Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 89, views: 25.897 •
Submitter: TheekAzzaBreek

Onderzoekers van een Amerikaanse universiteit hebben de hersenen van twee ratten via elektrodes aan elkaar gekoppeld. Een rat kon zo de bewegingen van een andere rat dupliceren, zonder dezelfde prikkels te krijgen.

De experimenten van de onderzoekers van de Duke University School of Medicine zijn een voortvloeisel uit een eerder onderzoek. Hierbij werden rattenhersenen met prikkels gestimuleerd die van externe kunstmatige sensoren afkomstig waren. De onderzoekers gaan nu een stapje verder door prikkels die van de hersenen van een andere rat afkomstig zijn naar rattenhersenen te sturen. Op termijn denken ze op die manier onder meer zintuiginformatie van verschillende dieren te kunnen koppelen en zo een 'organische computer' te maken die complexere taken kan uitvoeren.

Het nieuwe experiment maakt gebruik van zogeheten brain-machine-interfaces, waarbij een elektrode-array in de hersenen wordt geïmplanteerd. De ene rat fungeert hierbij als 'encoder' voor de tweede, 'decoder'-rat. De encoder-rat drukte, na het zien van een lichtje, een hendel in en kreeg een slokje water als beloning. De decoder-rat ontving via de geïmplanteerde elektrodes de signalen om de hendel over te halen, zonder het lichtje te zien. Daarmee werden de motorische impulsen, het aansturen van spieren dus, van de ene rat naar de andere overgebracht.

De ontvangende rat kon met een slagingspercentage van 70 procent de juiste hendel overhalen. In het experiment was de beloning voor de encoder-rat gekoppeld aan het juist uitvoeren van de opdracht door de decoder-rat. Daardoor ontstond een feedback-systeem, waarbij de encoder-rat zijn gedrag aanpaste om het makkelijker te maken voor de decoder-rat de opdracht uit te voeren. De rat deed dat door de signaal-ruis-verhouding te verbeteren: door 'daadkrachtiger' te handelen.

Ten slotte onderzochten de onderzoekers of de signalen ook over grote afstanden overgedragen konden worden. De ene rat bevond zich daarbij in Brazilië, terwijl de andere in de VS zat. De verbinding tussen de rattenhersenen verliep via internet. In toekomstige experimenten, waaronder experimenten met groepen ratten, willen de onderzoekers elektrodes gebruiken die de activiteit van meer neuronen kunnen vastleggen. Momenteel wordt de elektrische activiteit van ongeveer tweeduizend hersencellen gemeten: dat zouden er tien- tot dertigduizend moeten worden.

Reacties (89)

"Op termijn denken ze op die manier onder meer zintuiginformatie van verschillende dieren te kunnen koppelen en zo een 'organische computer' te maken die complexere taken kan uitvoeren."

Dat dus.
Ja dat zeggen ze maar het lijkt toch meer een soort mindcontrol-achtig iets.
Vind het toch wel enigzins freaky hoor, nog ff en de ene mens kan de andere aansturen door dit soort controle mechinisme. En wat je dan allemaal kunt doen of laten doen....
En wat je dan allemaal kunt doen of laten doen....
Hetzelfde als die persoon zelf had kunnen doen :P

Gevaar is natuurlijk dat iemand in een soort simulator jouw in een oorlog kan besturen, en hij gevaarloos alles kan doen met jouw lichaam...
Beetje Yuri achter van Red Alert 2? ;-)
Dat klinkt meer als de film "Gamer"....
Hoe verfrissend dat dit keer de nadelen meteen worden genoemd. Als het gaat om hersens aan elkaar koppelen via een draadje schrikken mensen terug. Als het gaat over andere vormen van technologie waaronder ICT dan is de reactie meestal eerst en vooral positief.

Ik kan me ook voordelen voorstellen. Iemand in een coma zou misschien op deze manier aangestuurd kunnen worden door een hulpverlener en de hersens van de patient kunnen misschien zo gestimuleerd worden.

Het aansturen kan misschien als gevolg hebben dat nieuwe neurale paden gestimuleerd worden gemaakt te worden. Misschien iets in die richting.
Nog even en je kan een complete studie downloaden naar je hersenen zonder er moeite voor te doen via trage omslachtige "oog - geheugen interfaces" met lage informatie bandbreedte.

