Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 276, views: 64.950 •

Google heeft zijn langverwachte cloudopslagdienst Drive officieel wereldkundig gemaakt. Met de Dropbox-concurrent kunnen gebruikers toegang krijgen tot 5GB gratis opslag. Voor meer opslag moet maandelijks een bedrag worden betaald.

De internetgigant deed de aankondiging op zijn eigen weblog. Daarbij laat het bedrijf weten dat de bestaande Docs-dienst wordt geïntegreerd in Drive. Gebruikers kunnen zo hun documenten direct vanuit de opslagdienst openen. Ook wordt er een koppeling met Gmail gemaakt en kan content direct via Googles Plus-netwerk worden gedeeld. Overigens maakte Google bekend dat het de opslagruimte voor zijn e-maildienst verhoogt van 7.5GB naar 10GB. Ontwikkelaars kunnen met een speciale Drive-api webapplicaties maken waarin Googles opslagdienst is geïntegreerd.

Het is in Drive mogelijk om direct, naast documenten, verscheidene bestandstypes te openen zonder externe software: zo kunnen gebruikers onder andere Photoshop-bestanden direct openen zonder de bijbehorende applicatie. Daarbij kunnen deze bestanden ook direct vanuit Drive worden bewerkt.

Drive biedt 5GB aan opslagruimte gratis, waarbij er voor 2,50 dollar per maand 20GB extra kan worden gekocht. 100GB gaat 5 dollar per maand kosten, terwijl voor 1TB 50 dollar per maand moet worden afgerekend. Voor de cloudopslagdienst is een Android-applicatie beschikbaar, maar andere mobiele besturingssystemen worden momenteel niet ondersteund. Wel komt later nog een applicatie voor iOS.

Google richt zich met de Drive-dienst ook op bedrijven. Volgens de internetreus kunnen netwerkbeheerders 20GB opslag bijkopen voor 4 dollar per maand per gebruiker. Dit is mogelijk voor maximaal 800 gebruikers per bedrijf: de maximale opslagruimte die bijgekocht kan worden bedraagt 16TB.

Er gingen al lange tijd geruchten over een eigen cloudopslagdienst van Google. De oudsten zijn al van jaren geleden, maar recentelijk kwam er meer informatie naar buiten over de dienst. De introductie komt daardoor niet als een verrassing.

Reacties (276)

Reactiefilter:-12760267+1126+221+30
1 2 3 ... 8
Okay daar moet dropbox dan behoorlijk tegen opboxen ;) als je de ruimte nodig heb dan is 5$ per maand voor 100GB natuurlijk een schijntje!
Maar, het is toch een stuk duurder dan Google Docs dat is $25 per jaar voor 100GB (5$ voor 20GB).

En volgens mij komen dus deze oude prijzen te vervallen?

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 24 april 2012 19:36]

Klopt maar ik vergelijk het alleen met andere aanbieders natuurlijk niet met wat ze met andere producten hebben. Als je het vergelijk met dropbox, of minus of iets in die trant dan is 5$ per maand voor 100GB wel erg goedkoop.
Skydrive: 100GB extra - £32,- (+/- ¤40,-)

Scheelt toch weer ¤5,- per jaar.
Overige opties hier
Alleen kun je skydrive tegenwoordig lastig mappen als network drive? Lang gelden lukte mij dat gemakkelijk, maar de laatste keer dat ik het probeerde kwam ik er niet uit. Maar goed, dat kan aan mij gelegen hebben. Daarnaast zijn je files met een systeem zoals dropbox zowel offline als online opgeslagen en dan vind ik fijner, want anders was ik al over op skydrive.

[Reactie gewijzigd door mojo81 op 24 april 2012 21:28]

Met de nieuwe SkyDrive app is dit echt een fluitje van een cent.
Echt ideaal.
De hamvraag blijft: wat is de maximale bestandsgrootte die je op je drive kwijt kan?
Als daar een (lage) limiet aan zit, kan ik het net zo goed links laten liggen...
By Skydrive sinds kort 300Mb, las ik gisteren.
Hoe zit dat bij Google Drive?
wat is de maximale bestandsgrootte die je op je drive kwijt kan?
Bestandsgrootte op de Microsoft Live Skydrive
2GB via de Windows Explorer.
300 MB via de browserinterface.
2GB via OS integratie, 300MB via web interface.
2GB is voor de meeste bestanden wel genoeg, maar ik had graag een TrueCrypt volume van 20 GB aangemaakt... :/
Probeer Boxcryptor eens, wellicht dat dit ook goed met Skydrive werkt?
Juist daarvoor de nieuwe Skydrive App. Heb em nu op mijn WHS/Famillie PC/ Werk
Foto's dus drie keer opgeslagen, online en offline.
En op het werk iets toegevoegd, gelijk gesynced naar alle PC's.
Plus, iets niet in Skydrive staan, via de website remote acces tot alle documenten van de pc's die aanstaan op dat moment !
Ik geloof dat jij om bent nu !?
Okay moet heel eerlijk zeggen dat at wel erg netjes klinkt :) zal er eens naar kijken :) ik heb echt alleen helemaal niks qua live adressen jah 1 voor xbox en dat is het wel :)
Thanks! (Ook richting @Voxxie)

Dat is inderdaad wat ik zocht en ik was me er niet van bewust dat dit bestond. Als netwerk schijf vond ik niet ideaal en omslachtig en Gladinet, wat bbob1970 aangeeft heb ik geprobeerd maar is me te veel bloat voor enkel SkyDrive.

