Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

De uitrol van 4g-netwerken zorgt in het Verenigd Koninkrijk voor storingen in het televisiesignaal. Ongeveer 2,3 miljoen huishoudens zouden hiervan last kunnen krijgen als de geplande uitrol van 4g-basisstations doorgang vindt, zo is de schatting.

Het voornaamste probleem zou het gebruik van de 800MHz-band zijn, die dicht bij de voor televisie gebruikte 700MHz-band ligt. Wanneer het tv-signaal slecht is afgeschermd kan het worden verstoord: dit zou in sommige gevallen tot herstelwerkzaamheden kunnen leiden met een kostenplaatje van 10.000 pond, zo meldt de Britse krant The Independent. In de meeste gevallen zou echter een relatief simpel signaalfilter volstaan.

De totale kosten om het tv-signaal voor huishoudens weer te herstellen zou op kunnen lopen tot 180 miljoen pond, wanneer in de komende jaren zoals gepland 4g-netwerken op basis van de lte-technologie worden uitgerold. De Britse overheid heeft een speciaal fonds opgesteld om huishoudens te compenseren voor eventuele verslechtering van het tv-signaal.

In Nederland zijn bestaande lte-netwerken vooralsnog opgebouwd in de 2,6GHz-band. Het is echter de verwachting dat landelijk dekkende netwerken van een andere band gebruik zullen maken. Onlangs ging een veiling van start waarin providers spectrum kunnen kopen voor verschillende frequentie-banden, waarbij deze onder andere ingezet mogen worden voor 4g-verbindingen.

Het is nog onduidelijk wat de kans op interferentie is van 4g en tv in Nederland. In 2009 waarschuwde het Agentschap Telecom al voor verstoring van het tv-signaal door lte.

Reacties (55)

Reactiefilter:-155055+141+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Neem aan dat dit voor kabel TV geen problemen opleverd?

Dan zou de impact in Nederland een stuk kleiner zijn.
Uit de prospectus van Ziggo voorafgaand aan de beursgang (bron, pagina 113) valt op te maken dat dit voor kabel geldt en dat het ministerie van EL&I (nu weer EZ) partijen gedwongen heeft tot het opstellen van een convenant.

Citaat:
"Under pressure from the Ministry of Economic Affairs, Agriculture and Innovation, a covenant was signed by both cable operators and mobile operators. This covenant specifies that the mobile operators can be liable for damages and could restrict use of certain services by cable operators in the 800MHz band."
Ja, dat kan wel een probleem opleveren.
Of het nu digitaal of analoog is, maakt niet uit.
Als de zender bovenin de tv band zit, loop je kans op storing.

Slechte coax of die ouderwetse haakse stekkers met plastic kapjes zijn fataal.

IPtv heeft er geen last van, omdat dit in principe gewoon internet is via glas en UTP.
Maar slechte coax of onafgeschermde haakse stekkers is sowieso slecht voor je signaal. Vervangen dus.
if it works dont fix it...

