Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Thecus heeft een nieuwe 4-bay-nas aangekondigd onder de naam N4810. Het gaat om een uitgebreidere versie van de N2810PRO, die over 2 bays beschikt. De maximale opslagcapaciteit bedraagt 40TB.

De N4810 is voorzien van een Celeron N3160-quadcoreprocessor met een snelheid van 1,6GHz en een burst speed van 2,24Ghz. Dit is dezelfde processor die ook in de 2810PRO te vinden is. Het werkgeheugen is standaard 4GB, waarbij een uitbreiding naar 8GB mogelijk is. Ook hier is geen verschil met de voorgaande versie. Volgens Thecus zit het verschil in een toegevoegde usb c-poort, naast de bestaande drie usb 3.0-poorten. Ook is de nieuwe nas voorzien van een 92mm-ventilator en beschikt het apparaat over een lcd waarmee basisinstellingen aangepast kunnen worden.

Verder beschikt de nas over twee gigabit-ethernetaansluitingen, hdmi 1.4b, displayport 1.1a en een s/pdif-audioconnector, die zijn ondergebracht in een behuizing met afmetingen van 192x172x250mm. Het systeem draait op ThecusOS 7.0, dat onder andere is voorzien van een Photo Station en een File Center, bovenop de mogelijkheid om verschillende apps te draaien. Het systeem voorziet ook in een vpn-server, waarmee gebruikers van buitenaf toegang tot bestanden kunnen krijgen.

De N4810 is vanaf deze maand beschikbaar. Een prijs heeft het Taiwanese bedrijf niet bekendgemaakt.

Thecus N4810Thecus N4810Thecus N4810Thecus N4810

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Thecus, waarschijnlijk de bekendste onbekende NAS fabrikant. Hoewel er toch best redelijk wat modellen Thecus in de Pricewatch staan hoor of zie ik er maar erg weinig over, wanneer men naar een NAS gaat zoeken of informatie opvraagt is dat doorgaans toch over de Qnaps en Synology's. En ik krijg de indruk dat ook Asus (de Asustor apparaten) het ook goed doen ten opzichte van de Qnaps en Synology's.

Ik ben erg benieuwd hoe deze NAS zich verhoudt ten opzichte van de grootste NAS merken (die twee hierboven genoemd) met de Celeron N3160 en de 4GB geheugen. En natuurlijk de gebruikservaring en kwaliteit (of stabiliteit als je wilt) van het apparaat in combinatie met het besturingssysteem ThecusOS 7.0, werkt dat nou net zo fijn als dat van Synology en Qnap of is het toch net wat 'stroever' of minder stabiel..?

Nou is de prijs nog niet echt bekend maar een goeie gok zal een prijsniveau opleveren van een ietwat goedkopere Qnap of Synology, een Asus wellicht. Dat zou natuurlijk wanneer de prestaties heel redelijk zijn een groot pluspunt kunnen worden als het apparaat ook goed beheersbaar is (lees gebruiksgemak) en qua prestaties prima kan meekomen met de grote merken NAS-sen.

Ik ben benieuwd wat de reviews gaan opleveren over de Thecus.
Thecus heeft nogal een handje gehad om apparaten met een enorm korte support cycle uit te brengen. Kocht je dan zonder te kijken een editie die al een jaar uit was, dan was er na een jaar extra de rek er wel uit en werden er geen updates meer voor uitgebracht. Ik heb geen ervaring met ThecusOS, dus wellicht zijn ze nu opeens meer waar voor hun geld gaan verkopen, maar ik kies toch sowieso liever voor een NAS met een grote community. Waar je ook gerust nog tot 5 jaar na aankoop firmware en/of OS updates voor kan krijgen, en anders wel how-to's kan vinden hoe je zelf dingen aanpast of oplost.
Eens, een korte korte product- en supportperiode dát is het wezenlijke verschil.
Synology en QNAP ondersteunen hun apparaten ± 4-5 jaar (globaal, ik ga dit niet precies nazoeken). Gedurende deze periode worden periodiek firmware-updates uitgebracht. En in deze cyclus zit ook een herkenbaar patroon (bijvoorbeeld elke 2-3 maanden).

