D66, een van de oorspronkelijke voorstanders van de omstreden cookiewetgeving, wil deze verruimen zodat meer cookies zonder toestemming geplaatst mogen worden. Woensdag zal Tweede Kamerlid Kees Verhoeven van D66 een voorstel indienen.
Volgens Kamerlid Verhoeven zou er in de wet een definitie voor een derde categorie cookies moeten komen die zonder toestemming automatisch geplaatst mogen worden. Dat zegt hij tegenover NU.nl. De uitspraken volgen op onvrede onder bedrijven over de cookiewetgeving. Tegenover Tweakers zegt Verhoeven de lijn te trekken bij het maken van een profiel van gebruikers voor een commercieel doel: in dat geval moet toestemming worden gevraagd. Ook als gegevens met derden worden gedeeld, is toestemming wat Verhoeven betreft vereist.
Daarmee zou het volgen van bezoekers via statistiekensoftware als Google Analytics wel door de beugel kunnen, mits sitebeheerders de statistieken niet met Google delen. "Dat is gewoon een optie die je kunt inschakelen in Analytics", zegt Verhoeven. Ook voor third party-cookies moet wat het D66-Kamerlid betreft gewoon toestemming gevraagd blijven worden.
Verhoeven zegt na de invoering van de cookiewetgeving veel internetbedrijven te hebben gesproken. "Sommige bedrijven zijn het er niet mee eens dat ze toestemming moeten vragen voor third party-cookies. Dat is een politiek meningsverschil: wij vinden online privacy zwaarder wegen dan commercieel belang." Maar, zo zegt hij ook: "Veel partijen willen op hun eigen site gewoon statistieken verzamelen." Dat wordt wat D66 betreft dus toegestaan.
Of het Kamerlid veel bijval krijgt, is nog onduidelijk. Woensdagavond houdt de Tweede Kamer een algemeen overleg over telecom; dan zal blijken welk deel van de Tweede Kamer achter het voorstel van Verhoeven staat. De VVD is kritisch over de cookiewetgeving, maar coaliepartner PvdA was daar juist een groot voorstander van.
[Reactie gewijzigd door NiTrOcx op woensdag 21 november 2012 14:13]
[Reactie gewijzigd door mxchael op woensdag 21 november 2012 19:47]
[Reactie gewijzigd door tiddo3 op donderdag 22 november 2012 08:37]
[Reactie gewijzigd door tiddo3 op donderdag 22 november 2012 08:39]
Maar is minder effectief, en levert de website dus minder geld op.Reclame kan ook zonder cookies.
[Reactie gewijzigd door Durandal op woensdag 21 november 2012 13:50]
Een browser kan geen onderscheid maken tussen het technisch en commercieel gebruik van een cookie.De bedoeling is geweest om de privacy van websurfers te waarborgen, en daarvoor is een cookiewet waarbij miljoenen websites moeten worden aangepast sowieso geen goede oplossing.
Beter al zou je deze verplichting bij browsermakers neerleggen waarvan er max. een paar dozijn zijn.
En ik vind deze opmerking onzin. Dat advertentiebedrijven er niet op zitten te wachten zal mij worst zijn, en dat maakt de wet zeker geen onzin.Bedrijven zitten er niet op te wachten en mensen ook niet. Ik vind het belang van privacy niet opwegen tegen de publieke ergenis die ontstaat vanwege deze maatregel.
en:Tegenover Tweakers zegt Verhoeven de lijn te trekken bij het maken van een profiel van gebruikers voor een commercieel doel: in dat geval moet toestemming worden gevraagd. Ook als gegevens met derden worden gedeeld, is toestemming wat Verhoeven betreft vereist.
Hoe denkt de beste man te gaan controleren dat bedrijven deze statistieken daadwerkelijk niet met Google delen, denkt hij dat Google die gegevens zomaar even geeft?Daarmee zou het volgen van bezoekers via statistiekensoftware als Google Analytics wel door de beugel kunnen, mits sitebeheerders de statistieken niet met Google delen.
De publieke ergenis komt vooral omdat het nu goed duidelijk wordt wanneer een site non-functionele cookies wil plaatsen.Ik vind het belang van privacy niet opwegen tegen de publieke ergenis die ontstaat vanwege deze maatregel.
[Reactie gewijzigd door Polbeer91 op woensdag 21 november 2012 11:24]
Omdat die dingen betaalt worden van mijn belastinggeld.Waarom zou een site dat niet mogen "eisen"?
Mag ik hier uit opmaken dat je sowieso nooit wat online koopt?Als een site per se eist dat je cookies moet toestaan, dan zijn ze mij kwijt als klant, en zal ik er niet snel wat kopen.
Ik koop zat online. Maar 3rd party cookies laat ik gewoonb niet toe. Geeft met geen enkele webshop gezeik hoor. Maar een site als omroep.nl kun je op die manier gewoon niet meer bezoeken. En dat vind ik dus een heel slechte zaak.[...]
Mag ik hier uit opmaken dat je sowieso nooit wat online koopt?
Zo nee, dan ben ik erg benieuwd naar die online shops die jij bezoekt die geen cookies gebruiken. Heb je hier voorbeelden van?
Ja en Nee. Fok! verplicht je inderdaad cookies te accepteren wil je de site bezoeken met de popup die je krijgt. Vind ik dat erg. Nee, ik heb niet betaald voor Fok! en als zij me om deze reden de toegang willen ontzeggen ben ik dat volledig met ze eens.Sites van de overheid, ben ik het mee eens dat die dat niet zouden mogen eisen.