Top! Helemaal omdat ik ook een Windows Phone heb :)

[Reactie gewijzigd door mojo81 op 25 april 2012 02:24]

www.gladinet.com daar kun je alles mee met cloud opslag met verschillende aanbieders.
Kijk even naar dit project: http://skydrivesimpleviewer.codeplex.com/

Download het, vul je gegevens in, en deze haalt het webDav adres voor je op. Deze kan je vervolgens weer mappen als network drive in deze computer.

Andere optie: In word 2010 opslaan naar het web. Daar path kopieren: http://www.addictivetips....ydrive-using-office-2010/
Uit eigen ervaring moet ik zeggen dat dit niet goed (onstabiel) werkt. Als je de berichten ziet, hebben meer mensen daar last mee.

Ik zet mijn geld op dit moment in op de SkyDrive App.
Overigens gebruik ik al Windows Live Mesh en SkyDrive op pc en telefoon, en dat werkt als een zonnetje.
klopt want ik wou net kopen kreeg ik nog ¤5 voor 20GB maar had geen creditcard bij de hand. kijk ik weer en kost het $4,99 per maand voor 100GB
dus $54 - 100GB ipv ¤18 - 80GB per jaar :(

ik vind het wel een belachelijke verhogen en leg mijn creditcard maar weer in de kast

@LordHades Skydrive is al goedkoper ;)

[Reactie gewijzigd door Proxx op 24 april 2012 20:12]

Mijn Drive is nog niet gereed maar ik ben benieuwd wat het doet met mijn eerder aangeschafte storage. Ik heb nu 80GB in Docs en die gebruik ik als backup (een soort Drive dus :) ).
Als ik echt apart storage moet kopen voor Drive dan doe ik dat dus niet. Ik ga dan gewoon door met Docs. Weinig functionaliteit, maar het bewaart mijn bestanden.
zolang je dezelfde credit card gebruikt kan je het oude plan blijven gebruiken, verander je van kaart of betaalmethode oeps dan ga je heeeeeeeeeeel veel meer betalen.

Ik ziet nu voor $20 op 80gb en voor 100gb betaal je dadelijk bijna $65 per jaar. Dat is bijna 3x zo veel !!!!!!!!1

Net even in mijn apps account gekeken.

Google Drive storage
Flexible Plan
20 GB (¤3.00/license/month)
-
based on assigned licenses
50 GB (¤6.00/license/month)
-
based on assigned licenses
200 GB (¤13.50/license/month)
-
based on assigned licenses
400 GB (¤26.50/license/month)
-
based on assigned licenses
1 TB (¤67.00/license/month)
-
based on assigned licenses
2 TB (¤134.00/license/month)
-
based on assigned licenses
4 TB (¤268.00/license/month)
-
based on assigned licenses
8 TB (¤535.00/license/month)
-
based on assigned licenses
16 TB (¤1,068.00/license/month)
-
based on assigned licenses

Amazon S3 is dan iets duurder maar daar betaal je voor wat je echt gebruikt. Dus bij google neem je zeg 100gb, gebruikt er maar 75 en toch betaal je voor 100gb. Bij amazon betaal je dan gewoon voor 75gb

Ook apart dat voor apps gebruikers de data schijnbaar stukken duurder is $50 voor 1tb = zeg 38 euro maar via apps 67 euro, bijna het dubbele.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 24 april 2012 20:35]

Uhm, het is tussen de 2.5 tot 6 maal zo duur geworden. Dat vind ik een schandalige prijsverhoging, ik ben zeer benieuwd of ze die nog gaan uitleggen en hoe ze die gaan verklaren...

Edit: De nieuwe prijsstelling geld voor Docs (wat nu dus Drive is) en Picasa.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 25 april 2012 09:55]

Waar zie jij een prijsverhoging? Het is een nieuw product.
Je zal wel op Google Docs doelen, maar daar kan lang niet alles opstaan. Daar is opslagruimte dus veel minder waard.
Google docs bestaat niet meer en je kan je docs account ook niet upgrade. Wat jij verteld is onzin ook al kun je niet alels met docs storage is storage en als die nu zeker 2x of meer duurder gaat worden klopt er iets niet.
zolang je dezelfde credit card gebruikt kan je het oude plan blijven gebruiken, verander je van kaart of betaalmethode oeps dan ga je heeeeeeeeeeel veel meer betalen.
Zolang je google wallet actief blijft met juiste gegevens, kun je het oude plan blijven gebruiken.
Lijkt me dat Drive eerder tegen Dropbox moet opboxen :)

Dropbox is qua functionaliteit (wat ik uit dit artikel kan halen tot nu toe) ver voor te lopen op Drive.
Vergelijking Drive vs. Dropbox (voor mij):

Ruimte: dropbox (2GB), Drive (5GB)
Apps: dropbox (vrijwel alle besturingssystemen), Drive (alleen Android)
Meer ruimte (gratis): dropbox (makkelijk tot iets meer dan 20GB), Drive (5GB)
Meer ruimte (betaald): dropbox (relatief duur), Drive (100GB voor 5$ per maand! :) )

