Het wordt in Windows 8 niet mogelijk om rechtstreeks naar de desktopinterface te booten en het terugbrengen van de ouderwetse startmenuknop kan evenmin in het nieuwe besturingssysteem. Dat schrijft Windows-kenner Paul Thurrott.
Volgens Thurrott werd vermoed dat in ieder geval zakelijke gebruikers Windows 8 zo zouden kunnen configureren dat de Metro-interface buiten de deur wordt gehouden, namelijk door de oude startmenuknop terug te brengen en de pc standaard te laten booten in de 'ouderwetse' desktopmodus. Daarmee zou verwarring onder gebruikers moeten worden voorkomen.
De Windows-kenner claimt dat anonieme bronnen hem echter hebben laten weten dat legacycode voor de startknop wordt verwijderd, zodat deze niet kan worden teruggebracht. Hetzelfde geldt voor booten naar de desktop. Daardoor komt iedereen alsnog in aanraking met de nieuwe Metro-interface op Windows 8. Het tegelijk draaien van Windows 7 en Windows 8 in hetzelfde bedrijf is daardoor minder aantrekkelijk, omdat de interfaces van elkaar verschillen.
Voor de testversies van Windows 8, die door iedereen gratis kunnen worden gedownload, verschenen er nog tools om de oude startmenuknop terug te brengen. In Windows 8 is het startmenu verdwenen en is het de bedoeling dat de Metro-interface de functionaliteit van het startmenu overneemt.

[Reactie gewijzigd door Shadoxfix op maandag 11 juni 2012 10:24]
[Reactie gewijzigd door ThaStealth op maandag 11 juni 2012 10:36]
[Reactie gewijzigd door dycell op maandag 11 juni 2012 16:00]
[Reactie gewijzigd door Yezpahr op maandag 11 juni 2012 15:22]
Dat geeft toch niet ? Gewone gebruikers kunnen best een paar versies overslaan en voor bedrijven scheelt het updaten.oops i DID it again?
maar inderdaad, door de metro GUI zullen veel mensen bij 7 blijven steken...
[Reactie gewijzigd door Ghoztmaster op dinsdag 12 juni 2012 09:27]
[Reactie gewijzigd door Gotech86 op maandag 11 juni 2012 16:27]
Voor mij is een nieuw OS een nieuwe kernel, nieuwe drivers, misschien een ander filesystem, andere tools enzovoorts, maar niet een nieuw schilletje.Ieder nieuwe OS eist een verandering in de werkwijze anders is het geen nieuw OS.
Dat is een zin die aangeeft hoe weinig je begrijpt van computers en tegelijkertijd geeft het precies aan waarom de UI steeds veranderd. Het heeft niet (alleen) met vermeende verbeteringen te maken maar omdat er mensen zijn die het verschil niet begrijpen tussen het os en de interface.Ieder nieuwe OS eist een verandering in de werkwijze anders is het geen nieuw OS.
[Reactie gewijzigd door mae-t.net op dinsdag 12 juni 2012 18:50]
Nee, want zo werkt het onder Windows 7 ook al. Misschien gebruik jij het niet zo maar het is wel makkelijkste manier.Jij hebt jou gebruik van Windows dus aangepast om Windows 8 te kunnen gebruiken om de minst omslachtige manier.
[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op maandag 11 juni 2012 13:26]
Omdat je een vendor lock-in wilt als leverancier. Dat is economisch het meest interessante voor een club.En waarom zou je alle apparaten moeten gebruiken met Windows als OS? Het gaat erom dat apparaten met elkaar kunnen communiceren en overweg kunnen met de data.
Arbo technisch gezien is dat helemaal niet wenselijk. Je vergeet dat nog steeds het overgrote deel van de computers in een productie omgeving staan waar ook gewoon gewerkt moet worden en waar ze ook arbo regels hebben. Een touchscreen is arbotechnisch gezien bijna nooit verantwoord. Ik zie dat in de komende 3 jaar ook zeker niet wijzigen.Daarbij werkt op de desktop (als je ipv had zitten huilen over verandering de verandering even uitgeprobeerd had) de Metro interface bijzonder sterk en goed. Het is heel goed te besturen met je muis. Ja de knoppen zijn wel groter, maar het valt allemaal wel als één simpel en intuïtief systeem samen, en dat is toch echt de toekomst. Nu heeft niet iedereen een touchscreen. Moet je over 3 jaar nog eens kijken.