Dit kan potentieel kennis overdracht extreem veel efficienter maken. Stel je voor: geen leslokalen meer nodig NERGENS. Dat zou een flinke positieve maatschappelijke verandering zijn en we zouden in 1 klap van de economische crisis verlost zijn om 2 redenen:
1. Overheid bespaart zeer significant deel van overheidsbudget dat niet meer nodig is (onderwijs in de huidige primitieve vorm is ontzettend duur en onefficient).
2. Veel meer slimme mensen die goedkoop een studie kunnen doen "lees de kennis ervan downloaden", ook als ze lui of arm zijn. Mensen met een zinloze studie (psychologie) die geen werk kunnen vinden, kunnen "even" ICT studeren om daarmee wel werk te vinden. Resultaat: veel meer hoog opgeleiden in veel meer relevante gebieden = veel meer geld genererende maatschappij = meer belasting inkomsten = meer welvaart.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 1 maart 2013 14:41]

Ik ben tegen het implanteren van kennis in domme mensen. Dat zorgt alleen maar voor problemen. Bovendien is het zo dat als iedereen veel kennis heeft de beloning daarvoor marginaliseert. Veel aanbod van hoogopgeleiden resulteert in een laag salaris. Zit ik niet op te wachten :)
Zullen we het internet dan maar uitzetten?
Hoeven we niet zo bang voor te zijn denk ik. Zal vast wel iets van een DRM of zo voor verzonnen worden door the powers that be.

Ik denk dat het sowieso niet zo'n vaart zal lopen. Voordat we menselijke proefpersonen gaan 'injecteren' met prikkels/kennis gaat er nog eens 100(0) jaar overheen, niet alleen vanwege de risico's van ingrijpen in het menselijk brein, maar ook vanwege de techniek die nog pas in de kinderschoenen staat en een heel bataljon tegenstanders die zoiets onethisch vinden.

Mijn mening: interessant, zo lang het in een streng gecontroleerde omgeving gebeurt. Je wilt niet de problemen die PCs hebben (malware, doorfikken, hackers, BSoD, etc) in een bio-elektrische vorm aan het menselijk brein blootstellen.
In ontwikkelde landen zijn proefpersonen en medische onderzoeken lastig. In ontwikkelingslanden ligt dat iets anders natuurlijk. Dat is dan ook een van de redenen dat ze zich veel sneller ontwikkelen dan ons (ze leggen zichzelf geen beperkende maatregelen op).
Waar dit op uitdraait valt niet te overzien... vanaf dan gaat alles snel op anarchy uitdraaien, daar ben ik zeker van.
Er is wel een verschil tussen data onthouden en iets geleerd hebben.

Als jij een cursus studeert, dan sla je niet alle data op. Je slaat de relevante stukken op in een lange termijn geheugen, andere het korte termijn geheugen en andere vergeet je bewust of onbewust.

Maar je bezit wel nog steeds de 'kennis'. Bij het leren van die data, ga je ook veel associaties maken met andere zaken.

Dit experiment toont aan dat men hersenen kan uitlezen zoals men een harde schijf uitleest: de leeskop leest bij de ene rat en de schrijfkop schrijft bij de andere rat.

Dit ligt echter mijlenver weg van kennis importeren in een brein. Daarvoor kan je geen copy/paste doen, want ieder brein is uniek. De vertakkingen zijn bij elk persoon uniek voor data. De delen van ons brein die gelijkaardig zijn tussen mensen zijn die delen die we gebruiken om te bewegen en sensorische taken uit te voeren. Hoe je moet schaken, voetbal inzicht of een vreemde taal, dat zit bij iedereen anders verstrengelt. Zoiets kan je niet 1:1 kopiëren of importeren.

Om kennis te kunnen importeren (zoals in The Matrix), moet men de werking van de hersenen begrijpen. Vergeleken met het harde schijf verhaal: men moet de FAT32 of NTFS indeling snappen en het besturingssysteem erop begrijpen. Als dat er al is. Het probleem is echter dat daarover weinig geweten is.

Dus het is nog niet voor morgen of de eerste 100 jaar.
Het verschil tussen informatie onthouden en daadwerkelijk iets kunnen zie je wel bij al die certificaatfabrieken. Mensen die alles kunnen zolang het maar precies overeenkomt met iets standaards. Eén enkele afwijking en ze zijn waardeloos en kunnen niets meer. Iemand die echt iets kan daarentegen zal de afwijkende situatie kunnen doorgronden, patronen kunnen extraheren en alsnog aan kunnen komen met een oplossing. En geen enkel informatiedownloadachtig iets zal daar ooit iets aan veranderen...
Ik begrijp je redenering niet.

