Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 143, views: 45.345 •

De Consumentenbond heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de reclame-uitingen van T-Mobile. De telco claimt abonnementen zonder beperkingen aan te bieden, maar volgens de bond is dat misleidend.

Het gaat om de 'onbeperkt alles'-abonnementen van T-Mobile, waarbij klanten, volgens de telco, onbeperkt toegang hebben tot mobiel internet, sms en telefonie. Consumenten kunnen de bundel voor onbeperkt bellen en sms echter alleen bij de duurdere abonnementen afsluiten, iets wat de bond misleidend noemt.

Ook heeft de Consumentenbond problemen met de bundel voor onbeperkt internet: deze bundel kan geactiveerd worden als de datalimiet behorend bij het abonnement wordt overschreden. De internetsnelheid wordt dan echter drastisch verlaagd tot 64Kbps en klanten kunnen de snelheid vervolgens alleen herstellen door 5 euro te betalen voor een 'reset'. Volgens de bond is de claim van 'onbeperkt internet' dan ook misleidend.

Er is door de Consumentenbond een aanklacht tegen T-Mobile ingediend bij de Reclame Code Commissie, die zich zal buigen over de vraag of de telecomaanbieder mag adverteren met 'onbeperkt alles'. Mocht de Consumentenbond gelijk krijgen, dan zal de telecomprovider waarschijnlijk zijn reclame-uitingen aanpassen.

T-Mobile-reclame

Reacties (143)

Reactiefilter:-11430137+184+26+30
Ik snap het niet, dit klopt toch gewoon. Er staat immers geen prijs bij vermeld. Ook staat er bij het internet geen snelheid, dus ik zie het probleem niet zo :)
Veel consumenten hebben het IQ van een knaagdier en moeten beschermd worden, jammer genoeg niet omdat ze met uitsterven bedreigd zijn.
Veel consumenten hebben het IQ van een knaagdier en moeten beschermd worden, jammer genoeg niet omdat ze met uitsterven bedreigd zijn.
Mijn stem voor grappigste opmerking van de dag! :D

Maar alle gekheid op een stokje heeft Supermario mijns inziens wel gelijk.
Ook de consument met het IQ van een knaagdier begrijpt meestal nog wel net dat 'onbeperkt' aan voorwaarden geboden is, zeker gezien er al meteen een *-etje bij staat, en als die voorwaarden netjes vermeld worden dan lijkt dit me gewoon toegestaan. Onbeperkt 64/64 is ook onbeperkt.

Ondanks 'onbeperkt binnen grenzen' wel een beetje als een contradictio in terminis klinkt.. maar aan de andere kant zit aan alles wat een mens 'onbeperkt' zou willen doen toch al een fysieke grens ergens.. al is het die harde (gemiddelde) leeftijdsgrens van ~80 jaar ;)

Ook de 'onbeperkt mobiel internet' abbo's van voorheen waren aan voorwaarden geboden. Sterker nog ook je huidige 'onbeperkt' ADSL/Kabel internet is aan voorwaarden gebonden. Dus waarom men er nu plots moeilijk over doet dat wordt geadverteerd met 'onbeperkt'...
Consumenten kunnen de bundel voor onbeperkt bellen en sms echter alleen bij de duurdere abonnementen afsluiten, iets wat de bond misleidend noemt.
Dit is me ook een vreemde redenatie. Het is toch aan Tmobile bij welke abonnementen een klant een additioneel 'onbeperkt'-abonnement bij ze mag afsluiten? De consumentenbond suggereert dat Tmobile op moment dat ze het woord 'onbeperkt' laten vallen blijkbaar alles aan alle kanten open moeten gooien, en dat de klant dan beslist hoe/wat/wanneer ze zo'n abbo krijgen. Zo werkt dat natuurlijk niet... ;)

<edit @nivado hieronder>
Klopt, maar argument is dus dat 'onbeperkt' in de realistische praktijk altijd ergens aan grenzen gebonden zal zijn. Als een hotel adverteert dat je er 'onbeperkt' (ultra-all-in) mag eten en drinken ga je toch ook niet klagen dat het niet echt onbeperkt is omdat het restaurant om 23:00 en de bar om 02:00 dichtgaat?
Als we bij 'onbeperkt' altijd maar willen uitgaan van 'onbeperkt in absolute zin' dan moeten we het woord uit de Vandale schrappen, want dat bestaat niet in de gewone-mensen-wereld.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 27 september 2012 19:57]

Ook de gemiddelde consument met het IQ van een knaagdier begrijpt dat 'onbeperkt' aan voorwaarden geboden is
De definitie ven onbeperkt is geen beperkingen. Voorwaarden zijn beperkingen. Onbeperkt onder voorwaarde is dus per definitie niet onbeperkt.

[Reactie gewijzigd door Nivado op 27 september 2012 19:45]

Onbeperkt onder voorwaarden is nog steeds onbeperkt, tenzij die voorwaarden iets zeggen over hoe onbeperkt het werkelijk is. Onbeperkt met een FUP van 1GB en daarna extra kosten of onbeperkt tot 3000 minuten/sms'jes is niet onbeperkt. Onbeperkt zonder beperkingen die iets zeggen over hoe onbeperkt iets is, is onbeperkt. Dat je pas onbeperkte bundels af kunt sluiten bij de duurdere abonnementen doet niets af aan hoe onbeperkt iets is. Je kunt dan namelijk onbeperkt bellen, sms'en en internetten, mits je er geen misbruik van maakt (wat in mijn ogen niet meer dan redelijk is). Ook een verlaging van de internetsnelheid doet niets af aan de onbeperktheid, want je kunt nog steeds doorgaan met internetten.

Overigens sorry voor het ietwat onduidelijk bericht vanwege het vele gebruik van 'onbeperkt' :+

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 27 september 2012 20:03]

Je kunt dan namelijk onbeperkt bellen, sms'en en internetten, mits je er geen misbruik van maakt
Dat is dus NIET onbeperkt !!!

[Reactie gewijzigd door tinzarian op 27 september 2012 23:55]

Onbeperkt is hier relatief. Het is hier geen Ford-kwestie van: "je mag een Ford kiezen uit alle kleuren, zolang het maar zwart is!". Je mag tenminste gewoon blijven surfen totdat je gek wordt van die 64kbit (of je telefoon of geld op is).
je mag onbeperkt surfen, maar ze beperken je snelheid na een tijd tot 64k
Zucht, als ik onbeperkt rond mag rijden in mijn auto van de zaak zonder dus brandstof etc. te moeten betalen, maar de auto kan niet harder dan 200km/h dan is dit volgens jou dus niet meer onbeperkt?
200km/h is geen normale snelheid

120km/h is dat wel

64kb zou in dit geval betekenen dat je 500 kilometer 120km/h kan rijden en daarna nog maar 40km/h

Onbeperkt zou gewoon altijd dezelfde snelheid moeten betekenen zonder limiet.

