Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Microsoft is een samenwerking aangegaan met RTL, Eredivisie Live en bioscoopketen Pathé. De drie bedrijven gaan een app maken voor de Xbox 360, zodat hun tv-programma's en films via de console te bekijken zijn. Bij Eredivisie Live en Pathé gaat dat volgens pay-per-view.

Volgens Microsoft kunnen de diensten van de drie Nederlandse entertainmentpartners in de loop van dit najaar en komend voorjaar worden ervaren op de Xbox 360. De drie mediabedrijven hopen in de komende maanden een app beschikbaar te hebben voor de console.

RTL komt met RTL XL, een app waarmee uitzendingen van alle RTL-zenders teruggekeken kunnen worden. Met de app van Eredivisie Live kunnen wedstrijden live bekeken worden, al moet daar per wedstrijd voor betaald worden. Er is daarmee dus geen abonnement nodig om de wedstrijden te kunnen bekijken. Ook Pathé vraagt bij Pathé Thuis, de app van de bioscoopketen, geld per bekeken film. De films zijn ook in hd beschikbaar. Hoeveel het bekijken van een film of wedstrijd kost, is nog niet bekend. Er is een Xbox Live Gold-abonnement nodig om van de apps gebruik te kunnen maken. De Xbox 360 heeft al apps voor YouTube, Dailymotion, Muzu.tv, Wall Street Journal en de Amerikaanse sportkanalen MLB en NBA.

Tegelijk met Windows 8 introduceerde Microsoft SmartGlass, waarmee het mogelijk is om de Xbox 360 te besturen vanaf een tablet of mobiele telefoon. Er zijn SmartGlass-apps voor Windows Phone 8, iOS en Android. Daarmee kunnen ook Xbox 360-apps als die van RTL, Eredivisie Live en Pathé bediend worden.

Demonstratie van SmartGlass

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)

Reacties (59)

Reactiefilter:-159059+137+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Mooie slag voor Microsoft en prettig voor "cord-cutters", mensen die geen los televisie-abonnement willen. Alhoewel ik begrijp dat voor Gold-lidmaatschap sowieso betaald moet worden?
Met de app van Eredivisie Live kunnen wedstrijden live bekeken worden, al moet daar per wedstrijd voor betaald worden. Er is daarmee dus geen abonnement nodig om de wedstrijden te kunnen bekijken
Ik ga ervanuit dat als je al een internet streaming abonnement van Eredivisie Live voor je computer dat je dit gewoon kunt koppelen. Dus 12,95 per maand of 6,95 voor een losse wedstrijd.

Het is niet erg revolutionair, maar vooral erg prettig dat je niet nog los een computer of kastje nodig hebt, maar dat je gewoon via de Xbox-interface aan de slag kunt.
Ik gebruik deze Apps vaak op m'n (Philips) TV en (LG) home cinema set en ben er zeer over te spreken.

Een beperking is dat de standaard 'gemist' Apps een beperking hebben dat de content een week beschikbaar is. Maar in de prakijk werkt dat prima tot nu toe, oudere programma's dan maar via de website op de PC of iPad als ik die echt wil zien

Een ander nadeel wat RTLX op mijn LG & Philips nog niet heeft opgelost is dat je op de RTLX.nl website voor sommige programma's moet betalen. Deze programma's zijn daardoor niet beschikbaar in de TV App om dat deze geen betaalmodule hebben. Een keuze van RTL, want waarom heeft Videoland of Pathe wel een fatsoenlijke betaalmodule. Wellicht dat het op Xbox live wel werkt, maar verwacht een standaard App zoals op de TV's en homecinema sets gebruikelijk is.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 22 november 2012 15:40]

Heel fijn om te zien dat dit eindelijk gaat gebeuren! Zat hier al lang op te wachten.

Maar...
Ik heb nu een Eredivisie Live internet abonnement, dan kan ik alle wedstrijden kijken voor 12 euro per maand. Je gaat me toch niet vertellen dat ik op de Xbox vervolgens wél per wedstrijd moet betalen en als ik veel wil zien die 12 euro driedubbel over de kop gaat?
Als dit zo is zou ik het een grove fout vinden, waarom kan er niet gewoon met een abonnement worden gewerkt a la Netflix? Hoop dat dit slechte berichtgeving is of dat abonnementen nog worden toegevoegd want dit laat nergens op zo.

@Ereaser; dat is de beste optie natuurlijk. Hoe meer keus hoe beter.

@HumorMe; dat neem ik dan maar van je aan ;) Maar dat mogen ze wel communiceren dan, want dan is dit gewoon verkeerde berichtgeving.

[Reactie gewijzigd door Alamo op 22 november 2012 11:28]

Van horen zeggen; Abonnementen blijven in stand - ook op de Xbox. Echter is er om de live wedstrijden te kijken wel een Gold account nodig.