Ook functionaliteit zoals de automatische camera-upload van Dropbox vind ik er handig.
Ben benieuwd, ik gebruik dropbox al erg fanatiek, en ga Drive natuurlijk ook eens proberen. Ik ben nog een beetje sceptisch, ben bang dat het te veel op Google+ gaat lijken... (Hier had ik van te voren erg veel van verwacht, maar het is nu nog steeds een spookstad. Ken maar enkele mensen met Google+, in tegen stelling tot 100'en mensen op Twitter en Facebook.)
Drive is er nu voor Android, PC en Mac. En binnenkort voor iOS. En er komt een API voor developers, dus over 3 tot 6 maanden doet Drive niet meer onder voor Dropbox, qua connectivity.
Mooi om te horen dat er ook een Linux en FreeBSD versie is.
En een WP7.....
Het is toch net nieuw man. Gun het wat tijd..
Mooi om te horen dat er ook een Linux en FreeBSD versie is gemaakt zal worden op basis van de API.
Maar wel qua support. Google geeft 0,0 support. Er bestaat geen Google support. Je moet het zelf uitzoeken.
Google biedt voor bijna alle applicaties een betalende support aan met verschillende SLA's
Heb je hier een bron voor waaruit blijkt dat Google support bied? Op http://support.google.com/?hl=nl kan ik niets vinden.
Ik gebruik Google Apps for Business en heb laatst contact gehad met support (over een betaling en gedonder met Google Wallet), ik ben heel vlot en netjes geholpen. Contact via het admin control panel.
Drive is er nu voor Android, PC en Mac. En binnenkort voor iOS.
Is Mac geen iOS dan ... ?
verdikkie, schrap m'n post hierboven ...

[Reactie gewijzigd door CuBras op 24 april 2012 22:57]

Nee, Mac is OSX / desktops / laptops, iOS is iPhone / iPod Touch / iPad / mobiele apparaten.
+Drive support google docs natuurlijk perfect, wat praktisch dus een zeer goeie editor overal levert (zware win boven dropbox wat mij betreft).
Hier komt dan nog eens bij dat Photoshop bestanden (en ik geloof ook illustrator bestanden) online (in de browser) weer gegeven kunnen worden. En niet dat je ze eerst moet downloaden zoals bij Dropbox.
Inderdaad,

Ik ben ook niet echt van mening dat dropbox ver vooruit loopt op Drive hoor. Dropbox werkt erg goed dat zal ik verder niet ontkennen maar ik heb veel dingen bij google en Drive maakt het allemaal net iets makkelijker weer.
dropbox is al geen 2 gigabyte meer.
zelf heb ik al 5,56 gigabyte en dit groeit nog steeds.

het valt mij op dat elke keer als een concurent meer aan gaat bieden, dat dropbox op de een of andere manier gebruikers de mogelijkheid geeft om ook door te groeien naar meer opslag ruimte.
ik ben benieuwd op dropbox nu weer een mogelijkheid geeft om meer ruimte te krijgen.


hieronder staat wel hoe je meer ruimte kan krijgen op verschillende manieren

installeer de dropbox beta versie op je telefoon (of op de computer).
als je dan 2 gigabyte aan foto's en video upload groeit dropbox mee met je uploads.
heb je 4,1 gigabyte aan foto's dan groeit dropbox 4,1 gigabyte.

had je dus 1,3 gigabyte vol
met 2,1 gigabyte aan foto's geeft dat 3,4 gigabyte.

met invites komt er nog eens 250 per geaccepteerde invite bij.

zo kan je met een gratis versie van dropbox ook op 8 gigabyte komen.

http://forums.dropbox.com/topic.php?id=57860&replies=10
met het installeren van de beta krijg je dus al 500 mb extra
en max 3 gigabyte aan foto's en video's erbij, zo kom je dus ook op 5 gigabyte uit.
en met invites kan je dan doorgroeien tot 8 gigabyte
ook kan je facebook en twitter aan dropbox koppelen voor 750 mb extra ruimte
Nog een handige tip voor dropboxgebruikers dat studenten zijn, registreer je academisch mailadress en ontvang als beloning 16GB extra voor refferals ipv 8GB (desnoods via google adds truc FILENOX @ tweakblogs.net: 8GB Extra op Dropbox (gratis) ). Zo kan je dus relatief makkelijk boven de 20GB komen (gratis).

Ik betwijfel wel of Drive zo'n succes gaat worden. Echte voordelen tegenover de concurrentie heeft het niet, buiten dat de prijs lager is bij het kopen van grote hoeveelheden data.