Fair use en 'misbruik' voorkomen?
Als ik mijn telefoon zou willen gebruiken als babyfoon en ik sluit daarvoor een onbeperkt abo af dan moet dat gewoon kunnen.

Er is niemand die zegt dat T-mobile niet deze abo's mag aanbieden, maar gebruik dan niet het woord 'onbeperkt'. Als er stond 'bijna onbeperkt' dan zou niemand erover vallen. Laat ze het aanpassen en niemand valt er meer over.

Maargoed mijn ervaringen met het T-mobile netwerk zijn dusdanig bedroevend dat het weinig uitmaakt hoe snel of langzaam de officiele snelheid is...
Heb je enig idee hoe langzaam 64kbps is?
Om jouw vergelijking kloppend te maken, zou de auto na het overschrijden van de maandelijkse kilometerlimiet nog maar 30 km/u kunnen. En om de snelheidsbeperking vervolgens weer op te heffen dien je te betalen.
Dan loop jij toch ook naar je baas: 'Ja hoor eens, u zei onbeperkt!'
ruimschoots snel genoeg voor "e-mailen zoals e-mail bedoeld is"
T-mobile doet er echter een schepje bovenop:
Onberperkt ALLES! hmm. vreemd.

Als ik naar eenrestautant gaat, lopend buffet, onbeperkt eten verwacht je ook geen sterrertje die verteld dat je van alle gerechten maar 1x mag scheppen. Of dat je tweede stukje vlees 100% kleiner is......

Zit ook ff die ad te lezen op de site. Zorgeloos onbeperkt ..blabla. Dat gaat maar door en dan helemaal aan het eind, voor de doorbijters:

Na het overschrijden van je maandelijkse datategoed zal de snelheid worden teruggebracht naar 64 Kbps.Wat een domper :|

ook zo'n mooie, bij de twee dure abo's "onbeperkt internet* mogelijk", ja, ja.

Less je het sterretje; eh, nee; niet echt 8)7

[Reactie gewijzigd door Madrox op 27 september 2012 21:15]

Je maakt een fout.

Je probeert met feiten en logica te redeneren met een paar VVD jochies, de bovenstaande geloven heilig in de markt en zullen dat altijd bliven doen, bedrijven hebben altijd gelijk en mensen nooit.

Dat is hun geloof, je kunt er niets tegen doen. Zie de VVD en CDA pleiten voor meer privatisering terwijl er een onderzoek is naar de effecten van privatisering van de afgelopen twintig jaar (uitslag, negatifief).

Deze jochies zullen altijd de realitieit zo aanpassen dat het voor hun heilige bedrijfsleven altijd gelijk heeft, zelfs al moeten ze woorden als "onbeperkt" een compleet nieuwe betekenis geven.
De snelheidsbeperking is geen beperking?
Je kan overal dus die opmerking maken , als je maar ergens zegt lees de voorwaarden enz. wat gewoon betekend dat je _NIET_ van plan bent te doen wat je belooft anders heb je het woord onbeperkt niet nodig dan kan je gewoon de geweldige voorwaarden meteen plaatsen en dan is het niet alleen duidelijk maar dan koopt helemaal niemand je product :) .

Aangezien het een lokkertje is is het wel degelijk misleidend.
Als je 5 euro moet betalen om onbeperkt te resetten, dan is alleen dat al een beperking.
Onbeperkt is denk ik heel duidelijk zonder beperking !

Onbeperkt onder voorwaarden is dus niet onbeperkt want in de voorwaarden zit een beperking.

Het is en blijft misleiding, je kan niet 1gb op volle snelheid aanbieden en dan de rest met een snelheidsbeperking.

Onbeperkt wordt al jaren op deze manier misbruik, net zoals men bood onbeperkt met fair use aan, een fair use is een beperking. Zodra je het dus hebt over voorwaarden heb je het over een beperking en is onbeperkt niet meer onbeperkt.

Deze zaak gaat men ook winnen. Het wordt tijd dat het misbruik van het woord onbeperkt aan banden wordt gelegd.
Ook een verlaging van de internetsnelheid doet niets af aan de onbeperktheid, want je kunt nog steeds doorgaan met internetten.
Met 64kbps kun je niet internetten, althans niet op een naar hedendaagse maatstaven functionele manier. Tuurlijk, technisch gesproken heb je nog steeds verbinding, dus volgens jou zou de snelheid zelfs verlaagd kunnen worden tot 1200 baud. Maar hé, dan heb je nog steeds internet hoor, veel plezier en maak er maar zoveel gebruik van als je wilt.
De reden voor de klacht is niet dat de reclame feitelijk onjuist zou zijn, maar dat deze misleidend is. De gemiddelde consument heeft nu eenmaal bepaalde verwachtingen bij het begrip 'internet op je telefoon', en die verwachtingen ontstijgen datgene wat een 64kbps verbinding kan bieden. En dat is wel waar ze mee te maken krijgen wanneer ze over de 'onbeperkte limiet' heen gaan.
Wat T-Mobile dus eigenlijk aanbiedt is in eerste instantie internet, en zodra je over de limiet heen gaat, wordt het onbeperkt - maar dan wel zo traag dat je er vrijwel niets meer aan hebt.
Dat is naar mijn mening niet alleen misleidend voor de consument, maar ook niet eerlijk ten opzichte van de concurrentie. T-Mobile doet het voorkomen alsof zij een beter aanbod hebben dan wie dan ook, terwijl dat helemaal niet zo is.
Dat ligt er denk ik maar aan hoe je de definitie benaderd, zo in pure vorm uiteraard wat jij aangeeft, maar dat betekent niet dat er geen voorwaarden kunnen zijn om op het 'onbeperkte niveau' te komen. Heel simpel bijna flauw voorbeeld, maar bij de Ikea heb je na de kassa's de hotdog, ijsjes en frisdrank balie staan. De voorwaarde is dat zodra je aan de kassa 1x een frisdrank hebt betaald, je onbeperkt bij mag tappen... prima voorwaarde toch? Ik zie dit bij T-mobile in principe niet anders...

