Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 163, views: 43.302 •
Submitter: dutch666

Een nog functionerende Apple I uit 1976 heeft bij een veiling bij veilinghuis Sotheby's bijna 300.000 euro opgebracht. Het bedrag was het dubbele van de geschatte opbrengst. Er zijn waarschijnlijk nog maar zes werkende Apple I's op de wereld.

De door Steve Jobs en Steve Wozniak in 1976 met de hand gebouwde Apple I bracht bij Sotheby's in New York 374.500 dollar, omgerekend 296.352 euro op. Dat was flink meer dan de schatting van 180.000 dollar.  Er werden slechts ongeveer 200 Apple I-apparaten gebouwd en voor zover bekend zijn er nog vijftig over waarvan slechts zes werkend. De oorspronkelijke prijs was 666,66 dollar. Het oude apparaat werd inclusief oorspronkelijke handleiding geveild. Niet bekend is wie het hoogste bod uitbracht, maar de strijd ging tussen twee personen en trok een telefonische bieder uiteindelijk aan het langste eind.

De Apple I had 8kB ram en een 8bits 6502-cpu die op 1MHz liep. In tegenstelling tot veel systemen uit die tijd werd het apparaat niet als zelfbouwkit verkocht, hoewel gebruikers nog wel een voeding, behuizing en een keyboard moesten toevoegen. Het apparaat kon op een televisie aangesloten worden. Sommige versies, zoals ook het geveilde item, werden met een cassette-interface geleverd.

Naast de Apple I werd ook een memo van Steve Jobs uit 1974 geveild voor een bedrag van 27.500 dollar, omgerekend 21.761 euro. Het document beslaat vier pagina's en is geschreven in de tijd dat Jobs bij Atari werkzaam was. De toen negentienjarige Jobs beschrijft in de memo hoe het arcadespel World Cup verbeterd kan worden.

Apple I Sotheby's Apple I handleiding Sotheby's Steve Jobs Atari memo Sotheby's

Reacties (163)

Reactiefilter:-11630156+164+28+30
Godzamme, vorige maand nog een werkende bij het grof vuil gedumpt.
Ik wilde net zeggen, heb voor een weekje of drie terug ook aardig wat oude apparatuur laten afhalen. Het zal geen Apple 1 zijn geweest maar dan nog. Je moet maar de juiste persoon vinden die het "spaart"
In dit geval was er sprake van een veiling. Dus als 2 verzamelaars allebei deze Apple I wilden hebben, kan dat de prijs flink opdrijven. De verwachte waarde was immers een stuk lager.
Klinkt als een spookbieder to me ;)
Per telefoon even flink opdrijven...die woning moet ook afbetaald worden :')

Wel zijn tijd vooruit, ik zie een passieve koeling rechtsboven...
Mooi werk, ik kan mij die tijd nog goed voorstellen (tijd van de rokende soldeerbout), alle computers (naast de bestaande mainframes) in opkomst, er was gewoon ruimte voor spelers. Nu heb je alles al, Intel, AMD, Apple...als je nu nog dezelfde impact wilt maken als Steve & Steve, dan mag je wel een quantumbit-computer met optische pcb en schijf (alles met licht) bouwen voor de consumer, anders maakt het absoluut geen impact meer.
LEZEN: de telefonische bieder heeft gewonnen
Ook ik las het alszijnde "de telefonische bieder had verloren".
De zin met aan "en trok een telefonische bieder uiteindelijk aan het langste eind" is op zijn minst dubieus.
http://www.encyclo.nl/beg...0langste%20eind%20trekken
Hoezo is dat dubieus?

Aan langste eind trekken betekend toch heel duidelijk dat je in het voordeel bent, en dus heb gewonnen, kan geen twijfel over mogelijk zijn lijkt me.

Edit/
En uiteraard, trek je aan kortste eind ben je in nadeel, dat betekend dus dat je heb verloren, lijkt me ook heel duidelijk. :)

Staat ook heel duidelijk in de link. Maar kan heel makkelijk onthouden. denk gewoon letterlijk aan touwtrekken, gene met langste eind heeft gewonnen, die trek dus de andere over midden heen, en heeft dus het meeste van het touw dan aan zijn kant van het midden.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 16 juni 2012 16:10]

Tuurlijk is dat niet dubieus. Kwestie van taalkennis. Meer boeken lezen 'miser' ;)
Strooitjes trekken, Bij armageddon moest ook diegene gaan met het kortste. (uiteindelijk niet omdat held papa de plaats van z'n toekomstige schoonzoon innam, toch goeie film :p )
@dasiro;