De meeste andere NAS-bouwers zijn eigenlijk hardwarefabrikanten en hardware georiënteerd, zij brengen een product uit en gaan daarna aan het volgende product werken en waar het merendeel van de resources worden toegekend.
Zodra een opvolgingsmodel (bijv. een 4-bays NAS) wordt uitgebracht dan is het voorgaande model meteen EOL, en krijgt deze geen firmware-updates meer (soms nog een kleintje binnen 2-3 mnd naar EOL-verklaring; als goedmakertje). Daarna worden alleen (zeer) ernstige veiligheidslekken nog met een hotfix-patch opgelost.

De firmwarecyclus is daarnaast "onvoorspelbaar" in vergelijking met de eerder genoemde QNAP en Synology. Waar de laatsten regelmatig firmwareupdates uitbrengen laten de meerste andere fabrikanten hierop afweten. De regelmaat ontbreekt, of worden meerdere malen vooruitgeschoven of er wordt zelfs helemaal vanaf gezien.
Daarnaast is de kwaliteit van de firmware(updates) van de goedkopere NASsen vaak niet om over naar huis te schrijven.
Een GUI vol met spelfouten, bugs, verouderde apps of frameworks (apache-server, PHP, etc.) en niet worden verholpen tijdens firmware-updates niet worden verholpen.
Je kunt namelijk beter de oude versies blijven gebruiken op nieuwe apparaten want dan hoeft er minder getest te worden.

De waarschuwing in het bovenstaande: over het algemeen zijn er vele hardwarefabrikanten die de firmware er even (niet) bij doen. De hardware is vaak wel in orde maar de software - wat kun je allemaal doen met zo'n apparaat - laat het afweten.

Niet gezegd dat dit per se op Thecus slaat maar neem het bovenstaande mee in je aankoopbeslissing als je 50-75 wilt besparen. Bij NAS-systemen is er veel kaf tussen het koren.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 1 augustus 2016 18:24]

Eens, al lijkt het dat Asustor moeite heeft om als nieuwkomer marktaandeel te krijgen. Probleem bij hun is volgens mij dat ze qua prijs op het niveau van QNAP en Synology zitten terwijl hun branding niet zo sterk is. Ik kan geen oordeel geven over de kwaliteit van Asustor, maar QNAP en Synology zijn gevestigde namen en om als nieuwkomer iets te kunnen bewerkstelligen dien je of een verschil te maken qua features of qua prijs. Aangezien het met een NAS lastig is verschil te maken wat betreft features, zou je het op het gebied van prijs moeten doen.

Ik heb zelf ervaring met Thecus, QNAP en Synology. Persoonlijk gaat mijn voorkeur voor Thecus uit omdat je qua hardware meer waar voor je geld krijgt. Voor bedrag X kun je een Thecus met een snellere CPU en/of meer geheugen aanschaffen.

De interface mag er dan wat gelikte uitzien bij de anderen, maar ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst in mijn NAS interface ben geweest. De enige interface die ik bezoek is van mijn download clients en van Plex, welke bij iedere NAS exact hetzelfde is.
Nieuwkomer is misschien wat overdreven, ik heb hier al sinds 2008 een thecus n4100pro draaien en tot volle tevredenheid. Ondanks de hete zolder is het ding tot op heden prima betrouwbaar.
Ik had het over Asustor als nieuwkomer, niet Thecus. Heb overigens ook naar alle tevredenheid Thecus apparaten inzet, mijn eerste was een N5200 uit 2006, doet het nog steeds :)
Ik heb een Thecus N2310 gehad (met ThecusOS 6.0), deze heeft altijd redelijk gewerkt (redelijk want af en toe was de NAS plotseling niet bereikbaar en had een powercycle nodig om weer online te komen). Totdat plotseling spontaan de SMB service gedisabled was en met geen mogelijkheid meer aan te zetten was.
Inmiddels is deze vervangen door een Synology DS115j, en ik moet zeggen, Synology is qua stabiliteit en afwerking van de software een stuk verder.
Heb mijn Thecus N5550 +-3 jaar geleden gekocht en krijg nog steeds updates! Recent kwam er zelfs nog eentje uit op 2016-07-29

