Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 59, views: 38.886 •

De eerste benchmarks van een Intel Medfield-processor met een kloksnelheid van 2GHz zijn verschenen. De benchmarks met GLBenchmark tonen hoe de gpu, een Imagination PowerVR SGX544MP2, het opneemt tegen de concurrentie.

Het gaat vermoedelijk om een testmodel van Intel zelf, zo blijkt uit de systeeminformatie die de gebruiker heeft doorgestuurd naar de site van GL Benchmark. De applicatieprocessor kan geklokt worden tussen 600MHz en 2GHz, zo blijkt uit de informatie. Het gaat vermoedelijk om de Atom Z2580, die in februari is aangekondigd.

De gpu van de Z2580 is een PowerVR SGX544MP2, een gpu die nog niet is toegepast in aangekondigde smartphones of tablets. De nieuwste generatie hardware, zoals de derde iPad, heeft een SGX543MP4. De Intel crt-pr1 heeft een 720p-scherm, waardoor het waarschijnlijk gaat om een smartphone: tablets hebben veelal een 1280x800-scherm. Het prototype draait op Android 4.0.4.

Het prototype van Intel scoort beter dan veel huidige smartphones, maar minder dan de iPad 3. Dat duidt erop dat de SGX544 geen grote verbetering oplevert. Het Intel-prototype heeft net als de iPhone 4S twee gpu-cores, die van de iPad heeft er vier.

Intel wil dit jaar veel Android-hardware met X86-processors verkopen. Onder meer Motorola gaat toestellen met Intels processors maken. Vorige week kwam de eerste smartphone met een Intel Medfield-processor uit. Dat ging om de goedkopere Atom Z2460.

ToestelGL Benchmark Egypt GL Benchmark Pro 
Intel crt-pr1 82fps 146fps
Lava Xolo X900 28fps 53fps
Samsung GT-i9300 (Galaxy S III) 92fps 129fps
Galaxy S II 53fps 84fps
Galaxy Note 49fps 77fps
HTC One X 64fps 92fps
Apple iPhone 4S 73fps 121fps
Apple iPad (2012) 141fps 252fps

Reacties (59)

2 ghz alweer.... al zegt dit niet precies hoe snel dit gaat (i.v.m. architectuur), maar toch is het knap :)

ik zou hier trouwens wel de energie consumptie mee willen zien.

[Reactie gewijzigd door megadoom op 27 april 2012 16:34]

Hogere kloksnelheden zijn leuk maar ik ben zelf iemand die geen genoegen neemt met trage apparaten. En elk Android apparaat op de markt, van oude smartphones tot nieuwere tablets, hebben allemaal last van lag en zijn daardoor traag. Begrijp me niet verkeerd, Android heeft erg veel potentie maar het komt nog steeds vaak voor dat ik verkeerd klik omdat een scherm niet snel genoeg opent. Als je dan nog een keer klikt wordt die klik soms al geregistreerd in de nieuwe app (die nog niet zichtbaar is). Ook is het systeem af en toe enorm traag (vooral bij het activeren van het scherm), alsof een ouderwetste garbage collection procedure opgestart wordt.

Probleem staat hier beschreven. Ook waarom het niet eenvoudig op te lossen is met de huidige architectuur:
https://plus.google.com/1...0261832/posts/2FXDCz8x93s

Waarom deze lag problematisch is staat hier uitgelegd door een gerenomeerde usability expert:
http://www.useit.com/alertbox/kindle-fire-usability.html

Android blijft voorlopig dus nog wel even traag, ook al wordt de processor in het apparaat steeds sneller.
LAG met wat? misschien toch wat feitelijker onderbouwen dan die link die niet klopt.
Op werk komt er bij ons voor support allemaal hardware voorbij, ook vaak genoeg mega trage iPad 2's, Macbook's met problemen etc.

