Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 121, views: 47.370 •
Submitter: BugBoy

Google heeft bekendgemaakt dat het een aantal diensten met pensioen zal gaan sturen, waaronder de aanpasbare startpagina iGoogle. Gebruikers kunnen nog tot 1 november 2013 gebruikmaken van de dienst.

iGoogleVolgens Google is het concept van de aanpasbare startpagina achterhaald omdat het tegenwoordig mogelijk is gepersonaliseerde apps te draaien op Android en in de Chrome-browser. De zoekgigant geeft gebruikers nog 16 maanden om de gegevens op hun iGoogle-pagina aan te passen of exporteren. Daarna zal de dienst offline gehaald worden. iGoogle werd in 2007 gelanceerd en liet gebruikers verschillende widgets plaatsen op hun eigen Google-startpagina.

Naast iGoogle gaat Google ook nog enkele andere diensten stopzetten. Na 31 juli zal het bijvoorbeeld niet meer mogelijk zijn om Google Mini - een kant-en-klare server waarmee bedrijven Googles zoektechnologie in hun eigen organisatie kunnen gebruiken - aan te schaffen. Ook stopt Google met het aanbieden van de Google Talk Chatback-widget en de zoekapplicatie voor Symbian.

Ook Google Videos zal definitief zijn deuren sluiten. Na 20 augustus van dit jaar zullen de video's die nog bij de dienst gestald zijn overgezet worden naar YouTube. Google heeft in het verleden vaker aangegeven met de videodienst te zullen stoppen, maar stelde dit een aantal keer uit. Sinds 2009 was het al niet meer mogelijk om video's te uploaden. Google Videos werd in 2005 opgezet maar het bedrijf verschoof zijn focus al snel naar YouTube, dat het in 2006 overnam voor een bedrag van 1,65 miljard dollar.

Reacties (121)

Reactiefilter:-11210117+171+24+30
Jammer, ik vind het altijd wel prettig om in een overzicht voor mij belangrijke onderwerpen/thema's te zien als ik mijn webbrowser start.
iGoogle is ook mijn startpagina. Leuk dat het op Android misschien niet meer nodig is, maar ik vind het wel handig een uniforme pagina met nieuws te hebben op mijn andere systemen. Weet iemand nog een alternatief?
Netvibes (http://www.netvibes.com)
Pageflakes (http://www.pageflakes.com)
Protopage (http://www.protopage.com)
Symbaloo (http://www.symbaloo.com)

[Reactie gewijzigd door Fitz op 4 juli 2012 08:25]

Op zich wel leuke alternatieven, maar ik wordt een beetje gaar van alle sites waar je apart moet registreren om iets te kunnen doen. Dat vond ik juist het handige van iGoogle, dat je het gewoon met je Google account kon gebruiken. Is er ook een alternatief waar je een bestaand Google account kunt gebruiken, zodat je niet weer een los account voor één dienst hoeft aan te maken?
Bedankt voor de alternatieven, op basis van de verdere reacties zal ik Symbaloo iig eens proberen.

betreft Igoogle begon ik al het een en ander te vermoeden toen het in de googlebar niet eens meer onder de meer te vinden was, (je moet nu meer -> nog meer, kiezen voordat je igoogle kan vinden) Maar het gaat wel ontzettend wennen worden.
Volgens mij werd het ook niet heel veel gebruikt. Ik ken niemand in mijn omgeving. Zelf vond ik het vanaf dag 1 al niet handig. Weer een scherm in een scherm. Ik plaats mijn belangrijke items etc liever gewoon op mijn desktop
Of, van hollandsche bodem; www.startcubes.com :)
Symbaloo is ook van een Nederlander (Tim Has) ;)
Ik gebruik nu al een aantal jaar http://www.netvibes.com voor mijn rss feed overzicht, werkt echt perfect!
iGoogle is ook mijn startpagina. Leuk dat het op Android misschien niet meer nodig is, maar ik vind het wel handig een uniforme pagina met nieuws te hebben op mijn andere systemen. Weet iemand nog een alternatief?
En nu zou je dus verrplicht zijn Chrome te moeten gebruiken wil je iGoogle-achtige startpagina maken.
Nee hoor, er zijn zat webbased alternatieven. Ook ik ben een tevreden gebruiker van iGoogle, maar ik vertrouw erop wel een goed alternatief te vinden. Het internet is groot ;)
Nee hoor, er zijn zat webbased alternatieven. Ook ik ben een tevreden gebruiker van iGoogle, maar ik vertrouw erop wel een goed alternatief te vinden. Het internet is groot ;)
Die draag jij, ea hieronder/boven aan. Maar Google niet. Vanuit dat standpunt geredeneerd zeggen dus eigenlijk "Installeer jij maar lekker Chrome" 8)7