waarom zou nederland massaal nieuwe kabels moeten kopen als het huidige nog prima werkt?
werk je somes bij een kabelboer of onderdelenhuis?
Er gaan tegenwoordig veel meer signalen over die kabel, er wordt hogere compressie toegepast, etc. Op een gegeven moment voldoen die kabels gewoon niet meer. Zeker op het moment dat een simpel radiosignaal al kan storen (wat bij een fatsoenlijke coax-kabel echt onmogelijk zou zijn) moet je eens gaan nadenken over upgraden. Je hebt toch ook geen 10 Mbps cat 3 kabels meer liggen?
nee cat5e en dat is meer dan snel genoeg dus hoef ik niet meteen te upgraden naar de peperdure cat6 :)
mee eens dat als it works dont fix it, echter door de komst van 4G gaat er iets veranderen waardoor we wel iets moeten fixen.
De 4G telefoon gaat met een hoog vermogen zenden op dezelfde frequentie als signalen die gebruikt worden door draadloze microfoons, digitenne(deze moesten al van frequentie wisselen hiervoor) en kabeltelevisie.
Als je coax gebruikt die minder goed afschermt, weinig koper in de buitenmantel en slechte, zoals Durandal al opmerkte, stekers gebruikt straalt de 4G telefoon in op netwerken.
Denk aan het geluid van GSM op slecht afgeschermde PC's, is een beetje hetzelfde effect.
Kabel TV is ook niets anders dan een centrale antenne die de zenders opvangt en over een eigen kabelnetwerk rond stuurt. De laatste tijd is dit wel meer digitaal van Sateliet geplukt maar voor veel regionale zenders vaak nog gewoon uit de ether.
Het gaat hier juist over kabel tv.. Indertijd hebben wij dat ook gehad toen ze bij ons in de buurt een nieuwe cellphone-zendmast in gebruik namen, vanaf dat moment was bijna de helft van de zenders ineens sneeuwachtig beeld.. Kregen toen een brief van UPC dat je nieuwe kabels kon afhalen bij hun.. Zegt mij dus genoeg over de zendkracht van die masten en de bijbehorende (gezondheids)problemen..
Over geen van beide zegt het iets. Het enige wat je kunt stellen is dat de interferentie het signaal genoeg verzwakt/verpest voor een minder-dan-optimaal beeld. Meer dan dat is puur speculatie.
Zegt mij dus genoeg over de zendkracht van die masten en de bijbehorende (gezondheids)problemen..
Nee dat zegt absoluut niks over de zendkracht van die masten of gezondheidsproblemen ...
Knap stukje dwaallogica ...
Ik vind het eigenlijk sowieso al vreemd dat ze zo graag de band van 800MHz willen gebruiken. Juist voor 4G heb je veel bandbreedte nodig (of een hoog vermogen). Het zou dan toch al vanaf het begin te verwachtten zijn dat je problemen zou krijgen met de nabijgelegen andere frequentiebanden.
De relative lage frequentie heeft natuurlijk wel een groot voordeel met het doordringen van muren en andere obstakels. Dit gaat veel gemakkelijker dan bij hogere frequenties zoals 2,4GHz. Met andere woorden, je binnenhuis performance zal een stuk beter zijn.

Wat betreft bandbreedte is de 800MHz slechts een draaggolf met daarop een signaal gemoduleerd. Hoe breed de betreffende channels zijn bepaald hoeveel data er verstuurd wordt samen met het soort modulatie en de draag golf natuurlijk.
Maar dit betreft alleen het analoge signaal toch? En ik dacht dat onderhand dat uitgefaseerd werd/zou worden.
Nee, analoog is al/in het proces van uitfaseren in Engeland. Dit gaat om de digitenne DVB-T variant daar. Echter zijn er in Engeland veel meer kanalen FTA ;-)
Digitenne zit hier ook nog op de 700mhz band.. maar die gaat na de aanbesteding naar een nieuwe frequentie toe, dus dezelfde problemen zullen wij hier niet meemaken.
En iedereen met digitenne die een nieuw kastje moet krijgen is gratis? Het is dat beide producten door dezelfde leverancier geleverd worden (KPN). Maar laten we eerlijk zijn, als het door concurrerende bedrijven werd geleverd was deze move een stuk onwaarschijnlijker geweest.
Er hoeft geen nieuw kastje te komen, in het nieuwe bandplan van het Agentschap Telecom wordt er rekening gehouden met LTE, 3G en GSM op 800 en 900MHz. KPN krijgt frequenties die binnen het bereik liggen die hun DVB-T ontvangertjes op kunnen pikken, maar die geen last hebben van storing op die frequenties.
De aanpassingen van Digitenne zijn dit jaar al begonnen, de laatste vinden op 11 en 12 december plaats:

Van: http://kpn-customer.custh...answers/detail/a_id/15398

"Wanneer vinden de werkzaamheden in mijn regio plaats?