Er staat niet impliciet of expliciet dat de andere bieder fysiek aanwezig was of geen telefonische bieder betrof. Bij dit veilinghuis kunnen meerdere mensen per telefoon meebieden, dus die mogelijkheid bestaat. LOGICA en VALIDATIE. Als je wilt oefening met redeneren en logica, dan is het "Wason Card Problem" een goed begin. Disprove is de term en buiten dat, de winnende deelnemer dreef toch ook de prijs op, door iedere keer te overbieden? ;)
http://lshap.blogspot.nl/2005/12/wason-card-problem.html

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 16 juni 2012 18:57]

licht opslagen is onmogelijk, want dan zou je de snelheid van het licht moeten vertragen tot 0 of een perfecte optische val.
vangen in microtubuli ;)
Strikt genomen heb je ongelijk, experimenten bij Harvard hebben licht tot stilstand gebracht, bewaard en op commando weer losgelaten.
Einstein's tot nog toe ongebroken regel dat licht een maximum snelheid heeft zegt niks over licht vertragen.

Ik kan zo even snel de publicatie zelf niet vinden maar wel een nieuws artikel erover
http://www.news.harvard.e...1/01.24/01-stoplight.html

Dit was in 2001, je ligt aardig achter dus, no offense, maar nieuwe ontdekkingen verschijnen dagelijks in wetenschappelijke publicaties.

Het is alleen wel nog niet praktisch bruikbaar maar dus wel aangetoond dat het fysiek mogelijk is. Vergeet niet, ooit werd een computer kleiner dan een warenhuis onmogelijk geacht inmiddels draait m'n gsm op een dualcore 1.4 ghz en is daarmee alles behalve de snelste :)
Klinkt als een spookbieder to me ;)
Steve is back.
;)
Lees dan wel even het artikel goed he, van dit systeem zijn er nooit veel gemaakt omdat het handwerk was en dan ook nog handwerk van een man die later een legende geworden is, dus de kans dat je er zoeen toevallig nog hebt liggen is erg klein. Je commodore 64 gaat nooit veel waard worden hoor.
Wat een onzin. Ik bedoel; wat moet je er in hemelsnaam mee ? Het mag dan wel een collectors item zijn, maar dan nog.

Voor een dergelijk bedrag had ik toch liever een leuk huisje en een nette auto gekocht en het restant op mijn spaarrekening gezet.

Heb zelf de afgelopen maanden bakken met oude hardware de deur uit gedaan. Zat ook best wel wat exotisch spul tussen. Neemt op den duur gewoon te veel plaats in beslag.
Het gaat om dat het "handgemaakt is door de architect zelf".
Dus een must have voor verzamelaars die knettergek worden zodra iets "zeer zeldzaam is".

Het gaat er juist om dat het een collectors item is...
Apple-gebruikers worden ook knettergek als er een nieuw iProduct op de markt komt dat helemaal niet zeldzaam is en niet door "de architect" zelf gemaakt is.

Hardware die door Apple op de markt gebracht wordt heeft voor haar klandizie al bij voorbaat een "collectors item" status. Iedereen wil het hebben en er bakken geld voor neertellen.

Ik zet er zo mijn vraagtekens bij maar goed, ieder het zijne / hare natuurlijk.
Leuk hoor, even flamen om dat je iets niet kan hebben of iets niet leuk vind. Laat mensen toch met rust! Als dit artiekel over porselijnen telefoonpaal isolatoren uit 1940 ging had je er toch ook geen probleem mee? Als mensen graag geld weggooien om bepaalde dingen te hebben, dan moet je ze dat vooral laten doen. Jij hebt er toch geen last van? Ik in elk geval niet. :)
Ik denk meer dat hij er de pest in heeft dat hij exotische hardware weg heeft gegooid en nu leest dat die er tonnen voor had kunnen krijgen.

@Titan_Fox zat er toevallig een nexgen Nx686 tussen? met mobo? Dan ben je echt niet slim geweest, die gaan ook voor zoveel en daarvan is niet bekend hoeveel er nou precies zijn en waar. Had je het trouwens niet sowieso beter bij vraag en aanbod kunnen zetten, wellicht had je net wat mensen getroffen die er wel wat mee konden.

on topic, het is best veel geld, ik zou het wel weten als ik een Apple1 had, dan ging die nu ook in de verkoop, ook voor 180.000 had ik het wel weg gedaan :D
Ik zit bijna 15 jaar in deze business. Ik weet wel wat waardevol is en wat niet. Zo heb ik nog een leuke prijs kunnen krijgen voor een Silicon Graphics "Indy"met 150MHz MIPS processor.

http://www.tietokonemuseo.../SiliconGraphicsIndy2.JPG

Zat een distributie van Irix op geÔnstalleerd. Heeft een tijdje uit nostalgische overweging aan het internet gehangen, echter werd de CPU zo heet dat je er letterlijk een ei op kon bakken.