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 4 juli 2012 17:12]

Ik gebruik www.kadaaza.nl ook een handige startpagina. Ik kan er mobiel en op laptop/pc supersnel mee navigeren, lekker overzichtelijk.
een leuk alternatief dat ik zelf ook altijd gebruik is de plugin Speed Dial voor Firefox ^^ helemaal zelf samen te stellen :)
Ik gebruik zelf Google Reader voor al mijn RSS needs. Erg fijne lezer vind ik zelf. No-nonsense en natuurlijk overal bereikbaar.
Google Reader is natuurlijk prima, maar het biedt niet het soort overzicht dat iGoogle biedt. iGoogle is een verzameling van aanpasbare blokjes met feeds op één pagina.
Vond altijd dat die langzaam opkwam dus heb daarom toch maar weer gewoon google genomen.
En dan open ik daarna wel me nieuws pagina's
Ben benieuwd wat hiervoor terug gaat komen.
Erg jammer, gebruik iGoogle dagelijks, en ben niet van plan om alleen daarvoor mijn Vuurvos aan de kant te zetten.
Goed een volwaardig alternatief is het niet. Maar ben zelf al tijdje over op het nederlandse Symbaloo; http://www.symbaloo.com/.

Dat geeft ook een gepersonaliseerde startpagina weer, websites worden getoond middels vierkantje blokjes. Rss en overige inhoud kan getoond worden op een gecentreerd onderdeel op het scherm.

In mijn beleving is dit een 'clean' interface, daar waar ik igoogle vaak rommeling vond.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 juli 2012 08:18]

Erg jammer, gebruik iGoogle dagelijks, en ben niet van plan om alleen daarvoor mijn Vuurvos aan de kant te zetten.
Het is inderdaad wel spijtig dat Google nu feitelijk zegt "wie dit wil gebruiken moet maar Chrome gebruiken". Als Microsoft dit doet is het wereldwijd een ramp, als Apple het doet wordt er nog wel wat gemord, maar eens kijken of Google hier ook commentaar op krijgt.
Google zet een dienst stop en geeft een mogelijk alternatief aan. Google zegt niet "iGoogle wordt vanaf nu enkel beschikbaar op Chrome".

Vrij belangrijk nuanceverschil.
Je vergelijking gaat niet op. Er zijn legio alternatieven voor de dienst van Google,beschikbaar zie de post van Fitz hierboven bijvoorbeeld.
Eigenlijk is het dus juist goed dat Google stopt, de kleinere concurrenten zullen waarschijnlijk meer klanten gaan trekken. :)
Bizar. Ik gebruikte dit voorheen altijd. Maar sinds een jaar of twee niet meer. En ik heb geen idee waarom. Ik ben iGoogle gewoon vergeten. Weird.
Ik wel.
De pagina's en overzichten die ik daarin had staan zijn ook mijn meest bezochte pagina's en die staan nu in mijn chrome startpagina van meest bezochte pagina's.. ;)
Waarom zou je je "Firefox" aan de kant zetten.
Er zijn natuurlijk ook alternatieven.
Denk aan: http://www.symbaloo.com/

En volgens mij heb je in firefox ook wel widgets die dit kunnen (Weet ik niet zeker)
Ten eerste is het niet het enige wat djkavaa te melden had, en ten tweede gaf hij de suggestie aan Firefox gebruikers om eens te kijken of een degelijke widget er is, hij gaf deze suggestie niet wetend dat een dergelijke widget er niet is.

Overigens zie ik zo 1,2,3 wel een aantal Firefox Plug-ins die de functie van een iGoogle pagina nabootsen. Ik vraag me dus af waarom je in godsnaam reageert, gezien je gewoonweg hufterig over komt, zeker als je geen gelijk hebt.
Ook ik gebruik iGoogle dagelijks, in plaats van een eigen pagina die ik had. Weer een reden erbij om afscheid van Google te nemen... nu nog een fatsoenlijk migratiepad naar een andere webmail en dan is het byebye Google.