De werkzaamheden vinden plaats per regio, die gedurende 2012 aan de beurt komen. Hieronder vindt u een overzicht van de regio's met geplande datum waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd.

Regio Limburg (Roermond, Sittard, Heerlen, Maastricht)
14 februari 2012

Regio Gelderland en Overijssel (Lelystad, Zwolle, Deventer, Enschede, Hengelo (OV), Veenendaal, Arnhem, Apeldoorn, Doetinchem)
24 april 2012

Regio Groningen (Groningen)
7 november 2012

Regio Noord-Holland en Utrecht (Utrecht, Hilversum, Amersfoort, Almere, Amsterdam, Haarlem, Gouda, Lopik, Wormer, Maarssen)
11 December 2012

Regio Zuid-Holland (Den Haag, Oegstgeest, Scheveningen, Delft, Zoetermeer, Rotterdam, Vlaardingen, Krimpen, Sliedrecht, Gorinchem, Alphen a/d Rijn)
12 December 2012"

Alle frequenties kan je lezen op:
http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
Hoe wil je digitenne afschermen? dan kun je het helemaal niet ontvangen..
Hoe wil je digitenne afschermen? dan kun je het helemaal niet ontvangen..
Op andere frequenties gaan zitten, die geen last hebben van de storing. Blijkbaar (als ik hierboven lees) is daar al expliciet rekening mee gehouden.
Het kernprobleem is dat TV tot nu toe weinig last had van activiteit op buur-frequenties, en dus ook niet altijd even goed afgeschermd was.

Verder zijn veel infrastructuren al zeer oud, en maar matig aangepast. Dezelfde kabel die vroeger het analoge signaal transporteerde, vervoert nu vaak het gemoduleerde digitale signaal. Natuurlijk niet in de backend, maar wel in veel frontends. Zeg maar het gedeelte in huis, en de delen rondom het huis. In het VK is dit probleem wel veel groter dan bij ons in NL.

Dat is het kernprobleem.

Als apparatuur op de 700MHz band dus last heeft van de 800MHz, moet gewoon die apparatuur en kabels aangepast worden. Ikzelf zie het gewoon als achterstallig onderhoud.

In plat Tweakers: de TV wereld heeft gewoon nog teveel oude meuk in gebruik.

Overigens hebben de TV boeren terrecht vrees, want de consument zal wel degelijk hen, de kabelboer etc, er op aanspreken. Echter we moeten niet vergeten wat dus het kern probleem is.

De claim dat dat 10.000 zou kosten om te vervangen lijkt me overigens overdreven, en enkel van toepassing in wat extremere gevallen waar de bekabeling dus ook wel heel erg oud is, en eigenlijk meer van achterstallig onderhoud gesproken kan worden...
'Wanneer het tv-signaal slecht is afgeschermd', dus ik neem aan afscherming van de coaxkabels.
Ik begrijp niet waarom Nederland op dit gebied zoveel jaren achter moet lopen ten opzichte van het buitenland. De 3G netwerken zijn zelfs op sommige plaatsen nog niet aanwezig, dit terwijl het niet ondenkbaar is dat de volgende generatie telefoons alleen nog maar 3G/4G zullen ondersteunen.
dit terwijl het niet ondenkbaar is dat de volgende generatie telefoons alleen nog maar 3G/4G zullen ondersteunen.
Misschien ondenkbaar voor jouw, maar het is in mijn ogen juist ondenkbaar dat er 3G en 4G only telefoons zouden komen binnen 5 jaar! Er zijn 100den landen die slechter af zijn dan ons kwa mobiel netwerk, dus we lopen wel achter op een paar landen maar we lopen voor op veel meer landen...

Er bestaat nog geen land waar 3G of 4G alles dekt, NL is daar geen uitzondering op! Een terugval is dus op dit moment nog OVERAL gewenst!