Alles kan snel of traag zijn, afhankelijk van de inrichting en het gebruik. Als je laks bent en alle apps gewoon laat doordraaien (ook al zou het in theorie moeten kunnen) en je configuratie niet goed afstelt, dan zal idd elke Apple of Android of welk product dan traag kunnen worden.

Ik heb zelf bv ook een Galaxy S2 en voelt gewoon vloeiend aan. En dit kan je nog verder finetunen met een nieuwere rooted kernel en CPU/GPU etc te tweaken. Dan kan het zo vloeiend zijn op elk moment dat jij wil. Dit gaat natuurlijk wel ten koste van je accu tijd.
Net geprobeerd om een sgs , geen lag hoor .
Wat WEL lagged is naar links swypen op een ipod om dat search ding te openen. :0
ik weet niet hoor maar volgendsmij zegt hij duidelijk:

Op werk komt er bij ons voor support allemaal hardware voorbij, ook vaak genoeg mega trage iPad 2's, Macbook's met problemen etc.

zie ik daar nu iets van werk, support en met problemen staan?
dan neem ik toch aan dat er mensen zijn die hun ipad opsturen en dat die gefixt word daarzo en dat het dus een ipad is met een probleem waardoor die mega traag is??

mja tis natuurlijk belangrijker om snel wat af te kraken dan goed te lezen...

altijd dat gezeik tussen die andriod en ios fans
Dat kunnen ze al meer dan een jaar :)
Ok, tamelijk OT, maar toch...
Windows is voor mensen die weten hoe het werkt
Zeer treffende uitspraak! Klinkt alsof je er eerst voor moet leren.

OSX werkt veel intuïtiever, net zoals de interface van de iPad/iPhone net iets beter is dan die van Android. Dat is mijn ervaring ermee. En ik werk dus ook met alles: thuis een macbook, op het werk ubuntu, her en der windows7 of xp, android telefoon, en diverse ipods.

Een voorbeeldje van Windows vs OSX: Installeer een applicatie, of voer een upgrade uit van het systeem. Kijk eens naar dat balkje dat de progressie aangeeft. Bij Apple loopt dat van links naar rechts, en eenmaal rechts is de installatie voltooid. Bij MS loopt dat balkje vol, en springt dan vrolijk terug naar een lege balk, en dat kan zich tien keer herhalen. Hoe vaak dat zich gaat herhalen wordt niet aangegeven. Dus dat ding is totaal niet informatief, en dus ook niet functioneel. Zo zijn er tig dingen die niet goed werken. En met OSX kun je echt alles wat je met Windows ook kunt.
Precies !!
En met OSX kun je echt alles wat je met Windows ook kunt.
installeer maar 's een modern spel, of speel rechtstreeks MP3's af....uh..onee..dat gaat niet werken zonder workarounds.... :+

[Reactie gewijzigd door ioor op 29 april 2012 11:38]

Persoonlijk merk ik vrij weinig van die traagheid op een Asus Transformer Prime met android 4. Uiteraard is er lag, maar dat is een hardwareprobleem van het touchscreen en daar hebben alle huidige telefoons/tablets last van en is niet Android-specifiek.

Wat ik me ook afvraag is waarom garbage collection ouderwets zou zijn?? (zeker op telefoons/tablets)
Dat is het nu juist net. Met een Iphone / ipad of een Phone 7 / windows 8 tablet heb je dit een stuk minder. Met de komst van Android 4.0 is het een stuk verbeterd maar het blijft nogsteeds niet zo smooth als IOS of Phone 7. Ios is dan weer net een heeeel klein beetje smoother maar dat zou ook aan de animatie's kunnen liggen.
Dat is het nu juist niet. Of heeft iOS voorspellende gaven dat het al weet wat het scherm gaat doorgeven, zodat het de lag die in de touchscreencontroller zelf zit kan compenseren?

