Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 17.313 •

Qualcomm werkt aan Snapdragon S4-soc's met vier cores die bedoeld zijn voor notebooks die dunner moeten worden dan ultrabooks. De komst van Windows 8 moet de introductie van laptops met arm-chips een nieuwe impuls geven.

Qualcomm belooft volgens PCWorld dat de notebooks met Snapdragon S4-quadcores niet alleen dunner en lichter worden dan ultrabooks, maar ook dat ze langere accuduur krijgen en een continue verbinding met internet kunnen krijgen, dankzij de integratie van een 4g-modem. Het bedrijf deed in voorgaande jaren dezelfde belofte voor de zogenoemde 'smartbooks'. Die netbook-achtige categorie werd echter geen succes.

Het Amerikaanse Qualcomm hoopt dat de komst van Windows 8 een nieuwe impuls gaat geven aan notebooks met arm-chips. Microsoft maakt een versie van het nieuwe besturingssysteem met ondersteuning voor arm-chips. De software bevat echter wel enkele belangrijke beperkingen ten opzichte van de x86-versie.

De S4 zal op 28nm geproduceerd worden en energiezuiniger en krachtiger worden dan huidige Snapdragons, terwijl de fabrikant ook denkt aan 64bit-ondersteuning. Desondanks zullen de chips het wat prestaties betreft wel af moeten leggen tegen Intels komende Ivy Bridge-processors. De systemen zullen dan ook waarschijnlijk moeten concurreren met kleine dunne laptops met Atom-soc's en AMD Brazos-apu's. Waarschijnlijk worden ook nieuwe Chromebooks met arm-chips uitgerust.

Reacties (33)

Dunner dan de huidige ultrabooks is voor mij geen vereiste, maar goed om te zien dat de ontwikkelingen (uiteraard) doorgaan.

Persoonlijk wacht ik meer op de betaalbaarheid van ultrabooks.
Of makkelijker weg te werken in dikkere behuizing kan natuurlijk ook, krijgt dan hele simpele behuizingen, net als de goedkope tablets (<100 euro) nu hebben. Alles in een ruimte, batterij, printje en overigen hardware. Printje met ram er al op gesoldeerd hoeft niet groter te zijn dan 10 x 10cm, daar zitten dan ook ook alle connectors al aanvast.

Ik verwacht notebooks van 100 a 125 euro met linux, of iets duurder met Windows. Weet niet wat MS voor win8 gaat vragen voor notebooks, neem aan dat licentie ook wat lager ligt dan desktop versie. Zal in ieder geval stuk lager liggen dan de huidig atom netbooks, daar ben ik van overtuigt omdat hardware zo makkelijk in te bouwen is en alles waarschijnlijk vast op het printje word gesoldeerd.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 31 maart 2012 12:30]

Ik kan mij niet voorstellen dat er een notebook komt van 100-150,-.
Zeker niet in Europa/VS.
Er zit altijd nog een flinke marge op van de fabrikant om er nog wat winst uit te halen.
Dus hoewel de productiekosten waarschijnlijk laag zullen zijn, zal dit in de westerse landen niet zichtbaar zijn in de prijs.
Tenminste.. hier ben ik van overtuigd.
Een 100 dollar laptop voor de 3e wereldlanden was ook al lastig om te verwezenlijken ;)
De aldi had laatst nog een 'laptop' voor 90
Mini netbook 7" Aldi

De hardware was te vergelijken met http://www.dealextreme.co...hz-2gb-3-usb-sd-lan-70760

Oftewel niet echt om over naar huis te schrijven en eigenlijk gewoon een <100 tablet, maar dan met een toetsenbord eronder vastgeplakt, maar zeker mogelijk.

Daarnaast werd je vroeger bij de seats & sofas ook doodgegooid met van die cheepo windows CE mips laptopjes waar je nog niet dood mee gevonden wil worden.

Zelfs als de chips zelf beter gaan presteren zul je nogsteeds niet al te veel moeten verwachten onder de 100,- . Het scherm, de accu duur en de bouwkwaliteit zullen dan nogsteeds crappy zijn en hoewel de specs verbeteren staat de rest van de wereld ook niet stil en zullen de apps/websites zelf dus ook steeds zwaarder worden. Hoewel er dus wel degelijk al 100 laptops zijn lijkt het me sterk dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten.
Ja, die kleine ken ik inderdaad.
Maar bovengenoemde had het over notebooks en daar versta ik een volwaardige notebook onder en geen 'laptop' van 7''. Uiteraard.. 'volwaardig' is nogal subjectief.

