Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 10.915 •

Capcom heeft bijna de cijfers klaar over het boekjaar dat eindigde op 31 maart. Het Japanse concern geeft alvast een winstwaarschuwing en kondigt aan de koers te willen verleggen. Zo zal het minder ontwikkeltaken uitbesteden om zo te komen tot betere games.

Capcom waarschuwt dat de winst over het boekjaar ongeveer de helft zal zijn van wat het concern eerder voorspelde. Waar de Japanse uitgever dacht een winst van 66 miljoen dollar te maken, denkt het nu dat daarvan een kleine 30 miljoen dollar gehaald zullen worden. Dat komt onder meer doordat er minder exemplaren verkocht zijn van games als Resident Evil 6 en DmC Devil May Cry. Van Resident Evil 6 werden 4,9 miljoen exemplaren verkocht, waar Capcom op 7 miljoen gerekend had. DmC Devil May Cry ging 1,1 miljoen keer over de toonbank, waar de uitgever op 2 miljoen exemplaren gerekend had.

Capcom heeft drie punten aangewezen die het wil verbeteren in de hoop daarmee de winstgevendheid van het bedrijf op te krikken. Zo wil Capcom minder ontwikkeltaken uitbesteden. Het outsourcen van een deel van de ontwikkeling van games zou ten koste gaan van de kwaliteit, denkt het Japanse concern. Vooral de samenwerking met buitenlandse studio's is het concern niet bevallen. Daarom zal de uitgever een aantal uitstaande projecten schrappen. Verder wil het bedrijf de 'digitale strategie versterken', wat waarschijnlijk wil zeggen dat Capcom meer downloadgames op de markt wil gaan brengen. Tot slot hoopt Capcom de samenwerking tussen de ontwikkelstudio's en de marketingafdeling van het bedrijf te versterken.

Het is niet de eerste keer dat Capcom laat weten weinig vertrouwen te hebben in buitenlandse studio's. Begin 2010 liet de directeur van het concern al los dat Capcom minder games wilde laten ontwikkelen door westerse studio's, wegens 'culturele verschillen' tussen uitgever en ontwikkelaars. Desondanks liet Capcom DmC Devil May Cry ontwikkelen door Ninja Theory, een studio uit het Engelse Cambridge.

Reacties (32)

Grappig, al helemaal dat bijvoorbeeld Disney Lucasarts opgedoekt heeft omdat het betere games wil juist door uit te besteden.

Van Capcom heb ik de laatste maanden overigens niet veel goeds gehoord. Tja, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...
Wat hier wel een belangrijk verschil is:
Disney is geen game-bedrijf. Deze heeft een andere core-business als capcom die juist als core-business de gameindustrie heeft.
Capcom vergeet voor het gemak dat de speler uiteindelijk bepaald of een spel goed gelukt is. Ik bedoel; gamestudios zullen heus niet expres slechte games op de markt zetten. Iedere game heeft als doel voor veel vermaak te zorgen omdat anders niemand ze koopt. Feit is alleen dat er maar een aantal games zijn die dit lukt.

Het gros van het spul dat ik de laatste tijd voorbij zag komen was matig of ronduit slecht. Er zitten maar enkele pareltjes tussen, die steeds vaker van relatief kleine studios afkomstig zijn. Ik noem heer bijvoorbeeld "Journey", "Flower" en "Guacamelee". Titels als DMC en de oneindige reeks Redident Evil hebben me nooit echt aangesproken. Maar goed, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Capcom vergeet voor het gemak dat de speler uiteindelijk bepaald of een spel goed gelukt is. Ik bedoel; gamestudios zullen heus niet expres slechte games op de markt zetten. Iedere game heeft als doel voor veel vermaak te zorgen omdat anders niemand ze koopt. Feit is alleen dat er maar een aantal games zijn die dit lukt.
Daar heb je helemaal gelijk in MAAR wanneer je het werk verdeeld tussen meerdere studio's wordt de voertaal al snel engels. Het is een feit dat het heel lastig is om bepaalde ideeŽn goed over te brengen. Persoonlijk heb ik hier al heel veel last van (groot deel van onze productie wordt gedaan in Azie). En wij werken met, in vergelijking tot games, met vrij simpele producten. Het is dus heel goed mogelijk wanneer een complete game door een interne studio gemaakt wordt (die weer aangestuurd wordt door een management met dezelfde voertaal) het een stuk goedkoper kan zijn om de game te ontwikkelen (en dan praat ik puur en alleen over ontwikkeltijd). Dan zijn die 1.1 miljoen verkopen ineens een stuk positiever. Als je dan nog eens een marketing afdeling hebt heel dicht bij je ontwikkelstudio staat (waardoor je marketing veel beter samengaat met het echte product) kan je ook nog eens meer verkopen genereren.