Als ik aftandse hardware de deur uit gooi weet ik ook zeker dat er niets meer aan te verdienen valt. Heb tenslotte ook geen geldboompje in de tuin staan.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 16 juni 2012 21:47]

@johnkeates : Het verschil is wel dat een porseleinen telefoonpaal isolator een belangrijke functie had en de bedenker ervan niet als een God aanboden werd. Daarbij komt nog eens dat mensen met porseleinen isolatoren niet de behoefte hebben om hun aankoop in het gezicht te wrijven bij mensen die isolatoren van kunststof gebruikten.

Bovendien kosten die isolatoren geen § 296000,- per stuk.

Daarbij; hoezo "flamen" ? Wat moet ik in hemelsnaam met een Apple 1 computer ? Zo'n ding heeft helemaal geen betekenis vandaag de dag. Mensen die dergelijke bedragen voor zulke ouwe troep betalen hebben geld te veel en tikken niet 100%.
De porseleinen isolators zijn niet nog zeldzaam en hebben geen duidelijke functie als iets dat je nog aan kan zetten of iets mee doen. Daarbij die computer kostte ook niet zo veel aan het begin van de verkoop. Het is niet vergelijkbaar.
Oh, ja, ik voel een onbedwingbare behoefte aan 1,5 meter lange porseleinen 1940 isolatoren......

Net effe op de zolder gekeken....
In de aanbieding een atari ST+floppy
2 x Newbrain (1 met en 1 zonder display)
een Newbrain Expansion
Een MPF-1
Een Mac-plus & 5Gb HD

bied u maar!

En met veilingen weet je het wel, je laat je meeslepen!

Jaren geleden al een idee hierover bedacht.
Ik zocht voor mijn kinderen lego, (ebay)
en de goedkoopste bron voor grotere partijen was Duitsland!
Advies: zoek 1 of 2 aanbieders,
verzamel daar die goederen,
en hou het weerbericht in de gaten!
Op mooie dagen/perioden is de lego veul goedkoper
dan op regenachtige dagen!

[Reactie gewijzigd door 83718 op 17 juni 2012 07:01]

Misschien zit er nog wat leuks bij om te doneren aan het MESS project.
Die proberen oude computers middels emulatie weer tot leven te wekken. Misschien heb je een rommetje dat ze nog missen.


http://www.mess.org
Blijkbaar toch geen onzin als iemand er bijna 300 000 euro voor over heeft. De koper zal allicht niet in een krot wonen.

Elk voorwerp kan voor iedereen toch een totaal andere waarde hebben. Zelf zou ik voor een Picasso geen 1000 euro overhebben, terwijl anderen hier miljoenen voor geven. En er zijn vast ook miljonairs die met een CitroŽn rondrijden ipv een Ferrari.

En misschien ken je wel iemand met een doodgewone halsketting of teddybeer die hij/zij voor 2000 euro nog niet zou weg doen.

Een voorwerp is waard wat iemand er voor geeft.
Blijkbaar toch geen onzin als iemand er bijna 300 000 euro voor over heeft. De koper zal allicht niet in een krot wonen.

Elk voorwerp kan voor iedereen toch een totaal andere waarde hebben. Zelf zou ik voor een Picasso geen 1000 euro overhebben, terwijl anderen hier miljoenen voor geven. En er zijn vast ook miljonairs die met een CitroŽn rondrijden ipv een Ferrari.

En misschien ken je wel iemand met een doodgewone halsketting of teddybeer die hij/zij voor 2000 euro nog niet zou weg doen.

Een voorwerp is waard wat iemand er voor geeft.
Meestal mensen die niet weten wat ze met hun geld moeten doen, en zich vervelen..
Dan ga je soms rare dingen doen ;)
*wat de gek er voor geeft*
Quote : "Blijkbaar toch geen onzin als iemand er bijna 300 000 euro voor over heeft. De koper zal allicht niet in een krot wonen"

Of misschien nu juist wel...

Dat je een belachelijke hoop geld uitgeeft voor een product wil niet direct zeggen dat dit een zinvolle keus is en kan dan toch als onzinnig worden betekend.
Ik heb hier ook nog wat oude hardware uit de jaren 80, zoals de Game&Watch systemen van Nintendo. Ze zijn nu al wat waard maar hou ze toch nog maar even bij. Wie weet hoeveel ze waard zijn over 10 jaar. :)
Zolang apparaten mass produced zijn zullen ze nooit zoiets waard worden. Alleen ouderdom voegt niet veel toe aan de prijs.
mass produced apparaten worden ook en masse weggekieperd en gaan ook vaak snel kapot, een goed werkend apparaat kan dan nog steeds erg veel opbrengen!
Ouderdom voegt in die zin wel toe aan de prijs omdat met de jaren er nog meer apparaten verdwijnen en dus zeldzamer worden.

kijk maar naar de T-ford daar zijn er 15 miljoen van gemaakt!! en nu zijn er nog slechts enkele duizenden van over.....
Merk je ook bij bepaalde gewillige oude auto's.