[Reactie gewijzigd door mae-t.net op dinsdag 12 juni 2012 18:52]
Mijne ook niet, tenslotte staat de balk bovenaan omdat het me ooit zo geleerd is met de komst van 'pull-down' menu's.Mijn muis komt zeer zelden links onderin m'n scherm...
In mijn optiek vergt juist Windows 7 (en alles wat ervoor kwam) een veel grotere aanpassing van de mens op de computer interface. Een muis is bijvoorbeeld een hele rare in onprecieze manier van iets aanwijzen (weet je Wim Kok nog die met zijn muis naar het beeldscherm bewoog???).Jij hebt jou gebruik van Windows dus aangepast om Windows 8 te kunnen gebruiken om de minst omslachtige manier.
Windows zou zich zo moeten kunnen aanpassen ("presenteren") zodat hij voor de beide groepen gebruikers (tablet en desktop) juist zo optimaal mogelijk is
Ik sta helemaal achter je idee maar het probleem is dat er allerlei applicaties, vooral bedrijfsapplicaties niet werken onder Linux, daarom draaien veel bedrijven nog met winXP, win2000 of zelfs DOS, En dan zwijg ik nog over de leercurve...In Linux kun je alles maken zoals je het hebben wilt. Misschien een ideetje om nu de controle over te nemen en zelf te bepalen hoe je dingen wil doen?
[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op maandag 11 juni 2012 11:00]
Klopt, je praat dan over een investering van 8 miljoen of zo. Dat snap ik. Wat ik nooit heb begrepen is waarom dit soort bedrijven zich laat verleiden tot dit soort bedragen.Als je 4000 licenties hebt voor een bedrijfsapplicatie, zoals bijvoorbeeld een ERP systeem die elk een paar duizend euro kosten, ga je niet investeren in allerlei nieuwe hardware, nieuwe licenties en trainingen als het oude systeem nog werkt.
[Reactie gewijzigd door Delgul op maandag 11 juni 2012 13:20]
En dan maar hopen dat alles goed gedocumenteerd is, en heb je support nodig na dat jaar dan maar hopen dat die programmeurs nog beschikbaar zijn. En dan kom je er na 2 jaar achter dat je dat jaar investering weg kan gooien omdat je toch voor een "standaard" product moet kiezen.Dan huur je een jaar lang 6 programmeurs in om dit precies naar je bedrijfseisen te laten aanpassen. En presto: voor ruwweg 1/8e van de investering (je moet ook wat planning en beheersing doen en weet ik veel wat allemaal, heb ik wat extra voor gerekend) heb je een volledig portable, voor je bedrijf op maat gemaakte oplossing zonder allerlei rare beperkingen en per seat licenses.
[Reactie gewijzigd door !nFerNo op maandag 11 juni 2012 12:28]
[Reactie gewijzigd door David Mulder op maandag 11 juni 2012 10:55]
[Reactie gewijzigd door gryz op maandag 11 juni 2012 15:35]
[Reactie gewijzigd door w00t00w op maandag 11 juni 2012 11:47]
Ehm, we doen het juist weg omdat het niet meer goed genoeg bevalt. Laatste versie van mac is grotendeels full screen gegaan, windows stapt over op de metro interface. Windows zijn vreselijk complex om goed te beheren. Zelfs met allemaal snap areas e.d. gebruik ik eigenlijk alleen win+left en win+right... en de meeste mensen komen zelfs niet eens zo ver. Daarnaast als een scherm niet maximized is dan gebruiken meestal mensen alsnog maar 1 enkel scherm wat bovenop ligt... dus genoeg mis met schermen. Ik denk niet dat metro het perfecte antwoord is, maar het komt al een stuk dichterbij.En blijkbaar bevalt het, want het is er na 25 jaar nog steeds.