Je stelling lijkt: "kennis downloaden naar brein is veel te moeilijk." En "dit is nog niet voor de eerste 100 jaar". Die laatste stelling is totaal niet onderbouwd en kan ook niet onderbouwd worden, want is een uit de lucht gegrepen toekomst voorspelling.

Argumenten: "ieder brein is anders." en "kennis hebben is iets anders dan iets geleerd hebben."

Mijn stelling: ja, dus? Waarom is het door het feit dat ieder brein anders functioneert, analyseert en data opslaat per definitie onmogelijk om kennis in een brein te krijgen? Sure het is geen computer en zal op een hele andere manier moeten, maar daarmee is het nog niet per definitie onmogelijk in de komende decennia...

Verder zeg je dat er niet veel bekend is over het (menselijke) brein. Volgens mij bedoel je te zeggen dat er bij jezelf weinig bekend is en dat je eigenlijk niet weet wat er in de wetenschap allemaal speelt en bekend is op dit gebied?
Of het per definitie onmogelijk is weet niemand natuurlijk nog, maar wees eens redelijk. Dit experiment gaat puur om het kopiëren van een impuls, en het daarmee het aansturen van een actie. Niks van dat alles heeft met het geheugen te maken.

Kennis is daarnaast zo'n verwikkeling van feiten en subjectieve invullingen dat het zo goed als onmogelijk is om zoiets over te zetten, aangezien je het complete referentiekader van iemand ook zou moeten meenemen. Of droge kennis via bepaalde methoden toch automatisch de hersenen ingeleid zou kunnen worden, misschien, maar dat zal niet zo makkelijk zijn als ff wat verbindingen herschrijven.

Ik denk dat we eerder moeten denken aan een directere presentatie van gegevens zijn aan de hersenen: de zintuigen overslaan, maar niet de interpretatie.
Ja, en Dogma's en gewenst gedrag wordt zonder enige controle geimplanteerd in het individu.
Dit brengt ons terug naar de middeleeuwen waar vijdenkendheid werdt onderdrukt. Die 'kennis' implantaten (lees indoctrinaties) begint natuurlijk bij onze opgroeiende kinderen die nog geen verweer of onderbouwde keuze hebben kunnen ontwikkelen, en eenmaal in het individu wordt het als ultieme waarheid aangenomen. Doet me sterk aan de kerk denken.

Nee, dank je. Dat leidt to slavernij aan het systeem.
Ochja, waarom mensen nog toestaan plezier in hun werk te hebben. Arbeit macht frei, immers, dus je doet maar waar behoefte aan is. Geen lol in? Pech voor je. Jouw leven is toch niet meer waard dan dat wat een of ander grootkapitalist eraan denkt te kunnen verdienen....
Eerst de dieren, dan de mensen?

Vind dit maar een beetje eng onderzoek.
"Op termijn denken ze op die manier onder meer zintuiginformatie van verschillende dieren te kunnen koppelen en zo een 'organische computer' te maken die complexere taken kan uitvoeren "
Uiteindelijk, met het internet als gedeeld bewustzijn en dergelijke organische verbinding, ziet onze toekomst er heel erg 'Borg' achtig uit. Toegegeven, de meeste gebruiken hun capaciteit toch niet optimaal. :+
Waterboarden is straks niet meer nodig. Ze prikken gewoon een paal naalden in je pan en kijken wat je weet. Simpel en pijnloos. :+
Wat dacht je andersom.

Gewoon de kennis van iemand "downloaden" in iemand anders. Zodat deze verder kan met onderzoek. Of het onderzoek met twee/meerdere verder kan omdat ze precies hetzelfde weten.
Dat zou handig zijn :) Ik ben al op zoek naar rutten.nzb of wilders.nzb, misschien als ik dat download dat ik dan snap wat ze van plan zijn ;)

Feit blijft dat het toch aan de ene kant geniaal is en andere andere kant erg eng dat het allemaal kan. Er is al vaker gezegd de grens tussen gek en geniaal is maar heel dus en net als met alle andere technische dingen is het maar net hoe je het inzet.