Ze voegen altijd maar meer en meer functie toe. Onlangs wel probleempje (brick) gehad met upgraden van firmware maar hun support heeft alles opgelost via teamviewer en uitgebreide instructies! Echt zeer tevreden van Thecus... goede hardware voor weinig geld!
Zou dit een goed alternatief zijn voor mijn Synology?
Heb momenteel een 2 bay nas van Synology, echter vind ik de interface een beetje stroperig aanvoelen.
Iemand ervaring met deze nas?

[Reactie gewijzigd door Brantje op 1 augustus 2016 16:07]

De 2 bay variant is al door hwinfo getest, deze 4 bay zal naar verwachting niet heel anders presteren
https://nl.hardware.info/...es-10-gb-bestand---1-disk
Grappig dat niemand het hier over Netgear heeft, in dit lijstje 5 maal in de top 10!
Ik ben aan mijn 2e toe, naar alle tevredenheid!
Ik heb door heen de tijd zowat iedere mogelijk NAS in huis gehad.
Synology steekt er naar mijn gevoel met kop en schouders bovenuit.
Je zegt dat de interface stroperig aanvoelt, maar hoe vaak gebruik je de interface. Ik gebruik hem een paar keer per jaar en dan nog.
Welk model Synology heb je nu ?
Ik heb door heen de tijd zowat iedere mogelijk NAS in huis gehad.
Synology steekt er naar mijn gevoel met kop en schouders bovenuit.
Je zegt dat de interface stroperig aanvoelt, maar hoe vaak gebruik je de interface. Ik gebruik hem een paar keer per jaar en dan nog.
Welk model Synology heb je nu ?
Persoonlijk moet ik hem wel enigzins gelijk geven.
De update van 4 naar 5 leverde op de DS210 wel wat problemen op in de snelheid.
Het werkt, maar inderdaad is het stroperig.
Als je filestation gebruikt ( wekelijks ) merk je het verschil wel.
Ik kopieer via de interface van en naar de usb hdd's, omdat het via LAN een extra omweg brengt, en netwerklimieten.
Zodra de interface geladen is, en de volumes ingelezen gaat het prima.
De NAS is net aangekondigd. Hoe denk je dan dat er mensen zouden zijn wie ervaring hebben met deze NAS 8)7
Het is niet de eerste Thecus NAS die in de Benelux verkrijgbaar is, dus ervaringen met ThecusOS in vergelijking met DSM kan wel aanwezig zijn. Ik vermoed dat Brantje daarop doelde.
Waar op is de maximale geheugencapaciteit van 40tb gebaseerd? Gewoon omdat er 4 bays zijn en er nu disks van max 10tb op de markt zijn? Of is het gewoon een technische beperking?
Deels technisch, deels afhankelijk welke HDD/SSD-maximum capaciteit op het moment van release verkrijgbaar is.
Daarnaast moet je altijd voor aanschaf van een HDD/SDD met een grote capaciteit altijd eerst de hardware compatibility lijst raadplegen. Het is niet gezegd dat elke HDD van 10TB (automatisch) compatibel is.
Dan vind ik dat Synology hier een stuk transparanter over is. Die zeggen bijvoorbeeld bij de DS415+ dat de maximale volume grote 108tb is en houden daarnaast gewoon een HCL bij.
Volumegrootte is wat anders als maximale opslagcapaciteit.
Die 415+ kan ook maar max 24TB aan. Oftewel 4x 6TB aan opslagcapaciteit volgens de officiele spec sheet.
Wil niet zeggen dat hij geen schijven van 10TB aan kan maar garantie krijg je er niet op.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 1 augustus 2016 21:45]