Dus nu heb ik het puur en alleen over het feit dat het ontwikkelen van de game veel sneller kan en daarom dus goedkoper is en de marketing veel beter kan waardoor de verkoop iets hoger is.

Daarnaast zal het ook zeker invloed hebben op de kwaliteit, betere kwaliteit zal ervoor zorgen dat de reviews veel beter zullen zijn en dit heeft ook invloed op de verkopen

Nu zeg ik natuurlijk niet dat DMC dezelfde verkoop aantallen zal halen als CoD maar het is mogelijk om op deze manier bijv 1.8 mio games te verkopen wat voldoende zal zijn omdat de initiele investering lager zal zijn
Het is een feit dat het heel lastig is om bepaalde ideeŽn goed over te brengen.
Zeker voor Japanners is Engels heel moeilijk, daar komt nog eens een cultuur kloof bij.

Maar laten we eerlijk wezen, als CapCom het gooit op externe (westerse) studios als oorzaak dat DMC het slecht heeft gedaan en dat de interne (Japanse) studios de oorzaak zijn van het succes van Resident Evil 6 dan moeten we ook even naar wat andere zaken kijken...

De Devil May Cry scoorde na de originele titel op de PS2 nooit zo hoog meer, kwaliteit/appreciatie was een aflopende zaak voor DMC. Na de slechte ontvangst van Devil May Cry HD Collection in 2012 is het niet verbazingwekkend dat een hoop fans van DMC erg huiverig waren, helemaal nadat bekend werd dat ze flink hebben zitten wroeten in de iconic characters van de serie en het een reboot hebben gegeven. Later blijkt dat het wel degelijk een goede game is op alle platvormen (de vorige PC versies waren een ramp!).

Resident Evil 4 en 5 scoorden behoorlijk goed, heeft een berg films, etc. Dus niet verbazingwekkend dat bergen fans erop duiken als een horde lemmings. Ook al blijkt later dat de game niet zo heel denderend is.

En dan heb je ook nog eens het prijs verschil, DMC is 33% duurder dan RE6...

Dus vind je het heel vreemd dat de ene beter verkoopt dan de andere, dat noemt men 'stacking the deck'. Ik benieuwd hoe goed Street Fighter V zou verkopen als ze alle bekende characters eruit zouden gooien en zouden rebooten...
@Mellow Jack : Daar heb je zeker gelijk in. Een game wordt niet enkel beoordeeld op technisch vlak. Het kan nog zo perfect in elkaar zitten; als de invulling niet klopt (thema, setting) en het niet in de smaak valt bij gamers, zal het spel alsnog weinig verkopen.

Gamers worden nu eenmaal steeds kritischer. Je investeert toch ook aanzienlijk in nieuwe PC-hardware of nieuwe spelconsoles, dan mag je toch verwachten dat studio's daar ook in mee gaan en niet constant van die middelmatige lopende band troep aan komen zeulen.

Ik ben der mening dat studio's veel nauwer samen moeten werken met gamers. Er moet goed geluisterd worden wat de wensen zijn. Als consumenten het gevoel hebben gehoord te worden en invloed uit te kunnen oefenen op belangrijke aspecten van games, zal er een veel hechtere band ontstaan en zal er ook sneller tot koop worden over gegaan.

Zo ben ik al jaren bij Activision aan het klagen dat ze die hele voicechat uit Call of Duty moeten slopen. Het levert enkel irritatie op en draagt niks bij omdat de maps (in ieder geval bij de consoleversie) veel te klein zijn. Bij ieder potje weer al die spelers "muten" omdat anders dat icoontje steeds op het beeld blijft knipperen ... om gek van te worden. Zolang dergelijke maps niet de grootte hebben van Far Cry 3 / Just Cause 2 heeft deze functie zoals gezegd geen enkele zin. Activision geeft al tijden aan dat ze het er mee eens zijn en dat veel mensen er over klagen, maar er veranderd niks.
Heb ik dit "nieuws" al een hele tijd geleden hier niet gelezen?

Gevonden: nieuws: Namco Bandai laat zijn games weer in Japan maken
Dit zijn twee verschillende uitgevers, worstelend met eenzelfde probleem ;)

Wel scherp opgemerkt overigens.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 18 april 2013 15:33]

Klik

Als je bekijkt wat alleen al de verschillen zijn in de interactie, valt er snel te concluderen dat de onderlinge communicatie al snel niet optimaal zal zijn, tussen de beide studio's.