Hoe kun je nou zo'n uitgesproken mening hebben als je het niet eens geprobéérd hebt?Rommel.
Design voor mongolen.
Ik had de Metro interface nog niet gezien.
[Reactie gewijzigd door mae-t.net op dinsdag 12 juni 2012 21:04]
[Reactie gewijzigd door Madrox op dinsdag 12 juni 2012 05:16]
Hier spelen 2 dingen:Dat komt omdat je nog heel weinig metro applicaties hebt. Elke 'normale' applicatie wordt weergegeven in de desktop mode. Dus merk je weinig verschil.
Het probleem ontstaat pas wanneer je echte Metro applicaties gaat gebruiken. Die werken altijd full screen. Je kan em 'oppakken' en slepen naar de zijkant. Dan werkt tie als een soort side bar. Het grootste deel van je scherm kan je dan voor een andere applicatie gebruiken.
Ongefundeerd doemdenken. In geen geval zul je verplicht worden enkel Metro apps te gebruiken. Sommige apps lenen zich daar gewoonweg niet voor, sommige juist wel.De hele metro interface is gemaakt voor een tablet of mobile foon. Ik zit met 2 24" beeldschermen en ik multitask met soms wel tientallen applicaties. Heb je enig idee wat voor nachtmerrie dat wordt als dat allemaal metro apps zijn straks?
Je hoeft apps trouwens niet uit de linkerbovenhoek te pakken, je kunt ook "Win+Tab" gebruiken om tussen enkel Metro apps te switchen of "Alt+Tab" om tussen alle Applicaties te wisselen (Metro en Desktop)Je moet namelijk schakelen linksboven in, je klikt door de verschillende venstertjes heen die worden weergegeven als thumbs. Hoe klote is dat dan!?!
Ik zou er maar vanuitgaan dat ook Win9 hierop voortborduurt....
Ik zeg overslaan die hap. Opzouten met die tablet rommel van m'n pc en ik blijf lekker met Win7 zitten. Ik ga me pas druk maken als Win9 ook zo bud wordt.
Ze worden niet gekilled maar gesuspend. Dat is toch iets anders.het ergste aan de metro interface is dat geminimaliseerde ( of in metro termen ) niet zichtbare applicaties zo maar na 5 sec gekilled kunnen worden.
Moet niet, kunt ook nog de oude <Alt>-<Tab> of <Win>-<Tab> gebruiken.Je moet namelijk schakelen linksboven in,
[Reactie gewijzigd door Xenan op maandag 11 juni 2012 12:29]
Ik heb het sterke vermoeden dat a) je niet bepaald de standaardgebruiker bent en b) leren schiften en focussen dringend noodzakelijk is. Tientallen applicaties tegelijk draaiende hebben grenst aan waanzin.Ik zit met 2 24" beeldschermen en ik multitask met soms wel tientallen applicaties. Heb je enig idee wat voor nachtmerrie dat wordt als dat allemaal metro apps zijn straks?
[Reactie gewijzigd door Katsunami op maandag 11 juni 2012 15:37]
Probeer het dan maar eens op meerdere schermen te gebruiken. Het is bepaald geen pretje om op je ene scherm zo'n play-doh interface te hebben en je andere scherm de normale desktop, terwijl je de ruimte van beide schermen keihard nodig hebt omdat je snel bij verschillende (draaiende) programma's moet kunnen komen.Ik zit bijna altijd in de desktop interface en als ik dan iets wil opstarten druk ik op de windows toets en selecteer ik mijn programma en ga vervolgens automatisch terug naar de desktop. De knop die linksonder zit (die overigens is weggehaald in de release preview) gebruik ik nauwelijks.
Met mijn ervaringen over de afgelopen maanden kan ik met gerust hart zeggen dat het metro interface een mooite verfrissing is die goed werkt. Ik moet wel zeggen dat ik sommige features niet gebruik omdat ze vooral voor de tablet zijn bedoeld. (Schermen splitsen, metro interface internet explorer)
It's impressive how well Microsoft has been able to replicate the touch workflow with the mouse and keyboard. I don't think we've ever seen the two integrated quite like this before.