Met de tijd verdwijnen er steeds meer van die auto's op de schroop die gewoon niet meer te redden zijn. De prijs gaat alleen maar omhoog...
Je merkt dat nu bij alle volkwagen modellen vroeger was een golf 1,2,3 een auto voor een student, de prijzen zijn nu al voorzichtig aan het stijgen, voor mooie exemplaren.

De porche 944, nu zouden er nog veel zijn, maar ook deze zal opnieuw stijgen in waarde
Je moet wel bedenken dat die volkswagen modellen en porsches nou net de auto's zijn die totaal afgetrapt zijn door de tijd heen. Probeer maar eens een goed exemplaar te vinden, dat valt vies tegen. Zeker als hij origineel moet zijn, heel veel golfjes zijn door jongeren aangepast.
Daarom zie je nu dat ze duurder beginnen te worden.

[Reactie gewijzigd door martijnpatelski op 16 juni 2012 19:12]

Musea oid, als je toch 80 miljoen hebt om te spenderen.. die paar ton is een lachertje

[Reactie gewijzigd door A87 op 16 juni 2012 11:52]

Ik vermoed dat jij ook niet snapt dat er miljoenen voor schilderijen betaald wordt, of zeldzame postzegels, of...........(vul zelf maar in)
Het gaat er niet om wat je er mee moet, het is een stukje geschiedenis.
de basis van iets moois.

En voor sommige mensen is $374.500 zakgeld, brandstofkosten voor hun jacht, onderhoudskosten voor hun jet.
Deze mensen, wellicht rijk geworden door internet of ict, hebben nu een tastbaar onderdeel van de basis van waar zij uiteindelijk hun vermogen mee verdiend hebben.
Das toch best leuk??

Jij houd van fotograferen, als jij later een fortuin verdiend hebt met je foto's en je krijgt de kans een mooie originele werkende handgebouwde camera van een gerenommeerde cameramaker waar er nog maar 6 van op de wereld zijn voor "weinig" te kopen............ ;)
De vraag is niet wat moet je er mee. De vraag is wat is het over 50 jaar waard. Misschien wel een kasteel en een vloot sportwagens.

Je moet dit vergelijken met de eerste in zijn soort en dan stijgt de waarde vast en zeker nog. Steve Jobs is een naam die over 100 jaar nog steeds een belletje zal doen rinkelen al zal dan niemand nog leven die Steve Jobs gekend heeft. Ik denk zelfs dat moest Apple niet meer bestaan er mensen zullen zijn die de naam Steve Jobs kennen dan dat ze ooit van het computermerk Apple hebben gehoord. Wat die computer zelf betreft is alles wat oud en zeldzaam is veel waard, dus als jij exotisch spul hebt weggegooid zal je inderdaad wel veel geld hebben weggegooid. Misschien geen miljoenen euro's maar vast wel meer dan de waarde die jij het geeft.
Ik heb vorige week een Olivetti M24 gedumpt. Dat was ook een museumstuk met een mooi design, maar ik heb de toetsenbord-interface opgeblazen met thee dus werd ie tot mijn verdriet compleet onbruikbaar. Ik had het scherm en de harddisk mogelijk nog kunnen verkopen maar dat zou waarschijnlijk een meerjarenplan worden, dus weg ermee. We hebben nog een IBM 5155, de 'laptopuitvoering' van de 1e PC. Wel een jaar of 7 jonger en een paar honderd euro waard.
Toch apart dat zo'n oude Apple voor meerdere tonnen weg gaat. Oude computers zijn leuk, maar dit gaat wel heel erg ver voor een oud stuk elektronica.
Wat is dat nou voor een reactie? Je kan er wel van uit gaan dat de koper al een leuk huis, nette auto en een goed gevulde rekening heeft. Het is gewoon leuk om te hebben, sommige mensen hebben voor iets leuks een paar euro over en anderen hebben daar wat meer voor over.
idd, ik kocht een tijdje geleden ene 8800 ultra voor 50 euro :).. leuk voor in de kast
Wat een onzin. Ik bedoel; wat moet je er in hemelsnaam mee ? Het mag dan wel een collectors item zijn, maar dan nog.

Voor een dergelijk bedrag had ik toch liever een leuk huisje en een nette auto gekocht en het restant op mijn spaarrekening gezet.

