Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 40, views: 32.910 •

Tijdens de Cebit kondigden fabrikanten de eerste nas-systemen met de Atom CE5300-dualcore aan. Synology voorziet zijn DS714 van deze Intel-soc, die geoptimaliseerd is om 1080p-content te transcoderen voor weergave op bijvoorbeeld smartphones.

Synology bracht op de Cebit zijn DS714 uit. Dit is een 2bay-nas die wat uiterlijk betreft identiek is aan de DS713+. In tegenstelling tot dat model heeft het nieuwe DiskStation geen Atom D2700 met een kloksnelheid van 2,13GHz, maar een nieuwe Atom CE5315-soc op 1,2GHz. Omdat deze dualcore meer op multimediagebruik is gericht, heeft Synology ook hdmi toegevoegd aan de nas, voor directe aansluiting op een televisie. Volgens het bedrijf zijn de schijven toolless te verwisselen. Verder zijn er net als bij de DS713+ nog steeds twee usb 3.0-, een usb 2.0- en een esata-poort aanwezig, maar heeft een van de twee gigabit-lan-interfaces het veld moeten ruimen. Wanneer de DS714 voor consumenten beschikbaar komt en wat deze gaat kosten, is nog niet bekend.

Synology DS714 Cebit 2013

Naast Synology, behoren ook Asustor, Thecus en Dane-Elec tot de eerste fabrikanten die een Atom CE5300 gebruiken voor hun opslagsystemen. Asustor komt met de AS-302T en AS-304T, respectievelijk een 2bay- en een 4bay-nas in de nieuwe 3 Series. Thecus voegt de soc toe aan zijn 2bay-N2520 en 4bay-N4520, en Dane-Elec gebruikt de chip in een komende nieuwe my-Ditto.

De Atom CE5315 ondersteunt hardware-accellerated video-encoding voor de h264-codec en kan in realtime video converteren naar een lagere resolutie om bijvoorbeeld naar een smartphone of laptop te streamen. De chip is onderdeel van de CE5300-lijn die Intel al eerder introduceerde, maar de eerste opslagapparaten verschijnen nu pas, na een hernieuwde introductie van Intel. De op 32nm geproduceerde CE5300 is gebaseerd op het Cedar Trail-platform en de gpu is de PowerVR SGX545.

Reacties (40)

Mooie nas idd (en dit is dus wel een nas)
Als dit een NAS is, wat is dan het verschil tussen een NAS en een reguliere server?
De opmerking was omdat er nog een andere Synology 'nas' op tweakers staat, wat nou niet echt een nas te noemen is.

Om je vraag te beantwoorden, vooral de hardware, volgens mij word een nas gebouwd om stil en zuinig te zijn, en een server om te presteren.
Als dit een NAS is, wat is dan het verschil tussen een NAS en een reguliere server?
Op een reguliere server kun je Windows of Linux oid installeren, op deze Syno niet, daar draait DSM op.
Op een reguliere server kun je software installeren vanaf CD, met de Syno niet, daarmee installeer je software vanuit een of meerdere online libraries of pakketjes die je met de hand download, dat werkt dus heel anders.
In een reguliere server kun je extra netwerkkaarten prikken, een keyboard en monitor aansluiten, op een Syno NAS kan dat niet (wel monitor, maar niet mee werken zoals met een PC of server).
Het is een heel ander apparaat.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 7 maart 2013 19:13]

Een NAS staat voor Network Attached Storage, dus heeft als primaire doel het aanbieden van opslag via het netwerk. En ondertussen breidt Synology de software op de NAS uit met allerlei andere (voor de doelgroep) aanverwante features (opslag betreft voor thuisgebruikers ook vaak video, die thuisgebruikers hebben mobieltjes die geoptimaliseerd zijn voor h264 video en dus bieden ze een transcodeerfunctie aan zodat ze al die video op hun mobiele apparaten kunnen zien).

Een reguliere server, tja, wat versta je daar onder. Een server is een apparaat dat bereikbaar is via een netwerk en zaken teruggeeft. Een NAS is dus een type server.