Wil niet zeggen dat hij geen schijven van 10TB aan kan maar garantie krijg je er niet op.
Synology past zijn HCL regelmatig aan, mijn 'oude' DS210 kreeg in de jaren naderhand regelmatig een hogere capaciteit.
Zodra de grotere schijven relatief goed beschikbaar zijn, passen ze het vrij snel aan.
Dat klopt niet meer. Er staan diverse 8TB disks op de HCL en ik heb er thuios ook 1 staan met 4x 8TB.
Snap ik dat het door de tijd wordt aangepast.
Maar in feite is de maximale capaciteit gewoon bepaald aan de hand van de maximale capaciteit van verkrijgbare schijven.
Dat gebeurd bij zowel Synology als bij Thecus.
En ja de maximale volumegrootte is 108TB maar dat zegt helemaal niets over de maximale capaciteit, daar doelde mijn reactie op.
Hoe zou jij meer capaciteit op dit moment willen testen?
Mag hopen dat als ze een maximum opgeven, dit een ondersteund maximum is en dus getest is.
Daar staat alleen up to 40tb. Daar staat niet waar dat op is gebaseerd. Is dat omdat er nu alleen 10tb disks zijn en niet groter? Of misschien is het een beperking van de gebruikte btrfs implementatie? Kan de raid controller gewoon niet meer adresseren? Volgens mij niet geheel onbelangrijk als je met oog op de toekomst een NAS koopt die 4k content kan afspelen.
paar maanden geleden een 4 bay NAS (4310) gekocht ....never again

lelijke GUI , ok , niet echt een probleem , maar constant LAN network drops ?

koop binnenkoort een andere en deze gaat met t grof vuil mee (ja, ik verkoop em niet eens ;-))
Schijnbaar laat jouw budget het toe om een NAS van circa ¤ 250-275 bij het grof vuil te zetten, maar misschien kan je een review schrijven van de https://tweakers.net/pricewatch/430586/thecus-n4310/reviews/ om aan te geven wat jouw ervaringen dan zijn. ( zijn er third party apps?, plex, kodi, mediaserver, dropbox ondersteuning ?)
Je geeft aan frequente lan drops, dat indiceert eerder netwerk problemen met je router (DHCP, gebruik je static IP adressen ?), mogelijk krijg je dit ook bij je nieuwe NAS. Ben benieuwd.

Verder juich ik alleen maar toe dat er meer spelers op de NAS markt komen, hopelijk wordt hierdoor vooral de software-kant beter ontwikkeld ook.
het is eerder opgekropte frustratie dan n erg groot budget (gekocht voor 175E btw , via ibood)

heb ook een WD single disc en een syno 212, totaal geen problemen (al jaren 24hr in dienst) , tevens laptop, 2x tablet , mediaplayer (slaapk) , PC en AV amp, allemaal al jaren zonder problemen

deze thecus met een std OS , moet ik ongeveer om de 2 dagen de transmission (torrent client) page openen en zonder de instellingen te wijzigen , op slaan , anders is de page niet bereikbaar

ten 2e via simpel lan verkeer een video file bekijken stottert (/hapert) enorm

gister achter gekomen dat als ik tegelijkertijd die file ga doenloaden naar een andere locatie , hij niet hapert ?!

net alsof het verkeer een buis is waar de druk te laag is voor de stroming

Dit probleem is TE vreemd
Kijk eens naar full- en halfduplex instellingen in je netwerk, daar kan je ook de meest ranzige verschijnselen van terugzien. Heb zelf een oudere Thecus voorzien van een recente Debian versie. Dat was goed voor mijn ietwat weggeroeste Linux kennis, maar je kunt gelijk alles installeren wat je maar kunt verzinnen. Aanrader. En aangezien je dat ding blijkbaar in 5 nanoseconde hebt afgeschreven kan er dan ook niks meer misgaan. Draaien van een nog ergens slingerende USB stick, of vervang de interne DOM door een wat groter type. Leuk man, gewoon doen! O-)
Leuk en goed advies , merci beaucoup !
Als je het ding nog hebt wil ik hem hem wel van je overnemen voor een tientje voor de moeite + verzendkosten.
Is het handig om een nas te voorzien van een Celeron N3160-quadcoreprocessor? Ik was van mening dat Celeron processoren nogal zwak waren. Is mijn informatie achterhaald?
Een Celeron N3160 is een erg krachtige CPU als het om een NAS gaat. Op een NAS is een kale Linux variant geďnstalleerd welke weinig resources nodig heeft.
Hoi SpaceAce,