[Reactie gewijzigd door Lambo LP670 SV op 25 april 2012 11:07]

Dropbox beta bestaat niet meer, is de officiele en met uploaden van foto's krijg je TOT max. 3GB erbij ( 5GB als je in de beta periode aanmeldde )

Referrals zijn sinds een paar weken ook op de normale accounts 500mb p/st
verschil met gewoon t/o edu is dat je dubbel zoveel opslag kan krijgen

( naast de googleaddtruc kan je ook even zoeken op VM + dropbox + refferal, iets meer werk, maar even effectief)
Bovendien werkt dit ook met terugwerkende kracht. Toen ik mijn tudelft email registreerde verdubbelde mijn opslagruimte direct.
Ze hebben de invites verhoogd tot 500mb per invite! :-)
Vanuit Android gebeurd Automatische Camera Upload ook al naar Picasaweb als je de Google+ app gebruikt. Dit kost (in tegenstelling tot Dropbox), geen opslagruimte in Picasa.
Ik denk dat Dropbox hier geen concurrentie aan heeft als iedereen de Terms of Service van Google Drive even doorleest. Wie gaat dat nog vrijwillig gebruiken?
Maar dat is met alle google services het geval...
Goed gevonden.. is dit ook voor deze dienst?
Ik vind de servicevoorwaarden ook wel heel erg ver gaan: "Wanneer u inhoud uploadt naar, of anderszins toevoegt aan, onze Services verleent u Google (en degenen met wie we samenwerken) een wereldwijde licentie om dergelijke inhoud te gebruiken, te hosten, op te slaan, te reproduceren, aan te passen, afgeleide werken daarvan te maken (zoals afgeleide werken als gevolg van vertalingen, aanpassingen of andere wijzigingen die we aanbrengen om ervoor te zorgen dat uw inhoud beter werkt met onze Services), te communiceren, te publiceren, openbaar uit te voeren, openbaar weer te geven en te distribueren."

Ik vraag mij nu af of ik nu wel veilig documenten kan opslaan in Drive?
Ik zou gewoon lekker bij Dropbox blijven.

[Reactie gewijzigd door VorteXLP op 24 april 2012 20:35]

Lees de servicevoorwaarden van Dropbox maar eens... Daar staat ook zoiets in. Alles wat je er op zet geeft hun rechten. Daarmee is ook juridisch afgedekt dat je er muziek of films op zet want je mag er dus alleen dingen op zetten waarvoor je Dropbox/Google rechten kan geven en je dus zelf dat recht hebt.

Er is een eenvoudige oplossing, voor alles wat je wel wil opslaan/verplaatsen maar niet met Google/Dropbox wil delen kun je een truecrypt container maken. Dan hebben ze wel de bak bitjes maar kunnen ze niets mee. Delen met telefoon en/of tablet kan dan wel een probleem worden. Minder veilig is waarschijnlijk ook wel afdoende: een ZIP file met wachtwoord.
Is standaard. Dit is nodig om het uberhaupt aan JOU te laten zien.
Bullshit: publiceren, openbaar uit te voeren, openbaar weer te geven en te distribueren is echt niet nodig voor zoiets 8)7
J ekunt me wel tegenspreken, maar toch is het zo.

Deze tekst vind je in vrijwel alle clouddiensten.
Bullshit: publiceren, openbaar uit te voeren, openbaar weer te geven en te distribueren is echt niet nodig voor zoiets 8)7
internet, ook al heb jij er alleen toegang toe _is_ openbaar uitvoeren, openbaar weergeven, en distribueren. Zonder die laatste kan google het bijvoorbeeld niet over haar wereldwijde cluster uitsmeren.

Juridisch heb je die dingen dus wel nodig, anders zou jij ze kunnen aanklagen wegens het beschikbaar maken van iets wat je zelf hebt geupload. (en ja: zo krom zitten de wetten in de USA in elkaar)

Niet dat ik google vertrouw, maar ik weet wel dat je dergelijke dingen echt nodig hebt.
Ik heb de privacy terms gelezen en daar staat toch echt in dat ze niet persoonlijke informatie publiceren.
Ik denk ook dat het hier voornamelijk over data praten die als public is upgeload.
Want anders slaat het nergens op want het voldoet dan niet eens aan hun eigen privacy terms.
Je wilt in je documenten zoeken, dat kan je alleen doen door een opdracht te geven aan Google en die gebruikt op dat moment je documenten om deze te doorzoeken.

Het is een cloud, dus moet je expliciet toestemming geven dat ze je content mogen hosten zodat ze ook jou (en degene die je toegang geeft) je content weer kunnen aanbieden.

Je wilt natuurlijk dat ze het opslaan en het liefst ook kunnen recoveren als er een HD/server/centre stuk gaat. Daardoor moeten ze het ook kunnen kopiëren/repliceren.

etc.

Dit is zodat ze niet kunnen worden vervolgt als ze de dingen doet die ze moeten doen om de service aan te bieden.
Skydrive lijk dit ook te doen alleen wordt het daar anders geformuleerd maar ik vermoed dat het op het zelfde neer komt
Wij verkopen, verhuren, of leasen onze klantlijsten niet aan derden. Soms geven we informatie aan andere bedrijven die namens ons werken om bij te dragen aan het leveren van onze diensten.
http://privacy.microsoft.com/nl-nl/default.mspx

ik vermoed dat dropbox ook wel zoiets heeft staan.
desalniettemin wel iets om rekening mee te houden!

[Reactie gewijzigd door Proxx op 24 april 2012 22:14]

Deze rechten voor het gebruik van jouw documenten gaan inderdaad alleen maar over het gebruik van jouw inhoud om jou tot dienst te zijn. Dit wordt goed samengevat op de google drive faq van cnet

Under the heading, Your Content in our Services in Google's terms of service, Google states, "You retain ownership of any intellectual property rights that you hold in that content. In short, what belongs to you stays yours." [...] That means that Google can't use your content for commercial purposes without your consent. [...] For content that is yours, Google can't re-use it for its own purposes. But it can use content you upload in order to serve you.
Bedankt voor de toevoeging, ze zullen het voornamelijk zo verwoord hebben om zichzelf zo goed mogelijk in te kunnen dekken als er wat mocht gebeuren met de bestanden.