En zolang die markt er is zullen nooit alle telefoons 3G/4G only worden en hebben we dus het probleem niet wat jij zegt, hooguit een enkele telefoon maar who cares dat je er 5 van de 100 niet kan gebruiken in NL :P
Ach misschien loop ik inderdaad te ver vooruit, maar ik weet wel dat er in Amerika al providers zijn die hun GSM band willen afschaffen (Verizon volgens mij). Ik persoonlijk vind het in Nederland tamelijk slecht dat je in zo'n klein vlak land, op sommige plekken zulk triest bereik heb.

Dit terwijl KPN hier volgens mij het minste last van heeft. Misschien dat zij een monopoliepositie misbruiken waardoor andere providers hun netwerk slecht kunnen uitbreiden?
Verizon heeft geen GSM, maar CDMA.
Ze willen inderdaad naar LTE-only.
Eigenlijk vind ik het afschaffen van het GSM netwerk een slechte zaak, ik snap wel dat het commercieel gezien niet zo aantrekkelijk is maar bedenk het volgende:

De rede dat we op 3G vaak zo'n slecht bereik hebben heeft met het signaal te maken. 3G is veel gevoeliger voor afstand en obstakels zoals muren enz.

Voorbeeldje, als ik bij mijn vriendin thuis ben heb ik af en toe 1 streepje 3G maar het grootste deel van de tijd heb ik alleen GSM bereik maar dan wel met het volle aantal streepjes.

Ik dacht dat met 4G dit probleem weer minder is maar op het moment dat je GSM volledig uit de lucht haalt moet je als provider vind ik zeker weten dat je de zelfde dekking kan bieden. Bovendien is het gevaarlijk in mijn ogen. Stel dat je ergens in de middle of nowhere van de weg raakt met je auto en je de nood diensten wil bellen en je hebt geen bereik? Is dat het risico van commercieel belang?
Ik persoonlijk vind het in Nederland tamelijk slecht dat je in zo'n klein vlak land, op sommige plekken zulk triest bereik heb.
Op de Hoge Veluwe en de meren is bewust geen ontvangst. Maar zolang je niet in snel bewegende voertuigen (auto's, treinen) of gebouwen kruipt dan heb je toch echt wel overal 3G ontvangst. Maar de verwachtings dat het thuis of op kantoor of in de trein ook vlekkeloos zou moeten worden is eigenlijk niet correct.
Dacht jij dat ze overal in het VK 3G hebben? Heb daar vaak genoeg zonder fatsoenlijk bereik gezeten. M'n vriendin zat bijvoorbeeld net aan de verkeerde kant van een heuvel waardoor ze alleen ontvangst hadden op de bovenste verdieping van het huis, en die was dan ook nog eens zeer matig te noemen.

En dan woonde ze ook nog in een vrij grote stad, niet in een of ander dorp van 20 huizen en een kerk.
Inderdaad! Op papier hebben ze dan 3G hier in the UK, maar godallemachtig wat werkt dat kut. Ongeveer 40 a 50% van de tijd geen bereik, en ook al zit je soms met vol bereik in een 3G gebied is het internet nog enorm traag. (Heb het hier over een grote stad, geen platteland)

Nee joh, knijp je handjes maar dicht met het 3G netwerk in NL, echt waar.
Ik woon aan de rand ban een redelijke stad in het VK (200k inwoners) en heb een vodafone (sure signal) box aan moeten schaffen omdat ik anders bijna nooit een fatsoenlijk signaal had en dan bedoel ik gewoon gsm, nog niet eens 3g.
Hebben we dat LTE nou echt nodig? HSPA+ is toch snel zat?
Waar hebben we dat meer gehoord? "640K ought to be enough for anybody"...

Als de geschiedenis ons iets leert, is dat er voorlopig alleen nog maar méér behoefte zal zijn op het gebied van bandbreedte, opslag (vluchtig en vast) en CPU cycles.
Hebben we dat LTE nou echt nodig? HSPA+ is toch snel zat?
3G is nooit ontworpen met in het achterhoofd dat het zo enorm groot zou worden. Een hoop van de problemen die we nu hebben met 3G (traag, of zelfs geen verbinding, terwijl je vol signaal hebt) komt specifiek daardoor. 3G schaalt gewoon erg lastig.