Zijn deze processoren vergelijkbaar met de Intel Atom C2538?

Groetjes,

Ramazan
Dat is lastig 1 op 1 te vergelijken. De ene is een ATOM en de andere een Celeron. De ATOM is van 2013 en de Celeron van 2016, dus er zitten wat generaties tussen.
Misschien geeft dit enig houvast. Het geen i.i.g. de verschillen aan.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-N3160-vs-Intel-Atom-C2538
@Spaceace Bedankt voor de uitleg. Ik ga even de link van Ariekanari bekijken. Ik wil het graag wat beter begrijpen.

@ariekanari bedankt hiervoor.

[Reactie gewijzigd door Ramazan op 1 augustus 2016 20:30]

Ik denk zo rond de ¤500,=
Inderdaad. Ik snap niet dat je een minnetje krijgt.
Ooit een serie N8800PRO modellen gehad. Dus geen budget modelletjes. De hardware was degelijk, maar de firmware was niet stabiel. We lieten ze elk weekend rebooten om vastlopers te voorkomen.
En als je na 3 jaar geen firmware updates kunt krijgen is het balen als hierop diverse web diensten draaien.
Ik herken het. Ik heb een N7700, heb daar een VGA kaartje ingestopt en Debian 8 er op gezet om het gebrek een support te omzeilen. Maar dat is natuurlijk niet de intentie, kan je net zo goed een mooi kastje kopen met externe bays en zelf de hardware in elkaar sleutelen. Qua hardware vind ik de Thecus spullen prima, maar zo slecht is de software support.

Als je tegen de groten wil strijden moet je hardware EN software subliem zijn, de support evenzo goed en de prijs concurrerend. Prijs en hardware zeg ik: Goed of goed genoeg. Software en support: Niet goed genoeg. Als gebruiker heb je meer aan de grote merken, als knutselaar kan je prima de Thecus hardware gebruiken, maar met een eigen OS er op. En dat is precies wat ik doe.
4 modules valt nou niet onder "de belangrijkste module makers".

Edoch zou het support wel wat beter mogen bij Thecus, maar vooralsnog heb ik al 7 jaar een N4100Pro draaien en mijn zwager een N2100, tot volle tevredenheid. Ik gebruik de modules echter weinig.
4 Modules??

http://www.fajo.de/main/de/thecus/modules

Dat zijn er toch wel een heel stuk meer.

Bijna alle 3rd party modules, zijn afhankelijk van een van de Modules van Fajo.
Ik draai ook al een jaar of 5 een N5550, support van Thecus is zo goed als afwezig.

Ik gebruik ook weinig modules, maar voor die hand vol modules die ik draai is er altijd wel eentje die afhankelijk is van Fajo.

PS: Beetje vreemd dat ik weggemod wordt, waarschijnlijk door lezers die geen duits kunnen, want er staan toch wel wat belangrijke zaken in die post. Zoals de onwil om security updates uit te brengen.

Nogmaals, koop geen Thecus, maar een merk dat zijn gebruikers wel serieus neemt.

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 4 augustus 2016 11:15]

ach excuus, ik had verder moeten klikken naar de thecus module's.

Wat mij dan weer opvalt is dat zijn DNS module op basis van Bind 9.8.1 uit 2013 is.
Tussen nu en 2013 zijn er legio CVE
Voor deze Bind versie zijn er diverse CVE's, die kennelijk niet door hem verwerkt zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True