Echt waar, zet die roze Apple-bril eens af en kijk eens naar een recente Android-telefoon of -tablet. Met ICS en een beetje moderne hardware (een Samsung Galaxy S2 van een jaar oud is al prima) draait dat gewoon net zo vloeiend als iOS. Het is blijkbaar alleen lastig om van het stigma af te komen.

Wat noobs zegt klopt overigens wel: bij iOS heeft de GUI-rendering altijd voorrang, dus dan laadt je browser niks tot je je vinger van het scherm haalt. Dat is het nadeel van het zo snel mogelijk laden van schermpjes. En zo vloeiend is het allemaal niet hoor. De vrijwel nieuwe iPad 2 van m'n zusje hapert ook wel eens. Maarja, de iPad heeft nu eenmaal de naam vloeiend te zijn, dus dat ziet niemand en iedere milliseconde die een Android-apparaat wacht met laden wordt onder een vergrootglas gelegd omdat het rolbevestigend werkt 8)7

Kijk bijvoorbeeld naar de videoreview in reviews: HTC One S: als de gesmeerde bliksem, waar zie je in hemelsnaam lag? Wat is er niet vloeiend?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 27 april 2012 23:20]

Als mensen Android 4.04 op mijn SGS (1) zien dan beginnen ze toch te twijfelen over welk OS soepeler is. (Ik heb het hier over mensen met een iPhone)

Het is natuurlijk triest dat dit pas mogelijk is terwijl de SGS3 al bijna uit is, maar het geeft wel aan dat aan dat Android 4 dezelfde soepelheid haalt op dezelfde hardware als iOS.
(De SGS1 heeft vrijwel dezelfde CPU als de iPhone4)

Dus om nou te zeggen dat Android voorlopig traag blijft vind ik persoonlijk wat overdreven.

Meer on-topic:
De huidige Medfield is een single-core met HT en een turbo van 1,3 tot 1.6Ghz. Welke zoon 10% trager is dan een dual-core Tegra2 op 1Ghz.
Dus deze nieuwe dual-core Medfield zou vier treads hebben op 2Ghz, dit zou hem op het niveau brengen van Tegra3 voor tablet's.

Gegeven dat het memory management van de Inter chip best wat beter lijkt te presteren zou deze chip in sommige gevallen zelfs met de ARM A15 quad-chips mee kunnen komen.
Er is een groot verschil tussen lag en tijd voor de animatie.
Energieconsumptie is weer naadje, 2Ghz is een leuk iets maar komt ongetwijfeld met een nadeel.
"Elk nadeel heb z'n voordeel."
Het energie verbruik van de Z2460 is gemiddeld. Het is alleen wel zo dat de enige commercieel beschikbare Intel telefoon een nogal kleine batterij heeft. Deze Z2560 is gemaakt op een kleiner proces zou best wel eens zuiniger kunnen zijn dan de nu beschikbare Z2460 en dus zuiniger dan een groot deel van de concurrenten. De Z2460 heeft in ieder geval bewezen dat de Atom architectuur tegenwoordig op verbruik kan concurreren met ARM ontwerpen.
Dat duidt erop dat de SGX544 geen grote verbetering oplevert.
Klopt, de SGX544MP is ook niet veel meer dan een SGX543MP met volledige Dx9.0c ondersteuning.

Heel misschien dat er in de hardware een paar kleine wijzigingen zitten om volledige ondersteuning te realiseren, maar het verschil zou ook wel eens niets meer als een andere driver kunnen zijn. Er zijn in ieder geval geen verschillen in het aantal pipelines, shaders of texture units.