Heb zelf de afgelopen maanden bakken met oude hardware de deur uit gedaan. Zat ook best wel wat exotisch spul tussen. Neemt op den duur gewoon te veel plaats in beslag.
Je snapt dat als je 3+ ton uitgeeft aan oude hardware, dat je ook genoeg geld hebt om meerdere leuke huisjes en nette auto's te kopen? (sterker nog, dat ws. al te hebben gedaan en nu vulling voor dat huisje aan het zoeken bent)
En niemand wil een leuk bedrag betalen voor mijn Sinclair ZX80 en IBM XT-1 uit die vroegere tijden. :(
Gewoon dat ding houden totdat je 65+ bent :) wie weet...
Godzamme, vorige maand nog een werkende bij het grof vuil gedumpt.
Yeah right :+
Pffft, weer overpriced troep die alleen is gekocht voor het 'mooie' design. :+


Om de zuurpruimen voor te zijn, dit is dus als parodie op de standaard reactie op elk Apple-bericht. ;)

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 16 juni 2012 10:58]

Dan kan er nog wel wat bij...
Apple hardware is rotzooi, na 26 jaar werkt nog slechts 3%.
Steve gaf hier zelf al toe evil te zijn met de prijs van 666,nogwat dollar.

;)
Eigenlijk was het Wozniak, die van herhalende getallen houdt, aldus iWoz (zijn autobiografie)
Wozniak heet ook Steve. Finraziel weet waar hij over praat.
Grappig zeg, dat zoiets ouds en eigenlijk nutteloos nog zo veel geld waard kan zijn, ik zou er in ieder geval geen 296.000 euro voor neerleggen 8)7
Tja, ik zou het voor een Van Gogh ook niet betalen bijvoorbeeld, maar er zijn blijkbaar mensen die het er wel voor over hebben, hoe vreemd dat ook lijkt. Een verzamelobject dankt zijn waarde meer aan de mythe die er rond hangt dan aan de eigenlijke waarde van het object.
Ook niet als het voor jou wisselgeld was? Ik snap het wel, en misschien heeft de koper er vroeger wel 1 gehad of zitten er andere nostalgische redenen aan vast.
ligt er aan hoeveel geld je hebt natuurlijk ;)
voor eoa rijke oliesheik is het niet eens het weekzakgeld van z'n 3 jarige peuter .

als de apple hype nog een paar jaar voortduurt kan je er best nog wel ś een leuke winst op maken.
Is niet zo vreemd dat een Apple I zoveel opbrengt. Het is namelijk de computer die het hele Apple imperium heeft gestart en mogelijk gemaakt. Ook was de Apple I de eerste Personal Computer die met een toetsenbord en beeldscherm werkt. En als laatste, dit is ťťn van de laatste nog werkende Apple I computers. Ik kan mij dus wel voorstellen dat een verzamelaar hier veel geld voor over heeft.

Het zou mij eigenlijk niks verbazen als The Woz (en misschien wel Bill Gates) hem heeft gekocht. ;)
Woz bouwt gewoon zelf een nieuwe, als hij er zin in heeft. Zo'n type is 'ie wel :-)
Woz bouwt gewoon zelf een nieuwe, als hij er zin in heeft. Zo'n type is 'ie wel :-)
En jij denkt dat alle hardware nog te koop is?
Ja, bij verzamelaars die §1000,- per chipje betaald hebben omdat deze in een originele Apple I gezeten heeft.
En jij denkt dat alle hardware nog te koop is?
De gebruikte TTL IC's worden nog steeds geproduceerd hetzelfde geldt voor de 6502 (WDC) de 6820, RAM en (E)PROM zijn alleen nog via eBay te krijgen.

Maar de echte verzamelaar is natuurlijk niet tevreden met een secondsource, maw het moet een AMI 6820 zijn en MOS 6502 etc.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 16 juni 2012 12:31]

* Bonez0r krijgt een idee om snel rijk mee te worden :)
Als je denkt aan Apple 1 replica kits te gaan maken. Die zijn er al. Alleen ja, hoe krijg je de software :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 16 juni 2012 14:24]

Standaard TTL en CMOS chips zijn nog steeds te koop, voor heel weinig. De originele EPROMs wordt wat lastiger. De RAM chips zijn ook niet meer gangbaar, maar nog wel te vinden.
Ik heb zo'n vermoeden dat Woz nog wel een voorraad je van vanalles en nog wat gehoard heeft ;)
Quote van Woz himself, op de vraag of het vandaag de dag mogelijk is een om een (enigszins betaalbare) Apple 1 clone te maken:
Noble idea. They didn't show it but I gave out schematics to my Apple I at the Homebrew Computer Club before Steve Jobs suggested starting a company. I'd gladly approve you being able to make a cheap one, but don't know how it would be possible today. If it were possible, the Apple ][ is the way to go, I assure you
Ik heb 15 jaar geleden een Apple ][ kloon gemaakt maar dan zonder de video hardware.

Met een kleine patch van de orginele ROM kon je de I/O redirecten naar RS232.

De hardware bestond uit een 6502, 6551 ACIA, 6522 VIA 32KB statisch RAM een 74LS138 en een MAX232 voor de RS232 level conversIe.