Overigens is DSM gewoon Linux met wat extra's, je kunt er dus vanalles nog bij installeren. En waarschijnlijk kun je er ook wel iets anders op draaien, ware het niet dat het weinig zinvol is vanwege de mogelijkheden die het feit dat DSM al gewoon Linux is al biedt. Eigenlijk is het gewoon een computer... zoals zoveel van de apparaten rondom ons.
Nog even als aanvulling, NAS betekend idd Network Attached Storage maar hiermee wordt eigenlijk altijd het aanbieden van een netwerk filesystem, zoals CIFS / NFS bedoeld. Het aanbieden van block storage zoals bijvoorbeeld fiberchannel of iSCSI wordt SAN, oftewel Storage Area Network, genoemd.

Misschien ietwat pietluttig om dit zo specifiek te definieeren maar het irriteert me soms dat zelfs verkopers van professionele apparatuur maar wat kletsen en de dingen bij de verkeerde naam noemen.

Sommige van dit soort apparaten zijn overigens beiden, ze bieden dan naast NFS / CIFS ook nog eens iSCSI aan en zijn dus feitelijk een SAN / NAS appliance.

Overigens zijn deze dingen zowieso veel meer dan een NAS, ik zou ze persoonlijk ook meer een soort Home / Small Office server noemen met de nadruk op NAS. NAS en SAN kun je daarom ook beter als een service zien en niet als een fysieke server. Het is een taak die elke server als enige of naast andere taken kan vervullen.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 8 maart 2013 07:01]

Je hebt gelijk maar ik zou dit nog graag aanvullen. Een NAS kan namelijk ook iSCSI / block storage aanbieden.
Het grote verschil is wat mij betreft dat een SAN high availability is; alles is redundant uitgevoerd. Daarmee kom je weer terug op SAN eigenlijk betekend; een SAN is een opslag netwerk, in een netwerk kunnen componenten uitvallen zonder dat dit de werking hoeft te beinvloeden.
Sorry maar dit is niet correct... NAS is file based storage en SAN is block based storage.

Een SAN hoeft niet perse 100% redundant te zijn, genoeg apparaten te koop waar bijvoorbeeld alleen voedingen redundant zijn en niet de controllers. Sterker nog een single voeding linuxdoosje met een enkele disk erin en een iscsi target is volgens de definitie een SAN.

Wat jij ervan maakt is wat volgens jou persoonlijk een SAN zou moeten zijn...

Naast iSCSI zijn overigens andere SAN protocollen o.a. : FC, FCoE, AOE, NBD en nog een heel aantal, allemaal block based...

Kijk hier maar eens http://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage
Hier en daar een tikje verouderd maar het geeft een redelijk beeld van de verschillen tussen NAS / DAS / SAN

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 8 maart 2013 10:00]

De definitie is dan een SAN meer schaalbaar is, betere redundantie heeft en meer performance levert dan een NAS. Protocollen zijn slechts middelen die in de regel wel voor het een of de ander gebruikt worden, er zal tenslotte vast een SAN zijn die ook NFS kan aanbieden :+
Toevallig laatst nog een iSCSI 'partitie' opgezet in m'n qnap nasje, werkt wel leuk, maar zoek eigenlijk iets waarmee ik die drive nu in mn bios kan aanspreken (zodat ik voortaan OS installaties van die schijf kan doen hihi) tips zijn welkom!
(zodat ik voortaan OS installaties van die schijf kan doen hihi)
Hihi, dat kan lekker niet... :+

Dat kan wel met VMware ESX, en of XEN Server, de iSCSI mapped drive, wordt dan aangesproken als een 'online storage' binnen de Hypervisor van het Virtual Host System, je kan dan 'Virtual Disk Images' maken voor het Windows OS / Linux OS, en daar op installeren, je netwerk moet dan wel 1Gbps zijn, anders wordt het OS traag als dikke stront.
Maar het OS laten installeren op een iSCSI Drive, zal je altijd een lokale opstart disk moeten hebben; ATA/SATA, SDHC, CompactFlash, USB-Flash, etc.
Als je spreekt over VDI (Desktop Virtualisatie Imaging), is er als nog een HyperVisor nodig voor het verbinden van de iSCSI remote storage.