Jammer dat we nog tot begin 2013 moeten wachten voor deze SoC. Ik ben wel benieuwd hoe een dual core Atom het straks gaat doen tegenover de dual/quad core Cortex A15's die er tegen die tijd ook zullen zijn.

edit: correctie: Dx9 L3 ondersteuning ipv Dx10

edit 2: @Uniciteit (hieronder ergens) - Doordat intel een kleiner procédé gebruikt als Apple zullen ze in staat zijn de klokfrequentie van de GPU wat hoger te zetten zonder dat deze te warm wordt. De SGX540 in de huidige SoC draait ook 25% hoger als in andere SoC's waar deze GPU in gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 27 april 2012 16:45]

Met Dx10 lijkt dan meer geschikt dus voor Windows Phone 8 of Windows 8 tablets
Iet's wat niet goed is voor portable software/games. Laten we het bij OpenGL houden.
Hoe kom je er bij dat de SGX544MP ondersteuning heeft voor DirectX10? Dat heeft ie helemaal niet, gewoon ouderwets 9.0c.

Ah, je hebt het al ge-edit. De 544 heeft een verdubbeling van het aantal MAD's per ALU.

[Reactie gewijzigd door me_mrtn op 27 april 2012 16:38]

offtopic:
Is de i9300 nou de Galaxy S3 of de Galaxy M?!
"Samsung GT-i9300 (Galaxy S III) 92fps 129fps "

Wat denk je?
In de Pro benchmark kan de SGX544MP2 dus circa 25 frames per seconde meer generen dan een SGX543MP2. In het artikel staat dat deze GPU geen grote verbetering oplevert, maar ik vind dat 25 frames extra per seconde toch alweer aardig wat extra krachtig is - zeker als je bedenkt dat je maar een klein stapje omhoog gaat in de serie.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat voor mobiele GPU's dit jaar en volgend jaar worden gebruikt. Nog even en je kan je Android telefoon of iOS apparaat als mobiele console gebruiken: gebruik een bluetooth controller, verbind je apparaat aan de TV en je kan in principe al PS3 en Xbox 360 games gaan spelen.

Ik ben vooral benieuwd wanneer een fabrikant voor het eerst de PowerVR 6 series gaat gebruiken - dit schijnt een enorme push in performance te geven. :)
Vergeet niet dat de cpu en gpu in de iPhone zijn underclocked, de iPad 2 is 200mhz sneller.
2Ghz had ik al behaald op mijn HTC desire Z LOL.

Maar wel mooie frame rates voor GL Bench
2 GHz op een Cortex A8 core is qua performance natuurlijk wel "iets" andere koek dan een Bonnell (Atom) core op 2 GHz :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 april 2012 17:10]

Maar de benchmarks zeggen uit eindelijk weinig over het uiteindelijke toestel, hiermee bedoel ik de s3. Ik hoop natuurlijk wel dat ie dit uiteindelijk aan kan.
Beetje foute vergelijking, volgens mij zijn het allemaal smartphones en dan staat er plots een tablet tussen... 8)7
Het zal wel gaan om de processor die erin zit, of het nou een tablet of telefoon is. Gebruiken allemaal vergelijkbare processors en daar gaat dit artikel tenslotte over.
Weet iemand in een vergelijking hoe goed Android presteert op 3D performance in vergelijking met iOS? Ik heb al tijden het gevoel dat Android niet echt goed is geoptimaliseerd, als je ziet hoe vloeiend iOS en WP7 is in vergelijk met Android, en dan kijkt naar hoe goed de hardware is in veel Android toestellen.

Sinds ICS voelt het eindelijk wel wat vlotter aan, maar zeer regelmatig kakt alles enorm in, soms is scrollen in lijsten nog wel eens traag (door het laden).
Weet iemand in een vergelijking hoe goed Android presteert op 3D performance in vergelijking met iOS? Ik heb al tijden het gevoel dat Android niet echt goed is geoptimaliseerd, als je ziet hoe vloeiend iOS en WP7 is in vergelijk met Android, en dan kijkt naar hoe goed de hardware is in veel Android toestellen.