Maar dan blijf ik toch liever bij Dropbox hangen.
Goed punt maar het klinkt meer alsof je straks met google translate je documenten kan vertalen en daar dus automatisch een kopie bij google van opslaat, of mogelijk het verbeteren van hun translate service door de machine te laten leren van jou content. Verder kan ik me voorstellen dat als je bijvoorbeeld iets in google docs zet dat zij daar een vertalingslag naar hun eigen formaat voor mogen doen en mocht je je informatie per ongeluk publiekelijk beschikbaar stellen dat google daar niet verantwoordelijk voor is.

Ook het regelen van dingen als backups is in feite al het kopieren van jou data, zonder opslaan hebben ze geen service, communiceren moeten ze doen om jou content ook aan jou te tonen, publiceren door met je vrienden te delen, openbaar uit te voeren, weer te geven en te distribueren als jij je informatie publiekelijk beschikbaar wil maken. Neemt overigens niet weg dat het er in principe niet zo staat

Uiteindelijk is dit natuurlijk voor google een vrijbrief om te doen met de content wat ze willen (hoewel dat natuurlijk eerst door een rechter bepaald zou moeten worden), maar ik kan mij ook voorstellen dat dit niet zo bedoelt is.

[Reactie gewijzigd door mkooiman op 24 april 2012 20:31]

Staat daar niet gewoon dat je:
- Bestanden online kan zetten
- Bestanden kan aanpassen
- Bestanden kan kopiëren
- Bestanden publiekelijk zichtbaar kan maken
- Bestanden kan delen met anderen

Het klinkt inderdaad heel verkeerd, maar als ze bestanden niet mogen publiseren dan kan je je eigen bestand ook niet publiek zichtbaar maken.

Bovendien kan je met Google Drive ook web-apps koppelen aan je bestanden, en dan moeten die web-apps jou bestanden ook kunnen lezen.
Het woordje "openbaar" doet me anders vermoeden.

Hier staat, dat een document dat je upload door Google veranderd mag worden, in het geheel of in delen op hun frontpage mag worden neergezet of op een CD'tje te branden en aan half Europa te sturen.

Op het moment dat jij zelf op "DELEN" klikt, dan is dat heel wat anders, want dan maak je het zelf openbaar. Als je hun dat recht al met de gebruiksvoorwaarden geeft, dan mogen ze dat ook doen zonder dat je op "delen" hebt geklikt..

Is voor mij in ieder geval een killer. Dan maar geen Google Drive voor mij.

Vergelijk bijvoorbeeld even wat LaCie in hun General Terms & Conditions schrijft voor de Wuala Cloud Storage dienst:
LaCie agrees that all files you store using the Service, including their metadata (file name, description, comments, thumbnail images, etc.), ("Data") will be encrypted such that they can neither be read by LaCie nor by any third party, unless the Data is explicitely shared or made public by you. LaCie has no access to your password, does not know it and cannot reset or recover it. You acknowledge that if you forget your password, your Data will be irrevocably lost.
Daar wordt NIKS gezegd over publiek maken, etc. Het kan dus best. Waarom Google dat niet wil? Nouja, die willen met jouw data aan de haal. One way or another. Nee dankjewel, ik pas.

En Dropbox maakt ook heel expliciet duidelijk dat ze alleen bepaalde rechten nodig hebben om het technisch mogelijk te maken om data tussen computers heen en weer te schuiven. Maar Google zegt dat allemaal niet, die zeggen alleen dat ze je data publiek willen kunnen maken. Ongeacht of ze dat bedoelen, mogen ze het doen zonder dat jij daar iets aan kan doen, je hebt immers die Terms geaccepteerd.

[Reactie gewijzigd door Garyu op 25 april 2012 09:09]

Het is een beetje ongenuanceerd. Dropbox heeft namelijk een gelijkaardige voorwaarde in de TOS staan die (een paar jaar geleden?) voor heel wat ophef zorgde:

(een) bron: http://lifehacker.com/581...dropboxs-terms-of-service
ja maar als je daar de oude 'pre drive' prijzen (voor extra ruimte in bijv docs en dat soort diensten) tegen af zet dan is het toch behoorlijk wat duurder dan verwacht... +/- 10x

toegegeven dat het vullen op deze manier natuurlijk ook wel 10x makkelijker * en dus waarschijnlijker is,


*fictief getal, gebaseerd op een spreekweize, en pun intended...
Tweakers; Lijkt me een mooi moment om een vergelijking te maken tussen alle verschillende aanbieders van dit soort diensten? Op prijs, maar voornamelijk op beveiliging, software, gebruiksgemak...
Drive lijkt wel erg veel op skydrive
of skydrive lijkt veel op drive?

kan ook, net hoe je het bekijkt.
of skydrive lijkt veel op drive?

kan ook, net hoe je het bekijkt.
Skydrive is er al veel langer!
Een hard disk heet in het Engels al jaaaaaaren ook wel een (hard) drive, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand op het woord "drive" merkrecht kan claimen.