Ben vroeg begonnen met gmail. Blijf het een bijzonder handige mailvoorziening vinden. Hoewel ik zelf geen problemen heb om een vps'je op te zetten en te hosten (draai al jaren mijn eigen domein) heb ik nog geen makkelijk op te zetten webmailvoorziening gevonden. Ben ondertussen meer van het gemak dan van het knutselen.

Trouwens net wel even bij zoho.com gekeken. Ziet er bruikbaar uit, wellicht eens gaan uitproberen.

[Edit: onderbouwing toegevoegd]

[Reactie gewijzigd door theturtle op 4 juli 2012 09:07]

Strakke comment 8)7
Wellicht kun je ook wat onderbouwing toevoegen?

Ik zou namelijk geen beter alternatief weten als Gmail. Maar als er nog betere zijn hoor ik dat ook graag!
Hotmail? Yahoo Mail? Eigen server?

Er zijn veel goede en betere alternatieve voor Gmail...
Hotmail... dat is toch die mail met die schreeuwende flashbanners...? Nee dank je.
Yahoo Mail... wellicht, maar denk dat Yahoo over 3 jaar de stekker er ook uit trekt.
Eigen server... Voor wie is dat nou weggelegd?
Hotmail... dat is toch die mail met die schreeuwende flashbanners...?
Je hebt al heel lang niet meer gekeken naar Hotmail hè? ;)
Zojuist nog, en de doelgroep van Hotmail ben ik toch écht ontgroeit.
Geef mij maar het overzichtelijke, snelle high tech Gmail (dat ook heerlijk werkt op álle mobiele browsers).
25 mb per bijlage, praktisch onbeperkte opslag, heerlijk.
knip... Verkeerd geplaatst. Een niveau hoger!

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 4 juli 2012 08:51]

Jawel, hotmail is mijn spam account! Maar als ik inlog heb ik:
  • Rechts nog steeds zo'n schreeuwende flash banner staan!
  • Ontzettend veel spam, ook van mensen die in mijn contacten staan.
  • Wordt mijn account om de haverklap gehacked en zodoende stuur ik ook spam
  • Het spam filter is/was waardeloos.
Nee, mij maak je niet wijs dat hotmail een beter alternatief is voor Gmail. Meeste van mij problemen heb ik met de interface en vooral de spam. En Gmail scanned dan misschien vrij aggeresief mijn e-mails door om te bepalen of het spam is. Dat kun je als privacy inbreuk zien. Maar ik heb toch echt liever dat google dat doet en misschien wel gebruikt voor reclame doeleinden. Dan dat ik 1x op een link klik uit een spam e-mail en mijn bankrekening geplunderd wordt!
Bij Gmail komen mij hooguit 5 spam e-mails in mijn inbox terecht. Mijn spambox bevat nooit niet spam mail!

@VincentVerhoeff hieronder. Ik ga geen addons gebruiken om een site beter te laten lijken dan dat hij is!
Nope, geen schreeuwende flash-banners bij Gmail, en dat verschil was nou precies het hele punt in deze discussie.
By Gmail is dat anders een heel erg smal balkje dat volledig geïntigreerd is in de interface. Dat is bij Hotmail natuurlijk moeilijker, omdat er niet echt sprake is van een eenzijdige overzichtelijke interface.

En ook ik heb veel vaker last van hacks bij Hotmail dan bij Gmail, terwijl ik bij beide toch echt wel een wachtwoord van hetzelfde kaliber heb.
Wordt mijn account om de haverklap gehacked en zodoende stuur ik ook spam
Je account word niet "gehacked", er wordt gewoon mail onder jou naam verstuurd, das geen issue van Hotmail of Gmail, das een issue door het brakke SMTP protocol. Misschien moet je iets minder je hotmail adres rondstrooien, dan word het ook minder gebruikt als spam adres ;)

Overigens is de spam filter van Google ook niet meer wat het geweest is. Ik krijg steeds meer rommel binnen... en bij Hotmail eigenlijk helemaal niks meer :D
Ooit samen met een maat elk een hotmail adres aangemaakt , hij met de spam filter actief, ik zonder. en verder niets doen met het account, enkel de binnenkomende mails bekijken.
Eigenaardig genoeg kreeg hij na 5 minuten na het activeren van de anti-spam dienst spam binnen. mijn account maar na 5 weken.

zegt genoeg.
Ok het was jaaaren geleden, maar nooit meer hotmail gebruikt.
Dat is ook een gefaalde test. Ook toevallig dezelfde beginletters gebruikt bij het e-mailadres? Of eerlijk gezegd: Alles hetzelfde behalve de anti-spam instellingen?