[Reactie gewijzigd door Power2All0wnzj0 op maandag 11 juni 2012 12:16]
En dan? Mensen die die metro interface haten zullen op de microsoft website op zoek gaan naar een klaagmuur en de mensen die hier geen problemen mee hebben doen dat niet. Ik kan dan nu al de uitslag van die enquête al voorspellen.Ik vind het jammer dat Microsoft eigenlijk niet of weinig luistert naar de uiteindelijke gebruikers, het lijkt me helemaal niet gek om gewoon af en toe een poll op hun website te plaatsen met een vraag als: "Wilt u de keuze hebben tussen de oude en de nieuwe (Metro) interface?" of "Zoudt u terug willen naar de oude interface?" (aan mensen die de Windows 8 preview hebben geïnstalleerd).
<Ctrl>-<Scrollwieltje naar achteren> en de iconen worden een stuk kleiner en er gaan meer iconen op het scherm.maar de iconen zijn zo gemaakt dat ze vanop 1km afstand nog te lezen zijn. nu moet ik in metro door 100km aan apps zitten zoeken naar die ik wil ? nee dank u.
[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op maandag 11 juni 2012 14:39]
[Reactie gewijzigd door MClaeys op maandag 11 juni 2012 10:19]
[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op maandag 11 juni 2012 15:46]
Ik zal ondanks mijn afkeer van Apple eerder voor een iPad kiezen dan voor een tablet met Windows 8. Dat wil nogal wat zeggen.
Metro is zinloos speelgoed voor kleine kinderen die van kleurtjes houden.
Dat denk ik niet. Vista was ook nogal instabiel. En was een kleine stap tussen XP en Windows7, en traag.Ik denk dat Windows 8 hetzelfde gaat worden als Windows Vista: een versie die massaal wordt overgeslagen. Bij Vista kwam het door de beroerde performance, bij Windows 8 vanwege de (te) grote sprong van de user interface.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista#ProblemenVista heeft te kampen met een aantal problemen. Een belangrijk deel van de problemen is te wijten aan het feit dat software en ondersteuning van andere partijen niet up-to-date zijn met Vista. Vooral gamers klagen over compatibiliteitsproblemen, enerzijds omdat diverse games (nog) niet compatibel blijken met Vista en anderzijds omdat er vaak nog geen of gebrekkige drivers zijn voor de grafische kaarten (bijvoorbeeld die van nVidia - een populair merk onder gamers). Ook komen in deze fase nog veel problemen voor met de internetverbinding, ook weer door ontbrekende drivers (van de modems) of doordat de aanbieder (nog) geen ondersteuning biedt voor Vista. Ook zou Windows Vista leiden tot prestatieverlies bij het weergeven van complexe grafische beelden, zoals in First-Person Shooters. Door deze problemen wachtten veel gamers langdurig alvorens over te stappen naar Vista.
Vista was stabiel. De brakke drivers van 3rd parties niet. Dit komt omdat Vista juist een grote stap was tov XP en al die luie fabrikanten veel te laat begonnen met het ontwikkelen van drivers. 7 is tov Vista juist een muizenstapje. Een iets andere interface maar onder de motorkap juist grotendeels hetzelfde gebleven.Dat denk ik niet. Vista was ook nogal instabiel. En was een kleine stap tussen XP en Windows7, en traag.
Denk dat je dan lang kan wachten.Ik verwacht wel dat 3rd party developers het oude start menu weer terug laten komen.
Dit is niet iets dat je even als een schil over Windows kan zetten, dit zit diep in het OS.dat legacycode voor de startknop wordt verwijderd
Diep in het OS? Dat valt wel mee lijkt me. We hebben het hier over een klein onderdeel van een GUI...Dit is niet iets dat je even als een schil over Windows kan zetten, dit zit diep in het OS.
[Reactie gewijzigd door Phoenix the II op maandag 11 juni 2012 10:11]
Dit is nu juist een voorbeeld waar de markt prima werkt. We zijn in een sneltreinvaart gegaan van een eenvoudig zwart/wit tekst toestel met alleen praten en eenvoudige maar super dure tekst gegaan naar een full color, internet always on high performance, gaming super goedkoop tekst, picture, movie communicatiemiddel gegaan.... we lieten mobiele telefonie aan de mark en zie...