Maar als ik een site maak en ik wil persé dat je de cookies accepteert, heb jij als bezoeker een keus. Als je dan mijn site links laat liggen, dan is dat jouw keus en de consequentie daarvan is mijn probleem. Fok! verplicht je ook om de cookies te accepteren. Ben je daar niet van gediend, dan zal je die site links moeten laten liggen.
Dat is ook niet raar. Veel sites zijn voor hun bestaan afhankelijk van advertentie-inkomsten, met die advertenties komen meestal cookies van derden mee. De enige manier om jou op de site te laten onder ou die cookies mee te geven is de advertenties niet te tonen, en dat is slecht voor hun inkomsten.Nu ben je vaak verplicht het plaatsen van cookies toe te staan, anders kom je de hele site niet meer op.
Nee hoor. Ik bezoek tweakers.net ook met de nodige cookies uitgeschakeld, en ghostery houdt hier ook een bult scripts tegen, waaronder de hele googleanalytics knoei.[...]
Dat is ook niet raar. Veel sites zijn voor hun bestaan afhankelijk van advertentie-inkomsten, met die advertenties komen meestal cookies van derden mee. De enige manier om jou op de site te laten onder ou die cookies mee te geven is de advertenties niet te tonen, en dat is slecht voor hun inkomsten.
Er is een verschil tussen cookies niet aanbieden en cookies niet accepteren. T.net (of is het T tegenwoordig?) heeft geen controle over wat voor cookies er met de advertenties meekomen. Op het moment dat ze geen cookies mogen aanbieden kunnen ze dus ook die advertenties niet laten zien. Als jij toestemming geeft voor het aanbieden van cookies maar ze vervolgens niet aanpakt (doe ik zelf ook) is dat een heel ander verhaal, T.net kan dan gewoon de nodige advertenties laten zien.[...]
Nee hoor. Ik bezoek tweakers.net ook met de nodige cookies uitgeschakeld, en ghostery houdt hier ook een bult scripts tegen, waaronder de hele googleanalytics knoei.
De reclames zelf blokkeer ik niet, daar moet t.net immers hun geld vandaan halen.
Het grote verschil, ik krijg geen reclames die specifiek gericht zijn op mijn surfgedrag, maar gewoon advertenties die of willekeurig zijn, of slaan op de content.
En dit geldt niet alleen voor tweakers.net, maar voor alle websites met googleeads.
[Reactie gewijzigd door Sypher op woensdag 21 november 2012 11:32]
Sterker nog, zelfs dat hadden ze imho achterwege kunnen laten. Ik geloof niet dat er mensen zijn die het op prijs stellen of er waarde aan hechten.Had het lekker zo gelaten als EU: Aangeven dat er cookies zijn is echt voldoende.
[Reactie gewijzigd door Sailor69 op woensdag 21 november 2012 15:23]
Of ze vragen om te betalen zoals op FOKAls de wet wordt aangepast, verander dan ook gelijk dat websites de toegang niet meer mogen blokkeren als je op 'Nee' hebt geclicked. Nu ben je vaak verplicht het plaatsen van cookies toe te staan, anders kom je de hele site niet meer op.
[Reactie gewijzigd door mrdemc op woensdag 21 november 2012 14:27]
[Reactie gewijzigd door Dannydekr op woensdag 21 november 2012 11:36]
[Reactie gewijzigd door BarôZZa op woensdag 21 november 2012 12:21]
Realiseer je je wel dat je zelf nu ook niet voldoet aan de wetgeving? Jouw oplossing mbt je cookies is hetzelfde als "ik rij wel door rood, maar met maximaal 30km/uur". Tsja, je mag het 'minder erg' vinden, maar je overtreed nog steeds de wet.Als je het niet eens bent met de wet dan moet je die gaan aanvechten en niet zomaar negeren. Zou een mooie boel worden als iedereen dat deed. Rijden we straks allemaal door rood omdat we allemaal vinden dat we niet hoeven te stoppen voor een rood verkeerslicht!
Ondanks dat ik het zelf ook vervelend vindt houd ik me er wel aan omdat ik het wel begrijp. Sterker nog, ik geef wel een optie om het te activeren, maar dat staat dan bij de gebruikersinstellingen of in de footer netjes verstopt zodat gebruikers er geen last van hebben.
[Reactie gewijzigd door Rubén89 op woensdag 21 november 2012 11:26]
Het vinkje dat dhr. Verhoeven bedoelt is de eerste, deze staat standaard aan. De tweede staat standaard al uit.Uitsluitend bij andere Google-producten
Als u de Google Analytics-gegevens van uw website deelt met andere Google-services, profiteert u van verbeterde advertentiefuncties en haalt u meer uit AdWords, AdSense en andere Google-producten. Alleen Google-services (geen derden) hebben toegang tot uw gegevens. Voorbeeld weergeven
Anoniem met Google en anderen
Door uw webgegevens anoniem te delen maakt u benchmarking mogelijk. Google verwijdert alle gegevens waarmee uw website zou kunnen worden geïdentificeerd, combineert de gegevens met die van honderden andere anonieme websites in vergelijkbare sectoren en rapporteert algemene trends via de benchmarkingservice. Voorbeeld weergeven
[Reactie gewijzigd door daaan op woensdag 21 november 2012 11:37]
Welke optie bedoelt hij dan precies? Alle gegevens worden toch al automatisch met Google gedeeld aangezien ze op servers van Google opgeslagen worden.Daarmee zou het volgen van bezoekers via statistiekensoftware als Google Analytics wel door de beugel kunnen, mits sitebeheerders de statistieken niet met Google delen. "Dat is gewoon een optie die je kunt inschakelen in Analytics", zegt Verhoeven.
[Reactie gewijzigd door abeker op woensdag 21 november 2012 11:40]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True