BTW, dat de werkelijke onbeperkte voorwaarden wel degelijk beperkt zijn heb ik uiteraard even buiten beschouwing gelaten. Maar het punt blijft hetzelfde, onbeperkt kan wel degelijk met voorwaarden zijn zolang de voorwaarden niet daarop beperkend zijn. Een rijbewijs bijvoorbeeld is in principe onbeperkt, maar met de voorwaarden dat jij je examens haalt, netjes gedrag vertoont op de weg, medisch geschikt bent om te rijden en eens in de 10 jaar even langskomt voor een nieuw papiertje. Maar niemand die je dan tegenhoud om naar hartelust rond te crossen en zoveel mogelijk kilometers te vreten als je wilt (of kan betalen).

Maar goed, eigenlijk sluit ik mij wel aan bij de knaagdieren-opmerking van helemaal hier bovenaan... daar komt het uiteindelijk wel een beetje op neer. Want als ik dan dergelijke knaagdieren0redenatie ga gebruiken... dan heb ik dus ook ineens oneindige snelheid op mijn mobiele lijn, dat is toch ook onbeperkt? Tis maar hoe je dat dan als consument weer bekijkt... gewoon lezen voordat je wat afsluit... het sterretje impliceert al dat je even goed moet opletten.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 27 september 2012 21:12]

Om bij het Ikea voorbeeld te blijven: het is alsof je na twee keer bijtappen alleen nog maar terechtkunt bij een tap waar zo weinig uitkomt dat het 2 uur duurt om je beker te vullen.

Dat is niet wat ik redelijkerwijs onder onbeperkt mag verstaan. Precies hetzelfde geldt voor die aanbieding van T-mobile.

Dat anderen het wellicht ook doen maakt niet dat het dan maar moet kunnen. Het betekent uitsluitend dat de rest ook fout is en terecht gewezen dient te worden.

[Reactie gewijzigd door Zaphod69 op 27 september 2012 21:10]

Ik denk dat de Ikea wel gaat klagen nadat je 100 liter Cola aftapt en aan het bottelen bent hoor. Dus dat is ook gewoon onbeperkt*.
Dat past niet in je beker...

En let op het woordje "redelijkerwijs" :)

[Reactie gewijzigd door Zaphod69 op 27 september 2012 21:33]

Dan moeten ze gelijk duidelijk zijn en niet met uitingen strooien als onbeperkt en dan een * erachter. Dit is gewoon misleiding en zou niet mogen. Maar ja het staat natuurlijk niet zo lekker om een foldertje te hebben liggen met te veel grote woorden.

NU 1 MAAL BETALEN VOOR JE FRISDRANK EN DAARNA MAXIMAAL 5 KEER BIJVULLEN VAN DE BEKER DIE JE GOKOZEN HEBT WANT UIT ONDERZOEK BLIJKT DAT 10-15% VAN DE MENSEN 1 KEER BIJVULT, 2% 3 KEER BIJVULT, 0.4% 4 KEER BIJVULT en 0.02 % 5 KEER. OM HET EERLIJK TE HOUDEN MAG U UW AANGESCHAFTE BEKER NIET DELEN MET DERDEN. DAT ZOUDEN WE NIET ZO FIJN VINDEN

^^ Zou wel leuk zijn om een keer te zien natuurlijk.
Dat is waarom ze niet adverteren met onbeperkt*. Misleiding is misleiding hoeveel sterretjes je ook achter het verhaal plaatst. Vertel een eerlijk verhaal of loop het risico om voor de RCC te verschijnen.
Eens, met een kreet als 'onbeperkt alles' wil Tmobile denk ik wel het gevoel en de emoties losmaken die bij zo'n uitspraak horen, maar toch niet de consequenties dragen die bij deze verwachtingen horen.
Overigens vind ik wel dat je als consument moet verdiepen in de dienst die je afneemt.
Juist de onduidelijkheid over het woordje onbeperkt, wat ook hier steeds weer terugkeert in de discussie, is voor de Consumentbond de reden een klacht in te dienen bij de RCC.
FRappant. zo'n simpel woord:

onbeperkt (bn):

eindeloos, grenzeloos, oeverloos, onbegrensd, onbekrompen, onbelemmerd, ongelimiteerd, teugelloos, volstrekt, vrij

Het impliceerd iets; onbeperkt is een krachtige term. Wat het onduidelijk maakt, zijn mensen die er altijd meer van willen maken (of minder) dan dat het is.

Onbeperkt is al een sterke krachtterm. Een term zonder grenzen. Alleen dan komt er een sterretje. Sterretjes maken het onduidelijk, niet het woord ansich. Dat woord is ijzersterk. Je kan bijv. onbeperkt en gratis van de natuur genieten. Zo klaar als een klontje, zelfs met sterretjes als het nacht is. Helemaal gratis.

Een sterretje achter een reclamboodschap is synoniem voor het uitroepteken op een verkeersbord: PAS OP! (er zitten adders onder het gras).

[Reactie gewijzigd door Madrox op 30 september 2012 11:16]

Vind het gewoon dom gezeur hoor. ALLES OVERAL heeft voorwaarden Als jij bij het afnemen van zo'n abo niet snugger genoemt bent om de voorwaarden te bekijken en zo stom bent om dat niet duidelijk te hebben, tjah, eigen schuld, dikke bult dan. Je gaat er bij het afsluiten zelf mee akkoord en als het je niet bevalt neem je het niet. Niet tegen T-Mobile gaan janken erover nu. Ben allang blij dat er onbeperkt internet abo's bestaan, heel handig als je een maandje wel veel gebruikt maar niet na 1 GB ook al je e-mail en whatsapp enzovoorts kwijt wil zijn.
Weet je zeker dat je abo onbeperkt is }:O
Ik vind dat T-mobile het nog best netjes oplost met hun onbeperkt internetbundel. Je hoeft iig niet de hoofdprijs per MB te gaan betalen zoals bij andere providers.
Waar ik wel in teleurgesteld ben is dat T-mobile vroeger met ¤10,- /mnd het beter voor elkaar hadden. Nu ben je in verhouding duurder uit. Je betaalt ¤29.50 (150m) voor onbeperkt internet tot 1000 mb daarna dan 64 kb/s. Nu betaal ik iets ¤20,- voor (110m) inc onbeperkt. Beide Sim only.
Bij Hi betaal je ook niet de hoofdprijs per MB over het limiet, na het limiet dat je hebt gekozen, 500MB 1GB 2GB wordt je snelheid verlaagd maar krijg je geen extra kosten, eigenlijk dus ook onbeperkt internet, maar zo adverteren ze er niet mee.
In mijn optiek moet die hele abonnementenstructuur op de schop. Onduidelijke abonnementen maken de markt voor telefonie ondoorzichtig, hetgeen concurrentie in de weg staat.