Ten tweede gaat het om het spelresultaat. Japan is toch een land bekend van de J-RPG's, en de nieuwe DMC kreeg al in de reviews het commentaar meer 'westers' te zijn. Nu is dat dus iets wat niet de oorspronkelijke visie was van Capcom. Het zou heel goed kunnen dat de subtiele interactie- en cultuurverschillen door de buitenlandse studio in de gamepersonages is gelegd. Ik kan me als opdrachtgever dan ook voorstellen dat het handiger is als je een autentieke stijl wilt bewaren in een spel je het spel binnenslands uitbesteed.
Niet om het een of ander, maar heeft Capcom wel iets goeds uitgebracht de afgelopen 20 jaar? Het is echt zo'n classiek 8bits softwarehouse van de sidescrollers beat'm'ups. Classiek spul, maar of dat nu nog gretig aftrek vind?
Ja hoor
Speel maar de Ace attorney spellen op de DS.
Stuk voor stuk classics als je het mij vraagt :)
ace attorney zijn ports van de gba he (althans deel 1-3), deel 4 niet en die viel ook tegen.
Ace Attorney games inderdaad. De Monster Hunter serie is ook enorm populair (in Japan in ieder geval). Resident Evil doet het ook nog steeds prima al is het discutabel of RE4 nu juist een afstervende franchise nieuw leven in heeft geblazen, of een klassieker een heel nieuw genre heeft gegeven (en daarbij de oude heeft verziekt).
Monster Hunter series zijn een van de populairste spellenreeks van Japans en in het westen doet hij het steeds beter. Dus ja :)
@bstard : Als je Capcom tegen mij zegt denk ik aan Megaman en Street Fighter 2 Turbo. Ik zou je zo niet kunnen vertellen welke actuele games ze zoal hebben gemaakt.
De laatste 20 jaar??? Je maakt een grapje?
Ik ga echt niet alles erbij halen, maar om 1 dingetje aan te halen, Resident Evil 4 heeft in 2005 op de Gamecube een mega makeover gekregen en werd op de valreep, imo, de beste console-game van die generatie.

Echt vernieuwende zaken die in de huidige gen meermaals (een stuk later) gekopieerd zijn. Mechanics, cut-scenes, controlscheme's, upgrade-systeem, de geweldige presentatie...
Echt een blauwdruk voor de latere games, veel gekopieerd in de industrie. Een company die dat kort geleden nog teweeg bracht... zo'n vraag stellen. |:(


Nee, als ik je deze post zie schrijven zie ik het eigenlijk als een belediging naar deze geweldige developer, 1 van de beste, al decennia lang. Altijd geweldige controls / mechanics, een eigen stijl en geweldige soundtracks. En ja, ook zij maken wel eens een foutje, maar als je alleen maar RTS-games speelt, google dan eerst even voordat je zo'n vraag stelt.
De Resident Evil reeks is serieus succesvol geweest. Als ik denk aan resident evil 2 op de playstation. De 5 vondt ik ook heel goed. De films zijn trouwens op de games gebasseerd, niet omgekeerd.

Echter heeft die serie zo ook zijn downmomenten.
De laatste versie 6 kan mij helemaal niet boeien en overigens net zoals de 5 is het meer shooter en niet echt survival horror meer.

En wat resident operation racoon city moet voorstellen weet ik niet maar eerst was ik heel enthousiast (om een nieuwe resident evil te spelen), na 20 minuten spelen heb ik het afgesloten en meteen gedelete, dat ze zoiets zelfs durven uitbrengen.

Of met andere woorden, Capcom denkt van he, Resident Evil is een geldezel die willen we zoveel mogelijk uitmelken, think again. En een resident evil fan die 1 keer de fout heeft gemaakt om een regelrechte schande van een game te kopen als operation racoon city die gaat die fout geen 2 keer maken.

Spijtig van de reeks maar als ze zo verder doen mogen ze van mij failliet gaan, beter een goede herinneringen dan toe te zien hoe ze het nog meer om zeep helpen. Met een beetje geluk koopt iemand het over om het terug naar de roots te brengen.

En nee de fans gaan het niet pikken dat ze nog eens DLC gezever krijgen ook.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 19 april 2013 08:08]

''Verder wil het bedrijf de 'digitale strategie versterken', wat waarschijnlijk wil zeggen dat Capcom meer downloadgames op de markt wil gaan brengen.''

Als in meer DLC op de markt brengen?
Als in meer DLC op de markt brengen?
Voor hun eigen ontwikkelde PC games doen ze dat al overmatig veel. Maar ik denk eerder dat ze gebruik willen maken van digitale verkoop kanalen zoals Valve dan van klasieke verkoop op DVDtjes, dat scheelt een heleboel aan kosten (70% van MSRP over houden vs. 30% overhouden).