[Reactie gewijzigd door pinna_be op maandag 11 juni 2012 10:35]
[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op maandag 11 juni 2012 10:33]
Persoonlijk denk ik meer dat het een imago probleem is. Vanuit jou oogpunt snap ik het zeker en daarom schrijf ik deze reactie meer voor de massa. Linux is al jaren een perfect alternatief voor Windows. Waarom? Omdat mensen helemaal niet zoveel met hun PC willen doen. Ze willen hun dagelijkse zaken op een zo simpel mogelijke manier regelen. Ik heb laatst mijn moeder haar super trage Vista laptop voorzien van een frisse ubuntu installatie. De laptop is sinds dien super snel en ik heb het voor haar zo ingesteld dat al de belangrijke zaken (belangrijke weblinks en wat simpele games zoals Mayong) op het bureaublad te vinden zijn. Ze hoeft nooit menu's in te gaan of lastige zaken te doen. Het internetten (belangrijkste voor haar) gaat ook nog eens veel snellerEdit: er stond toch echt iets anders in jouw reactie, iets met "niemand dwingt je om windows te installeren, er zijn ook alternatieven". Waarom staat er niet onder dat je je reactie gewijzigd hebt?
Ik vind dit zo kortzichtig. Alsof iedereen altijd maar de keuze kan maken om met een of andere Linux distro te gaan werken (of Mac OS X, maar ik denk niet dat je dat bedoelde).
[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op maandag 11 juni 2012 11:05]
Ik had juist begrepen dat Microsoft de Windows releases elkaar weer sneller wil laten opvolgen. Dus geen 5-7 jaar, maar 2-4 jaar.als ms die interface doorzet, wie zegt dan dat win9 wel weer net zo goed wordt als win 7. dan ben je minstens 5 maar eerder 7 a 8 jaar verder,
[Reactie gewijzigd door BITSthatBYTE.eu op maandag 11 juni 2012 13:09]
[Reactie gewijzigd door finraziel op maandag 11 juni 2012 23:21]
Software aanbod stijgt explosief onder linux, er is voor elk programma wel een linux alternatiefDat is mijn probleem met de weg die MS inslaat.
straks hebben we 2 desktop OSsen die volledig voor ons bepalen wat en hoe we iets kunnen doen.
Goed voor de grootste groep gebruikers die digibeet zijn, maar ik wil meer.
Helaas is het enigste alternatief dat ons dan nog rest (Linux) geen optie omdat het softwareaanbod niet voldoende volwassen is, en erger de mainstream programma's er ook niet voor geschreven zijn.
[Reactie gewijzigd door i-chat op maandag 11 juni 2012 11:04]
[Reactie gewijzigd door master.fean op maandag 11 juni 2012 10:17]
[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op maandag 11 juni 2012 10:19]
Helaas, windows 2012 (server variant van 8 ) heeft dezelfde Metro intreface en andere nadelen van Win 8 ook mee gekregen.Ik krijg steeds meer het idee dat MS windows 7 wil gaan houden voor de desktop markt en Windows 8 eigenlijk meer gaat uitbrengen voor de tablet markt. Iniedergeval blijf ik nog wel even lekker op m'n Windows 7 draaien dat staat vast.
[Reactie gewijzigd door joostverkaik op maandag 11 juni 2012 12:26]
Je bedoelt Windows Vista? Windows 7 heeft grotendeels dezelfde interface en is weinig vernieuwend, maar het werk wel soepel (Windows 7 was wat Vista had moeten zijn). Wat Windows 8 betreft verwacht ik eenzelfde scenario, de opvolger (Windows 9 dus) zal pas echt succesvol zijn.Ik vond de overstap van Windows XP naar Windows 7 destijds erg mooi, ik heb de eerste week echt met een enorme smile zitten te werken.
[Reactie gewijzigd door mrdemc op maandag 11 juni 2012 10:32]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True