Eigenlijk zouden we gewoon per MB moeten betalen bij alle providers. Veel mensen denken dat dit duurder is, echter, als alle telco's hieraan mee moeten doen dan kunnen de consumenten gewoon makkelijker prijzen vergelijken met als gevolg dat het allemaal goedkoper wordt. Het is gewoon doodsimpel eigenlijk.

In de vlieg/reis branche waren de prijzen vroeger ook ondoorzichtig (wel of geen luchthaven belasting etc.) Op een gegeven moment heeft een waakhond gezegd dat dit niet meer kon, en nu is alles lekker duidelijk. en goedkoop.

Een andere vergelijking: water, electriciteit en gas betaalden we ook niet in rare "bundels" of met rare limieten. Telecommunicatie is misschien bijna net zo essentieel, en zou dus ook op dezelfde manier getarifieerd moeten worden.

In andere woorden, ik pleit ervoor dat er een waakhond (OPTA, NMa, ?) in actie komt en deze vage abonnementen eens goed aanpakt.

[Reactie gewijzigd door twop op 27 september 2012 23:07]

Da's nogal kort door de bocht, en de voorbeelden die je geeft zijn juist voorbeelden van sectoren waar directe vergelijkingen mank lopen en waar juist heel complexe prijsstructuren bestaan.

Waarom is een vliegticket enkele reis duurder dan een retourtje waar diezelfde reis bij inbegrepen zit? Waarom betaal je voor een vlucht op maandag meer dan voor dezelfde vlucht op dinsdag?

Ook de energie-rekening is juist enorm onoverzichtelijk. Je betaalt per maand een vast bedrag en krijgt één keer per jaar het verschil voorgerekend dat je dan mag aftikken. Tussendoor krijg je geen informatie over je verbruik, en de kostenstructuur is gecombineerd uit geld voor de aansluiting en geld voor je verbruik. Of dat nou zo eenvoudig is..

Die mobiele tarieven zijn zo moeilijk nog niet hoor. En of het echt tot goedkopere tarieven gaat leiden betwijfel ik. Er zijn best een aantal aanbieders in Nederland, en ze zijn allemaal ongeveer net zo duur. Denk je dat dat is omdat ze zoveel geld verdienen of omdat ze gewoon aan de limieten van de concurrentie zitten? Mensen zijn niet heel trouw aan een bepaalde aanbieder, en stappen dus gewoon over naar de goedkoopste.
Het begon toen ooit met onbeperkt internet. Daarmee werd niet bedoeld dat je onbeperkt internet kon gebruiken maar dat sloeg op het feit dat het altijd beschikbaar is, dus: Onbeperkte internetverbinding.

Daar zijn heel wat mensen ingetrapt, waaronder ik. Wil mij niet classificeren als dom maar iedereen kan het gebeuren. Die Telco's die weten dat, weten hoe het werkt. Ondertussen maken ze het zo ondoorzichtig mogelijk met alle soorten abbo's die er zijn dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

Het hele belminuten gedoe, voordeeltarieven, aantal SMS-jes e.d. is gewoonweg niet meer van deze tijd. Gewoon een abbo voor bepaalde diensten, of beter nog, alles bij elkaar en 1 prijs per maand.

Ook als je iets gratis krijgt, je krijgt niets gratis. Sinterklaas bestaat niet (wel andere personen met een mijter :+ ). Dus laat de consumentenbond er maar bovenop zitten. Baat het niet dan schaadt het ook niet maar misschien wordt het er wel duidelijker door. En dat mag best met al die opties. Genaaid word je toch wel.
Dat er voorwaarden zijn is normaal. Maar onbeperkt is onbeperkt en niet beperkt. Dat is de definitie van "Onbeperkt"
Daarbij, omdat er geen prijzen zijn vermeld zou je kunnen aannemen dat het geldt voor ieder abonnement. Dat is niet zo.Enkel bij de duurdere abo's.
Er is dus wel degelijk sprake van misleiding door deze provider en daarmee een grond voor de klacht van de Consumentenbond.
PRecies, de enige beperking zou de max transferrate mogen zijn. Dat is helder, dat is duidelijk. Dan ben je goed bezig voor je klanten ;)

Als ze de transferrate als leidraad houden, kunnen ze zelf bepalen hoeveel je max kan binnenslurpen in een maand. Is die MB cap totaal overbodig.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 28 september 2012 02:52]

Maarja, als je het zo gaat stellen dan mag zowat 90% van de reclames niet...
Da's niet niet waar, da's een doodoener stelling.
Eerlijk gezegd snap ik ook niet dat 90% van de reclames wel mag.
Als je zegt dat anti-rimpel creme bij 92% van de mensen daadwerkelijk rimpels weg haalt dan lieg je dus is het overduidelijk bedrog dus oplichting.
En sommigen gaan nog wel verder dan dat, kijk bijvoorbeeld naar McDonalds.
Ooit wel eens opgemerkt dat de Big Mac in het plaatje boven de kassa en op de TV een HEEL stuk groter is dan het echte product?
Duidelijk een geval van misleiding, valselijk adverteren en dus puur bedrog.
Maar goed, geld is macht en zolang jouw lobby maar de zakken blijft vullen van de juiste personen mag je blijkbaar alles... tenslotte liegen die politici net zo hard, snuiven ze de hele dag coke (nee geen pepsi) en laten zich rijden in een limo met chauffeur van onze belasting centen (wat wel zo verstandig is als je waus en lazarus bent, laat je rijslaaf maar de bob zijn).
Oh en als we dan toch reclames gaan verbieden die onwaar zijn of misleidend, laat er dan een sterretje bij staan met onderaan de disclaimer "dit product is gemaakt door minderjarigen in ghetto's" of "deze diamant wordt u aangeboden door kindsoldaten uit Somalie" of "het kappen van 5000 vierkante kilometer regenwoud is mede mogelijk gemaakt door McDonalds".
En als we dan toch bezig zijn:
"Gillette is het beste wat een man kan overkomen? Wat dacht je van een blowjob van een geile tweeling!"
Dat je een plaatje uitvergroot vind ik geen misleiding. Je wil graag dat mensen van veraf kunnen zien wat je te bieden hebt. Word een beetje lastig met een plaatje "op maat".
Voel je je ook misleid als die auto veel groter is dan in jouw folder 8)7

Weet je wat pas echt misleiding is? "steenoven pizza's" en/of "ambachtelijk bereid" , terwijl die pizza's nog nooit een steen heeft gezien en het ambachtelijke 100% volautomatisch over de lopende band is gerold, zonder ooit een mensenhand te hebben gezien. Nee, dat is pas pure misleiding.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 28 september 2012 02:57]

Ja en?

