben. Ik vind het daarom vreemd dat Intel Android aan raadt op apparaten waar Windows 8 juist wel geschikt voor zou zijn: apparaten met aanraakschermen!
Ze zouden het juist af moeten raden voor PC's en laptops zonder aanraakscherm.

Ik val onder jouw 1% die Windows 8 wel geprobeerd heeft maar er niks aan vond ;)
@style2k: Wellicht is windows 8 niet de oorzaak van de algehele slechte verkoop maar wel een zwakke schakel in de keten aangezien het niet massaal wordt omarmt. Wat zou jij doen, wedden op een paard dat zich nog niet bewezen heeft of een paard dat zich al bewezen heeft. Als de verkopen al slecht gaan is het niet zo slim om te kiezen voor de zwakste schakel. Kijk, dat Nokia dat doet...... We zullen nog moeten zien hoe het verder met Nokia zal gaan en Intel is zo slim om daar niet op te wachten. Geef ze eens ongelijk, Intel kijkt in ieder geval wat de beste kansen zijn op de markt en de consument. Dat Microsoft kijkt naar de markt en de consument, ik betwijfel het en daar twijfelt intel waarschijnlijk ook aan en terecht.

[Reactie gewijzigd door Erwines op 21 april 2013 23:37]

WIndows 8 is wel degelijk een oorzaak, niet de maar een.
Ik ben nu bezig met een varvaningstraject van Windows XP naar een nieuw OS. Waarbij hier de voorkeur uitgaat naar WIndows 8, want als je nu naar 7 overgaat zit je weer snel tegen een EOL aan.
Echter moet ik voor Windows 8 echt gebruikerstrainingen gaan geven, aangezien ik hier veelal te maken heb met personeel dat verder niets doet met computers en thuis vaak ook geen PC heeft staan.
Leuk dat MS de boel vervangt en zich richt op de "knowledge workers", dat zijn mensen die zich sowieso wel redden. Maar mensen die niet tech savy zijn en wel gewoon een werk op een machine moeten doen, dan werkt dat niet. Advies vanuit MS was overigens, dat maak je toch een app voor je belangrijke applicaties. Krijg ik nog een keer met licenties en andere kosten te maken, daar krijg ik in deze tijden echt het budget niet voor.
Dat zou nu toch juist hét voordeel zijn van Windows 8? Wanneer je je convertible gebruikt als tablet gebruik je de Metro interface en wanneer je hem gebruikt als laptop gebruik je de desktop interface.

Ik heb een android telefoon en tablet, maar ik moet het echt niet op m'n laptop hebben hoor.
Android op een convertible? Meh. Zonde van de capaciteit imo. Hedendaagse smartphones zijn meer dan krachtig genoeg om full desktop-omgevingen te kunnen draaien. Dat is niet handig op een klein mobiel schermpje of op een touch-only tabletscherm, maar met een keyboard + mousepad zie ik geen enkel probleem meer om gewoon full LibreOffice, Gimp, Kontact en KDE te kunnen draaien. Waarom zou ik dan nog genoegen nemen met een OS dat deze software niet zonder meer kan draaien?

Ik zie veel meer in (het concept van) KDE Plasma Active of UbuntuOS, die naadloos kunnen switchen tussen mobiel/touch en full desktop.
Als ze nu eens zorgen dat instapmodellen eens wat grotere sprongen maken dan zal laptopmarkt ook wel aantrekken, men richt zich te veel op de dure modellen en vergeten dat meeste mensen laptop kopen van 500 euro en lager. En daar zit al jaren bijna geen beweging in, elke nieuwe chip weten bij budget versie zover terug te dringen dat je amper snelheidswinst hebt.

Weet zeker als ze nu eens de instapmarkt opkrikken naar minimaal high midrange of begin high end van generatie ervoor dan zullen mensen ook veel eerder geneigd zijn om oud laptop te vervangen. Nu heeft het amper nu en kan je net zo goed je oude helemaal op verbruiken en tegen die tijd zijn ze wellicht iets verder vooruit gegaan in instap markt.