Geniaal als je er b.v. motorische functies van iemand met een handicap mee zou kunnen aansturen en gek als je iemand onwillekeurig op een knop kunt laten drukken waar hij zeker vanaf zou moeten blijven.Helaas worden dit soort dingen te vaak verkeerd gebruikt maar dat hangt ook weer van de sponsor af natuurlijk. Al het onderzoek moet ergens van worden betaald en daar hangt ook weer vanaf waar het voor wordt gebruikt...
Dit maakt het voor de dunkpolitie/thinkpol wel erg gemakkelijk (1984). Nu heb je nu nog enige controle over het delen van je gedachten, aangezien je vrij bent te uiten of niet, maar hier wordt wel erg veel zelfcontrole vereist.
Handig voor het Amerikaanse leger, kunnen ze manschappen naar oorlogsgebieden sturen en die als een soort menselijke robots inzetten.
zelf hebben ze geen eigen wil dus ze doen wat jij wil.

Tijd om een aluminium hoedje aan te schaffen in elk geval...
Binnenkort: Waar is de tijd dat we lachtte met het aluhoedje?
Op termijn denken ze op die manier onder meer zintuiginformatie van verschillende dieren te kunnen koppelen en zo een 'organische computer' te maken die complexere taken kan uitvoeren.
Ik vind dit toch echt veel te ver gaan en ik hoop dat ik hierin niet de enige ben. :(
Dat dacht ik ook inderdaad, maar wellicht moeten we het "organische" niet zo letterlijk lezen? Wordt daar mee bedoeld dat het ene "systeem" het andere systeem zaken kan leren en ze samen kunnen werken?

Hersens van levende wezen inzetten als computer gaat wat mij betreft ook vrij ver.
Of een soort van Universal Soldier (een fysiek sterke kloon) die op afstand bestuurd wordt door een persoon die over een beter ontwikkelde intelligentie beschikt (goed getrainde Warcraft nerd).

Doordat dan alles virtueel is voor de bestuurder is die eerder geneigd om grenzen te overschrijden die hij niet zou overschrijden wanneer hij fysiek aanwezig zou zijn.
Dus in principe speelt hij met het leven van de soldaat die hji op dat moment bestuurt. Dat is dan nog steeds wel een levend persoon dus niet echt een fijn idee. Een beetje een domme kracht dus gewoon.

Van "ach als hij overhoop geschoten wordt kiezen we gewoon de volgende" :(
Nee, dat klinkt helemaal niet okay...
"We are the Borg. Lower your shields and prepare to be boarded. Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile."

* Stoney3K schopt natuurlijk altijd naar open deuren. :+
Je was met net voor. :+ Ik zat ook al aan the Borg te denken. :P
nope, je bent niet de enige...
Helemaal mee eens... Ik zie het al voor me: hele batterijen dieren die in een matrix-achtig scenario "samenwerken". Dieren hebben ook een bewustzijn (in veel religies ook wel "ziel" genoemd). Die genoemde supercomputers zijn één en al dierenleed.


Trouwens, mocht dit over 20 of 30 jaar bij mensen worden ingeplant: moeten we dan nog naar school? En hoe zit het dan met "Big Brother is watching you" en "Google is your friend"?

Doet me gelijk denken aan het gezegde "een dubbeltje voor je gedachten".....


edit @ GateKeaper hieronder:

Kennis delen zou zo wel heel mooi zijn ja! Alleen welke kennis je met wie deelt is dan het punt waar ik tegen aan kijk... Google heeft vast wel wat kennis in huis die ze willen delen met je: kennis van een betalende adverteerder, die je triggert product X te gaan waarderen kopen. "I've got an iPhone 6, Galaxy S5, Lumia 1700 and a ZTE Dinges!" om een voorbeeld te noemen...


@ MadEgg: Ooit RA2: Yuri's Revenge gespeeld? My wish is your command!"My command is your wish" Over mindcontrol gesproken....

[Reactie gewijzigd door Beesje op 1 maart 2013 14:57]

Trouwens, mocht dit over 20 of 30 jaar bij mensen worden ingeplant: moeten we dan nog naar school? En hoe zit het dan met "Big Brother is watching you" en "Google is your friend"?
Dat zou toch briljant zijn? Gewoon nieuwe kennis uploaden!