Ik ben het verder met je eens hoor. Van 100,- kan je eigenlijk niet heel veel verwachten

[Reactie gewijzigd door keanu_ op 31 maart 2012 16:02]

Atom Netbook kosten nu al 180 euro als je aanbieding hebt. Daar zit dan vrij dure te produceren behuizing omheen met afneembare accu, vrij duur te produceren PCB. Ram sloten, relatief dure accu, etc, etc. Allemaal dingen die je kan schappen. Printje zal iets van 20 dollar gaan kosten, 1GB ram erop, soc erop, en dan alleen nog handje vol connectors en overige component(passief en actief) en wifi. Bordjes die in de goedkope tablet's zitten zullen ook niet duurder zijn dan 20 dollar, zit alles op en aan incl wifi. Hele printje kost dus minder dan alleen een atom nu kost. ;)

Als zit dan op 1 printje met kleine accu van 4400mA waar je dan 8 uurtjes op kan internetten, lekker klein en goedkoop dus. Verder is er toetsenbord nodig en behuizing met touchpad, dat kost allemaal niet zoveel.

TFT zijn ook gigantisch gedaald, als je groot inkoopt heb je voor paar euro een 7" scherm, zoals de Eee in het begin ook had. 10" kosten ook niet gek veel meer.

Je mag een systeem verwachten die gewoon lang meegaat en die niet zo gevoelig is en stootje kan hebben, dat iets goedkoop is betekend niet dat het uit elkaar valt. En je hoeft geen high end prestatie te verwachten, maar prestatie die voldoende is voor alle daagse dingen en simpele spellen.

In goedkope soc zitten tegenwoordig ook GPU, toevallig toen straks nog naar de allwinner 10A zitten kijken, dat is soc met cortex A8 @ 1.2Ghz Mali GPU 400Mhz, 7 dollar kost die bij grote afnamen. Om je maar idee te geven van wat de soc kost, en dat 100-125 euro netbook echt wel binnen bereik is gekomen en dan valt er zelfs nog wat aan te verdienen.

Edit/
Netbook = notebook
Netbook is gewoon hype naam voor iets wat we al jaren hadden, namelijk ultra portable notebooks. :D

edit/2
Wat zeg ik, de goedkoopste netbook in de PW is 177 euro.
pricewatch: HP Mini 210-2001sd (XD379EA)

Edit/3
Hier is iemand bezig met 15 dollar(BOM) computer met de Allwinner A10 soc(1.2Ghz), daar kan je makkelijk op internetten, twitteren, hd filmpje kijken(tot quad hd) heeft HDMI uitgang, sata3, ddr3, ethernet, etc. Hier laad de cortex A8 @ 1.2Ghz tweakers in 1 seconden, dat gaat vlot zat lijkt me, en dat is maar single core.
http://www.freesoftwarema..._gplcompliant_computer_15

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 31 maart 2012 19:53]

Goedkoper gaat dit de netbooks niet maken - een top-of-the-range Qualcomm SoC kost misschien 5 dollar minder dan een Atom SoC van $25. De kosten zitten hem in de electronica eromheen, en die worden niet anders omdat de cpu toevallig ARM instructies spreekt. We zien met tablets (die zitten nu op ongeveer de helft van de performance van een typische netbook) ook dat die dingen geen 100 euro kosten, of je moet echt van enorm brakke Chinese plasticzooi houden.
Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat de huidige ultrabooks nog dunner moeten worden. Als je kijkt naar de layout van bijvoorbeeld een zenbook of een mba zie je toch al dat eigenlijk alle ruimte in beslag genomen wordt door de accu ( http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1317905940.jpeg ) Een dunnere behuizing zou dus voornamelijk ten koste gaan van de accu en helaas kun je dit niet terug winnen op puur het reduceren van het gebruik van de cpu (wireless en scherm geven ook een aanzienlijke bijdrage).
en een continue verbinding met internet kunnen krijgen, dankzij de integratie van een 4g-modem
... en de introductie van de Connected Standby-mode in Windows 8...