Alles paste op een halve eurokaart en het in elkaar zetten (wirewrappen) en testen nam een hele middag in beslag.

Was een perfect ding voor embedded toepassingen.

Helaas heb ik 'm weggeven:(
Ik zou er graag 296.000 euro voor neerleggen. Het zou namelijk betekenen dat dit niet meer is dan zeg dat 10 euro nu voor mij vertegenwoordigd.
Grappig zeg, dat zoiets ouds en eigenlijk nutteloos nog zo veel geld waard kan zijn, ik zou er in ieder geval geen 296.000 euro voor neerleggen 8)7
Ik zou ook geen miljoenen neertellen voor een schilderij...maakt dat alle shcilderijen van grootmeesters waardeloos?

Jij en ik runnen nu eenmaal geen museum/verzamelcollectie ťn we hebben het geld niet, logisch dus dat wij dat er nt voor neertellen?
Wat een mooi apperaat is dat ,mijn oudste nog werkende home computer is de Texas Instruments 99/4A uit 1984.
3MHz 16bit cpu als ik het me goed kan herineren.

De kwaliteit van de hardware vind ik stukken beter als wat je tegenwoordig tegen komt in de winkels.
Alles is tegenwoordig ook stukken kleiner, daarom gaat het eerder kapot.
"De oorspronkelijke prijs was 666.66 dollar, omgerekend 527,54 euro" Compleet out of context, zoiets kan je niet zeggen, er was niet eens een euro, en je gebruikt de exchangerate van vandaag. Interessant zou zijn hoeveel het in euro's was vandaag als je de dollarprijs corrigeert voor inflatie en in euro's omrekent.
Inderdaad.

Het zou neerkomen op $2.692,59 vandaag de dag, wat weer neerkomt op §2.137,19
Hmm, volgens wolphramalpha 2689.39 dollar o.O :+ Maja, wat op zich interessant zou zijn om dat te vergelijken met de normale prijzen van toen want Apple was toentertijd lang niet de enige die dit soort dingen op de markt probeerde te zetten. Maja, blijft te gaar voor woorden dat mensen hier zo veel voor betalen, ik bedoel, dat ding is dus per jaar meer dan 8000 euro gemiddeld waardevoller geworden 8)7 En als je bedenkt dat de eerste 10 tot 20 jaar hij waarschijnlijk eerst minder in plaats van meer waard werd... Ach ja... the apple religion I guess O-)
Dat is wel heel cheap! Dacht eerder aan 30k oid.. PC's waren in die tijd normaal gesproken EXTREEM duur
Als je alleen rekening houd met inflatie zou het in 2010 ongeveer $ 2500 kosten. 2000 euries.
M.a.w. Apple is er eigenlijk niet veel duurder op geworden, de instapmoddelen van zeg maar de Pro zijn goedkoper. Interessant gegeven me dunkt aangezien er maar al te graag mensen op Apple bashen omdat ze hun producten overpriced vinden.
Ja, maar de eerste IBM XT kloon bij ons in huis kostte 16.000 gulden. Daar kun je tegenwoordig moeilijk nog een PC voor vinden -- daar moet je er al 5 voor kopen heden ten dage.
Wow, Dat bedrag kan je een hoop huidige apple computers mee kopen! Maar voor een verzamelaar/applefan is dit natuurlijk wel uniek!
Wow, Dat bedrag kan je een hoop huidige apple computers mee kopen!
Dat kan best tegenvallen denk ik :+
Kijk daar is de kracht van de mac. Hoeveel PCs uit 1976 werken vandaag nog?

(Hint: de eerste PC was van 1980)
Ik schat iets van 6.

(Hint: PC staat voor Personal Computer)
Het voordeel van een computer uit die tijd: geen bewegende onderdelen.

Volgens mij genereert zo'n ding niet genoeg hitte om fans nodig te hebben en kan alles passief gekoeld. (het rare is dat ik op de Wiki-pagina van de Apple I wel een (moderne) cpu-cooler zie. Maar op dit plaatje bijvoorbeeld weer niet.) Harde schijven werden ook nog niet gebruikt.

In die tijd werd voor halfgeleiders nog in micro-meters gerekend bij het etsproces.

We hebben sindsdien een beperkte trade-off gemaakt in duurzaamheid aan de ene kant tegen snelheid/prijs aan de andere kant.

Geen slechte trade-off, als je bedenkt dat na een paar jaar je computer qua performane volkomen achterhaald is geworden.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 16 juni 2012 11:24]

Apple 1 werden volgens mij zonder kast verkocht. Het werd als een doe-het-zelf pakket verkocht aan de hobbyclub waar Steve en Woz zaten.
Dat kan de duidelijke verschillen in ontwerp verklaren. Steve vond dit achteraf vreselijk en heeft oa daarom de Macintosh dicht getimmerd.
Er is een reden dat moderne chips zoveel warmte genereren, en dat heeft alles te maken met het quantummechanische effect genaamd 'Tunneling'.