4G - en dus LTE - is wel ontworpen voor masale uitrol, en zal een hoop van die problemen dus niet hebben, of een stuk minder. Een andere oplossing is overal WiFi punten ophangen van de Telco's, zoals ze in Japan overal hebben gedaan. Die 15 miljoen mensen in Tokyo zitten merendeel via WiFi en niet via 3G of 4G te werken. (vandaar werkte mijn 3G/4G MiFi Accesspoint daar ook nog perfect)
ben het er wel mee eens al is het niet helemaal zo simpel.
in theorie is het gewoon snel zat denk alleen dat er nog andere voordelen aan lte zitten juist omdat het op een lagere frequentie zit heeft het een beter signaal in gebouwen en dat is waar 3g het vaak laat afweten
Dus om het heel simpel te zeggen als je een coax kabel gebruikt die ook als antenne dienst doet dan kun je nog wel eens wat last hebben van ruis op de TV als de buurman op dat moment met zijn iPad aan het rommelen is op internet...

Een signaal filter had al lang geplaatst moeten zijn en die had niet alleen alles weg moeten filteren op de 700MHz band na maar ook het terug gaande verkeer van uit het gewone coax netwerk in huis moeten blokkeren. Het enige dat terug mag zenden is een eventueel beschikbare kabel modem maar dat mag ook alleen als dat daadwerkelijk is goedgekeurd.

He feit dat de coax netwerken niet goed onderhouden zijn mag geen reden zijn om niet door te gaan met de uitrol van een nieuw netwerk zo als LTE.

In Nederland zal het niet anders zijn er zijn hele huishoudens waar op de meterkast na alle COAX kabels van die goedkope (kies je bouwmarkt) kabels. Die dingen zijn simpel weg niet of nauwelijks afgeschermd en leveren al sneeuw op als je niest in de buurt van zo'n kabeltje.
Ook zijn er erg veel huizen waar er simpel weg geen filter in het pad zit tot je minimaal in de straat kast uitkomt. Gelukkig is het kabel modem gebruik in Nederland wat weider verspreid dan in Engeland en dus zal de impact hier wel wat minder zijn op de hoofd netwerken. Maar zeker in de dekkingsgebieden van de kleine kabel providers, en huizen waar men met goedkope rot kabels werkt zullen er heus wel mensen zijn die het merken ook als men op digitale TV is overgestapt. Al zal het in dit laatste geval niet zo zeer om sneeuw gaan maar eerder om een blokkerig signaal.
Tja, en toch zijn de 'bouwmarkt' kabel die netjes aan de specificaties voldoen, het probleem zit em in de krachtige zendmasten.. Dus omdat JIJ zo graag mobiel internet wilt, moet ik mijn hele kabelsysteem thuis vervangen die misschien 5 a 6 jaar geleden nog perfect was..
Je hebt dan 5 a 6 jaar geleden anders wel kabels neergelegd die niet voldoende (lees: geheel) afgeschermd waren. Dwz met een volledig bedekkende buitenmantel en ditto connectors.
Tijd om het goed te doen.
Iedereen vliegt nu vooruit op problemen die "mogelijk" kunnen optreden.