Hopelijk heb je hier wat aan...?
Ik ben benieuwd hoe ze de HDMI in DSM verwerken.
Ik heb een tijdje geleden een Synologie nas onder handen gehad waarop een vga aansluiting zat. Voor de grap eens aangesloten en hij bleek gewoon een normale boot procedure incl. bios scherm te tonen. Enige wat er verder gebeurde is dat hij een linux kernel ging draaien en verder dus niets. Ik neem aan dat ze bij deze een soort van grafische schil mee laten draaien in de boot ala XBMC oid.
De 710+ heeft idd een vga aansluiting achterop.

Ik weet niet of er meer modellen uit de oude series een vga aansluiting hebben.

[Reactie gewijzigd door PBloem op 7 maart 2013 17:16]

Inclusief HDMI aansluiting > zou dat dan HDMI1.4 zijn? En kan er XBMC op dat ding gedraaid worden?
Nieuwe atom is x86, dus lijkt mij dat xmbc gewoon moet kunnen werken.
Als hier inderdaad XBMC op kan worden gedraaid, lijkt mij dit een zeer interessant apparaat. De voordelen van de Synology NAS (DSM O+) en mediaspeler in één.
De QNAP TS-269 pro is een Nas en XBMC mediaspeler..http://nl.hardware.info/r...-ts-219p-ii-en-ts-269-pro
De 713+ is toch meer bedoeld voor extra uitbreidingsmogelijkheden (tot 5 extra sleuven)? Dat is meer voor de bedrijfszekerheid. Een beetje vreemd dat een HDMI connector wordt toegevoegd.

Dit lijkt me meer voor een DS213+ die je eventueel upgrade met een snellere CPU en extra geheugen.
Ik vind het een zeer interessante ontwikkeling een nas en mediaspeler in hetzelfde apparaat, heb zelf nu een htpc die ook als nas dient, maar dat is tochwel behoorlijk energie slurpend, zelfs als je een nas en media speler apart heb scheelt het toch weer een apparaat.
Ik vind het fijn om alle data centraal (in meterkast) opgeslagen te hebben, en compacte mediaspelers (of in de toekomst Smart TVs) op verschillende plaatsen te hebben.

Het integreren van teveel functionaliteit in één apparaat vind geen toegevoegde waarde hebben, in tegendeel zelfs. Imo (en meerdere Syno-gebruikers) moet Synology gewoon doen waar ze goed in was: goede en vooral betaalbare NASsen ontwikkelen en op de markt brengen. Ze zijn teveel doorgeschoten met de extra functionaliteit en de prijs voor de producten is elk jaar hoger geworden.
Ik heb de DS713+ voor mijn VMware lab thuis. Het is het enige budget model met VAAI ondersteuning voor ESX5.x. De twee Gbit poorten zijn goed voor PMIO multi=pathing en het gebrek hieraan - plus de tragere CPU - geeft voor mij aan dat de DS714 geen opvolger is van de 713+ voor mijn doel.
Precies, de 7-serie werd door Synology gepositioneerd als de schaalbare zakelijke nas met hoge prestaties.
De steeds groeiende behoeften van uw onderneming bijhouden, kan een hele uitdaging zijn. Zet alvast een stap vooruit met Synology® DiskStation DS713+ en zijn krachtige rechtlijnige benadering van gegevensbeheer en beveiliging. U kunt wanneer u wilt moeiteloos de capaciteit uitbreiden door een uitbreidingseenheid toe te voegen.
Nu wordt het een apparaat voor thuisgebruik?
Synology hanteert modellen met een heel getal, een getal met een 'j' en een getal met een '+'. De 'j'-modellen zijn doorgaans wat minder qua performance en de '+' modellen hebben doorgaans wat meer dan de ronde getallen.