Sinds ICS voelt het eindelijk wel wat vlotter aan, maar zeer regelmatig kakt alles enorm in, soms is scrollen in lijsten nog wel eens traag (door het laden).
Volgens sommigen komt dit doordat Android t.o.v Windows Phone en iOS anders werkt, bij Android wordt er namelijk prioriteit gegeven aan de processen die op de achtergrond plaatsvinden, het is gewoon een van de reguliere processen voor de CPU, en de UI krijgt dus geen hogere prioriteit, terwijl dat bij WP en iOS juist andersom is er wordt UI eerst, met een hogere prioriteit, en dan pas wat er op de achtergrond gebeurd. Het is dus meer een andere versie van het OS en haar prioriteiten. Bron: http://www.mobiletechworl...-windows-phone-7-and-ios/.

Maar inmiddels is dat ook weer achterhaald: http://www.phonearena.com...s-iOS-myth-busted_id26252.

Dus als conclusie moet ik zeggen dat niemand het echt lijkt te weten, maar dat het best mogelijk is dat Android slechter is geoptimaliseerd, maar daar moet je de fabrikanten voor aankijken en niet Google, want die moeten Android voor hun toestel optimaliseren: dit doet Sony echt goed en LG erg slecht!

Wel kan gezegd worden dat het interface van ICS soepeler is dan dat van de (smartphone) versies ervoor, omdat ICS gebruik maakt van de GPU om het interface te tekenen, dit werd echter eerst ( vooral? ) allemaal gedaan door de CPU in een Android telefoon.
Ik was onder de indruk dat zo goed als elke mobiele OS gebruik maak van de GPU voor core task zoals UI.

Het is alleen dat Android achterloop en sinds ICS beperkte mate gebruik maakt van de GPU.

Wat de probleem ook is de antwoord die je meestal krijg is meer CPU of custom roms.
Mooi om te zien dat de nieuwe iPad er altijd nog ver boven zit!
Aangezien in de aankomende iPhone waarschijnlijk dezelfde processor komt... ;)
Ja, maar niet dezelfde GPU. De processor is niets bijzonders namelijk, dat is gewoon een samsung chippie. De enige reden dat de ipad hoger scoort is omdat 'ie een quadcore graphics chip gebruikt, die hier vergeleken wordt met een dual core.

Voor de quadcore lever je wel redelijk wat batterijtijd in en je hebt een behoorlijke warmteproductie van je tabletje. Ook het gewicht van de nieuwe ipad is omhoog gegaan. Ik weet niet of dat nou zo'n goede zet is.

Ik denk dat de nieuwe iphone gewoon 2 cores krijgt op de gpu en dan zoals alle iphones een middenmoter is qua performance wanneer 'ie uit komt. Zou alleen maar beter zijn, want dat betekent betere batterijduur, minder gewicht en minder warmte.
De processor is niets bijzonders namelijk, dat is gewoon een samsung chippie.
Kleine correctie: de CPU's (of liever: SoC's) van de iPhone en iPad worden welliswaar door Samsung gefabriceerd, maar ze zijn niet 'gewoon een samsung chippie'. Dat predikaat kun je alleen nog aan de processor in de iPhone 3GS geven. de A4 en A5 processoren van Apple zijn door Apple zelf ontworpen, net zoals Samsung haar eigen processoren ontwerpt.
Voor de quadcore lever je wel redelijk wat batterijtijd in en je hebt een behoorlijke warmteproductie van je tabletje.
Dat valt in praktijk enorm mee. Hij wordt van het zwaarste spel momenteel (Sky Gamblers, AFAIK) iets warmer, maar niet enorm warm. Qua accu tijd heb je gelijk, daarom zit er (vergelijken met de iPad 2) een accu in die bijna 2x zo groot is.
Ook het gewicht van de nieuwe ipad is omhoog gegaan. Ik weet niet of dat nou zo'n goede zet is.
Dat is denk ik redelijk persoonlijk, ik merk van die 50 gram extra niets, maar misschien dat er mensen zijn voor wie dat net iets teveel is. Ik heb er tot nu toe nergens klachten over gelezen of gehoord.
Dat apple de rechten heeft gekocht om de kleine aanpassingen van het samsung ontwerp, wat in de core gewoon een ARM ontwerp is, een eigen naam te geven betekent niet dat ze zelf iets ontwerpen. Zo lang er van een ARM ontwerp uit wordt gegaan met een PowerVR ontwerp is de enige "wijziging" die apple doet, de naam en de modules die ze wel of niet mee laten bakken. Iedere mafketel met teveel geld voor de licenties kan z'n eigen ARM chips "ontwerpen" ... zucht. Dat kan zelfs al in vier klikken.