meer info

[Reactie gewijzigd door Ramon op 31 maart 2012 12:51]

Dat wordt eindelijk goed concurrentie voor Intel.
[qoute]Desondanks zullen de chips het wat prestaties betreft wel af moeten leggen tegen Intels komende Ivy Bridge-processors.[/quote]

Goede concurrentie???
Een dual-core cortex A9 kan niet mee met een single core AMD Athlon 64 (single core) als je die op 1 Ghz clockt (heb ik laatst een keertje getest). En die AMD is wel gewoon 8 jaar oud en er is enorme vooruitgang geboekt in de aantal bewerkingen per clockcycle.
Een Quadcore ARM CPU zou het nog steeds afleggen tegen een single core variant van Ivy bridge in de huidige staat bij gelijke clocks. En daar komt dan bij dat hoewel die ivy bridge wel 2x zoveel stroom verbruikt, hij wel 2 cores heeft die significant hoge clocksnelheden aan kan (om niet te praten over de i5/7 ulps die ook nog eens hyperthreading hebben).
Naast het feit dat alle huidige mobiele GPUs het nog steeds ruim afleggen tegen intels HD3000 serie (en ik ben persoonlijk totaal geen fan van de intel GPUs)

Bottomline: Met windows 8 wellicht een mooi goedkoop alternatief, maar zal veel langzamer zijn en in vergelijking met scherm en andere componenten die er nog in zitten zal de energiewinst niet cruciaal veel zijn en een half uur accutijd geef ik persoonlijk graag op voor een 10x sneller cpu/gpu.
Voeg daaraan toe dat huidige windows programmas niet kunnen draaien op ARM laptops en er blijft vrij weinig reden over zo'n ding te kopen.
De enige die echt kan concurreren met Intel op dit flak is AMD. Vooral omdat zij volgens mij de balans tussen cpu en gpu in hun apus beter hebben gevonden terwijl intel nog steed op zoek is. amds e-450 is grafisch nog steeds sterker dat intels core i7 ulps. en ook de e-450 zal een ARM quadcore zonder enige moeite verslagen op cpu terrein.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 31 maart 2012 12:59]

x86 instructies met ARM instructies vergelijken kan ook niet 1 op 1. Want je moet dat doen op een totaal plaatje. Dus MHz, energie verbruik, OS wat erbij draait en daarnaast ook snelheid en hoeveelheid van ram. En omdat er geen moederbord bestaat waar je beide cpu's op kunt laten werken wordt het toch echt lastig vergelijken. (Met een aantal benchmarks draaien heb je wel een richtlijn van prestatie maar echt vergelijken is wat anders)
dat zegt-ie juist, x86 is per instructie een stuk sneller, kijk maar naar de performance van AMD's Brazos versus Cortex A9 - de A9 moet bijna 2x hoger geklokt worden voor dezelfde prestaties. Dit is *de* reden dat ARM maar niet wil(de) doorbreken in de netbook markt, de A9 architectuur schaalde niet goed, een te hoge klok is moordend voor je verbruik. Dit is ook de grootste reden dat de ARM fabrikanten zo veel fabrikageproblemen hebben de laatste tijd (en uitstel, steeds gemiste launch dates, etc): omdat de kloksnelheden zo hoog zijn *moeten* ze op superlage voltages draaien, en dat kan weer alleen met heel hoge produktiekwaliteit.

Met A15 (van ARM) en Krait (van Qualcomm) hopen ze volgend jaar wel een beter schaalbare architectuur te hebben, al zitten AMD (Hondo, Brazos 2.0) en Intel (Silvermont) ook niet stil.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 april 2012 19:05]