5GB gratis is al best netjes, maar die 100GB voor 5 dollar is helemaal geweldig :D Dit lijken me ook prijzen die in de toekomst heel hard gaan dalen met de steeds dalende prijs van hdd's.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 24 april 2012 19:29]

Jammer dat bij de release van Drive de storage juist is toegenomen:

GB Oude prijs per maand Nieuwe prijs per maand
20GB $0.42 N/A
80GB $1.67 N/A
100GB N/A $4.99
200GB $4.17 $9.99
400GB $8.33 $19.99
1TB $21.33 $49.99

[Reactie gewijzigd door Sendar op 24 april 2012 20:11]

Je bedoelt dat de prijs is toegenomen?
De oude storage is goedkoper, omdat je daar geen Drive storage a la dropbox hebt. Schijnbaar kost dat Google een stuk minder geld om aan te bieden, op zich best logisch als je bedenkt dat het continue synchroniseren natuurlijk meer bandbreedte kost dan af en toe een bestandje naar google docs uploaden.

Ze hebben het storage plan/abonnement dus aan moeten passen.

In verhouding tot dropbox, kwa functionaliteit aardig vergelijkbaar (daargelaten dat de functionaliteit nu nog even achterligt kwa beschikbare platforms) is het toch een stuk goedkoper.

Het is overigens niet zo dat je met het oude storage plan, dadelijk 80GB Drive ruimte hebt voor 20 dollar per jaar.

Er staat in de uitleg pagina hier, naar mijn idee, heel duidelijk dat die 80GB gewoon voor Gmail/Picasa/Docs blijft gelden, maar expliciet niet voor Drive. Daarvoor zul je van plan moeten switchen naar een van de nieuwe en dus duurdere (maar wel goedkoper dan dropbox 10 dollar per maand voor 50GB). En dan gaat automatisch ook je Gmail storage naar 90GB (dat komt er dus extra bij, niet langer shared!).

Overigens heeft Dropbox recent ook een aanzienlijke kapitaalinjectie ontvangen van een investeringsmaatschappij. Het lijkt mij dan ook plausibel dat ze een geduchte concurrent blijven. Gezien ook de aardige mogelijkheid om gratis extra storage te krijgen door het uitnodigen van nieuwe gebruikers.

Ik kijk in ieder geval uit naar de los te barsten prijzenoorlog voor dit soort diensten, laat de consument maar profiteren!
De xx GB Google Docs verandert in xx GB Google Drive. Als je dus een oud plan hebt worden de GB's wel gemigreerd naar Google Drive.
Dat kan ik beamen.. Ik heb een oud data-plan van Google (20 GB voor $5,-) en deze wordt gewoon opgeteld bij mijn Google Drive
Google Docs werkte al een tijdje als een soort "drive". Je kon er vele bestanden in kwijt, ook niet-office achtige bestanden zoals .jpg en dergelijke. Het naampje verandert en er komt een app voor op je PC en telefoon zodat het nog meer geïntegreerd wordt met je apparatuur.

EDIT: voor je Word en Excel en wellicht ook andere MS Office programma's kan je een automatische sync add on voor installeren. Je bestanden worden dan automatisch gesynced met Google Docs en straks dus neem ik aan met Drive.

[Reactie gewijzigd door SniperEye op 24 april 2012 19:24]

Skydrive is een automatical sync drive.

Ik zie dat (nog) niet bij Gdrive
Daar is t gewoon een mapje.
automatic is voldoende.
Skydrive is een automatical sync drive.

Ik zie dat (nog) niet bij Gdrive
Hoe bedoel je dat precies? Google drive synchroniseert gewoon een map.
5 dollar voor 100GB per maand is zeker niet duur. Een goeie concurrent voor Dropbox aangezien je nu alles centraal op een plek kunt hebben, mail, apps, contacten van Android enzovoort.
Of 50 dollar voor 107/125GB per jaar via Skydrive...
Ik betaal wel liever per maand dan per jaar.

Zeker in het begin als je niet zeker weet heb ik dit echt nodig is de per maand optie altijd veel interessanter als de per jaar optie.
Wat gebeurt er eigenlijk als je stopt met betalen?
Voor zover ik weet bij Microsoft Office 365 ben je als je echt niet meer betaalt en alle waarschuwingen in de wind slaat al je data kwijt. Voor Skydrive en Google weet ik het niet maar ik neem dat daar hetzelfde voor geldt.
Het zou ook nog kunnen dat ze de Flickr-methode gaan gebruiken.
Hierbij wordt alleen de laatst geüploade data getoond, die je vervolgens moet verwijderen om de eerdere data terug te krijgen.
Je kan ook 20 of 50 (10 of 25 dollar) doen om mee te beginnen. Kan je later altijd nog uitbreiden. Daar komt bij dat ik je punt niet snap, als je zoiets overweegt weet je van te voren toch ongeveer wel wat je in de cloud wilt zetten?
Hierop slaagt mijn punt inderdaad wel minder.

Is eerder met diensten waar de free versie minder waardig is of niet bestaat. Hier heb je als free user wel al alle features en kan je u een goed idee vormen van wat de betalende functionaliteit u zal geven ...
Mijn mail en contacten staan al bij Google, en de meeste van mijn apps ook. Dat is al gratis. En dat is lang geen 100 Gb.