Overigens heb ik ook jarenlang spam binnen gekregen op gmail die niet werd gemarkeerd als spam. Dat is ook niet echt een reden om te zeggen dat gmail slecht is :)
Overigens heb ik ook jarenlang spam binnen gekregen op gmail die niet werd gemarkeerd als spam. Dat is ook niet echt een reden om te zeggen dat gmail slecht is

Je kan dit in gmail aangeven door de knop "rapporteer als spam". toekomstige gelijkaardige mails komen dan in de spam folder.
Hotmail is een hele fijne site bij het gebruik van Adblock op Google Chrome of Firefox.
vind ik ook.
gebruik het al jaren en werkt gewoon perfect.
nooit spam en de weergave werkt zoals outlook.

Gmail geeft me alleen maar spam en onduidelijkheden. als je er al op komt, meestal is het nog trager dan de realtek downloadsite 8)7
Eigen server... Voor wie is dat nou weggelegd?
een VPS kost een paar euro per maand. Welke tweaker is er nou niet in staat om even een mailserver op te tuigen?

Of limiteerd volgens de puristen onder ons het tweaken zich alleen tot hardware, tegenwoordig? :)
Dit, en anders kun je altijd nog gewoon bij clubs als Gandi gewoon een domein naam + mail halen voor 1 euro in het jaar(als die .eu actie nog loopt).

1 euro + een domein naam vind ik nog wel meevallen.
Onder een eigen server versta ik een 19" rack in je meterkast. Niet het huren van een virtuele server in een datacenter.
als je een serve rhuurt is ie toch ook van jou?
kun je er lekker je e-mail opzetten.

thuis fysiek een server ophangen word al lang niet meer gedaan...
Onder een eigen server versta ik een 19" rack in je meterkast. Niet het huren van een virtuele server in een datacenter.
Ik heb 4 servers thuis staan, maar die ga ik echt niet allemaal aanzetten. Om te beginnen is de herrie dan om gek van te worden. (3 van 4 zijn IBM eSeries tower servers, met pittig lawaaiige SCSI schijven op 10K rpm), en de stroomrekening zou fors toenemen.

Het mag best economisch blijven. En bovendien werkt m'n vriendin de hele dag in ons thuiskantoor, die zou redelijk gek worden van die herrie.
Beter?
Doe eens een lijstje met betere punten?
En het eerste wat ik aan de kant geschopt heb is een eigen mailserver. Ik heb wel wat beters te doen als daarmee lopen klooien voor mezelf... echt. :)

[Reactie gewijzigd door RielN op 4 juli 2012 09:33]

Maar het vereist praktisch geen onderhoud.
GAFYD? http://www.google.com/enterprise/apps/business/ Wel opletten dat je op tijd je trail omzet in de gratis variant.
Gratis variant? Tell me more :)
Vreemd; heb 1 user en gebruik alleen de mail service en betaal ~3 euro oid per maand?

Ok; zie dat als ik opzeg, ik kan switchen, maar aangezien ik een jaar abbo heb, zou ik 31 euro weggooien :P Handig om in de gaten te houden voor over een jaar.

[Reactie gewijzigd door CMG op 6 juli 2012 10:45]

Man, je weet niet waar je over spreekt. We hebben juist alle overige mail opties de deur uit gekieperd. Er gaat niks boven Gmail. Als ik de Exchange ellende bij collega bedrijven zie dan begin ik al te lachen.
Nee, we hebben tot volle tevredenheid afscheid genomen van Exchange.
Hotmail heb ik in het verleden veel gebruikt maar sinds begin dit jaar ik mijn account dood laten bloeden. Het kan gewoon niet eraan tippen.
Ik heb met gmail geen aparte mailadres nodig voor spam. Filters zijn gewoon superieur.