Wat mij altijd dan direct opvalt, zijn de 'technisch beter wetende' die allerlei conclusies klaar hebben, en volgens mij met een vergrootglas gaan zitten kijken tot het eerste spikkeltje opkomt. "zie je wel !!!"

misschien de kat uit de boom kijken, en dan pas beslissen en doormeten ?
Televisie signalen zijn nooit afgeschermd. het zijn de brakke ( chinese ) kabels die een slechte afscherming hebben. voor een goede afscherming moet je een volledig dekkende buitenmantel hebben die de binnenste ader afschermt, echter is het vaak het geval dat er maar een paar koperen draadjes als buitenmantel gebruikt worden. met als gevolg dat de vhf / uhf signalen gewoon door de kabel naar buiten vliegen. en dan krijg je dus ook intrede van vreemde signalen. omdat de kabel min of meer gaat mee resoneren. het word helemaal een probleem als de kabel precies de zelfde golflengte heeft als de uitgezonden frequentie. Maar in al van deze verhalen is gewoon goed afgeschermde kabels gebruiken en zorgen voor goede aarding van de buitenmantel kan heel veel van dit soort problemen voorkomen.
ja alles uit china is slecht....
er zijn zat top kwaliteit chinese kabels die beter zijn dan wat je hier voor 70 euro in de winkel vind.
tuurlijk vind je die niet voor 2 euro zolas de spotgoedkope kabels maar voor 15 a 20 euro heb je topkabels die evengoed of beter zijn dan de kabels die je hier bij de oplichters van de mm koopt.

ik koop de laatse tijd bijna alles via china omdat ik met verzendosten nog geen 20% van de tottaalprijs hier in nederland kwijt ben en de producten zijn gewoon goed.
en als ik een tijdelijk product wil of echt iets spotgoedkoops ben ik vaak nog geen 5% van de prijs kwijt dat het hier kost.
nederlanders zijn dievel als het om importeurs/distributeurs en winkels gaat.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 12 november 2012 15:44]

Dan ook niet roepen dat alle prijzen omhoog moeten, aangezien je dan btw en brutowinst van de winkeliers 'steelt'

Dat China producten niet per definitie slecht zijn, wil niet zeggen dat ze "toegestaan" zijn in Nederland ( kwaliteits controle is hier nl. breder en vooral op andere punten - gebruik van grondstoffen oid )
Die kosten moeten betaald worden uiteindelijk
prijzen hoeven niet omhoog hun huren moeten naar beneden die zijn namelijk absurd en hun energieverbruik moet naar beneden ze hebben namelijk altijd veel te veel licht en electronica aanstaan om nog maar te zweigen over die verwaming en blowers in sommige winkels.
alleen door dat te verminderen kunnen ze al vele honderden euros bezuinigen wat dan weer niet extra winst gemaakt hoeft te worden.
hier in almere betaal je voor sommige panden gewoon 4 ruggen hier dat is gewoon van de zotte alleen aan vaste lasten ben je al zo 6500 euro kwijt en dat moet doorberekend worden aan de klant en dat is de rede dat winkels hier zo lijp duur zijn.
en ja die euro keurmerken men nederlandse keurmerken moeten ook nog eens opnieuw bekeken worden de klant betaald deze onzin aan het einde van de rit.

en mijn aankopen uit zhina zijn nog lang niet zo slecht voor winkeliers als die 2% belastingverhoging van de regering.
mensen krijgen namelijk niet 2% meer salaris dus kunnen ze niet evenveel producten kopen als dat ze voorheen deden waardoor winkels minder en minder producten verkopen en dus niet genoeg verdienen om de winkel draaiende te houden en de rest kan je wel raden.
jammer alleen dat de regering niet inziet dat die belastingregel ze niets gaat opleveren en alleen maar geld kost.
winkels gaan kapot mensen worden ontslagen winkels betalen dus geen belasting meer ontslagen personen krijgen een uitkering en de regering betaald dus meer dan dat het terug krijgt van deze regel.
Sinds wanneer heeft een kabel een golflengte? Ook erg kort door de bocht om alle Chinese kabels over één kam te scheren...
Met dit soort kosten kunnen ze beter snel gaan investeren in glasvezel. Dan heb je hier sowieso geen last van.
Beter krijgen we hier alsnog wel die 800-band, heb ik binnen ook nog internet.
Dus dan word het of een simpel signaalfilter of iedereen aan de glasvezel en IPtv?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Sony

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True