Je moet consument wel rede geven op iets nieuws te kopen, anders geven ze hun geld wel uit aan iets anders, zoals tablet voor erbij naast de computer, en die vervangen ze wel jaar erop want die gaan wel met grote stappen vooruit en geeft ze rede om weer nieuwe te kopen, zelfs de instap modellen van tablets worden elke jaar steeds sneller(lees meer dan 5 a 10%). Innovatie wat betreft behuizing en functie veranderd ook amper bij in instap modellen, 15" hebben al jaren 1366px, maar plek voor 1 HDD, etc, bijna niks veranderd aan ontwerp.

Is dus niet alleen de vraag die minder is, aanbod is ook erg slecht in range waar toch veel kopers zitten.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 21 april 2013 17:10]

"Weet zeker als ze nu eens de instapmarkt opkrikken naar minimaal high midrange of begin high end van generatie ervoor dan zullen mensen ook veel eerder geneigd zijn om oud laptop te vervangen"

Dat helpt dus precies 1 keer: het duurt daarna nog veel langer voordat een nieuw notebook weer merkbaar meer kan dan jouw aangeschafte midrange instapmodel. En dan nog, je koopt een instapnotebook omdat je niet van plan bent om meer te gaan doen dan een beetje internet en office: voor die bezigheden is een ouwe instap de komende jaren ook wel voldoende. Het verschil zit m erin dat een notebook veel minder een patsfunctie heeft waardoor de meeste mensen niet in de gaten hebben dat ze al een veel oudere laptop hebben dan de buurman/collega's/voetbalclubvrienden/kroegconversatiepartners...
Jammer dat ze niet voor Chrome os gaan
Zonde

Dus we krijgen meer apparaten zoals de asus transformer? Nou geweldig, het klinkt misschien handig maar pas als je een android tablet voor meer dingen gaat gebruiken dan browser(ook zeer beperkt) kom je er pas achter hoe beperkt het besturingsysteem is.
En dat beperkte van Android en IOS is mij voor de reden om geen tablet en zeker geen convertible te kopen met een van deze 2 besturingssystemen.
Windows 8 (niet RT) vind ik hier veel geschikter voor. Een variant als de Acer W510 vind ik een interessant apparaat maar ik kan die Atom zo slecht plaatsen qua prestaties.
Opvallend dat juist Intel dit aanraad, aangezien Android ook weer niet geweldig op x86 draait (ondanks hun recent uitgebrachte Android 4.2.2 x86 versie).

Google en Intel zouden eigenlijk eens met elkaar om de tafel moeten gaan zitten om dit te optimaliseren, en nieuwe mogelijkheden voor hardware fabrikanten te creëren. Ze zouden bijvoorbeeld Android 5.0 volledig compatible met x86 kunnen maken, en dan op de hybride laptops/tablets een geoptimaliseerde optie tot dual-boot met Chrome OS aanbieden. Zo'n dual-boot zou prima gaan, aangezien zowel Android en Chrome OS uit een Linux kernel bestaan, ze allebei niet te zwaar zijn voor (goedkope) tablet/laptop hardware en ze allebei gratis (voor fabrikanten) zijn. Bovendien zouden Google Drive, Gmail en andere Google gegevens niet 2x hoeven worden opgeslagen.
Google krijgt dan zowel Chrome OS als Android gebruikers erbij, en Intel verkoopt weer wat SoC's.

Als ze dit goed doen kan je voor een prijs vanaf ¤300 een device hebben dat werkt als een:
- Android Tablet
- Android Laptop met touchscreen
- Chrome OS Laptop met touchscreen.

In deze crisis heb je dan toch een heleboel voor een laag bedrag :D. Een win-win-win voor Google, Intel en de consument (behalve je privacy misschien).

[Reactie gewijzigd door Balance op 21 april 2013 17:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013