Goede concurrentie???
Een dual-core cortex A9 kan niet mee met een single core AMD Athlon 64 (single core) als je die op 1 Ghz clockt (heb ik laatst een keertje getest). En die AMD is wel gewoon 8 jaar oud en er is enorme vooruitgang geboekt in de aantal bewerkingen per clockcycle.
Een Quadcore ARM CPU zou het nog steeds afleggen tegen een single core variant van Ivy bridge in de huidige staat bij gelijke clocks. En daar komt dan bij dat hoewel die ivy bridge wel 2x zoveel stroom verbruikt, hij wel 2 cores heeft die significant hoge clocksnelheden aan kan (om niet te praten over de i5/7 ulps die ook nog eens hyperthreading hebben).
Naast het feit dat alle huidige mobiele GPUs het nog steeds ruim afleggen tegen intels HD3000 serie (en ik ben persoonlijk totaal geen fan van de intel GPUs)
Ten eerst zet arm haar soc helemaal niet tegenover de i7, staat qua prijs nog onder de atom dus daar moet je hem ook plaatsen want dat doet arm ook, als die ongeveer even goed als de i7 zou zijn zou de prijs niet onder die van de atom liggen.

Het is dus goede concurrentie voor intel, op atom gebied. Maar wellicht lopen veel meer mensen over die meer dan zat hebben aan ARM chip, 80% zal niet meer doen dan, internetten, ebay, twitteren, facebook, email, tekstschrijven, etc. Allemaal taken die allang evengoed gaan op arm dan op een intel cpu. Prestatie is leuk, maar als je er nooit gebruik van maakt en je cpu nooit op volle snelheid zal draaien heb je er helemaal niks aan. Ben je dus dom als je intel koopt waar je hele arm netbook kan kopen voor de helft van wat intel cpu alleen al kost.

Hoe heb je dat dan getest? Graag wat meer info want zonder enige onderbouwing of inzicht in je test kunnen we er niks mee.

Als ik kijken naar hoe A8 @ 1.2Ghz presteert in alle daags gebruik, zoals webpagina laden dan gaat dat op A8 toch vlotter dan op mijn Athlon II M320 @ 800 Mhz(kan helaas niet op 1.2Ghz instellen). Maar dit zegt nog steeds niet veel, heb dan geen win8 op de A8 core draaien maar android en dat zal vermoedelijk ook erg veel schelen.
Dat is ook mijn idee.
MS bouwt niet voor niets ook Windows 8 voor ARM. MS office etc kan je gewoon mee werken. Komt erbij dat ARM Cortex A15 eraan komt. Dat zou tov Cortex A9 echt weer snelheid en efficiency verbetering zijn.

De verkoopcijfers van de iPad en dalingen van desktop pc's vertellen ook dat consumenten
graag een tablet pc erbij hebben.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 1 april 2012 13:28]

Heuj. Een ARM processor in een Windows Ultrabook. Dat betekent alleen Metro en Office. In de "normale" windows omgeving kan je onder ARM namelijk niets installeren.
Als veel ontwikkelaars hun programmas gaan compileren naar arm dan kun je wel alles. Dit kost alleen wel tijd en geld. Je zult populaire dingen snel terug zien, maar onbekende iets kleinere dingen niet zo snel.
Incorrect. Op de ARM versie kan je alleen Office en Explorer draaien.
However, Microsoft confirmed that Office will be on the only "desktop" apps allowed to run on ARM-based versions of the OS. With other applications limited to the new Metro apps, the inclusion of Office in the operating system could make it hard for rival developers to compete.
Je hebt dan een mooie laptop waarop je alleen een html gebasseerde touch interface en office op kan draaien.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 31 maart 2012 13:15]

Wat ze daar op doelen is: Kijk programmeurs als als je toch voor tablets gaat ontwikkelen en ARM zorg dan dat je uw GUI aanpast hiervoor!

Dat doen ze in de hoop dat bedrijven hun programma's gaan aanpassen voor w8 en deze dan automatisch ook ff compileren voor x86 - x64 ..


Ik snap het punt wel in neem aan dat ze willen dat ARM applicaties "meer" gericht op ARM is.. Zal vast wel meer aan GUI vereiste zijn dan iets anders.

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 31 maart 2012 13:14]

Je kan nu naast office op een arm laptop enkel een touch interface draaien. Volgens mij is daar juist niet over nagedacht.
Zullen we het even bij de feiten houden?

Voor Windows 8 komt een app store waarvandaan je Metro-applicaties kan installeren op je tablet/pc/laptop, ongeacht of het op x86 of ARM draait. Deze applicaties kunnen in C#, C++, HTML5 en vast nog wel meer .Net talen geschreven worden.