Om dit een beetje te begrijpen moet je weten hoe een MOSFET (of JFET) eruit ziet. Je begint met een stuk halfgeleider (Silicium bv.) Hier stop je klein beetje materiaal in dat 1 elektron meer heeft, zogenaamde n-doping. Hierdoor heeft het materiaal een klein beetje vrije elektronen en kan dus geleiden. Naar n-doping bestaat er ook p-doping. Het tegenovergestelde van n-doping. Hierbij stop je een materiaal met 1 elektron minder en creŽer je in feite een 'gat' waar de elektronen in kunnen gaan zitten en je moet dit zien als een soort van geleiding.

Ik denk dat dit een mooie voorstelling geeft van een MOSFET. Als er een stroom op de Gate wordt gezet, dan kunnen we dit zien als een condesator met de Gate als positieve kant en de p-type als negatieve kant. Hierdoor onstaat een geÔnduceerde negatieve "channel" net onder de oxide laag. Op deze manier kan er stroom lopen van de source naar de drain en heb je dus een transistor gemaakt.

Het punt dat ik hier wil maken, is dat de transistor steeds kleiner worden. En dus wordt de lengte van de channel steeds kleiner. Elektronen kunnen door tunneling en thermische exitatie alsnog van de source naar de drain vloeien zelfs als de gate helemaal dicht is. Betere technieken zorgen er natuurlijk voor dat dit effect zo weinig mogelijk gebeurt, maar transistors op deze schaal hebben hier nu eenmaal mee te maken en geven de nodige warmte af.
Het voordeel van een computer uit die tijd: geen bewegende onderdelen.

Volgens mij genereert zo'n ding niet genoeg hitte om fans nodig te hebben en kan alles passief gekoeld. (het rare is dat ik op de Wiki-pagina van de Apple I wel een (moderne) cpu-cooler zie. Maar op dit plaatje bijvoorbeeld weer niet.) Harde schijven werden ook nog niet gebruikt.
IBM verscheepte allang hard drives in 1976 hoor, lomp grote jongens ook :+
Ook floppy drives in die tijd hadden bewegende delen?

Die fans is afaik van de voeding, maar pin me er niet op vast.
In die tijd werd voor halfgeleiders nog in micro-meters gerekend bij het etsproces.
Dat heeft zelfs nog best lang geduurd, mijn K6-2 werd ggeadverteerd met '0.25 micrometer technologie' :P
We hebben sindsdien een beperkte trade-off gemaakt in duurzaamheid aan de ene kant tegen snelheid/prijs aan de andere kant.

Geen slechte trade-off, als je bedenkt dat na een paar jaar je computer qua performane volkomen achterhaald is geworden.
Dat valt mee als je een dual socket mobo hebt, kwestie van meer cpu's/graka's/geheugen/ssd's stacken :+
Als je nu wil zeggen dat Apple computers de degelijksten zijn dan heb je het mis. Apple is qua qualiteitsstandaard heel wat acgteruit geggaan de laatste jaren. Ik zit op een grafische school waar men nav2 jaar ongeveer alle computers vernieuw, waarvan grootendeels macbook pro's en imacs van alle grootte's.

Er zijn van de ongeveer 600 nieuwe computers binnen het eerste jaar zeker al een stuk of 75 defect wat heel veel is voor computers van die prijsklasse... en dan heb ik het niet over leerlingen die knoeien met de hardware of software maar echt over defecten in het scherm, verkleuringen, ram geheugen stuk, harde schijven en vooral macs die uitvallen omdat ze overhit raken van iedere dag een aantal uren adobe cs5.5 master collection...
Als je dan nog eens bij bedenkt dat een MacBook Pro gemiddeld op 80į werkt, zelfs al doe je het rustig aan. Is dat eigenlijk vrij logisch dat die computers minder degelijk zijn. Hoe kan het ook anders? Er is bijna nergens plek om de hitte af te voeren!
De MBP draait op z'n hoogst op 80įC, maar meestal haalt ie dat toch echt niet. Alleen als je echt de CPU helemaal maxed out draait zal ie zo heet worden.
De MBP draait op z'n hoogst op 80įC, maar meestal haalt ie dat toch echt niet. Alleen als je echt de CPU helemaal maxed out draait zal ie zo heet worden.
Zelfs als ik 'm maxed out draai met bijvoorbeeld x-plane kom ik niet boven de 64 graden uit om eerlijk te zijn.... Ik heb het eens in de gaten gehouden uit nieuwsgierigheid.