Wie wil er nog een eigen server met alle risico's (update's, back-ups, beschikbaar, redundantie)? Ooit een kostenbaten analyse los gelaten? Kom je weer uit op Gmail.
Man, je weet niet waar je over spreekt. We hebben juist alle overige mail opties de deur uit gekieperd. Er gaat niks boven Gmail. Als ik de Exchange ellende bij collega bedrijven zie dan begin ik al te lachen.
ooit een privacy en bedrijfsbeveiliging policy losgelaten op gmail, of soort gelijke dienst? het faalt van alle kanten.

Ik zeg 1 ding: patriot act.

koppel die patriot act met aanwijzingen dat de NSA nogal wat kritiek en beschuldigingen heeft opgelopen wegens industrieele spionage, en het plaatje wordt angstaanjagend.

Exchange is een draak van een product wat goed is in groupware functionaliteiten, maar dramatisch in het ding waar het helaas het meeste voor gebruikt wordt: mailserver. Exchange is geen mailserver, het is een groupware pakket. Mailserver dingen moet je door mailservers laten doen.

En ik kan je op een briefje geven dat een setup zoals ik die heb draaien (op basis van Postfix) enorm eenvoudig te beheren is, te backupen is, en te updaten is. Ik ben echt niet uren per week bezig met het beheren van m'n servers.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 4 juli 2012 10:16]

Dus omdat iGoogle verdwijnt, neem je ook maar afstand van Gmail ondanks dat je hier tot dusver absoluut geen problemen mee hebt en het erg fijn vind werken?

Erg logisch vind ik dat niet. iGoogle wordt in mijn directe omgeving door niemand meer gebruikt, en de belangstelling zal ook gewoon te klein zijn om het in de lucht te houden. Ik vind het dan een beetje kinderachtig om dan 'als wraak' ook de andere diensten niet meer te gebruiken.

Gmail wordt juist enorm veel gebruikt, dus de kans dat daarmee hetzelfde gebeurt lijkt me nihil. Bovendien, Google kennende zal het echt niet zomaar verdwijnen mocht het ooit inefficiënt worden, tot nu toe hebben ze altijd voldoende export-opties geboden bij het afsluiten van een product.
Eigen webmail? Easy as pie!
Neem een VPS (tot 5 users heb je aan een 512MB VPS genoeg) en zet daar Ubuntu + Zentyal op. Activeer de Zarafa module en je kan los.
Het enige wat je nog moet doen is je MX record naar het IP van de VPS laten verwijzen.
Bij de 'gratis' versie van Zarafa zitten overigens 3 outlook connectors bij. Echter als je over IMAP verbindt, dan heb je deze niet nodig.
Syncen via activesync werkt ook perfect dus mail op je smartphone is ook geen probleem.
Je kan Axigen Free Mailserver 's proberen op een eigen server.
De mobile versie van iGoogle stopt al eerder, namelijk ook op 31 juli 2012. Werd iGoogle trouwens niet in 2005 gelanceerd?
Officiele aankondiging is bij Google op hun blog te vinden.
iCouldn't care less. Werkte inderdaad traag + momenteel is mijn startup-pagina de Logout pagina van google, om zeker te zijn datk niet ongewild nog op één van hun producten aangemeld ben als ik een browser start en m'n zoekengine is Bing. Feels good to no longer be a google slave! :)
Feels good to no longer be a google slave!
And now you are a Microsoft slave...

-edit-
Mod me maar ongewenst, maar het is om het een of het ander. Microsoft, Apple, Yahoo... ze zijn echt niets beter hoor, maak je geen illusies.

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 4 juli 2012 08:54]

Waarom log je dan nog in bij Google?
omdatk een gmail heb, maar daarom hoef ik niet automatisch mijn zoekresultaten gekoppeld hebben aan die account, en m'n youtube searches aan die account, laat staan datk een google+ hoef... ik heb trouwens niet per sé iets tegen google, alleen hun forceer-mentaliteit vindk erover.
Wat een gigantische upgrade heb je daar gedaan, van een gigantisch bedrijf voor een ander gigantisch bedrijf.
Dat is jammer, gebruik het dagelijks. Maar iig tot november 2013 de tijd om wat anders te zoeken. Het blijft een gratis dienst en zoals met alle gratis diensten mag je blij wezen dat ze er zijn (waren).