Je hebt duidelijk geen idee hoe ARM processortjes werken en je praat de marketing van apple na. Maar ik ben blij dat jij de binnenkant van de apple soc met de samsung socs hebt vergeleken.

Apple heeft naar alle waarschijnlijkheid de naam van de processor alleen voor marketingdoeleinden veranderd en niet omdat het een andere chip is. Zoiets is heel normaal voor apple. Hun producten zijn namelijk ook gewoon goedkope Chinese troep(Foxconn) met een mooi plaatje achterop. Ze gebruiken gewoon goedkope standaard componenten, behalve als iets visueel belangrijk is, zoals een paar extra pixels op het scherm. Of ze bakken 0.0001% aan metaalsplinters mee omdat het qua marketing zo lekker bekt.

De warmte valt in de praktijk niet mee. Dat hebben ze hier op t.net laten zien en uit meerdere onderzoeken bleek dat het apparaat gerust temperaturen aan kan die schadelijk zijn voor het lichaam bij langdurig contact. Dat jij dat niet wilt geloven moet je helemaal zelf weten. De onderzoeken staan er.

Het verbruik is te hoog. Een 2x zo grote accu en dan minder bedrijfstijd is gewoon teveel voor de beperkte performance die je er mee wint. Dat maakt voor mij het product één grote mislukking. De ipad 2 had ik nog overwogen, maar die 50 gram is mij te veel. Hij was al niet de lichtste.

En natuurlijk zijn veel van die dingen persoonlijk, no shit sherlock. Blijft dat het product meer achteruit dan vooruit is gegaan op veel manieren.

Punt was overigens dat de nieuwe iphone geen 4 core GPU kreeg omdat dat niet te doen is in zo'n kleine behuizing. Apple's chip is nog 45nm en dat past nieteens in een telefoon! De rest van de wereld zit al rond de 23/28nm productie, maar Apple loopt iets achter, want dat is stukken goedkoper te doen.

Voor die wijsneus hieronder; de SOC in de ipad2 is 32nm sinds kort (als proef), maar de ipad3 zit nog op 45nm. De Qualcom (S4) chips zijn 26nm. Zoals te vinden in de HTC One V. Ok, typvoutje, ik zat er 3nm naast, sue me.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 28 april 2012 13:19]

Apple is al sinds begin dit jaar overgestapt op een 32 nm lijn voor de A5 chip. Je laat wel blijken dat je een hoop onzin vertelt.

Je hele verhaal hangt af van "waarschijnlijk". Je overdrijft je warmte verhaal ook: de iPad 3 zit qua hitte in het midden van een tiental geteste tablets, de iPad 2 was gewoon uitzonderlijk cool.

Het verbruik doet er niet toe: de iPad haalt nog steeds 10 uur battery life waarmee ze altijd hebben geadverteerd.

"Apple's schip is nog 45nm en dat past nieteens in een telefoon!"
Wait, what? De chip in de iPhone 3G was nog 65 nm! De chip in de iPhone 4 45 nm. En de chip in de ¤399 iPad nog 32 nm.

Je hele statement van "45nm past niet in een telefoon" is al fout, maar zelfs als we er vanuit gaan dat die wel correct is, dan zouden ze nog naar 32 nm kunnen overstappen zoals ze al met de goedkopere iPad 2 hebben gedaan.