Ik geloof dat ik je punt niet snap.
Komt hier dan ook open-source software voor? Wat me aan Dropbox het meest stoort is dat je het alleen kan gebruiken op platformen waar ze zelf software voor maken (dus bijv. geen Linux-ARM).
Je kunt het ook zelf maken dmv de Google API of wachten tot iemand anders het voor je doet. Het is allemaal beschikbaar, dus als er vraag naar is, komt het er.

Ik ben mijn administratie aan het digitaliseren en had al extra Docs ruimte gekocht zodat ik met alle devices anywhere mijn spullen kan opzoeken. Alleen het syncen met mijn NAS moest ik nog organiseren. Hopelijk maakt Google nu zelf iets (voor Linux) waardoor ik niets hoeft te kopen ;) Windows software om te syncen met G-Docs is er zat, maar voor Linux niet. En ik wil dat graag door mijn NAS laten afhandelen want die is 7x24 in de lucht.
Het zou helemaal mooi zijn als iemand dit combineert met versleuteling.
Toch zit het mij namelijk niet helemaal lekker, dat Google, en dus div. overheden inzage hebben in al je data.
Als je daar bang voor bent, moet je je internetlijn doorknippen en geen enkele cloud opslagdienst gebruiken. Die angst heeft niets te maken met Google, die gaan dat nl niet zonder meer toestaan. En je kunt dan zeggen dat ze stiekem gaan kijken of een conspiracy, maar dan kun je idd niets vertrouwen en moet je het ook niet doen.

Maar het is een drive...je kunt de boel dus zelf met TrueCrypt oid versleutelen. Ook geen probleem dus. Misschien bouwt iemand er wel iets voor icm die API. Zou wel tof zijn.

Anders moet je kijken naar synctools als Superflexible. Die werken nog op het 'oude' Docs of S3 enzo, maar bieden een encryptiemogelijkheid.
Dan kun je het beste Wuala gebruiken. Die heeft alle features van Dropbox en meer. Ook wordt alles client-side geëncrypteerd, zodat zelfs zij er niet bij kunnen. Het nadeel is wel dat je er alleen bij kan via een javatoepassing, een app op je mobiele telefoon of een app op je tablet. Daarnaast is het closed source, dus helemaal zeker weet je het nooit. Of zoals iemand anders al zei kun je Truecrypt gebruiken voor Google Drive.

OT:
Ik ben erg benieuwd naar Google Drive. Het nadeel van Dropbox vind ik dat je niet zelf kunt kiezen welke mappen je kunt synchroniseren. Ook kunnen de bestanden in Dropbox pas na het downloaden geopend worden. Met de integratie van Google Docs is dit dus opgelost. Daarnaast hebben de meeste mensen wel een Google Account wat het delen van bestanden weer makkelijker maakt.

EDIT: Ik bedoelde dat je bij Dropbox maar één map (meestal %USERPROFILE%\Dropbox) kunt kiezen waar de geselecteerde mappen gesynchroniseerd wordt. Bij bijvoorbeeld Wuala kun je per map (of gewoon alles) aangeven waar je het mee wilt synchroniseren. Ook kun je er inderdaad voor kiezen om bepaalde mappen niet de synchroniseren, die staat dan alleen op de server.

[Reactie gewijzigd door AntBond op 25 april 2012 20:49]

Bij Dropbox kan je wel degelijk slechts bepaalde mappen synchroniseren! Voor de rest ben ik het met je argumenten eens hoor.
Bedoel je te zeggen dat je ervoor kan kiezen om bepaalde bestanden alléén online te hebben staan bij Dropbox, in plaats van dat ze ook offline moeten bestaan om de online versie van het bestand te behouden?
Als je eerst de map synchroniseert op je client en daarna op je client aangeeft dat die die map niet meer hoeft te synchroniseren staat de data wel online, maar kan je het gerust van je client afgooien zonder dat deze wordt verwijdert.
Dus ja, met een omweg kan dat :)
Oh er komt dus wel een API voor? Op de Google site zelf heb ik er nog niets over kunnen vinden. Dat zou inderdaad mooi zijn, ik gebruik een Sheevaplug (soort Raspberry Pi) als servertje en ik zou daar heel graag mee syncen. Maar met Dropbox, wat ik nu gebruik, kan dat helaas niet.
Ja, inderdaad, hun developer site is nu ook up. Ik zou er wel mee aan de gang willen gaan, maar ik zie net VorteXLP's reactie en nu ben ik er niet meer zo happig op :) Ik ga Google geen toestemming geven om al mijn prive bestanden te publiceren, zeg... :| Wat denken ze wel.
Die reactie is onnodig. Deze sectie staat in vrijwel elke dienst (ook niet van Google), en dat betekent dat ze ze uberhaupt KUNNEN publiceren. Bijvoorbeeld aan jezelf. Of dat ze ze kunnen vertalen. Of laten zien via de browser of aanpassen via mobiel.

Storm in een leeg glas zelfs. Niks van aantrekken.
Dat vind ik niet. Publiceren is meer dan alleen aan de rechtmatige eigenaar verstrekken. Het betekent letterlijk openbaar maken.

Er staat zelfs letterlijk: 'publicly display', zonder enige beperkende voorwaarden (bijv. dat je het bestand zelf eerst moet sharen). Dat vind ik toch wel veel te breed voor een dergelijke dienst.