"I know kun fu!"
Lijkt mij onwaarschijnlijk. Heel veel kennis die we hebben is méér dan alleen feitjes. Het is een samenspel van feiten, ervaringen, achtergronden en redenaties. Dat je eventueel de feitjes zou kunnen overplanten op een dergelijke termijn zou misschien mogelijk zijn, maar dan schiet je er nog niets mee op. Je zult een perfecte kopie van ervaringen, motorprogramma's en feitenkennis moeten maken wil je er iets aan hebben.

En dan nog het ethische aspect: ik vind dit helemaal niets. Dat er onderzoek gedaan wordt naar de aansturing van spieren kan ik nog wel mee leven, dat kan zeer nuttig zijn om mensen met zware beperkingen te kunnen helpen om zelfstandiger te kunnen leven. Maar dit soort mind-control praktijken zou wat mij betreft verboden mogen worden.
@ MadEgg: Ooit RA2: Yuri's Revenge gespeeld? "My wish is your command!" Over mindcontrol gesproken....
De quote is wel "My command is your wish."

Beetje fundamenteel verschil :+
@ MadEgg: Ooit RA2: Yuri's Revenge gespeeld? "My wish is your command!" Over mindcontrol gesproken....

De quote is wel "My command is your wish."

Beetje fundamenteel verschil :+
Ik dacht meer aan: Your wish is my command...
Alhoewel dit exact hetzelfde is, vind ik dit beter klinken en het word ook zo gezegd :D

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 1 maart 2013 15:38]

Dit onderzoek zelf (en nog veel meer van dit soort onderzoeken) gaat nu al veel te ver, beetje de vrije wil van een levend wezen ontnemen...
Het besturen van apparaten door middel van biologische cellen in plaats van chips gebeurt dus al. Let wel: het gaat hier om een klompje gekweekte hersencellen, het is dus incorrect dat het een rattenbrein wordt genoemd. Zo lang het daarbij blijft, een klompje cellen dat zelf verbindingen maakt en alleen heel simpel en direct kan reageren op stimuli, heb ik er geen probleem mee. Als ze daadwerkelijk een compleet brein uit een levend wezen halen of een volledig brein kweken in een lab met een hersenstam, hersenhelften, een hippocampus en dergelijke, wordt het een ander verhaal. Daar moeten we nog eens goed over nadenken, want welbeschouwd zijn we dan geen alternatieve computers aan het maken maar cyborgs.

[Reactie gewijzigd door H3nQ op 1 maart 2013 14:40]

Dan maar hopen dat je geen computer virus krijgt. ;-)
Hoe moet ik "zintuiginformatie van verschillende dieren te kunnen koppelen" voor me zien? Ik zou zeggen dat dit meer een stap is voor de computers met weefsel van hersenen, of is dat wat het zinnetje bedoelt?

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 1 maart 2013 12:46]

Ontzettend vet dat het kan. Inderdaad een stap dichter bij de organische computer.

Persoonlijk vind ik dit soort dingen echter steeds enger worden. Technologische ontwikkeling is prachtig, maar wij gaan het gewoon nog meemaken dat er met een scan (MRI ?) van de hersenen een persoonlijkheidsprofiel van je kan worden gemaakt. Ben toch wel benieuwd hoe de wereld er op dit gebied over 30 jaar uitziet.
Het klinkt mij nogal eng allemaal. Ik vraag mij af of de rat onderscheid kan maken tussen zijn eigen gedachten en die van een andere rat. Ik denk het niet namelijk als je de resultaten ziet.

Het word toch echt gevaarlijk als je niet kunt bepalen of iets jou idee was of dat van iemand anders of iets anders.
En een organische computer? Nee dank u, dan hoeven we niet meer zo bang te zijn dat een AI een eigen wil krijgt, want het is er geen meer.
ik zie nieuwe mogelijkheden voor de porno industrie ;)

[edit]

* met porno-industrie, bedoelde ik de erotiek markt; waaronder inderdaad speeltjes voor eigen gebruik.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 1 maart 2013 19:44]

Porno-industrie? Ik voor mijn vriendin/mijzelf. Laten we wel wezen...een 'normale vriendin' heeft aanzienlijk minder ervaring dan een prof die al 30 jaar in het vak zit.