Wat is dat nu voor onzin houding?

Zeg je soms ook dat als je gaat stellen dat iemands keel door snijden ook al als moord wordt gezien, 90% van de dodingen niet meer mogen?

De Nederlandse samenleving wil dat reclames niet totale leugens zijn. Je mag pas suggereren dat je met deoderant X de meisjes aantrekt maar je mag dit niet als feit stellen.

En dat doen ze dan ook niet.

En wil je weten wat er gebeurt als dit soort regelgeving NIET bestaat? Ga dan naar een museum met oude advertenties. Vooral kwakzalverij maakte TOT dat er wedgeving was, de meeste absurde claims. En het was nog niet eens zo lang geleden dat roken door "doctors" werd aangeprezen in reclames als goed voor de gezondheid.

Een telefoon abbo met "onbeperkt" waar iedereen hier weet dat het een leugen is klinkt niet zo erg, wie gelooft er nou een telefoon maatschappij, die liegen toch altijd over alles.

Mee eens? Denk dan eens goed na wat dit betekend voor een samenleving. Een samenleving waar een premier keihard voor de camera liegt over zijn eigen verkiezings programma.

Een beetje harder optreden tegen leugenaars zou helemaal geen kwaad kunnen.

Simpele veroorderling voor T-mobile. Ze moeten de aanbieding waar maken. Tien jaar echt onbeperkt leveren. Dat zou bedrijven HEEL snel van gedachten doe veranderen.

Of klanten mogen ook liegen, "ja ik weet dat ik getekend dat ik 30 euro per maand zou betalen maar dat was onder voorwaarden".

Oh dat kan weer niet dan?
Niet echt een intelligente opmerking. Is er een beweging die het opneemt voor de consument, komt er zo'n nul-opmerking van jou... Behoorlijk respectloos van jou kant, vriend! Ik hoop niet dat je jouw eigen ouders ook zo ziet.
Nu onbeperkt tanken bij Shell.

In de kleine lettertjes staat dan dat je 100 euro moet betalen en je de 30 liter op volle snelheid krijg en daarna 0,2l per dag.

Dat is precies wat t-mobile doet. Zou shell dit gedaan hebben moet je eens kijken wat voor een reacties je zou krijgen.

zodra je voorwaarden hebt kun je niet meer spreken over onbeperkt.
Veel consumenten hebben het IQ van een knaagdier en moeten beschermd worden, jammer genoeg niet omdat ze met uitsterven bedreigd zijn.
Denk dat elke Nederlander toch wel begrijpt wat t-mobile aanbied, en dat het bij alleen de dure abbo kan is toch ook niet zo raar, dat zal ook elke doorsnee Nederlander niet zo raar vinden dat bepaalde optie niet op alle productie kunnen worden afgesloten. Als je auto koopt kan je soms ook bepaalde opties wel of niet kan bij bepaald type van bepaald model auto. Vrij algemeen ingeburgerd dus, komen na mijn weten nooit klachten over.

Lijkt me meer een zelf initiatief van de Consumentenbond dan dat er mensen geklaagd hebben dat ze misleid zijn door deze reclame, consument heeft er dus geen last van anders had de telefoon wel roodgloeiend gestaan van de klachten, maar dat is niet het geval.
natuurlijk klopt dit niet, je mag onbeperkt spareribs eten, maar mijn kok doet er express zo langzaam over dat je in werkelijkheid steeds minstens anderhalf uur moet wachten op je rib... de avond duurt z'n vier uur, hoeveel ribs is dan onbeperkt...

natuurlijk bestaat echt onbeperkt niet, maar terug schroeven naar 64kb is wel een zodanig grove beperking (lees in de bruikbaarheid van de verbinding) dat je zelfs met alle goodwill niet meer kunt spreken van onbeperkt internet. dan zou die sneheid toch minstens nog ergens op of rond Edge snelheid moeten liggen (zo'n 400kb/s)

[rant] 64kb, dan duurt het zowat een minuut om een tweet te plaatsen, 8)7 [/rant]

[Reactie gewijzigd door i-chat op 27 september 2012 19:58]

natuurlijk klopt dit niet, je mag onbeperkt spareribs eten, maar mijn kok doet er express zo langzaam over dat je in werkelijkheid steeds minstens anderhalf uur moet wachten op je rib...

natuurlijk bestaat echt onbeperkt niet...
Hehe. Net zoals in het wokrestaurant hier in de buurt. Daar vond pasgeleden iemand het raar dat je "maar" 3 uur mag blijven zitten wat betreft onbeperkt eten en drinken; daarna moet je opnieuw betalen.

Nogal wiedes, anders komt iemand binnenlopen bij openingstijd om 14:00, betaalt ¤25, en gaat bij sluitingstijd om 0:00 weer weg. Da's lekker goedkoop...

Het staat overigens wel gewoon in de voorwaarden, onderaan het randje van de placemat :P
Of je neemt een slaapzak mee, en voor zolang je de zaak niet uitloopt kun je blijven eten.

Onzin natuurlijk, en toch hebben mensen er geen problemen mee, omdat ze weten voordat ze beginnen wat de voorwaarden zijn, en binnen die voorwaarden maakt het niet uit hoeveel je eet.
Of je neemt een slaapzak mee, en voor zolang je de zaak niet uitloopt kun je blijven eten.

Onzin natuurlijk, en toch hebben mensen er geen problemen mee, omdat ze weten voordat ze beginnen wat de voorwaarden zijn, en binnen die voorwaarden maakt het niet uit hoeveel je eet.
Zou mooi zijn als ze je het restaurant niet uit zouden mogen zetten :+
Verdeel je het toch in drie etappes, 1400-1500, 1800-1900 en van 2300-2400 :+

Of deze, we gaan onbeperkt eten; met zijn achten, en dan een vreet-wedstrijd houden.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 28 september 2012 03:05]

Zit je een foto-tweet te plaatsen dan? Anders vraag ik me werkelijk af waarom je zo'n hogere nodig hebt. (Dan nog, men is verwend.)
Juist omdat er niks bij staat is het misleidend. Mensen zullen ervan uitgaan dat dit vrij makkelijk te krijgen is en echt onbeperkt is.
Nu is het zo dat Onbeperkt Bel en Sms alleen te verkrijgen is bij al behoorlijk dure abo's.

https://www.t-mobile.nl/onbeperkt-bel-sms

Je koopt op zijn minst al 550 units. Daarnaast zijn er 2 abo's waar je al onbeperkt sms hebt.