Misschien dekken ze zich in voor 'oeps-momentjes' zoals de Gmail dot-bug uit 2006 maar dan nog vind ik het veel te breed om zo breed toegang te vragen.
De Privacy-termen zijn nog altijd van kracht waar in staat dat persoonlijke/prive informatie niet getoond wordt.

Dit is altijd weer een hit als iemand de sectie leest, maar het is toch echt noodzakelijk op te nemen om de dienst uberhaupt te kunnen leveren.
ben benieuwd of het ook echt een concurrent wordt van dropbox
Lang gewacht en toch eindelijk gekomen, vriendelijke prijzen voor extra opslag. De cloud war barst los :)

[Reactie gewijzigd door Crawl NL op 24 april 2012 19:20]

Zouden ze je documenten doorspitten voor informatie?
Een vraag die je elke internetdienst wel kan stellen (en vrijwel elke zal dat vast tot op zekere hoogte ook wel doen)
Dat maakt het nog niet een slechte vraag natuurlijk. Het lijkt me juist een criterium om een bepaalde dienst op te selecteren.
Ja maar dat doen anderen ook.

Dat is de reden namelijk dat je geen encryptie mag gebruiken want ze moeten "zien" of een bestand hetzelfde is als wat een ander heeft geupload zodat ze bestanden niet dubbel hoeven op te slaan.

Google zal dat ongetwijfeld gebruiken en indexeren om "persoonlijke advertenties" weer te kunnen geven.
De grote vraag is, vind jij het erg om persoonlijke advertenties te krijgen?

Mijn mening is nee, daar hoeven jullie het niet mee eens te zijn.
Google bied mij goede producten, en geeft mij advertenties die bij mij passen.
Natuurlijk had ik het liever helemaal gratis gehad (dus zonder met data te betalen), maar Google is een bedrijf en bedrijven willen winst maken.
Waar ik meer problemen heb zijn onpersoonlijke advertenties die mij opgedrongen.
Denk daarbij aan pop-ups met partypoker op een bepaalde data-deel-website of de mailtjes in mijn spamfolder met blauwe pilletjes. En dat terwijl ik walg van gokken en mijn jongeheer werkt ook nog perfect.
Geef mij maar die onopvallende reclames aan de zijkant van een website van de grote vriendelijke reus.

[Reactie gewijzigd door haifisch op 24 april 2012 21:39]

Bij bedrijven werken ook mensen die boterhammen willen.
de vraag is hoeveel boterhammen willen ze verdienen/krijgen en hoeveel is moreel gezien genoeg/teveel. Het lijkt er eerder op dat ze kaviaar en truffels willen verdienen.
De grote vraag is, vind jij het erg om persoonlijke advertenties te krijgen?
...
Mijn mening is ja.
Ik neem aan dat je 'nee' bedoeld, gezien de rest van je reactie? ;)
Volgens mij zegt hij het goed, lees de reactie anders nog eens.
Als je dat niet wilt, dan encrypt je gewoon de bestanden voordat je ze synct.
Het wachten is tot NAS producten als Synology Google Drive out of the box ondersteunen. Ziet eruit als een goedkope vervanger van Amazon S3 welke nu vrij populair is in combinatie met Synology.
Cloud Station? Dan heb je een sync optie met 1TB/2TB/4TB/etc. ruimte.

Het is alleen nog wachten tot er applicaties komen voor meerdere platformen.
Ik heb op moment bij Dropbox 25 gb, alleen het grootste nadeel vind ik toch wel dat voor een kleine aanpassing in een Word of Excel bestand eerst het bestand gedownload, bewerkt en dan weer geupload moet worden. Dan toch maar met 20 gb minder, en een stuk handiger te werk gaan.
Of je kan via SkyDrive werken, dan heb je hetzelfde als DropBox, maar kan je wel je office bestanden online bewerken.
Of je download de Dropbox desktop client, zodat het automatisch gesynct wordt.
Er bestaat bij dropbox zoiets als dropbox foldersync Welliswaar thirdparty, maar werkt prima en hoef je dus niet te downen en uppen Zie http://renekooijmans.word...voel-dropbox-folder-sync/
Als je het document gewoon opent vanuit je Dropbox folder op je mac/pc , aanpast en weer opslaat, past ie het toch gelijk aan?
waarom moeten bedrijven 4¤ voor 20GB betalen en consumenten maar 5¤ voor 100GB? komt hier extra support bij ?
Waarschijnlijk omdat bedrijven er gemiddeld veel meer gebruik van maken (meer upload/downloads naar de drive dus meer bandbreedte). En ze zullen meer betrouwbaarheidsgaranties eisen.
ik snap dan alleen niet goed waarom ze bedrijven beperken tot max 800 medewerkers
waarom zou google zijn klanten een beperking opleggen als deze
Voor die daarboven kan het vast ook wel maar dan komen ze waarschijnlijk netjes in pak met een account manager langs om een maatoplossing te bespreken :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 april 2012 19:45]

Wilde gok, maar wellicht 'durven' ze het risico nog niet aan om met dusdanig grote bedrijven, welke grote schadevergoedingen kunnen eisen wanneer Drive onbereikbaar is voor lange tijd, of erger, wanneer een deel van de data verloren zou gaan om wat voor een reden dan ook. Wellicht dat deze drempel in de toekomst nog omhoog gaat wanneer Google zeker is dat alles naar behoren werkt?
1 2 3 ... 8