De eerste auto was eng, de eerste computer was eng...alles is in het begin eng. [sarcasm mode on] Het lijkt me geweldig als NOS opent met een filmpje dat de US Army gehackt is en dat alle militairen synchoon een dansje doen. [sarcasm mode off]

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 1 maart 2013 16:29]

Een beangstigend idee dat als dit uitgekristaliseerd wordt, je bijvoorbeeld een mens tegen zijn zin handelingen kunt laten verrichten. Denk eens aan het gemak dat (terroristische) organisaties hiervan kunnen hebben. Geen maandenlange conditionering meer in sovjet-rusland maar simpelweg een pet, muts of hoofddoek op iemand plaatsen met een transceivertje en de benodigde electroden verstopt binnenin.
Dit is natuurlijk iets wat absoluut door het militair onderzoek wordt opgepikt om te gaan kijken hoe en wat dit binnen hun werkvel toepasbaar kan zijn/worden. Als het nu niet al betaald wordt door hun. Dit geeft ze iddd zo veel mogelijkheden.

Maar in polaats van het op ratjes uit te proberen, kunnen ze het beter op mensen uit proberen.
Ja, ik ben tegen lab-ratten.
Ik hoop dat je je ethiek even op een rijtje zet en bedoeld dat op vrijwillige basis op ,mensen uitprobeerd. Anders zou je vlees eten erger kunnen vinden dan moord met kanibalisme.
Niemand die dat aan Dollhouse doet denken? Zo niet, kijken die serie!

Ik vind het op zich interessant dat dit kan maar als je een beetje gaat extrapoleren wordt het best wel eng. Complete persoonlijkheden up en downloaden, mind control, de ethische implicaties van het gebruik van dieren als "hardware".
[Sarcasm mode] Kunnen de amateur Line Dancers eindelijk een beetje synchroon gaan dansen!

Verder een ontwikkeling met best veel mogelijkheden, maar aan de andere kant: hoe ver wi je gaan met dit soort proeven.

Kan me nog de film Gamer herrinneren met die acteur die Dexter speelt, die uiteindelijk mensen kan besturen met zijn gedachten door middel van een ingebouwde chip. Vraag me toch vaak af hoe ver sience fiction af ligt van de mogelijkheden in de wetenschap.
Wat is er mis met manipulatie als je er zelf niets van merkt en het zelf fijn vind...
Dat vraag ik me ook wel eens af. Stel je voor dat je 80 jaar lang zou kunnen leven waarbij je "resources" gebruikt worden. In een soort coma, in een plastic zak, met alle voedingsstoffen die je verder nodig hebt.

In ruil krijg je daarvoor de garantie dat je die hele 80 jaar lang lucide kan dromen. Volgens mij is dat voor 99% van de mensen een leuker leven dan leven in de realiteit, en het is net zo echt. Je hele leven zou nu al een droom kunnen zijn zonder dat je het zelf ooit in de gaten zou kunnen hebben.
Ken je The Matrix ? ;)

Lijkt mij een ethisch moeilijke ontwikkeling.
Puur en alleen de wetenschap dat je 'lucide dromen' hebt zou voor mij al reden zijn om het niet te willen.

Mogelijk is het hele leven u ook een droom, maar dat blijft nog het gebied van filosofie. Mocht er daadwerkelijk bewijs voor zijn dan zou ik daar direct uit willen ontwaken.

Af en toe even onderduiken in een fantasie wereld met behulp van films en games vind ik heerlijk, maar verder zou ik graag gewoon de controle over mijn werkelijkheid houden.
Een beetje onzinnig om te schrijven dat zijn leven voor hem mogelijk een droom is want in dat geval droomt hij dat jij dit geschreven hebt en hoef jij het niet te schrijven. 8)7
Je kan je eigen droomwereld zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, inclusief acties in input van anderen (die je uiteraard onbewust zelf verzint). In een niet-lucide droom heb je daar geen controle over, daarom lijkt het zo echt.

Ja ik ken de Matrix, en welke ethisch professional zal er voor mij beslissen of ik ethisch gezien wel 80 jaar lucide mag dromen dan? Als de optie er is lijkt me dat aan mij om te beslissen.

Oh en dat er alleen "fijn" is in een lucide droom klopt niet. Je hebt verschillende niveaus van lucide dromen, en vrijwel altijd gebeuren er ook nog steeds "willekeurige" dingen.
Het probleem dat als alles fijn is, er geen 'fijn' meer bestaat door het gebrek aan 'vervelend'.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneiPhone

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013