[Reactie gewijzigd door HumorMe op 22 november 2012 11:09]

Het zou voor Eredivisie Live ook een stuk aantrekkelijker zijn om beide (losse wedstrijden en alle in een abonnement) aan te bieden.
EL gaat geloof ik naar 17.50 euro
Bron? Welk abbo?
Eindelijk komt er nederlandse content naar de xbox! Hier wacht ik dan ook al tijden op. Hulde!

Wel jammer dat uitzending gemist er niet bij zit. Dat zou prettig zijn als dat ook te kijken was op de console.

[Reactie gewijzigd door Lummer op 22 november 2012 11:00]

Xbox Support Nederland heeft aangegeven dat er gesprekken gaande zijn met meerdere contentaanbieders, wellicht zit de NPO (Uitzending Gemist dus) hier ook wel bij.
Het zal in fases worden uitgerold en we kunnen geen precieze data noemen. Wel dit najaar/voorjaar 2013. Er zijn nu een aantal namen aangekondigd, maar er vinden ook gesprekken plaats met andere partijen over mogelijke samenwerkingen. (Bron).
Overigens is het nog niet zeker dat een Gold-account verplicht is, getuige deze tweet van dezelfde Xbox Support medewerker :).
Dat zegt ie alleen maar omdat ze nog geen officieel besluit ervan hebben. Maar je kunt er donder op zeggen dat het Gold-only wordt, zoals vrijwel alle online apps
Getuige de huidige keuzes waar je zelfs voor IE een Gold-account moet hebben, zal dat waarschijnlijk wel het geval zijn. Erg jammer, en eigenlijk ook niet logisch. Immers maakt je geen gebruik van servers van MS wanneer je UZG kijkt of op het web surft.

Verder is het trouwens ook wel grappig dat de PS3 met alle beperkingen in het begin als een zgn. compleet media apparaat in de markt werd gezet, maar dat de Xbox360 deze in dit opzicht gewoon dik voorbij is gegaan en vorderingen blijft maken.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 november 2012 16:35]

Pathe Thuis zou ik ook wel willen op de PS3.. Dat kan nog best handig zijn.
Zodat je 8 euro voor 2 jaar oude films kunt betalen? Superhandig :+
Pathé Thuis is voor mij nodig. Eredivisie Live lijkt me daarintegen echt heel relaxt op de PS3 aangezien ik geen tv abbo heb afgesloten. Voor Eredivisie Live moet je je reguliere verbinding betalen én voor het EL subscriptie.

Edit: of inderdaad online maar dat vindt ik tergend duur op het moment...

[Reactie gewijzigd door Chckdsk! op 22 november 2012 11:49]

Het jammere is dat je hier dus wel een Gold account voor nodig hebt. Dat vind ik echt zo nergens op slaan. Of althans, in dit geval nog wel als dat betekent dat je daarna gratis of tegen een gereduceerde prijs de content kan consumeren. Maar voor de Youtube app en de browser dus ook, dat gaat echt nergens over 8)7

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 november 2012 11:01]

Ben je met Gold wel van de advertisements af in de dashboard eigenlijk ? het valt me op dat er ieder jaar meer ruimte in de UI gebruikt word door ads, op een gegeven momemt betaal je anders wel 4 dubbel (xbox zelf, gold abbo, ads, content)
Nee, de 3 maanden gratis Gold had ik net zoveel advertenties als nu m'n standaard Zilver. Dat heeft er o.a. toe bijgedragen dat ik m'n Gold abo niet heb verlengd.
Ik ging laatst naar de bioscoop, betaalde netjes voor een kaartje, en wat denk je: gewoon reclame voor de film! Ben gelijk weer weggelopen. Belachelijk.
Als je ook gratis naar de bioscoop kon met reclame, dan had je reactie misschien kant of wal geraakt. Nu doet het geen van beiden.

Het gaat erom dat je bepaalde privileges verwacht als je betaalt voor een dienst die normaliter gratis is. En niet alleen toegang tot meer (betaalde) diensten.

Dat zou ongeveer gelijk zijn aan dat je op je Android device alleen betaalde apps kunt installeren als je ook nog eens 10 euro/maand aan Google afdraagt.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 22 november 2012 11:52]

Die krijg je ook: online gamen en bijvoorbeeld korting op het aanschaffen van games etc. Nergens wordt gezegd door MS dat je wel of geen reclame hebt bij afsluiten van xbox live.
Soortgelijk, maar voldoet beter aan bosmonsters argument:
Zit ik op de bank tv te kijken, wordt er in de serie reclame gemaakt voor een automerk.

Koop ik vervolgens de aflevering, dan is die reclame er nog steeds? Belachelijk 8)7

Het is dan welliswaar betaald en gratis, maar nog steeds reclame. Ik stoor me er in ieder geval niet aan, want ik game gewoon op mn console, ipv dat ik dagen in de dashboard hang :O
Ik snap het probleem niet, meeste advertenties die je ziet zijn games die net released zijn of aanbiedingen op xbox arcade games. Reclame voor de doelgroep om het maar zo te zeggen. Veel arcade games heb ik gekocht juist door bepaalde advertenties.