Ik zie ook dat Capcom een heleboel relatief goedkope games heeft uitgegeven op Steam het afgelopen jaar, voornamelijk Japanse games (vertaald natuurlijk). Wellicht dat ze dat verder willen doorzetten (ook vanuit hun oude catalogus).
als je alles binnenshuis doet krijg je minder feedback en commentaar van buitenaf en dus worden je games slechter omdat je je eigen tunnelvisie doorvoerd en dus niet luisterd naar feedback van anderen...
maarja logisch nadenken is nog niet volledig geintergreerd in het bedrijfsleven dus laat ze maar lekker ooit komen ze er wel achter.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 18 april 2013 16:22]

Maar het kan ook juist anders zijn, juist omdat je alles binnenshuis doet blijft de visie die je hebt beter bewaard omdat degene binnenshuis wel begrijpen wat jij bedoelt.. Feedback is niet altijd goed hoor, veel fans denken dat zij het beter weten, maar juist die weten er geen bal van..
Die fans zijn anders wel de mensen die het geld in het laatje brengen en zal je hoe dan ook tevreden moeten stellen. Je zal dus moeten in gaan op de feedback en als je die niet krijgt van de studios aan wie je het uitbesteed hebt dan moet je wel gaan luisteren naar de fans/klanten.

Een ander probleem wat ze kunnen krijgen is, door die cultuurkloof, dat de westerse klanten het spel niet leuk vinden omdat Capcom het spel gemaakt heeft zoals zij het in hun cultuur goed vinden. Dit heeft wel vaker ervoor gezorgd dat een Aziatisch spel in AziŽ ontzettend populair is maar in Europa totaal geen voet aan de grond krijgt. Nu kunnen ze ervoor kiezen om zich niet te richten op de Europese markt, maar als ze dat doen zullen ze dat ook weer terug zien in de verkopen.

Ze moeten in ieder geval met iets goeds komen willen ze iedereen ervan kunnen overtuigen dat ze nog goede spellen kunnen maken, want er zijn genoeg valkuilen in hun weg.
Ach, Capcom heeft het er toch echt zelf naar gemaakt hoor. Ze hebben gewoon veels te grote verwachtingen. Ik denk dat veel gamers Capcom een beetje beu zijn vanwege hun DLC strategie: veel uitgehakte content om vervolgens de unlock key aan te bieden voor extreme prijzen. En ik kan het niet laten; compleet Mega Man negeren is voor mij nog steeds een zure appel...

En 1,1 miljoen voor DmC is toch zeer netjes? Zet zoals Squenix hebben ze veels te hoge verwachtingen. Terwijl RE6 gewoon een but-game is. Elke uitgever lijkt wel te blijven hangen in de 2000's, toen alles koek en ei was. Ze lijken niet goed na te denken ofzo...
Hoeveel Street Fighters heeft capcom al niet uitgebracht? Deze games zijn nu niet bepaald het voorbeeld van innovatie. De nieuwe DMC die is gemaakt door een westerse studio is helemaal geen slechte game. De grootste fout die zij maakten was dat zij geen groteske fanservice boden voor de ultra-conservatieve achterban. Het is trouwens wel tekenend dat Japanse ontwikkelaars het toch erg goed doen tegenover de rest van de wereld. Ik heb toch de indruk dat westerse ontwikkelaars er een beetje de kantjes van aflopen.
Het is juist al jaren andersom. Japanse game bedrijven zijn enorm blijven hangen. Ouderwetse physics en game mechanics. Oude engines etc. Echt goede titels hebben ze al heel lang niet meer uitgebracht op uitzonderingen na zoals bijvoorbeeld Ni No Kuni. MGS4 was een hele goede game dan ook nog bijvoorbeeld maar meer vanwege de storyline en de opzet want het spel was qua besturing erg oudbollig. Sony liet niet voor niets de PS4 door de westerse Sony talk ontwikkelen bijvoorbeeld.

Ze spreken ngo wel een niche markt in het westen aan die echt een ander type gameplay zoeken.

De games die capcom zelf hebben gemaakt het afgelopen jaar zijn ook geen toppers. Resident Evil 6 was bijvoorbeeld erg zwakjes.
Oh, wordt er tegenwoordig nog een beetje nagedacht over kwaliteit van games? Dit idee is wel een beetje de stroom van tegenwoordig in. Disney had pas nog het enige nog goede deel van LucasFilm, namelijk LucasArts, gesloten om games juist uit te besteden. Het draait meer om uitmelken en licenties dan om leuke games tegenwoordig. Ook EA heeft betere tijden gekend, de Call of Duty serie vind ik de meest generieke shooter-serie die de wereld momenteel kent en Ubisoft weet momenteel ook niet erg goed waar ze mee bezig zijn (zo betuigt o.a. Assassin's Creed 3). Het mag bekend zijn waarom ik momenteel bijna dagelijks mailtjes van Kickstarter-projecten krijg.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 18 april 2013 18:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.