Betreffende de Onbeperkt Internet bundel is de kritiek dat de snelheid wordt terug geschroefd. Je beargumenteren dat de reclame klopt, want je kan nog steeds internetten. Maar gekeken naar de bron en het filmpje wat daar getoond wordt en mensen gevraagd wordt wat zij er van vinden, blijkt het dat mensen een andere verwachting hebben. Ze verwachten altijd de maximale snelheid te hebben. Dan lijkt de reclame inderdaad wel misleidend.
Let wel, misleidend! Dus niet fout, maar je kan mensen op het verkeerde been zetten.
Dan heb ik zeker een datalimiet van 0Mb gehad. De snelheid bij T-Mobile is altijd dramatisch geweest. :(
On topic:
Ook de 3G van T-mobile is bedroevend. Zie ook graag dat ze hier hun reclames/ beloftes op aan moeten passen. De beloofde snelheid wordt bijna nergens behaald.

[Reactie gewijzigd door Frank76NL op 27 september 2012 20:42]

Ja je bent niet de enige.
Ik had T-mobile zakelijk met 7,2 mbit UMTS en ik was al blij als ik 64 kbit haalde.
Daar betaalde je dan 80 euro per maand voor.
Er waren een hoop klachten over en na 2 jaar is er weinig veranderd wat dat betreft.

Zowiezo wordt de beloofde snelheid nergens gehaald.
Maar je mag rederlijkerwijs verwachten dat je minimaal 50% van het maximum kan en zal halen.
Bij vaste verbindingen mag je gerust 75 tot 85% verwachten.
100% haal je nooit.

Mijn mobiel internet is nu Vodafone en dat werkt prima.
Snel zat en in tegenstelling tot T-Mobile altijd goed bereik.
Inderdaad, ze bieden bij T-Mobile onbeperkt alles aan. (waar)
Het is gewoon een lokkertje, het blijkt dat het alleen bij de dure abbonnementen geldt. Maar T-Mobile heeft het wel.

En er zit namelijk geen limiet aan de hoeveelheid data, dus is het onbeperkt internetten.
(Het blijft waar) Dat het langzaam gaat na 1GB is weer iets anders.
Ze zeggen bij hun reclame niets over voor welke snelheid dat geldt. Dus zie ik geen overtreding.
(straks gaat iemand nog klagen, dat de snelheid ook onbeperkt moet zijn, omdat bij 4G verbinding er een limiet aan aan snelheid van de techniek zit, en onbeperkt dus nooit mogelijk is?)

Dat je als consument de snelheid bedroevend vindt is ook weer een ander verhaal, maar liever bedroevend, dan een dikke rekening omdat je binnen een paar minuten een GB hebt binnengehaald, en daar een vermogen per MB buiten de bundel voor betaald. Dat zou in de toekomst makkelijk kunnen gebeuren met die mobiele internet snelheden.
Stel je voor je hebt een keer Roaming in het buitenland aanstaan. Liever dat ik met een langzame snelheid per ongeluk roam, dan dat ik in een paar minuten die GB heb binnengehaald.

Een paar jaar geleden was het bijna 3 euro per 100KB, die vele nokia bezitters per ongeluk tig euro's kostten door per ongeluk op de browser knop te drukken. Dat was pas oplichterij dat dat mogelijk was.

En als T-Mobile had gezegd: maar 50 euro per maand, en het kost uiteindelijk meer, maar er staat ook geen prijs bij.

En ook zonder de 5 euro resetkosten voor de snelheid, blijf je onbeperkt kunnen internetten.

Om eerlijk te zijn, is deze reclame minder misleidend dan de meeste andere reclames...

Voor zover ik weet zegt T-Mobile niks verkeerds in hun reclame.
Maar als je een beetje anti T-Mobile bent, is het best makkelijk overal iets negatiefs voor te bedenken.

Ik heb verder geen T-Mobile, en zal het voorlopig ook niet meer nemen.

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 27 september 2012 22:56]

Het valt een beetje in dezelfde categorie als een gratis notebook aanbieden bij een abo en dan een notitieboekje geven. Het mag ongetwijfeld wel, maar het blijft enigszins misleidend.
Ik snap het niet, dit klopt toch gewoon. Er staat immers geen prijs bij vermeld. Ook staat er bij het internet geen snelheid, dus ik zie het probleem niet zo :)
1)Als er geen prijs bij vermeld staat zou ik denken dat het geld voor alle abonnementen.

2)Wij denken in snelheden en volumes, Henk en Ingrid denken in toepassingen: surfen, mailen, whatsappen, muziek streamen, google maps, youtube kijken, skype/VoIP, videochatten,...
Nadat de datalimiet overschreden is zullen veel toepassingen niet meer werken of extreem traag. Dat is dus niet onbeperkt en misleidend voor hen.

De consumentenbond heeft gelijk, die reclame is veel te 'rooskleurig'.
Ik zie niet helemaal in hoe iemand kan denken dat de term "onbeperkt" hier gebruikt mag worden.

Als de snelheid eerst hoog is en daar na met opzet wordt terug gebracht naar 64 kbps dan is dat toch een beperking? Of ben ik nu helemaal gek?
be·per·king (de; v; meervoud: beperkingen)
1
begrenzing, beknotting
...Ook staat er bij het internet geen snelheid, dus ik zie het probleem niet zo...
Er staat onbeperkt alles. Er wordt geen uitzondering gemaakt voor de snelheid, dus mag je er vanuit gaan dat ook deze niet beperkt is.
Mocht de Consumentenbond gelijk krijgen, dan zal de telecomprovider waarschijnlijk zijn reclame-uitingen aan moeten passen.
Of de abonnementen op zo een wijze aanpast dat de klant krijgt wat de huidige -misleidende- reclames beweren te geven.

Maar zo zal het vast niet gaan :D
Het abonnement hoeft helemaal niet te worden aangepast. Internetten kun je gewoon onbeperkt doen, alleen wordt je snelheid op den duur minder zodra je over je bundel gaat.

Wat echter niet duidelijk is uit de reclame is dát er wordt teruggeschroeft en wat het limiet nou eigenlijk is om terug geschroeft te worden
Of betaling van contract ook onder voorwaarden. De VVD jochies zullen hier wel over gaan janken maar waar heeft alleen de leverancier "voorwaarden" en niet de klant?

Waarom mag ik als klant niet zeggen, drie dagen geen verbinding, ik betaal niet? Of langzame verbinding, ik betaal minder?