Het past dus heel goed dat een 714 minder heftige hardware heeft dan een 713+. In jouw geval zou een 714+ een opvolger zijn voor je 713+.


Ik wilde een 713+ aanschaffen ter vervangen van mijn 209. Ook omdat ik meer met VMware wil doen en mijn trouwe 209 de Laatste maanden toch steeds meer loopt te zuchten. Ander punt is dat DS Video me erg mooi lijkt, maar mijn 209 geen mkv kan omzetten. Ik ben daarnaast benieuwd of ik mijn Dune nog nodig heb als de 714 straks kan streamen en via HDMI op mijn TV aangesloten kan worden...
De combinatie van NAS en mediaspeler vind ik wat gezocht maar kan voor sommigen een uitkomst zijn. Ik zie het persoonlijk niet zitten om een NAS in de buurt van mijn media set te hebben staan. Ze maken toch herrie (hoewel de Syno's behoorlijk stil zijn) en het uiterlijk past niet helemaal in mijn woonkamer. Daar komt bij dat ik me zorgen maak over de performance als ik een 1080p aan het streamen ben terwijl er een download loopt en ik een back-up van mijn data naar een andere NAS aan het maken ben ;)

Nadeel van een mediaspeler in een NAS vind ik ook dat je dan niet snel kunt inspelen op nieuwe mediaformaten of codecs. Daarvoor ben je beter af bij ontwikkelaars die zich focussen op mediastreaming (XBMC, OpenELEC and the likes).

Ik houd het wel even op mijn losse "simpele" DS211 met een nettopje met OpenELEC op een fluisterstille SDHC :)
Daar komt bij dat ik me zorgen maak over de performance als ik een 1080p aan het streamen ben terwijl er een download loopt en ik een back-up van mijn data naar een andere NAS aan het maken ben
Bij veel lees/schrijf bewerkingen tegelijkertijd, zou je dat toch ook hebben in combinatie met het live streamen naar een mediaspeler?
Of zou jij dan bewust eerst een volledige film/aflevering kopiëren naar de mediaspeler, om dan pas te gaan bekijken?

Ontopic: ik ga nog even de kat uit de boom kijken: zo'n NAS van Synology staat op mijn verlanglijstje, maar als ze gaan ontwikkelen dat het straks een NAS en Mediaplayer in één worden wacht ik nog wel even af.
Kan zo'n nieuwe generatie Synology NAS nou ook bijvoorbeeld een .iso, .mkv, dvd-indeling, blu-ray indeling en dergelijke allemaal zo afspelen?

[Reactie gewijzigd door Jorn1986 op 7 maart 2013 19:03]

Kijk eens op de productpagina's van Synology.
DLNA en Airplay worden al geruime tijd ondersteunt.
Werkt prima samen met een moderne SmartTV en AppleTV.
DLNA is echter niet ook niet het beloofde land, valt in mijn ogen al af vanwege de beperkte bestands ondersteuning.

Begrijp me niet verkeerd, het werkt heerlijk in combinatie met muziek (misschien ook foto's). Als voorbeeld, een internetradio die je gehele muziek bibliotheek zien/afspelen kan. Door DLNA op mijn telefoon bleek ik ook als speler de internet radio te kunnen kiezen, de telefoon fungeert dan als afstandsbediening, de NAS als bron.

Voor video ben je beter af met SAMBA/NTFS protocollen, dan lever je als ik me niet vergis gewoon data aan en bepaalt de ontvanger (mediaspeler/pc) of deze het wel/niet afspelen kan.

Het kan inmiddels veranderd zijn, maar elke SmartTV die ik gezien heb (inclusief een Samsung met plex) weigeren een soepele media ervaring en/of ondersteuning te bieden. Een apple tv is net zo beperkt/kreupel als DLNA dat is, mijn ipad 2 speelde uit de doos in elk geval niks af. Nu er XBMC opstaat is hij door de knietjes gegaan, gehoorzaamd hij en speelt hij net als mijn Boxee Box praktisch alles.