Daarnaast zou ik graag willen horen in welke telefoon al een chip zit die op een 23nm lijn is geproduceerd. En er zijn nog maar enkele telefoons met een 28 nm chip. Samsung gaat, trouwens, nu nog tot 32 nm,

Mijn conclusie is dus dat je hier alleen bent om Apple af te kraken: je verhaal is gebaseerd op een "waarschijnlijk" (en dus wat je denkt) en er zitten meerdere onjuistheden in. Waarom je +2 kreeg voor je post is mij dus een raadsel: ik heb je in ieder geval +1 gegeven met een boost - meer is het echt niet waard.
De ipad A5 soc is 45nm, de appleTV a5 soc is 32nm maar mist 2 grafische cores ten opzichte van de ipad. De core in de ipad is GIGANTISCH en past niet in een telefoon als je power management etc. meerekent. De printplaat zou gewoonweg te groot worden. Over de accu nog niet gesproken.

bron;http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_A5

Overigens de Qualcom (S4) chips zijn 26nm. Zoals te vinden in de HTC One V. Ok, typvoutje, ik zat er 3nm naast, sue me.

Samsung exynos loopt gelijk met apple qua 'nm' want het zijn voor 99.99% dezelfde chips, logisch toch.

Mijn verhaal is overigens gebaseerd op jaren ervaring in de soc EN marketing business, nogmaals, als je iets niet begrijpt, reageer dan niet.

Mijn conclusie is dus dat je geen idee hebt waar je het over hebt en je hier alleen bent om een waardevolle reactie af te kraken omdat 'ie toevallig niet 100% positief is over je geliefde merk.. of religie.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 28 april 2012 13:24]

Ben dat over de iPad3 wel een stuk met je eens: als je al die pixels niet echt nodig hebt (zoals met mijn ogen b.v.!) , ben je vaak beter af met een iPad2.

Maar.... neem een iPad3 (iPad2 2012, whatever) en knal er een iPad2 scherm in, processor retesnel, batterijlevensduur richting 15-20 uur .... dan heb je even wat!

In een ideale wereld zit er dan ook meteen een SD reader en wat meer uitgangen in zonder maffe verloopstukjes, en kan je zonder dat gestoorde iTunes zaken overzetten...... dan heb je een tablet waar de rest van de industrie nogg een puntje aan kan zuigen.......
Hoeft niet. De iPad behuizing heeft veel meer koelingscapaciteit (en ruimte voor accu's) en zal dus altijd krachtiger hardware (met name gpu) kunnen herbergen.
daar zit hoogstwaarschijnlijk helemaal niet dezelfde GPU in, maar eerder degene die ze nu gebruiken. Deze kan nog prima mee, en de GPU in de A5X is te onaardig voor de iPhone batterij. Daarbij hoeft de iPhone GPU ook geen 2048×1536 aan te sturen dus is die superGPU ook niet nodig.

De Iphone krijgt volgens mij (alleen speculatie en gebaseerd op niets) als hij in oktober uitkomt een dualcore A15 met een vergelijkbare GPU, en ik vermoed ook hetzelfde scherm...
Het begint er om te spannen: haalt de ontwikkeling van processorintensieve applicaties de kloksnelheden die in nieuwe telefoons worden gestopt, ooit nog wel in, of, beter: houdt hij deze überhaupt nog bij? Ik heb het idee dat men elkaar zo beconcurreert dat men steeds met betere hardware komt, om maar meer te verkopen. Niet dat het zo hard nodig is.

In mijn Android tijd (ik heb inmiddels WP7 op een Lumia 800, fantastisch snel) had ik een HTC Legend met een processor van 0,6 Ghz. Daarop had ik zo nu en dan lag, maar dat viel best mee! Ik kan me niet voorstellen dat je met 'n 1,weetikveel Ghz processor nu al veel lag hebt, zoals mensen hierboven klagen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.