Nou moet ik zeggen dat ik het nut van ARM laptops ook niet zo zie, maar voor Tablets of Hybrids (met uitschuifbaar toetsenbord) zie ik het wel zitten.

Ongetwijfeld zal de prijs van een ARM laptop lager liggen dan x86 laptops.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 31 maart 2012 13:32]

Goed in Metro kan je dus meer talen gebruiken dan HTML. Maar dat doet niets onder aan het feit dat je dus enkel onder ARM deze Metro apps kan draaien. Een touch interface op een laptop. Daarnaast kan je nog office draaien.

Normale windows applicaties kan je niet draaien.
Goed, dan mag jij me het bericht tonen dat je wel normale applicaties buiten metro op ARM kan installeren.
Desktop apps werken niet, er moeten natuurlijk nieuw software komen, en die komt er ook zeker wel, zijn al zat ontwikkelaars begonnen met apps te maken. ;)

En je kan ook gewoon met muis werken hoor, touch is extra. Kan op bijna elke os overigens, zelfs android kan ej muis en toetsenbord op aansluiten.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 1 april 2012 13:19]

Incorrect. Op de ARM versie kan je alleen Office en Explorer draaien.


[...]


Je hebt dan een mooie laptop waarop je alleen een html gebasseerde touch interface en office op kan draaien.
Onzin, dat riep je zeker ook toen we naar win1.0 gingen en alles nog op dos zat.

Je kan met win1 niks, alles is in Windows interface! Kijk nu eens waar we nu staan alles is bijna op Windows en bijna niks meer dos. :D

Het bekende kip en het ei verhaal. :)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 1 april 2012 13:15]

Dat dacht ik ook al.
Een windows "ultrabook" (op ARM) waar je geen "normale x86/x86_64" windows applicaties op kan draaien. Hopelijk wordt het niet zon flop als een paar jaar geleden met die netbooks op linux die masaal terug gebracht werden, omdat het "anders" was wat mensen gewend waren.

Persoonlijk zie ik zulke systemen wel zitten, Debian Linux (ARM) of een andere distro er op en gaan. Lekkere lange accuduur en genoeg kracht voor websites, documentje typen en een muziekje. Als er dan eindelijk ook drivers zijn voor native gpu video acceleratie dan ook nog een filmpje.
Idd, 64 bit ondersteuning is onmogelijk, hieronder wat info:

http://www.eetimes.com/el...veils-64-bit-architecture

Het zou hooguit kunnen zijn dat Qualcomm een soort van emulatie gaat draaien, zodat 64bit instructies mogelijk worden...
Klinkt nice, als de prijs goed is lijkt me dit een perfecte vervanger voor mijn netbook. Mijn netbook kostje paar jaartje terug ook 350 euro. Ik verwacht wel dat budget bedrijven wel met leuke aanbiedingen gaan komen. Mijn bejaarde Atom krijgt het niet eens fatsoenlijk voor elkaar om een HD filmpje af te spelen, en dat terwijl een budget smartphone/tablet van nu het wel kan.

Ik denk wel dat ze kwa prestatie onderdoen voor de ultrabooks, maar als het vooral voor wat internet / chatten en filmpje kijken op de bank is dan is het een erg mooie tussen weg.
...die bedoeld zijn voor notebooks die dunner moeten worden dan ultrabooks
Nog dunner? Een Samsung 9 Series ultrabook is 12.7mm, dus hoe dun wordt de nieuwe formfactor dan (10mm?). Je blijft toch afhankelijk van de dikte van het scherm en de accu.
Wat je niet moet vergeten is dat de wereld sinds de komst van de tablet er heel anders uit ziet. De meeste mensen willen geen applicaties meer installeren alla Windows, men wil een app aan klikken en deze installeren vanuit een app store.

Deze app hoeft geen duizenden features te hebben maar moet gewoon werken volgens de verwachting die men heeft bij de 2 - 10 euro die er voor betaald is.

Daarnaast moet het goed zitten met de usability en de gebruik interface en moet het stabiel zijn. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan dan schikt de gemiddelde gebruiker zich naar de beperkingen van een platform.

Hier liggen dus de kansen voor de Tablets, ARM notebooks en allerhande andere devices.