[Reactie gewijzigd door Zondaar313 op 8 maart 2013 11:30]

[...]


Bij veel lees/schrijf bewerkingen tegelijkertijd, zou je dat toch ook hebben in combinatie met het live streamen naar een mediaspeler?
Verschil met een NAS is dat een mediaspeler gericht ontworpen is op het afspelen van content, en met een 100mb verbinding kun je full HD afspelen.

Als een NAS full HD moet afspelen (=decoderen) vergt dat veel meer van de processor dan streamen (=file transfer) naar een mediaspeler of smart-TV.

Verder vind ik de Syno's veel te duur voor de feitelijke hardware die geboden wordt; als je kijkt naar bijvoorbeeld de DS1512+, krijg je voor je 700 Euro een klein beetje metaal, een hoop plastic en min of meer verouderde cq slappe hardware. Je betaalt dus eigenlijk een bak geld voor de software en de support (die imo de laatste tijd slechter is geworden).

Reden waarom ik voor het beste van twee werelden heb gekozen;
  • een enkel-bay Syno(DS112+) voor de DSM software(+extra's) en het lage verbruik
  • PC (NAS4Free in VM) die krachtiger en goedkoper flexibel uit te breiden is (zie BBG)
Disk Station dient automatisch downloads en wat leuke DSM features, PC is voor de massa-opslag/back-ups en staat het merendeel van de tijd in de slaapstand.

[Reactie gewijzigd door slb op 8 maart 2013 01:26]

Ziet er mooi en strak uit.
Ik vind het maar een rare beschrijving bij de foto: één van beide lan-interfaces heeft het veld moeten ruimen maar volgens het bijbehorende LEDje volgende productfoto is dat niet het geval. Iets zegt mij dat er ergens iets niet klopt.

Verder vind ik dat het bericht wel uiterst summier ingaat op de HDMI uitgang. Naar mijn idee is het toch best wel iets nieuws voor Synology om direct HD-content vanaf de NAS op een TV af te kunnen spelen. Dat vereist nogal rigoreuze aanpassingen aan de software.

Verder is het modelnummer nogal raar - waarom zouden ze nú al een 714 uitbrengen? De 713+ is eind december op de markt gekomen en de 713 bestaat überhaupt nog niet. Is het niet iets logischer als dit de 713 zou zijn?

Nu ik erover nadenk is het eigenlijk niet zo heel gek. Veel bijzonderder is dat dit de allereerste "niet-plus" Diskstation is waar je een DX(51x) unit aan kunt koppelen. De 71x serie-bestond ook uitsluitend uit "plus-serie" nassen.

[Reactie gewijzigd door -Elmer- op 7 maart 2013 22:11]

Waarom terechte opmerkingen afdoen als zeuren.
Kijk eens naar je eigen bijdrage:

Ontopic: wat kost een gemiddelde nas 2 bays waarop deze nas zich aan zal sluiten ? Ik gok +\- 350¤
Wat bedoel je nou? Wil je deze DS714 (2-bay) op een andere 2-bay NAS aansluiten?

Ontopic:
Inderdaad op de foto zie je twee LEDS een LAN1 en een LAN2,
rechtsonder meen ik al het is het toevallig erg wazig DS714 te zien staan.
Vaak zie je op beurzen mock-ups, wellicht nu ook.

De HDMI poort is zeker wel apart te noemen, daarmee zetten ze deze DS714 tegenover hun eigen VisualStation waar nog niet zo lang geleden ook een nieuw model van is uitgekomen.
De VisualStation wordt in de markt gezet als surveillance oplossing, heeft ook nog eens een extra HDMI poort en LiveView mogelijkheden. Is imho voor een andere doelgroep, beveiligingsomgeving met max 24 simultane camera's waarbij je je views direct vanaf de VisualStation bediend. De 714+ is gewoon de opvolger van de huidige 713+.