Vreemd dat we als schapen al die contracten en leugens maar pikken en toch braaf blijven betalen.
Inderdaad het is te gek voor woorden.

64/64 onbeperkt noemen. Het kost eigenlijk zelfs 4,95 (tijdelijk gratis) per maand om na je datalimiet 64/64 te "mogen" gebruiken.

Dan mogen ze ook alle providers op de vingers tikken dat ze het "gratis" noemen als je 1e maand 0 euro hoeft te betalen, en daarna 23 maanden 50 euro per maand.
Volgens mij heb jij iets anders begrepen dan ik; ik lees hier dat je snelheid TOT 64Kbps wordt verlaagd als je over je data-"limiet" heen gaat, en niet 0 wordt na een tijdje (zoals jij hier zegt).

[Reactie gewijzigd door Josaus op 27 september 2012 19:38]

Met de Onbeperkt Internet Voordeelbundel kun je voor ¤ 4,95 extra per maand, genieten van onbeperkt internet op je mobiele telefoon. Je maakt dus geen extra kosten per MB als je maandelijkse datategoed op is. Is je datategoed op, dan wordt je internetsnelheid verlaagd naar 64 Kbps, maar kun je blijven internetten. De snelheid van je internet reset je voor ¤ 5,-.
Je snelheid wordt dus verlaagd naar 64Kb per seconde. Volgens mij heb je niet helemaal begrepen wat Tjiwa bedoelde met '0', hij bedoelt dat providers de eerste maand gratis noemen en daarna (abnormaal) hoge tarieven hanteren.

Bron:
http://www.t-mobile.nl/voordeelbundels/onbeperkt-internet

[Reactie gewijzigd door NLCJ op 27 september 2012 19:42]

Ik weet nog dat we via een telefoonlijntje konden inbellen voor flat fee internet.

56k6 Modempje waar ik maandenlang diablo II op heb lopen spelen.

Zolang ik er niet meer hoefde te betalen dan was afgesproken, had ik in mijn ogen onbeperkt internet.

Ja je moest soms een paar dagen je computer aan laten staan om hele CD's binnen te halen, maar het kon voor een vaste prijs. Dat was toentertijd een revolutie, want internetten via de telefoonlijn was duuuuuur.

64Kbps is dan inderdaad langzaam, vooral voor wat je tegenwoordig gewend bent, maar het is voldoende om te kunnen whatsappen, je email lezen, een website op te vragen als het echt nodig is.

Nu heb je dus mobiel internet minimaal 64Kbps voor een vaste prijs. En dat terwijl de prijzen en snelheden niet genoemd worden.

Feit blijft dat je onbeperkt kan internetten tegen een vaste prijs.

T-Mobile had ook kunnen roepen, voor 65 euro per maand onbeperkt alles small (64Kbps).
En voor 75 euro per maand onbeperkt alles Large (14,4Mbps or whatever).

Waarom doen ze dat niet? Omdat het een lokkertje is, zodat consumenten gaan VRAGEN naar de voorwaarden. En als ze een abbo afsluiten, zijn ze dus akkoord gegaan met de voorwaarden.

Deze zijn naar mijn mening alles behalve onredelijk, vooral als je kijkt naar de concurrent:

Nu bij KPN! Onbeperte rekening! Waakt hem zo hoog als je wilt, er komt geen einde aan... 10.00 euro? 20.000 euro? Alles is mogelijk, wij lichten onze klanten niet op, wij spelen het EERLIJK.

Oftewel: wees blij dat ze niet extra rekenen. En 5 Euro voor een extra GB op volle snelheid kopen? Toch netjes? Probeer dat eens bij KPN. Volgens mij betaal je gelijk meer dan je vaste kosten per maand.
Ik deel je mening.

Als voorbeeld internet in het buitenland;
KPN internet werkt prima overal.
Al moet ik zeggen dat KPN je vooraf "waarschuwt" dat je onbeperk internet hebt en dat dat ¤1,75 per MB kost. ( en dus direkt internet uitgezet na binnenrijden duitsland en databundel internet inc dongel voor pc in Oostenrijk aangeschaft)

Ik had een jaar later onbeperkt internet (Tmobile) in het buitenland tegen een vaste prijs, en ja, inderdaad zou mijn snelheid omlaag gebracht worden indien ik teveel data verstookte.(wat niet gebeurde de hele vakantie met mijn laptop via thetering aan de telefoon)

In mijn ogen ook hier dus alleszins redelijk van Tmobile, onbeperkt slaat op je datatoegang, niet op de prijs.
Met vermelding dat als je ook onbeperkte snelheid wilt, je misschien ¤ 5 moet bijbetalen

Daarnaast, snapt niet elk normaal denkende smartphone/pc--gebruiker dat je niet een onbeperkt datavolume met onbeperkte allersnelste snelheid tegen de allerlaagste abbonementprijs kunt krijgen????

En leert niet iedereen éérst lezen vóórdat ze internet op willen gaan? (of een contactje af willen sluiten)
Of was dat alleen vroeger zo.... :P

Of zijn die niet zo "smart" ?
Lezen die alleen het woordje "onbeperkt", zonder context. (ha, onbeperkt spareribs eten voor ¤15, dat is vast voor de rest van mijn leven ipv tot sluitingstijd vandaag...)

Maar goed, goed dat de consumentenbond opkomt voor de analfabeten en digibeten die toch erbij willen horen met een smartphone op zak. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 28 september 2012 08:48]

Proficiat. Als er iemand is die recht breid wat krom is verdien jij een standbeeld.
Heb niet eens de behoefte om er inhoudelijk op in te gaan.

En dan nog; jij noemt het een lokkertje. Anderen misleiding. De rechter beslist!
Zullen we dan verdere praten ?

Wat mij betreft pakken ze die "lokkertjes" cq "misleiding" veel harder aan. In geval van twijfel > niet toegestaan, punt!

Geen steenoven pizza's, geen beperkte onbeperkteaanbiedingen, geen ambachtelijk machinaal bereide produkten, etc.etc.

Altijd en overal met 500Kb per sec bellen, internetten en sms'en voor een X bedrag, dat is pas onbeperkt. En helder. What you see is what you get. zonder sterretjes, punt.nl.

En leert niet iedereen éérst lezen vóórdat ze internet op willen gaan? (of een contactje af willen sluiten)
Of was dat alleen vroeger zo....