Maar dat is 2 modellen terug, hoe het met de huidige zit weet ik niet.
Het model van een aantal jaren terug blijkt inderdaad uit eigen ervaring ook een pak minder warm te worden. De huidige modellen vind ik misschien wel mooi enzo, maar zijn door het (dunnere ?) design echt afschuwelijk slecht gekoeld waardoor ik ook merk bij kennissen dat er steeds meer defect gaan na korte tijd wanneer intensief gebruikt in bijvoorbeeld een opnamestudio of dergelijke...
Ja, zelfde. MBP 13" 2010. Echt heet word ie bijna nooit.
defecten in het scherm, verkleuringen, ram geheugen stuk, harde schijven
Apple maakt die producten niet maar koopt ze in, maw dat zegt meer over de fabrikanten van die producten dan over Apple zelf.

Feit is dat de kwaliteits controle/eisen tegenwoordig aanzienlijk lager liggen dan 10 jaar geleden, en dat geldt ook voor Apple.
en vooral macs die uitvallen omdat ze overhit raken van iedere dag een aantal uren adobe cs5.5 master collection...
We gebruiken hier i7 iMacs staan die bijna 12 uur per dag video staan te encoden, de gemiddelde CPU belasting is 370%, ze worden warmer dan een MacPro maar kwa betrouwbaarheid maakt het niets uit.

De MacPro is een verhaal apart want het koelsysteem is gewoon belachelijk overgedimensioneerd.
de gemiddelde CPU belasting is 370%
En ik die dacht dat belasting maar tot 100% kon gaan :+

[Reactie gewijzigd door SD2000 op 16 juni 2012 13:10]

Carbon bedoelt waarschijnlijk een belasting van 370 van 400, ofwel 92,5% van de gehele quadcore.
Niet op een quadcore of dualcore met hyperthreading.

Mijn macbook air doet ook ~350% load als ik handbrake aanslinger.
Niet op een quadcore of dualcore met hyperthreading.
Ja hoor, ook daar. Meer als 100% is natuurlijk niet mogelijk. Per definitie.
Omdat het bij jullie goed werkt wil het niet zeggen dat het bij iedereen zo is. In een bedrijg ga ik er van uit dat ze er geen 800 ofzo hebben staan zoals op een school ?

Verder ook mee eens. De Mac Pro is echt een appart geval...
Omdat het bij jullie goed werkt wil het niet zeggen dat het bij iedereen zo is.
Klopt maar daar staat tegenover dat als het bij iemand anders niet goed werkt het niet wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is.
Apple maakt die producten niet maar koopt ze in, maw dat zegt meer over de fabrikanten van die producten dan over Apple zelf.
Apple is gewoon verantwoordelijk voor de producten die ze verkopen, je argument slaat dus helemaal nergens op.
De eerste PCs die naam waardig dateren toch echt uit de jaren 70 hoor. Wat dacht je van de Xerox Alto (71), Wang 2200 (73), IBM 5100 (75). De eerste succesvolle PC was de Comodore PET (77) gevolgd door de Apple ][ (77) en TRS-80 (77)
Er waren in die tijd al heel wat Personal Computers, meestal op CP/M draaiend. Kaypro was destijds zo'n kwaliteitsmerk met portable CP/M systemen.

Ik heb nog een Grundy 8200 gehad. Een compleet buro met twee 8-inch floppy disks en een echte 4MB harddisk (full height, 5 1/4").. Mooie tijden...
Kijk daar is de kracht van de mac. Hoeveel PCs uit 1976 werken vandaag nog?

(Hint: de eerste PC was van 1980)
Dit is geen Mac. De Macintosh kwam pas in 1984.

[Reactie gewijzigd door SCRAP op 16 juni 2012 16:31]

Kijk daar is de kracht van de mac. Hoeveel PCs uit 1976 werken vandaag nog?

(Hint: de eerste PC was van 1980)
Ik kan je vertellen dat je anno 2012 een stuk meer werkende IBM PC's dan Apple 1's gaat vinden, van de laatste zijn er 6 en die liggen in een museum, van die eerste ken ik tenmisnte 2 mensen die er nog een hebben liggen(okok slechts 1 werkend) en met hen ws. 100'en zo niet duizenden anderen...
Die condesators zien er niet origineel uit. Doe er maar §374499 van af :)
Maar ze zijn wel origineel. De productie datum staat er zelfs op. 7530 = 1975, week 30.
De apple is niet groot geworden met de apple 1 maar met de apple 2.
De apple is niet groot geworden met de apple 1 maar met de apple 2.
Echter, dit is het ding waar het allemaal mee begon. Zonder het redelijke succes van dit ding (lees: winst) hadden ze nooit de Apple II kunnen bouwen en lanceren.
Apple is groot geworden met/sinds de iPod, daarvoor heeft het net zo vaak aan de rand van de afgrond gestaan als dat ze succes van betekenis hadden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013