En daarnaast is xboxlive niet duur, 12 maanden live koop je voor 36 euro online. Xboxlive doet wat het moet doen, betrouwbare online dienst voor je console.

Meerwaarde van een Xboxlive gold abo is nu gestegen met de toevoeging van deze diensten.
Hele goede set van Microsoft en de partners :)! Dat je een Xbox Gold Account nodig bent, is misschien wat overdreven, maar aan de andere kant ook wel begrijpelijk. Alles moet ook onderhouden worden (geen idee wat de kosten zijn om het draaiende te houden, maar goed). En zoveel kost een jaar abonnement ook niet voor Xbox Live.

Aan de andere kant, ze zouden het ook op Silver beschikbaar kunnen maken en dan bijvoorbeeld iets meer vragen per film oid. Dan heb je wel een groter bereik qua publiek.
Als je het een beetje slim aanpakt, betaal je per maand 3 euro voor Gold.

Overigens mooi dat er meer NL content komt. En dat eredivisie live vind ik ook wel mooi dat je per wedstrijd kan betalen. Waar ik me nu geel en groen aan erger is dat ik bij Zigge een duur abo heb, terwijl ik 60% van de zenders die in het pakket zitten, niet bekijk. Dan kan ik wel naar een goed koper abo gaan, maar daarin zitten dan weer niet de HD zenders waar ik wel naar kijk.

Dat pay per view is dus een geode uitkomst en blijkbaar snapt MS wel dat niet iedereen nog meer geld wil gaan betalen voor iets wat je niet gebruikt.
Als je het een beetje slim aanpakt, betaal je per maand 3 euro voor Gold.
Mooi altijd, zo'n post. Leg dan ook meteen even uit hoe je dat dan moet aanpakken :)
Bijvoorbeeld: http://game-card.net/nl/x...aanden-gold-54612454.html

Op dit moment niet op voorraad, maar zo zijn er meerdere die dit aanbieden. Kijk maar eens op o.a. op eBay.
http://www.gamecardwinkel...Xbox-Live-Gold-12-Maanden

Op voorraad, je hebt binnen een paar minute de code binnen via de mail.
Op zich natuurlijk prima dat er meer functionaliteit wordt toegevoegd, maar ik verbaas me wel over de wildgroei aan mogelijkheden binnen m´n eigen huis om via verschillende apparaten hetzelfde te zien op m´n tv (dat begon al met Samsungs SmartTV functionaliteit die zowel op de tv´s als de BluRay-spelers zit)

Als simpel voorbeeld Youtube op m´n tv krijgen:
-Via de X-Box 360
-Via de PS3
-Via de iPad/iPhone aan een hdmi kabel
-Via een Samsung telefoon/tablet met AllShare (via wifi streamen)
-Via een aangesloten pc/laptop
-Op de tv zelf in SmartTV

Zal me weinig verbazen als de kabelprovider het ook een keer via de settopbox gaat aanbieden.

[Reactie gewijzigd door pagani op 22 november 2012 11:08]

Dat bestaat al, via de Amino settopbox van Glashart kan ik bijvoorbeeld al gebruik maken van Uitzending Gemist, RTL XL en SBS Gemist.
En YouTube kun je bijvoorbeeld ook al raadplegen via de nieuwe Horizon box van UPC
En via de nieuwe Ziggo ontvangers is dit soort meuk er ook al. Onder andere met uitzending gemist, waar je 1,50 betaald voor een aflevering GTST terug kijken .. Dus kijkt mijn vriendin tegenwoordig GTST terug op de iPad met daarop RTL-XL en dat via AirPlay streamen naar de Apple TV. Werkt perfect, en ziet er op de 55" nog goed uit. Dus nee, die betaal dingen komen er bij mij niet in wat normaal gesproken gratis uitgezonden wordt.
Goed nieuws dat Nederland niet vergeten wordt!

Ik denk dat ik RTL XL wel redelijk vaak ga gebruiken zolang ik de meeste programma's kan terug kijken.
Eredivisie Live waarschijnlijk niet en misschien Pahté Thuis als ik de film echt graag wil zien en niet naar de bios wil
Ik weet niet of ik zo blij ben met RTL-XL, dat komt er eigenlijk in de praktijk op neer dat me vriendin niet meer voor de tv weg is te slaan
Je kan ook gewoon niet zeggen dat het er is.. ;)
Rtlxl kost geld om aflevering te bekijken...
Leuk, maar ik heb heel wat Android devices en ook zo'n iPad. Toch vrij essentieel dat het daar ook op werkt om er wat aan te hebben. Als dit alleen op MS werkt dan zijn ze klaarblijkelijk vergeten dat ze achter de feiten aan lopen momenteel en denk ik niet dat er veel mensen zijn die er gebruik van zullen gaan maken.
Staat in het artikel:


Er zijn SmartGlass-apps voor Windows Phone 8, iOS en Android.
Er is ook een Windows Phone 7 app.