Dat is zo oldscool joh. Met al die slimme marketeers etc. Anno 2012, kunnen ze het nog steeds niet simpel leesbaar maken }>

Onee, wacht. Je hebt gelijk, dat willen ze helemaal niet. Ze vertellen de nadelige kantjes afgemeten, precies zoals het wettelijk is toegstaan. En als het ff kan, op pagina 73, in kleine lettertjes. De naarste zaakjes liefst ergens weggemoffelt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 28 september 2012 16:14]

Dit viel mij ook al op, ik dacht dat dit een apart abonnement was.

Trouwens, eventjes over het onbeperkt internet, bij mij geeft deze aan in de app dat mijn snelheid pas verlaagd wordt nadat ik 1TB verbruikt hebt (976119MB resterend op het moment van schrijven) terwijl ik bij het afsluiten van het abonnement 1000MB zou moeten hebben waarna de snelheid verlaagd wordt.

P.s.
Die 976119MB zal wel een afronding zijn, ik heb volgens de site 483MB verbruikt.

EDIT:
Eventjes een plaatje van de My T-Mobile app toegevoegd;
http://snag.gy/EZOon.jpg

[Reactie gewijzigd door NLCJ op 27 september 2012 19:39]

Dit viel mij ook al op, ik dacht dat dit een apart abonnement was.

Trouwens, eventjes over het onbeperkt internet, bij mij geeft deze aan in de app dat mijn snelheid pas verlaagd wordt nadat ik 1TB verbruikt hebt (976119MB resterend op het moment van schrijven) terwijl ik bij het afsluiten van het abonnement 1000MB zou moeten hebben waarna de snelheid verlaagd wordt.

P.s.
Die 976119MB zal wel een afronding zijn, ik heb volgens de site 483MB verbruikt.

EDIT:
Eventjes een plaatje van de My T-Mobile app toegevoegd;
http://snag.gy/EZOon.jpg
Hoe the hell haal je een terabyte binnen over je mobiele verbinding?
Als ze je na 1gig afknijpen op 64/64, is dat niet eens haalbaar voordat je maand om is...
Ook al is het misleidend, voordat je een abonnement afsluit moet je goed kijken wat het daadwerkelijk inhoudt.. Dergelijke dingen tref je vaker aan, onbeperkt internet zie ik vaak, het onbeperkte klopt, maar de snelheid is niet normaal laag :(
Als ze dit verbieden, zouden ze het ook bij andere providers aan moeten pakken.
ik vind het wel misleidend, onbeperkt suggereert dat het allemaal zonder limiet is en dat er geen vage snelheidsveranderingen en rare constructies aan vast zitten. Onbeperkt is gewoon met een vaste snelheid internetten, bellen zo veel als je wilt en smsen zo veel als je wilt. Goed dat T-mobile wordt aangepakt.

Ze mogen trouwens bij alle mobiele aanbieders wel eens kritisch naar hun reclames kijken. Veelal misleiden ze mensen met mooie titels en piepkleine lettertjes die je bijna niet kan lezen. Als je voor een product adverteert, laat dan ook zien wat het product is. En anders moet je maar betere producten aanbieden.
Ach man, die constructie is toch onbeperkt? Beperkt betekend dat je meer moet betalen als je over een limiet heen gaat, en dat limiet is er niet in dit geval.

Je kunt met 64/64 prima internetten, emailen, whatsappen. ``Fair use'' is nou eenmaal nodig omdat anders de hele buurt en zn moeder op 1 mobiel hotspotje kan internette
Nou, ik zit nu door mijn weekpas heen, en zit nu op 64/64 (internet buitenland). 1 ding kan ik je zeggen, het is niet vooruit te branden. De site van t.net lukt soms, maar de app geeft al aan dat de verbinding niet snel genoeg is.
Vroeger haalde een analoog modem dat nog niet eens ;)
Vroeger waren de websites ook heel wat simpeler
Opera mini gebruiken, dat scheelt een hoop!
Als de internetsnelheid na een x aantal Mb verlaagd wordt is dat ook een beperking. De snelheid wordt beperkt. Dus vind het helemaal niet onbeperkt en ik vind het goed dat die reclames eindelijk eens aangepakt worden.

Wel moet het mogelijk zijn om iets als Fair use te hanteren, maar dat begint niet al bij 1Gb, want 1Gb staat namelijk lang niet voor 'redelijk onbeperkt' internet. een Fair use van 5Gb klinkt beter, anders is het gewoon beperkt internet.
Snelheid wordt altijd beperkt. Soms door weersomstandigheden, soms door het abonnementstype en soms door magnetrons die in de buurt staan. Maar de data is onbeperkt en dat is nou de essentie van de slogan.

T-Mobile heeft gewoon echt onbeperkt internet en de consumentenbond moet eens ophouden met hypocriet zijn. KPN en Vodafone hebben ook geadverteerd met onbeperkt waarbij er wel degelijk een beperking was.
Dit soort bewoording wordt toch al jaren gebruikt? Ook bij de ISP's een paar jaar geleden "onbeperkt" op basis van Fair Use Policy. Onbeperkt SMSen met een maximum van 1000 smsjes/m

Ik snap dus niet zo goed dat er nu ineens een probleem van gemaakt wordt. Of alles aanpakken, of niets. :)
Bij fair use policy goldt dus de regel dat je dataverbruik niet excessief mocht zijn bij oneigenlijk verbruik. Daarin kon ik me wel vinden.

Maar nu wordt je snelheid gecapped tot 64kb/s als je datalimiet is overschreden waardoor je niet meer youtube of muziek kan streamen. Zelfs een app downloaden zal zeer traag zijn.

Misschien zie ik het verkeerd maar wordt je dan niet beperkt tot alleen het uitwisselen van whatsapp berichten en het binnenhalen van simpele webpagina's en mail? Je moet dan wel heel veel kwaliteit inleveren voor oneindig internet...

[Reactie gewijzigd door Monkeydancer op 27 september 2012 20:48]

het probleem is dat er jaren misbruik van is gemaakt, en toen is men er na lange lobbys tegen gaan acteren... nu heeft tmobile besloten daar weer schijt aan te hebben en vervalt in oude gewoonten... 64/64 is veel te traag om nog internet te mogen heten, een beetje website doet al snel 10 (met alle scripts banners, trackers en overige meuk... dat is dus, voor een beetje pagina bijna een minuut laden, en betekend dus in heel veel gevallen zelfs al een time-out...
Als je gewoon leest wat er bij de sterretjes in de kleine letters staat dan wist je dit al lang
dan mogen ze het ook wel in braille erbij doen ik heb dat nog NOOIT voor elkaar gekregen..
en waarom alleen t mobile? kpn doet dat ook met onbeperkt bellen en smsen ..
dat is ook alleen bi jduurdere abbonomenten